abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 januari 2012 @ 21:13:54 #37
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_106847739
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 15:08 schreef snakelady het volgende:

[..]

Het is uiteraard een combinatie van zijn zangkunsten en zijn teksten, waarbij zijn teksten een grotere rol spelen. ;)

Maar zingen kan hij wel, naar mijn mening.

Naar mijn mening is Dylan een enorm slechte zanger, en die ergernis weegt niet op tegen zijn (volgens velen) 'intelligente' teksten.
pi_106848925
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 00:44 schreef DrDarwin het volgende:
Nee, niets over intelligentie, wel over afkomst.
Kijk maar eens bij welke artiesten zwakzinnigen staan... Niet bij pearl jam... en dat is niet eens zo complex...

begrijpelijkheid is deels afhankelijk van de intelligentie van het publiek. Natuurlijk speelt er nog avanlles. Maar hoe slimmer je publiek hoe complexer en gelaagder de muziek kan zijn. Natuurlijk zorgt ervaring (leren) ook voor wens aan complexiteit.

Er is een soort van curve (theorie) die afhankelijk van je ervaring dit correleert aan bepaalde complexiteit. Dit werkt zo met smaak, muziek, kunst, etc. Sommige zeer complexe smaken (wijn, bier) moet je echt leren waarderen, zelfde geldt voor muziek en sommige vormen van beeldende kunst. Als je heel slim bent kun je op veel vlakken makkelijker patronen die complex zijn begrijpen en daarmee denk ik ook waarderen. Slimme kinderen kunnen sneller moeilijke puzzels, ingewikkeldere muziek waarderen.
Whatever...
pi_106852873
Arabische muziek vond ik niet om aan te horen, na een paar maand was ik eraan gewend. Dat ging me ook met Chinese getingel.
Muziek is gewenning, na een tijdje vind je een stoomtrein spannend. Die heeft ook een ritme.
pi_106852943
VMBO - SlamFM etc.
HAVO - Een beetje van alles, 3FM publiek
VWO - De muziek van hun vader. Phil Collins etc.
  zondag 15 januari 2012 @ 22:39:12 #41
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_106853037
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 22:37 schreef Sapstengel het volgende:
VMBO - SlamFM etc.
HAVO - Een beetje van alles, 3FM publiek
VWO - De muziek van hun vader. Phil Collins etc.
Hmm, dan had ik naar BZN en Ernst Mosch und die Egerländer Musikanten moeten luisteren :')
Don't let my username fool you...
pi_106862078
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 00:22 schreef Dejannn het volgende:

Maar goed, wat denken jullie hier zoal over? Ja? Nee? En waarom .. :)
Ja, want muziek heeft een wiskundige basis. (dit betekent niet dat iedereen die goed is in wiskunde ook goed is in muziek)

Maar het luisteren naar of maken van complexe muziek vind ik wel een vorm van intelligentie.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  maandag 16 januari 2012 @ 11:35:43 #43
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_106864679
Muziek is een kunstvorm van klanken. Het is een kunst die wordt beheerst door intelligentie en emotie. Net zoals schilderen de kunst van pigment afbeelden is.
μουσική - Kunts van de Muzen

Ze zeggen dat als je zwanger bent en je baby klassiek muziek laat horen, dat het de ontwikkeling op intelligentie zou bevorderen. :P
Volg je hart, gebruik je verstand.
  maandag 16 januari 2012 @ 11:37:35 #44
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_106864743
Leuke discussie.

Qua muziek maken heeft het zeer zeker met intelligentie te maken, het opzoeken van de huidige grenzen en daar overheen te durven gaan. Ik zie Ali B nog geen rap in een 5/4 maat schrijven en "vreemde" modulaties toepassen.

In hoeverre dit effect heeft op de luisteraar is de vraag. Wat iemand eerder al opmerkte heeft muziek een grote invloed op je gevoel.

Ik denk dat er ook een verband is tussen de muzikale geschooldheid van de luisteraar en de muziek. Als muzikant hoor ik al snel akkoordprogressies, en erger ik mij steeds vaker aan dezelfde progressies, je wordt nooit verrast, altijd dezelfde route. Iemand die die muzikale kennis niet heeft zal dit veel minder snel opvallen, die heeft waarschijnlijk zelfs nooit van een 5/4 maat gehoord.Check even het volgende filmpje:

Hupseflups, wordt ik zowaar tot inteligent gebombardeerd als luisteraar van Sufjan Stevens en Radiohead :)
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_106864807
Ik denk dat er wel een verband is tussen IQ + EQ en muzieksmaak.
Ik durf bijv. te zeggen dat muziek van het type Frans Bauer veel popularider is onder laagopgeleiden dan hoogopgeleiden. Zelfde geldt voor bijv. hardcore.
In het rock genre is die link er denk ik voornamelijk met EQ en minder met IQ.

[ Bericht 0% gewijzigd door STING op 16-01-2012 13:52:33 ]
pi_106868401
Muziek is kunstig maar geen kunst.
Zelfs de voor mij afgrijselijkste herrie wordt door anderen als muziek ervaren.
Echte schilderkunst, beeldhouwen of een verhaaltje verzinnen kan alleen de mens.
Muziek maken kunnen dieren vaak beter. Luister maar eens naar een nachtegaal.
  maandag 16 januari 2012 @ 13:54:10 #47
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_106868521
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 13:49 schreef Truffelvarken het volgende:
Echte schilderkunst, beeldhouwen of een verhaaltje verzinnen kan alleen de mens.
Wat is echte schilderkunst? Ik liep door het Louvre heen (moet je toch een keer geweest zijn) en geen schilderij kon mij echt bekoren. Sommige schilderijen (picasso, karel appel?) vind ik ook gewoon lelijk. Beeldhouwen, ik vind echt niet alle beelden mooi.

Over smaak valt niet te twisten, alleen het zegt uiteindelijk niets over de kunstwaarde van een object.

Waarom is muziek geen kunst, het is toch net als een schilderij het prikkelen van de zintuigen? En waarom moet het luisteren naar een nachtegaal mij overtuigen dat dieren beter muziek kunnen maken dan mensen?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_106870954
Ik vind dat het dichter aanleunt bij jouw geestelijke ontwikkeling ipv IQ.
pi_106872850
Awesome filmpje.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_106875105
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 00:44 schreef DrDarwin het volgende:
Nee, niets over intelligentie, wel over afkomst.
Dan kom ik uit een steen ;(.
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
pi_106876001
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 13:49 schreef Truffelvarken het volgende:
Je bent wel erg kortzichtig.
Rustig aan.
  maandag 16 januari 2012 @ 18:09:48 #52
363058 Sinosappel
De dikste poes
pi_106878007
Nee.
Heaven is a place on earth with you
pi_106885287
Ja, dat zegt het, maar alleen grosso modo. Je kunt iemands muzikale voorkeur beslist niet één op één vertalen naar een bepaald IQ. Ik ben er zelf een voorbeeld van: bij mij werd ooit een hoog IQ vastgesteld, terwijl ik o.a. luister(de) naar punkrock en gabberhouse; geen muziekgenres die vooral beluisterd worden door de intellectuele elites van de wereld.
Eerder denk ik dat het te koppelen valt aan iemands persoonlijkheid, karakter, al dan niet te koppelen aan een bepaalde biochemische (bijv. hormonale) toestand. Het valt wel op dat er mensen zijn die graag de uitersten opzoeken en juist mensen die rustige, licht verteerbare muziek willen horen (mensen die de top40 draaien). Maar op intelligentie duidt dat niet.

Er is dus wel een correlatie maar geen direct causaal verband.
pi_106886016
Het overzicht is wel interessant:

"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_106886277
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:53 schreef znarch het volgende:
Het overzicht is wel interessant:

[ afbeelding ]
? Ik snap de legenda niet.
Rustig aan.
pi_106886478
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 20:57 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

? Ik snap de legenda niet.
De artiesten zijn ingedeeld in genres. Coldplay en Weezer zijn dus "rock".

Hier is het per genre bij elkaar gezet.

pi_106886563
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:00 schreef znarch het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Maar wat zeggen de getallen aan de boven- en onderkant dan?
Fari argentum aurum tacere ("Spreken is zilver, zwijgen is goud")
Onthoud dat zwijgen soms het beste antwoord is
pi_106886576
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:00 schreef znarch het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Wanneer ben je slim en wanneer ''dom'' dan volgens die legenda?
Rustig aan.
pi_106886663
Uitslag van een SAT test. The SAT Reasoning Test is a standardized test for college admissions in the United States. Possible scores range from 600 to 2400, combining test results from three 800-point sections (Mathematics, Critical Reading, and Writing).

Hoger = beter.

Er is ook een Nederlandse uitleg zie ik:

De SAT is een gestandaardiseerde toelatingstest voor hogescholen en universiteiten in de Verenigde Staten. De SAT is ontwikkeld door het College Board, een non-profitorganisatie in de Verenigde Staten. Ze werd voorheen ontwikkeld door de Educational Testing Service, welke nog steeds het examen organiseert. De test is bedoeld om een studenten te beoordelen en aan de hand van de score te bepalen of deze kan worden toegelaten tot een universiteit. De SAT deed zijn intrede in 1926 en sindsdien zijn de naam en scores verscheidene keren veranderd. SAT stond eerst voor Scholastic Aptitude Test, en later Scholastic Assessment Test. Tegenwoordig is het een betekenisloze afkorting.
De huidige SAT-test, geīntroduceerd in 2005, duurt drie uur en vijfenveertig minuten en kost $49 (75 dollar Internationaal). Mogelijke scores variëren van 600 van 2400. De test bestaat uit drie onderdelen (wiskunde, begrijpend lezen en schrijven), waarbij voor elk onderdeel 800 punten gescoord kunnen worden.
pi_106887018
Ik mis frank zappa. Dat snapte die maker van d egrafiek zeker niet ;)
Whatever...
pi_106890501
Interresant. Op dit moment denk ik dat het eerder met EQ te maken heeft :)

En die artiesten in de legenda... zijn dat de meest beluisterde artiesten in de gekozen genres en in de onderzochte doelgroep?
  maandag 16 januari 2012 @ 22:03:53 #62
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_106890624
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:02 schreef znarch het volgende:
Uitslag van een SAT test. The SAT Reasoning Test is a standardized test for college admissions in the United States. Possible scores range from 600 to 2400, combining test results from three 800-point sections (Mathematics, Critical Reading, and Writing).

Hoger = beter.

Er is ook een Nederlandse uitleg zie ik:

De SAT is een gestandaardiseerde toelatingstest voor hogescholen en universiteiten in de Verenigde Staten. De SAT is ontwikkeld door het College Board, een non-profitorganisatie in de Verenigde Staten. Ze werd voorheen ontwikkeld door de Educational Testing Service, welke nog steeds het examen organiseert. De test is bedoeld om een studenten te beoordelen en aan de hand van de score te bepalen of deze kan worden toegelaten tot een universiteit. De SAT deed zijn intrede in 1926 en sindsdien zijn de naam en scores verscheidene keren veranderd. SAT stond eerst voor Scholastic Aptitude Test, en later Scholastic Assessment Test. Tegenwoordig is het een betekenisloze afkorting.
De huidige SAT-test, geīntroduceerd in 2005, duurt drie uur en vijfenveertig minuten en kost $49 (75 dollar Internationaal). Mogelijke scores variëren van 600 van 2400. De test bestaat uit drie onderdelen (wiskunde, begrijpend lezen en schrijven), waarbij voor elk onderdeel 800 punten gescoord kunnen worden.

Een beetje belachelijk dat U2 zo hoog scoort eigenlijk...

Maar wat is nu eigenlijk de bron van deze grafiek? Hebben ze nu de artiesten getest? De fans?
Don't let my username fool you...
pi_106890897
Wat vreemd dat de onderzoek(st)er er bij voorbaat vanuit gegaan is dat muziek dom kan maken? Wat voor bocht heb je dan zelf zitten luisteren?

Muziek heeft een aantoonbaar tijdelijk effect op de psyche en dus ook op prestaties. Maar kan het ook blijvende schade aanrichten, of juist de intelligentie blijvend doen toenemen? Daar is zeker geen bewijs voor. En zelfs dan nog zou dat niet bewijzen dat intelligentie letterlijk op te maken valt uit iemands cd-rekje.

De stelling dat muzieksmaak iets over intelligentie zegt is waar nog onwaar; zij behoeft vooral nuance.
pi_106893484
quote:
Een beetje belachelijk dat U2 zo hoog scoort eigenlijk...

Maar wat is nu eigenlijk de bron van deze grafiek? Hebben ze nu de artiesten getest? De fans?
Ja, dat vraag ik mij dus ook af. Ook van U2 trouwens inderdaad. Maar kan ook wel op basis van mijn Facebook vrienden, opleidingsniveau en muzieksmaak een soortgelijk legenda maken.
pi_106902293
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 21:08 schreef Spanky78 het volgende:
Ik mis frank zappa. Dat snapte die maker van d egrafiek zeker niet ;)
^O^

Muziek luisteren is iets dat je moet leren. Wat er doorgaans in de top 40 staat is voor vrijwel iedereen makkelijk om naar te luisteren. Maar iemand als inderdaad Frank Zappa vergt veel meer van de luisteraar. Voor iemand die niet anders gewend is dan top 40 muziek, en derhalve nooit heeft geleerd om te luisteren naar complexere muziek, klinkt Zappa als... chaotische ruis.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_106903774
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 14:12 schreef Jahr00n het volgende:
Mensen die techno en hiphop luisteren hebben vaker een iq boven de 120.
Vreemde tegenstrijdigheid in mijn vrienden/familie/kennissenkring van rond mijn leeftijd. Bijna alle laagopgeleiden houden van hardcore,techno R&B en hiphop terwijl bijna alle hogeropgeleiden dat vooral niets vinden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 17 januari 2012 @ 11:49:15 #67
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_106905823
Whatever. Alsof iemand niet van klassiek en hiphop kan houden :?
En volksmuziek is zeker voor dommeriken. :')
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_106907745
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 11:49 schreef heartz het volgende:
Whatever. Alsof iemand niet van klassiek en hiphop kan houden :?
En volksmuziek is zeker voor dommeriken. :')
Er is natuurlijk een verschil tussen volksmuziek en volksmuziek als in de piratenmuzak.
Vooral dat laatste is zo cliché als het maar zijn kan zonder dat het iedere keer letterlijk hetzelfde nummer is.
Een beetje de bouquet reeks van de muziek.
pi_106919528
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 02:23 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik denk dat je - in deze post - het woord "intelligent" beter kan vervangen door "intellectueel" of iets dergelijks...
Dat denk ik ook.

Om sommige aspecten van muziek te begrijpen en waarderen heb je intelligentie nodig.
Intellectuelen willen graag van hun intelligentie gebruik maken (zonder een praktisch doel) en zullen dus meer aangetrokken zijn tot intellectueel uitdagende muziek.

Maar je kunt ook van muziek genieten omdat het je een bepaald gevoel geeft of omdat het gewoon lekker klinkt zonder de muziek intellectueel te begrijpen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_106919782
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 09:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

^O^

Muziek luisteren is iets dat je moet leren. Wat er doorgaans in de top 40 staat is voor vrijwel iedereen makkelijk om naar te luisteren. Maar iemand als inderdaad Frank Zappa vergt veel meer van de luisteraar. Voor iemand die niet anders gewend is dan top 40 muziek, en derhalve nooit heeft geleerd om te luisteren naar complexere muziek, klinkt Zappa als... chaotische ruis.
zeker van dat geneuzel op een gitaar, net als satriani. slaapverwekkend vind ik dat.
pi_106920911
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 10:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Vreemde tegenstrijdigheid in mijn vrienden/familie/kennissenkring van rond mijn leeftijd. Bijna alle laagopgeleiden houden van hardcore,techno R&B en hiphop terwijl bijna alle hogeropgeleiden dat vooral niets vinden.
die luisteren ws een ander soort hip hop dan wat hij bedoelt.
en op technofeesten kom je intelligentere mensen tegen dan in de gemiddelde kroeg. op hardcore feesten niet.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 18:44:54 #72
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106920991
Was er een tijd geleden geen onderzoek dat een verband legde tussen bredere muzieksmaak en hogere intelligentie?
'Cos boys don't cry.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')