quote:
Het is met een diagnose mogelijk om diverse financiële regelingen te treffen, zoals een Wajong of bijv. een verlenging van je studiebeurs. Dat laatste is een drempel waar ik weiger over te stappen.
Ontopic en gericht naar Hitomi: momenteel sta ik dus voor een soortgelijke keuze. Persoonlijk ben ik huiverig voor het keurmerk, deels omdat ik heb kunnen proeven wat het allemaal met zich meebrengt. Zelf heb ik een negatief verleden met de professionele hulpverlening - en heb ik vandaag de dag persoonlijk altijd meer baat aan mensen die je dingen toe kunt vertrouwen (bijv. een vertrouwenspersoon op school, een goede collega of een vriend) om met de problemen tussen je oren om te gaan.
quote:
Behalve dat je het uitermate stompzinnig neer plempt en in latere posts soms compleet langs de pot piest (bijv. je claim dat 'pillen slikken' niet helpt), heb je een kern van waarheid in je reactie. En dit zeg ik als ervaringsdeskunde. Zelf ben ik namelijk full-time Asperger.
Bij mij werd als dreumes (ong. 3, 4 jaar) al de diagnose autisme gesteld. Let wel dat dit nog was in de tijd (jaren '80) dat vrijwel alles onder deze noemer werd geschoven. Alle vertakkingen die we vandaag de dag kennen, bestonden toen nog niet. Daarnaast werd toen het begeleiden van autistjes met dezelfde filosofie aangepakt: het kind in kwestie zetten we op een aparte school tussen zijn 'soortgenootjes'.
Maar ik heb een tegendraadse moeder gehad die mij een zo 'normaal mogelijk' leven wilde laten leiden. Dus niét naar het apart onderwijs, géén lidmaatschap op de bank van een psycholoog en zoveel mogelijk de omgeving niéts laten weten van mijn 'rugzak'. Zij was namelijk in de veronderstelling dat autisme als apart benaderen alléén maar extra problemen met zich mee brengt. Waar mijn Aspergers-diagnose dan vandaan komt?
quote:
Op woensdag 11 januari 2012 15:58 schreef MisterSqueaky het volgende:[..]
Niet geheel juist - er zijn wel professionele groepssessies waarin bijv. mensen met asperger wat trucjes aangeleerd krijgen om sociale interactie makkelijker te maken, vaak voorkomende fouten worden behandeld en tips worden gegeven om die te omzeilen.
Ja, de gemiddelde persoon met een autistische stoornis gaat liever zelf op onderzoek uit - maar juist met dit soort zaken kan menselijke begeleiding (en corrigering !) een sneller en beter resultaat opleveren dan alleen "boekenwijsheid".
Tot mijn spijt heb ik tijdens de puberteit zelfstandig hulp gezocht bij het RIAGG.
Nu ben je als puber eenmaal een randdebiel, en het bleek voor mij dan ook een groot fiasco te zijn. Daar werd ik opnieuw getest en er dreigde een nieuw stickertje op me te worden geplakt. Ze wisten niet hoe snel ze me in rollenspelletjes en groepjes wilden gooien. Ik werd haast deel van wat moeders liefkozend het 'zielenknijpers circus' noemt. Gelukkig wist ik blijkbaar toen al dat - ondanks dat je als autist wel degelijk soms hulp nodig hebt - je dit beter niet kunt zoeken bij mensen die er hun hypotheek mee afbetalen.
Wat mij toen namelijk - en nog steeds, want ik zie het mijn neefje als slachtoffer van dat circus overkomen - zo tegen het borst stuitte, is dat er zo met je wordt geëxperimenteerd. Iemand anders gaat dingen voor je bepalen. Een soort vogelvrij verklaard. Je moet aparte regelingen gaan treffen. Je gaat een apart programma volgen. Bovendien kom je in een omgeving terecht met mensen die elkaar stellig proberen te blijven overtuigen dat ze een olifantje zijn.
Zie door die bomen dat bos nog maar eens te zien. Alsof mijn autistische brein heeft het niet druk genoeg heeft. Of mijn weerzin voor anders behandeld worden nu komt door mijn persoonlijke ervaringen, kan ik natuurlijk nooit zeker weten. Maar ik denk graag dat mijn rationaliteit (of mijn tegendraadse genen, een appel valt immers nooit ver van de boom) sterker is dan mijn onderbuik.
Maar Hitomi, als je er zelf écht niet uitkomt, dan is hulp opzoeken altijd een mogelijkheid. Al is het alleen maar voor extra informatie. Maar als je ergens twijfelt, dan is mijn advies: doe het niet. Neem dan liever een hete koffie met een goede vriend.
[ Bericht 0% gewijzigd door NJN op 18-01-2012 00:46:05 ]