Of je al dan niet een plakkertje met "autist" krijgt, verandert niks aan wie je bent.quote:Op maandag 9 januari 2012 05:01 schreef Hitomi het volgende:
Wat zijn de voor en nadelen hiervan? Mocht ik niet autistisch zijn, dan is dat uiteraard mooi meegenomen, maar wat als ik word onderzocht en er wordt aangegeven dat ik wél autisme heb?
Negatieve zaken aan een autisme-hokje? Die bestaan niet. Tenzij je het er zelf naar maakt uiteraard.quote:Zijn er dan eventuele beperkingen in mijn toekomst? Denk daarbij aan het krijgen van werk of een hypotheek. Of bijvoorbeeld beperkingen wat betreft het rijbewijs?
Je puntknop zit vast.quote:Op maandag 9 januari 2012 05:31 schreef sientelo het volgende:
wat weet een ander zoiezo over jou.... kunnen ze soms jou van binnen uit bekijken? nee dacht het niet.. ze weten het allemaal niet.. met een stempeltjes en diagnoses..
de blinden die de blinden leiden..
geen idee.. ze willen met stempels werken..je kan eraan mee doen.. of er helemaal boven gaan staan..
ik hoop eigenlijk dat mensen eens wakker worden en zich geen ziektes of stoornissen meer laten aanpraten
en zoiezo neem geen medicijnen dat echt niet doen!!!!!!!!!!!
Dit is in ieder geval al een iets geruststellender bericht, dank je wel, zo op de vroege morgenquote:Op maandag 9 januari 2012 05:21 schreef Ridocar het volgende:
In principe zijn er geen beperkingen wat betreft opleiding/rijbevoegdheid. Schrijver dezes heeft, ondanks diagnose, een groot rijbewijs, een hypotheek, een stel diploma's, waaronder MBO, en een normale baan. Je kunt met een diagnose wel makkelijker een wajong-uitkering toegewezen krijgen. Kortweg gezegd: mankeer je iets in je hoofd, dan ben je gewoon 100% afgekeurd, ongeacht je mogelijkheden.
Waarschijnlijk gaat dit ook veranderen, aangezien het nieuwe werken naar vermogen wordt ingevoerd. Daar weet ik echter niet veel van.
Overigens bedoelt de BKO-medewerker dat je aanspraak kunt maken op diverse privileges, zoals aangepast onderwijs of werk. Of je dit nodig vindt hangt helemaal van jouw situatie af.
Dat is dus ook de reden dat ik vraag wat eventuele gevolgen zijn van het laten onderzoeken hierop. Ik heb namelijk van horen spreken dat autisten moeilijker aan een baan komen en/of deze veel moeilijker behouden.quote:Op maandag 9 januari 2012 05:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Of je al dan niet een plakkertje met "autist" krijgt, verandert niks aan wie je bent.
[..]
Negatieve zaken aan een autisme-hokje? Die bestaan niet. Tenzij je het er zelf naar maakt uiteraard.
Wat betreft werk e.d.: je moet een baan zoeken die bij jouw mogelijkheden en jouw interesses past. Daarbij moet je jezelf niet overschatten, maar ook niet onderschatten. Maar dat geldt voor iedereen.
Het enige voordeel dat ik zie aan laten testen, is dat je wellicht jezelf beter leert kennen, wat keuzes in de toekomst makkelijker maakt.
In principe heb ik wel degelijk last van dingen die toch heel erg richting het autistische spectrum neigen. Doordat ik tijdens dat persoonlijkheidsonderzoek daarover ben geïnformeerd heb ik er wel beter op kunnen letten en ben ik het gaan proberen te controleren. In principe lukt dat me, maar het kost soms erg veel energie.quote:Op maandag 9 januari 2012 05:34 schreef Zapato het volgende:
[..]
Maar TS, als je nergens last van hebt, waar ben je dan naar op zoek?
Momenteel kan ik niet echt een inschatting maken in hoe het mij op de arbeidsmarkt zal gaan verlopen, helaas.quote:Op maandag 9 januari 2012 05:56 schreef Maanvis het volgende:
Het is wat gecompliceerder om aan je rijbewijs te komen als je officieel gediagnosticeerd bent met een psychische stoornis, aangezien dat 1 van de vragen is die je moet invullen op je Eigen Verklaring om je examen aan te vragen (http://www.cbr.nl/4399.pp).
Bij je hypotheek moet je (voor zover ik weet altijd) ook een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Ook daar moet je doorgeven als je een stoornis hebt. Nu denk ik dat het bij autisme geen probleem is om een ORV af te sluiten maar bij andere stoornissen ligt dat soms anders.
Verder moet je voor jezelf bepalen of je het handig vindt een officiële diagnose te krijgen. Verwacht je
veel problemen op de arbeidsmarkt of denk je dat het zo ook wel lukt?
quote:Op maandag 9 januari 2012 05:31 schreef sientelo het volgende:
wat weet een ander zoiezo over jou.... kunnen ze soms jou van binnen uit bekijken? nee dacht het niet.. ze weten het allemaal niet.. met een stempeltjes en diagnoses..
de blinden die de blinden leiden..
geen idee.. ze willen met stempels werken..je kan eraan mee doen.. of er helemaal boven gaan staan..
ik hoop eigenlijk dat mensen eens wakker worden en zich geen ziektes of stoornissen meer laten aanpraten
en zoiezo neem geen medicijnen dat echt niet doen!!!!!!!!!!!
Iemand vraagt hier normaal om "advies", geen TRU/BNW geneuzel.quote:Op maandag 9 januari 2012 08:09 schreef sientelo het volgende:
ja was misschien weinig aansluitend op het topic
ben het gewoon helemaal zat hoe deze maatschappij in elkaar zit en dat mensen totaal niet de ruimte krijgen om zichzelf te zijn en mensen die niet meehollen achter de kudde hebben opeens een stoornis of ziekte..
en ja die medicijnen die zijn nog het ergste dat mensen die voorgeschreven krijgen.. stond niks over maar houdt wel verband met die bedachte/ aangepraatte ziektes en stoornissen..
de meeste zitten onder de medicijnen
Als je écht zwaar autisme zou hebben, had dit zich al veel eerder geopenbaard natuurlijk, dus wat ze ook aan zullen tonen, het zal niet iets zijn wat je niet veel wijzer zal maken dan dat je al bent. Dit is ook hoe het in de toekomst zal gaan mét etiket, als je wat in de grijze gebieden valt, zal de reactie van een hypotheekverstrekker, verzekeraar of werkgever ook lastig in te schatten zijn.quote:Op maandag 9 januari 2012 05:01 schreef Hitomi het volgende:
Ik ben momenteel 21 jaar.
Enkele jaren geleden (2008) heb ik een persoonlijkheidsonderzoek laten doen bij mij op school, omdat dingen niet gingen zoals ze zouden moeten.
Uit dit onderzoek is gebleken dat ik dyscalculie heb, niet op het juiste niveau zit en dat er aanwijzingen zijn voor een (lichte) aandoening in het autistisch spectrum. Destijds is mij gezegd dat verder onderzoek naar deze aandoening niet per se nodig was, maar dat het misschien wel kon helpen.
Ik ben nu 4 jaar verder en ben recent begonnen aan een beroepskeuzeonderzoek (BKO). De BKO-medewerker heeft mijn voorgeschiedenis erbij gehaald en heeft dus de resultaten aangetroffen van het persoonlijkheidsonderzoek. Hij geeft echter aan dat er in het verslag staat aangegeven dat het zeer sterk aangeraden is om verder onderzoek te verrichten omdat ik anders vast zou gaan lopen bij werk en opleidingen.
Nu heb ik zelf altijd gezegd: "Oké, ik weet dat er iets van autisme in me zit en voor mij is dat genoeg: ik kan daar nu rekening mee houden tijdens sociaal contact, maar wil die officiële 'stempel' niet hebben om beperkingen in het level te voorkomen".
Toch heeft de BKO-medewerker mij nu aan het twijfelen gebracht. Heb ik de juiste keuze gemaakt door het niet te laten onderzoeken? Ik heb zelf het idee dat ik er de afgelopen 4 jaar erg goed mee ben omgegaan..
Wat zijn de voor en nadelen hiervan? Mocht ik niet autistisch zijn, dan is dat uiteraard mooi meegenomen, maar wat als ik word onderzocht en er wordt aangegeven dat ik wél autisme heb?
Zijn er dan eventuele beperkingen in mijn toekomst? Denk daarbij aan het krijgen van werk of een hypotheek. Of bijvoorbeeld beperkingen wat betreft het rijbewijs?
De meeste informatie die ik kan vinden over autisme is gericht op ouders met een autistisch kind, wat dus totaal niet van belang is voor mij.
En omdat jij niet geheel tevreden ben over hoe de zaken in je eigen geval zijn gelopen, neem jij maar aan dat TS er net zo aan toe is? Hoezo, sowieso geen medicatie? Wat voor medicatie? Je bent wel erg duidelijk hoor!quote:Op maandag 9 januari 2012 08:12 schreef sientelo het volgende:
dat was mijn advies
laat je niks aanpraten door anderen
De meeste niet, maar er wordt tegenwoordig wat afgediagnosticeerd alleen maar om met een stempeltje rond te lopen. Een stempeltje dat mensen moet vrijwaren van belangrijke keuzes, plichten of taken.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:54 schreef Sjapoela het volgende:
Gedeeltelijk heb je gelijk, maar diagnoses worden gesteld om de mensen te helpen, en om ze met hun zwakke punten leren om te gaan. Medicatie icm met autisme heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord...
Je moet toegeven, ziektes en stoornissen zijn geen onzin, anders ben je wel heel erg wereldvreemd!
Je kunt niet alle autisten met elkaar vergelijken omdat er meerdere vormen van bestaan en een deel van de autisten sowieso niet zelfstandig kunnen leven. Vandaar dat in het algemeen voor autsisten moeilijker is om aan een baan te komen, maar voor een individueel hoeft dat niks te zeggen.quote:Op maandag 9 januari 2012 06:03 schreef Hitomi het volgende:
Dat is dus ook de reden dat ik vraag wat eventuele gevolgen zijn van het laten onderzoeken hierop. Ik heb namelijk van horen spreken dat autisten moeilijker aan een baan komen en/of deze veel moeilijker behouden.
Vooroordelen zul je altijd houden, maar je bent niet verplicht om aan iedereen te vertellen dat je (mogelijk) autisme hebt. Het voordeel van een onderzoek is dat wanneer je tegen bepaalde problemen aanloopt, men beter weet wat de oorzaak van is en je daarbij ook beter kan helpen.quote:Toch denk ik dat er zeker een negatief aspect aan het autismehokje vast zit: vooroordelen. Wegens de positieve aspecten is het misschien wel de moeite waard om toch verder onderzoek te laten doen.
Dat probleem zul je helaas altijd houden, maar als je het van jezelf weet, kun je ook zorgen dat je daar rekening mee houdt.quote:In principe heb ik wel degelijk last van dingen die toch heel erg richting het autistische spectrum neigen. Doordat ik tijdens dat persoonlijkheidsonderzoek daarover ben geïnformeerd heb ik er wel beter op kunnen letten en ben ik het gaan proberen te controleren. In principe lukt dat me, maar het kost soms erg veel energie.
Dat is ook vrij lastig. Gewoon zoveel mogelijk je best doen.quote:Momenteel kan ik niet echt een inschatting maken in hoe het mij op de arbeidsmarkt zal gaan verlopen, helaas.
Het gebeurt wel.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:54 schreef Sjapoela het volgende:
Gedeeltelijk heb je gelijk, maar diagnoses worden gesteld om de mensen te helpen, en om ze met hun zwakke punten leren om te gaan. Medicatie icm met autisme heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord...
Je moet toegeven, ziektes en stoornissen zijn geen onzin, anders ben je wel heel erg wereldvreemd!
Wat een onnozele uitspraak. Tuurlijk niet. Antidepressiva heeft gewoon medische onderbauwing. Oxazepam, wat mensen slikken om bijvoorbeeld rustig te worden. Heet ook een medische onderbouwing.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:48 schreef sientelo het volgende:
ziektes en stoornissen zijn gewoon onzin... bedacht door mensen die niet meer weten dan jij... gewoon verzonnen en die medicijnen erbij ook
medicijnen voor geestelijke zaken slikken niet doen... das puur vergif.. en schadelijk voor je..
mensen verzinnen wat en dan is het opeens zo... is gewoon in om allerlei stoornissen en ziektes te verzinnen..
ik vind het zeer schadelijk vooral als mensen het idee krijgen dat zij ziek zijn en de rest van de wereld gezond..
en vooral dus de medicijnen die je erg ten nadele kunnen veranderen
vroeger toen de mensen dachten dat de zon om de aarde draaide kon je terecht gesteld worden als je het tegendeel beweerde..
ach ja ik kan mensen niet overtuigen.. jammer is het wel.. dat mensen die juist meer in contact staan met hun gevoel/ ziel allerlei lelijke etiketten krijgen van de mensen die juist afgestompt zijn van hun wezen
nou dit staat er:quote:Op maandag 9 januari 2012 13:21 schreef woads het volgende:
[..]
Wat een onnozele uitspraak. Tuurlijk niet. Antidepressiva heeft gewoon medische onderbauwing. Oxazepam, wat mensen slikken om bijvoorbeeld rustig te worden. Heet ook een medische onderbouwing.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antidepressivum
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oxazepam
ik heb die eigen verklaring nog eens gelezen, maar geen vraag kunnen vinden waarop ik 'nee' zou kunnen antwoorden.quote:Op maandag 9 januari 2012 05:56 schreef Maanvis het volgende:
Het is wat gecompliceerder om aan je rijbewijs te komen als je officieel gediagnosticeerd bent met een psychische stoornis, aangezien dat 1 van de vragen is die je moet invullen op je Eigen Verklaring om je examen aan te vragen (http://www.cbr.nl/4399.pp).
Ook nooit een probleem mee gehad. Overigens heb ik wel een overlijdensrisicoverzekering, maar dat heb ik er standaard bijgenomen.quote:Bij je hypotheek moet je (voor zover ik weet altijd) ook een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Ook daar moet je doorgeven als je een stoornis hebt. Nu denk ik dat het bij autisme geen probleem is om een ORV af te sluiten maar bij andere stoornissen ligt dat soms anders.
quote:Verder moet je voor jezelf bepalen of je het handig vindt een officiële diagnose te krijgen. Verwacht je
veel problemen op de arbeidsmarkt of denk je dat het zo ook wel lukt?
Alleen effectief bij zeer ernstige depressiequote:Op maandag 9 januari 2012 13:28 schreef sientelo het volgende:
[..]
nou dit staat er:
Een antidepressivum (ook wel stemmingsverbeteraar genoemd) is een medicijn dat de intentie heeft de symptomen van een depressie te verminderen. Bij matige tot ernstige depressie blijken antidepressiva niet effectief te zijn, aldus een meta-analyse die de eerste week van januari 2010 in de JAMA gepubliceerd werd. Alleen bij de allerzwaarste depressies hebben deze stoffen zin.[1] De grote omzet van antidepressiva ligt echter vooral bij de matige en milde depressies.
Het is troep. Ik heb het ooit geslikt toen ik 15 was. En ik heb vele vele mensen ontmoet die medicijnen slikten of geslikt hadden en ook genoeg verhalen gehoord. Ik heb eigenlijk geen zin om al die verhalen hier te schrijven. Maar genoeg over te vinden als je maar andere bronnen raadpleegt.
Het heeft dus wel degelijk zin. Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die dit wel degelijk kunnen gebruiken.quote:Op maandag 9 januari 2012 13:31 schreef woads het volgende:
[..]
Alleen effectief bij zeer ernstige depressie
In januari 2008 meldden Amerikaanse onderzoekers, Turner en collega's, dat de effectiviteit van 12 antidepressiva overdreven was, omdat studies met negatieve of twijfelachtige resultaten niet gepubliceerd zijn[13].
Een meta-analyse, door Kirsch en collega's, van circa 50 studies op basis van gegevens die aan de FDA waren geleverd betreffende de nieuwe-generatie antidepressiva fluoxetine, venlafaxine, nefazodone, en paroxetine, concludeerde dat deze middelen geen significante klinische verbeteringen veroorzaken bij patiënten met matige tot zeer ernstige depressie. Alleen bij de zwaarst depressieve patiënten worden significante klinische verbeteringen gevonden. Volgens de onderzoekers kan dit worden toegeschreven aan een verminderde gevoeligheid voor het placebo-effect van deze groep, in plaats van aan een grotere gevoeligheid voor de medicatie. Op basis van deze resultaten concluderen de onderzoekers dat er weinig reden is om nieuwe-generatie antidepressiva voor te schrijven aan depressieve patiënten, uitgezonderd in de allerzwaarste gevallen of wanneer alternatieve behandelmethoden ineffectief zijn gebleken[14].
De uitkomsten van de onderzoeken van Turner en Kirsch werden bevestigd in een meta-analyse die de eerste week van januari 2010 in de JAMA gepubliceerd werd. Daaruit bleek dat antidepressiva alleen bij ernstige depressies zin hebben.[1]
Elke 40 seconden onderneemt er iemand een zelfmoordpoging, elke 3 minuten lukt het bij iemand. Ik vind niet dat je mag praten over die ene. Het zijn er namelijk meer dan je misschien zal denken.quote:Op maandag 9 januari 2012 13:34 schreef sientelo het volgende:
voor die ene persoon die anders voor de trein springt als ie niet een pilletje krijgt.. oke.. maar ik ben er van overtuigd dat het zowel geestelijk als lichamelijk slecht voor je is om al deze soorten legale drugs tot je te nemen
En juist om die reden vind ik antidepressiva wel een goed iets.quote:Op maandag 9 januari 2012 13:39 schreef woads het volgende:
[..]
Elke 40 seconden onderneemt er iemand een zelfmoordpoging, elke 3 minuten lukt het bij iemand. Ik vind niet dat je mag praten over die ene. Het zijn er namelijk meer dan je misschien zal denken.
quote:Op maandag 9 januari 2012 13:41 schreef Netsplitter het volgende:
Ik had toch gezegd dat dat geneuzel rondom medicijnen achterwege mocht blijven?
Dit dus.quote:Op maandag 9 januari 2012 11:08 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
De meeste niet, maar er wordt tegenwoordig wat afgediagnosticeerd alleen maar om met een stempeltje rond te lopen. Een stempeltje dat mensen moet vrijwaren van belangrijke keuzes, plichten of taken.
Afrikanen hebben ook niet voor elke kleine persoonlijkheidsafwijking een naam. Als je dat niet inziet dan ben je in mijn ogen pas echt wereldvreemd.
Wetenschap. Ooit van gehoord? Of wil je nu zeggen dat alles een complot is? Want dan zit je in het verkeerde subforum.quote:Op maandag 9 januari 2012 11:05 schreef sientelo het volgende:
wereldvreemd ja dat ben ik ook.. dat was de man die beweerde dat de zon niet om de aarde draaide ook daar..
dat waren "heksen" ook in de middeleeuwen en dan kwamen ze op de brandstapel
dat er oprechte hulpverleners zijn die met ziektes en stoornissen werken zeker.. maar dat ik het een goed idee vind om iemand een ziekte of stoornis aan te praten nee nooit..
dat iedereen denkt dat de aarde plat is en dat degen als ziek word gezien die oppert dat ie misschien rond is...
Nu ben ik wel best benieuwd.quote:Op maandag 9 januari 2012 15:58 schreef sientelo het volgende:
ja eigenlijk zijn al die dingen off topic en werd er gevraagd daar niet meer over te hebben.. anders had ik er een reactie op gegeven..
Dit klopt, met name dat rijbewijs is zowel tijdens als achteraf een ramp.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 19:29 schreef schaal_9 het volgende:
Ja, een diagnose in het autistisch spectrum kan invloed hebben bij het aanvragen van een levensverzekering. Namelijk doordat autisme en aanverwante stoornissen vallen onder de noemer psychiatrische aandoening. Het kan betekenen dat je meer premie betaalt of zelfs geweigerd wordt. Dit verschilt per verzekeraar, maar zie bijvoorbeeld hier:
Gezondheidsverklaring ORV
Het halen van een rijbewijs als je al een diagnose hebt, schijnt tegenwoordig helemaal een crime te zijn.
Met name hoogfunctionerende mensen met autisme worden dus gediscrimineerd. Beter geen diagnose aanvragen dus, het kan je mogelijkheden flink beperken!
Niet geheel juist - er zijn wel professionele groepssessies waarin bijv. mensen met asperger wat trucjes aangeleerd krijgen om sociale interactie makkelijker te maken, vaak voorkomende fouten worden behandeld en tips worden gegeven om die te omzeilen.quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:52 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Het veranderd niet wie jij bent, en ten tweede, er is geen behandeling voor.
even zwaar.quote:Op woensdag 11 januari 2012 17:24 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ligt er aan van waaruit je de vergelijking trekt. Asperger is een relatief milde vorm, maar zwaarder dan bv PDD-NOS.
Je loopt ook nog het risico dat je een stempel gaat krijgen waar je nooit meer vanaf gaat komenquote:Op woensdag 11 januari 2012 15:52 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dus, in geval van twijfel, niet doen !
Het veranderd niet wie jij bent, en ten tweede, er is geen behandeling voor. Als je toch de behoefte voelt om meer te weten dan zijn er vast fora of groepen waar je met vragen terecht kunt.
Op internet is genoeg te vinden.
Laat je niets aanmeten ! Aan je verhaal te lezen val je waarschijnlijk in de restcategorie pdd-nos. Dat is niets anders dan een mooie term voor het niet weten wat je mankeert.
ik weet niet wat je hebt gemerkt qua asperger, maar de ene asperger is de andere niet.quote:Op woensdag 11 januari 2012 18:33 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Goed, laat ik het anders stellen, met pdd-nos vallen de signalen minder op. Bij Asperger is dat anders heb ik gemerkt. Maar inderdaad ze vallen beide onder de pervasieve ontwikkelings stoornis.
Je kan altijd jezelf verbeteren. Dat het in je DNA zit, betekent niet dat je er niet mee kan leren omgaan. Een diagnose is absoluut geen reden om maar te zeggen 'oh, dat kan ik niet, ik heb XXX'.quote:Op donderdag 12 januari 2012 00:26 schreef Arrow89 het volgende:
Ik zit een beetje in hetzelfde bootje als TS.
Heb in ieder vrij veel kenmerken van asperger, of het ook door asperger komt weet ik niet.
Maar om me te laten onderzoeken vind ik wel een grote stap. Aan de andere kant zou ik het fijn vinden om mezelf daardoor beter te leren kennen, en om te weten of ik nog veel aan mezelf kan verbeteren of dat sommige dingen gewoon in mijn dna zitten.
Wat een gigantische onzin kraam jij uit.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:48 schreef sientelo het volgende:
ziektes en stoornissen zijn gewoon onzin... bedacht door mensen die niet meer weten dan jij... gewoon verzonnen en die medicijnen erbij ook
medicijnen voor geestelijke zaken slikken niet doen... das puur vergif.. en schadelijk voor je..
mensen verzinnen wat en dan is het opeens zo... is gewoon in om allerlei stoornissen en ziektes te verzinnen..
ik vind het zeer schadelijk vooral als mensen het idee krijgen dat zij ziek zijn en de rest van de wereld gezond..
en vooral dus de medicijnen die je erg ten nadele kunnen veranderen
vroeger toen de mensen dachten dat de zon om de aarde draaide kon je terecht gesteld worden als je het tegendeel beweerde..
ach ja ik kan mensen niet overtuigen.. jammer is het wel.. dat mensen die juist meer in contact staan met hun gevoel/ ziel allerlei lelijke etiketten krijgen van de mensen die juist afgestompt zijn van hun wezen
is geen onzin.. je mag het onzin vinden.. wat daar dan ook de reden voor je van is.. dat je het zo aanvalt zegt dat het je raakt ergens..quote:Op donderdag 12 januari 2012 02:08 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Wat een gigantische onzin kraam jij uit.
Wat doe jij in R&P?
Paon heeft gelijk: je praat poep.quote:Op donderdag 12 januari 2012 04:01 schreef sientelo het volgende:
[..]
is geen onzin.. je mag het onzin vinden.. wat daar dan ook de reden voor je van is.. dat je het zo aanvalt zegt dat het je raakt ergens..
ik bedoel het goed ook al komt het er misschien beetje fanatiek uit
Het hangt er vanaf. De vraag is: ben je ervan overtuigd dat je je intelligentie en creativiteit aan Asperger te danken? Het is in die zin een stoornis dat je tegen allerlei dingen kan aanlopen. Voorbeeld: als je vanwege Asperger geen werk kan vinden, dan heb je in de praktijk niet zoveel aan je kwaliteiten. Of bijvoorbeeld op het sociale terrein tegen allerlei dingen aanloopt, dat een vakantie veel inspanning vergt.quote:Op donderdag 12 januari 2012 01:01 schreef Arrow89 het volgende:
Waarom zijn sommige mensen altijd zo fel tegen het labeltjes plakken? Dat is gewoon mens-eigen. Als het nergens op slaat oke, maar bijvoorbeeld asperger is gewoon een hersenafwijking. Logisch dat daar dan een labeltje op geplakt wordt..
Dat je je dan gaat gedragen naar zo'n labeltje, dat moet voorkomen worden ja, maar dat is een andere discussie.
Overigens zou ik me eerder irriteren aan het feit dat Asperger soms een stoornis wordt genoemd. Mij maakt het in ieder geval behoorlijk intelligent en creatief. De gemiddelde Asperger is ook intelligenter dan de gemiddelde mens. De minderheid is opvallend vaak de stoornis..;)
Het is met een diagnose mogelijk om diverse financiële regelingen te treffen, zoals een Wajong of bijv. een verlenging van je studiebeurs. Dat laatste is een drempel waar ik weiger over te stappen.quote:Op maandag 9 januari 2012 06:06 schreef Zapato het volgende:
Maar wat kan je winnen bij een diagnose? Recht op uitkering, lastenverlichting?
Behalve dat je het uitermate stompzinnig neer plempt en in latere posts soms compleet langs de pot piest (bijv. je claim dat 'pillen slikken' niet helpt), heb je een kern van waarheid in je reactie. En dit zeg ik als ervaringsdeskunde. Zelf ben ik namelijk full-time Asperger.quote:Op maandag 9 januari 2012 08:12 schreef sientelo het volgende:
dat was mijn advies
laat je niks aanpraten door anderen
Tot mijn spijt heb ik tijdens de puberteit zelfstandig hulp gezocht bij het RIAGG.quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:58 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Niet geheel juist - er zijn wel professionele groepssessies waarin bijv. mensen met asperger wat trucjes aangeleerd krijgen om sociale interactie makkelijker te maken, vaak voorkomende fouten worden behandeld en tips worden gegeven om die te omzeilen.
Ja, de gemiddelde persoon met een autistische stoornis gaat liever zelf op onderzoek uit - maar juist met dit soort zaken kan menselijke begeleiding (en corrigering !) een sneller en beter resultaat opleveren dan alleen "boekenwijsheid".
hoe zit dat dan? Wat moet je verdiend hebben om niet meer in aanmerking te komen?quote:Op woensdag 18 januari 2012 08:15 schreef Troel het volgende:
Van een wajong hoef je echt echt echt niet meer uit te gaan. Als je al ooit gewerkt hebt, heb je waarschijnlijk al teveel verdiend om in aanmerking te komen
Het is meer wat moet je niet verdiend hebben. Wajong moet je niet voor niets voor je 18e al aangevraagd hebben. Als je eenmaal een gewone baan gehad heb met dito salaris, dan blijkt al snel dat je zelfs met heel weinig werken, meer kan verdienen dan met een Wajong-uitkering.quote:Op woensdag 18 januari 2012 08:24 schreef Maanvis het volgende:
[..]
hoe zit dat dan? Wat moet je verdiend hebben om niet meer in aanmerking te komen?
Moeilijk, moeilijk, maar zo vergaat het velen met Asperger. Was je dan niet in aanmerking gekomen voor een WAO-uitkering of werkte je als zelfstandige? In sommige gevallen loop je aardig binnen, zeker als de werkgever een bovenwettelijke regeling heeft.quote:Op woensdag 18 januari 2012 10:40 schreef Feestkabouter het volgende:
Wajong:
Ik ben ruimschoots over de 30, heb 2 jaar geleden (eind 2009) Wajong gekregen.
Ik heb eerder zeer veel verdiend (een aantal jaar met bruto ong. een ton euro).
Dat je niets verdiend mag hebben is onzin.
Dat je het voor je 18e aangevraagd moet hebben is onzin.
Je moet alleen aantonen dat je voor de 18e de handicap al had. Met een diagnose kan dat, zonder diagnose is het denk ik onmogelijk. Ik kreeg mijn diagnose pas in 2007.
Ik ben al heel mijn leven (ook toen het 'goed' ging) aan de gang op een manier die voor de lange termijn niet gezond is, altijd al mijn reserves helemaal opmaken. Uiteindelijk ben ik helemaal in de diepe put geraakt.
Dat heeft allemaal met mijn Asperger te maken, en daarom krijg ik nu Wajong.
Dan heb jij langer dan een jaar ziek thuis gezeten van je werkquote:Op woensdag 18 januari 2012 10:40 schreef Feestkabouter het volgende:
Wajong:
Ik ben ruimschoots over de 30, heb 2 jaar geleden (eind 2009) Wajong gekregen.
Ik heb eerder zeer veel verdiend (een aantal jaar met bruto ong. een ton euro).
Dat je niets verdiend mag hebben is onzin.
Dat je het voor je 18e aangevraagd moet hebben is onzin.
Je moet alleen aantonen dat je voor de 18e de handicap al had. Met een diagnose kan dat, zonder diagnose is het denk ik onmogelijk. Ik kreeg mijn diagnose pas in 2007.
Ik ben al heel mijn leven (ook toen het 'goed' ging) aan de gang op een manier die voor de lange termijn niet gezond is, altijd al mijn reserves helemaal opmaken. Uiteindelijk ben ik helemaal in de diepe put geraakt.
Dat heeft allemaal met mijn Asperger te maken, en daarom krijg ik nu Wajong.
Ik was zelfstandige, ik had WAZ aangevraagd. Die aanvraag verliep nogal moeizaam (zacht uitgedrukt): rechtszaak (verloren) en hoger beroep (gewonnen). Dat gedoe hielp mijn overspannenheid niet. Uiteindelijk de suggestie van UWV gekregen om over Wajong te praten (omdat ik inmiddels mijn diagnose had gekregen). Daar bleek ik voor in aanmerking te komen.quote:Op woensdag 18 januari 2012 13:17 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Moeilijk, moeilijk, maar zo vergaat het velen met Asperger. Was je dan niet in aanmerking gekomen voor een WAO-uitkering of werkte je als zelfstandige?
Nog steeds, bijna mijn 10-jarig jubileumquote:Op woensdag 18 januari 2012 18:02 schreef Troel het volgende:
[..]
Dan heb jij langer dan een jaar ziek thuis gezeten van je werk
Dat is gewoon ronduit @#*&^@#, het spijt me om dat te horenquote:Op donderdag 19 januari 2012 01:17 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
Ik was zelfstandige, ik had WAZ aangevraagd. Die aanvraag verliep nogal moeizaam (zacht uitgedrukt): rechtszaak (verloren) en hoger beroep (gewonnen). Dat gedoe hielp mijn overspannenheid niet. Uiteindelijk de suggestie van UWV gekregen om over Wajong te praten (omdat ik inmiddels mijn diagnose had gekregen). Daar bleek ik voor in aanmerking te komen.
Leuke bijkomstigheid: dat leverde mij uiteindelijk meer geld op (uitkering is even hoog, maar geen wachttijd van 12 maanden).
[..]
Nog steeds, bijna mijn 10-jarig jubileum
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |