abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 januari 2012 @ 08:35:32 #71
35189 Troel
scherp en bot
pi_106940131
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 08:24 schreef Maanvis het volgende:

[..]

hoe zit dat dan? Wat moet je verdiend hebben om niet meer in aanmerking te komen?
Het is meer wat moet je niet verdiend hebben. Wajong moet je niet voor niets voor je 18e al aangevraagd hebben. Als je eenmaal een gewone baan gehad heb met dito salaris, dan blijkt al snel dat je zelfs met heel weinig werken, meer kan verdienen dan met een Wajong-uitkering.
Bovendien is het zo dat je heel vaak als autist, ook al heb je tig dingen waar rekening mee gehouden moet worden, gewoon als inpakker aan de slag zou moeten kunnen (ongeacht of daar werk in te vinden is of je compleet hersendood gemaakt wordt omdat het geen niveau heeft en het niet geschikt is voor Aspergers).

http://www.uwv.nl/wajong/klantproces/wat_is_wajong.aspx

Daar vind je de meest recente wijzigingen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † woensdag 18 januari 2012 @ 10:40:35 #72
21636 Feestkabouter
pi_106942538
Wajong:
Ik ben ruimschoots over de 30, heb 2 jaar geleden (eind 2009) Wajong gekregen.
Ik heb eerder zeer veel verdiend (een aantal jaar met bruto ong. een ton euro).
Dat je niets verdiend mag hebben is onzin.
Dat je het voor je 18e aangevraagd moet hebben is onzin.

Je moet alleen aantonen dat je voor de 18e de handicap al had. Met een diagnose kan dat, zonder diagnose is het denk ik onmogelijk. Ik kreeg mijn diagnose pas in 2007.
Ik ben al heel mijn leven (ook toen het 'goed' ging) aan de gang op een manier die voor de lange termijn niet gezond is, altijd al mijn reserves helemaal opmaken. Uiteindelijk ben ik helemaal in de diepe put geraakt.
Dat heeft allemaal met mijn Asperger te maken, en daarom krijg ik nu Wajong.
pi_106946961
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 10:40 schreef Feestkabouter het volgende:
Wajong:

Je moet alleen aantonen dat je voor de 18e de handicap al had. Met een diagnose kan dat, zonder diagnose is het denk ik onmogelijk. Ik kreeg mijn diagnose pas in 2007.
Ik ben al heel mijn leven (ook toen het 'goed' ging) aan de gang op een manier die voor de lange termijn niet gezond is, altijd al mijn reserves helemaal opmaken. Uiteindelijk ben ik helemaal in de diepe put geraakt.
Moeilijk, moeilijk, maar zo vergaat het velen met Asperger. Was je dan niet in aanmerking gekomen voor een WAO-uitkering of werkte je als zelfstandige? In sommige gevallen loop je aardig binnen, zeker als de werkgever een bovenwettelijke regeling heeft.

Mensen die vanaf dit jaar Wajong aanvragen, komen vanaf 2014 in de Wet werken naar vermogen. Behalve als je volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent, maar dat komt met Asperger niet voor.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_106954781
Sorry voor mijn lange radiostilte, ik heb het best druk gehad met het afronden van mijn huidige opleiding en het verdiepen in waar ik in vredesnaam mee verder zal gaan wat opleiding betreft. Ik ben regelmatig een antwoord begonnen, maar heb hem telkens halverwege moeten afkappen omdat ik er teveel tijd in had gestopt en ik weer verder moest.

Voor de verdere toetsen voor mijn beroepskeuze onderzoek is de BKO-medewerker er maar van uitgegaan dat ik een vorm van autisme heb - op mijn inlogformulier zag ik in ieder geval PDD-NOS staan.

Momenteel zijn de twee dingen die het sterkst naar voren komen in het onderzoek Secretarieel en Talen / Communicatie, dus ik ga mezelf daar ook even verder in verdiepen. Volgende week mag ik meelopen met een secretaresse van mijn huidige onderwijsinstelling en ik ga ook even rondkijken naar eventuele opleidingen (en toekomstige banen) die met talen te maken hebben waar ik goed in ben. :s)

Verder heb ik de rapportage van 4 jaar geleden van hem mogen kopiëren, maar ik heb een klein beetje gefaald met het scannen van één pagina (per ongeluk de onbedrukte zijde er doorheen gehaald en niet op gelet tot thuiskomst). Morgen krijg ik de missende pagina opgestuurd, volgende week heb ik een gesprek met een psycholoog waar ik al bij liep in verband met rouwverwerking en laat ik even de vraag vallen in hoeverre zij het nodig acht.

Ik zit er wel heel erg aan te denken om me er toch op te laten onderzoeken. De mensen die hier hebben gereageerd zijn over het algemeen erg behulpzaam geweest met betrekking tot hun ervaringen met het wel of niet laten vaststellen.

Als je echt niet hoeft aan te geven dat je een vorm van autisme hebt en dat allemaal vanuit jezelf moet komen, dan krijg ik er al meer een 'baat het niet dan schaadt het niet' idee bij.

Dank jullie wel allemaal! :)
pi_106955149
Veel succes ermee :)
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  woensdag 18 januari 2012 @ 18:02:05 #76
35189 Troel
scherp en bot
pi_106957713
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 10:40 schreef Feestkabouter het volgende:
Wajong:

Dan heb jij langer dan een jaar ziek thuis gezeten van je werk :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † donderdag 19 januari 2012 @ 01:17:11 #77
21636 Feestkabouter
pi_106976675
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 13:17 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Moeilijk, moeilijk, maar zo vergaat het velen met Asperger. Was je dan niet in aanmerking gekomen voor een WAO-uitkering of werkte je als zelfstandige?
Ik was zelfstandige, ik had WAZ aangevraagd. Die aanvraag verliep nogal moeizaam (zacht uitgedrukt): rechtszaak (verloren) en hoger beroep (gewonnen). Dat gedoe hielp mijn overspannenheid niet. Uiteindelijk de suggestie van UWV gekregen om over Wajong te praten (omdat ik inmiddels mijn diagnose had gekregen). Daar bleek ik voor in aanmerking te komen.
Leuke bijkomstigheid: dat leverde mij uiteindelijk meer geld op (uitkering is even hoog, maar geen wachttijd van 12 maanden).

quote:
7s.gif Op woensdag 18 januari 2012 18:02 schreef Troel het volgende:

[..]

Dan heb jij langer dan een jaar ziek thuis gezeten van je werk :)
Nog steeds, bijna mijn 10-jarig jubileum :(
  donderdag 19 januari 2012 @ 07:53:06 #78
35189 Troel
scherp en bot
pi_106978863
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 01:17 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

Ik was zelfstandige, ik had WAZ aangevraagd. Die aanvraag verliep nogal moeizaam (zacht uitgedrukt): rechtszaak (verloren) en hoger beroep (gewonnen). Dat gedoe hielp mijn overspannenheid niet. Uiteindelijk de suggestie van UWV gekregen om over Wajong te praten (omdat ik inmiddels mijn diagnose had gekregen). Daar bleek ik voor in aanmerking te komen.
Leuke bijkomstigheid: dat leverde mij uiteindelijk meer geld op (uitkering is even hoog, maar geen wachttijd van 12 maanden).

[..]

Nog steeds, bijna mijn 10-jarig jubileum :(
Dat is gewoon ronduit @#*&^@#, het spijt me om dat te horen :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')