Ik denk beide. De verbanden zijn in sommige muziek complexer en vergezochter en, waardoor samenhang en diepgang eerder ervaren wordt door intelligentere luisteraars.quote:Op zondag 15 januari 2012 00:44 schreef DrDarwin het volgende:
Nee, niets over intelligentie, wel over afkomst.
Mooie post.quote:Op zondag 15 januari 2012 01:17 schreef LunaAurea het volgende:
Nee, ik luister naar dezelfde muziek als leerlingen op het vmbo, terwijl mijn intelligentie verschilt met die van hen. Mijn muzieksmaak is hoogstens wat uitgebreider, denk ik. Een muzieksmaak zegt hoogstens iets over jou als persoon. Muziek heeft in mijn ogen te maken met gevoel en emotionele expressie.
Ik denk dat je - in deze post - het woord "intelligent" beter kan vervangen door "intellectueel" of iets dergelijks...quote:Op zondag 15 januari 2012 02:18 schreef Friek_ het volgende:
Er zal heus wel enig verband bestaan, maar elke duiding van dat verband is controversieel. Als ik een muziekcafé binnenloop merk ik (gevoelsmatig) dat ik met intelligentere lui te maken heb dan wanneer ik kijk naar wat er zoal op een hardcorefeest rondloopt. Net zoals klassieke muziek intelligentere mensen aantrekt dan Nederlandse volksmuziek.
Maar goed, alles hangt natuurlijk af hoe je iets als 'intelligentie' definieert.
Mwah, zoveel intelligentie is ook weer niet nodig om te luisteren naar iemand die niet kan zingenquote:Op zondag 15 januari 2012 15:01 schreef snakelady het volgende:
Ik denk toch wel dat het er iets mee te maken heeft.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de mensen die naar de hollandse volksmuziek luisteren zijn dat vaak toch wel de minder hoogopgeleide personen, in tegenstelling tot de personen die Bob Dylan kunnen waarderen.
Het is uiteraard een combinatie van zijn zangkunsten en zijn teksten, waarbij zijn teksten een grotere rol spelen.quote:Op zondag 15 januari 2012 15:05 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Mwah, zoveel intelligentie is ook weer niet nodig om te luisteren naar iemand die niet kan zingen
Dat kan ie juist weer niet.quote:
Heb je er bewijzen voor ?quote:Op zondag 15 januari 2012 14:12 schreef Jahr00n het volgende:
Mensen die techno en hiphop luisteren hebben vaker een iq boven de 120.
Hij heeft een rustgevende maar toch doordringende stem, dus misschien niet per definitie een mooie zangstem, maar wel prettig om naar te luisteren.quote:
Ik vind dat hij het zingen echt beter aan anderen had kunnen overlatenquote:Op zondag 15 januari 2012 15:08 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het is uiteraard een combinatie van zijn zangkunsten en zijn teksten, waarbij zijn teksten een grotere rol spelen.
Maar zingen kan hij wel, naar mijn mening.
Maar zingen en zingen zijn twee dingen. Sommigen kunnen niet naar Shane McGowan of Tom Waits luisteren.quote:Op zondag 15 januari 2012 15:47 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik vind dat hij het zingen echt beter aan anderen had kunnen overlatenMisschien als hij de wasknijper eens van zijn neus af zou halen, dat het zou helpen
Ik vind het in elk geval helemaal niet prettig om naar te luisteren.
TWIST and SHOUT !quote:Op zondag 15 januari 2012 15:49 schreef snakelady het volgende:
Tja, dat is het mooie aan smaak he, daar valt niet over te twisten.
Goed gesproken. Ik kan genieten van Hazes. Maar is normaal niet mijn smaak. De oprechtheid van die gast doet het dan voor me. Net zoals ik Eddy Wally oprecht vind.quote:Op zondag 15 januari 2012 15:51 schreef Ryon het volgende:
Muziek is een cultuuruiting. Of je iets wel of niet mooi vindt heeft ook te maken met je omgeving en smaak ontwikkeling. Mensen die hoger opgeleid zijn luisteren naar andere muziek dan mensen die lager opgeleid zijn, omdat ze zich in andere kringen begeven. Dat is allemaal van invloed of je iets als wel of niet mooi ervaart.
Ik denk dat het goed mogelijk is om op basis van iemands mp3 lijst te voorspellen op welk niveau iemand gestudeerd heeft. Zeker bij jongeren, voor wie muziek nog een sterkere sociale functie heeft, zou dat redelijk makkelijk moeten zijn.
Dat betekent niet dat André Hazes niet geliefd kan zijn bij 'slimme' mensen, alleen wel dat deze waarschijnlijk op een andere manier deze muziek beleven dan de 'die hard' fans.
quote:
of iemand een goede zangstem heeft staat los van smaak.quote:Op zondag 15 januari 2012 15:49 schreef snakelady het volgende:
Tja, dat is het mooie aan smaak he, daar valt niet over te twisten.
Ja en nee, iemand kan technisch gezien een goede zangstem hebben, maar de klank van die goede zangstem hoeft nog niet iedereen mooi te vinden.quote:Op zondag 15 januari 2012 17:19 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
of iemand een goede zangstem heeft staat los van smaak.
wat iemand er vervolgens mee doet kan wel of niet in de smaak vallen.
Naar mijn mening is Dylan een enorm slechte zanger, en die ergernis weegt niet op tegen zijn (volgens velen) 'intelligente' teksten.quote:Op zondag 15 januari 2012 15:08 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het is uiteraard een combinatie van zijn zangkunsten en zijn teksten, waarbij zijn teksten een grotere rol spelen.
Maar zingen kan hij wel, naar mijn mening.
Kijk maar eens bij welke artiesten zwakzinnigen staan... Niet bij pearl jam... en dat is niet eens zo complex...quote:Op zondag 15 januari 2012 00:44 schreef DrDarwin het volgende:
Hmm, dan had ik naar BZN en Ernst Mosch und die Egerländer Musikanten moeten luisterenquote:Op zondag 15 januari 2012 22:37 schreef Sapstengel het volgende:
VMBO - SlamFM etc.
HAVO - Een beetje van alles, 3FM publiek
VWO - De muziek van hun vader. Phil Collins etc.
Ja, want muziek heeft een wiskundige basis. (dit betekent niet dat iedereen die goed is in wiskunde ook goed is in muziek)quote:Op zondag 15 januari 2012 00:22 schreef Dejannn het volgende:
Maar goed, wat denken jullie hier zoal over? Ja? Nee? En waarom ..
Wat is echte schilderkunst? Ik liep door het Louvre heen (moet je toch een keer geweest zijn) en geen schilderij kon mij echt bekoren. Sommige schilderijen (picasso, karel appel?) vind ik ook gewoon lelijk. Beeldhouwen, ik vind echt niet alle beelden mooi.quote:Op maandag 16 januari 2012 13:49 schreef Truffelvarken het volgende:
Muziek is kunstig maar geen kunst.
Zelfs de voor mij afgrijselijkste herrie wordt door anderen als muziek ervaren.
Echte schilderkunst, beeldhouwen of een verhaaltje verzinnen kan alleen de mens.
Muziek maken kunnen dieren vaak beter. Luister maar eens naar een nachtegaal.
Dan kom ik uit een steenquote:Op zondag 15 januari 2012 00:44 schreef DrDarwin het volgende:
Je bent wel erg kortzichtig.quote:Op maandag 16 januari 2012 13:49 schreef Truffelvarken het volgende:
Muziek is kunstig maar geen kunst.
Zelfs de voor mij afgrijselijkste herrie wordt door anderen als muziek ervaren.
Echte schilderkunst, beeldhouwen of een verhaaltje verzinnen kan alleen de mens.
Muziek maken kunnen dieren vaak beter. Luister maar eens naar een nachtegaal.
? Ik snap de legenda niet.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:53 schreef znarch het volgende:
Het overzicht is wel interessant:
[ afbeelding ]
De artiesten zijn ingedeeld in genres. Coldplay en Weezer zijn dus "rock".quote:
Maar wat zeggen de getallen aan de boven- en onderkant dan?quote:Op maandag 16 januari 2012 21:00 schreef znarch het volgende:
[..]
De artiesten zijn ingedeeld in genres. Coldplay en Weezer zijn dus "rock".
Hier is het per genre bij elkaar gezet.
[ afbeelding ]
Wanneer ben je slim en wanneer ''dom'' dan volgens die legenda?quote:Op maandag 16 januari 2012 21:00 schreef znarch het volgende:
[..]
De artiesten zijn ingedeeld in genres. Coldplay en Weezer zijn dus "rock".
Hier is het per genre bij elkaar gezet.
[ afbeelding ]
Een beetje belachelijk dat U2 zo hoog scoort eigenlijk...quote:Op maandag 16 januari 2012 21:02 schreef znarch het volgende:
Uitslag van een SAT test. The SAT Reasoning Test is a standardized test for college admissions in the United States. Possible scores range from 600 to 2400, combining test results from three 800-point sections (Mathematics, Critical Reading, and Writing).
Hoger = beter.
Er is ook een Nederlandse uitleg zie ik:
De SAT is een gestandaardiseerde toelatingstest voor hogescholen en universiteiten in de Verenigde Staten. De SAT is ontwikkeld door het College Board, een non-profitorganisatie in de Verenigde Staten. Ze werd voorheen ontwikkeld door de Educational Testing Service, welke nog steeds het examen organiseert. De test is bedoeld om een studenten te beoordelen en aan de hand van de score te bepalen of deze kan worden toegelaten tot een universiteit. De SAT deed zijn intrede in 1926 en sindsdien zijn de naam en scores verscheidene keren veranderd. SAT stond eerst voor Scholastic Aptitude Test, en later Scholastic Assessment Test. Tegenwoordig is het een betekenisloze afkorting.
De huidige SAT-test, geïntroduceerd in 2005, duurt drie uur en vijfenveertig minuten en kost $49 (75 dollar Internationaal). Mogelijke scores variëren van 600 van 2400. De test bestaat uit drie onderdelen (wiskunde, begrijpend lezen en schrijven), waarbij voor elk onderdeel 800 punten gescoord kunnen worden.
Ja, dat vraag ik mij dus ook af. Ook van U2 trouwens inderdaad. Maar kan ook wel op basis van mijn Facebook vrienden, opleidingsniveau en muzieksmaak een soortgelijk legenda maken.quote:Een beetje belachelijk dat U2 zo hoog scoort eigenlijk...
Maar wat is nu eigenlijk de bron van deze grafiek? Hebben ze nu de artiesten getest? De fans?
quote:Op maandag 16 januari 2012 21:08 schreef Spanky78 het volgende:
Ik mis frank zappa. Dat snapte die maker van d egrafiek zeker niet
Vreemde tegenstrijdigheid in mijn vrienden/familie/kennissenkring van rond mijn leeftijd. Bijna alle laagopgeleiden houden van hardcore,techno R&B en hiphop terwijl bijna alle hogeropgeleiden dat vooral niets vinden.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:12 schreef Jahr00n het volgende:
Mensen die techno en hiphop luisteren hebben vaker een iq boven de 120.
Er is natuurlijk een verschil tussen volksmuziek en volksmuziek als in de piratenmuzak.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 11:49 schreef heartz het volgende:
Whatever. Alsof iemand niet van klassiek en hiphop kan houden![]()
En volksmuziek is zeker voor dommeriken.
Dat denk ik ook.quote:Op zondag 15 januari 2012 02:23 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik denk dat je - in deze post - het woord "intelligent" beter kan vervangen door "intellectueel" of iets dergelijks...
zeker van dat geneuzel op een gitaar, net als satriani. slaapverwekkend vind ik dat.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 09:37 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Muziek luisteren is iets dat je moet leren. Wat er doorgaans in de top 40 staat is voor vrijwel iedereen makkelijk om naar te luisteren. Maar iemand als inderdaad Frank Zappa vergt veel meer van de luisteraar. Voor iemand die niet anders gewend is dan top 40 muziek, en derhalve nooit heeft geleerd om te luisteren naar complexere muziek, klinkt Zappa als... chaotische ruis.
die luisteren ws een ander soort hip hop dan wat hij bedoelt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 10:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vreemde tegenstrijdigheid in mijn vrienden/familie/kennissenkring van rond mijn leeftijd. Bijna alle laagopgeleiden houden van hardcore,techno R&B en hiphop terwijl bijna alle hogeropgeleiden dat vooral niets vinden.
De meesten gaan ook niet voor de muziek naar de kroeg, maar voor de drank.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:42 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
die luisteren ws een ander soort hip hop dan wat hij bedoelt.
en op technofeesten kom je intelligentere mensen tegen dan in de gemiddelde kroeg. op hardcore feesten niet.
mensen gaan ook alleen maar naar technofeesten vanwege de drugsquote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:46 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
De meesten gaan ook niet voor de muziek naar de kroeg, maar voor de drank.
drank heb je ook thuis staanquote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:46 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
De meesten gaan ook niet voor de muziek naar de kroeg, maar voor de drank.
Goeie muziek in de kroegquote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:59 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
drank heb je ook thuis staan
dus een beetje goede muziek en het juiste publiek is wel handig.
Dan is er toch ook geen verband tussen de intelligentie en de muzieksmaak, als ze er toch niet voor de muziek komen?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:47 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
mensen gaan ook alleen maar naar technofeesten vanwege de drugs
Maar zo zijn er toch ook genoeg mensen op het VMBO die wel metal luisteren?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:52 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik zou het zo niet weten, maar de meest intelligente mensen die ik persoonlijk ken luisteren Metal. (Ga nou geen grapjes over mijn username maken) Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat veel mensen die dat luisteren zich aangetrokken voelen door de (maatschappij-kritische) teksten, de technische complexiteit van die muziek en het vallen buiten de populaire muziek, waardoor mensen die zich niet willen associëren met de grote massa eerder naar die muziek luisteren. Nu is de beoordeling van wanneer iemand intelligent is natuurlijk moeilijk, iemand die het niet uit kan namelijk ook intelligent zijn.....
Ik kan me nog herinneren dat veel mensen op het VMBO luisterden naar Hip-Hop en muziek als 50 Cent waarvan ik werkelijk niet begrijp wat er mooi aan is.
het was maar een grapjequote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:04 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Dan is er toch ook geen verband tussen de intelligentie en de muzieksmaak, als ze er toch niet voor de muziek komen?
De favoriete artiesten van de mensen die de SAT test hebben gedaan.quote:Op maandag 16 januari 2012 22:55 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
Ja, dat vraag ik mij dus ook af. Ook van U2 trouwens inderdaad. Maar kan ook wel op basis van mijn Facebook vrienden, opleidingsniveau en muzieksmaak een soortgelijk legenda maken.
Daarom slaan algemene vergelijkingen ook helemaal nergens opquote:
En?quote:
Wat wil je met het filmpje/de filmpjes zeggen?quote:
Dat is ook kortzichtig.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 18:52 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ik zou het zo niet weten, maar de meest intelligente mensen die ik persoonlijk ken luisteren Metal. (Ga nou geen grapjes over mijn username maken) Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat veel mensen die dat luisteren zich aangetrokken voelen door de (maatschappij-kritische) teksten, de technische complexiteit van die muziek en het vallen buiten de populaire muziek, waardoor mensen die zich niet willen associëren met de grote massa eerder naar die muziek luisteren. Nu is de beoordeling van wanneer iemand intelligent is natuurlijk moeilijk, iemand die het niet uit kan namelijk ook intelligent zijn.....
Ik kan me nog herinneren dat veel mensen op het VMBO luisterden naar Hip-Hop en muziek als 50 Cent waarvan ik werkelijk niet begrijp wat er mooi aan is.
Voor mij onbegrijpelijkquote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:01 schreef vaarsuvius het volgende:
Als ik naar die muziek grafiek kijk, dan merk ik dat ik wel een heel brede muzieksmaak heb, maar van veel artiesten aan de rechterkant (hoge) denk ik: "Oh ja, leuk, die 3 nummers zijn meesterwerken, en die andere 30 nummers vind ik niet om aan te horen. (Bijvoorbeeld Dylan, Radiohead, Bowie, Red hot chilli peppers.... )
Eminem is ook nog een goed voorbeeld, daarvan draai ik 10% van zijn tracks en de andere 90% vind ik pokkeherrie. Ik kan ook nooit uitleggen waarom ik net die paar nummers wel mooi vind. Linkin Park, nog zo eentje....
Opleidingsniveau uitdrukken in een cijfer? Hoe groot was zijn steekproef? Vind dit een beetje een vaag grafiekje hoor.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:53 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Eey, meer van die onderzoek swa:
[ afbeelding ]
http://www.musicresearch.nl/?p=775
Helemaal niks kortzichtigs aan, ik doe alleen een uitspraak over wat mij in mijn persoonlijke omgeving opvalt, daarmee suggereer ik niet dat iedereen die metal luistert meteen slim is of iedereen die hip-hop luistert dom is. Ik merk alleen in mijn directe omgeving dat hier sprake van is, nu is het wel zo dat er vooral autistische mensen bijzitten die naar Metal luisteren en die zijn over het algemeen ook intelligenter. Voor de rest ken ik zo geen mensen in mijn directe omgeving die echt intelligent zijn en hip-hop luisteren. Ik vind het eerder kortzichtig om dit kortzichtig te noemen, omdat ik niet suggereer dat er een bepaald vaststaand verband bestaat, slechts dat een meerderheid van de mensen die Metal luisteren intelligent zijn, omdat het ook voor een deel bij de cultuur van veel van die mensen hoort om niet kortzichtig en eerder kritisch te zijn. Ook van veel hoogbegaafde leerlingen in klassen lees je nogal eens dat ze Metal luisteren om zich een beetje af te zetten, omdat ze met problemen zitten door hun intelligentie. De gevolgen van die intelligentie kunnen dus wel veroorzaken dat mensen Metal gaan luisteren, dat neemt niet weg dat er ook totaal achterlijke figuren bestaan die Metal luisteren en niks snappen.quote:
Is kortzichtig.quote:Ik kan me nog herinneren dat veel mensen op het VMBO luisterden naar Hip-Hop en muziek als 50 Cent waarvan ik werkelijk niet begrijp wat er mooi aan is.
Ok, laat ik even voor je een voorbeeld nemen:quote:
Niks mis met geile muziek tochquote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:18 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ok, laat ik even voor je een voorbeeld nemen:
[Intro: 50 Cent]
Yeah...
Uh huh
So seductive
[Chorus: 50 Cent & Olivia]
[50 Cent]
I'll take you to the candy shop
I'll let you lick the lollipop
Go 'head girl, don't you stop
Keep going 'til you hit the spot (woah)
[Olivia]
I'll take you to the candy shop
Boy one taste of what I got
I'll have you spending all you got
Keep going 'til you hit the spot (woah)
Nou wat een diepgang zeg.![]()
Nu het nummer zelf:
Het enige wat ik hoor is de hele tijd dezelfde beat, dezelfde seksuele tekst en geen bijzondere videoclip, slechts seksuele verwijzingen in van alles.
Kun jij me uitleggen wat jij aan 50 Cent mooi vindt?
Dan hoor ik liever Immortal Technique, dat is tenminste kwaliteitship-hop, al luister ik amper hip-hop.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |