abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107142929
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 15:50 schreef Hexagon het volgende:
Het zegt wel iets maar hoeft niet per definitie een indicator te zijn. Er zijn meerdere redenen waarom mensen naar bepaalde muziek luisteren imo dat zijn:
-Smaak: bepaalde soorten dingen spreken de een meer aan dan de andere
-Interesse en geoefendheid, de mate waarop je uberhaupt interesse in muziek hebt en je ook je er in verdiept. Voor sommige muziek moet je toch een meer gevorderde muziekluisteraar zijn
-Intelligentie, voor sommige muziek moet je complexere zaken doorgronden om de schoonheid er van te horen

Sommige muzikale voorkeuren zijn een uiting van een bepaalde mate van intelligentie. Liefhebbers van stijlen als progrock, IDM, ambient, deephouse, singer/songwriter avant garde, industrial en dat soort genres zijn als ik ze tegenkom zonder uitzondering de intelligentere mensen van de samenleving. Ik ben nooit een heftruckchauffeur tegengekomen die geniet van de klanken van de Boards of Canada of een fulltime cassiere die cd's bezit van Sufjan Stevens. Dat is geen muziek die heel eenvoudig toegankelijk is. Meestal kiezen de minder intelligente mensen onder ons toch voor de voor simpele muziek van de hand liggende artiesten.

Nu zijn er ook intelligente mensen met een voorkeur voor simpele massamuziek. Dat kan aan smaak liggen of aan de mate waarop iemand uberhaupt geinteresseerd is in muziek. Veel mensen die ik ken van de universiteit hier luisteren veel minder intensief naar muziek en komen dus ook minder snel bij de minder voor de hand liggende en minder toegankelijke artiesten uit.

Toch is er wel een tendens te zien dat er een groep artiesten is die slechts de wat intelligentere mensen kan aanspreken. Net als er ook muziek is waar de minder inelligente medemens helemaal enthousiast van wordt maar waar de intelligentere juist van moet gapen.
Kan het hier niet minder mee eens zijn :) Ik merk het persoonlijk vooral met avant garde, klassiek en minimal.
  maandag 23 januari 2012 @ 17:42:11 #152
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_107145070
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 15:51 schreef Ryon het volgende:
Muziek is een cultuuruiting. Of je iets wel of niet mooi vindt heeft ook te maken met je omgeving en smaak ontwikkeling. Mensen die hoger opgeleid zijn luisteren naar andere muziek dan mensen die lager opgeleid zijn, omdat ze zich in andere kringen begeven. Dat is allemaal van invloed of je iets als wel of niet mooi ervaart.

Ik denk dat het goed mogelijk is om op basis van iemands mp3 lijst te voorspellen op welk niveau iemand gestudeerd heeft. Zeker bij jongeren, voor wie muziek nog een sterkere sociale functie heeft, zou dat redelijk makkelijk moeten zijn.

Dat betekent niet dat André Hazes niet geliefd kan zijn bij 'slimme' mensen, alleen wel dat deze waarschijnlijk op een andere manier deze muziek beleven dan de 'die hard' fans.
Omgeving is uiteraard ook van invloed. Je merkt inderdaad ook wel eens dat er in de lagere sociale klassen soms best intelligente lui rondlopen wiens capaciteiten onbenut blijven door een niet stimulerende omgeving. Op smaakontwikkeling heeft dat ook zijn weerslag. Als je omgeving alleen maar simpele muziek luistert zal je daar zelf ook sneller in blijven hangen. Eveneens zie je in hogere klassen bij de minder intelligente types vaak meer schaapachtig gedrag waarbij omgeving vooral de identiteit gaat bepalen.

Overigens kunnen intelligentere mensen ook wel van Andre Hazes houden. Een soort smaak. Maar ook omdat men misschien wel houdt van de sfeer die om die muziek heen hangt. Zo is Punk vaak ook vrij simpel maar toch trek bij meer intelligente mensen. Het heeft een bepaalt sfeertje dat aantrekt.

Maar wel moet ik de eerste automonteur nog tegenkomen die zegt van deephouse, industrial of symfonische jazz te houden.
  maandag 23 januari 2012 @ 20:26:55 #153
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_107151631
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 09:54 schreef heartz het volgende:

[..]

Het muziek van de top40 is best verschillend.
Kijk naar al die genres.
Moet dat allemaal over een kam worden geschoren?
Ik bedoel gaan we Nirvana vergelijken met Jewel.
Of de Mosselman met Metallica.
Of Alanis Morissette met Jantje Smit.
Of Mariah Carey (de oude) met Fall Out Boy.

Tori Amos vergelijken met Slayer

_O_ _O_ _O_
Non possumus non loqui
pi_107153949
Muziek bestaat uit 3 basis elementen:

Ritme
Melodie
Harmonie

Deze 3 elementen hebben elk een eigen effect op het menselijk lichaam, de hersenen.

Deze effecten zijn objectief gezien universeel, muziek is een taal die cultuur, ras, leeftijd enzovoorts overstijgt en mensen op dezelfde manier beinvloedt. Subjectief ervaart men deze effecten echter niet hetzelfde, de een vindt een bepaald effect prettig, de ander niet. Dit is smaak. Maar smaak zegt niets over de fysieke reacties op muziek.

Muziek met de nadruk op het ritme stimuleert een lichamelijke reactie.
Met de nadruk op melodie stimuleert emotionele reactie.
Metnadruk op harmonie stimuleert intellectuele reactie.

Alle muziek bestaat uit deze 3 elementen in meer of mindere mate.

Bepaalde ritmen (syncopatisch) zorgen voor een soort kortsluiting in je hersenen waardoor stress ontstaat en je zin krijgt om te bewegen om van die stress af te komen. Dit is een stress die, wanneer aanhoudend, schadelijk is voor je hersenen en voor constante nervositeit kan zorgen. Syncopatische ritmen komen vaak voor in house muziek waarbij de nadruk op de offbeat ligt. Daardoor is dit uitstekende dansmuziek.

Fysieke reacties stimuleren ook fysieke drangen en kunnen de basale zinnen aanwakkeren. Intelligentie, rede, wordt hier niet gestimuleerd.

Bij popmuziek ligt de nadruk vaak op het ritme en de melodie en dit heeft dus als bij effect meer emotionele reacties.

Bij klassieke muziek zijn harmonie en melodie het voornaamst aanwezig en dit brengt dus een combinatie van emotionele en intellectuele reacties weer.

Op basis van deze 3 elementen kun je alle soorten muziek classificeren en bepalen wat voor effect dit op de luisteraar zal hebben. Je kunt jezelf intelligenter maken door naar meer harnonische, zoals klassieke muziek te luisteren, dit stimuleert je brein op een positieve manier, en je kunt je brein schade aandoen en ik denk ook echt dommer maken door constant naar ritmische muziek te luisteren, waarbij je basale lichaamsfuncties steeds meer invloed krijgen op je doen en laten in plaats van een gebalanceerde rede en emoties.

Wat men prettig vindt om te luisteren hangt niet van intelligentie af denk ik, maar meer waar men mee op is gegroeid en waar men zich constant aan blootstelt. Smaak wordt vroeg ontwikkeld, maar kan veranderen door blootstelling.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 23-01-2012 21:15:13 ]
pi_107153977
Mijn duit. Ik denk dat het verband vooral te maken heeft met de complexiteit van de muziek waar je van houdt. Dan kun je sommige (symfonische) metal best in dezelfde hoek neerzetten als klassieke muziek.
Veel metalliefhebbers die ik ken houden ook van ingewikkelde klassieke muziek.
Hoe het met hun intelligentie zit weet ik niet, ze studeren allemaal of hebben gestudeerd, ik weet niet of dat wat zegt. ;)

Simpele deuntjes of lyrics gaan waarschijnlijk sneller vervelen bij mensen die qua intelligentie meer uitdaging nodig hebben om iets interessant te vinden, terwijl ingewikkelde muziek (ofwel met ritmeverschillen, ofwel complexe lyrics, ofwel een veelheid aan instrumenten of een combi van dit alles) voor minder intelligente mensen waarschijnlijk moeilijker te behappen is.

Maar of dat dan komt doordat ze er van huis uit nooit naar hebben leren luisteren of dat het hun bevattingsvermogen werkelijk te boven gaat, durf ik niet te zeggen.

Een leuk en interessant boek dat raakt aan dit onderwerp is Musicofilia van neuroloog Oliver Sacks.
  maandag 23 januari 2012 @ 21:23:07 #156
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_107155313
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 21:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Ritme
Melodie
Harmonie

Deze 3 elementen hebben elk een eigen effect op het menselijk lichaam, de hersenen.

Deze effecten zijn objectief gezien universeel, muziek is een taal die cultuur, ras, leeftijd enzovoorts overstijgt en mensen op dezelfde manier beinvloedt. Subjectief ervaart men deze effecten echter niet hetzelfde, de een vindt een bepaald effect prettig, de ander niet. Dit is smaak. Maar smaak zegt niets over de fysieke reacties op muziek.

Mooi verwoord. :)
Maar volgens mij horen Klankkleur en Toonhoogte ook bij de elementen.

[ Bericht 18% gewijzigd door heartz op 23-01-2012 21:31:12 ]
Volg je hart, gebruik je verstand.
  maandag 23 januari 2012 @ 21:58:21 #157
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_107157528
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 21:04 schreef Gwywen het volgende:

Simpele deuntjes of lyrics gaan waarschijnlijk sneller vervelen bij mensen die qua intelligentie meer uitdaging nodig hebben om iets interessant te vinden, terwijl ingewikkelde muziek (ofwel met ritmeverschillen, ofwel complexe lyrics, ofwel een veelheid aan instrumenten of een combi van dit alles) voor minder intelligente mensen waarschijnlijk moeilijker te behappen is.
Dat maar ook hangt het van een bepaalde mate van smaakontwikkeling. Wanneer je een intelligent persoon dat niet al teveel interesse in muziek heeft ineens de muziek van Autechre laat horen dat zal die dat vermoedelijk ook niet kunnen waarderen. Het kost enige mate van ontwikkeling en verdieping om dat soort muziek leuk te kunnen vinden.

Bij iemand die enorm fan is van complexe progrock kan het zo zijn dat deze geen bal aan bijvoorbeeld IDM vindt. Vooral omdat deze persoon op dat vlak muzikaal geen ontwikelling heeft doorgemaakt. Dat kan ook een keuze zijn.

Verder zijn er natuurlijk ok andere criteria. Vaak is folk bijvoorbeeld hele simpele voorspelbare muziek. Maar het sfeertje trekt toch ook veel; wat intelligentere mensen.

quote:
Maar of dat dan komt doordat ze er van huis uit nooit naar hebben leren luisteren of dat het hun bevattingsvermogen werkelijk te boven gaat, durf ik niet te zeggen.

Dat speelt ook wel een beetje maar toch verschillen muzieksmaken van ouders en kinderen vaak ook wel. Veel complexe genres zijn ook nog niet zo oud dat ze van ouders op kinderen zijn doorgegaan. Wel speelt in opvoeding mee de mate waarin iemand bereid is nieuwe dingen te verkennen.

Misschien is het wel mogelijk om een simpele ziel met heel veel uren luisteren ook de moeilijkere muziek te laten doorgronden. Maar dat is vooral theoretisch want normaal gesproken trekt niemand er zoveel tijd voor uit om nieuwe muziek te kunnen waarderen.
pi_107159886
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 21:23 schreef heartz het volgende:

[..]

Mooi verwoord. :)
Maar volgens mij horen Klankkleur en Toonhoogte ook bij de elementen.
Ik denk dat verschillende toonhoogten voor melodie (of afwezigheid daarvan) zorgen.

Over klankkleur weet ik niets te zeggen mbt effecten op menselijk lichaam. Klankkleur maakt ook geen deel uit van de structuur van de muziek volgens mij.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 07:41:38 #159
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_107168093
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 22:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik denk dat verschillende toonhoogten voor melodie (of afwezigheid daarvan) zorgen.

Over klankkleur weet ik niets te zeggen mbt effecten op menselijk lichaam. Klankkleur maakt ook geen deel uit van de structuur van de muziek volgens mij.
De toonhoogte is de hoogte van de klank.
Denk aan de toonladder, stemming, harmonische voorkeur of octaafverdeling.

De melodie is een opeenvolging van toonhoogtes, die door de combinatie met het ritme een bepaalde muzikale gestalte vormt. Het is niet een enkele toonhoogte, maar meer de combinatie van.

Aan de klankkleur hoor (herken) je bijv of het muziek meer Aziatisch, Europees, Amerikaans of Afrikaans enz. is.
Klankkleur wordt bepaald door de samenstelling van het boventonenspectrum. De balans tussen verschillende klanken op hetzelfde instrument. Bijv in Aziatische muziek bestaat de basis vaak meer uit boventonen dan uit grondtonen.
De klankkleur kan iemand beinvloeden in de zin dat ook de klankkleur kan prikkelen bij een mens.

In de Europese Klassieke muziek is de harmonieleer onstaan. Bijv Aziatisch muziek heeft geen harmonieleer (of zo'n concept). Maar Jazz en Pop maken wel gebruik van harmonie.
Bron: mezelf met een beetje hulp van http://nl.wikipedia.org/wiki/Muziek

Ik dacht altijd dat er 5 elementen waren. Dat beschrijft wiki ook.
Hier staan er zelfs 8 elementen. Waarvan toonladder en toonzetting volgens mij onder toonhoogte vallen. En de vorm dus onder de melodie.
quote:
De belangrijkste elementen van muziek zijn:
- geluid (klank met een bepaald aantal trillingen),
- toonhoogte (op toon stemmen)
- toonladder (reeks van tonen),
- toonzetting (compositie),
- ritme (groeperen van beklemtoonde en niet beklemtoonde maten)
- melodie (een opeenvolging van tonen in een bepaald ritme)
- harmonie (een aangenaam klinkende vereniging van tonen) en
- vorm (de structuur van een muziekstuk).
http://www.museon.nl/nl/node/2121
Hier staan er gewoon weer de 5 elementen: http://muziek-en-film.inf(...)bouw-van-muziek.html

Die zou ik gewoon aanhouden. :D
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 11:23:34 #160
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107172747
Muzieksmaak en intelligentie kort door de bocht, nee

Muziekbeleving en intelligentie misschien wel.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 24 januari 2012 @ 12:46:55 #161
302122 Dunwich
The Horror...
pi_107175455
ik denk zelf, bij de echte muziekliefhebber dat er wel een verband is.

misschien niet zo simpel uit te drukken als klassiek > hoog IQ , rock/pop > laag IQ
maar voor de mensen die muziek maken/ontleden en daarna nog naar de muziek luisteren kun je het misschien wel stellen dat het IQ van die groep iets hoger is dan de gewone luisteraar met een paar cdtjes
  dinsdag 24 januari 2012 @ 12:47:48 #162
302122 Dunwich
The Horror...
pi_107175491
smaak is trouwens iets anders, heeft ook vanalles met afkomst en sociale druk te maken
daarom zegt men ook "over smaak valt niet te twisten"
pi_107175697
Even offtopic: Ik heb ooit moeten werken bij een concert van Jan Smit (en die hamsterkopzus en de drie J's waren er ook :') ) en ik heb nog nooit zoveel kansloze figuren bij elkaar gezien. En iedereen danste in een ander ritme, wat er erg bizar uitziet als je (letterlijk ;) ) neerkijkt op zo'n groep mensen.
Ik denk dat het gemiddelde IQ daar ver beneden het landelijk gemiddelde was (ook als je de vele mensen die kwijlend in een rolstoel zaten niet meetelt).
Extremistisch gematigd.
pi_107199123
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 07:41 schreef heartz het volgende:

[..]

De toonhoogte is de hoogte van de klank.
Denk aan de toonladder, stemming, harmonische voorkeur of octaafverdeling.

De melodie is een opeenvolging van toonhoogtes, die door de combinatie met het ritme een bepaalde muzikale gestalte vormt. Het is niet een enkele toonhoogte, maar meer de combinatie van.

Aan de klankkleur hoor (herken) je bijv of het muziek meer Aziatisch, Europees, Amerikaans of Afrikaans enz. is.
Klankkleur wordt bepaald door de samenstelling van het boventonenspectrum. De balans tussen verschillende klanken op hetzelfde instrument. Bijv in Aziatische muziek bestaat de basis vaak meer uit boventonen dan uit grondtonen.
De klankkleur kan iemand beinvloeden in de zin dat ook de klankkleur kan prikkelen bij een mens.

In de Europese Klassieke muziek is de harmonieleer onstaan. Bijv Aziatisch muziek heeft geen harmonieleer (of zo'n concept). Maar Jazz en Pop maken wel gebruik van harmonie.
Bron: mezelf met een beetje hulp van http://nl.wikipedia.org/wiki/Muziek

Ik dacht altijd dat er 5 elementen waren. Dat beschrijft wiki ook.
Hier staan er zelfs 8 elementen. Waarvan toonladder en toonzetting volgens mij onder toonhoogte vallen. En de vorm dus onder de melodie.

[..]

Hier staan er gewoon weer de 5 elementen: http://muziek-en-film.inf(...)bouw-van-muziek.html

Die zou ik gewoon aanhouden. :D
Tnx voor de verheldering!
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 22:23:23 #165
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_107199233
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 12:46 schreef Dunwich het volgende:

misschien niet zo simpel uit te drukken als klassiek > hoog IQ , rock/pop > laag IQ
maar voor de mensen die muziek maken/ontleden en daarna nog naar de muziek luisteren kun je het misschien wel stellen dat het IQ van die groep iets hoger is dan de gewone luisteraar met een paar cdtjes
Dat heeft ook te maken met je muzikale inzicht en je gevoel voor muziek. Ik heb nul gevoel voor muziek maar ik weet niet of dat direct invloed heeft op mijn intelligentie.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zondag 29 januari 2012 @ 09:39:55 #166
326689 MixedEmotions
Ne oblivicaris...
pi_107352078
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 18:52 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik zou het zo niet weten, maar de meest intelligente mensen die ik persoonlijk ken luisteren Metal. (Ga nou geen grapjes over mijn username maken :P) Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat veel mensen die dat luisteren zich aangetrokken voelen door de (maatschappij-kritische) teksten, de technische complexiteit van die muziek en het vallen buiten de populaire muziek, waardoor mensen die zich niet willen associëren met de grote massa eerder naar die muziek luisteren. Nu is de beoordeling van wanneer iemand intelligent is natuurlijk moeilijk, iemand die het niet uit kan namelijk ook intelligent zijn.....

Ik kan me nog herinneren dat veel mensen op het VMBO luisterden naar Hip-Hop en muziek als 50 Cent waarvan ik werkelijk niet begrijp wat er mooi aan is.
:W
Al vind ik wel dat je muzikale voorkeur ook veel zegt over hoe je karakter is, hoe je als persoon in elkaar zit...
"... Cold silence has a tendency to atrophy any sense of compassion ..."
~ Tool ~
pi_107352574
Tja, redelijk generalistisch, in nummers uit uiteenlopende muzikale hoeken wel íets kunnen horen (en dat er dan bepaalde dingen uit springen waar ik eventueel wat dieper op in ga, als ik daar behoefte in heb - maar alles op z'n tijd, als het het goede moment ervoor is).

In die zin klopt het wel met de hele persoon Female81. :)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2012 10:38:15 ]
  zondag 29 januari 2012 @ 11:23:41 #168
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107353495
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 12:46 schreef Dunwich het volgende:

Maar daarmee beschrijf je toch niets meer dan een voorkeur van bepaalde mensen om die muziek te ontleden? :D

Al zou dat iets zijn dat is voorbehouden aan intelligente(re) mensen, dan nog zegt het weinig over de intelligentie van mensen die soms de voorkeur geven aan een lekker potje pompende hardcore o.i.d.
'Cos boys don't cry.
pi_107353860
Sommige hele intelligente mensen luisteren op z'n tijd juist expres naar een lekker potje pompende hardcore o.i.d., om hun hoofd leeg te maken.

Eventjes nergens aan denken. :)
  zondag 29 januari 2012 @ 11:44:44 #170
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_107353938
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 11:41 schreef female81 het volgende:
Sommige hele intelligente mensen luisteren op z'n tijd juist expres naar een lekker potje pompende hardcore o.i.d., om hun hoofd leeg te maken.

Eventjes nergens aan denken. :)
Ik denk altijd ergens aan :P

Maar stevige muziek is voor mij wel de beste remedie tegen een breed scala aan negatieve emoties.
'Cos boys don't cry.
pi_107385291
Muziek is hier ook grotendeels escapisme, even weg van een wereld die in veel opzichten niet zo heel erg deugt.

Heb ik geen hardcore voor nodig, maar wel iets positiefs, en/of iets waarbij het fijn wegdromen is. :)
  maandag 30 januari 2012 @ 00:42:13 #172
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_107387959
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 21:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Ritme
Melodie
Harmonie

Bepaalde ritmen (syncopatisch) zorgen voor een soort kortsluiting in je hersenen waardoor stress ontstaat en je zin krijgt om te bewegen om van die stress af te komen. Dit is een stress die, wanneer aanhoudend, schadelijk is voor je hersenen en voor constante nervositeit kan zorgen. Syncopatische ritmen komen vaak voor in house muziek waarbij de nadruk op de offbeat ligt. Daardoor is dit uitstekende dansmuziek.

Fysieke reacties stimuleren ook fysieke drangen en kunnen de basale zinnen aanwakkeren. Intelligentie, rede, wordt hier niet gestimuleerd.

Bij popmuziek ligt de nadruk vaak op het ritme en de melodie en dit heeft dus als bij effect meer emotionele reacties.

Bij klassieke muziek zijn harmonie en melodie het voornaamst aanwezig en dit brengt dus een combinatie van emotionele en intellectuele reacties weer.

Op basis van deze 3 elementen kun je alle soorten muziek classificeren en bepalen wat voor effect dit op de luisteraar zal hebben. Je kunt jezelf intelligenter maken door naar meer harnonische, zoals klassieke muziek te luisteren, dit stimuleert je brein op een positieve manier, en je kunt je brein schade aandoen en ik denk ook echt dommer maken door constant naar ritmische muziek te luisteren, waarbij je basale lichaamsfuncties steeds meer invloed krijgen op je doen en laten in plaats van een gebalanceerde rede en emoties.

Wat men prettig vindt om te luisteren hangt niet van intelligentie af denk ik, maar meer waar men mee op is gegroeid en waar men zich constant aan blootstelt. Smaak wordt vroeg ontwikkeld, maar kan veranderen door blootstelling.
Klassieke muziek is gebaseerd op harmonie en stimuleert de intelligente reactie...

Ik denk dat het wat gecompliceerder ligt. Tempowisselingen, maatwisselingen, ingewikkelder structuren als couplet-refrein-couplet-refrein-solo-refrein-einddreun stimuleren de hersenen om er geconcentreerder naar te luisteren.

Een stuk als Le Sacre du Printemps is niet bepaald harmonieus, maar wel gecompliceerd van structuur. Of wordt dat niet tot klassieke muziek gerekend?

(tip: aanklikken en volledig uitluisteren, speakers voluit)

Misschien hangt het er ook vanaf welke definitie je geeft aan klassieke muziek.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klassieke_muziek

Zou André Rieu ook tot vertolker van klassieke muziek gerekend moeten worden? Leuk hoor dat hij in staat is om zijn publiek in polonaise door het Concertgebouw te laten gaan, maar is dit een staaltje intellect?
Non possumus non loqui
  maandag 30 januari 2012 @ 07:16:36 #173
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_107391314
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 22:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Tnx voor de verheldering!
Graag gedaan!
Zolang jij er maar wat aan hebt. :)