Voor de hoeveelste keer deze winter zouden we dan nu eindelijk een winter krijgen, ik ben de tel kwijtquote:Op zondag 8 januari 2012 19:33 schreef junkiexp het volgende:
Misschien later in de week wat meer richting winter!
Maar 20% kans helaas
Damm zo weinig...quote:Op zondag 8 januari 2012 19:33 schreef junkiexp het volgende:
Misschien later in de week wat meer richting winter!
Maar 20% kans helaas
Net zo vaak als we eindelijk zomer kregen in de voorbije zomerquote:Op zondag 8 januari 2012 19:36 schreef Klonk het volgende:
[..]
Voor de hoeveelste keer deze winter zouden we dan nu eindelijk een winter krijgen, ik ben de tel kwijt
Is dit niet de eerste keer? Afgezien dan van de nergens op gebasseerde seizoensvoorspellingen. Zelden een winter meegemaakt waarbij er zolang niet eens winterweer op de kaarten van de modellen verscheen.quote:Op zondag 8 januari 2012 19:36 schreef Klonk het volgende:
[..]
Voor de hoeveelste keer deze winter zouden we dan nu eindelijk een winter krijgen, ik ben de tel kwijt
quote:
Hier vanavond...quote:Op zondag 8 januari 2012 21:05 schreef INViCTuS het volgende:
Eind van de week weten we pas of de winterkaarten ook echt werkelijkheid zullen worden. Hier bereikt het water dinsdag z'n hoogste punt.
Werk je bij het waterschap of is dit vrijwillig of wat?quote:Op zondag 8 januari 2012 21:22 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Hier vanavond...
Werdt opgebelt om dijkbewaking te doen morgenvroeg
Helaas moet ik werken. Maar ik vraag alsnog of ik morgen weg kan.
vrijwilligquote:Op zondag 8 januari 2012 21:23 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Werk je bij het waterschap of is dit vrijwillig of wat?
twitter:helgavanleur twitterde op zondag 08-01-2012 om 22:37:35Nieuwste pluim kiest geheel zachte oplossing: potentieel winterweer minstens week uitgesteld. http://t.co/XGk55ROD #elfstedenvaartocht reageer retweet
Het was +8 graden, in januari...quote:
Ging zelf gisteren voetballen op een lokaal veldje met wat vrienden, maar ik had gewoon handschoenen aan hoorquote:Op maandag 9 januari 2012 04:55 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Het was +8 graden, in januari...
Er liepen zelfs mensen met handschoenen rond. Lopend met handschoenen, bij 8 graden, ik weet niet hoe je het in je hoofd zou halen, maar goed.
Overigens hoop ik nu gewoon op NUL Hellmannpunten, gewoon omdat het kan.
zo te zien is dat al een keer voorgekomen.quote:Op maandag 9 januari 2012 04:55 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Het was +8 graden, in januari...
Er liepen zelfs mensen met handschoenen rond. Lopend met handschoenen, bij 8 graden, ik weet niet hoe je het in je hoofd zou halen, maar goed.
Overigens hoop ik nu gewoon op NUL Hellmannpunten, gewoon omdat het kan.
Nee, dat is nog nooit voorgekomen. Het laagste koudegetal werd gehaald in 1989 met 1,9 Hellmannpunten:quote:Op maandag 9 januari 2012 08:50 schreef appelsientje het volgende:
[..]
zo te zien is dat al een keer voorgekomen.
[ afbeelding ]
Je was aan het voetballen, dat is iets meer dan lopenquote:Op maandag 9 januari 2012 07:58 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Ging zelf gisteren voetballen op een lokaal veldje met wat vrienden, maar ik had gewoon handschoenen aan hoor. Nu is het hier in het Oosten sowieso iets kouder. Maar liep wel in t-shirt.. ach ja ik heb gewoon snel koude handen, 't was hier 6 graden.
Maar het blijft warm voor Januari.
En als je dan verder leest staat er dit:quote:Op maandag 9 januari 2012 18:33 schreef Infection het volgende:
Als ik zo naar de verwachtingen van het KNMI kijk gaat de temperatuur aankomende week weer redelijk dalen... ik zie zelfs nachtvorst. Zou het dan toch, of faalt het KNMI weer eens?
Gisteren was het nog 20%.... dus die kans is ook verkeken.quote:Op maandag 9 januari 2012 18:47 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
En als je dan verder leest staat er dit:
maandag 16 januari tot en met maandag 23 januari
90% Kans op voortzetting van een licht wisselvallig weertype met temperaturen rond of boven normaal. 10% Kans op rustig winterweer met 's nachts vorst en overdag temperaturen iets boven nul.
Toch raar dat ze dan in de weersverwachtings-tabel lage temperaturen aangeven als het maar zo'n kleine kans heeft. Maar inderdaad, ik had dit al wel verwacht. De kans op een echte winter is al wel zo'n beetje verkeken. Laat het voorjaar maar komen dan, dat liever dan dit.quote:Op maandag 9 januari 2012 18:47 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
En als je dan verder leest staat er dit:
maandag 16 januari tot en met maandag 23 januari
90% Kans op voortzetting van een licht wisselvallig weertype met temperaturen rond of boven normaal. 10% Kans op rustig winterweer met 's nachts vorst en overdag temperaturen iets boven nul.
quote:Op maandag 9 januari 2012 19:12 schreef aloa het volgende:
Wat een run van GFS...![]()
Winter vanaf 16 januari
Ik hoop het zo laat er maar sneeuw vallen tot met Koninginnedag lekker extreemquote:Op maandag 9 januari 2012 19:12 schreef aloa het volgende:
Winter vanaf 16 januari
Dude ben je ziek ofzo? Laat het maar warmer wordenquote:Op maandag 9 januari 2012 19:17 schreef Wessell het volgende:
[..]
Ik hoop het zo laat er maar sneeuw vallen tot met Koninginnedag lekker extreem![]()
of een kleine ijstijd die een halfjaar duurt
![]()
Nee ik hou van de winter! kleine ijstijd is leuk tochquote:Op maandag 9 januari 2012 19:24 schreef Printerkabel het volgende:
[..]
Dude ben je ziek ofzo? Laat het maar warmer worden
Ik wist niet dat Sint Juttemis op 16 Januari valtquote:Op maandag 9 januari 2012 19:12 schreef aloa het volgende:
Winter vanaf 16 januari
Doe mij maar een subtropische zomer, ik kan niet goed tegen kou, heb ik te weinig lichaamsvet voor.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:40 schreef Wessell het volgende:
[..]
Nee ik hou van de winter! kleine ijstijd is leuk tochom deze winter toch nog goed te maken door dat klote weer van de afgelopen tijd
dude!! weet je wat dat kostquote:Op maandag 9 januari 2012 19:17 schreef Wessell het volgende:
[..]
Ik hoop het zo laat er maar sneeuw vallen tot met Koninginnedag lekker extreem![]()
of een kleine ijstijd die een halfjaar duurt
![]()
Inderdaad, liever voorjaar dan dit wel-niet wintertje.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:08 schreef Infection het volgende:
[..]
Toch raar dat ze dan in de weersverwachtings-tabel lage temperaturen aangeven als het maar zo'n kleine kans heeft. Maar inderdaad, ik had dit al wel verwacht. De kans op een echte winter is al wel zo'n beetje verkeken. Laat het voorjaar maar komen dan, dat liever dan dit.
En? als het nou weer geen goede voorspelling is laat het voorjaar maar meteen beginnen!quote:Op maandag 9 januari 2012 22:46 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
GFS kaarten komen zojuist binnen, ff afwachten.
Natuurlijk wel.. we zitten net 3 week in het seizoen winter!quote:Op maandag 9 januari 2012 23:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Eigenlijk hoef ik ook geen winter meer... Of het moet idd nog opeens tyfus veel gaan sneeuwen. Maar dan ook echt heel veel sneeuw.
Das waar.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:22 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Natuurlijk wel.. we zitten net 3 week in het seizoen winter!
van de 3 maand.
Seizoenen zouden gewoon moeten zijn zoals we ze beschrijven. Dan is er ook genoeg te beleven nog met extremen.quote:
December, januari, februari is de winter, wat mij betreft. En dat vindt het KNMI ook.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:22 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Natuurlijk wel.. we zitten net 3 week in het seizoen winter!
van de 3 maand.
Ja zo kan je het ook zien idd, maar halverwege april wil je ook niet ineens zomer toch? Het blad moet dan ook nog aan de bomen.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:53 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
December, januari, februari is de winter, wat mij betreft. En dat vindt het KNMI ook.
We zijn bijna op de helft en het aantal Hellmannpunten is 0 (daarvoor tellen november en maart overigens wel mee)
In april ben ik de hele maand niet in Nederland, net als in 2007 en 2011. (andere jaren altijd wel)quote:Op maandag 9 januari 2012 23:55 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ja zo kan je het ook zien idd, maar halverwege april wil je ook niet ineens zomer toch? Het blad moet dan ook nog aan de bomen.
Veel bomen beginnen alweer blad te krijgen, ik heb hier in de buurt ook al 2 bomen volledig in bloei gezien, narcissen en krokussen beginnen ook al te komen.quote:Op maandag 9 januari 2012 23:55 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Ja zo kan je het ook zien idd, maar halverwege april wil je ook niet ineens zomer toch? Het blad moet dan ook nog aan de bomen.
Winter betekent volgens mij nat. Dus het klopt best aardig...quote:Op maandag 9 januari 2012 23:29 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Seizoenen zouden gewoon moeten zijn zoals we ze beschrijven. Dan is er ook genoeg te beleven nog met extremen.
Denk ik
Hier in het zuidoosten zwaar bewolktquote:Op dinsdag 10 januari 2012 09:38 schreef Lemans24 het volgende:
Prachtige ochtend in Midden Nederland, met een strakblauwe lucht!
Nu mag ik het ook typen:quote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:18 schreef knep het volgende:
[..]
Hier in het zuidoosten zwaar bewolkt.
Het was even een paar uurtjes erg mooi vanmorgen, fietste vanuit Belfeld de grens over en fietste daar zo de zon in, heerlijkquote:Op dinsdag 10 januari 2012 13:30 schreef lezzer het volgende:
Net was het bijna lente in De Peel, maar nu weer bewolkt. Jammer eigenlijk, ik begon al te wennen...
Knoppen kunnen wel tegen een korte (lichte) vorstperiode al zal er ook vast wel het een en ander kapotvriezen.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:44 schreef mazaru het volgende:
Hoe moet dat met al die knopjes in de bomen als het nu toch gaat vriezen? Gaan die dood en komen er dan in het echte voorjaar weer opnieuw knopjes aan? Gisteren was ik in het bos en het leek wel herfst en lente tegelijk. Paddenstoelen tegen de bomen aan en tegelijkertijd allemaal ontluikende knopjes aan de takken.
Weird!
Een beetje vorst wel, maar de ergste vorst moet toch nog komen?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:02 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Knoppen kunnen wel tegen een korte (lichte) vorstperiode al zal er ook vast wel het een en ander kapotvriezen.
Betekent weer meer voeding voor de overige knoppen en takken dus het hoeft niet meteen te betekenen dat een boom er dood door gaat.
Alleen als je fruitteler bent is het nadelig want minder knoppen betekent minder bloemen en dus minder fruit per boom.
Zij besproeien hun bomen ook vaak met water, het water bevriest op de knop maar houdt daardoor ook lagere temperaturen tegen, het ijs isoleert de grotere kou.
Dichte knoppen kunnen meestal goed tegen vorst, door de vele laagjes waaruit deze bestaat. De temperatuur binnenin is een paar graden hoger dan aan de oppervlakte!quote:Op dinsdag 10 januari 2012 18:10 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Een beetje vorst wel, maar de ergste vorst moet toch nog komen?
Vorst in de zomer zou dan ook best dubieus zijnquote:Op dinsdag 10 januari 2012 19:02 schreef Lemans24 het volgende:
Interessant is overigens dat dichte knoppen in de winter beter tegen vorst kunnen dan in de zomer.
Dank jequote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:02 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Knoppen kunnen wel tegen een korte (lichte) vorstperiode al zal er ook vast wel het een en ander kapotvriezen.
Betekent weer meer voeding voor de overige knoppen en takken dus het hoeft niet meteen te betekenen dat een boom er dood door gaat.
Alleen als je fruitteler bent is het nadelig want minder knoppen betekent minder bloemen en dus minder fruit per boom.
Zij besproeien hun bomen ook vaak met water, het water bevriest op de knop maar houdt daardoor ook lagere temperaturen tegen, het ijs isoleert de grotere kou.
Volgens mij is dat nog niet voorgekomen in Nederland. (sinds de metingen dan).quote:Op dinsdag 10 januari 2012 19:18 schreef RiKe het volgende:
[..]
Vorst in de zomer zou dan ook best dubieus zijn
Dan moet je verhuizen naar de Alpenquote:Op dinsdag 10 januari 2012 19:56 schreef SpeedyGJ het volgende:
Laat dat dan maar eens gebeurenwe zijn wel weer eens toe aan wat nieuws
Maar wanneer het gebeurt, is het extra vervelend voor de boom (en april/mei is ook zomer in dit geval...)quote:Op dinsdag 10 januari 2012 19:18 schreef RiKe het volgende:
[..]
Vorst in de zomer zou dan ook best dubieus zijn
Ja maar dat is niet zo heel uitzonderlijkquote:Op dinsdag 10 januari 2012 20:24 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dan moet je verhuizen naar de AlpenHeb afgelopen zomer tijdens het lopen van de TMB overdag temperaturen van om en nabij de 24 gehad en s'nachts ( wel iets hoger op 1600m en beetje beschut ) was het bijna -2
Het is 9 graden, om half drie 's nachts.quote:
Het is f***ing januari!quote:Op woensdag 11 januari 2012 10:53 schreef mazaru het volgende:
Nee hoor. Nou niet meer. Ik wil nou echt geen kou meer
Ja, maar.. dat is jullie schuld hoor!quote:
Lol, whut?!quote:
Hier ook al, ik schrok er gewoon van! Kleed je je warm aan om even een rondje te gaan rennen, blijkt het gewoon lenteachtig warm te zijn. Wel lekker, zo'n zonnetje en hier en daar wat blauw.quote:
Maar toch komt er een beetje vorstquote:Op woensdag 11 januari 2012 02:40 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Het is 9 graden, om half drie 's nachts.
Er zit alleen maar een beetje nachtvorst in het vat op zondag, maandag en dinsdag.
En de de lange termijn is weer lente/herfst achtig:
80 % kans op overgang naar wisselvallig weer met weer oplopend temperaturen.
maar dit is op veel kortere termijnquote:Op woensdag 11 januari 2012 15:43 schreef RiKe het volgende:
Eerst zien, dan geloven!
De winter is al zo vaak voorspelt en niet gekomen...
Het is ook al vaak voorgekomen dat het op korte termijn voorspeld werd en niet uit kwam.quote:Op woensdag 11 januari 2012 16:08 schreef andreas612 het volgende:
[..]
maar dit is op veel kortere termijn
Bali hier, de-icing FTWquote:Op woensdag 11 januari 2012 16:21 schreef pullup het volgende:
Laat het nog even wachten dan, ik zit vanaf de 30e twee weekjes in Sevilla en dan gun ik jullie natuurlijk allemaal al die kou. Zo ben ik dan ook wel weer.
Kort? Anderhalve week en 80% onzekerheid... kan echt nog alle kanten op.. denk dat je rond zondag meer echte zekerheid hebt.quote:Op woensdag 11 januari 2012 16:08 schreef andreas612 het volgende:
[..]
kortere schattebout, niet kort, het enige wat kort is zit in jouw broekjequote:Op woensdag 11 januari 2012 16:47 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Kort? Anderhalve week en 80% onzekerheid... kan echt nog alle kanten op.. denk dat je rond zondag meer echte zekerheid hebt.
Size does matterquote:Op woensdag 11 januari 2012 17:10 schreef andreas612 het volgende:
[..]
kortere schattebout, niet kort, het enige wat kort is zit in jouw broekje
Inderdaad, ik ga vooralsnog uit van een winterprikje.quote:Op woensdag 11 januari 2012 16:10 schreef RiKe het volgende:
[..]
Het is ook al vaak voorgekomen dat het op korte termijn voorspeld werd en niet uit kwam.
Dus alsnog, eerst zien, dan geloven.
...wat opzich ook niet erg isquote:Op woensdag 11 januari 2012 18:07 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Inderdaad, ik ga vooralsnog uit van een winterprikje.
Ik wil meer, veel meer.quote:Op woensdag 11 januari 2012 18:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
...wat opzich ook niet erg is
Snap ik, ben zelf niet zo'n winterman maar dit is ook niks, vogeltjes die fluiten in januariquote:
helga kijkt eerst naar knmi/nos en weeronline.nl, als die alledrie min of meer hetzelfde zeggen durft zij ook d'r bek open te trekkenquote:Op woensdag 11 januari 2012 19:09 schreef Wessell het volgende:
Helga is ook tot bezinning gekomen
[ afbeelding ]
OMFG!quote:
Het gemiddelde is 0 graden.quote:
^^quote:Op woensdag 11 januari 2012 21:27 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Het gemiddelde is 0 graden.
De oper als een extreme waarde, dat is weinig geloofwaardig.
edit: en ook nog voor Noord-Oost Nederland, zie ik nu. Dat betekent dat De Bilt nog steeds -gemiddeld- voor nul Hellmannpunten gaat!
Net als die storm die 3 dagen van te voren voorspeld was en niet kwam ? (of jah, die kwam wel, maar niet bij ons)quote:Op woensdag 11 januari 2012 16:08 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Grappig.. de nieuw run geeft weer wat anders aan.quote:Op woensdag 11 januari 2012 21:44 schreef Fredo55 het volgende:
[ afbeelding ]
Vrij kansloos, na maandag geven de meeste leden verzachting.
Van onzekerheid is in mijn ogen geen sprake.
Vraag me af of er in de nieuwe run weer grote verschillen zitten. De echte kou is nu weer verdwenenquote:Op donderdag 12 januari 2012 13:37 schreef Schuifpui het volgende:
[ afbeelding ]
Wat gaat het worden?
Flink verschil tussen GFS en ECWMF.
Wilde vragen waar je zit omdat ik zo nog even hier het dorp op wilde. Keek even uit het raam en.. Het komt hier nu ook opeens met bakken uit de luchtquote:Op donderdag 12 januari 2012 14:20 schreef Frutsel het volgende:
Komt hier met bakken uit de lucht zeg
Regio Enschedequote:Op donderdag 12 januari 2012 14:22 schreef Dven het volgende:
[..]
Wilde vragen waar je zit omdat ik zo nog even hier het dorp op wilde. Keek even uit het raam en.. Het komt hier nu ook opeens met bakken uit de lucht
bawsmode ONquote:Op donderdag 12 januari 2012 16:23 schreef Wessell het volgende:
Ach fuck it ik draag mijn winter muts tot 21 maart winter of geen winter
quote:Op donderdag 12 januari 2012 18:19 schreef Fredo55 het volgende:
[ afbeelding ]
Lijkt wel op een doodshoofd, zou die horrorwinter dan toch komen?
Nu ben ik geen meteoroloog maar met die luchtdrukverdeling verwacht ik toch eerder een zachte west-zuid-westelijke stromingquote:Op donderdag 12 januari 2012 18:19 schreef Fredo55 het volgende:
[ afbeelding ]
Lijkt wel op een doodshoofd, zou die horrorwinter dan toch komen?
quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:05 schreef Narasan het volgende:
Accuweather.. Verwachting voor februari:
[ afbeelding ]
Laat dat maar uitkomen...quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:05 schreef Narasan het volgende:
[ afbeelding ]
Na maandag inderdaad een zuidwestelijke stroming met temp. rond de +5.quote:Op donderdag 12 januari 2012 19:44 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Nu ben ik geen meteoroloog maar met die luchtdrukverdeling verwacht ik toch eerder een zachte west-zuid-westelijke stroming
Als dit uitkomt, dan loop ik in een korten broek 3 votbalvelden over (achter huis in de breete)quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:05 schreef Narasan het volgende:
[ afbeelding ]
Als dat uitkomt ben ik blij dat ik in Lapland zit, misschien eindelijk mijn kourecord verbrekenquote:Op donderdag 12 januari 2012 20:31 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Als dit uitkomt, dan loop ik in een korten broek 3 votbalvelden over (achter huis in de breete)
Is dat 'mogelijk later kouder' niet puur gebaseerd op uitmiddelen naar het langjarig gemiddelde?quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:21 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Na maandag inderdaad een zuidwestelijke stroming met temp. rond de +5.
Later in de week mogelijk weer kouder.
Plus 5 is ongeveer het langjarig gemiddelde. Dus de verwachting is wel iets kouder.quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:49 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Is dat 'mogelijk later kouder' niet puur gebaseerd op uitmiddelen naar het langjarig gemiddelde?
Accuweather welquote:Op donderdag 12 januari 2012 20:57 schreef Adelante het volgende:
Ze kunnen nog niet zeggen wat het na volgende week woensdag wordt, laat staan het weer in februari
Hebben ze het dan over het daggemiddelde of gemiddelde max/min?quote:Op donderdag 12 januari 2012 21:08 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Plus 5 is ongeveer het langjarig gemiddelde. Dus de verwachting is wel iets kouder.
Het vreemde van de langjarige gemiddelden vind ik overigens dat daarbij in De Bilt helemaal nooit sprake is van vorst, behalve enkele tienden in begin februari. Ofwel: elke dag dat er ook maar een beetje nachtvorst was in de afgelopen 30 jaar, was een kouder dan een gemiddelde dag. En vorst overdag is een afwijking van maarliefst 6 graden!
Dat laatste.quote:Op donderdag 12 januari 2012 21:11 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Hebben ze het dan over het daggemiddelde of gemiddelde max/min?
Ik wou het bijna raporteren aan een moderatorquote:Op donderdag 12 januari 2012 20:05 schreef Narasan het volgende:
[ afbeelding ]
Ik neem mezelf steeds voor om niet onzinnig blij te worden met een kaart die door de termijn gewoon onbetrouwbaar is... maar deze is toch erg mooiquote:Op donderdag 12 januari 2012 20:05 schreef Narasan het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:05 schreef Narasan het volgende:
[ afbeelding ]
Noes ...we krijgen een horror februari.quote:Op donderdag 12 januari 2012 20:05 schreef Narasan het volgende:
[ afbeelding ]
Mooi? Een ijstijd van een stel fantasten. Mooi zou een uitschieter van 28 graden zijn, zoals in de VS is voorgekomen vorige week (op plaatsen waar het normaal nooit boven de 8 graden was geweest).quote:Op donderdag 12 januari 2012 22:32 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Ik neem mezelf steeds voor om niet onzinnig blij te worden met een kaart die door de termijn gewoon onbetrouwbaar is... maar deze is toch erg mooi
http://notrickszone.com/2(...)nto-a-major-la-nina/quote:Op vrijdag 13 januari 2012 09:26 schreef andreas612 het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)nters-voorlopig.html
Wat een sukkelquote:Op vrijdag 13 januari 2012 09:26 schreef andreas612 het volgende:
Dacht ik ook.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 09:26 schreef andreas612 het volgende:
Apple product?quote:Op vrijdag 13 januari 2012 14:36 schreef SpeedyGJ het volgende:
Denk je even die wind meter anemometer app te kunnen downloaden, moet je een creditcard hebben
Illegaal downloaden zit er helaas niet in
Precies waar ik al bang voor was...wordt helemaal niks...quote:Op vrijdag 13 januari 2012 22:33 schreef Fredo55 het volgende:
[ afbeelding ]
Tsja, moeten we hier blij mee worden.
Mooi. We gaan nog steeds voor nul puntenquote:Op vrijdag 13 januari 2012 22:51 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Precies waar ik al bang voor was...wordt helemaal niks...
quote:Op vrijdag 13 januari 2012 23:09 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Mooi. We gaan nog steeds voor nul punten
Opvallend hoeveel zachter de voorspelling van Weeronline nog is.
Alles staat al in bloei. De jonge blaadjes komen al uit de knoppen van de bomen zelfs. Het is half januari!quote:Op vrijdag 13 januari 2012 23:17 schreef Kwaliteit het volgende:
op naar de lente
De narcissen staan hier al in bloei!
Hier ook al bloeiende krokussen en madeliefjes gezien en ook bomen (kers/appel?) die vol in de bloemen stonden.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 23:17 schreef Kwaliteit het volgende:
op naar de lente
De narcissen staan hier al in bloei!
Nee market / androidquote:Op vrijdag 13 januari 2012 22:40 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Apple product?
Dan gewoon een itunes kaart kopen.
Zo gek is dat niet hoor.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 09:58 schreef aloa het volgende:
Zelfs in de Sahara is het kouder als in Nederland.![]()
[ afbeelding ]
Enschede is al uren lang zonnig. Nu een paar kleine wolkjes, maar zeker niet grauw bewolkt!quote:Op zaterdag 14 januari 2012 12:44 schreef Adelante het volgende:
Grauw bewolkt hier in het Oosten hoor
Het vriest vaker in de Sahara, dat is waar idd. Het is volgens mij wel een fabel dat het er streng kan vriezen.. bij -5 houdt het wel op.quote:
Hier in Zeeland maar weinig zon, had wel meer verwacht.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 13:18 schreef pfaf het volgende:
[..]
Enschede is al uren lang zonnig. Nu een paar kleine wolkjes, maar zeker niet grauw bewolkt!
quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:55 schreef seasushi het volgende:
Voor het eerst van mijn leven met mijn verjaardag a.s. woensdag buiten zitten!
Lekekr frisquote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:55 schreef seasushi het volgende:
Rond het kampvuur?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:55 schreef seasushi het volgende:
Heb je wel in de uitnodiging staan dat iedereen een paraplu mee moet nemen?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 14:55 schreef seasushi het volgende:
Of een zwembroek, om ze op het verkeerde been te zetten.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 17:21 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Heb je wel in de uitnodiging staan dat iedereen een paraplu mee moet nemen?
Die kerkquote:Op zondag 15 januari 2012 00:01 schreef Fredo55 het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.wzforum.de/for(...),2340746#msg-2340746
Komt de winterse prut er nu echt aan ja?quote:
quote:Weer
Beoordeling lange termijn
Beoordeling door meteoroloog
Geldig van dinsdag 17 januari tot zondag 29 januari
Synoptische ontwikkeling
Het stromingspatroon in onze omgeving kan gekenschetst worden als een omega-blokkade, waarbij de hoogtelagen zich respectievelijk boven de Atlantische Oceaan en boven de Baltische Staten/Wit-Rusland bevinden en West-Europa te maken heeft met een hoogterug. Deze hoogterug manifesteert zich boven ons land aan de grond als een hogedrukgebied met rustig grenslaagweer (SC-bewolking en SC-buitjes en tevens lokaal mistbankjes) Echter, het blijkt dat het niet tot een langdurige blokkade leidt. De blokkade wordt aangetast door het wegzakken van het "Oceaan-laag" naar Marokko/Algerije, hetgeen de weg vrij maakt om in onze omgeving opnieuw met een zonale stroming te maken te krijgen. Het leidt tot een westelijke, later noordwestelijke stroming, waarbij vanaf komende woensdag de weg wordt vrijgemaakt voor het overtrekken van frontale storingen. Op korte termijn zorgt deze ontwikkeling tot en met maandag voor een rustiger en kouder (stralings)weer. In het beschreven scenario komt onze omgeving na een temperatuurstijging woensdag/donderdag weer dieper in de polaire lucht terecht. Volgend weekeinde wordt volgens veel EPS-members een laag boven Centraal Europa belangrijk en kan er aan de noordkant van het laag koudere continentale polaire over ons land uit stromen en wordt het opnieuw wat kouder met kans op winterse neerslag
Modelbeoordeling en onzekerheden
De afbraak van het omegapatroon zit al een aantal dagen duidelijk in de model-uitvoer. Tot volgend weekeinde is de betrouwbaarheid vrij groot en zien we relatief weinig spreiding in de diverse elementen. Er zijn een flink aantal EPS-members (ca. 60 % met o.a. de Oper) die vanaf het volgende weekeinde opnieuw lagere temperaturen berekenen. Nu echter als gevolg van transportkou door de positie van het eerder genoemde Europese laag. De andere clusteroplossing laat een meer west- tot zuidwestelijke aanvoer zien met temperaturen die meer naar de normale waarden gaan.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Perioden met zon en droog met in de nacht en ochtend lichte vorst. Vanaf woensdag meer bewolking, toenemende neerslagkansen en zachter.
Samenvatting EPS-periode:
40 % kans op aanhouden van het wisselvallige weertype met geregeld neerslag en temperaturen die rond de normale waarden liggen, maar ook 60 % kans op een overgang naar een kouder meer kwakkelend weertype.,
Kans op kouder weer is groter geworden. Nu 60%quote:Op zondag 15 januari 2012 09:25 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Een hele post wat eigenlijk niets zegt.
Typisch KNMI
Dat was een paar dagen terug nog 20%quote:40 % kans op aanhouden van het wisselvallige weertype met geregeld neerslag en temperaturen die rond de normale waarden liggen, maar ook 60 % kans op een overgang naar een kouder meer kwakkelend weertype.,
Mooi koud en kwakkelend weer.... ik lees sneeuwquote:Op zondag 15 januari 2012 12:07 schreef Fredo55 het volgende:
KNMI:
zondag 22 januari tot en met zondag 29 januari
40 % kans op aanhouden van het wisselvallige weertype met geregeld neerslag en temperaturen die rond de normale waarden liggen, maar ook 60 % kans op een overgang naar een kouder meer kwakkelend weertype.,
Gisteravond was het nog 50/50.
Helemaal mee eens, alleen die zon maakt al een stuk vrolijkerquote:Op zondag 15 januari 2012 10:59 schreef Klonk het volgende:
Wat een zalig weer buiten, koud, maar het zo heerlijk om het landschap weer eens te zien baden in het zonlicht in plaats van dat grijze sjagerijnige weerbeeld
Hier in Zeeland is het maar een grijze bedoeling.quote:Op zondag 15 januari 2012 13:50 schreef minthy het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, alleen die zon maakt al een stuk vrolijker![]()
Helaas startte m'n auto weer erg beroerd, maar goed...
Mooi klote.quote:Op zondag 15 januari 2012 14:47 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Hier in Zeeland is het maar een grijze bedoeling.
Sorry, hier in het oosten hebben we al de tweede prachtdag op rijquote:Op zondag 15 januari 2012 14:47 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Hier in Zeeland is het maar een grijze bedoeling.
dito hier aan de kustquote:Op zondag 15 januari 2012 14:51 schreef minthy het volgende:
[..]
Sorry, hier in het oosten hebben we al de tweede prachtdag op rij
Of lente. Ik zie hier en daar al behoorlijk wat narcissen langs de weg staan... die normaal pas rond maart te zien zijn.quote:Op zondag 15 januari 2012 15:33 schreef -CRASH- het volgende:
Winter..... Brrrrr wat warm
Lijkt wel herfst
[ afbeelding ]
Volgens mij herstelt het meeste zich wel of gaat alsnog in de winterstand.quote:Op zondag 15 januari 2012 15:48 schreef Sirolf het volgende:
[..]
Of lente. Ik zie hier en daar al behoorlijk wat narcissen langs de weg staan... die normaal pas rond maart te zien zijn.
Als het dus nog gaat vriezen wordt het een behoorlijk kale lente, want alles vriest dan natuurlijk kapot...
Dat vroeg ik me zojuist ook af, wat als het nou flink gaat vriezen..quote:Op zondag 15 januari 2012 15:48 schreef Sirolf het volgende:
[..]
Of lente. Ik zie hier en daar al behoorlijk wat narcissen langs de weg staan... die normaal pas rond maart te zien zijn.
Als het dus nog gaat vriezen wordt het een behoorlijk kale lente, want alles vriest dan natuurlijk kapot...
quote:Op zondag 15 januari 2012 16:51 schreef Daywalk3r het volgende:
WAARSCHUWING: Op dit moment meerdere meldingen van plaatselijk zeer dichte mist omgeving Enschede/Duitse grens!
En 20km verder op is gewoon 0 mist.
Mogen ze van mij houden, hemelsbreed woon ik er niet zo ver vanaf... Zal morgen wel mooie plaatjes geven als het komende nacht weer gaat vriezenquote:Op zondag 15 januari 2012 16:51 schreef Daywalk3r het volgende:
WAARSCHUWING: Op dit moment meerdere meldingen van plaatselijk zeer dichte mist omgeving Enschede/Duitse grens!
En 20km verder op is gewoon 0 mist.
quote:Op zondag 15 januari 2012 17:21 schreef SiGNe het volgende:
Chemtrails van de amerikanen om ervoor te zorgen dat er minder sneeuw valt.
Sneeuw betekent namelijk een goed winterseizoen en dus veel inkomen en da's niet goed voor de dollar
Daarom is het natuurlijk een recordjaar in de Alpen qua sneeuwval. Vast de verkeerde kerosine getankt.quote:Op zondag 15 januari 2012 17:21 schreef SiGNe het volgende:
Chemtrails van de amerikanen om ervoor te zorgen dat er minder sneeuw valt.
Sneeuw betekent namelijk een goed winterseizoen en dus veel inkomen en da's niet goed voor de dollar
Overigens maakt een korte periode van vorst en nachtvorst niet heel erg veel uit voor bloemen en planten.
Veel bloemen die nu groeien (narcissen bijv.) hebben vrij veel suikers in zich die ze beschermen tegen de kou.
Zolang die vorst niet te lang duurt is het niet zo erg.
Da's voor Amerikaanse toeristen die Aspen ook eens een keer zat zijnquote:Op zondag 15 januari 2012 17:34 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Daarom is het natuurlijk een recordjaar in de Alpen qua sneeuwval. Vast de verkeerde kerosine getankt.
Erg fijn inderdaad, we gaan (wat mij betreftquote:Op zondag 15 januari 2012 18:12 schreef Toto69 het volgende:
Het wordt weer langer licht ook, gelukkig.
Dat heb ik afgelopen zomer anders niet meegemaakt gelukkigquote:
Moet je in Limburg komen wonenquote:Op zondag 15 januari 2012 19:47 schreef minthy het volgende:
[..]
Dat heb ik afgelopen zomer anders niet meegemaakt gelukkig
limburgquote:Op zondag 15 januari 2012 19:48 schreef Klonk het volgende:
[..]
Moet je in Limburg komen wonenLukt het meestal prima om minimaal een paar van dat soort dagen te scoren
Nee hoor, je mag ze houden, van mij hoeft die hitte nietquote:Op zondag 15 januari 2012 19:48 schreef Klonk het volgende:
[..]
Moet je in Limburg komen wonenLukt het meestal prima om minimaal een paar van dat soort dagen te scoren
Dat is regio midden... voor zuid-oost ziet het er weer voordeliger uit met de vorstquote:Op zondag 15 januari 2012 22:05 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
(GFS van 20:00)
Tja..
Die andere is ook midden, de Bilt. Om het even in perspectief te plaatsen.quote:Op zondag 15 januari 2012 22:17 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Dat is regio midden... voor zuid-oost ziet het er weer voordeliger uit met de vorst
Gebaseerd op de oude pluimen.quote:Op maandag 16 januari 2012 10:58 schreef Infection het volgende:
70% kans op een overgang naar een kouder en kwakkelend winterweertype en 30 % kans op aanhouden van het wisselvallige weertype met geregeld neerslag en temperaturen die rond de normale waarden liggen.
Maarja... eerst zien dan geloven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |