abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106507590
Zojuist in nieuwsuur (nederland 2) een item over het Nederlands goud. Maar liefst 90% van het Nederlandse goud ligt niet in Nederland.

Ik wist dat een groot deel van het Nederlands goud niet in Nederland lag, maar dat maar 10% van het Nederlands goud wel in Nederland ligt vind ik opzienbarend weinig.

De rest ligt in het VK, Canada en vooral in de VS.

En over het goud in de VS ging het met name. Er werden vragen gesteld of ons goud wel veilig was in Amerikaanse handen.

Een theorie was dat de Amerikanen dit wel eens zouden confisqueren. Enerzijds klinkt dit wel erg conspiracy-achtig, maar de toelichting klonk niet heel vreemd.

De Amerikanen zullen er alles aan willen doen om economisch overwicht te houden. Het staat buiten kijf dat het vroeg of laat gedaan is met de dollar-hegemonie. De theorie in nieuwsuur ging er vanuit dat de Amerikanen dan al het buitenlands goud zouden confisqueren. Hiermee zouden ze dan een aanzienlijk deel van de wereldwijde goudvoorraad in handen hebben. Op basis hiervan zouden ze een nieuwe munt/systeem kunnen introduceren welke gedekt werd door deze goudvoorraad. Als de Amerikanen al het buitenlandse goud, wat in Amerika opgeslagen ligt confisqueren hebben ze in totaal zo'n 65% van de wereldgoudvoorraad.

=============================================================

Dit leek me een typisch bericht voor in bepaalde "alternatieve" media. Dit was echter gewoon op Nederland 2, in nieuwsuur. In het begin dacht ik, wat een onzin. Van de andere kant acht ik de Amerikanen tot veel in staat, zeker wanneer de dollar-hegemonie compleet wegvalt zullen ze wel iets 'moeten' doen om niet als derde wereldland ten onder te gaan.

Wat denken jullie hierover? Is dit enigszins aannemelijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ludd op 06-01-2012 23:51:20 ]
  vrijdag 6 januari 2012 @ 23:13:58 #2
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_106507707
Nee.

De consequenties van buitenwettelijk handelen op de relatie met je handelspartners zijn vele male groter dan de waarde van dat goud.
  PR/Manusje van alles vrijdag 6 januari 2012 @ 23:15:25 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_106507783
het kán.

verder valt er weinig zinnigs over te zeggen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_106507838
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:13 schreef TweeGrolsch het volgende:
Nee.

De consequenties van buitenwettelijk handelen op de relatie met je handelspartners zijn vele male groter dan de waarde van dat goud.
Klopt, maar als de VS failliet dreigt te gaan zullen ze alle manieren zoeken om dat te voorkomen. Al het goud dat er ligt confisqueren hoort daarbij lijkt me.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 23:16:46 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_106507848
Ik zie het wel gebeuren.
pi_106507894
quote:
Nee.

Het gaat niet om de waarde van het goud. Het gaat erom om te voorkomen dat de Amerikaanse munt de hegemonie over het internationaal monetair systeem verliest.

Want als dat gebeurt, dan wordt de Verenigde Staten toch gewoon een derde wereldland op den duur?
pi_106507931
Er lag toch ook een berg goudstaven onder het WTC destijds? Iemand enig idee wat daar mee is gebeurd tijdens/na 9/11?
pi_106507935
Waarom ligt dat goud eigenlijk in de V.S. en niet in NL?
pi_106508019
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:18 schreef Nemephis het volgende:
Waarom ligt dat goud eigenlijk in de V.S. en niet in NL?
Eerst waren we bang dat de Duitsers het zouden jatten. Toen waren we bang dat de Russen het zouden jatten. Daarom ligt maar 10% in Nederland.

In Amerika zou het veiliger liggen...
pi_106508246
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:20 schreef Ludd het volgende:

[..]

Eerst waren we bang dat de Duitsers het zouden jatten. Toen waren we bang dat de Russen het zouden jatten. Daarom ligt maar 10% in Nederland.

Vaag.. die dreiging van Duitsers en Russen lijkt me niet meer van deze tijd.
Aan de andere kant, de V.S. zullen niet zomaar dat goud confisqueren.

Ik had me altijd voorgesteld dat Nout Wellink al die goudstaven onder z'n bed had :+
pi_106508437
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:20 schreef Ludd het volgende:

[..]

En dat was in de tijd van de koude oorlog een juiste aanname.

En hoewel de kans op jatwerk door de amerikanen niet zo groot is lijkt me deze altijd nog groter dan dat de russen hier binenvallen.
Terughalen is mijn eerste gedachte.

Aan de andere kant denk ik dat wij meer baat hebben bij een stabiele en krachtige amerikaanse munt dan een partijtje goud wat volgens mij nog steeds maar een fractie is van onze eigen geldhoeveelheid.
-
pi_106508537
Lijkt me slim om het dan nu terug te vragen... de reactie daarop zal genoeg zeggen.
Dat we het zullen vragen zal natuurlijk wel een soort van trap in de ballen zijn. Da's wel een lastige afweging.
pi_106508629
Eerst de Duitsers met onze fietsen, straks de Amerikanen met ons goud. Waar houdt het op?!
pi_106508635
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:30 schreef Starphus het volgende:
Lijkt me slim om het dan nu terug te vragen... de reactie daarop zal genoeg zeggen.
Dat we het zullen vragen zal natuurlijk wel een soort van trap in de ballen zijn. Da's wel een lastige afweging.
Maar dan hebben we wel genoeg tijd om te rennen.
pi_106508636
Hier een pdfje van DNB over "ons" goud: http://www.dnb.nl/binaries/geld%20en%20goud_tcm46-211379.pdf
pi_106508675
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:28 schreef quo_ het volgende:
En hoewel de kans op jatwerk door de amerikanen niet zo groot is
Dat was ook mijn eerste gedachte.

Maar als je er verder over nadenkt. Als de Amerika dreigt financieel onder te gaan, en tot een derde wereldland te verworden, wat gebeurt er dan? Denk je dat de Amerikanen dit lijdzaam aan zullen zien? Dat ligt niet in hun aard zou ik haast zeggen.
pi_106508802
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:30 schreef Starphus het volgende:
Durven we niet. Als we het doen dan is het risico groot dat alle andere Europese landen gaan volgen. Vervolgens komen we er dan achter dat de VS niet al het goud meer in de kluis heeft liggen omdat we de afgelopen 20 jaar met luchtkastelen hebben gewerkt. Dan stort ons eigen luchtkasteel ook in want opeens blijken we substantieel minder goud te hebben.
pi_106508939
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:35 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Durven we niet. Als we het doen dan is het risico groot dat alle andere Europese landen gaan volgen. Vervolgens komen we er dan achter dat de VS niet al het goud meer in de kluis heeft liggen omdat we de afgelopen 20 jaar met luchtkastelen hebben gewerkt. Dan stort ons eigen luchtkasteel ook in want opeens blijken we substantieel minder goud te hebben.
Waarom denk je dat dat goud er niet meer is? De Amerikanen hebben de afgelopen decennia toch juist géén goud verkocht in tegenstelling tot veel Europese landen?
  vrijdag 6 januari 2012 @ 23:38:51 #20
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_106508988
Het ligt toch voornamelijk in de VS om zo de onderlinge verkoop te kunnen faciliteren? Ipv een pallet van Amsterdam naar Vancouver te versturen gaat het gewoon van Stelling A naar Stelling B.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_106509030
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:35 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Is er dan niet de mogelijkheid om beslag te leggen op Amerikaanse goederen ter waarde van het verdwenen goud? Ik heb geen idee hoe dat internationaal werkt eigenlijk.
pi_106509075
quote:
5s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:38 schreef Dagonet het volgende:
Het ligt toch voornamelijk in de VS om zo de onderlinge verkoop te kunnen faciliteren? Ipv een pallet van Amsterdam naar Vancouver te versturen gaat het gewoon van Stelling A naar Stelling B.
Dat speelt mee inderdaad.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 23:40:31 #23
363744 ABPID
Een van de vele echte
pi_106509085
Een beetje angstzaaierij lijkt mij.
We kunnen nu allemaal wel hard roepen dat Amerikanen onberekenbaar zijn en alles zouden doen om hun economische status te verhogen, maar het stelen van een hele hoop goud is natuurlijk rampzalig voor je handelspositie. Bovendien, wat hebben ze aan dat goud? Alsof de verslechhterende positie van de VS veroorzaakt wordt door hun munteenheid. En wat is de totale waarde van al dat goud? En verdienen ze er zoveel aan om de dollar op goud te baseren?
pi_106509205
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:40 schreef ABPID het volgende:
Een beetje angstzaaierij lijkt mij.
We kunnen nu allemaal wel hard roepen dat Amerikanen onberekenbaar zijn en alles zouden doen om hun economische status te verhogen, maar het stelen van een hele hoop goud is natuurlijk rampzalig voor je handelspositie. Bovendien, wat hebben ze aan dat goud? Alsof de verslechhterende positie van de VS veroorzaakt wordt door hun munteenheid. En wat is de totale waarde van al dat goud? En verdienen ze er zoveel aan om de dollar op goud te baseren?
Het gaat niet om de economische status te verhogen. De theorie gaat er vanuit dat dit pas gebeurt wanneer de dollar echt valt. Dan is er veel meer aan de hand.

Als de Amerikanen al dat goud confisqueren hebben ze in totaal 65% van de wereldgoudvoorraad!

[ Bericht 2% gewijzigd door Ludd op 06-01-2012 23:49:52 ]
pi_106509267
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:38 schreef Ludd het volgende:

[..]

Waarom denk je dat dat goud er niet meer is? De Amerikanen hebben de afgelopen decennia toch juist géén goud verkocht in tegenstelling tot veel Europese landen?
Omdat er op alle niveaus gigantische is gelogen en bedrogen de laatste decennia en de ''ex'' heren van Goldman Sachs all vele jaren in de regeringen van de VS zitten? Jeweetwel de mensen die het voor elkaar hebben gekregen om het tekort van Griekenland weg te poetsen? :')
  vrijdag 6 januari 2012 @ 23:58:50 #26
305827 cool15
ik ben hoger dan bazen
pi_106510037
dat goud ligt in de VS opgeslagen voor handel, goudhandel is heel normaal tussen landen en het is onzin omdan het met een vrachtwagen te vervoeren. het is veel simpeler om het van hok A naar hok B te verplatsen
i gave my bitch a comment
yhea
bitches love comments
pi_106510189
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:58 schreef cool15 het volgende:
dat goud ligt in de VS opgeslagen voor handel, goudhandel is heel normaal tussen landen en het is onzin omdan het met een vrachtwagen te vervoeren. het is veel simpeler om het van hok A naar hok B te verplatsen
Dat klopt. Dat sluit het risico echter niet uit de de Amerikanen het buitenlands goud confisqueren als de dollar valt.

Ze hebben dan 65% van het goud wereldwijd. Dat is afdoende om een nieuwe wereldstandaard in te voeren om te gevallen dollar te vervangen.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 00:13:05 #28
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_106510732
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 00:01 schreef Ludd het volgende:

[..]

Dat klopt. Dat sluit het risico echter niet uit de de Amerikanen het buitenlands goud confisqueren als de dollar valt.

Ze hebben dan 65% van het goud wereldwijd. Dat is afdoende om een nieuwe wereldstandaard in te voeren om te gevallen dollar te vervangen.
Oké en wie gaat die nieuwe wereldstandaard dan gebruiken als ze net al hun handelspartners hebben bedrogen?
pi_106512583
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 00:13 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Oké en wie gaat die nieuwe wereldstandaard dan gebruiken als ze net al hun handelspartners hebben bedrogen?
Een rake opmerking.
Vroeger was Nederland in staat zichzelf defensief te verdedigen. Helaas vertrouwen we veel te veel op Amerika, en hebben we defensie uitgekleed met helikopters, vliegtuigen en schepen te verkopen.

Dus mocht Amerika het goud jatten, we stellen te weinig voor om te kunnen terug halen.
Hebben we het zelf in ons land liggen dan is het lastiger te stelen, moeten we eerst aangevallen en bezet worden.
Het verhandelen van goud, doordat meerdere landen in dezelfde ruimte voorraad heeft, met en de crisis en de huidige goudmarkt is verkopen toch al geen slimme zet.

Dat Nederland 1000 ton goud heeft verkocht, en nog slechts 600 ton over heeft, achteraf gezien kan dat nog weleens nadelig zijn.
Maar goed, lands wijs en lands eer, dit hadden we van tevoren niet kunnen weten...

Maar ik zou zeggen, zo snel als mogelijk voorlopig terughalen, we kunnen het misschien nog weleens erg hard nodig gaan hebben..... :)
Je moet wel ontzettend goed zijn, wil je zoveel fouten kunnen maken :-S
pi_106512678
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:18 schreef K.A.Bouter het volgende:
Er lag toch ook een berg goudstaven onder het WTC destijds? Iemand enig idee wat daar mee is gebeurd tijdens/na 9/11?
Ik heb ook maar 1 vliegtuig gezien, dus ik denk dat jouw goud op de plek is waar die drie vliegtuigen vandaan kwamen
pi_106512778
Ow God die samenzweringen hier. Ow want wij overleven het wel hoor als de dollar valt...
pi_106512786
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 01:08:26 #33
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_106512881
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 00:59 schreef zaans_boefje het volgende:

[..]

Een rake opmerking.
Vroeger was Nederland in staat zichzelf defensief te verdedigen. Helaas vertrouwen we veel te veel op Amerika, en hebben we defensie uitgekleed met helikopters, vliegtuigen en schepen te verkopen.

Dus mocht Amerika het goud jatten, we stellen te weinig voor om te kunnen terug halen.
Hebben we het zelf in ons land liggen dan is het lastiger te stelen, moeten we eerst aangevallen en bezet worden.
Het verhandelen van goud, doordat meerdere landen in dezelfde ruimte voorraad heeft, met en de crisis en de huidige goudmarkt is verkopen toch al geen slimme zet.

Dat Nederland 1000 ton goud heeft verkocht, en nog slechts 600 ton over heeft, achteraf gezien kan dat nog weleens nadelig zijn.
Maar goed, lands wijs en lands eer, dit hadden we van tevoren niet kunnen weten...

Maar ik zou zeggen, zo snel als mogelijk voorlopig terughalen, we kunnen het misschien nog weleens erg hard nodig gaan hebben..... :)
Waarom begin je over oorlog? Niemand is van plan om Amerika aan te vallen, ook al jatten ze al ons goud.

Wat ik zei is dat ze geen handelspartners meer hebben als ze dat goud zouden jatten.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 01:39:27 #34
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_106513980
quote:
Nee.

Oh.. Een paar oorlogen is wel prima maar goud meenemen wat je toch al ongeveer hebt is stout?
  zaterdag 7 januari 2012 @ 01:42:33 #35
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_106514070
Ach Nederland, als de amerikanen echt willen stuurt NL die 10% van hier ook nog wel op naar de VS
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  Moderator zaterdag 7 januari 2012 @ 01:48:02 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_106514240
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 01:42 schreef Waaghals het volgende:
Ach Nederland, als de amerikanen echt willen stuurt NL die 10% van hier ook nog wel op naar de VS
neuh

die 10% is hier voor een reden, dat sturen we alleen op als we daar zelf beter van worden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 02:05:21 #37
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_106514843
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 01:39 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Oh.. Een paar oorlogen is wel prima maar goud meenemen wat je toch al ongeveer hebt is stout?
Het gaat erom tegen wie je stout doet....
  Moderator zaterdag 7 januari 2012 @ 02:16:09 #38
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_106515242
might is right helaas
pi_106517510
quote:
en op tv zeiden ze dat de sp geen antwoord gekregen had, maar zijzelf wel.
Er zijn twee dingen waar je bij DNB over mag liegen, zei Klaas Knot toen hij de deur open maakte: rente en goud.
Zou er echt zoveel in het buitenland liggen? ;)
  zaterdag 7 januari 2012 @ 08:58:39 #40
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106517798
Nah dat is een beetje als uit een relatie stappen zonder verdere uitleg.
'Cos boys don't cry.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 08:59:13 #41
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106517802
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 02:16 schreef sp3c het volgende:
might is right helaas
Steek vanavond nog een yankee neer op de Wallen gvd :(
'Cos boys don't cry.
pi_106517825
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:42 schreef Ludd het volgende:

[..]

Het gaat niet om de economische status te verhogen. De theorie gaat er vanuit dat dit pas gebeurt wanneer de dollar echt valt. Dan is er veel meer aan de hand.

Als de Amerikanen al dat goud confisqueren hebben ze in totaal 65% van de wereldgoudvoorraad!
Met als gevolg dat de rest van de wereld zal zeggen "wij vinden goud niets meer waard". Uiteraard, aangezien er niet meer mee te handelen valt (de Amerikanen hebben het allemaal in bezit).
pi_106517869
Ik had het ook gezien en ik vond het nogal kortzichtig. Stel dat de pleuris utbreekt dan is geen enkel land veilig omdat alle landen elkaarn odig hebben.
Amerika produceert praktisch niks meer en heeft azie nodig. Azie heeft amerika nodig omdat ze teveel produceren en europa zit er midden in, die hebben azie nodig voor het produceren van dingen en amerika nodig voor oa de export.

Dus amerika kan jatten wat ze willen maar dan nog kunnen ze niks. Daarnaas zie ik echt niet in wat voor waarde goud heeft vlak nadat de pleuris uitbreekt. Voedsel en water moet je hebben.
Er was een hoop bullshit gehalte net zoals op veel berichten op fok.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_106518021
In het foldertje hebben ze het over 10 miljard euro aan goed, daarvan zou dus 9 miljard in de VS liggen. Hoop geld maar ben ook weer niet helemaal diep onder de indruk.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_106518050
Wat zou de VS er mee winnen als ze al het goud wat nu in hun kluizen ligt confisqueren ? Het zou het nut van goud als tegenwaarde voor geld teniet doen - wat uiteindelijk betekent dat ze een heleboel glimmend metaal met beperkt praktisch nut zouden hebben.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 09:40:13 #46
262 Re
Kiss & Swallow
pi_106518067
gelijk het goud devalueren, kunnen ze er ook verder niets mee
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_106518180
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 09:40 schreef Re het volgende:
gelijk het goud devalueren, kunnen ze er ook verder niets mee
Wat moeten ze er ook mee? Is goed voor 1 dag van tekort op hun begroting :P
pi_106518227
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 09:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

Wat moeten ze er ook mee? Is goed voor 1 dag van tekort op hun begroting :P
Volgens mij begrijp je de theorie niet dan. Het gaat namelijk helemaal niet om de intrinsieke waarde in het huidige systeem.
pi_106518261
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 10:02 schreef Ludd het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp je de theorie niet dan. Het gaat namelijk helemaal niet om de intrinsieke waarde in het huidige systeem.
Oh maar naar een of andere goudstandaard gaan is totaal onhaalbaar als we onze welvaart niet de nek om willen draaien. En als dekking voor die standaard is het misschien genoeg voor een arm Afrikaans landje. Het stelt allemaal geen bal voor wat er nog ligt.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 10:13:31 #50
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_106518304
Ze smelten de staven!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_106518499
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 10:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Oh maar naar een of andere goudstandaard gaan is totaal onhaalbaar als we onze welvaart niet de nek om willen draaien.
Newsflash: dit scenario gaat sowieso al uit van een geval waarin dollar valt...

quote:
En als dekking voor die standaard is het misschien genoeg voor een arm Afrikaans landje. Het stelt allemaal geen bal voor wat er nog ligt.
Nu heb je het weer over de huidige intrinsieke waarde. Als er een nieuw monetair stelsel ingevoerd wordt, op basis van een gouddekking. Hebben ze 65% van de wereldgoudvoorraad in handen. Hoezo stelt dat geen bal voor?

Jij vindt het blijkbaar ondenkbaar dat goud een belangrijke rol gaat spelen wanneer het huidige monetaire systeem crasht, maar de meeste economen denken daar anders over.
pi_106518737
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 10:31 schreef Ludd het volgende:

[..]

[..]

Nu heb je het weer over de huidige intrinsieke waarde. Als er een nieuw monetair stelsel ingevoerd wordt, op basis van een gouddekking. Hebben ze 65% van de wereldgoudvoorraad in handen. Hoezo stelt dat geen bal voor?

Jij vindt het blijkbaar ondenkbaar dat goud een belangrijke rol gaat spelen wanneer het huidige monetaire systeem crasht, maar de meeste economen denken daar anders over.
We hebben ooit de Afrikaantjes en de Braziliaantjes betaald met glimmende kralen. Daar waren ze heel blij mee, dat kenden ze niet. Zoals eksters die ook op alles afvliegen wat glimt.

Denk je dat ze nog steeds zo dom zijn gebleven in Afrika?
pi_106519068
Ik vind eigenlijk de vraag veel interessanter waarom dat goud van ons is opgeslagen bij onze bevrijders. Het is Nederlands staatseigendom en een machtsfactor, waarom hebben we die dan niet volledig in onze macht maar vereist die de medewerking van buitenlanden? Hebben we het hier dan wel over absolute eigendom of relatieve eigendom?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_106519210
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 11:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind eigenlijk de vraag veel interessanter waarom dat goud van ons is opgeslagen bij onze bevrijders.
Voor de handel is het makkelijk als het gecentreerd opgeslagen ligt. Nederland heeft de afgelopen decennia een aanzienlijk deel van haar goudvoorraad verpatst. :N

quote:
Het is Nederlands staatseigendom en een machtsfactor, waarom hebben we die dan niet volledig in onze macht maar vereist die de medewerking van buitenlanden?
Dat is een legitieme vraag. Blijkbaar is het vertrouwen in de V.S. enorm groot...
pi_106519465
Wij hebben nog 20 kernraketten van de VS hier liggen :) :P .

Amerika gaat dat goud natuurlijk nooit stelen, ze mogen dan een beetje raar zijn die Amerikanen, maar het stelen van goud zouden ze nooit overleven (in de vorm van vriendschappen/bondgenoten die opgeheven worden, handelsbetrouwbaarheid, etc.).
pi_106520901
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 11:17 schreef Ludd het volgende:

[..]

Voor de handel is het makkelijk als het gecentreerd opgeslagen ligt. Nederland heeft de afgelopen decennia een aanzienlijk deel van haar goudvoorraad verpatst. :N
Ja, ook daar kun je je vraagtekens bij zetten, maar er lag in Nederland ook nog aardig wat in fysieke vorm.

quote:
Dat is een legitieme vraag. Blijkbaar is het vertrouwen in de V.S. enorm groot...
Of andersom niet zo. Wat als Nederland zegt dat we het nu onmiddellijk willen verplaatsen naar Nederland. Als het je eigendom is en dat gerespecteerd wordt dan kan dat uiteraard geen probleem zijn. Ligt het er nog wel en is het daarvoor beschikbaar?

De vraag lijkt me dus eerder of het al niet uit Nederlandse handen is.
pi_106521018
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 12:33 schreef Weltschmerz het volgende:
Als het je eigendom is en dat gerespecteerd wordt dan kan dat uiteraard geen probleem zijn. Ligt het er nog wel en is het daarvoor beschikbaar?

De vraag lijkt me dus eerder of het al niet uit Nederlandse handen is.
Nederland krijgt dan à la minute haar goud mee hoor. Het enige wat de Amerikanen opstrijken is de opslagpremie voor het bewaren. Daarnaast heeft Nederland haar goud ook in Ottowa, Londen en Amsterdam liggen. Mocht er sprake zijn van roof dan is de blootstelling relatief beperkt.
One man's trash, another man's treasure.
pi_106521184
Dit zie je mijlenver aankomen.

Ik zegt het je, we brengen er eerder de laatste 10% ook nog heen, dan dat we ook maar 1 gram terugkrijgen.
De VS hanteren een eigen-land-eerst policy. Vooral in tijden van recessie. Vanuit die wetenschap kun je er donder op zeggen dat het geconfisqueerd wordt.
pi_106521326
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 12:39 schreef Arkai het volgende:

[..]

Nederland krijgt dan à la minute haar goud mee hoor. Het enige wat de Amerikanen opstrijken is de opslagpremie voor het bewaren. Daarnaast heeft Nederland haar goud ook in Ottowa, Londen en Amsterdam liggen. Mocht er sprake zijn van roof dan is de blootstelling relatief beperkt.
Ja? Het schijnt dat de VS dat goud ook weer uitgeleend heeft.
pi_106521463
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 12:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Uitgeleend? Wat bedoel je precies?
pi_106521572
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 12:47 schreef Chooselife het volgende:

De VS hanteren een eigen-land-eerst policy.
Welk land niet ? En met elk land bedoel; welk land tot nu toe in de geschiedenis.
pi_106521605
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 13:03 schreef Starphus het volgende:

[..]

Welk land niet ? En met elk land bedoel; welk land tot nu toe in de geschiedenis.
Nou, Nederland niet. :')

Eenvoudig voorbeeldje: Onze onevenredig hoge bijdragen aan de EU.
pi_106521650
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 12:59 schreef Ludd het volgende:

[..]

Uitgeleend? Wat bedoel je precies?
Dat lees ik. Dat we een vordering hebben op de VS, en niet dat ons goud daar fysiek beheerd ligt te worden. De DNB maakt ook geen onderscheid tussen goudvorderingen en fysiek goud.
  Donald Duck held zaterdag 7 januari 2012 @ 13:08:07 #64
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_106521658
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 12:47 schreef Chooselife het volgende:

Ik zegt het je, we brengen er eerder de laatste 10% ook nog heen, dan dat we ook maar 1 gram terugkrijgen.
De VS hanteren een eigen-land-eerst policy. Vooral in tijden van recessie. Vanuit die wetenschap kun je er donder op zeggen dat het geconfisqueerd wordt.
Een regering is er om voor de eigen burgers te zorgen. Eigen volk eerst, een zeer verstandige en rationele benadering.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_106521791
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 13:08 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Een regering is er om voor de eigen burgers te zorgen. Eigen volk eerst, een zeer verstandige en rationele benadering.
Daar kun je de Nederlandse regering de afgelopen 50 jaar niet meer van betichten. Die stellen vooral de belangen van de NAVO, EU en de VS centraal in hun beleid.
De missies in Afghanistan, Irak en zelfs Korea hebben niets met de belangen van eigen volk te maken.
pi_106521921
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 12:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Als dat goud uitgeleend wordt dan blijft het nog steeds in dezelfde kluis. Het derdenrisico bestaat puur uit een financiele afrekening, niet uit een plotselinge verdwijning van het fysieke goud.
One man's trash, another man's treasure.
  Donald Duck held zaterdag 7 januari 2012 @ 13:21:39 #67
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_106522019
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 13:13 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Daar kun je de Nederlandse regering de afgelopen 50 jaar niet meer van betichten. Die stellen vooral de belangen van de NAVO, EU en de VS centraal in hun beleid.
De missies in Afghanistan, Irak en zelfs Korea hebben niets met de belangen van eigen volk te maken.
Investeringen. Het is goed om machtige vrienden te hebben. De wereld gaat bijzonder roerige decennia tegemoet, met nieuwe machten in opkomst.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_106522059
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 13:21 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Investeringen. Het is goed om machtige vrienden te hebben. De wereld gaat bijzonder roerige decennia tegemoet, met nieuwe machten in opkomst.
Ik denk niet dat we onderhevig waren aan bedreigingen, zoals onze machtige bondgenoten ons wel wilden doen geloven. Dat is achteraf genoeg bewezen.

En wat is nou vriendschap? We gaan het zien met ons opgeslagen goud: Kun je naar fluiten.
pi_106522559
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 13:18 schreef Arkai het volgende:

[..]

Als dat goud uitgeleend wordt dan blijft het nog steeds in dezelfde kluis.
Ook dat is nog maar de vraag.

quote:
Het derdenrisico bestaat puur uit een financiele afrekening, niet uit een plotselinge verdwijning van het fysieke goud.
Het verschil tussen een eigendom opeisen en een vordering innen is nogal wezenlijk.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 13:48:28 #70
305827 cool15
ik ben hoger dan bazen
pi_106522832
ach als amerika ons goud confesceert hebben ze een groter probleem, al het goud van amerika wordt in andere landen ook geconfesceert en worden er wereldweide handelssancties gelegt
trouwens als dat gebeurt zullen flink veel landen hun geld willen ophalen (zie china, rusland, europa etc.

[ Bericht 23% gewijzigd door cool15 op 07-01-2012 13:53:29 ]
i gave my bitch a comment
yhea
bitches love comments
pi_106523346
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 13:48 schreef cool15 het volgende:
ach als amerika ons goud confesceert hebben ze een groter probleem, al het goud van amerika wordt in andere landen ook geconfesceert
:')

Wat begrijp je niet aan het feit dat 65% van de wereldgoudvoorraad in Amerika ligt?
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:06:42 #72
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_106523379
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 14:05 schreef Ludd het volgende:

[..]

:')

Wat begrijp je niet aan het feit dat 65% van de wereldgoudvoorraad in Amerika ligt?
Wat begrijp je niet aan het feit dat Amerika geen fuck aan dat goud heeft als ze al hun partners bestelen?
pi_106523507
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 14:06 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Wat begrijp je niet aan het feit dat Amerika geen fuck aan dat goud heeft als ze al hun partners bestelen?
Ten eerste reageerde ik op iemand die doet alsof Amerika een groot deel van zijn goud buiten Amerika opgeslagen heeft. :')

Ten tweede wat heeft Amerika aan partners als het een derde wereldland wordt? Zullen ze er dan dan niet beter aan doen hun hegemonie te proberen te behouden?
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:25:01 #74
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_106523840
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 14:11 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ten eerste reageerde ik op iemand die doet alsof Amerika een groot deel van zijn goud buiten Amerika opgeslagen heeft. :')

Ten tweede wat heeft Amerika aan partners als het een derde wereldland wordt? Zullen ze er dan dan niet beter aan doen hun hegemonie te proberen te behouden?
Zolang ze handelspartners hebben vervallen ze niet tot een derde wereldland.
De kennis en kunde die ze daar hebben verdwijnt niet opeens. Ook al stort de wereldeconomie in.

En wat heb je aan goud als niemand met je wil handelen? Ga je er de vloeren mee decoreren?
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:27:15 #75
165633 eriksd
The grand facade...
pi_106523897
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 14:25 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

De kennis en kunde die ze daar hebben verdwijnt niet opeens. Ook al stort de wereldeconomie in.

En wat heb je aan goud als niemand met je wil handelen? Ga je er de vloeren mee decoreren?
Haha.

Amerika is een land dat zichzelf wel kan bedruipen, in tegenstelling tot Nederland. Handel zal gewoon hervat worden, of je het leuk vindt of niet.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:32:55 #76
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_106524078
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 14:27 schreef eriksd het volgende:

[..]

Haha.

Amerika is een land dat zichzelf wel kan bedruipen, in tegenstelling tot Nederland. Handel zal gewoon hervat worden, of je het leuk vindt of niet.
Ieder land kan zichzelf bedruipen. Op welk welvaartsniveau is de vraag.
Amerika heeft er niks aan om in haar eentje verder te gaan.

Als je denkt dat Europese landen niks doen en gewoon verder handelen met de Amerikanen als al hun goud opeens word geconfisqueerd, dan heb je het mis.
pi_106524164
ja lijkt me duidelijk.

als amerika op het punt staat een 3e wereldland te worden, en dan ook nog eens al het goud afpakt van handelspartners, dan zal er een handelsboycot op alles amerikaans komen, dan claimen alle europese landen die amerikaanse kernkoppen die hier nog liggen, en dan is amerika keihard genaait.

nee, ik zie het niet zo snel gebeuren dat amerika zichzelf in de voet schiet.
pi_106524186
Stel even dat over een tijdje de dollar heel erg zwak staat en de EU wil dat olie in euros gaat worden afgerekend, en dat ze dan die euro willen verstevigen met een goudstandaard en daarvoor het goud weer fysiek in Nederland willen. Ik ben benieuwd of Nederland dan nog gewoon zijn eigendom terugkrijgt. Feit is dat we medewerking van de VS nodig hebben om over ons goud te kunnen beschikken en dat is al een machtskwestie op zich.
pi_106524213
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 14:25 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Ah, als de dollar valt blijft handel gewoon als vanouds? Ok. :{
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:38:26 #80
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_106524244
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 14:36 schreef Weltschmerz het volgende:
Stel even dat over een tijdje de dollar heel erg zwak staat en de EU wil dat olie in euros gaat worden afgerekend, en dat ze dan die euro willen verstevigen met een goudstandaard en daarvoor het goud weer fysiek in Nederland willen. Ik ben benieuwd of Nederland dan nog gewoon zijn eigendom terugkrijgt. Feit is dat we medewerking van de VS nodig hebben om over ons goud te kunnen beschikken en dat is al een machtskwestie op zich.
De dollar staat al zwak. Er wordt al veel olie in euro's afgerekend.
pi_106524249
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:38:57 #82
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_106524258
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 14:37 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ah, als de dollar valt blijft handel gewoon als vanouds? Ok. :{
Als de dollar valt veranderd Amerika van een import naar een export land.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:41:57 #83
165633 eriksd
The grand facade...
pi_106524342
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 14:32 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Als je denkt dat Europese landen niks doen en gewoon verder handelen met de Amerikanen als al hun goud opeens word geconfisqueerd, dan heb je het mis.
Ik denk dat jij wat minder stellig stoere taal moet uitslaan.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:43:04 #84
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_106524375
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 14:41 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik denk dat jij wat minder stellig stoere taal moet uitslaan.
Goeien toevoeging aan de discussie Erik ^O^
pi_106526746
quote:

Als een land 65% van de goudvoorraad heeft zou het bijzonder stompzinnig van de andere landen zijn om een nieuw systeem wederom op goud te baseren.

Denk eraan: dat we goud zo waardevol vinden is een keuze. Een goed te verdedigen keuze omdat het relatief zeldzaam is, niet bederft en als edelmetaal ook niet snel met iets anders reageert, mooi is om te zien en - niet onbelangrijk - omdat het toch niet zo bijzonder nuttig is om ergens anders voor gebruiken (al begint de elektronica industrie dat nu een beetje anders te zien).

We zijn dus niet verplicht om na een instorten van de wereldeconomie wederom voor dit metaal te kiezen.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 17:05:08 #86
165633 eriksd
The grand facade...
pi_106528552
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 14:43 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Goeien toevoeging aan de discussie Erik ^O^
Geen dank php.
Bis bis bis
pi_106528708
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 14:32 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Wat gaan de Europese landen dan doen? Ze kunnen nog niet eens militair een dwergstaat als Libie aanpakken, daarvoor hadden ze al Amerikaanse hulp nodig.

De Europese economie is dermate van Amerika afhankelijk dat we moeilijk zonder ze kunnen. En als daar de crisis uitbreekt, dan merken wij het ook meteen, zonder dat wij de schuldige van de crisis zijn. Kijk maar naar 1929 en 2008. America is the boss of the world 8-)
  Moderator zaterdag 7 januari 2012 @ 17:14:15 #88
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_106528784
nou ik durf wel te beweren dat Amerikaanse hulp voor Libie niet noodzakelijk was, voor landen die stukken groter zijn als Libie ook niet

maar het was nu eenmaal een NATO operatie dus moeten de Amerikanen mee doen, die gooien graag bommen dus waarom weigeren :D
  zaterdag 7 januari 2012 @ 17:17:39 #89
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_106528881
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:16 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Klopt, maar als de VS failliet dreigt te gaan zullen ze alle manieren zoeken om dat te voorkomen. Al het goud dat er ligt confisqueren hoort daarbij lijkt me.
En wat denk je dat er dan gebeurt? Ik vermoed dat er een oorlog komt waar de VS helemaal geen geld voor heeft. En dan kunnen ze wel goud hebben, maar er is niemand die zijn eigen goud gaat kopen dus dat goud is dan waardeloos voor ze.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 17:24:22 #90
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_106529078
quote:
3s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 17:11 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Wat gaan de Europese landen dan doen? Ze kunnen nog niet eens militair een dwergstaat als Libie aanpakken, daarvoor hadden ze al Amerikaanse hulp nodig.

De Europese economie is dermate van Amerika afhankelijk dat we moeilijk zonder ze kunnen. En als daar de crisis uitbreekt, dan merken wij het ook meteen, zonder dat wij de schuldige van de crisis zijn. Kijk maar naar 1929 en 2008. America is the boss of the world 8-)
De Amerikaanse economie is ook afhankelijk van die van Europa. En van China. En Europa weer van Japan. En Japan weer van Amerika. etc etc.

Wereldeconomie noemen ze dat.
pi_106529164
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 13:13 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Dus jij ziet helemaal geen causaal verband tussen het stopzetten van de politionele acties in Nederlands-Indië, alsmede het militair bijdragen aan de bevrijding van Zuid-Korea en het Marshall-plan?
You know fuck all about heavy manners...
pi_106529757
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 17:26 schreef Weeetikveel... het volgende:

[..]

Dus jij ziet helemaal geen causaal verband tussen het stopzetten van de politionele acties in Nederlands-Indië, alsmede het militair bijdragen aan de bevrijding van Zuid-Korea en het Marshall-plan?
Daar is wel degelijk een verband tussen te ontwaren, maar met goud heeft het volgens mij niks te maken.
pi_106530068
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 17:45 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Daar is wel degelijk een verband tussen te ontwaren, maar met goud heeft het volgens mij niks te maken.
Neen, maar ik reageerde even op iemand die toch al off-topic was.
You know fuck all about heavy manners...
pi_106531204
Ik heb totaal geen verstand van goud en de waarde ervan, maar ik denk dat amerika wel het laatste land is wat ik zoiets zou toevertrouwen.
Conscience do cost.
pi_106531302
quote:
9s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef Cracka-ass het volgende:
Eerst de Duitsers met onze fietsen, straks de Amerikanen met ons goud. Waar houdt het op?!
Vergeet ook Zalm niet! Hij verkwanselde een groot deel van ons goud.
pi_106531414
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 14:38 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

De dollar staat al zwak. Er wordt al veel olie in euro's afgerekend.
De euro staat nu op 1.27 dat is lager dan ooit in de laatste 16 maanden.
pi_106539111
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 18:30 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Vergeet ook Zalm niet! Hij verkwanselde een groot deel van ons goud.
Eerst drukt 'ie ons de euro door de strot, vervolgens wanbeleid bij DSB en nu een topfunctie bij ABN...

pi_106540357
De kans dat Amerika zich dat goud ooit toeeigent is zeker aanwezig. In zekere zin hebben ze dat al eens gedaan, toen ze in 1971 de onder Bretton-Woods overeengekomen inwisselbaarheid van dollars voor goud eenzijdig opzegden. Het buitenland bezat toen grote hoeveelheden dollars die tot dat moment tegen een vaste koers voor goud ingewisseld konden worden, en daarna ineens alleen nog fiduciaire waarde hadden (d.w.z. alleen door vertrouwen onderschreven werden).

Een soortgelijke actie zou inderdaad kunnen zijn, zoals in Nieuwsuur aangehaald werd, dat de VS ooit geen andere uitweg uit zijn schuldencrisis ziet dan invoering van een nieuwe, goudgedekte munteenheid, waarbij buitenlands goud ingenomen wordt en de betrokken landen de waarde ervan in nieuwe dollars vergoed krijgen. De Verenigde Staten hebben een al langer bestaande, steeds openlijkere en onbeschaamde neiging om hun eigen belang te laten prevaleren boven dat van andere naties en ik zie ze er zeker voor aan, om er met het buitenlandse goud vandoor te gaan.
pi_106546469
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 22:14 schreef dvr het volgende:
De kans dat Amerika zich dat goud ooit toeeigent is zeker aanwezig. In zekere zin hebben ze dat al eens gedaan, toen ze in 1971 de onder Bretton-Woods overeengekomen inwisselbaarheid van dollars voor goud eenzijdig opzegden. Het buitenland bezat toen grote hoeveelheden dollars die tot dat moment tegen een vaste koers voor goud ingewisseld konden worden, en daarna ineens alleen nog fiduciaire waarde hadden (d.w.z. alleen door vertrouwen onderschreven werden).
Zijn ze toen ook niet gestopt met die zilveren dollars? (bovenste)

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_106547101
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2012 00:32 schreef Aether het volgende:

Zijn ze toen ook niet gestopt met die zilveren dollars? (bovenste)
Dat was al eerder gebeurd, in 1968. Toen konden de dollars-met-zilverdekking die de overheid eerder had uitgebracht voor het laatst verzilverd (letterlijk) worden.
pi_106547732
De topicstarter is wel een beetje naief :)
  zondag 8 januari 2012 @ 01:15:12 #102
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_106547840
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 01:11 schreef Coehoorn het volgende:
De topicstarter is wel een beetje naief :)
Na deze inzichtelijke posting zal hij wel het licht zien
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_106552048
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 22:14 schreef dvr het volgende:
Interessante post. Ik was hier niet van op de hoogte. Dit maakt een en ander aannemelijker inderdaad.

Blijkbaar heeft dit de partnerschappen destijds ook niet onherstelbaar beschadigd, wat volgens veel posters in dit topic wel zou gebeuren.
pi_106553315
quote:

[..]

En dan?
[..]
quote:
Omdat de omvang van de economie nu veel groter is dan toen goud zo'n belangrijke rol speelde. Goud zou dan vergeleken met nu minimaal 100 keer meer waard moeten worden. Dat gaat voor nogal 'aparte' situaties zorgen.

quote:
De meeste zelfs? Daar zie ik dan graag een bron voor ^O^.
Goud is leuk om sieraden van te maken maar daarna houdt het snel op.
  zondag 8 januari 2012 @ 15:24:17 #105
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_106561383
Een groot deel van het Amerikaanse goud ligt in het Verenigd Koningkrijk. Een groot deel van ons goud ligt daar ook. Londen is nog altijd het bancaire hart van de wereld en dat willen ze ook zo houden. Ook de reden, waarom de Britten niet accoord gingen met het recente verdrag om de eurocrisis aan te pakken.
The best firms advertise the least...
pi_106562954
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:15 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
het kán.

verder valt er weinig zinnigs over te zeggen.
Dit dus.
Ze kunnen ook dreigen met een nucleaire holocaust op Zuid-Amerika als die niet 80% van hun olie afstaan.
Ze kunnen ook een reusachtig zonnescherm in de ruimte bouwen en zonlicht gaan verkopen aan de rest van de wereld.
Het kan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Wapperbaard op 08-01-2012 16:13:09 ]
Er is een poepstorm op komst.
pi_106564083
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 15:24 schreef edcetera het volgende:
Een groot deel van het Amerikaanse goud ligt in het Verenigd Koningkrijk.
Het Amerikaanse goud, dwz de nationale goudvoorraad, ligt volledig in de VS. Wel is Londen het centrum van de handel in fysiek goud en zijn de grote Amerikaanse bullionbanken er actief, en hebben ze er ook voorraden. Maar dan heb je het dus over private partijen, niet over de nationale goudvoorraad.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 10:57:37 #108
280950 samvirus
Testiculos habet llemax
pi_106634284
Toepasselijke banner:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Time for a Game of Disappearing Bears.
Iedereen teken de petitie! Comedy Central wordt kut
http://www.petitiesonline.nl/petitie/comedy-central-wordt-kut/93
  dinsdag 10 januari 2012 @ 11:25:59 #109
215628 woid
let's get Friendly
pi_106635077
eigenlijk een raar gegeven.., de enige waarde die goud heeft wordt gecreërd door onze ekster ogen...
pi_106635636
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 11:25 schreef woid het volgende:
eigenlijk een raar gegeven.., de enige waarde die goud heeft wordt gecreërd door onze ekster ogen...
Integendeel. Goud is praktisch onaantastbaar, het is zo inert als niks anders. Die eigenschap is al heel vroeg herkend en dat maakt dat het zo'n duurzame blijvende waarde heeft. Dat het glimt in een mooi kleurtje en makkelijk vorm te geven is maakt het dan ook nog aantrekkelijk als hebbeding voor sieraden en andere statusgoederen. Dat is niet waar het om gaat, de materiaaleigenschappen maken het ideaal als ruilmiddel voor de grotere uitgaven en als ultiem zekere belegging. Als de hele beschaving instort en we moeten overleven in een MadMax-achtige wereld dan is goud meteen weer veel waard. Het oneindige vertrouwen in goud komt door de betrouwbaarheid van het scheikundig element.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 11:52:26 #111
215628 woid
let's get Friendly
pi_106635925
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 11:43 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Integendeel. Goud is praktisch onaantastbaar, het is zo inert als niks anders. Die eigenschap is al heel vroeg herkend en dat maakt dat het zo'n duurzame blijvende waarde heeft. Dat het glimt in een mooi kleurtje en makkelijk vorm te geven is maakt het dan ook nog aantrekkelijk als hebbeding voor sieraden en andere statusgoederen. Dat is niet waar het om gaat, de materiaaleigenschappen maken het ideaal als ruilmiddel voor de grotere uitgaven en als ultiem zekere belegging. Als de hele beschaving instort en we moeten overleven in een MadMax-achtige wereld dan is goud meteen weer veel waard. Het oneindige vertrouwen in goud komt door de betrouwbaarheid van het scheikundig element.
je kan het eeuwig bewaren ja.., maar amper gebruiken omdat het te zacht is.

als het niet zo mooi zou glimmen en verder wel de zelfde eigenschappen zou hebben, zou het nooit de waarde hebben gehad als nu.
pi_106636440
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 11:52 schreef woid het volgende:

[..]

je kan het eeuwig bewaren ja.., maar amper gebruiken omdat het te zacht is.
En zwaar. Als je het slechtste gereedschap ooit wil maken dan moet je goud als basismateriaal nemen. Je kunt er overigens wel kernenergie uit halen en het is de beste warmtegeleider.

quote:
als het niet zo mooi zou glimmen en verder wel de zelfde eigenschappen zou hebben, zou het nooit de waarde hebben gehad als nu.
De relatieve onbruikbaarheid is nou juist een van de eigenschappen waardoor het de waarde heeft die het heeft. Je kunt het nooit nodig hebben en daardoor kun je het alleen maar hebben als over hebt, als je voorzien bent in je basisbehoeften. Het is dus vanzelf iets voor 'spaarders', en dus een ruilmiddel en een 'belegging'. Dat het glimt heeft ook weer heel veel te maken met de onveranderlijkheid, en dat het heel makkelijk en fijn te bewerken is maakt het voordeel van het hebben nog groter omdat je zo ook met je gespaard vermogen kan pronken terwijl het nog mooi is ook, maar als je kettinkje stuk gaat is de waarde niet weg. En het is nog schaars ook, want moeilijk te vinden.

Als je materialen indeelt op een schaal van geschiktheid om praktisch te gebruiken en alleen maar te hebben staat goud op het uiterste puntje. Juist dat geeft het zijn waarde ipv dat het aan zijn waarde afdoet.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 12:22:56 #113
215628 woid
let's get Friendly
pi_106636841
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 12:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

En zwaar. Als je het slechtste gereedschap ooit wil maken dan moet je goud als basismateriaal nemen. Je kunt er overigens wel kernenergie uit halen en het is de beste warmtegeleider.

[..]

De relatieve onbruikbaarheid is nou juist een van de eigenschappen waardoor het de waarde heeft die het heeft. Je kunt het nooit nodig hebben en daardoor kun je het alleen maar hebben als over hebt, als je voorzien bent in je basisbehoeften. Het is dus vanzelf iets voor 'spaarders', en dus een ruilmiddel en een 'belegging'. Dat het glimt heeft ook weer heel veel te maken met de onveranderlijkheid, en dat het heel makkelijk en fijn te bewerken is maakt het voordeel van het hebben nog groter omdat je zo ook met je gespaard vermogen kan pronken terwijl het nog mooi is ook, maar als je kettinkje stuk gaat is de waarde niet weg. En het is nog schaars ook, want moeilijk te vinden.

Als je materialen indeelt op een schaal van geschiktheid om praktisch te gebruiken en alleen maar te hebben staat goud op het uiterste puntje. Juist dat geeft het zijn waarde ipv dat het aan zijn waarde afdoet.
het is echt de mooiste verwoording van "waardeloos" die ik ooit gelezen heb :P
thanx mate.

feit is dat goud gewoon een andere valuta is naast de dollar euro etc. waarbij die documentjes (Bankbiljetten) ook eigenlijk geen waarden hebben, behalve een bepaald vertrouwen.

als iedereen goud op straat zou flikkeren zou de schaarsheid ook ten einde zijn. Dan kan het b.v. voor geleidingsmateriaal gebruikt worden, zonder dat je diep in de buidel moet tasten, er is immers zat alleen nu allemaal verborgen in kluizen.
(ook grappig, dat ze het uit de grond graven om het vervolgens weer in kluizen onder de grond te stoppen...)
pi_106638571
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 12:22 schreef woid het volgende:

[..]

het is echt de mooiste verwoording van "waardeloos" die ik ooit gelezen heb :P
thanx mate.
Waarde is een door mensen toegekende eigenschap aan zaken en materialen, behalve water en voedsel. Het kunnen gebruiken voor het een of het andere klusje kan een reden zijn om er waarde aan te kennen. Maar wat jij miskent is dat de onbruikbaarheid ook een reden kan zijn om er waarde aan toe te kennen.

quote:
feit is dat goud gewoon een andere valuta is naast de dollar euro etc. waarbij die documentjes (Bankbiljetten) ook eigenlijk geen waarden hebben, behalve een bepaald vertrouwen.
Een vertrouwen dat ooit niet voor niks op goud gebaseerd was. Goud is namelijk veel betrouwbaarder door zijn innerlijke eigenschappen, en niet door het systeem er omheen. Vertrouwen in geld is 100% vertrouwen in de samenleving en diens ordening en dus in andere mensen, vertrouwen in goud is veel meer vertrouwen in het materiaal zelf en slechts vertrouwen in het feit dat iemand dat in de toekomst weer zal willen hebben zoals mensen altijd goud hebben willen hebben zodra ze van het bestaan wisten.

Als je afreist naar de Amazone of een of ander eiland en je daar een stam vindt die niks van de huidige beschaving weet en nog nooit goud heeft gezien dan zullen die mensen het ook willen hebben. En als ze na tientallen jaren de eigenschappen hebben ontdekt zal het ook onder die Indianen het meest waardevolle materiaal zijn.

quote:
als iedereen goud op straat zou flikkeren zou de schaarsheid ook ten einde zijn. Dan kan het b.v. voor geleidingsmateriaal gebruikt worden, zonder dat je diep in de buidel moet tasten, er is immers zat alleen nu allemaal verborgen in kluizen.
(ook grappig, dat ze het uit de grond graven om het vervolgens weer in kluizen onder de grond te stoppen...)
Dat is op zich wel ironisch, maar het heeft allemaal met elkaar te maken. Doordat het zo diep onder de grond zit en iedereen die het ziet het wil houden, los van vertrouwen en maatschappelijke context, zal het altijd schaars zijn.
pi_106650737
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 23:11 schreef Ludd het volgende:
Zojuist in nieuwsuur (nederland 2) een item over het Nederlands goud. Maar liefst 90% van het Nederlandse goud ligt niet in Nederland.

Dit leek me een typisch bericht voor in bepaalde "alternatieve" media. Dit was echter gewoon op Nederland 2, in nieuwsuur. In het begin dacht ik, wat een onzin. Van de andere kant acht ik de Amerikanen tot veel in staat, zeker wanneer de dollar-hegemonie compleet wegvalt zullen ze wel iets 'moeten' doen om niet als derde wereldland ten onder te gaan.

Wat denken jullie hierover? Is dit enigszins aannemelijk?
Ik heb hier al mijn mening erover gegeven. Ik vind dus ook dat we ons goud daar gewoon moeten weghalen.
pi_106651079
quote:
15s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 18:42 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Ik heb hier al mijn mening erover gegeven. Ik vind dus ook dat we ons goud daar gewoon moeten weghalen.
Het gaat helemaal niet om overdreven veel geld of goud. Waarom zou je daar zoveel moeite voor gaan doen en diplomatiek allerlei ellende voor op je hals halen?
pi_106651630
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 18:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het gaat helemaal niet om overdreven veel geld of goud. Waarom zou je daar zoveel moeite voor gaan doen en diplomatiek allerlei ellende voor op je hals halen?
Diplomatieke ellende? Hoezo dat dan? Als het toch gewoon ons goud is wat door de VS wordt bewaard voor ons, wat zou het dan voor diplomatieke ellende moeten geven om het naar Nederland te halen?
  dinsdag 10 januari 2012 @ 19:31:01 #118
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_106652847
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 19:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Diplomatieke ellende? Hoezo dat dan? Als het toch gewoon ons goud is wat door de VS wordt bewaard voor ons, wat zou het dan voor diplomatieke ellende moeten geven om het naar Nederland te halen?
Omdat je ermee aangeeft dat je de VS niet meer vertrouwd.
pi_106652866
Goede kans dat Canada ons goud steelt om hun oorlog tegen Denemarken te financieren, in die zin zie liever ons goud naar Nederland terug vloeien.
pi_106653398
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 18:52 schreef du_ke het volgende:

Het gaat niet om de huidige geldwaarde maar om de strategische waarde. Dat goud zou ooit noodzakelijk kunnen zijn om De Nederlandse Bank en de Nederlandse overheid kredietwaardig te maken ten opzichte van buitenlandse centrale banken en handelspartners, en het zou zelfs vereist kunnen zijn om in een accute crisissituatie importgoederen (voedsel, energie) te kunnen betalen.
Normaal geld kan zijn volledige waarde verliezen, goud blijft (zeker in zo'n situatie) op grond van zijn schaarste en universele gewildheid waarde behouden. Daarom maakt het prominent deel uit van de reserves van alle centrale banken, die op grond van dat bezit kredietwaardig zijn en hun eigen munt en eigen bankstelsel kunnen verdedigen. En daarom is het van belang dat een nationale goudvoorraad zo veilig mogelijk bewaard wordt. Vroeger was de VS een logische keuze vanwege de Sovietdreiging en de militaire en economische onaantastbaarheid van de VS, en omdat we dat goud simpelweg van de Amerikaanse overheid 'verdiend' hebben door onze met export verdiende dollars er voor goud om te wisselen, maar als die afweging nu opnieuw gemaakt zou worden, denk ik niet dat de keuze weer even vanzelfsprekend op de VS zou vallen.
pi_106653814
Goede kans dat de EU het in Brussel wil gaan opslaan, die trend gaat komen :')
pi_106656663
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 19:41 schreef dvr het volgende:

[..]

Het gaat niet om de huidige geldwaarde maar om de strategische waarde. Dat goud zou ooit noodzakelijk kunnen zijn om De Nederlandse Bank en de Nederlandse overheid kredietwaardig te maken ten opzichte van buitenlandse centrale banken en handelspartners, en het zou zelfs vereist kunnen zijn om in een accute crisissituatie importgoederen (voedsel, energie) te kunnen betalen.
Normaal geld kan zijn volledige waarde verliezen, goud blijft (zeker in zo'n situatie) op grond van zijn schaarste en universele gewildheid waarde behouden.
Al behoudt het zijn waarde of vervijfvoudigd het in waarde, het stelt allemaal niks voor. We hebben niet zoveel goud meer en de waarde is nogal beperkt. En het is niet een of ander magisch iets oid.
quote:
Daarom maakt het prominent deel uit van de reserves van alle centrale banken, die op grond van dat bezit kredietwaardig zijn en hun eigen munt en eigen bankstelsel kunnen verdedigen.
Dat was lang geleden natuurlijk. Tegenwoordig ziet men in dat goud meer waard is wanneer er sieraden van gemaakt worden.

quote:
En daarom is het van belang dat een nationale goudvoorraad zo veilig mogelijk bewaard wordt. Vroeger was de VS een logische keuze vanwege de Sovietdreiging en de militaire en economische onaantastbaarheid van de VS, en omdat we dat goud simpelweg van de Amerikaanse overheid 'verdiend' hebben door onze met export verdiende dollars er voor goud om te wisselen, maar als die afweging nu opnieuw gemaakt zou worden, denk ik niet dat de keuze weer even vanzelfsprekend op de VS zou vallen.
Zolang we over en weer bondgenoten zijn vind ik het niet zo bijzonder allemaal.
pi_106656702
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 19:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 19:31 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Dat dus, geeft lekker wat onrust op de financiële markten. Iets wat je nu juist niet wilt.
pi_106665380
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 20:34 schreef du_ke het volgende:

Al behoudt het zijn waarde of vervijfvoudigd het in waarde, het stelt allemaal niks voor. We hebben niet zoveel goud meer en de waarde is nogal beperkt.
Het is momenteel 25 miljard waard, genoeg voor een noodbuffer of om bij invoering van een nieuwe munt dekking te verlenen aan de centrale bank.

quote:
En het is niet een of ander magisch iets oid.
Wel degelijk. Het is de enige stof op aarde die universeel gekend en gewild is, schaars en alleen door grote investeringen en inspanningen te winnen, onvervalsbaar, compact en vormbaar, die nauwelijks verbruikt wordt door consumptie of productieprocessen, en die een geschiedenis van duizenden jaren heeft als betrouwbaar betaal- en spaarmiddel.

quote:
Dat was lang geleden natuurlijk. Tegenwoordig ziet men in dat goud meer waard is wanneer er sieraden van gemaakt worden.
Integendeel, centrale banken vergroten momenteel hun goudreserves. Naast vreemde valuta (die door te hoge overheidsschulden bedreigd worden en waarvan de waarde tot 0 kan terugvallen) is goud de enige wereldwijd gebruikte centralebankreserve.

Overigens dienen sieraden in het grootste deel van de wereld niet in de eerste plaats voor de sier maar vooral als spaarmiddel. De statistiek dat de helft van de goudproductie voor sieraden bestemd is, is in die zin misleidend; het grootste deel ervan hoort feitelijk in de categorie 'beleggingsgoud'.
pi_106665528
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 23:17 schreef dvr het volgende:

[..]

Het is momenteel 25 miljard waard, genoeg voor een noodbuffer of om bij invoering van een nieuwe munt dekking te verlenen aan de centrale bank.
Op het moment dat het goed misgaat is dat nooit voldoende natuurlijk. Je moet het maar kunnen verkopen en de schulden zijn overal dan wel zodanig dat de schuldeisers niet zomaar zullen toestaan dat we het geld hiervoor gebruiken. En we hebben het over nog geen 1500 euro per Nederlander...
Peanuts.

[..]
quote:
Wel degelijk. Het is de enige stof op aarde die universeel gekend en gewild is, schaars en alleen door grote investeringen en inspanningen te winnen, onvervalsbaar, compact en vormbaar, die nauwelijks verbruikt wordt door consumptie of productieprocessen, en die een geschiedenis van duizenden jaren heeft als betrouwbaar betaal- en spaarmiddel.
Dat betrouwbare valt ook wel tegen hoor :D. Goud is vanwege de eigenschappen die je aangeeft namelijk ook heel gevoelig voor speculatie.
[..]
quote:
Integendeel, centrale banken vergroten momenteel hun goudreserves. Naast vreemde valuta (die door te hoge overheidsschulden bedreigd worden en waarvan de waarde tot 0 kan terugvallen) is goud de enige wereldwijd gebruikte centralebankreserve.

Overigens dienen sieraden in het grootste deel van de wereld niet in de eerste plaats voor de sier maar vooral als spaarmiddel. De statistiek dat de helft van de goudproductie voor sieraden bestemd is, is in die zin misleidend; het grootste deel ervan hoort feitelijk in de categorie 'beleggingsgoud'.
Als ik een centrale bank was zou ik het juist verpatsen en het geld beter investeren dan in de zoveelste bubble.

Maar goed hier gaan we het niet over eens worden gok ik :P
pi_106665824
quote:

[..]

Ze hebben ons al eerder genaaid met Echelon dus dat schept niet echt bijster veel vertrouwen voor de toekomst.
pi_106667318
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 23:28 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ze hebben ons al eerder genaaid met Echelon dus dat schept niet echt bijster veel vertrouwen voor de toekomst.
En dan doe ik er nog even de inzage in europees bankverkeer bij, iets met swift geloof ik.
-
pi_106667382
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 00:04 schreef quo_ het volgende:

[..]

En dan doe ik er nog even de inzage in europees bankverkeer bij, iets met swift geloof ik.
En garneren met een laagje SOPA en ACTA...
pi_106668842
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 23:21 schreef du_ke het volgende:

Op het moment dat het goed misgaat is dat nooit voldoende natuurlijk. Je moet het maar kunnen verkopen en de schulden zijn overal dan wel zodanig dat de schuldeisers niet zomaar zullen toestaan dat we het geld hiervoor gebruiken.
Het is niet bedoeld voor het afbetalen van schulden. Niet voor niets hebben Griekenland en Portugal nog geen gram van hun reserves verkocht.

Goud wordt bijvoorbeeld gebruikt als de munt door hyperinflatie opgeblazen is of als een land geruineerd opkrabbelt uit een oorlog of natuurramp.

quote:
Dat betrouwbare valt ook wel tegen hoor :D. Goud is vanwege de eigenschappen die je aangeeft namelijk ook heel gevoelig voor speculatie.
• Niet op de zeer lange termijn waarmee centrale banken (ook) te rekenen hebben
• Het is geen probleem; wanneer goud laag staat zijn de valutareserves veel waard en wanneer de valuta laag staan is goud meer waard.
• Ook speculatie wordt door fundamentals begrensd. Goud zal nooit goedkoper worden dan een half dagloon per gram (en dat is in economisch florissante tijden, wanneer de goudvoorraad irrelevant is).

quote:
Als ik een centrale bank was zou ik het juist verpatsen en het geld beter investeren dan in de zoveelste bubble.
Dat mag, maar dat betekent dat je in de eerder geschetste omstandigheden alleen nog grond, infrastructuur en nationaal erfgoed kunt verkopen om aan geld te komen. Dat druist in tegen het soevereiniteitsprincipe en bovendien zijn die assets veel minder liquide dan het altijd en overal verkoopbare goud.

quote:
Maar goed hier gaan we het niet over eens worden gok ik :P
Natuurlijk niet. Ik ben het nooit eens met meninkjes die zo slecht onderbouwd en beredeneerd zijn.. _O-
pi_106677139
quote:

[..]

Merkwaardig soort vertrouwen dan. Als de VS alleen maar onze eigendom bewaart, dan is het terughalen daarvan ook geen vertrouwenskwestie. Als ik mijn broer heb gevraagd of ik mijn juwelen bij hem kon stallen omdat het bij mij diefstalgevoelig is, en ik oordeel jaren later dat het wel veilig genoeg is om ze zelf te bewaren, en mijn broer gaat dan moeilijk doen over vertrouwen enzo, dan heeft hij kennelijk toch iets van een claim op mijn spullen gelegd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 20:35 schreef du_ke het volgende:

Dat dus, geeft lekker wat onrust op de financiële markten. Iets wat je nu juist niet wilt.
Waardoor geeft dat onrust dan? Het gaat om het opzeggen van een bewaarovereenkomst met een tegenwaarde van enkele tonnen per jaar. Waarom zou dat financiele markten in beroering brengen? De VS kon immers toch al niet over ons goud beschikken? Daar verandert toch niks aan? Of toch wel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')