Bij iemand die muziek maakt is ritmegevoel toch wel een vereiste?quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:04 schreef grrrbeer het volgende:
[..]
Ligt eraan... Het ritme voelen cq herkennen is wat anders dan het reproduceren denk ik
"This little number is in 13, it's subdivided in 5-8-4-4 if you wanna clap your hands.... "quote:Op maandag 16 januari 2012 21:08 schreef Spanky78 het volgende:
Ik mis frank zappa. Dat snapte die maker van d egrafiek zeker niet
Is dit ook niet een houding die mensen aannemen, mensen die naar muziekcafés gaan zijn op dat moment rustiger en mensen die naar hardcore feesten gaan, gaan uit hun bol...Nu moet ik eerlijk bekennen dat veel van die die-hard hardcore fannaten er niet bepaald slim uitzien, maar nu weet ik toevallig ook dat bepaalde vrienden van mij af en toe eens naar zo'n feestje gaan om eens even lekker los te gaan terijwl ze gewoon universiteit studeren...Ook ben ik er van overtuigd dat in die muziek cafés genoeg lager opgeleiden komen, ze laten het alleen niet blijken..Conclussie; ik denk dat je jezelf ook een houding aangeeft afhankelijk van waar je jezelf bevindt.quote:Op zondag 15 januari 2012 02:18 schreef Friek_ het volgende:
Er zal heus wel enig verband bestaan, maar elke duiding van dat verband is controversieel. Als ik een muziekcafé binnenloop merk ik (gevoelsmatig) dat ik met intelligentere lui te maken heb dan wanneer ik kijk naar wat er zoal op een hardcorefeest rondloopt. Net zoals klassieke muziek intelligentere mensen aantrekt dan Nederlandse volksmuziek.
Maar goed, alles hangt natuurlijk af hoe je iets als 'intelligentie' definieert.
maar er kan nog een andere reden zijn dat hij geen ritme kan herkennenquote:Op woensdag 18 januari 2012 11:15 schreef heartz het volgende:
[..]
Bij iemand die muziek maakt is ritmegevoel toch wel een vereiste?
Het is het herkennen van een patroon of regelmaat in de klanken en maten.
Dat zou kunnen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:24 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar er kan nog een andere reden zijn dat hij geen ritme kan herkennen
net zoals er mensen dyslectisch zijn of dyscalculie hebben
De vergelijking is natuurlijk wat mank (smartphone, mp3 generaties etc) maar is top 40 niet ook gewoon je leeftijd? (middelbare school)quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:53 schreef NanaVonB het volgende:
PS: Ik denk trouwens dat mensen die vaak alleen naar top 40 muziek luisteren geen passie voor muziek hebben, ze verdiepen zich niet echt in wat muziek te bieden heeft, dit ZOU kunnen betekenen dat ze kortzichtig zijn...
Bach was ook een echte natuurtalent.quote:Op zondag 22 januari 2012 12:53 schreef Knip het volgende:
In de jaren 60 wel een meer duidelijke scheidslijn:
Scholieren HBS: meer Beatles
Werkende jongeren: meer Rolling Stones.
Ik denk wel dat hoger opgeleiden een bredere smaak hebben, complexere muziek om naar te luisteren, simpele muziek om bij te ontspannen.
Persoonlijk zet ik graag iets van Bach of Philip Glass op als ik geconcentreerd een tekst moet bestuderen en als ik het huis aan het opruimen ben simpele stampmuziek, zoals Status Quo, Normaal etc. Echt luisteren naar een stuk is fijn bij Frank Zappa of Strawinski.
Het muziek van de top40 is best verschillend.quote:Op maandag 23 januari 2012 03:00 schreef Tchock het volgende:
Ik denk wel dat de TT waar is. Mensen met een lage intelligentie zullen muziek waarderen die 'makkelijker' is. Oftewel, de top 40 en dergelijke waar veilige muziek in staat die gegarandeerd succesvol wordt.
Intelligente mensen zullen beter in staat zijn bepaalde dingen te herkennen in complexere muziek. Ik denk dat je de muziek niet kunt waarderen als je dat soort dingen niet herkent. Daarbij kunnen intelligente mensen ook beter uitleggen waarom ze iets goed vinden. Je zult niemand horen zeggen dat Beethoven 'gewoon lekker is', of omgekeerd, dat er zo veel emotie en opbouw in Ke$ha zit.
Het ligt natuurlijk wel een beetje aan opvoeding. Als je geboren wordt in een minder intelligent gezin, waar vooral top 40 gedraaid wordt, zul je niet snel in aanraking komen met muziek die intelligent wordt geacht. En als je opgroeit met klassiek zet je niet snel SLAM! FM aan of iets dergelijks.
Waarom gaat het toch altijd over de stem? Een zanger(es) moet soul hebben. Ik moet voelen wat de zanger(es) voelt. Mariah Carey heeft dat imo niet. En al die kansloze lamlullen in die idolsachtige troep op tv al helemaal niet. Tom Waits vind ik bijvoorbeeld veel prettiger om te luisteren. Zijn bereik is misschien wat minder, maar de emotie die hij erin weet te leggen is zoveel beter.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:54 schreef heartz het volgende:
Het muziek kan wel simpel zijn, haar stem voegt de meerwaarde toe.
Ik zeg nergens dat het alleen om de stem gaat bij muziek.quote:Op maandag 23 januari 2012 12:25 schreef P8 het volgende:
[..]
Waarom gaat het toch altijd over de stem? Een zanger(es) moet soul hebben. Ik moet voelen wat de zanger(es) voelt. Mariah Carey heeft dat imo niet. En al die kansloze lamlullen in die idolsachtige troep op tv al helemaal niet. Tom Waits vind ik bijvoorbeeld veel prettiger om te luisteren. Zijn bereik is misschien wat minder, maar de emotie die hij erin weet te leggen is zoveel beter.
Eh, ik weet niet zo goed wat ik met die Mariah Carey spam aan moet, maar over het algemeen is de top 40 redelijk hetzelfde genre. De dingen die jij opnoemt hebben nooit tegelijk in de hitlijsten gestaan. Uiteraard is er wel verschuiving van de top als geheel, maar Jantje Smit en Metallica samen of iets dergelijks zul je niet zien.quote:Op maandag 23 januari 2012 09:54 schreef heartz het volgende:
[..]
Het muziek van de top40 is best verschillend.
Kijk naar al die genres.
Moet dat allemaal over een kam worden geschoren?
Ik bedoel gaan we Nirvana vergelijken met Jewel.
Of de Mosselman met Metallica.
Of Alanis Morissette met Jantje Smit.
Of Mariah Carey (de oude) met Fall Out Boy.
quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:18 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ok, laat ik even voor je een voorbeeld nemen:
[Intro: 50 Cent]
Yeah...
Uh huh
So seductive
[Chorus: 50 Cent & Olivia]
[50 Cent]
I'll take you to the candy shop
I'll let you lick the lollipop
Go 'head girl, don't you stop
Keep going 'til you hit the spot (woah)
[Olivia]
I'll take you to the candy shop
Boy one taste of what I got
I'll have you spending all you got
Keep going 'til you hit the spot (woah)
Nou wat een diepgang zeg.![]()
Nu het nummer zelf:
Het enige wat ik hoor is de hele tijd dezelfde beat, dezelfde seksuele tekst en geen bijzondere videoclip, slechts seksuele verwijzingen in van alles.
Kun jij me uitleggen wat jij aan 50 Cent mooi vindt?
Dan hoor ik liever Immortal Technique, dat is tenminste kwaliteitship-hop, al luister ik amper hip-hop.
quote:Op maandag 23 januari 2012 13:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Eh, ik weet niet zo goed wat ik met die Mariah Carey spam aan moet,
Ik doelde op de verschillende genres van de top 40 als geheel (pop, rock, dance, hiphop enz.)quote:maar over het algemeen is de top 40 redelijk hetzelfde genre.
Ja echt heel afwijkend muziek komt niet zo voor in top40.quote:De dingen die jij opnoemt hebben nooit tegelijk in de hitlijsten gestaan. Uiteraard is er wel verschuiving van de top als geheel, maar Jantje Smit en Metallica samen of iets dergelijks zul je niet zien.
Sowieso: bands die afwijken van het genre van de top 40 komen er met hun meest mainstream nummers in. Voor zowel Metallica als Nirvana en Fall Out Boy geldt dat het (vaak oudere) minder 'mainstreame' werk niet in de top komt. Metallica's Nothing Else Matters wordt vaker gedraaid dan alle hardrock- en metalnummers uit hun catalogus. Fall Out Boy's Thnx fr th Mmrs: zelfde verhaal.
Maar top 40 muziek bestaat toch niet uit één muziekgenrequote:Dus ik vind dat je argument niet echt op gaat.
Jaja boehoehoe. Zal ik ook even doen?quote:
versusquote:Do, do, do, do, do, do, do, do, do
Do, do, do, do, do, do, do
Do, do, do, do, do, do, do, do, do
Do, do, do, do, do, do, do
Tonight I wanna give it all to you
In the darkness
There's so much I wanna do
And tonight I wanna lay it at your feet
'Cause girl, I was made for you
And girl, you were made for me
Kiss, 1979
quote:do you still feel younger than you thought you would by now
or, darling, have you started feeling old yet
don't worry, i'm sure that you're still breaking hearts
with the efficiency that only youth can harness
and do you still think love is a laserquest
or do you take it all more seriously
i've tried to ask you this in some daydreams that i've had
but you're always busy being make-believe
Arctic Monkeys, 2011
Sarah Jones rapt dan weer behoorlijk poetisch en scherp over dat soort rappers:quote:
quote:Your Revolution
Sarah Jones in Chapbook All Poetry Press
Inspired by Gil Scott-Heron’s “The Revolution Will Not Be Televised”
your revolution will not happen between these thighs
your revolution will not happen between these thighs
the real revolution
ain’t about booty size
the Versaces you buys
or the Lexus you drives
and though we’ve lost Biggie Smalls
your Notorious revolution
will never allow you to lace no lyrical douche in my bush
your revolution will not be you killing me softly with Fugees
your revolution won’t knock me up and produce li’l future MCs
because that revolution will not happen between these thighs
your revolution
will not find me in the
backseat of Jeep with LL
hard as hell
doin’ it & doin’ it & doin’ it well
your revolution will not be you
smackin’ it up, flippin’ it, or rubbin’ it down
nor will it take you downtown or humpin’ around
because that revolution will not happen between these thighs
your revolution will not have me singing
ain’t no nigger like the one I got
your revolution will not be you
sending me for no VD shot
your revolution will not involve me feeling your nature rise
or helping you fantasize
because that revolution will not happen between these thighs
and no, my Jamaican brother, your revolution
will not make me feel boombastic and really fantastic
have you groping in the dark for that rubber wrapped in plastic
your revolution will not be me tossing my weave
making believe I’m some caviar-eating, ghetto mafia clown
or me givin’ up my behind just so I can get signed
have someone else write my rhymes?
I’m Sarah Jones, not Foxy Brown
your revolution makes me wonder, where could we go
if we could drop the empty pursuit of props and the ego
revolt back to our Roots, use a little Common sense on a Quest
to make love De La Soul, no pretense … but
your revolution will not be you flexing your sex and status
to express what you “feel”
your revolution will not happen between these thighs
will not happen between these thighs
will not be you shaking and me faking between these thighs
because the revolution, when it finally comes, is gon’ be real
Goh, waarom zou die knipoog smiley er nu bij staan? Wat denk jij? Doe eens een wilde gok...quote:Op maandag 23 januari 2012 14:42 schreef Tchock het volgende:
[..]
Jaja boehoehoe. Zal ik ook even doen?
[..]
versus
[..]
Ik wilde ook zeggen dat het erop lijkt alsof die top40 steeds slechter wordt.quote:
Dus omdat jij er een knipoog-PI bij zet mag ik niet meer reageren op een debiele demotivational?quote:Op maandag 23 januari 2012 14:46 schreef snakelady het volgende:
[..]
Goh, waarom zou die knipoog smiley er nu bij staan? Wat denk jij? Doe eens een wilde gok...
Mag wel, alleen ik denk dat de maker van deze "debiele demotivational" niet in dit topic meeleest.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dus omdat jij er een knipoog-PI bij zet mag ik niet meer reageren op een debiele demotivational?
Interessant lijstje. Hoewel de genres wel erg op een hoop gegooid worden onde de grote paraplutermen. Ik bedoel dance is een heel divers subgenre waarbij er vele subscenes zijn waar het publiek als dag en nacht verschilt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:53 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Eey, meer van die onderzoek swa:
[ afbeelding ]
http://www.musicresearch.nl/?p=775
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |