quote:Op zondag 8 januari 2012 17:46 schreef SpecialK het volgende:
De conclusie is. Mensen zijn gewoon dieren.
quote:Op zondag 8 januari 2012 17:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt ook zeggen: dieren zijn gewoon mensen.
Vind ik ook.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mooie conclusiequote:Op zondag 8 januari 2012 17:46 schreef SpecialK het volgende:
De conclusie is. Mensen zijn gewoon dieren.
Of wellicht om te rechtvaardigen dat wij vinden dat mensen meer rechten zouden moeten hebben dan (andere) dieren? Of zijn dat niet de morele problemen waar je op doelt?quote:Op zondag 8 januari 2012 17:57 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Mooie conclusie
Toevoeging: Toch proberen we onderscheid te maken tussen mens en dier, om morele problemen te voorkomen.
Dat bedoel ik wel. Het is één van de redenen, die me is bijgebleven uit de discussie, om juist wel onderscheid te maken tussen mens en dier.quote:Op zondag 8 januari 2012 18:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Of wellicht om te rechtvaardigen dat wij vinden dat mensen meer rechten zouden moeten hebben dan (andere) dieren? Of zijn dat niet de morele problemen waar je op doelt?
Het grappige is natuurlijk dat elke groep meer waarde hecht aan leden van de eigen groep dan aan leden van een andere groep. Of die andere groep nu Irakezen of chimpansees zijn (om twee voorbeelden te noemen) lijkt minder relevant.
Het zou prima kunnen dat je daar gelijk in hebt. Maar als dat de werkelijke reden is voor dit onderscheid dan is dat iets dat nooit hardop kan worden uitgesproken door iemand die dit onderscheid maakt. Want als je het zo formuleert is het natuurlijk zo verwerpelijk als wat.quote:Op zondag 8 januari 2012 18:10 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Dat bedoel ik wel. Het is één van de redenen, die me is bijgebleven uit de discussie, om juist wel onderscheid te maken tussen mens en dier.
Bijenkolonies... inderdaad ook een prachtige analogie.quote:Op zondag 8 januari 2012 18:17 schreef UltraR het volgende:
Over het voedselverzamelingverhaal uit het vorige deel.
Enorm veel dierengemeenschappen, bijen en mieren komen zo direct in me op, hebben duidelijke indelingen. Verzamelaars regelen het voedsel, vechters verdedigen de colonie, verzorgers zorgen voor de koningin en de larven, bouwers bouwen en onderhouden het nest.
Je zou zeggen dat iemand die vindt dat er geen verschil is tussen mens en dier, het ook niet verwerpelijk vindt dat mensen zich naar hun instinct gedragen. Net zo min als het verwerpelijk is dat een leeuw een zebra doodt, is het verwerpelijk dat de mens z'n eigen stam boven andere stammen stelt.quote:Op zondag 8 januari 2012 18:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zou prima kunnen dat je daar gelijk in hebt. Maar als dat de werkelijke reden is voor dit onderscheid dan is dat iets dat nooit hardop kan worden uitgesproken door iemand die dit onderscheid maakt. Want als je het zo formuleert is het natuurlijk zo verwerpelijk als wat.
Wat een dom voorbeeld. Dat is kannibalisme. Dieren eten over het algemeen ook niet hun eigen soortgenoten op. En ja, dat komt wel voor, maar het komt evengoed onder mensen voor. Dat zijn afwijkingen.quote:Op zondag 8 januari 2012 18:30 schreef Tijn het volgende:
Maar voor de mensen die vinden dat er geen verschil is tussen mens en dier: ik ga morgen wel even langs bij de slager om een stukje mensenbiefstuk te halen dan. En als ik toch in de stad ben, loop ik gelijk langs de mensenwinkel om een huismens uit te zoeken. Ik twijfel nog tussen een Afrikaan of een Aziaat... misschien ga ik eerst wel even langs de mensentuin om ze even nader te bekijken voordat ik er eentje koop. Hoewel ik dat natuurlijk eigenlijk bij het mensenasiel kan doen. Ik ben immers een echte mensenliefhebber
Je pakt alleen het eten eruit. Maar het houden van huisdieren lijkt me wel iets typisch menselijks. Of zijn er veel dieren die voor de lol andere dieren om zich heen houden en verzorgen zonder dat er verder sprake is van een symbiotische relatie of iets dergelijks?quote:Op zondag 8 januari 2012 18:43 schreef UltraR het volgende:
[..]
Wat een dom voorbeeld. Dat is kannibalisme. Dieren eten over het algemeen ook niet hun eigen soortgenoten op. En ja, dat komt wel voor, maar het komt evengoed onder mensen voor. Dat zijn afwijkingen.
Elke werkbij is een significant deel van z'n leven bezig met het verzamelen van voedsel, terwijl de meeste mensen daar juist nooit mee bezig zijn. Dat is het punt.quote:Op zondag 8 januari 2012 18:17 schreef UltraR het volgende:
Over het voedselverzamelingverhaal uit het vorige deel.
Enorm veel dierengemeenschappen, bijen en mieren komen zo direct in me op, hebben duidelijke indelingen. Verzamelaars regelen het voedsel, vechters verdedigen de kolonie, verzorgers zorgen voor de koningin en de larven, bouwers bouwen en onderhouden het nest.
De verschillen met welk dier? Alle dieren dan maar.quote:Op zondag 8 januari 2012 18:29 schreef Tijn het volgende:
De topictitel is: verschil tussen mens en dier.
Ja, dat krijg je ervan.quote:De conclusie is: mensen zijn gewoon dieren.
Beschrijving wiki:quote:Op zondag 8 januari 2012 19:19 schreef BlackLodge het volgende:
Maar als mensen dieren zijn, wat is dan de definitie van een "mens"? Of houdt dat woord op met bestaan bij deze conclusie?
quote:De mens of (wetenschappelijke naam) Homo sapiens (Latijn: verstandige of wijze mens) is een tweevoetige primatensoort uit de familie Hominidae. Ze zijn sociaal van aard en bedreven in het gebruik van communicatiemiddelen voor zelfexpressie, uitwisseling van ideeën en organisatie.
http://nl.wikiquote.org/wiki/Mens
Nee natuurlijk niet... net zo min als het woord "hond" ophoudt te bestaan bij de constatering dat honden dieren zijn.quote:Op zondag 8 januari 2012 19:19 schreef BlackLodge het volgende:
Maar als mensen dieren zijn, wat is dan de definitie van een "mens"? Of houdt dat woord op met bestaan bij deze conclusie?
Weten we dat ook weer.quote:De mens wordt ook tot de dieren gerekend. Gedragsonderzoek heeft uitgewezen dat meer hogerontwikkelde dieren gecompliceerd gedrag vertonen en signalen aan elkaar doorgeven (dierentaal). Zelfs beginselen van abstract denken worden bij enige diersoorten gezien, maar desondanks worden bij geen enkele bekende diersoort de typisch menselijke gaven gezien om een hogere cultuur te ontwikkelen. Het in de meeste menselijke culturen scherp aanwezige onderscheid tussen mens en dier snijdt wetenschappelijk echter weinig hout.
Zegt de wetenschap, die menselijk is.quote:De mens wordt ook tot de dieren gerekend. Gedragsonderzoek heeft uitgewezen dat meer hogerontwikkelde dieren gecompliceerd gedrag vertonen en signalen aan elkaar doorgeven (dierentaal). Zelfs beginselen van abstract denken worden bij enige diersoorten gezien, maar desondanks worden bij geen enkele bekende diersoort de typisch menselijke gaven gezien om een hogere cultuur te ontwikkelen. Het in de meeste menselijke culturen scherp aanwezige onderscheid tussen mens en dier snijdt wetenschappelijk echter weinig hout.
Ja, als we zo gaan beginnen houdt dat dus in dat we gewoon allemaal voortaan onze mond moeten houden. Alles wat wij zeggen en denken is immers menselijk?quote:
Je kan natuurlijk ook iets blaffen.quote:Op zondag 8 januari 2012 20:39 schreef UltraR het volgende:
[..]
Ja, als we zo gaan beginnen houdt dat dus in dat we gewoon allemaal voortaan onze mond moeten houden. Alles wat wij zeggen en denken is immers menselijk?
Wat een onzin, het gros van de mensen werkt 5 dagen in de week van de ochtend tot het begin van de avond(en dat zijn de gelukkigen, voor vele geld dat het meer is dan dat, puur om brood op de plank te regelen, als ze dat al lukt!), om te eten, om onderdak te hebben om het leven gemakkelijker te maken.quote:Op zondag 8 januari 2012 18:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Elke werkbij is een significant deel van z'n leven bezig met het verzamelen van voedsel, terwijl de meeste mensen daar juist nooit mee bezig zijn. Dat is het punt.
Het gaat er me natuurlijk niet om of iets als een taakverdeling of zelfs landbouw wel of niet voorkomt bij dieren. Lekker belangrijk. Waar het om gaat is of er dieren zijn die, net als wij, een maatschappij hebben gecreëerd waarin de meeste leden van de populatie het zich kunnen permitteren om met minder prangende zaken dan het zorgen voor genoeg voedsel bezig te zijn. Want dat is toch nog steeds wat ik zie als hét grote verschil tussen mensen en dieren.
Dat is geen onzin, dat is precies waar ik het over heb. In plaats van dat we allemaal boer, jager of verzamelaar zijn, is slechts een heel klein deel van onze bevolking bezig met het genereren van voedsel voor ons allemaal. Daardoor kunnen andere mensen acteur zijn, auto's in elkaar schroeven, onderzoek doen etc. Dát is wat onze beschaving is en dat is ook waarmee we voortgang boeken: het feit dat we ons niet continu druk hoeven te maken te overleven.quote:Op zondag 8 januari 2012 21:16 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat een onzin, het gros van de mensen werkt 5 dagen in de week van de ochtend tot het begin van de avond(en dat zijn de gelukkigen, voor vele geld dat het meer is dan dat, puur om brood op de plank te regelen, als ze dat al lukt!), om te eten, om onderdak te hebben om het leven gemakkelijker te maken.
Ok, we gaan niet meer letterlijk foerageren, maar we zijn alleen nog maar meer tijd kwijt aan het verzamelen van wat we denken nodig te hebben dan onze natuurlijke variant die wel ging foerageren.
Ik heb het niet over het verdelen van taken. Ik heb het over het vrijmaken van leden van de populatie om te zorgen voor andere dingen dan overleven. Dat is hoe de mens een beschaving heeft gecreëerd en wat verder geen enkel dier gelukt is.quote:Ook bij wolven blijven leden van de groep thuis om voor de jongen te zorgen bv, die worden dan gevoed door de andere wolven die wel echt op jacht gaan, het is echt alles behalve onnatuurlijk/ondierlijk om de taken te verdelen.
Neem wasberen, er zijn altijd uitkijken die niet foerageren, die krijgen het meeste voedsel, zonder dat ze zelf een directe poot uitsteken bij het zoeken, hun taak is de boel in de gaten houden en waarschuwen voor gevaar en ingrijpen bij gevaar, dat wordt gewaardeerd door de rest van de groep, dat laten ze blijken door het meeste voedsel te geven aan degene die dan de bewakingstaak hebben.
Het is dus iets wat je in het gehele dierenrijk ziet, dat de taken verdeeld worden en dat niet alle leden echt letterlijk bezig zijn met voedsel vergaren.
Euh nee, alhowel wij hier in het westen misschien wat meer dat "ik" gevoel hebben dan het "wij" gevoel dat je nog wel bij mensen buiten het westen ziet en bij andere groepsdieren.quote:Op zondag 8 januari 2012 21:38 schreef Tijn het volgende:
Het zorgen voor een samenleving waarin eigenlijk niemand gelukkig is, lijkt me typisch menselijk
Een productieve samenleving is niet het doel, dat is het middel. Het doel is om van deze planeet los te komen en ook op andere planeten te gaan leven.quote:Op zondag 8 januari 2012 21:42 schreef erodome het volgende:
[..]
iedereen dolgelukkig maken is niet het streven, de werkzame en productieve samenleving wel
Oh?quote:Op zondag 8 januari 2012 21:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een productieve samenleving is niet het doel, dat is het middel. Het doel is om van deze planeet los te komen en ook op andere planeten te gaan leven.
Het gros van de mensen hoeft er ook niet mee bezig zijn, maar het is wel het doel van ons als mensheid. Het is dat of accepteren dat we zullen uitsterven, andere smaken zijn er niet. Het leven op deze Aarde is nu eenmaal niet eeuwig.quote:Op zondag 8 januari 2012 21:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Oh?
Misschien jouw doel, maar ik denk niet dat het gros van de mensen daar veel mee bezig is.
Dat is een vrij recente ontwikkeling.quote:Op zondag 8 januari 2012 21:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is geen onzin, dat is precies waar ik het over heb. In plaats van dat we allemaal boer, jager of verzamelaar zijn, is slechts een heel klein deel van onze bevolking bezig met het genereren van voedsel voor ons allemaal. Daardoor kunnen andere mensen acteur zijn, auto's in elkaar schroeven, onderzoek doen etc. Dát is wat onze beschaving is en dat is ook waarmee we voortgang boeken: het feit dat we ons niet continu druk hoeven te maken te overleven.
[..]
Ik heb het niet over het verdelen van taken. Ik heb het over het vrijmaken van leden van de populatie om te zorgen voor andere dingen dan overleven. Dat is hoe de mens een beschaving heeft gecreëerd en wat verder geen enkel dier gelukt is.
En niet alleen dat, het is met name een culturele ontwikkeling/evolutie. Onze holbewonende voorouders verschilden genetisch nauwelijks van de moderne mens.quote:Op zondag 8 januari 2012 22:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is een vrij recente ontwikkeling.
Wie zegt dat je genen je dierlijk maken?quote:Op zondag 8 januari 2012 22:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
En niet alleen dat, het is met name een culturele ontwikkeling/evolutie. Onze holbewonende voorouders verschilden genetisch nauwelijks van de moderne mens.
Genen zijn wat de verschillende diersoorten van elkaar onderscheidt en wat dieren onderscheidt van bijv. planten. Maar als je daar andere ideeen over hebt, let's hear m.quote:Op zondag 8 januari 2012 22:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wie zegt dat je genen je dierlijk maken?
Ik denk niet dat er genetisch een verschil is tussen mensen en dieren in elk geval.quote:Op zondag 8 januari 2012 22:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Genen zijn wat de verschillende diersoorten van elkaar onderscheidt en wat dieren onderscheidt van bijv. planten. Maar als je daar andere ideeen over hebt, let's hear m.
Het doel is het ook niet, zo hard zijn we er nog niet mee bezig en zoals gezegd, er bestaat nu nog geen enkele mogelijkheid om te verkassen naar een andere planeet en het ziet er ook niet naar uit dat dat gaat gebeuren.quote:Op zondag 8 januari 2012 21:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het gros van de mensen hoeft er ook niet mee bezig zijn, maar het is wel het doel van ons als mensheid. Het is dat of accepteren dat we zullen uitsterven, andere smaken zijn er niet. Het leven op deze Aarde is nu eenmaal niet eeuwig.
Ik heb het niet over science fiction, maar over het overleven van onze soort op lange termijn. Daarvoor is het essentieel dat we deze planeet ooit verlaten. Ik denk natuurlijk niet dat wij het gaan meemaken, of onze kinderen, of hun kinderen, maar dat wil niet zeggen dat er nu geen onderzoek gedaan moet worden waardoor het ooit mogelijk is voor de mensheid om buiten onze planeet te leven. We zullen wel moeten, het is de enige optie voor overleven op lange termijn.quote:Op maandag 9 januari 2012 09:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Het doel is het ook niet, zo hard zijn we er nog niet mee bezig en zoals gezegd, er bestaat nu nog geen enkele mogelijkheid om te verkassen naar een andere planeet en het ziet er ook niet naar uit dat dat gaat gebeuren.
Leuk om science fiction boeken en films te lezen, maar echte wormhole's en sneller dan het licht reizen behoort toch echt daar en niet in de realiteit, het zijn niet meer dan leuke theorieen, wat gedroom van wetenschappers over wat als.
Van zulke doemdenkerij ga ik niet uit.quote:En nee de aarde is er niet voor eeuwig, maar waarschijnlijk wel langer als wij mensen
Er leven nu al voortdurend mensen buiten de aarde, en er is weinig fantasie voor nodig om te bedenken dat dat in de toekomst op grate schaal zou kunnen. Het verkassen is dus eignelijk al begonnen.quote:Op maandag 9 januari 2012 09:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Het doel is het ook niet, zo hard zijn we er nog niet mee bezig en zoals gezegd, er bestaat nu nog geen enkele mogelijkheid om te verkassen naar een andere planeet en het ziet er ook niet naar uit dat dat gaat gebeuren.
Leuk om science fiction boeken en films te lezen, maar echte wormhole's en sneller dan het licht reizen behoort toch echt daar en niet in de realiteit, het zijn niet meer dan leuke theorieen, wat gedroom van wetenschappers over wat als.
Da's meer iets voor R&P denk ikquote:En nee de aarde is er niet voor eeuwig, maar waarschijnlijk wel langer als wij mensen
Hoe moet ik me dat voorstellen?quote:Op maandag 9 januari 2012 09:40 schreef SingleCoil het volgende:
Het maakt de vraag "wat is het verschil tussen mens en dier" wel weer aardig: stel je de mensheid voor, over 10 miljoen jaar. Zouden die de huidige mens als mens zien of als dier?
Dat is best een relevante vraag. De mens van nu ziet de mens van 50.000 jaar geleden in elk geval als een stuk dierlijker dan de mens nu is, denk ik.quote:Op maandag 9 januari 2012 09:40 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het maakt de vraag "wat is het verschil tussen mens en dier" wel weer aardig: stel je de mensheid voor, over 10 miljoen jaar. Zouden die de huidige mens als mens zien of als dier?
Is het omgekeerde niet mogelijk, dat de mens meer steeds meer op "dieren" gaat lijken, zit er in een bepaald opzicht altijd vooruitgang in?quote:Op maandag 9 januari 2012 11:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is best een relevante vraag. De mens van nu ziet de mens van 50.000 jaar geleden in elk geval als een stuk dierlijker dan de mens nu is, denk ik.
Vind je dat er nu een tendens is dat mensen steeds op meer op dieren lijken?quote:Op maandag 9 januari 2012 11:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Is het omgekeerde niet mogelijk, dat de mens meer steeds meer op "dieren" gaat lijken, zit er in een bepaald opzicht altijd vooruitgang in?
Ik heb het niet over een tendens, ik vraag alleen of dat mogelijk is. Over tendens gesproken, als je het over 10 miljoen jaar hebt dan is die 50.000 jaar natuurlijk peanuts.quote:Op maandag 9 januari 2012 11:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vind je dat er nu een tendens is dat mensen steeds op meer op dieren lijken?
Het zal best mogelijk zijn, maar ik denk dat er dan heel wat moet gebeuren.quote:Op maandag 9 januari 2012 11:16 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik heb het niet over een tendens, ik vraag alleen of dat mogelijk is. Over tendens gesproken, als je het over 10 miljoen jaar hebt dan is die 50.000 jaar natuurlijk peanuts.
Ja, dat zou natuurlijk best kunnen. Maar ik denk dat de mens ook bij uitstek de meeste kans heeft een dergelijke natuurramp te voorkomen of er in elk geval zelf aan te ontsnappen. Sowieso is het risico dat we lopen wanneer we allemaal op dezelfde planeet blijven rondhangen onacceptabel groot, o.a. vanwege dit soort dingen. Stephen Hawking is één van de mensen die dit al jaren roept.quote:Stel dat een reusachtige natuurramp de voorwaarden om te kunnen overleven gigantisch doet verschillen van de huidige situatie, zodanig dat de mensen in een dergelijke korte tijd niet goed kan aanpassen. Dat zal er ten eerste toe leiden dat een groot deel van de mensheid omkomt, maar zou het er voor kunnen zorgen dat de mens een heel andere kant opgaat dan de huidige?
Gewoon, meer zoals dieren. Primair reageren op emoties en instincten in plaats van ratio en voornamelijk met de korte termijn bezig zijn, zijn denk ik de voornaamste eigenschappen.quote:Wat versta je overigens onder dierlijker?
Ik zeg dan ook dat 50.000 jaar in verhouding tot 10 miljoen jaar peanuts is.quote:Op maandag 9 januari 2012 11:29 schreef Tijn het volgende:
Het zal best mogelijk zijn, maar ik denk dat er dan heel wat moet gebeuren.
50.000 jaar is in de geschiedenis van de mens trouwens helemaal geen peanuts, want de mens bestaat zoals 'ie nu leeft (homo sapiens sapiens) ongeveer 200.000 jaar (voor zover we weten).
Dat is geen antwoord op de vraag of een dergelijk iets er voor kan zorgen dat de mens zich qua ontwikkeling een andere kant op begeeft.quote:Ja, dat zou natuurlijk best kunnen. Maar ik denk dat de mens ook bij uitstek de meeste kans heeft een dergelijke natuurramp te voorkomen of er in elk geval zelf aan te ontsnappen. Sowieso is het risico dat we lopen wanneer we allemaal op dezelfde planeet blijven rondhangen onacceptabel groot, o.a. vanwege dit soort dingen. Stephen Hawking is één van de mensen die dit al jaren roept.
Mensen zijn lang niet zo rationeel als ze doen overkomen hoor. Ik zie het overgrote deel van de mensen gewoon meermaals per dag eten omdat ze honger hebben, sex hebben, zich afgewezen voelen, depressief zijn, en ga zo maar door. Dat ratio een hele grote rol heeft ontken overigens niet hoor, maar het antwoord ligt volgens mij ergens in het midden.quote:Gewoon, meer zoals dieren. Primair reageren op emoties en instincten in plaats van ratio en voornamelijk met de korte termijn bezig zijn, zijn denk ik de voornaamste eigenschappen.
Nou nee, want volgens dezelfde logica kun je dan ook zeggen: dieren zijn gewoon koeien. En dan dus ook: mensen zijn gewoon koeien. En dat is duidelijk niet waar, mensen en koeien zijn verschillende diersoorten.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:50 schreef LXIV het volgende:
Precies, en als zelfs de menselijke wetenschap zegt dat mensen tot de dieren behoren, lijkt het me evident.quote:
Maar 10 miljoen jaar is voor mensen een raar tijdsbestek, want 98% van die tijd bestonden we niet eens.quote:Op maandag 9 januari 2012 11:43 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook dat 50.000 jaar in verhouding tot 10 miljoen jaar peanuts is.Het kan bij voorbeeld nog 200.000 jaar de huidige richting opgaan, en dan langzaam omslaan.
Ik heb geen idee of dat kan. Vast wel.quote:Dat is geen antwoord op de vraag of een dergelijk iets er voor kan zorgen dat de mens zich qua ontwikkeling een andere kant op begeeft.
Ik zeg ook niet dat we geen dieren zijn. We zijn logischerwijs alleen wel anders dan de meeste andere dieren, en daarmee dus minder dierlijk.quote:Mensen zijn lang niet zo rationeel als ze doen overkomen hoor. Ik zie het overgrote deel van de mensen gewoon meermaals per dag eten omdat ze honger hebben, sex hebben, zich afgewezen voelen, depressief zijn, en ga zo maar door. Dat ratio een hele grote rol heeft ontken overigens niet hoor, maar het antwoord ligt volgens mij ergens in het midden.
Juist in het taalgebruik behoren mensen niet tot de dieren. Wanneer je praat of schrijft over dieren, bedoel je daar nooit ook mensen mee.quote:Op maandag 9 januari 2012 12:17 schreef Akziom het volgende:
[..]
Het woord "dier" heeft trouwens gewoon een duidelijke betekenis. Het is op een bepaalde manier gedefinieerd. Dus wat ik me dan afvraag: WAT aan de definitie van "dier" is het precies dat jij (of die andere non-humanimalisten hier) niet van toepassing vindt op mensen?
De meeste mensen eten juist niet wanneer ze honger hebben, maar omdat het een bepaalde tijd is en we geleerd hebben op die tijden te eten.quote:Op maandag 9 januari 2012 11:43 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Mensen zijn lang niet zo rationeel als ze doen overkomen hoor. Ik zie het overgrote deel van de mensen gewoon meermaals per dag eten omdat ze honger hebben
Het was single coil die 10 miljoen jaar aangaf, het gaat niet persé over de tijdsperiode, maar over wat er in een onbepaalde tijdsperiode kan gebeuren.quote:Op maandag 9 januari 2012 12:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar 10 miljoen jaar is voor mensen een raar tijdsbestek, want 98% van die tijd bestonden we niet eens.
Iemand die hier meer over kan zeggen? Mij lijkt het mogelijk.quote:Ik heb geen idee of dat kan. Vast wel.
Maar dan verhef je dus rationaliteit, lange termijn kunnen denken e.d. als zijnde minder dierlijk. Je kan denk ik hoogstens zeggen dat het een specifieke kenmerk is van een specifieke soort.quote:Ik zeg ook niet dat we geen dieren zijn. We zijn logischerwijs alleen wel anders dan de meeste andere dieren, en daarmee dus minder dierlijk.
Maar dan heb je het over gewoonte en niet over rationeel beslissen of het vandaag handig is om weer om 18:00 te eten. Af te wegen of het handzaam is, hoeveel honger je daadwerkelijk hebt, etc etc.quote:Op maandag 9 januari 2012 12:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
De meeste mensen eten juist niet wanneer ze honger hebben, maar omdat het een bepaalde tijd is en we geleerd hebben op die tijden te eten.
Je moet oppassen die percentages als "werkelijke, aanwijsbare, verschillen" te zien.quote:Op maandag 9 januari 2012 12:53 schreef sjoemie1985 het volgende:
als chimpansees voor minimaal 98% op de mens lijkt dan wil ik niet weten hoeveel verschillen er nog in die laatste 2% zitten en wat dan die overeenkomsten zijn in die eerste 98%
Want ik zie een chimpansee nog geen computer ontwikkelen of even naar de winkel wandelen om kleren te kopen omdat hij zich naakt voelt of praten zoals wij mensen dat doen en noem al die handelingen die mensen wel kunnen chimpansees niet.
Ja maar dat geldt voor meer diersoorten. Als we het bijvoorbeeld over gedrag van dieren hebben, of instinct, of dierenmishandeling e.d. dan bedoelen we meestal ook geen plakdiertjes (die aanzienlijk simpeler zijn dan de gemiddelde plant).quote:Op maandag 9 januari 2012 12:20 schreef Tijn het volgende:
Juist in het taalgebruik behoren mensen niet tot de dieren. Wanneer je praat of schrijft over dieren, bedoel je daar nooit ook mensen mee.
Kun je nagaan hoe enorm veel overeenkomsten we hebben. Onze computerbouwkunsten en ratio ten spijt, verreweg het meeste van ons gedrag is nog steeds dierlijk en instinctief.quote:Op maandag 9 januari 2012 12:53 schreef sjoemie1985 het volgende:
als chimpansees voor minimaal 98% op de mens lijkt dan wil ik niet weten hoeveel verschillen er nog in die laatste 2% zitten en wat dan die overeenkomsten zijn in die eerste 98%
Want ik zie een chimpansee nog geen computer ontwikkelen of even naar de winkel wandelen om kleren te kopen omdat hij zich naakt voelt of praten zoals wij mensen dat doen en noem al die handelingen die mensen wel kunnen chimpansees niet.
Klopt, dat is omdat wij in het dagelijks taalgebruik wij daarmee het onderscheid bedoelen tussen onze soort en alle andere. Dat is gewoon een semantische discussie. Als je biologisch gaat kijken, krijgen die woorden een andere betekenis.quote:Op maandag 9 januari 2012 12:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Juist in het taalgebruik behoren mensen niet tot de dieren. Wanneer je praat of schrijft over dieren, bedoel je daar nooit ook mensen mee.
Wat is "dierlijk"? Dieren zijn toch (volgens wikipedia)quote:Op maandag 9 januari 2012 12:20 schreef Tijn het volgende:
Ik zeg ook niet dat we geen dieren zijn. We zijn logischerwijs alleen wel anders dan de meeste andere dieren, en daarmee dus minder dierlijk.
Lijkt me 100% van toepassing op de mens.quote:met zintuigen uitgeruste, meercellige organismen, die hun energie niet door fotosynthese opwekken maar deze uit organische stof betrekken (verkregen door andere organismen op te eten en te verteren) en zuurstof voor hun ademhaling nodig hebben
Eigenschappen van dieren. Wederom geldt dat als je het wetenschappelijk bekijkt, mensen ook tot die groep worden gerekend, maar in het dagelijks taalgebruik niet. Dus in dat laatste geval betekent dierlijk die eigenschappen van dieren waarmee ze zich van mensen onderscheiden.quote:
Waarmee onderscheiden dieren zich dan van mensen in het dagelijks taalgebruik, en van welke dieren? Van vissen, insecten, zoogdieren?quote:Op maandag 9 januari 2012 14:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Eigenschappen van dieren. Wederom geldt dat als je het wetenschappelijk bekijkt, mensen ook tot die groep worden gerekend, maar in het dagelijks taalgebruik niet. Dus in dat laatste geval betekent dierlijk die eigenschappen van dieren waarmee ze zich van mensen onderscheiden.
quote:Op zondag 8 januari 2012 19:19 schreef BlackLodge het volgende:
Maar als mensen koeien dieren zijn, wat is dan de definitie van een "mens""koe"? Of houdt dat woord op met bestaan bij deze conclusie?
Misschien is dat niet de juiste formulering van de vraag, en zou het moeten zijn "wat is het verschil tussen de mens en de andere diersoorten?"quote:Op maandag 9 januari 2012 09:40 schreef SingleCoil het volgende:
andersomquote:Op maandag 9 januari 2012 14:28 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Waarmee onderscheiden dieren zich dan van mensen in het dagelijks taalgebruik, en van welke dieren? Van vissen, insecten, zoogdieren?
Hij had het over de betekenis van mens in het dagelijks leven.quote:Op maandag 9 januari 2012 15:00 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
andersom
waarin onderscheiden de mensen zich van de rest van de dieren
en dan kan je het rijtje afgaan van eigenschappen waarin
gewervelden zich onderscheiden van de rest van de dieren
de zoogdieren zich onderscheiden van de rest van de gewervelden
de primaten...
de apen..
en als laatst waarin de mens zich dan weer onderscheid van de rest van de apen
en soms doen we dat welquote:Op maandag 9 januari 2012 12:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Misschien zou dat moeten veranderen.quote:Op maandag 9 januari 2012 15:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Hij had het over de betekenis van mens in het dagelijks leven.
Welke problemen doel je op?quote:Op maandag 9 januari 2012 15:10 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Misschien zou dat moeten veranderen.
Een deel van de problemen die we hebben als mensen komt door het ontkennen dat we dieren zijn, inclusief de dierlijke instincten en driften die daaruit voortkomen.
maar het belangrijkste verschil blijft dan onze intelligentie en een lichaam dat het mogelijk maakt daar ook iets mee te doen. Zie flipper maar eens gereedschap maken met een bek en een paar vinnen.
Nou ja, de mens is wel naar het evenbeeld van God geschapen. Dieren zijn maar dieren.quote:Op maandag 9 januari 2012 15:50 schreef Wootism het volgende:
Hoezo kan hier al en tweede topic van zijn?
Mensen zijn gewoon dieren. Veel mensen voelen zich alleen te pretentieus om tot de dieren te behoren. Het woord 'mens' is gewoon een soortnaam zoals hond, vis en mier.
De mens is gewoon een goed ontwikkeld beestje
Tevens zit er aan deze discussie ook wel een religieus geurtje.
Als de mens naar het evenbeeld van een god is geschapen dan is die god alles behalve een perfect wezen. (Nog afgezien van de vraag wat zo'n god met een piemel moet.)quote:Op maandag 9 januari 2012 16:10 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nou ja, de mens is wel naar het evenbeeld van God geschapen. Dieren zijn maar dieren.
Hmm.. en als wat zou je de prehistorische mens, die alle aspecten van beschaving die je typisch menselijk noemt ontbeerde, dan omschrijven? Dieren? Mensen? Beide?quote:Op zondag 8 januari 2012 22:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er genetisch een verschil is tussen mensen en dieren in elk geval.
In het kader van een nondiscussie...quote:Op maandag 9 januari 2012 16:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als de mens naar het evenbeeld van een god is geschapen dan is die god alles behalve een perfect wezen. (Nog afgezien van de vraag wat zo'n god met een piemel moet.)
Ik denk dat godsdienst een hele belangrijke rol speelt in deze discussie. Het zullen namelijk vooral de niet-nuchtere gelovigen zijn die ontkennen dat de mens gelijk is aan dier.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
In het kader van een nondiscussie...
Eh, nee, God is naar het evenbeeld van de mens geschapen. Met menselijke eigenschappen, behoeften, en normen en waarden. Want dat kwam wel handig uit enzo.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:10 schreef SingleCoil het volgende:
Nou ja, de mens is wel naar het evenbeeld van God geschapen.
Hoezo 'maar'quote:Dieren zijn maar dieren.
problemen met seksquote:
Dat is vaak op basis van het erkennen van een ziel en/of geest.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:22 schreef Wootism het volgende:
[..]
Ik denk dat godsdienst een hele belangrijke rol speelt in deze discussie. Het zullen namelijk vooral de niet-nuchtere gelovigen zijn die ontkennen dat de mens gelijk is aan dier.
Hilarisch? Dat gok ik dan.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:43 schreef Loppe het volgende:
Wat zou een dier denken over deze discussie?
Die zijn veel slimmer, die maken zich niet druk om semantische discussies en doen gewoon waar het om draait: voortplanting!quote:Op maandag 9 januari 2012 16:43 schreef Loppe het volgende:
wat denk jij er over?quote:Op maandag 9 januari 2012 16:43 schreef Loppe het volgende:
Mensen zijn ook geen dieren. Dieren hebben geen ziel.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:22 schreef Wootism het volgende:
[..]
Ik denk dat godsdienst een hele belangrijke rol speelt in deze discussie. Het zullen namelijk vooral de niet-nuchtere gelovigen zijn die ontkennen dat de mens gelijk is aan dier.
Atheistensprookjesquote:Op maandag 9 januari 2012 16:23 schreef Akziom het volgende:
[..]
Eh, nee, God is naar het evenbeeld van de mens geschapen. Met menselijke eigenschappen, behoeften, en normen en waarden. Want dat kwam wel handig uit enzo.
Dieren zijn minder waard dan mensen. Daarom is het OK om dieren dood te maken en mensen niet.quote:[..]
Hoezo 'maar'
Ik geloof je onderschrift meteenquote:Op maandag 9 januari 2012 16:57 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Atheistensprookjes
[..]
Dieren zijn minder waard dan mensen. Daarom is het OK om dieren dood te maken en mensen niet.
Sommige dieren vinden het interessant of vermakelijk. Maar de meeste dieren zijn niet in staat om over dit soort abstracte zaken na te denken.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:43 schreef Loppe het volgende:
*proest*quote:Op maandag 9 januari 2012 16:56 schreef SingleCoil het volgende:
Mensen zijn ook geen dieren. Dieren hebben geen ziel.
Weet je wat, laten we anders God, Zeus, en het Flying Spaghettimonster buiten deze discussie laten. Die hebben allemaal niets te maken met de vraag of de mens een diersoort is of niet.quote:
Sommige diersoorten zijn minder waard dan anderen. Daarom is het OK om sommige dieren te doden al naar gelang je wilt (tegen het doden van plakdiertjes hebben de meesten in ieder geval geen bezwaar, muggen is doorgaans ook geen probleem). Andere dieren mag je alleen doden conform bepaalde regels (slachtvee). Weer andere diersoorten mag je helemaal niet doden (tijgers, mensen, apen).quote:Dieren zijn minder waard dan mensen. Daarom is het OK om dieren dood te maken en mensen niet.
Dieren hebben geen ziel omdat ze niet naar de hemel gaan. Mensen wel. Dieren zijn door God geschapen om de mens te dienen.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:27 schreef Akziom het volgende:
[..]
*proest*
1. Wat is een ziel?
2. Waarom zouden dieren die niet hebben?
3. Waar in de definitie van "dier" staat precies de eis "zielloos" genoemd?
Gristelijke leugens.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:36 schreef SingleCoil het volgende:
Dieren hebben geen ziel omdat ze niet naar de hemel gaan. Mensen wel. Dieren zijn door God geschapen om de mens te dienen.
Maar wel mooi als je een overtuigd carnivoor bentquote:
Dat deze conservative denkwijze nog kan bestaan in 2012.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:36 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dieren hebben geen ziel omdat ze niet naar de hemel gaan. Mensen wel. Dieren zijn door God geschapen om de mens te dienen.
Hoe vaak ik het ook hoor, ik kan me er toch nog steeds over blijven verbazen dat mensen dit soort dingen als een absolute waarheid kunnen verkondigen.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:36 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Opmerkelijke uitspraak voor een ongelovige.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:36 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
een mens is bijvoorbeeld geen zoogdier?quote:Op maandag 9 januari 2012 16:56 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Mensen zijn ook geen dieren. Dieren hebben geen ziel.
viel jij niet in de categorie niet christen/moslim?quote:Op maandag 9 januari 2012 17:36 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Joden ook niet. Die hebben Jezus vermoord.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar wel mooi als je een overtuigd carnivoor bent
Mensen met rood haar hebben trouwens ook geen ziel. En bij Joden twijfel ik nog een beetje.
niet - niet ? Ik vind het niet zo belangrijk iig. Deze discussie is wel grappig.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:57 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
viel jij niet in de categorie niet christen/moslim?
Hoe planten dieren zich dan voort?quote:Op maandag 9 januari 2012 18:16 schreef grrrbeer het volgende:
Dieren zijn niet neukbaar. Wel eetbaar.
Persoonlijke mening althans.
Ben nu bezig met het maken van rundervinkjes. Zal er tijdens het eten even aan denken dat ik eigenlijk mijn eigen soort aan het consumeren ben.quote:
Mag het nou net zo zijn dat wij vandaag vegetarisch etenquote:Op maandag 9 januari 2012 18:21 schreef Wootism het volgende:
Ben nu bezig met het maken van rundervinkjes. Zal er tijdens het eten even aan denken dat ik eigenlijk mijn eigen soort aan het consumeren ben.
Save the plants! Eat a vegetarian!quote:Op maandag 9 januari 2012 18:29 schreef heartz het volgende:
[..]
Mag het nou net zo zijn dat wij vandaag vegetarisch eten
Lekker gekruide pasta met een lekkere salade.
Ja, daar wordt het dus lastig. Het lijkt me in elk geval correct om de mens van vroeger dierlijker dan de moderne mens te noemen. Maar dit is wel een ernstig hellend vlak natuurlijk.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm.. en als wat zou je de prehistorische mens, die alle aspecten van beschaving die je typisch menselijk noemt ontbeerde, dan omschrijven? Dieren? Mensen? Beide?
Maja, als daar geen noemenswaardig genetisch verschil bestaat is er alle reden om te veronderstellen dat als je een holbewonerbaby met een teletijdmachine naar deze tijd zou halen hij of zij zou opgroeien als 'een normaal mens'. (En vice versa uiteraard.)quote:Op maandag 9 januari 2012 18:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, daar wordt het dus lastig. Het lijkt me in elk geval correct om de mens van vroeger dierlijker dan de moderne mens te noemen. Maar dit is wel een ernstig hellend vlak natuurlijk.
En we zijn dan ook nog eens het dier op aarde dat de langste tijd na de geboorte nog compleet hulpeloos is.quote:Op maandag 9 januari 2012 18:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maja, als daar geen noemenswaardig genetisch verschil bestaat is er alle reden om te veronderstellen dat als je een holbewonerbaby met een teletijdmachine naar deze tijd zou halen hij of zij zou opgroeien als 'een normaal mens'. (En vice versa uiteraard.)
De conclusie daarvan zou zijn dat we als dier geboren worden en pas in de loop van onze kindertijd 'mensen' worden.
Niet je eigen soort (=mens). Wel je eigen rijk, stam, en klasse (=zoogdier).quote:Op maandag 9 januari 2012 18:21 schreef Wootism het volgende:
Ben nu bezig met het maken van rundervinkjes. Zal er tijdens het eten even aan denken dat ik eigenlijk mijn eigen soort aan het consumeren ben.
Kloptquote:Op maandag 9 januari 2012 19:51 schreef Akziom het volgende:
[..]
Niet je eigen soort (=mens). Wel je eigen rijk, stam, en klasse (=zoogdier).
Vind ik een mooie omschrijving. Eigenlijk blijkt hieruit dat omdat wij onszelf kunnen definiëren wij de mens geen dier vinden. Maar wij zien de omschrijving van een dier gewoon anders dan zoals het daadwerkelijk is.quote:The word "animal" comes from the Latin word animalis, meaning "having breath".[1] In everyday colloquial usage, the word sometimes refers to non-human animals. Sometimes, only closer relatives of humans such as mammals and other vertebrates are meant in colloquial use.[2] The biological definition of the word refers to all members of the kingdom Animalia, encompassing creatures as diverse as sponges, jellyfish, insects and humans.[3]
Ik denk dat daar wel wat in zit. Ik denk dat datgene wat ons mens maakt, het menselijke aspect, dingen die wij menselijk vinden, voornamelijk wordt aangeleerd. Mensen zijn daar ook erg vatbaar voor, het is denk ik de reden dat baby's zo hulpeloos zijn en kinderen zo makkelijk dingen kunnen leren. Het gaat bij mensen om het leren van dingen.quote:Op maandag 9 januari 2012 18:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
De conclusie daarvan zou zijn dat we als dier geboren worden en pas in de loop van onze kindertijd 'mensen' worden.
Er is bij elk dier, ook de mens, sprake van een verhouding tussen instinct en aangeleerd gedrag. Bij de mens is de verhouding alleen veel meer richting aangeleerd gedrag en bij de meeste andere dieren meer richting instinct. Wat de verhoudingen precies zijn, verschilt per dier. En logischerwijs is het bij dieren die veel op ons lijken, zoals chimpansees, niet heel erg anders dan bij ons. Maar toch zijn baby-chimpansees een stuk minder geneigd om dingen voor waar aan te nemen en zich te houden aan wat ze geleerd hebben dan baby-mensen.quote:
Er bestaan geen mensen die nooit wat geleerd hebben.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat daar wel wat in zit. Ik denk dat datgene wat ons mens maakt, het menselijke aspect, dingen die wij menselijk vinden, voornamelijk wordt aangeleerd. Mensen zijn daar ook erg vatbaar voor, het is denk ik de reden dat baby's zo hulpeloos zijn en kinderen zo makkelijk dingen kunnen leren. Het gaat bij mensen om het leren van dingen.
Nu maakt dat een mens dat nooit iets geleerd heeft natuurlijk niet minder een mens. Maar waarschijnlijk is zo iemand wel een stuk minder menselijk.
Hoewel andere diersoorten lichamelijk veel krachtiger kunnen zijn dan ons soort, kunnen wij cognitief veel krachtiger zijn dan weer andere diersoorten. Toch?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 11:31 schreef erodome het volgende:
Maar is dat anders bij dieren?
Want die bonobo baby's die ze stimulerfen zoals ze mensenkinderen zouden stimuleren ontwikkelen ook op een andere manier, blijken ook kennis sponsjes te zijn. Ze gaan in eerste instantie vele malen sneller dan een mens, binnen 6 maanden hebben ze een volledige taal geleerd en kunnen die vrij toepassen.
Zo ook wat simpeler, dieren die getraind worden voor vanalles en nog wat, van drugshond tot circuspoedel die op zijn voorpoten kan lopen. Dolfijnen die mijnen opsporen en olifanten die ingezet worden om stropers te vinden. Paarden die apporteren en zelfs paarden die als ster met eigen inbreng op het podium performen(cavalia, aanrader om eens naar te gaan kijken, verwen jezelf dan met een vip toegang, dan mag je achter de schermen en leggen ze wat meer uit).
Veel dieren leren dus graag, ze zijn eigenlijk allemaal geboren om te leren, zonder dat vermogen kunnen ze zich niet aanpassen aan wat op hun heen gebeurd.
Dat is gewoon niet waar, daar is een heleboel onderzoek naar gedaan.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 11:45 schreef erodome het volgende:
Euhm nee, chimp baby's zijn zelfs meer geneigd aan te nemen wat ze geleerd hebben, als een oudere daar "zegt" dat is gevaarlijk dan houdt die babychimp daar zich waarschijnlijk zijn hele leven aan. Die hebben de luxe niet om dat rustig uit te proberen, dat is teveel risiko.
Theoretisch natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 11:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er bestaan geen mensen die nooit wat geleerd hebben.
Tuurlijk, het is ons talent als soort, zelfs degene die het slechtste zijn van onze soort zijn nog beter dan menig ander soort.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 11:48 schreef heartz het volgende:
[..]
Hoewel andere diersoorten lichamelijk veel krachtiger kunnen zijn dan ons soort, kunnen wij cognitief veel krachtiger zijn dan weer andere diersoorten. Toch?
Tja, wij hebben ook kickboxers enzo tochquote:Op dinsdag 10 januari 2012 13:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Tuurlijk, het is ons talent als soort, zelfs degene die het slechtste zijn van onze soort zijn nog beter dan menig ander soort.
Maar het is niet uniek, hetzelfde princiepe wordt op veel meer plaatsen toegepast binnen het dierenrijk.
Oh, is dat werkelijk zo, mijn ervaring met mensenkinderen is anders dat ze een hoop betwijvelen en erg vaak dingen zelf moeten uitproberen, zoals de welbekende vinger op wat heets.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 11:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar, daar is een heleboel onderzoek naar gedaan.
Chimpansees doen dat waarmee ze op korte termijn succes kunnen boeken (zoals het pakken van eten of het ontwijken van gevaar), niet datgene wat ze hebben aangeleerd. Mensen doen dat wel. Als je een kind iets leert wat nergens op slaat, dan doet 'ie het gewoon zonder daar aan te twijfelen. Chimpansees doen dat ook als ze er een snoepje voor krijgen, maar als ze op een makkelijkere manier dat snoepje krijgen of als ze geen snoepje krijgen dan doen ze de onzinnige handeling niet.
Alleen mensen doen ook onzinnige dingen wanneer ze niet worden beloond. Geen enkel dier doet dat. Mensenkinderen doen graag datgene wat ze is aangeleerd, of ze er nou iets aan hebben of niet.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar kinderen doen ook onzinnige dingen om beloond te worden
Waar is dan het ontbreken van een beloning hier?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Alleen mensen doen ook onzinnige dingen wanneer ze niet worden beloond. Geen enkel dier doet dat.
Zie bijvoorbeeld dit:
De beloning is altijd gelijk: een snoepje en een goedkeurende blik van de onderzoeker. Apen kiezen er dan voor om direct voor het snoepje te gaan, mensen doorlopen liever het aangeleerde, maar nutteloze proces om de doos te bedienen.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 14:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Waar is dan het ontbreken van een beloning hier?
Bonobo's doen van alles, maar alleen wanneer ze er zelf iets aan hebben.quote:Die bonobo baby's met wat meer stimulatie deden trouwens vanalles, van blokkendozen tot bellen blazen, hartstikke onzinnig voor een bonobo.
Dat is voor mensen echt niet anders, de patronen die ze aangeleerd hebben veranderen iets, het princiepe niet.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
De beloning is altijd gelijk: een snoepje en een goedkeurende blik van de onderzoeker. Apen kiezen er dan voor om direct voor het snoepje te gaan, mensen doorlopen liever het aangeleerde, maar nutteloos proces om de doos te bedienen.
[..]
Bonobo's doen van alles, maar alleen wanneer ze er zelf iets aan hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |