abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106591252
Ik ben momenteel 21 jaar.

Enkele jaren geleden (2008) heb ik een persoonlijkheidsonderzoek laten doen bij mij op school, omdat dingen niet gingen zoals ze zouden moeten.

Uit dit onderzoek is gebleken dat ik dyscalculie heb, niet op het juiste niveau zit en dat er aanwijzingen zijn voor een (lichte) aandoening in het autistisch spectrum. Destijds is mij gezegd dat verder onderzoek naar deze aandoening niet per se nodig was, maar dat het misschien wel kon helpen.

Ik ben nu 4 jaar verder en ben recent begonnen aan een beroepskeuzeonderzoek (BKO). De BKO-medewerker heeft mijn voorgeschiedenis erbij gehaald en heeft dus de resultaten aangetroffen van het persoonlijkheidsonderzoek. Hij geeft echter aan dat er in het verslag staat aangegeven dat het zeer sterk aangeraden is om verder onderzoek te verrichten omdat ik anders vast zou gaan lopen bij werk en opleidingen.

Nu heb ik zelf altijd gezegd: "Oké, ik weet dat er iets van autisme in me zit en voor mij is dat genoeg: ik kan daar nu rekening mee houden tijdens sociaal contact, maar wil die officiële 'stempel' niet hebben om beperkingen in het level te voorkomen".

Toch heeft de BKO-medewerker mij nu aan het twijfelen gebracht. Heb ik de juiste keuze gemaakt door het niet te laten onderzoeken? Ik heb zelf het idee dat ik er de afgelopen 4 jaar erg goed mee ben omgegaan..

Wat zijn de voor en nadelen hiervan? Mocht ik niet autistisch zijn, dan is dat uiteraard mooi meegenomen, maar wat als ik word onderzocht en er wordt aangegeven dat ik wél autisme heb?

Zijn er dan eventuele beperkingen in mijn toekomst? Denk daarbij aan het krijgen van werk of een hypotheek. Of bijvoorbeeld beperkingen wat betreft het rijbewijs?

De meeste informatie die ik kan vinden over autisme is gericht op ouders met een autistisch kind, wat dus totaal niet van belang is voor mij. :)
pi_106591300
In principe zijn er geen beperkingen wat betreft opleiding/rijbevoegdheid. Schrijver dezes heeft, ondanks diagnose, een groot rijbewijs, een hypotheek, een stel diploma's, waaronder MBO, en een normale baan. Je kunt met een diagnose wel makkelijker een wajong-uitkering toegewezen krijgen. Kortweg gezegd: mankeer je iets in je hoofd, dan ben je gewoon 100% afgekeurd, ongeacht je mogelijkheden.
Waarschijnlijk gaat dit ook veranderen, aangezien het nieuwe werken naar vermogen wordt ingevoerd. Daar weet ik echter niet veel van.

Overigens bedoelt de BKO-medewerker dat je aanspraak kunt maken op diverse privileges, zoals aangepast onderwijs of werk. Of je dit nodig vindt hangt helemaal van jouw situatie af.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_106591322
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 05:01 schreef Hitomi het volgende:
Wat zijn de voor en nadelen hiervan? Mocht ik niet autistisch zijn, dan is dat uiteraard mooi meegenomen, maar wat als ik word onderzocht en er wordt aangegeven dat ik wél autisme heb?
Of je al dan niet een plakkertje met "autist" krijgt, verandert niks aan wie je bent.
quote:
Zijn er dan eventuele beperkingen in mijn toekomst? Denk daarbij aan het krijgen van werk of een hypotheek. Of bijvoorbeeld beperkingen wat betreft het rijbewijs?
Negatieve zaken aan een autisme-hokje? Die bestaan niet. Tenzij je het er zelf naar maakt uiteraard.
Wat betreft werk e.d.: je moet een baan zoeken die bij jouw mogelijkheden en jouw interesses past. Daarbij moet je jezelf niet overschatten, maar ook niet onderschatten. Maar dat geldt voor iedereen.

Het enige voordeel dat ik zie aan laten testen, is dat je wellicht jezelf beter leert kennen, wat keuzes in de toekomst makkelijker maakt.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_106591329
wat weet een ander zoiezo over jou.... kunnen ze soms jou van binnen uit bekijken? nee dacht het niet.. ze weten het allemaal niet.. met een stempeltjes en diagnoses..

de blinden die de blinden leiden..

geen idee.. ze willen met stempels werken..je kan eraan mee doen.. of er helemaal boven gaan staan..

ik hoop eigenlijk dat mensen eens wakker worden en zich geen ziektes of stoornissen meer laten aanpraten

en zoiezo neem geen medicijnen dat echt niet doen!!!!!!!!!!!
Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen
pi_106591343
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 05:31 schreef sientelo het volgende:
wat weet een ander zoiezo over jou.... kunnen ze soms jou van binnen uit bekijken? nee dacht het niet.. ze weten het allemaal niet.. met een stempeltjes en diagnoses..

geen idee.. ze willen met stempels werken..je kan eraan mee doen.. of er helemaal boven gaan staan..

ik hoop eigenlijk dat mensen eens wakker worden en zich geen ziektes of stoornissen meer laten aanpraten

Je puntknop zit vast.

Maar TS, als je nergens last van hebt, waar ben je dan naar op zoek?
A man said to the universe: 'Sir, I exist.'
'However', replied the universe. 'This fact has not created in me a sense of obligation.'
  maandag 9 januari 2012 @ 05:56:37 #6
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_106591411
Het is wat gecompliceerder om aan je rijbewijs te komen als je officieel gediagnosticeerd bent met een psychische stoornis, aangezien dat 1 van de vragen is die je moet invullen op je Eigen Verklaring om je examen aan te vragen (http://www.cbr.nl/4399.pp).

Bij je hypotheek moet je (voor zover ik weet altijd) ook een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Ook daar moet je doorgeven als je een stoornis hebt. Nu denk ik dat het bij autisme geen probleem is om een ORV af te sluiten maar bij andere stoornissen ligt dat soms anders.

Verder moet je voor jezelf bepalen of je het handig vindt een officiële diagnose te krijgen. Verwacht je
veel problemen op de arbeidsmarkt of denk je dat het zo ook wel lukt?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_106591433
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 05:21 schreef Ridocar het volgende:
In principe zijn er geen beperkingen wat betreft opleiding/rijbevoegdheid. Schrijver dezes heeft, ondanks diagnose, een groot rijbewijs, een hypotheek, een stel diploma's, waaronder MBO, en een normale baan. Je kunt met een diagnose wel makkelijker een wajong-uitkering toegewezen krijgen. Kortweg gezegd: mankeer je iets in je hoofd, dan ben je gewoon 100% afgekeurd, ongeacht je mogelijkheden.
Waarschijnlijk gaat dit ook veranderen, aangezien het nieuwe werken naar vermogen wordt ingevoerd. Daar weet ik echter niet veel van.

Overigens bedoelt de BKO-medewerker dat je aanspraak kunt maken op diverse privileges, zoals aangepast onderwijs of werk. Of je dit nodig vindt hangt helemaal van jouw situatie af.
Dit is in ieder geval al een iets geruststellender bericht, dank je wel, zo op de vroege morgen :). De BKO-medewerker heeft aangegeven hierom te vragen aangezien er een aantal beroepen zijn die natuurlijk een stuk minder handig zijn om door een autist te laten uitvoeren. Hierdoor is dit vraagstuk ook weer in mijn leven gegooid.

quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 05:30 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Of je al dan niet een plakkertje met "autist" krijgt, verandert niks aan wie je bent.

[..]

Negatieve zaken aan een autisme-hokje? Die bestaan niet. Tenzij je het er zelf naar maakt uiteraard.
Wat betreft werk e.d.: je moet een baan zoeken die bij jouw mogelijkheden en jouw interesses past. Daarbij moet je jezelf niet overschatten, maar ook niet onderschatten. Maar dat geldt voor iedereen.

Het enige voordeel dat ik zie aan laten testen, is dat je wellicht jezelf beter leert kennen, wat keuzes in de toekomst makkelijker maakt.
Dat is dus ook de reden dat ik vraag wat eventuele gevolgen zijn van het laten onderzoeken hierop. Ik heb namelijk van horen spreken dat autisten moeilijker aan een baan komen en/of deze veel moeilijker behouden.

Toch denk ik dat er zeker een negatief aspect aan het autismehokje vast zit: vooroordelen. Wegens de positieve aspecten is het misschien wel de moeite waard om toch verder onderzoek te laten doen.

quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 05:34 schreef Zapato het volgende:

[..]

Maar TS, als je nergens last van hebt, waar ben je dan naar op zoek?
In principe heb ik wel degelijk last van dingen die toch heel erg richting het autistische spectrum neigen. Doordat ik tijdens dat persoonlijkheidsonderzoek daarover ben geïnformeerd heb ik er wel beter op kunnen letten en ben ik het gaan proberen te controleren. In principe lukt dat me, maar het kost soms erg veel energie.

quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 05:56 schreef Maanvis het volgende:
Het is wat gecompliceerder om aan je rijbewijs te komen als je officieel gediagnosticeerd bent met een psychische stoornis, aangezien dat 1 van de vragen is die je moet invullen op je Eigen Verklaring om je examen aan te vragen (http://www.cbr.nl/4399.pp).

Bij je hypotheek moet je (voor zover ik weet altijd) ook een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Ook daar moet je doorgeven als je een stoornis hebt. Nu denk ik dat het bij autisme geen probleem is om een ORV af te sluiten maar bij andere stoornissen ligt dat soms anders.

Verder moet je voor jezelf bepalen of je het handig vindt een officiële diagnose te krijgen. Verwacht je

Momenteel kan ik niet echt een inschatting maken in hoe het mij op de arbeidsmarkt zal gaan verlopen, helaas.

In ieder geval dank voor de input! :) (aan allemaal overigens)
pi_106591444
Maar wat kan je winnen bij een diagnose? Recht op uitkering, lastenverlichting?
A man said to the universe: 'Sir, I exist.'
'However', replied the universe. 'This fact has not created in me a sense of obligation.'
  † In Memoriam † maandag 9 januari 2012 @ 06:19:57 #9
21636 Feestkabouter
pi_106591497
waar het om gaat: welke problemen heb je? welk label er dan aan hangt is niet relevant.
onderzoek je zwaktes, en werk daaraan.
het zou wel kunnen zijn dat je voor het werken aan bepaalde eigenschappen het best hulp zou kunnen krijgen bij hulpverleners die zich op autisten richten.
daar waar ik hulp krijg doen ze dat alleen als je ook de diagnose hebt, dus het kan zijn dat je het label daarvoor wel nodig hebt.

maar bij sollicitaties hoef je het label op geen enkele manier te noemen.

overigens: je schrijft dat je in sociaal contact rekening wil houden met je mogelijke autisme........ maar ben je je er wel van bewust wat autisme eigenlijk is?
sociaal contact hoeft bij autisten niet per se een probleem te zijn (is het vaak wel, maar zeker niet altijd), misschien zijn andere eigenschappen juist problematischer.
en anderzijds: als er alleen maar problemen zouden zijn in het sociaal contact, dan is dat niet voldoende voor een stempel autisme.

ik schrijf dit omdat het sociale contact vaak het eerste is waar mensen automatisch aan denken, en misschien is dat sociale bij jou inderdaad wel een probleem...... maar ik kan dus even niet inschatten hoe bewust je je bent van je autisme-achtige kenmerken/problemen als je schrijft dat je er qua sociaal gedrag rekening mee wil houden.

beetje wazig misschien, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik het positief bedoel.

[ Bericht 12% gewijzigd door Feestkabouter op 09-01-2012 06:25:07 ]
  Redactie Sport maandag 9 januari 2012 @ 08:04:48 #10
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_106592046
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 05:31 schreef sientelo het volgende:

:') Ik heb hier nergens ook maar iets over medicijnen gelezen.

Sowieso.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_106592075
ja was misschien weinig aansluitend op het topic

ben het gewoon helemaal zat hoe deze maatschappij in elkaar zit en dat mensen totaal niet de ruimte krijgen om zichzelf te zijn en mensen die niet meehollen achter de kudde hebben opeens een stoornis of ziekte..

en ja die medicijnen die zijn nog het ergste dat mensen die voorgeschreven krijgen.. stond niks over maar houdt wel verband met die bedachte/ aangepraatte ziektes en stoornissen..

de meeste zitten onder de medicijnen
Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 9 januari 2012 @ 08:11:07 #12
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_106592082
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 08:09 schreef sientelo het volgende:
ja was misschien weinig aansluitend op het topic

ben het gewoon helemaal zat hoe deze maatschappij in elkaar zit en dat mensen totaal niet de ruimte krijgen om zichzelf te zijn en mensen die niet meehollen achter de kudde hebben opeens een stoornis of ziekte..

en ja die medicijnen die zijn nog het ergste dat mensen die voorgeschreven krijgen.. stond niks over maar houdt wel verband met die bedachte/ aangepraatte ziektes en stoornissen..

de meeste zitten onder de medicijnen
Iemand vraagt hier normaal om "advies", geen TRU/BNW geneuzel.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_106592092
dat was mijn advies

laat je niks aanpraten door anderen
pi_106592150
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 05:01 schreef Hitomi het volgende:
Ik ben momenteel 21 jaar.

Enkele jaren geleden (2008) heb ik een persoonlijkheidsonderzoek laten doen bij mij op school, omdat dingen niet gingen zoals ze zouden moeten.

Uit dit onderzoek is gebleken dat ik dyscalculie heb, niet op het juiste niveau zit en dat er aanwijzingen zijn voor een (lichte) aandoening in het autistisch spectrum. Destijds is mij gezegd dat verder onderzoek naar deze aandoening niet per se nodig was, maar dat het misschien wel kon helpen.

Ik ben nu 4 jaar verder en ben recent begonnen aan een beroepskeuzeonderzoek (BKO). De BKO-medewerker heeft mijn voorgeschiedenis erbij gehaald en heeft dus de resultaten aangetroffen van het persoonlijkheidsonderzoek. Hij geeft echter aan dat er in het verslag staat aangegeven dat het zeer sterk aangeraden is om verder onderzoek te verrichten omdat ik anders vast zou gaan lopen bij werk en opleidingen.

Nu heb ik zelf altijd gezegd: "Oké, ik weet dat er iets van autisme in me zit en voor mij is dat genoeg: ik kan daar nu rekening mee houden tijdens sociaal contact, maar wil die officiële 'stempel' niet hebben om beperkingen in het level te voorkomen".

Toch heeft de BKO-medewerker mij nu aan het twijfelen gebracht. Heb ik de juiste keuze gemaakt door het niet te laten onderzoeken? Ik heb zelf het idee dat ik er de afgelopen 4 jaar erg goed mee ben omgegaan..

De meeste informatie die ik kan vinden over autisme is gericht op ouders met een autistisch kind, wat dus totaal niet van belang is voor mij. :)
Als je écht zwaar autisme zou hebben, had dit zich al veel eerder geopenbaard natuurlijk, dus wat ze ook aan zullen tonen, het zal niet iets zijn wat je niet veel wijzer zal maken dan dat je al bent. Dit is ook hoe het in de toekomst zal gaan mét etiket, als je wat in de grijze gebieden valt, zal de reactie van een hypotheekverstrekker, verzekeraar of werkgever ook lastig in te schatten zijn.

Ik vind de stap van dyscalculie naar een licht autistische aandoening overigens nog wel een forse, sec dyscalculie kan heel goed de reden zijn van je nét niet op niveau presteert op school, volgens mij zijn ze (mogelijk) wat doorgeschoten met hun assessment? In veel gevallen kan je dyscalculie met coaching en oefening prima tot een acceptabel niveau terug brengen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_106593778
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 08:12 schreef sientelo het volgende:
dat was mijn advies

En omdat jij niet geheel tevreden ben over hoe de zaken in je eigen geval zijn gelopen, neem jij maar aan dat TS er net zo aan toe is? Hoezo, sowieso geen medicatie? Wat voor medicatie? Je bent wel erg duidelijk hoor!

Ontopic: Ik was 8 toen ik de diagnose kreeg, had dus weinig te kiezen. Maar mijn ouders vertelden het me pas op mijn 17e, wat 2 jaar later einde relatie was.

Ik vind het moeilijk om je advies te geven, het ligt er ook aan hoe je zelf met de diagnose omgaat. Ik verdrong het en wou er niets van weten, gelukkig is dit veranderd en loopt vrijwel alles op rolletjes bij mij. Aan je verhaal te zien, denk ik dat je er goed aan doet om je te laten onderzoeken, aan alle reacties te lezen heb je niet teveel te verliezen, ik ervaar ook geen problemen qua werk etc.
pi_106594479
ziektes en stoornissen zijn gewoon onzin... bedacht door mensen die niet meer weten dan jij... gewoon verzonnen en die medicijnen erbij ook

medicijnen voor geestelijke zaken slikken niet doen... das puur vergif.. en schadelijk voor je..

mensen verzinnen wat en dan is het opeens zo... is gewoon in om allerlei stoornissen en ziektes te verzinnen..

ik vind het zeer schadelijk vooral als mensen het idee krijgen dat zij ziek zijn en de rest van de wereld gezond..

en vooral dus de medicijnen die je erg ten nadele kunnen veranderen

vroeger toen de mensen dachten dat de zon om de aarde draaide kon je terecht gesteld worden als je het tegendeel beweerde..

ach ja ik kan mensen niet overtuigen.. jammer is het wel.. dat mensen die juist meer in contact staan met hun gevoel/ ziel allerlei lelijke etiketten krijgen van de mensen die juist afgestompt zijn van hun wezen
pi_106594649
Gedeeltelijk heb je gelijk, maar diagnoses worden gesteld om de mensen te helpen, en om ze met hun zwakke punten leren om te gaan. Medicatie icm met autisme heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord...

Je moet toegeven, ziektes en stoornissen zijn geen onzin, anders ben je wel heel erg wereldvreemd!
pi_106594932
wereldvreemd ja dat ben ik ook.. dat was de man die beweerde dat de zon niet om de aarde draaide ook daar..

dat waren "heksen" ook in de middeleeuwen en dan kwamen ze op de brandstapel

dat er oprechte hulpverleners zijn die met ziektes en stoornissen werken zeker.. maar dat ik het een goed idee vind om iemand een ziekte of stoornis aan te praten nee nooit..

dat iedereen denkt dat de aarde plat is en dat degen als ziek word gezien die oppert dat ie misschien rond is...
pi_106595011
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:54 schreef Sjapoela het volgende:
Gedeeltelijk heb je gelijk, maar diagnoses worden gesteld om de mensen te helpen, en om ze met hun zwakke punten leren om te gaan. Medicatie icm met autisme heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord...

Je moet toegeven, ziektes en stoornissen zijn geen onzin, anders ben je wel heel erg wereldvreemd!
De meeste niet, maar er wordt tegenwoordig wat afgediagnosticeerd alleen maar om met een stempeltje rond te lopen. Een stempeltje dat mensen moet vrijwaren van belangrijke keuzes, plichten of taken.

Afrikanen hebben ook niet voor elke kleine persoonlijkheidsafwijking een naam. Als je dat niet inziet dan ben je in mijn ogen pas echt wereldvreemd.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  maandag 9 januari 2012 @ 11:18:51 #20
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_106595259
Als je problemen ondervindt in jouw functioneren, kan het handig zijn om het te laten onderzoeken zodat je precies de hulp kan krijgen waar je wat aan hebt. Het kan helpen met het inzien van jouw zwakke punten en hoe je daar verbetering in aan kan brengen.

Ook kan je inderdaad aanspraak maken op allerlei regelingen als je die diagnose hebt. Ik heb mijn diagnose uitermate gebruikt (misbruikt :') ) bij mijn eindexamen op de Middelbare School. Kreeg ik zomaar een half uur meer tijd voor elk examen. :7

Verder moet je wel bedenken dat mensen heus niet zomaar achter jouw diagnose komen. Daarvoor moeten ze in je medische geschiedenis kijken, en dat mag niet zomaar. Als jij niet wilt dat iemand het weet, komen ze daar echt niet achter. Je kan er wel zelf voor kiezen om het beestje een naam te geven als anderen bijvoorbeeld wat merken, dan weten ze gelijk hoe het zit en waar je moeite mee hebt. Dat is het grote voordeel van een stempel: je hoeft niet alle symptomen uit te leggen.

Meer mensen krijgen diagnoses en meer mensen met lichte storingen worden opgemerkt. Waarom? Omdat de maatschappij veel meer verlangd van mensen. Een kleine afwijking wordt nu al opgemerkt. Dat is in Afrika niet zo, en was in Nederland veertig jaar geleden ook niet zo. Toen was alles nog veel rustiger, was men sneller geneigd om anderen te accepteren als 'anders' en kon je rustig meedraaien. Nu zit er gewoon veel meer druk achter en is er geen/nauwelijks ruimte meer voor mensen die 'anders' zijn.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_106595301
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 06:03 schreef Hitomi het volgende:
Dat is dus ook de reden dat ik vraag wat eventuele gevolgen zijn van het laten onderzoeken hierop. Ik heb namelijk van horen spreken dat autisten moeilijker aan een baan komen en/of deze veel moeilijker behouden.
Je kunt niet alle autisten met elkaar vergelijken omdat er meerdere vormen van bestaan en een deel van de autisten sowieso niet zelfstandig kunnen leven. Vandaar dat in het algemeen voor autsisten moeilijker is om aan een baan te komen, maar voor een individueel hoeft dat niks te zeggen.

quote:
Toch denk ik dat er zeker een negatief aspect aan het autismehokje vast zit: vooroordelen. Wegens de positieve aspecten is het misschien wel de moeite waard om toch verder onderzoek te laten doen.
Vooroordelen zul je altijd houden, maar je bent niet verplicht om aan iedereen te vertellen dat je (mogelijk) autisme hebt. Het voordeel van een onderzoek is dat wanneer je tegen bepaalde problemen aanloopt, men beter weet wat de oorzaak van is en je daarbij ook beter kan helpen.

quote:
In principe heb ik wel degelijk last van dingen die toch heel erg richting het autistische spectrum neigen. Doordat ik tijdens dat persoonlijkheidsonderzoek daarover ben geïnformeerd heb ik er wel beter op kunnen letten en ben ik het gaan proberen te controleren. In principe lukt dat me, maar het kost soms erg veel energie.
Dat probleem zul je helaas altijd houden, maar als je het van jezelf weet, kun je ook zorgen dat je daar rekening mee houdt.

quote:
Momenteel kan ik niet echt een inschatting maken in hoe het mij op de arbeidsmarkt zal gaan verlopen, helaas.
Dat is ook vrij lastig. Gewoon zoveel mogelijk je best doen.
signatuurloos
  maandag 9 januari 2012 @ 11:20:53 #22
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_106595313
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:54 schreef Sjapoela het volgende:

Het gebeurt wel. :) Van bepaalde anti-psychose medicatie is bewezen dat het in zeer kleine hoeveelheden helpt bij autisme. Zelf ook gehad in een bijzonder stressvolle periode en was erg prettig. Rust in mijn hoofd. O+

Maar meestal is het niet nodig en wordt medicatie ook niet voorgeschreven.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_106598721
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:48 schreef sientelo het volgende:
ziektes en stoornissen zijn gewoon onzin... bedacht door mensen die niet meer weten dan jij... gewoon verzonnen en die medicijnen erbij ook

medicijnen voor geestelijke zaken slikken niet doen... das puur vergif.. en schadelijk voor je..

mensen verzinnen wat en dan is het opeens zo... is gewoon in om allerlei stoornissen en ziektes te verzinnen..

ik vind het zeer schadelijk vooral als mensen het idee krijgen dat zij ziek zijn en de rest van de wereld gezond..

vroeger toen de mensen dachten dat de zon om de aarde draaide kon je terecht gesteld worden als je het tegendeel beweerde..

ach ja ik kan mensen niet overtuigen.. jammer is het wel.. dat mensen die juist meer in contact staan met hun gevoel/ ziel allerlei lelijke etiketten krijgen van de mensen die juist afgestompt zijn van hun wezen
Wat een onnozele uitspraak. Tuurlijk niet. Antidepressiva heeft gewoon medische onderbauwing. Oxazepam, wat mensen slikken om bijvoorbeeld rustig te worden. Heet ook een medische onderbouwing.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antidepressivum

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oxazepam
pi_106598914
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 13:21 schreef woads het volgende:

[..]

Wat een onnozele uitspraak. Tuurlijk niet. Antidepressiva heeft gewoon medische onderbauwing. Oxazepam, wat mensen slikken om bijvoorbeeld rustig te worden. Heet ook een medische onderbouwing.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antidepressivum

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oxazepam
nou dit staat er:

Een antidepressivum (ook wel stemmingsverbeteraar genoemd) is een medicijn dat de intentie heeft de symptomen van een depressie te verminderen. Bij matige tot ernstige depressie blijken antidepressiva niet effectief te zijn, aldus een meta-analyse die de eerste week van januari 2010 in de JAMA gepubliceerd werd. Alleen bij de allerzwaarste depressies hebben deze stoffen zin.[1] De grote omzet van antidepressiva ligt echter vooral bij de matige en milde depressies.

Het is troep. Ik heb het ooit geslikt toen ik 15 was. En ik heb vele vele mensen ontmoet die medicijnen slikten of geslikt hadden en ook genoeg verhalen gehoord. Ik heb eigenlijk geen zin om al die verhalen hier te schrijven. Maar genoeg over te vinden als je maar andere bronnen raadpleegt.
pi_106598924
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 05:56 schreef Maanvis het volgende:
ik heb die eigen verklaring nog eens gelezen, maar geen vraag kunnen vinden waarop ik 'nee' zou kunnen antwoorden.
quote:
Ook nooit een probleem mee gehad. Overigens heb ik wel een overlijdensrisicoverzekering, maar dat heb ik er standaard bijgenomen.
quote:
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_106599021
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 13:28 schreef sientelo het volgende:

[..]

nou dit staat er:

Een antidepressivum (ook wel stemmingsverbeteraar genoemd) is een medicijn dat de intentie heeft de symptomen van een depressie te verminderen. Bij matige tot ernstige depressie blijken antidepressiva niet effectief te zijn, aldus een meta-analyse die de eerste week van januari 2010 in de JAMA gepubliceerd werd. Alleen bij de allerzwaarste depressies hebben deze stoffen zin.[1] De grote omzet van antidepressiva ligt echter vooral bij de matige en milde depressies.

Het is troep. Ik heb het ooit geslikt toen ik 15 was. En ik heb vele vele mensen ontmoet die medicijnen slikten of geslikt hadden en ook genoeg verhalen gehoord. Ik heb eigenlijk geen zin om al die verhalen hier te schrijven. Maar genoeg over te vinden als je maar andere bronnen raadpleegt.
Alleen effectief bij zeer ernstige depressie

In januari 2008 meldden Amerikaanse onderzoekers, Turner en collega's, dat de effectiviteit van 12 antidepressiva overdreven was, omdat studies met negatieve of twijfelachtige resultaten niet gepubliceerd zijn[13].
Een meta-analyse, door Kirsch en collega's, van circa 50 studies op basis van gegevens die aan de FDA waren geleverd betreffende de nieuwe-generatie antidepressiva fluoxetine, venlafaxine, nefazodone, en paroxetine, concludeerde dat deze middelen geen significante klinische verbeteringen veroorzaken bij patiënten met matige tot zeer ernstige depressie. Alleen bij de zwaarst depressieve patiënten worden significante klinische verbeteringen gevonden. Volgens de onderzoekers kan dit worden toegeschreven aan een verminderde gevoeligheid voor het placebo-effect van deze groep, in plaats van aan een grotere gevoeligheid voor de medicatie. Op basis van deze resultaten concluderen de onderzoekers dat er weinig reden is om nieuwe-generatie antidepressiva voor te schrijven aan depressieve patiënten, uitgezonderd in de allerzwaarste gevallen of wanneer alternatieve behandelmethoden ineffectief zijn gebleken[14].
De uitkomsten van de onderzoeken van Turner en Kirsch werden bevestigd in een meta-analyse die de eerste week van januari 2010 in de JAMA gepubliceerd werd. Daaruit bleek dat antidepressiva alleen bij ernstige depressies zin hebben.[1]
pi_106599046
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 13:31 schreef woads het volgende:

[..]

Alleen effectief bij zeer ernstige depressie

In januari 2008 meldden Amerikaanse onderzoekers, Turner en collega's, dat de effectiviteit van 12 antidepressiva overdreven was, omdat studies met negatieve of twijfelachtige resultaten niet gepubliceerd zijn[13].
Een meta-analyse, door Kirsch en collega's, van circa 50 studies op basis van gegevens die aan de FDA waren geleverd betreffende de nieuwe-generatie antidepressiva fluoxetine, venlafaxine, nefazodone, en paroxetine, concludeerde dat deze middelen geen significante klinische verbeteringen veroorzaken bij patiënten met matige tot zeer ernstige depressie. Alleen bij de zwaarst depressieve patiënten worden significante klinische verbeteringen gevonden. Volgens de onderzoekers kan dit worden toegeschreven aan een verminderde gevoeligheid voor het placebo-effect van deze groep, in plaats van aan een grotere gevoeligheid voor de medicatie. Op basis van deze resultaten concluderen de onderzoekers dat er weinig reden is om nieuwe-generatie antidepressiva voor te schrijven aan depressieve patiënten, uitgezonderd in de allerzwaarste gevallen of wanneer alternatieve behandelmethoden ineffectief zijn gebleken[14].
De uitkomsten van de onderzoeken van Turner en Kirsch werden bevestigd in een meta-analyse die de eerste week van januari 2010 in de JAMA gepubliceerd werd. Daaruit bleek dat antidepressiva alleen bij ernstige depressies zin hebben.[1]
Het heeft dus wel degelijk zin. Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die dit wel degelijk kunnen gebruiken.
pi_106599122
voor die ene persoon die anders voor de trein springt als ie niet een pilletje krijgt.. oke.. maar ik ben er van overtuigd dat het zowel geestelijk als lichamelijk slecht voor je is om al deze soorten legale drugs tot je te nemen
pi_106599301
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 13:34 schreef sientelo het volgende:
voor die ene persoon die anders voor de trein springt als ie niet een pilletje krijgt.. oke.. maar ik ben er van overtuigd dat het zowel geestelijk als lichamelijk slecht voor je is om al deze soorten legale drugs tot je te nemen
Elke 40 seconden onderneemt er iemand een zelfmoordpoging, elke 3 minuten lukt het bij iemand. Ik vind niet dat je mag praten over die ene. Het zijn er namelijk meer dan je misschien zal denken.
pi_106599351
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 13:39 schreef woads het volgende:

[..]

Elke 40 seconden onderneemt er iemand een zelfmoordpoging, elke 3 minuten lukt het bij iemand. Ik vind niet dat je mag praten over die ene. Het zijn er namelijk meer dan je misschien zal denken.
En juist om die reden vind ik antidepressiva wel een goed iets.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 9 januari 2012 @ 13:41:29 #31
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_106599358
Ik had toch gezegd dat dat geneuzel rondom medicijnen achterwege mocht blijven? }:|
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_106599429
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 13:41 schreef Netsplitter het volgende:
Ik had toch gezegd dat dat geneuzel rondom medicijnen achterwege mocht blijven? }:|
:@
pi_106599872
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 11:08 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

De meeste niet, maar er wordt tegenwoordig wat afgediagnosticeerd alleen maar om met een stempeltje rond te lopen. Een stempeltje dat mensen moet vrijwaren van belangrijke keuzes, plichten of taken.

Afrikanen hebben ook niet voor elke kleine persoonlijkheidsafwijking een naam. Als je dat niet inziet dan ben je in mijn ogen pas echt wereldvreemd.
Dit dus.
In jouw schoenen had ik het denk ik niet laten onderzoeken TS.

Ik ben overigens geen groot fan van (psychische) medicatie. Mensen worden er echt zombies van. Naar mijn mening wordt het ook te snel voorgeschreven.
  Redactie Sport maandag 9 januari 2012 @ 15:12:40 #34
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_106602197
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 11:05 schreef sientelo het volgende:
wereldvreemd ja dat ben ik ook.. dat was de man die beweerde dat de zon niet om de aarde draaide ook daar..

dat waren "heksen" ook in de middeleeuwen en dan kwamen ze op de brandstapel

dat er oprechte hulpverleners zijn die met ziektes en stoornissen werken zeker.. maar dat ik het een goed idee vind om iemand een ziekte of stoornis aan te praten nee nooit..

dat iedereen denkt dat de aarde plat is en dat degen als ziek word gezien die oppert dat ie misschien rond is...
Wetenschap. Ooit van gehoord? Of wil je nu zeggen dat alles een complot is? Want dan zit je in het verkeerde subforum.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_106603792
ja eigenlijk zijn al die dingen off topic en werd er gevraagd daar niet meer over te hebben.. anders had ik er een reactie op gegeven..
pi_106604984
On topic dan maar.

Ik zou het doen. Anders blijf je altijd in twijfel zitten of je nou wel of niet een stoornis binnen het autismespectrum hebt.

Met de diagnose hoef jij zelf niks. Je bent nog steeds degene die je altijd was en je hebt net als iedereen je sterke en zwakkere kanten. Maar mocht jij ooit hulp nodig hebben, dan kan een psycholoog of therapeut er wel wat mee.

Stel, je krijgt problemen met sociale contacten en je wilt graag leren je sociale vaardigheden te verbeteren. Mensen die problemen hebben als gevolg van een sociale fobie, hebben een heel ander soort therapie nodig dan mensen met een 'stoornis' uit het autisme-spectrum. Het één hoeft niet minder erg te zijn dan het ander, maar het vraagt allebei een verschillende aanpak.
pi_106605382
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 15:58 schreef sientelo het volgende:
ja eigenlijk zijn al die dingen off topic en werd er gevraagd daar niet meer over te hebben.. anders had ik er een reactie op gegeven..
Nu ben ik wel best benieuwd.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 19:29:55 #38
297051 schaal_9
Caissière B
pi_106652783
Ja, een diagnose in het autistisch spectrum kan invloed hebben bij het aanvragen van een levensverzekering. Namelijk doordat autisme en aanverwante stoornissen vallen onder de noemer psychiatrische aandoening. Het kan betekenen dat je meer premie betaalt of zelfs geweigerd wordt. Dit verschilt per verzekeraar, maar zie bijvoorbeeld hier:

Gezondheidsverklaring ORV

Het halen van een rijbewijs als je al een diagnose hebt, schijnt tegenwoordig helemaal een crime te zijn.

Met name hoogfunctionerende mensen met autisme worden dus gediscrimineerd. Beter geen diagnose aanvragen dus, het kan je mogelijkheden flink beperken!
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 19:40:08 #39
199591 J-Style
Not sure about anything
pi_106653335
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 19:29 schreef schaal_9 het volgende:
Ja, een diagnose in het autistisch spectrum kan invloed hebben bij het aanvragen van een levensverzekering. Namelijk doordat autisme en aanverwante stoornissen vallen onder de noemer psychiatrische aandoening. Het kan betekenen dat je meer premie betaalt of zelfs geweigerd wordt. Dit verschilt per verzekeraar, maar zie bijvoorbeeld hier:

Gezondheidsverklaring ORV

Het halen van een rijbewijs als je al een diagnose hebt, schijnt tegenwoordig helemaal een crime te zijn.

Met name hoogfunctionerende mensen met autisme worden dus gediscrimineerd. Beter geen diagnose aanvragen dus, het kan je mogelijkheden flink beperken!
Dit klopt, met name dat rijbewijs is zowel tijdens als achteraf een ramp.
I prefer lurking, but it seems I just left a comment
pi_106684502
Dus, in geval van twijfel, niet doen !

Het veranderd niet wie jij bent, en ten tweede, er is geen behandeling voor. Als je toch de behoefte voelt om meer te weten dan zijn er vast fora of groepen waar je met vragen terecht kunt.

Op internet is genoeg te vinden.

Laat je niets aanmeten ! Aan je verhaal te lezen val je waarschijnlijk in de restcategorie pdd-nos. Dat is niets anders dan een mooie term voor het niet weten wat je mankeert.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_106684727
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 15:52 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Het veranderd niet wie jij bent, en ten tweede, er is geen behandeling voor.
Niet geheel juist - er zijn wel professionele groepssessies waarin bijv. mensen met asperger wat trucjes aangeleerd krijgen om sociale interactie makkelijker te maken, vaak voorkomende fouten worden behandeld en tips worden gegeven om die te omzeilen.

Ja, de gemiddelde persoon met een autistische stoornis gaat liever zelf op onderzoek uit - maar juist met dit soort zaken kan menselijke begeleiding (en corrigering !) een sneller en beter resultaat opleveren dan alleen "boekenwijsheid".
pi_106684817
Zij gaf aan een milde vorm te hebben ( vermoeden ), asperger is een vrij hoge vorm van autisme. Ik zeg ook niet dat je geen hulp kan krijgen bij het omgaan met, maar alleen dat er geen behandeling is. In die zin dat je genezen kan worden.

Op dat moment kun je je afvragen of dat het stempel waard is.

Verder heb je zeker gelijk dat als je hinderlijke problemen ondervindt in de omgang met mensen of situaties, een hulpgroep beter/sneller zal werken dan ''boekenwijsheden''

[ Bericht 5% gewijzigd door Gertje-Plongers op 11-01-2012 16:20:00 ]
  † In Memoriam † woensdag 11 januari 2012 @ 16:57:46 #43
21636 Feestkabouter
pi_106687247
asperger is juist een milde vorm van autisme.
maar men noemt het ook wel 'hoogfunctionerend' autisme.
misschien ben je daarmee in de war.
hoogfunctionerend betekent: voor iemand met autisme doe je het toch nog behoorlijk leuk in de maatschappij!
pi_106688297
Ligt er aan van waaruit je de vergelijking trekt. Asperger is een relatief milde vorm, maar zwaarder dan bv PDD-NOS.
  † In Memoriam † woensdag 11 januari 2012 @ 18:09:53 #45
21636 Feestkabouter
pi_106690136
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 17:24 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ligt er aan van waaruit je de vergelijking trekt. Asperger is een relatief milde vorm, maar zwaarder dan bv PDD-NOS.
even zwaar.
asperger en pdd-nos gaan allebei om hetzelfde aantal kenmerken uit een lijst, maar bij asperger is het gelijkmatiger verdeeld over 3 gebieden dan bij pdd-nos.

maar dan nog: pdd-nos en asperger worden (binnen het gehele autisme-kader) gezien als milde vorm van autisme, hoe zwaar de patienten er ook onder kunnen lijden.
pi_106691228
Goed, laat ik het anders stellen, met pdd-nos vallen de signalen minder op. Bij Asperger is dat anders heb ik gemerkt. Maar inderdaad ze vallen beide onder de pervasieve ontwikkelings stoornis.
  woensdag 11 januari 2012 @ 18:48:45 #47
347534 vincerusso
Vork in je reet en gaan !!
pi_106691833
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 15:52 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dus, in geval van twijfel, niet doen !

Het veranderd niet wie jij bent, en ten tweede, er is geen behandeling voor. Als je toch de behoefte voelt om meer te weten dan zijn er vast fora of groepen waar je met vragen terecht kunt.

Op internet is genoeg te vinden.

Laat je niets aanmeten ! Aan je verhaal te lezen val je waarschijnlijk in de restcategorie pdd-nos. Dat is niets anders dan een mooie term voor het niet weten wat je mankeert.
Je loopt ook nog het risico dat je een stempel gaat krijgen waar je nooit meer vanaf gaat komen
  woensdag 11 januari 2012 @ 18:49:27 #48
347534 vincerusso
Vork in je reet en gaan !!
pi_106691867

[ Bericht 100% gewijzigd door vincerusso op 11-01-2012 18:49:37 ]
pi_106692562
Precies! Dat bedoel ik.
  † In Memoriam † woensdag 11 januari 2012 @ 22:32:32 #50
21636 Feestkabouter
pi_106704933
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 18:33 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Goed, laat ik het anders stellen, met pdd-nos vallen de signalen minder op. Bij Asperger is dat anders heb ik gemerkt. Maar inderdaad ze vallen beide onder de pervasieve ontwikkelings stoornis.
ik weet niet wat je hebt gemerkt qua asperger, maar de ene asperger is de andere niet.
hetzelfde geldt voor pdd-nossers.
er is simpelweg niks per definitie te zeggen over het meer of minder opvallen van de signalen (eigenschappen).
het gaat gewoon om dezelfde eigenschappen, en de ene asperger kan last hebben van een aantal van die eigenschappen waar de andere asperger nou net helemaal geen last van heeft, en vice versa.
en exact hetzelfde geldt voor pdd-nos.
pi_106709537
Ik zit een beetje in hetzelfde bootje als TS.

Heb in ieder vrij veel kenmerken van asperger, of het ook door asperger komt weet ik niet.

Maar om me te laten onderzoeken vind ik wel een grote stap. Aan de andere kant zou ik het fijn vinden om mezelf daardoor beter te leren kennen, en om te weten of ik nog veel aan mezelf kan verbeteren of dat sommige dingen gewoon in mijn dna zitten.
pi_106709777
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 00:26 schreef Arrow89 het volgende:
Ik zit een beetje in hetzelfde bootje als TS.

Heb in ieder vrij veel kenmerken van asperger, of het ook door asperger komt weet ik niet.

Maar om me te laten onderzoeken vind ik wel een grote stap. Aan de andere kant zou ik het fijn vinden om mezelf daardoor beter te leren kennen, en om te weten of ik nog veel aan mezelf kan verbeteren of dat sommige dingen gewoon in mijn dna zitten.
Je kan altijd jezelf verbeteren. Dat het in je DNA zit, betekent niet dat je er niet mee kan leren omgaan. Een diagnose is absoluut geen reden om maar te zeggen 'oh, dat kan ik niet, ik heb XXX'.
Chocoladetaartjes.
pi_106709876
Zo bedoel ik het natuurlijk niet, dacht al dat het zo geïnterpreteerd zou worden. Aan die instelling heb ik ook een hekel.

Voorbeeld: ik ben niet goed in sociale contacten
Als ik asperger heb weet ik dat ik daar nooit in de beste in zal worden, maar nu heb ik nog zoiets van dat het misschien een levensfase is waar ik over heen groei. Terwijl ik er wel veel energie in steek om het te proberen te verbeteren.
pi_106709925
Ah, op die fiets. Nee, dan snap ik hem. Ook kan het zijn dat je verschillende methodes moet toepassen. Iemand met Asperger zal meer hebben aan sociale 'regeltjes' om aan vast te houden en iemand zonder Asperger misschien meer met gevoelsmatige oefeningen.
Chocoladetaartjes.
pi_106710114
Tja iedereen mankeert wel iets, de een legt ook sneller contact met andere mensen dan de ander, ik vind dat men veel te snel een stempel krijgt waar je niet meer vanaf komt, of in elk geval zeer moeilijk, ieder mens is uniek, en mensen moeten niet gaan hangen aan een diagnose maar meer denken dit ben ik en ik doe mijn best en we zien wel hoe ver we komen.
Mijn broertje is dyslectisch en nog wat dure afkortingen en hij kan gewoon havo niveau en daar heeft mijn moeder heel hard voor geknokt, jezelf geen beperkingen op laten leggen, gewoon het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maken en dan zul je zien dan kom je er ook wel
pi_106710458
Waarom zijn sommige mensen altijd zo fel tegen het labeltjes plakken? Dat is gewoon mens-eigen. Als het nergens op slaat oke, maar bijvoorbeeld asperger is gewoon een hersenafwijking. Logisch dat daar dan een labeltje op geplakt wordt..

Dat je je dan gaat gedragen naar zo'n labeltje, dat moet voorkomen worden ja, maar dat is een andere discussie.

Overigens zou ik me eerder irriteren aan het feit dat Asperger soms een stoornis wordt genoemd. Mij maakt het in ieder geval behoorlijk intelligent en creatief. De gemiddelde Asperger is ook intelligenter dan de gemiddelde mens. De minderheid is opvallend vaak de stoornis..;)
  donderdag 12 januari 2012 @ 02:08:22 #57
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_106712020
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 10:48 schreef sientelo het volgende:

Wat een gigantische onzin kraam jij uit.
Wat doe jij in R&P?
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  donderdag 12 januari 2012 @ 02:13:23 #58
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_106712081
Ik heb redelijk veel met autisten gewerkt en volgens mij vertoon ik zelf ook wel wat eigenschappen dus an sich ben ik er wel wat bekend mee :')

Meestal is het enige dat nodig is wat begeleiding, om de juiste keuzes in de juiste volgorde en met de juiste stappen te nemen. En dan valt er voor iedereen mee te leven.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  † In Memoriam † donderdag 12 januari 2012 @ 02:17:14 #59
21636 Feestkabouter
pi_106712148
mocht men bang zijn voor consequenties als je officieel een diagnose krijgt........ uiteindelijk gaat het om de hulp bij je lastige eigenschappen.
laat je niet onderzoeken, maar maak eens een afspraak bij een therapeut of coach die ervaring heeft met asperger, bespreek je eigenschappen en vraag of die persoon de indruk heeft dat er met asperger-behandelingen wat aan te helpen is.

of doorloop een onderzoek met de afspraak om uiteindelijk geen officiele (alleen officieuze) diagnose te krijgen.

de consequenties (rijbewijs/baan/etc) zijn bijzaken, hoe belangrijk ook.
lekker in je vel zitten is per definitie belangrijker.
maar probeer anders een route te creeren waarbij de bijzaken zo weinig mogelijk risico lopen.

en dat van dat rijbewijs geloof ik gewoon niet.
ik heb destijds allemaal onderzoeken gehad toen ik mijn vliegbrevet wilde halen.
dat was voordat ik in de put raakte en mijn diagnose kreeg.
maar voor vliegbrevet is alleen depressiviteit en vooral suicidaliteit een probleem (ong. jaar 2001).
waarom zou dan zoiets als asperger een probleem opleveren voor autorijden????????

en qua baan: als jij asperger hebt, is de kans groot dat je in de automatisering of iets anders technisch wil werken. geen probleem.
wil je wat anders doen: met een goed verhaal over je motivatie en goede en lastige eigenschappen kom je een eind, diagnose lijkt me bijzaak.
maar goed, ik ben sociaal erg makkelijk (ondanks mijn asperger) en ik kan mezelf goed verkopen, ben erg zeker van mezelf, dus ik heb nooit problemen gehad met sollicitaties en intakes.

in het algemeen: iemand met een diagnose (ongeacht welke) die behandeling heeft of heeft gehad, is vaak goed op de hoogte van z'n eigenschappen (positief en negatief). als je dat goed kunt aangeven is dat waardevol voor een werkgever.
zo heb ik behoefte aan duidelijke kaders/grenzen in mijn werk, anders zie ik allerlei onregelmatigheden buiten mijn taken en ga ik daar teveel aandacht aan besteden terwijl dat mijn verantwoordelijkheden niet zijn en mijn eigen taken dan te lijden hebben.
pi_106712724
quote:
13s.gif Op donderdag 12 januari 2012 02:08 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Wat een gigantische onzin kraam jij uit.
Wat doe jij in R&P?
is geen onzin.. je mag het onzin vinden.. wat daar dan ook de reden voor je van is.. dat je het zo aanvalt zegt dat het je raakt ergens..

ik bedoel het goed ook al komt het er misschien beetje fanatiek uit
  † In Memoriam † donderdag 12 januari 2012 @ 11:10:19 #61
21636 Feestkabouter
pi_106716287
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 04:01 schreef sientelo het volgende:

[..]

is geen onzin.. je mag het onzin vinden.. wat daar dan ook de reden voor je van is.. dat je het zo aanvalt zegt dat het je raakt ergens..

ik bedoel het goed ook al komt het er misschien beetje fanatiek uit
Paon heeft gelijk: je praat poep.
zat mensen die baat hebben bij medicijnen (incl ikzelf), waarom zou jij jouw zielige mening gaan verkondigen dat medicatie onzin is?

en met je laatste alinea van je poep-post doel je waarschijnlijk op borderline, maar in mijn geval (asperger) is het net andersom.
oftewel: je formuleringen zijn grof en extreem generaliserend, en zeer respectloos naar de mensen die hun problemen wel als ziekte ervaren. dat helpt allemaal niet.
als je wat schrijft, lees het dan eerst eens na met daarbij in je hoofd de vraag 'voegt het iets toe?' (of ga ik zo hard tekeer dat ik mijn doel voorbijschiet?)

je bent je zelf al bewust van het feit dat je niemand overtuigt, sta er eens even bij stil of dat te maken heeft met je manier van communiceren........

maar ik snap deels wel wat je bedoelt, maar volgens mij gaat het dan over de definitie van het woord 'ziekte'. ik ben met je eens dat dat woord een flinke discussie waard is, en dan heb jij waarschijnlijk een andere interpretatie dan ik. en dat is niet erg, zolang we maar van elkaar weten wie wat bedoelt met het woord 'ziekte'.

laatste edit:
ik noem het ziekte, jij noemt het waarschijnlijk eigenschappen. ik snap dat wel, maar.....
ik heb het er met mijn therapeut altijd over in termen van: ik moet/wil vat hebben op die eigenschappen, in plaats van dat ik mij geleid voel door die eigenschappen.
veel te vaak wil ik iets, maar heb ik die keus niet door mijn eigenschappen. ik noem dat mijn ziekte.

[ Bericht 15% gewijzigd door Feestkabouter op 12-01-2012 11:24:21 ]
  † In Memoriam † donderdag 12 januari 2012 @ 11:22:43 #62
21636 Feestkabouter
pi_106716698
excuus, dubbel
pi_106720509
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 01:01 schreef Arrow89 het volgende:
Waarom zijn sommige mensen altijd zo fel tegen het labeltjes plakken? Dat is gewoon mens-eigen. Als het nergens op slaat oke, maar bijvoorbeeld asperger is gewoon een hersenafwijking. Logisch dat daar dan een labeltje op geplakt wordt..

Dat je je dan gaat gedragen naar zo'n labeltje, dat moet voorkomen worden ja, maar dat is een andere discussie.

Overigens zou ik me eerder irriteren aan het feit dat Asperger soms een stoornis wordt genoemd. Mij maakt het in ieder geval behoorlijk intelligent en creatief. De gemiddelde Asperger is ook intelligenter dan de gemiddelde mens. De minderheid is opvallend vaak de stoornis..;)
Het hangt er vanaf. De vraag is: ben je ervan overtuigd dat je je intelligentie en creativiteit aan Asperger te danken? Het is in die zin een stoornis dat je tegen allerlei dingen kan aanlopen. Voorbeeld: als je vanwege Asperger geen werk kan vinden, dan heb je in de praktijk niet zoveel aan je kwaliteiten. Of bijvoorbeeld op het sociale terrein tegen allerlei dingen aanloopt, dat een vakantie veel inspanning vergt.
pi_106793875
Sorry misschien lees ik hier weer totaal over alles heen maar er is bij jou dyscalculie gediagnosticeerd, en een beperkte mate van autisme.

klinkt als een wisselwerking tussen 2 psychische aandoeningen 1 dyscalculie is een aandoening waardoor exacte vakken een probleem zijn, autisme op zijn beurt is (meestal) een hersendeel wat uitzonderlijk groot is (beter ontwikkeld). je zou dus kunnen zeggen dat bv jouw niet exacte denken beter is ontwikkeld dan het exacte, dit is geen enkel probleem in jouw leven mits jij niet voor een wiskundige opleiding kiest. ik zou er niet veel mee doen en gewoon je leven door leven zonder stil te staan bij evt beperkingen in cijfermatig inzicht maar juist genieten van dingen die je beter kan dan gemiddeld.

Laat geen stempel op je drukken en druk je eigen stempel dat kan makkelijk met deze 2 diagnoses.
pi_106826901
Als er twijfel bestaat gaan ze jou voor alle zekerheid diagnosticeren met autisme. Voor hen telt enkel jouw bijdrage aan de maatschappij.
  zondag 15 januari 2012 @ 17:02:19 #66
339692 Rusticaxe
Stop dreaming and start living
pi_106836780
Ik denk dat het beter is om wel wel een diagnose te krijgen, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Aangezien je er verder niets mee hoeft te doen, maar je weet wel waar je in je leven rekening mee kan houden of compenseren op andere vlakken.

Voor mij was het wel een opluchting dat ik wist wat er met me was (Asperger), ik ben er ook niet anders van geworden of zo. Het is meer dat je gewoon een stukje kennis over jezelf krijgt en ik kan als ik dat nog wil via het GGZ of een soortgelijke organisatie een therapie volgen waaruit gehaald kan worden welke kenmerken van mijn persoonlijkheid ik van mezelf heb en welke van mn Asperger.

Maar nogmaals je moet het gewoon voor jezelf bekijken, het is ook meer voor jezelf dat je het weet. Want ik heb zelf nooit het idee gehad dat ik een stempel op me gedrukt kreeg en daarmee moest leven. Het is eerder dat ik nu meer een idee heb van waarom ik zulke dingen doe, dat ik me meer bewust wordt van mijn "niet-normale trekjes" en daardoor mezelf aan kan passen. Want dat is nog wel een interessant feit, mensen met Asperger kunnen zich ontzettend goed aanpassen en zo vaak voor "normaal" overkomen.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 18:50:02 #67
35189 Troel
scherp en bot
pi_106921167
Een diagnose hoeft geen meerwaarde te zijn, feit is wel dat je dan makkelijker je hulpvragen ergens neer kan leggen en dat je daadwerkelijk hulp kan krijgen :) Afhankelijk van hoe het met je gaat zonder diagnose, kan dat dus voor jou van belang zijn. Persoonlijk vind ik het hebben van de diagnose voor mezelf een rustpunt, ook omdat ik prima kan leven met diagnose, maar hulp kan krijgen als ik tegen dingen aanloop.

Kortom: je zult voor jezelf moeten kijken wat en hoe.

Ow, en kijk ook eventueel hier voor meer ervaringen: PDD [Autisme, Asperger, PDD-NOS] #92 - nieuwe kabinetsplannen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_106937197
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 06:06 schreef Zapato het volgende:
Maar wat kan je winnen bij een diagnose? Recht op uitkering, lastenverlichting?
Het is met een diagnose mogelijk om diverse financiële regelingen te treffen, zoals een Wajong of bijv. een verlenging van je studiebeurs. Dat laatste is een drempel waar ik weiger over te stappen.

Ontopic en gericht naar Hitomi: momenteel sta ik dus voor een soortgelijke keuze. Persoonlijk ben ik huiverig voor het keurmerk, deels omdat ik heb kunnen proeven wat het allemaal met zich meebrengt. Zelf heb ik een negatief verleden met de professionele hulpverlening - en heb ik vandaag de dag persoonlijk altijd meer baat aan mensen die je dingen toe kunt vertrouwen (bijv. een vertrouwenspersoon op school, een goede collega of een vriend) om met de problemen tussen je oren om te gaan.

quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 08:12 schreef sientelo het volgende:
dat was mijn advies

Behalve dat je het uitermate stompzinnig neer plempt en in latere posts soms compleet langs de pot piest (bijv. je claim dat 'pillen slikken' niet helpt), heb je een kern van waarheid in je reactie. En dit zeg ik als ervaringsdeskunde. Zelf ben ik namelijk full-time Asperger.

Bij mij werd als dreumes (ong. 3, 4 jaar) al de diagnose autisme gesteld. Let wel dat dit nog was in de tijd (jaren '80) dat vrijwel alles onder deze noemer werd geschoven. Alle vertakkingen die we vandaag de dag kennen, bestonden toen nog niet. Daarnaast werd toen het begeleiden van autistjes met dezelfde filosofie aangepakt: het kind in kwestie zetten we op een aparte school tussen zijn 'soortgenootjes'.

Maar ik heb een tegendraadse moeder gehad die mij een zo 'normaal mogelijk' leven wilde laten leiden. Dus niét naar het apart onderwijs, géén lidmaatschap op de bank van een psycholoog en zoveel mogelijk de omgeving niéts laten weten van mijn 'rugzak'. Zij was namelijk in de veronderstelling dat autisme als apart benaderen alléén maar extra problemen met zich mee brengt. Waar mijn Aspergers-diagnose dan vandaan komt?

quote:
3s.gif Op woensdag 11 januari 2012 15:58 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Niet geheel juist - er zijn wel professionele groepssessies waarin bijv. mensen met asperger wat trucjes aangeleerd krijgen om sociale interactie makkelijker te maken, vaak voorkomende fouten worden behandeld en tips worden gegeven om die te omzeilen.

Ja, de gemiddelde persoon met een autistische stoornis gaat liever zelf op onderzoek uit - maar juist met dit soort zaken kan menselijke begeleiding (en corrigering !) een sneller en beter resultaat opleveren dan alleen "boekenwijsheid".
Tot mijn spijt heb ik tijdens de puberteit zelfstandig hulp gezocht bij het RIAGG.

Nu ben je als puber eenmaal een randdebiel, en het bleek voor mij dan ook een groot fiasco te zijn. Daar werd ik opnieuw getest en er dreigde een nieuw stickertje op me te worden geplakt. Ze wisten niet hoe snel ze me in rollenspelletjes en groepjes wilden gooien. Ik werd haast deel van wat moeders liefkozend het 'zielenknijpers circus' noemt. Gelukkig wist ik blijkbaar toen al dat - ondanks dat je als autist wel degelijk soms hulp nodig hebt - je dit beter niet kunt zoeken bij mensen die er hun hypotheek mee afbetalen.

Wat mij toen namelijk - en nog steeds, want ik zie het mijn neefje als slachtoffer van dat circus overkomen - zo tegen het borst stuitte, is dat er zo met je wordt geëxperimenteerd. Iemand anders gaat dingen voor je bepalen. Een soort vogelvrij verklaard. Je moet aparte regelingen gaan treffen. Je gaat een apart programma volgen. Bovendien kom je in een omgeving terecht met mensen die elkaar stellig proberen te blijven overtuigen dat ze een olifantje zijn.

Zie door die bomen dat bos nog maar eens te zien. Alsof mijn autistische brein heeft het niet druk genoeg heeft. Of mijn weerzin voor anders behandeld worden nu komt door mijn persoonlijke ervaringen, kan ik natuurlijk nooit zeker weten. Maar ik denk graag dat mijn rationaliteit (of mijn tegendraadse genen, een appel valt immers nooit ver van de boom) sterker is dan mijn onderbuik.

Maar Hitomi, als je er zelf écht niet uitkomt, dan is hulp opzoeken altijd een mogelijkheid. Al is het alleen maar voor extra informatie. Maar als je ergens twijfelt, dan is mijn advies: doe het niet. Neem dan liever een hete koffie met een goede vriend.

[ Bericht 0% gewijzigd door NJN op 18-01-2012 00:46:05 ]
Time is the school in which we learn,
Time is the fire in which we burn.
  woensdag 18 januari 2012 @ 08:15:57 #69
35189 Troel
scherp en bot
pi_106939931
Van een wajong hoef je echt echt echt niet meer uit te gaan. Als je al ooit gewerkt hebt, heb je waarschijnlijk al teveel verdiend om in aanmerking te komen ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 18 januari 2012 @ 08:24:07 #70
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_106940023
quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2012 08:15 schreef Troel het volgende:
Van een wajong hoef je echt echt echt niet meer uit te gaan. Als je al ooit gewerkt hebt, heb je waarschijnlijk al teveel verdiend om in aanmerking te komen ;)
hoe zit dat dan? Wat moet je verdiend hebben om niet meer in aanmerking te komen?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 18 januari 2012 @ 08:35:32 #71
35189 Troel
scherp en bot
pi_106940131
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 08:24 schreef Maanvis het volgende:

[..]

hoe zit dat dan? Wat moet je verdiend hebben om niet meer in aanmerking te komen?
Het is meer wat moet je niet verdiend hebben. Wajong moet je niet voor niets voor je 18e al aangevraagd hebben. Als je eenmaal een gewone baan gehad heb met dito salaris, dan blijkt al snel dat je zelfs met heel weinig werken, meer kan verdienen dan met een Wajong-uitkering.
Bovendien is het zo dat je heel vaak als autist, ook al heb je tig dingen waar rekening mee gehouden moet worden, gewoon als inpakker aan de slag zou moeten kunnen (ongeacht of daar werk in te vinden is of je compleet hersendood gemaakt wordt omdat het geen niveau heeft en het niet geschikt is voor Aspergers).

http://www.uwv.nl/wajong/klantproces/wat_is_wajong.aspx

Daar vind je de meest recente wijzigingen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † woensdag 18 januari 2012 @ 10:40:35 #72
21636 Feestkabouter
pi_106942538
Wajong:
Ik ben ruimschoots over de 30, heb 2 jaar geleden (eind 2009) Wajong gekregen.
Ik heb eerder zeer veel verdiend (een aantal jaar met bruto ong. een ton euro).
Dat je niets verdiend mag hebben is onzin.
Dat je het voor je 18e aangevraagd moet hebben is onzin.

Je moet alleen aantonen dat je voor de 18e de handicap al had. Met een diagnose kan dat, zonder diagnose is het denk ik onmogelijk. Ik kreeg mijn diagnose pas in 2007.
Ik ben al heel mijn leven (ook toen het 'goed' ging) aan de gang op een manier die voor de lange termijn niet gezond is, altijd al mijn reserves helemaal opmaken. Uiteindelijk ben ik helemaal in de diepe put geraakt.
Dat heeft allemaal met mijn Asperger te maken, en daarom krijg ik nu Wajong.
pi_106946961
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 10:40 schreef Feestkabouter het volgende:
Wajong:

Je moet alleen aantonen dat je voor de 18e de handicap al had. Met een diagnose kan dat, zonder diagnose is het denk ik onmogelijk. Ik kreeg mijn diagnose pas in 2007.
Ik ben al heel mijn leven (ook toen het 'goed' ging) aan de gang op een manier die voor de lange termijn niet gezond is, altijd al mijn reserves helemaal opmaken. Uiteindelijk ben ik helemaal in de diepe put geraakt.
Moeilijk, moeilijk, maar zo vergaat het velen met Asperger. Was je dan niet in aanmerking gekomen voor een WAO-uitkering of werkte je als zelfstandige? In sommige gevallen loop je aardig binnen, zeker als de werkgever een bovenwettelijke regeling heeft.

Mensen die vanaf dit jaar Wajong aanvragen, komen vanaf 2014 in de Wet werken naar vermogen. Behalve als je volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent, maar dat komt met Asperger niet voor.
pi_106954781
Sorry voor mijn lange radiostilte, ik heb het best druk gehad met het afronden van mijn huidige opleiding en het verdiepen in waar ik in vredesnaam mee verder zal gaan wat opleiding betreft. Ik ben regelmatig een antwoord begonnen, maar heb hem telkens halverwege moeten afkappen omdat ik er teveel tijd in had gestopt en ik weer verder moest.

Voor de verdere toetsen voor mijn beroepskeuze onderzoek is de BKO-medewerker er maar van uitgegaan dat ik een vorm van autisme heb - op mijn inlogformulier zag ik in ieder geval PDD-NOS staan.

Momenteel zijn de twee dingen die het sterkst naar voren komen in het onderzoek Secretarieel en Talen / Communicatie, dus ik ga mezelf daar ook even verder in verdiepen. Volgende week mag ik meelopen met een secretaresse van mijn huidige onderwijsinstelling en ik ga ook even rondkijken naar eventuele opleidingen (en toekomstige banen) die met talen te maken hebben waar ik goed in ben. :s)

Verder heb ik de rapportage van 4 jaar geleden van hem mogen kopiëren, maar ik heb een klein beetje gefaald met het scannen van één pagina (per ongeluk de onbedrukte zijde er doorheen gehaald en niet op gelet tot thuiskomst). Morgen krijg ik de missende pagina opgestuurd, volgende week heb ik een gesprek met een psycholoog waar ik al bij liep in verband met rouwverwerking en laat ik even de vraag vallen in hoeverre zij het nodig acht.

Ik zit er wel heel erg aan te denken om me er toch op te laten onderzoeken. De mensen die hier hebben gereageerd zijn over het algemeen erg behulpzaam geweest met betrekking tot hun ervaringen met het wel of niet laten vaststellen.

Als je echt niet hoeft aan te geven dat je een vorm van autisme hebt en dat allemaal vanuit jezelf moet komen, dan krijg ik er al meer een 'baat het niet dan schaadt het niet' idee bij.

Dank jullie wel allemaal! :)
pi_106955149
Veel succes ermee :)
  woensdag 18 januari 2012 @ 18:02:05 #76
35189 Troel
scherp en bot
pi_106957713
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 10:40 schreef Feestkabouter het volgende:
Wajong:

Dan heb jij langer dan een jaar ziek thuis gezeten van je werk :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2012 @ 01:17:11 #77
21636 Feestkabouter
pi_106976675
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 13:17 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Moeilijk, moeilijk, maar zo vergaat het velen met Asperger. Was je dan niet in aanmerking gekomen voor een WAO-uitkering of werkte je als zelfstandige?
Ik was zelfstandige, ik had WAZ aangevraagd. Die aanvraag verliep nogal moeizaam (zacht uitgedrukt): rechtszaak (verloren) en hoger beroep (gewonnen). Dat gedoe hielp mijn overspannenheid niet. Uiteindelijk de suggestie van UWV gekregen om over Wajong te praten (omdat ik inmiddels mijn diagnose had gekregen). Daar bleek ik voor in aanmerking te komen.
Leuke bijkomstigheid: dat leverde mij uiteindelijk meer geld op (uitkering is even hoog, maar geen wachttijd van 12 maanden).

quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2012 18:02 schreef Troel het volgende:

[..]

Dan heb jij langer dan een jaar ziek thuis gezeten van je werk :)
Nog steeds, bijna mijn 10-jarig jubileum :(
  donderdag 19 januari 2012 @ 07:53:06 #78
35189 Troel
scherp en bot
pi_106978863
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 01:17 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

Ik was zelfstandige, ik had WAZ aangevraagd. Die aanvraag verliep nogal moeizaam (zacht uitgedrukt): rechtszaak (verloren) en hoger beroep (gewonnen). Dat gedoe hielp mijn overspannenheid niet. Uiteindelijk de suggestie van UWV gekregen om over Wajong te praten (omdat ik inmiddels mijn diagnose had gekregen). Daar bleek ik voor in aanmerking te komen.
Leuke bijkomstigheid: dat leverde mij uiteindelijk meer geld op (uitkering is even hoog, maar geen wachttijd van 12 maanden).

[..]

Nog steeds, bijna mijn 10-jarig jubileum :(
Dat is gewoon ronduit @#*&^@#, het spijt me om dat te horen :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')