Nou nee, want volgens dezelfde logica kun je dan ook zeggen: dieren zijn gewoon koeien. En dan dus ook: mensen zijn gewoon koeien. En dat is duidelijk niet waar, mensen en koeien zijn verschillende diersoorten.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:50 schreef LXIV het volgende:
Je kunt ook zeggen: dieren zijn gewoon mensen.
Precies, en als zelfs de menselijke wetenschap zegt dat mensen tot de dieren behoren, lijkt het me evident.quote:
Maar 10 miljoen jaar is voor mensen een raar tijdsbestek, want 98% van die tijd bestonden we niet eens.quote:Op maandag 9 januari 2012 11:43 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook dat 50.000 jaar in verhouding tot 10 miljoen jaar peanuts is.Het kan bij voorbeeld nog 200.000 jaar de huidige richting opgaan, en dan langzaam omslaan.
Ik heb geen idee of dat kan. Vast wel.quote:Dat is geen antwoord op de vraag of een dergelijk iets er voor kan zorgen dat de mens zich qua ontwikkeling een andere kant op begeeft.
Ik zeg ook niet dat we geen dieren zijn. We zijn logischerwijs alleen wel anders dan de meeste andere dieren, en daarmee dus minder dierlijk.quote:Mensen zijn lang niet zo rationeel als ze doen overkomen hoor. Ik zie het overgrote deel van de mensen gewoon meermaals per dag eten omdat ze honger hebben, sex hebben, zich afgewezen voelen, depressief zijn, en ga zo maar door. Dat ratio een hele grote rol heeft ontken overigens niet hoor, maar het antwoord ligt volgens mij ergens in het midden.
Juist in het taalgebruik behoren mensen niet tot de dieren. Wanneer je praat of schrijft over dieren, bedoel je daar nooit ook mensen mee.quote:Op maandag 9 januari 2012 12:17 schreef Akziom het volgende:
[..]
Het woord "dier" heeft trouwens gewoon een duidelijke betekenis. Het is op een bepaalde manier gedefinieerd. Dus wat ik me dan afvraag: WAT aan de definitie van "dier" is het precies dat jij (of die andere non-humanimalisten hier) niet van toepassing vindt op mensen?
De meeste mensen eten juist niet wanneer ze honger hebben, maar omdat het een bepaalde tijd is en we geleerd hebben op die tijden te eten.quote:Op maandag 9 januari 2012 11:43 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Mensen zijn lang niet zo rationeel als ze doen overkomen hoor. Ik zie het overgrote deel van de mensen gewoon meermaals per dag eten omdat ze honger hebben
Het was single coil die 10 miljoen jaar aangaf, het gaat niet persé over de tijdsperiode, maar over wat er in een onbepaalde tijdsperiode kan gebeuren.quote:Op maandag 9 januari 2012 12:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar 10 miljoen jaar is voor mensen een raar tijdsbestek, want 98% van die tijd bestonden we niet eens.
Iemand die hier meer over kan zeggen? Mij lijkt het mogelijk.quote:Ik heb geen idee of dat kan. Vast wel.
Maar dan verhef je dus rationaliteit, lange termijn kunnen denken e.d. als zijnde minder dierlijk. Je kan denk ik hoogstens zeggen dat het een specifieke kenmerk is van een specifieke soort.quote:Ik zeg ook niet dat we geen dieren zijn. We zijn logischerwijs alleen wel anders dan de meeste andere dieren, en daarmee dus minder dierlijk.
Maar dan heb je het over gewoonte en niet over rationeel beslissen of het vandaag handig is om weer om 18:00 te eten. Af te wegen of het handzaam is, hoeveel honger je daadwerkelijk hebt, etc etc.quote:Op maandag 9 januari 2012 12:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
De meeste mensen eten juist niet wanneer ze honger hebben, maar omdat het een bepaalde tijd is en we geleerd hebben op die tijden te eten.
Je moet oppassen die percentages als "werkelijke, aanwijsbare, verschillen" te zien.quote:Op maandag 9 januari 2012 12:53 schreef sjoemie1985 het volgende:
als chimpansees voor minimaal 98% op de mens lijkt dan wil ik niet weten hoeveel verschillen er nog in die laatste 2% zitten en wat dan die overeenkomsten zijn in die eerste 98%
Want ik zie een chimpansee nog geen computer ontwikkelen of even naar de winkel wandelen om kleren te kopen omdat hij zich naakt voelt of praten zoals wij mensen dat doen en noem al die handelingen die mensen wel kunnen chimpansees niet.
Ja maar dat geldt voor meer diersoorten. Als we het bijvoorbeeld over gedrag van dieren hebben, of instinct, of dierenmishandeling e.d. dan bedoelen we meestal ook geen plakdiertjes (die aanzienlijk simpeler zijn dan de gemiddelde plant).quote:Op maandag 9 januari 2012 12:20 schreef Tijn het volgende:
Juist in het taalgebruik behoren mensen niet tot de dieren. Wanneer je praat of schrijft over dieren, bedoel je daar nooit ook mensen mee.
Kun je nagaan hoe enorm veel overeenkomsten we hebben. Onze computerbouwkunsten en ratio ten spijt, verreweg het meeste van ons gedrag is nog steeds dierlijk en instinctief.quote:Op maandag 9 januari 2012 12:53 schreef sjoemie1985 het volgende:
als chimpansees voor minimaal 98% op de mens lijkt dan wil ik niet weten hoeveel verschillen er nog in die laatste 2% zitten en wat dan die overeenkomsten zijn in die eerste 98%
Want ik zie een chimpansee nog geen computer ontwikkelen of even naar de winkel wandelen om kleren te kopen omdat hij zich naakt voelt of praten zoals wij mensen dat doen en noem al die handelingen die mensen wel kunnen chimpansees niet.
Klopt, dat is omdat wij in het dagelijks taalgebruik wij daarmee het onderscheid bedoelen tussen onze soort en alle andere. Dat is gewoon een semantische discussie. Als je biologisch gaat kijken, krijgen die woorden een andere betekenis.quote:Op maandag 9 januari 2012 12:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Juist in het taalgebruik behoren mensen niet tot de dieren. Wanneer je praat of schrijft over dieren, bedoel je daar nooit ook mensen mee.
Wat is "dierlijk"? Dieren zijn toch (volgens wikipedia)quote:Op maandag 9 januari 2012 12:20 schreef Tijn het volgende:
Ik zeg ook niet dat we geen dieren zijn. We zijn logischerwijs alleen wel anders dan de meeste andere dieren, en daarmee dus minder dierlijk.
Lijkt me 100% van toepassing op de mens.quote:met zintuigen uitgeruste, meercellige organismen, die hun energie niet door fotosynthese opwekken maar deze uit organische stof betrekken (verkregen door andere organismen op te eten en te verteren) en zuurstof voor hun ademhaling nodig hebben
Eigenschappen van dieren. Wederom geldt dat als je het wetenschappelijk bekijkt, mensen ook tot die groep worden gerekend, maar in het dagelijks taalgebruik niet. Dus in dat laatste geval betekent dierlijk die eigenschappen van dieren waarmee ze zich van mensen onderscheiden.quote:
Waarmee onderscheiden dieren zich dan van mensen in het dagelijks taalgebruik, en van welke dieren? Van vissen, insecten, zoogdieren?quote:Op maandag 9 januari 2012 14:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Eigenschappen van dieren. Wederom geldt dat als je het wetenschappelijk bekijkt, mensen ook tot die groep worden gerekend, maar in het dagelijks taalgebruik niet. Dus in dat laatste geval betekent dierlijk die eigenschappen van dieren waarmee ze zich van mensen onderscheiden.
quote:Op zondag 8 januari 2012 19:19 schreef BlackLodge het volgende:
Maar als mensen koeien dieren zijn, wat is dan de definitie van een "mens""koe"? Of houdt dat woord op met bestaan bij deze conclusie?
Misschien is dat niet de juiste formulering van de vraag, en zou het moeten zijn "wat is het verschil tussen de mens en de andere diersoorten?"quote:Op maandag 9 januari 2012 09:40 schreef SingleCoil het volgende:
Het maakt de vraag "wat is het verschil tussen mens en dier" wel weer aardig: stel je de mensheid voor, over 10 miljoen jaar. Zouden die de huidige mens als mens zien of als dier?
andersomquote:Op maandag 9 januari 2012 14:28 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Waarmee onderscheiden dieren zich dan van mensen in het dagelijks taalgebruik, en van welke dieren? Van vissen, insecten, zoogdieren?
Hij had het over de betekenis van mens in het dagelijks leven.quote:Op maandag 9 januari 2012 15:00 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
andersom
waarin onderscheiden de mensen zich van de rest van de dieren
en dan kan je het rijtje afgaan van eigenschappen waarin
gewervelden zich onderscheiden van de rest van de dieren
de zoogdieren zich onderscheiden van de rest van de gewervelden
de primaten...
de apen..
en als laatst waarin de mens zich dan weer onderscheid van de rest van de apen
en soms doen we dat welquote:Op maandag 9 januari 2012 12:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Misschien zou dat moeten veranderen.quote:Op maandag 9 januari 2012 15:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Hij had het over de betekenis van mens in het dagelijks leven.
Welke problemen doel je op?quote:Op maandag 9 januari 2012 15:10 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Misschien zou dat moeten veranderen.
Een deel van de problemen die we hebben als mensen komt door het ontkennen dat we dieren zijn, inclusief de dierlijke instincten en driften die daaruit voortkomen.
maar het belangrijkste verschil blijft dan onze intelligentie en een lichaam dat het mogelijk maakt daar ook iets mee te doen. Zie flipper maar eens gereedschap maken met een bek en een paar vinnen.
Nou ja, de mens is wel naar het evenbeeld van God geschapen. Dieren zijn maar dieren.quote:Op maandag 9 januari 2012 15:50 schreef Wootism het volgende:
Hoezo kan hier al en tweede topic van zijn?
Mensen zijn gewoon dieren. Veel mensen voelen zich alleen te pretentieus om tot de dieren te behoren. Het woord 'mens' is gewoon een soortnaam zoals hond, vis en mier.
De mens is gewoon een goed ontwikkeld beestje
Tevens zit er aan deze discussie ook wel een religieus geurtje.
Als de mens naar het evenbeeld van een god is geschapen dan is die god alles behalve een perfect wezen. (Nog afgezien van de vraag wat zo'n god met een piemel moet.)quote:Op maandag 9 januari 2012 16:10 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Nou ja, de mens is wel naar het evenbeeld van God geschapen. Dieren zijn maar dieren.
Hmm.. en als wat zou je de prehistorische mens, die alle aspecten van beschaving die je typisch menselijk noemt ontbeerde, dan omschrijven? Dieren? Mensen? Beide?quote:Op zondag 8 januari 2012 22:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er genetisch een verschil is tussen mensen en dieren in elk geval.
In het kader van een nondiscussie...quote:Op maandag 9 januari 2012 16:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als de mens naar het evenbeeld van een god is geschapen dan is die god alles behalve een perfect wezen. (Nog afgezien van de vraag wat zo'n god met een piemel moet.)
Ik denk dat godsdienst een hele belangrijke rol speelt in deze discussie. Het zullen namelijk vooral de niet-nuchtere gelovigen zijn die ontkennen dat de mens gelijk is aan dier.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
In het kader van een nondiscussie...
Eh, nee, God is naar het evenbeeld van de mens geschapen. Met menselijke eigenschappen, behoeften, en normen en waarden. Want dat kwam wel handig uit enzo.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:10 schreef SingleCoil het volgende:
Nou ja, de mens is wel naar het evenbeeld van God geschapen.
Hoezo 'maar'quote:Dieren zijn maar dieren.
problemen met seksquote:
Dat is vaak op basis van het erkennen van een ziel en/of geest.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:22 schreef Wootism het volgende:
[..]
Ik denk dat godsdienst een hele belangrijke rol speelt in deze discussie. Het zullen namelijk vooral de niet-nuchtere gelovigen zijn die ontkennen dat de mens gelijk is aan dier.
Hilarisch? Dat gok ik dan.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:43 schreef Loppe het volgende:
Wat zou een dier denken over deze discussie?
Die zijn veel slimmer, die maken zich niet druk om semantische discussies en doen gewoon waar het om draait: voortplanting!quote:Op maandag 9 januari 2012 16:43 schreef Loppe het volgende:
wat denk jij er over?quote:Op maandag 9 januari 2012 16:43 schreef Loppe het volgende:
Mensen zijn ook geen dieren. Dieren hebben geen ziel.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:22 schreef Wootism het volgende:
[..]
Ik denk dat godsdienst een hele belangrijke rol speelt in deze discussie. Het zullen namelijk vooral de niet-nuchtere gelovigen zijn die ontkennen dat de mens gelijk is aan dier.
Atheistensprookjesquote:Op maandag 9 januari 2012 16:23 schreef Akziom het volgende:
[..]
Eh, nee, God is naar het evenbeeld van de mens geschapen. Met menselijke eigenschappen, behoeften, en normen en waarden. Want dat kwam wel handig uit enzo.
Dieren zijn minder waard dan mensen. Daarom is het OK om dieren dood te maken en mensen niet.quote:[..]
Hoezo 'maar'
Ik geloof je onderschrift meteenquote:Op maandag 9 januari 2012 16:57 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Atheistensprookjes
[..]
Dieren zijn minder waard dan mensen. Daarom is het OK om dieren dood te maken en mensen niet.
Sommige dieren vinden het interessant of vermakelijk. Maar de meeste dieren zijn niet in staat om over dit soort abstracte zaken na te denken.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:43 schreef Loppe het volgende:
*proest*quote:Op maandag 9 januari 2012 16:56 schreef SingleCoil het volgende:
Mensen zijn ook geen dieren. Dieren hebben geen ziel.
Weet je wat, laten we anders God, Zeus, en het Flying Spaghettimonster buiten deze discussie laten. Die hebben allemaal niets te maken met de vraag of de mens een diersoort is of niet.quote:
Sommige diersoorten zijn minder waard dan anderen. Daarom is het OK om sommige dieren te doden al naar gelang je wilt (tegen het doden van plakdiertjes hebben de meesten in ieder geval geen bezwaar, muggen is doorgaans ook geen probleem). Andere dieren mag je alleen doden conform bepaalde regels (slachtvee). Weer andere diersoorten mag je helemaal niet doden (tijgers, mensen, apen).quote:Dieren zijn minder waard dan mensen. Daarom is het OK om dieren dood te maken en mensen niet.
Dieren hebben geen ziel omdat ze niet naar de hemel gaan. Mensen wel. Dieren zijn door God geschapen om de mens te dienen.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:27 schreef Akziom het volgende:
[..]
*proest*
1. Wat is een ziel?
2. Waarom zouden dieren die niet hebben?
3. Waar in de definitie van "dier" staat precies de eis "zielloos" genoemd?
Gristelijke leugens.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:36 schreef SingleCoil het volgende:
Dieren hebben geen ziel omdat ze niet naar de hemel gaan. Mensen wel. Dieren zijn door God geschapen om de mens te dienen.
Maar wel mooi als je een overtuigd carnivoor bentquote:
Dat deze conservative denkwijze nog kan bestaan in 2012.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:36 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dieren hebben geen ziel omdat ze niet naar de hemel gaan. Mensen wel. Dieren zijn door God geschapen om de mens te dienen.
Hoe vaak ik het ook hoor, ik kan me er toch nog steeds over blijven verbazen dat mensen dit soort dingen als een absolute waarheid kunnen verkondigen.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:36 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Opmerkelijke uitspraak voor een ongelovige.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:36 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
een mens is bijvoorbeeld geen zoogdier?quote:Op maandag 9 januari 2012 16:56 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Mensen zijn ook geen dieren. Dieren hebben geen ziel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |