abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 januari 2012 @ 11:11:01 #126
363058 Sinosappel
De dikste poes
pi_106943249
Het is wel bewezen dat kinderen die muziek maken intelligenter er van worden.
Heaven is a place on earth with you
  woensdag 18 januari 2012 @ 11:15:29 #127
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_106943380
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:04 schreef grrrbeer het volgende:

[..]

Ligt eraan... Het ritme voelen cq herkennen is wat anders dan het reproduceren denk ik :P
Bij iemand die muziek maakt is ritmegevoel toch wel een vereiste? :P
Het is het herkennen van een patroon of regelmaat in de klanken en maten.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_106944118
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:08 schreef Spanky78 het volgende:
Ik mis frank zappa. Dat snapte die maker van d egrafiek zeker niet ;)
"This little number is in 13, it's subdivided in 5-8-4-4 if you wanna clap your hands.... "

Dat vergt bij het meeklappen dus al wat meer van het publiek dan Frans Bauer of Andre Rieu. Ik denk dat het voornaamste verschil hem zit in wat muziek van je vergt en dat de wil om veel van je te laten vergen door muziek datgene is wat correleert met intelligentie, maar niet alleen met intelligentie. Dat vergen heeft voornamelijk te maken met de dichtheid denk ik, hoeveel gebeurt er in een halve minuut, hoeveel ideeen zitten er in een liedje.

Het viel mij bij vrienden namelijk op dat hun muziekvoorkeur varieerde met hun professionele leven. Mensen met wie ik veel muziek had uitgewisseld (Zappa, Beefheart, Hendrix, muziek die tamelijk veel vergt, een vrij groot beslag op je hoofd legt) gingen toen ze heel hard werkten gewoon radio luisteren: Eenvoudige popdeuntjes, gewoon lekker. De behoefte om in vervoering te raken was er niet meer, het moesten gewoon lekker overzichtelijke deuntjes zijn. Bij een vriend heb ik gezien dat toen hij tussen twee klussen zat de behoefte aan complexe muziek er ineens weer was, terwijl een andere vriend van me ineens weer de meest rare muziekjes ging opzoeken toen hij stopte met werken.

Vandaar dat ik vooral een verband zie met 'ruimte in je hoofd' en niet rechtstreeks met intelligentie. Ook denk ik dat er een ander indirect verband is en wel met een soort van intellectueel zelfvertrouwen. Ervaar je nieuwe dingen, overdonderd en overvraagd worden als bedreigend en ongemakkelijk of als interessant? Om mezelf als voorbeeld te nemen: Iets niet snappen is voor mij geen negatieve ervaring. Ik denk 'he geinig, wat zou er gebeuren als ik het wel zou snappen?', ik benader kunst en cultuur als een wetenschapper die iets waarneemt wat hij niet verwacht had "Hey, that's funny..." Waar een laborant of ingenieur het als een tegenslag in zijn werk ervaart, is het voor de wetenschapper leuk omdat er weer iets nieuws te ontdekken valt. Dat is veel meer een kwestie van instelling dan van intelligentie. Alleen heeft die instelling wel weer met zelfvertrouwen te maken, het zelfvertrouwen dat je het wel zult gaan snappen, of als je het niet snapt, dat je dat dan niet op jezelf betrekt.

Ik denk dat mensen zich niet zo zeker voelen over hun eigen hoofd, dus het puur intellectuele maar ook andere hersenfuncties, zich eerder bedreigd zullen voelen door iets onverwachts of het onbekende. Die klampen zich eerder vast aan het bekende en aan zekerheden, die zitter er ook met hun ego in. Als je naar een schilderij kijkt met het idee dat er iets achter zit wat je boven de pet gaat en waar je niet bij zult kunnen, of dat je bang bent er iets doms over te zeggen zal je dat ook remmen in je vermogen om het te ervaren. Je ervoor afsluiten is dan lekker veilig.

Dat er een verband is tussen dat zelfvertrouwen en de aanwezige intelligentie lijkt me dan weer niet zo'n hele wilde aanname.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_106944326
quote:
2s.gif Op zondag 15 januari 2012 02:18 schreef Friek_ het volgende:
Er zal heus wel enig verband bestaan, maar elke duiding van dat verband is controversieel. Als ik een muziekcafé binnenloop merk ik (gevoelsmatig) dat ik met intelligentere lui te maken heb dan wanneer ik kijk naar wat er zoal op een hardcorefeest rondloopt. Net zoals klassieke muziek intelligentere mensen aantrekt dan Nederlandse volksmuziek.

Maar goed, alles hangt natuurlijk af hoe je iets als 'intelligentie' definieert.
Is dit ook niet een houding die mensen aannemen, mensen die naar muziekcafés gaan zijn op dat moment rustiger en mensen die naar hardcore feesten gaan, gaan uit hun bol...Nu moet ik eerlijk bekennen dat veel van die die-hard hardcore fannaten er niet bepaald slim uitzien, maar nu weet ik toevallig ook dat bepaalde vrienden van mij af en toe eens naar zo'n feestje gaan om eens even lekker los te gaan terijwl ze gewoon universiteit studeren...Ook ben ik er van overtuigd dat in die muziek cafés genoeg lager opgeleiden komen, ze laten het alleen niet blijken..Conclussie; ik denk dat je jezelf ook een houding aangeeft afhankelijk van waar je jezelf bevindt.

PS: Ik denk trouwens dat mensen die vaak alleen naar top 40 muziek luisteren geen passie voor muziek hebben, ze verdiepen zich niet echt in wat muziek te bieden heeft, dit ZOU kunnen betekenen dat ze kortzichtig zijn...
pi_106945260
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:15 schreef heartz het volgende:

[..]

Bij iemand die muziek maakt is ritmegevoel toch wel een vereiste? :P
Het is het herkennen van een patroon of regelmaat in de klanken en maten.
maar er kan nog een andere reden zijn dat hij geen ritme kan herkennen
net zoals er mensen dyslectisch zijn of dyscalculie hebben
  woensdag 18 januari 2012 @ 13:32:24 #131
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_106947526
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 12:24 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

maar er kan nog een andere reden zijn dat hij geen ritme kan herkennen
net zoals er mensen dyslectisch zijn of dyscalculie hebben
Dat zou kunnen.
Zegt verder volgens mij ook niet per se iets over iemands intelligentie.
Denk ik :P

En omgekeerd ook: als iemand wel ritmegevoel heeft hoeft die niet per se intelligent te zijn.
Om nou te zeggen dat ieder die de 'dutty wine' ofzo kan per se intelligent is....
Nou dat zal je mij niet snel horen zeggen :P :D

[ Bericht 11% gewijzigd door heartz op 18-01-2012 14:50:50 ]
pi_106957549
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:53 schreef NanaVonB het volgende:

PS: Ik denk trouwens dat mensen die vaak alleen naar top 40 muziek luisteren geen passie voor muziek hebben, ze verdiepen zich niet echt in wat muziek te bieden heeft, dit ZOU kunnen betekenen dat ze kortzichtig zijn...
De vergelijking is natuurlijk wat mank (smartphone, mp3 generaties etc) maar is top 40 niet ook gewoon je leeftijd? (middelbare school)

Toen ik 16 was luisterde ik heel veel naar top 40 muziek. Toen ik 26 was, bijna nooit meer, en nu ik boven de 30 ben helemaal nooit meer.

Nu was het wel zo dat voor mijn generatie MTV en de radio top 40 , megatop100 primaire muziekbronnen waren, want heel veel cd's kopen was te duur voor een scholier en mp3s downloaden bestond nog niet. Je had wel verschillende muziek culturen (van Nirvana, Pearl Jam aan de ene kant tot 2 Unlimited aan de andere kant maar echt iedereen luisterde naar de mainstream radio.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  zondag 22 januari 2012 @ 12:53:26 #133
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_107092637
In de jaren 60 wel een meer duidelijke scheidslijn:
Scholieren HBS: meer Beatles
Werkende jongeren: meer Rolling Stones.

Ik denk wel dat hoger opgeleiden een bredere smaak hebben, complexere muziek om naar te luisteren, simpele muziek om bij te ontspannen.

Persoonlijk zet ik graag iets van Bach of Philip Glass op als ik geconcentreerd een tekst moet bestuderen en als ik het huis aan het opruimen ben simpele stampmuziek, zoals Status Quo, Normaal etc. Echt luisteren naar een stuk is fijn bij Frank Zappa of Strawinski.
Non possumus non loqui
pi_107127600
Extremistisch gematigd.
pi_107127725
Ik denk wel dat de TT waar is. Mensen met een lage intelligentie zullen muziek waarderen die 'makkelijker' is. Oftewel, de top 40 en dergelijke waar veilige muziek in staat die gegarandeerd succesvol wordt.

Intelligente mensen zullen beter in staat zijn bepaalde dingen te herkennen in complexere muziek. Ik denk dat je de muziek niet kunt waarderen als je dat soort dingen niet herkent. Daarbij kunnen intelligente mensen ook beter uitleggen waarom ze iets goed vinden. Je zult niemand horen zeggen dat Beethoven 'gewoon lekker is', of omgekeerd, dat er zo veel emotie en opbouw in Ke$ha zit.

Het ligt natuurlijk wel een beetje aan opvoeding. Als je geboren wordt in een minder intelligent gezin, waar vooral top 40 gedraaid wordt, zul je niet snel in aanraking komen met muziek die intelligent wordt geacht. En als je opgroeit met klassiek zet je niet snel SLAM! FM aan of iets dergelijks.
  maandag 23 januari 2012 @ 07:15:13 #136
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_107128487
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 12:53 schreef Knip het volgende:
In de jaren 60 wel een meer duidelijke scheidslijn:
Scholieren HBS: meer Beatles
Werkende jongeren: meer Rolling Stones.

Ik denk wel dat hoger opgeleiden een bredere smaak hebben, complexere muziek om naar te luisteren, simpele muziek om bij te ontspannen.

Persoonlijk zet ik graag iets van Bach of Philip Glass op als ik geconcentreerd een tekst moet bestuderen en als ik het huis aan het opruimen ben simpele stampmuziek, zoals Status Quo, Normaal etc. Echt luisteren naar een stuk is fijn bij Frank Zappa of Strawinski.
Bach was ook een echte natuurtalent.
Zijn muziek is volgens mij (veel) later ontdekt.
  maandag 23 januari 2012 @ 09:54:01 #137
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_107130354
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 03:00 schreef Tchock het volgende:
Ik denk wel dat de TT waar is. Mensen met een lage intelligentie zullen muziek waarderen die 'makkelijker' is. Oftewel, de top 40 en dergelijke waar veilige muziek in staat die gegarandeerd succesvol wordt.

Intelligente mensen zullen beter in staat zijn bepaalde dingen te herkennen in complexere muziek. Ik denk dat je de muziek niet kunt waarderen als je dat soort dingen niet herkent. Daarbij kunnen intelligente mensen ook beter uitleggen waarom ze iets goed vinden. Je zult niemand horen zeggen dat Beethoven 'gewoon lekker is', of omgekeerd, dat er zo veel emotie en opbouw in Ke$ha zit.

Het ligt natuurlijk wel een beetje aan opvoeding. Als je geboren wordt in een minder intelligent gezin, waar vooral top 40 gedraaid wordt, zul je niet snel in aanraking komen met muziek die intelligent wordt geacht. En als je opgroeit met klassiek zet je niet snel SLAM! FM aan of iets dergelijks.
Het muziek van de top40 is best verschillend.
Kijk naar al die genres.
Moet dat allemaal over een kam worden geschoren?
Ik bedoel gaan we Nirvana vergelijken met Jewel.
Of de Mosselman met Metallica.
Of Alanis Morissette met Jantje Smit.
Of Mariah Carey (de oude) met Fall Out Boy.

Mariah Carey haalt best hoge tonen. Alleen jammer dat ze wat niveau's gedaald lijkt te zijn sinds haar make over. Het muziek wat ze nu maakt vind ik saai en met weinig diepgang.
Alsof het muziek te simpel is voor haar stem ofzo, waardoor haar stem niet goed tot uiting komt.
Ik denk dat zij met haar stem wel iets meer van niveau zou moeten kunnen creeeren.
Het muziek kan wel simpel zijn, haar stem voegt de meerwaarde toe. Kijk maar naar snelle songs van haar. Alleen soul lijkt haar beter te passen dan het ordinaire R&B om maar ff zo te zeggen. Volgens mij deed haar moeder aan Opera.
Deze luisterde ik wel es toen ik jong was:

Zonde eigenlijk van zo'n stem.
pi_107134450
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 09:54 schreef heartz het volgende:

Het muziek kan wel simpel zijn, haar stem voegt de meerwaarde toe.

Waarom gaat het toch altijd over de stem? Een zanger(es) moet soul hebben. Ik moet voelen wat de zanger(es) voelt. Mariah Carey heeft dat imo niet. En al die kansloze lamlullen in die idolsachtige troep op tv al helemaal niet. Tom Waits vind ik bijvoorbeeld veel prettiger om te luisteren. Zijn bereik is misschien wat minder, maar de emotie die hij erin weet te leggen is zoveel beter.
Extremistisch gematigd.
  maandag 23 januari 2012 @ 12:41:29 #139
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_107134880
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 12:25 schreef P8 het volgende:

[..]

Waarom gaat het toch altijd over de stem? Een zanger(es) moet soul hebben. Ik moet voelen wat de zanger(es) voelt. Mariah Carey heeft dat imo niet. En al die kansloze lamlullen in die idolsachtige troep op tv al helemaal niet. Tom Waits vind ik bijvoorbeeld veel prettiger om te luisteren. Zijn bereik is misschien wat minder, maar de emotie die hij erin weet te leggen is zoveel beter.
Ik zeg nergens dat het alleen om de stem gaat bij muziek.
Maar bij zingen gaat het om de stem. Daarbij zijn er ook nog verschillende zangstijlen.
En persoonlijk vond ik die liederen en haar stem daarin wel van niveau, helemaal vergeleken met wat ze nu doet. Bij Madonna vind ik persoonlijk bijv dat die weer niet geweldig zingt maar het meer doet met haar 'performence'. Ik weet ook niet of je Mariah en Madonna zou moeten vergelijken. Ik denk dat je Mariah meer met gospelzangers etc. kan vergelijken.
Echt Pop vind ik het niet. In ieder geval dat wat ze eerst deed dan he.

Verder kijk ik niet naar dat soort shows. Het lijkt een beetje op een poppenkast :P
pi_107136874
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 09:54 schreef heartz het volgende:

[..]

Het muziek van de top40 is best verschillend.
Kijk naar al die genres.
Moet dat allemaal over een kam worden geschoren?
Ik bedoel gaan we Nirvana vergelijken met Jewel.
Of de Mosselman met Metallica.
Of Alanis Morissette met Jantje Smit.
Of Mariah Carey (de oude) met Fall Out Boy.

Eh, ik weet niet zo goed wat ik met die Mariah Carey spam aan moet, maar over het algemeen is de top 40 redelijk hetzelfde genre. De dingen die jij opnoemt hebben nooit tegelijk in de hitlijsten gestaan. Uiteraard is er wel verschuiving van de top als geheel, maar Jantje Smit en Metallica samen of iets dergelijks zul je niet zien.

Sowieso: bands die afwijken van het genre van de top 40 komen er met hun meest mainstream nummers in. Voor zowel Metallica als Nirvana en Fall Out Boy geldt dat het (vaak oudere) minder 'mainstreame' werk niet in de top komt. Metallica's Nothing Else Matters wordt vaker gedraaid dan alle hardrock- en metalnummers uit hun catalogus. Fall Out Boy's Thnx fr th Mmrs: zelfde verhaal.

Dus ik vind dat je argument niet echt op gaat.
  maandag 23 januari 2012 @ 14:36:37 #141
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_107138232
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 22:18 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ok, laat ik even voor je een voorbeeld nemen:

[Intro: 50 Cent]
Yeah...
Uh huh
So seductive

[Chorus: 50 Cent & Olivia]
[50 Cent]
I'll take you to the candy shop
I'll let you lick the lollipop
Go 'head girl, don't you stop
Keep going 'til you hit the spot (woah)
[Olivia]
I'll take you to the candy shop
Boy one taste of what I got
I'll have you spending all you got
Keep going 'til you hit the spot (woah)

Nou wat een diepgang zeg. :{

Nu het nummer zelf:

Het enige wat ik hoor is de hele tijd dezelfde beat, dezelfde seksuele tekst en geen bijzondere videoclip, slechts seksuele verwijzingen in van alles.

Kun jij me uitleggen wat jij aan 50 Cent mooi vindt?

Dan hoor ik liever Immortal Technique, dat is tenminste kwaliteitship-hop, al luister ik amper hip-hop.
:P

"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 23 januari 2012 @ 14:41:01 #142
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_107138408
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 13:53 schreef Tchock het volgende:

[..]

Eh, ik weet niet zo goed wat ik met die Mariah Carey spam aan moet,
:D
quote:
maar over het algemeen is de top 40 redelijk hetzelfde genre.
Ik doelde op de verschillende genres van de top 40 als geheel (pop, rock, dance, hiphop enz.)
Verder is de top40 ook iets veranderlijks. Populaire muziek verandert immers onder tieners.
Het is gewoon een soort hitlijst van muziek voor over het algemeen jongeren (tieners) met verschillende genres afgeleidt van soortgelijke hitlijsten zoals in Amerika.
De top40 van 20 jaar geleden klinkt anders dan die van nu.
Dat zal met Amerikaanse hitlijsten ook zo zijn. Deze cultuur is volgens mij vooral ontstaan door zenders als MTV, die clips begonnen uit te zenden. En MTV was toen ook vooral een jongeren zender.

Verder vind ik de top100 aller tijden van Veronica wel geinig.
quote:
De dingen die jij opnoemt hebben nooit tegelijk in de hitlijsten gestaan. Uiteraard is er wel verschuiving van de top als geheel, maar Jantje Smit en Metallica samen of iets dergelijks zul je niet zien.

Sowieso: bands die afwijken van het genre van de top 40 komen er met hun meest mainstream nummers in. Voor zowel Metallica als Nirvana en Fall Out Boy geldt dat het (vaak oudere) minder 'mainstreame' werk niet in de top komt. Metallica's Nothing Else Matters wordt vaker gedraaid dan alle hardrock- en metalnummers uit hun catalogus. Fall Out Boy's Thnx fr th Mmrs: zelfde verhaal.
Ja echt heel afwijkend muziek komt niet zo voor in top40.

quote:
Dus ik vind dat je argument niet echt op gaat.
Maar top 40 muziek bestaat toch niet uit één muziekgenre :?
Het is ook een muziekgenre bedoel je misschien?

[ Bericht 0% gewijzigd door heartz op 23-01-2012 14:52:52 ]
pi_107138472
quote:
12s.gif Op maandag 23 januari 2012 14:36 schreef snakelady het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Jaja boehoehoe. Zal ik ook even doen?

quote:
Do, do, do, do, do, do, do, do, do
Do, do, do, do, do, do, do
Do, do, do, do, do, do, do, do, do
Do, do, do, do, do, do, do

Tonight I wanna give it all to you
In the darkness
There's so much I wanna do
And tonight I wanna lay it at your feet
'Cause girl, I was made for you
And girl, you were made for me

Kiss, 1979
versus

quote:
do you still feel younger than you thought you would by now
or, darling, have you started feeling old yet
don't worry, i'm sure that you're still breaking hearts
with the efficiency that only youth can harness
and do you still think love is a laserquest
or do you take it all more seriously
i've tried to ask you this in some daydreams that i've had
but you're always busy being make-believe

Arctic Monkeys, 2011
pi_107138631
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Sarah Jones rapt dan weer behoorlijk poetisch en scherp over dat soort rappers:

quote:
Your Revolution
Sarah Jones in Chapbook All Poetry Press

Inspired by Gil Scott-Heron’s “The Revolution Will Not Be Televised”

your revolution will not happen between these thighs

the real revolution
ain’t about booty size
the Versaces you buys
or the Lexus you drives

and though we’ve lost Biggie Smalls
your Notorious revolution
will never allow you to lace no lyrical douche in my bush
your revolution will not be you killing me softly with Fugees
your revolution won’t knock me up and produce li’l future MCs
because that revolution will not happen between these thighs

your revolution
will not find me in the
backseat of Jeep with LL
hard as hell
doin’ it & doin’ it & doin’ it well

your revolution will not be you
smackin’ it up, flippin’ it, or rubbin’ it down
nor will it take you downtown or humpin’ around
your revolution will not have me singing
ain’t no nigger like the one I got
your revolution will not be you
sending me for no VD shot
your revolution will not involve me feeling your nature rise
or helping you fantasize
and no, my Jamaican brother, your revolution
will not make me feel boombastic and really fantastic
have you groping in the dark for that rubber wrapped in plastic

your revolution will not be me tossing my weave
making believe I’m some caviar-eating, ghetto mafia clown
or me givin’ up my behind just so I can get signed
have someone else write my rhymes?
I’m Sarah Jones, not Foxy Brown
your revolution makes me wonder, where could we go
if we could drop the empty pursuit of props and the ego
revolt back to our Roots, use a little Common sense on a Quest
to make love De La Soul, no pretense … but
your revolution will not be you flexing your sex and status
to express what you “feel”

will not happen between these thighs
will not be you shaking and me faking between these thighs
because the revolution, when it finally comes, is gon’ be real
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 januari 2012 @ 14:46:36 #145
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_107138654
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 14:42 schreef Tchock het volgende:

[..]

Jaja boehoehoe. Zal ik ook even doen?

[..]

versus

[..]

Goh, waarom zou die knipoog smiley er nu bij staan? Wat denk jij? Doe eens een wilde gok...
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 23 januari 2012 @ 14:47:54 #146
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_107138702
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Ik wilde ook zeggen dat het erop lijkt alsof die top40 steeds slechter wordt.
Ik dacht ik zeg maar niets :X
pi_107138717
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 14:46 schreef snakelady het volgende:

[..]

Goh, waarom zou die knipoog smiley er nu bij staan? Wat denk jij? Doe eens een wilde gok...
Dus omdat jij er een knipoog-PI bij zet mag ik niet meer reageren op een debiele demotivational? :')
  maandag 23 januari 2012 @ 14:52:54 #148
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_107138904
quote:
7s.gif Op maandag 23 januari 2012 14:48 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dus omdat jij er een knipoog-PI bij zet mag ik niet meer reageren op een debiele demotivational? :')
Mag wel, alleen ik denk dat de maker van deze "debiele demotivational" niet in dit topic meeleest.
Die knipoog staat er puur en alleen bij omdat ik niet puur zo kortzichtig denk, hoewel er ergens ook wel een kern van waarheid in zit.
Dus dat je die post met een knipoog kan nemen.
  maandag 23 januari 2012 @ 15:50:33 #149
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_107141053
Het zegt wel iets maar hoeft niet per definitie een indicator te zijn. Er zijn meerdere redenen waarom mensen naar bepaalde muziek luisteren imo dat zijn:
-Smaak: bepaalde soorten dingen spreken de een meer aan dan de andere
-Interesse en geoefendheid, de mate waarop je uberhaupt interesse in muziek hebt en je ook je er in verdiept. Voor sommige muziek moet je toch een meer gevorderde muziekluisteraar zijn
-Intelligentie, voor sommige muziek moet je complexere zaken doorgronden om de schoonheid er van te horen

Sommige muzikale voorkeuren zijn een uiting van een bepaalde mate van intelligentie. Liefhebbers van stijlen als progrock, IDM, ambient, deephouse, singer/songwriter avant garde, industrial en dat soort genres zijn als ik ze tegenkom zonder uitzondering de intelligentere mensen van de samenleving. Ik ben nooit een heftruckchauffeur tegengekomen die geniet van de klanken van de Boards of Canada of een fulltime cassiere die cd's bezit van Sufjan Stevens. Dat is geen muziek die heel eenvoudig toegankelijk is. Meestal kiezen de minder intelligente mensen onder ons toch voor de voor simpele muziek van de hand liggende artiesten.

Nu zijn er ook intelligente mensen met een voorkeur voor simpele massamuziek. Dat kan aan smaak liggen of aan de mate waarop iemand uberhaupt geinteresseerd is in muziek. Veel mensen die ik ken van de universiteit hier luisteren veel minder intensief naar muziek en komen dus ook minder snel bij de minder voor de hand liggende en minder toegankelijke artiesten uit.

Toch is er wel een tendens te zien dat er een groep artiesten is die slechts de wat intelligentere mensen kan aanspreken. Net als er ook muziek is waar de minder inelligente medemens helemaal enthousiast van wordt maar waar de intelligentere juist van moet gapen.
  maandag 23 januari 2012 @ 16:19:52 #150
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_107142283
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 19:53 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Eey, meer van die onderzoek swa:

[ afbeelding ]

http://www.musicresearch.nl/?p=775
Interessant lijstje. Hoewel de genres wel erg op een hoop gegooid worden onde de grote paraplutermen. Ik bedoel dance is een heel divers subgenre waarbij er vele subscenes zijn waar het publiek als dag en nacht verschilt.

De harde simpele snoeigenres zoals jumpstyle, hardstyle of hardcore of de zwaar gelikte eurotrance hebben een grote aantrekkingskracht op de wat minder intelligente muziekluisteraar. Terwijl bijvoorbeeld genres als IDM, triphop, Jazzdance of deephouse behoorlijk elitaire bolwerken zijn.

Net als je dat ook bij pop hebt. Een Britney Spears valt daarbij onder dezelfde paraplu als een Peter Gabriel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')