Die snelheid kan je alleen gebruiken als je voorganger tegen een betonnen muur aanrijdt. Niet met gewoon afremmen. Na de eerste seconde voluit remmen is de snelheid van je voorganer 23 meter per seconde en heeft hij 5 meter minder afgelegd dan jij.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:22 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Huh? wut? 5 meter in een seconde? waar haal je dat vandaan? 120 km/u is nog steeds 33 meter per seconde![]()
Mee eens uiteraard.quote:2 seconden op de snelweg @ 120 is lang zat, als je scherp bent en op zit te letten. 2 seconden is aan de krappe kant als je voorganger vol in een stilstaande file klapt, maar dan zit je zelf ook wel een beetje te snurken![]()
Het enige verschil wat je op moet vangen in die 2 seconden (65 - 70 meter) is je reaktietijd en eventueel het verschil in vertraging tov je voorganger, en dat moet makkelijk lukken als je niet als een zombie achter het stuur van een auto uit 1965 met rondom trommelremmen zit
Ik rij ook altijd 50 in de 4. Mijn auto heeft er geen moeite mee.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 16:41 schreef silenthill het volgende:
2 seconden afstand is ruim voldoende.
In die 1 seconde reactietijd, zit je al achterin je voorganger als die vol in zijn ankers gaat.
In de spits kun je vaak niet anders, maar anders hou ik meer afstand en dat heeft geholpen. Waardoor ik niet vol in de remmen hoefde en zelfs 1 keer naar de vluchtstrook kunnen uitwijken, terwijl voor mij er 4 op elkaar zaten.
Het nieuwe rijden, nog zo eentje. mensen die 50 in zijn 4 of 5 rijden.![]()
met 1700 toeren, lekker voor je blok ( druk op lagers enzo )
Ik rij regelmatig 50 in zn 5. Met 1100 toeren maar ik trek sneller op dan een gemiddelde auto in zn 3quote:Op vrijdag 6 januari 2012 18:00 schreef blup het volgende:
Zolang je van 50 in zijn 4 of 5 niet plankgas gaat heeft het blok er niet veel moeite mee.
Nog een: Duitse degelijkheid.![]()
![]()
![]()
50 in de 5 is bij net genoeg om net niet te gaan "bokken"quote:Op vrijdag 6 januari 2012 18:17 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ik rij regelmatig 50 in zn 5. Met 1100 toeren maar ik trek sneller op dan een gemiddelde auto in zn 3
Ahnee joh wat ergquote:Op vrijdag 6 januari 2012 18:17 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ik rij regelmatig 50 in zn 5. Met 1100 toeren maar ik trek sneller op dan een gemiddelde auto in zn 3
Dat van die druk op lagers is inderdaad een broodje aap.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 16:41 schreef silenthill het volgende:
2 seconden afstand is ruim voldoende.
In die 1 seconde reactietijd, zit je al achterin je voorganger als die vol in zijn ankers gaat.
In de spits kun je vaak niet anders, maar anders hou ik meer afstand en dat heeft geholpen. Waardoor ik niet vol in de remmen hoefde en zelfs 1 keer naar de vluchtstrook kunnen uitwijken, terwijl voor mij er 4 op elkaar zaten.
Het nieuwe rijden, nog zo eentje. mensen die 50 in zijn 4 of 5 rijden.![]()
met 1700 toeren, lekker voor je blok ( druk op lagers enzo )
Heel simpel verhaal: Je auto levert bij weinig toeren weinig kracht maar moet wel de hele auto voortduwen. De belasting is dus hoger dan wanneer je in het werkgebied van je toerenbereik zit.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:13 schreef classpc het volgende:
[..]
Dat van die druk op lagers is inderdaad een broodje aap.
Het is niet slecht voor je motorblok om 50 in z'n 4 of 5 te rijden. Zolang je maar niet bij 30 al overschakelt naar z'n 5. Als jij normaal optrekt tot 50 en dan overschakelt naar de 5 dan is er echt niks aan de hand. Het kost veel minder kracht om de auto op snelheid te houden dan om die snelheid te bereiken, dus er is niks mis om dan in z'n 5 te rijden.
Dat soort dingen staan zelfs in de handleiding van mijn Astra F dat je vroeg moet overschakelen en de motor laag in de toeren moet houden. En daar zit een blok in dat vrijwel identiek is aan die van een Kadett.
Ja, een bol kost ¤30,-/¤40,- (4 bollen van ¤30,- en 1 van ¤40,-) en de monteur vraagt ¤27,50* per uur. Om de bollen aan de voorkant los te halen moet je de motorkap openen, een boutje losdraaien (om het system drukloos te maken) en met een hamer en beitel de bollen er af 'slaan'. Om de bollen aan de achterkant los te halen moet je de auto op een brug rijden en met een hamer en beitel de bollen er af 'slaan'. Soms zitten die bollen erg vast, maar aangezien die lui dat dagelijks doen hebben ze daar ook vast truucjes voor.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 01:32 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Wou je zeggen dat dat goedkoop is dan? En er dan vanuit gaan dat ze nieuw worden gemonteerd door een garagist. Niet door een beun uit Hoekekutterhielkema.
je moet ook niet optrekken in zijn 50 naar de 50 toe, dat gaat niet eens werken. als je eenmaal 50 rijdt is er relatief weinig energie nodig om die snelheid aan te houden. dan kun je bij veel auto's ook zo ongeveer naar de 5 zonder dat ie gaat 'bokken'. en minder toeren = minder slijtage.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:27 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Daarbij is die extra belasting ook niet heel goed voor de interne onderdelen zoals de drijfstangen enzo, los van de mindere smering. Vergelijk het maar met het optrekken in de zwaarste versnelling van je fiets; je moet dan veel kracht op de trappers zetten.
jah dat klopt maar een moderne auto stoot per jaar toch meer de lucht in dan een gemiddelde oldtimer..quote:Op donderdag 5 januari 2012 22:00 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
Sommige oldtimers zijn inderdaad behoorlijk vervuilender dan een moderne auto...
wasdat maar zo!quote:Op vrijdag 6 januari 2012 11:04 schreef Barcaconia het volgende:
Oja: een heel vaak gehoorde:
"Als je xenon achteraf inbouwt kom je niet meer door de APK."
klopt heb een koppeling mogen vervangen ooit...quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:00 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
"Een automaat hoef je niet te onderhouden omdat je geen koppelling hebt"
zocht nog een donor motorquote:Op vrijdag 6 januari 2012 22:30 schreef silenthill het volgende:
Mijn "kamperbak" fluitend door de APK![]()
Audi 80 uit 1981
Gekocht met een vol jaar APK, voor een appel en een ei.
[ afbeelding ]
Overal waar je tegenaan schopte of met je vingers drukte, prikte je door het plaatwerk.
De bodem was net zo erg. Heeft 30 jaar aan de kust gestaan ( Lekker zoute lucht )
3 jaar geleden door de ANWB op autoambulance naar de sloop gebracht, omdat ik door mijn achteras was gezakt, toen ik een oprit stapvoets nam.
Zie hem nu nog regelmatig rondrijden in de buurt van mijn werk. In plaats van piepen, kraakte hij onder het rijden.
APK, hoezo veilig
Hooguit dat hij aangeeft dat mensen denken dat een goedgekeurde auto 100% goed/veilig/technisch in orde is. Wat niet zo is. 80% van de mensen denken dat wel. Als het niet meer is.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:34 schreef Dromer het volgende:
Sommige mensen moet de definitie van 'broodje aap' nodig worden uitgelegd.
Ja, NU, voor een ouwe Citroen. NU kost dat 'niks' meer. Toen wel. Een normaal denkend mens koopt geen BX (of weet ik veel wat uit die tijd) meer voor hun dagelijkse 300km woon~werk. Sure, er zijn uitzonderingen, maar die zijn op 1 zagerijhand te tellen.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 20:00 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ja, een bol kost ¤30,-/¤40,- (4 bollen van ¤30,- en 1 van ¤40,-) en de monteur vraagt ¤27,50* per uur. Om de bollen aan de voorkant los te halen moet je de motorkap openen, een boutje losdraaien (om het system drukloos te maken) en met een hamer en beitel de bollen er af 'slaan'. Om de bollen aan de achterkant los te halen moet je de auto op een brug rijden en met een hamer en beitel de bollen er af 'slaan'. Soms zitten die bollen erg vast, maar aangezien die lui dat dagelijks doen hebben ze daar ook vast truucjes voor.
En de 'beun' die die prijzen rekent werkt bij D&O Services.
Schokbrekers laten vervangen is duurder en vaak ingewikkelder.
*Morgen ga ik er heen en dan rekenen ze die prijzen. Wellicht zijn het aangepaste actieprijzen, maar het blijft goedkoper dan schokdempers laten vervangen.
Mensen die roepen op een verjaardag dat die bollen duur zijn (laten we het bollen noemen), zijn de mensen die die auto's de fabriek uit hebben zien rollen en ze hebben zien staan in showrooms. Die hebben dan via via opgevangen dat het een duur grapje is. Wat ook zo is. In 1989. Dat zijn de mensen die roepen dat het duur is. In de tijd dat ze net zoveel rondreden als de AstraCorsa/Golf/Polo NU.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:00 schreef 2cv het volgende:
Ja, DAT zei je er niet bij. Los daarvan: alleen de bollen waren vroeger duurder. Ze zaten op dezelfde manier vast. Hoewel ... Ze zullen wat minder vastgerot gezeten hebben.
Inmiddels. Al zijn de kosten zonder dat je precies weet waar je het halen moet (leek) en laten doen, nog steeds niet in verhouding met de waarde van een gemiddelde Citroen uit die tijd. Of hij moet in concoursstaat zijn. Maar dan koop je er nog steeds in waarde geen Fiat 500 voor. 2e hands.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:06 schreef 2cv het volgende:
Dus het is inmiddels een broodje-aap verhaal.
Nou neequote:Op donderdag 5 januari 2012 14:10 schreef Gokhan03 het volgende:
"Is je auto nou alweer kapot? Hij zit elke keer weer in de garage"
Domme kut, jaarlijkse APK moet iedereen ondergaan
Als je niet weet waar je dingen halen moet is alles duur. En in verhouding ? Wie bepaalt of iets in verhouding is ?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:09 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Inmiddels. Al zijn de kosten zonder dat je precies weet waar je het halen moet (leek) en laten doen, nog steeds niet in verhouding met de waarde van een gemiddelde Citroen uit die tijd. Of hij moet in concoursstaat zijn. Maar dan koop je er nog steeds in waarde geen Fiat 500 voor. 2e hands.
Lekker makkelijk lullenquote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:20 schreef 2cv het volgende:
[..]
Als je niet weet waar je dingen halen moet is alles duur. En in verhouding ? Wie bepaalt of iets in verhouding is ?
Jij ook, jij komt plotseling met 'vroeger' aanzetten.quote:
Ja hoi.quote:anyway, ik vind 50 wel een 3e versnelling waard. de auto is een stuk responsiever indien nodig, remt beter af op de motor. dat soort dingen.
Is dat niet zo dan? Tenminste, op de langere termijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 03:22 schreef Faxie het volgende:
Wankelmotoren kosten veel aan onderhoud, en zo nog een paar
Hoi,quote:Op zaterdag 7 januari 2012 08:20 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja hoi.
Zet hem dan in zn 2 zou ik zeggen.
Doei!
Thnx, maar niet te serieus hè? ik zat vosss een beetje te klierenquote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:56 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Gewoon 50 in z'n 3, dan loopt de motor lekker, is 'ie zuinig en kun je goed afremmen op de motor en optrekken. Zuinigheid zit 'm in de constantheid van je gas.
Net als "80 in zn 5"quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:09 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ach nog een leuke. Iemand vroeg mij bij hoeveel toeren ik schakelde normaal. Ik zeg meestal tussen de 3500 en 4000 toeren, maargoed dat ligt er ook aan in welke auto en mijn bui. Hij helemaal verbaast: "Maar dat is toch helemaal niet zuinig?!".
Ik rijd in de auto van mijn ouders zuiniger dan mijn vader, ik rijd overal vlot door en hij het tegenover gestelde. Gewoon veel uit laten rollen als het kan, dat scheelt pas (ook voor je remmen). Doe ik in mijn eigen auto's ook.
Doet me denken aan dit:quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:13 schreef valek het volgende:
Ik hoorde gisteren een verhaal van mijn collega. Bij het bedrijf waar hij eerst werkt was een man die altijd sterke verhalen vertelde en het zelf ook nog geloofde. Hij reed een keer langs een akker waar een tractor vast zat in de modder. Hij heeft met zijn auto die tractor uit de modder getrokken.
ik heb het bij verschillende auto's getest, maar 50 / 60 in zijn 5 is altijd zuiniger dan in zijn 3.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:56 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Gewoon 50 in z'n 3, dan loopt de motor lekker, is 'ie zuinig en kun je goed afremmen op de motor en optrekken. Zuinigheid zit 'm in de constantheid van je gas.
Heb jij geen manometer in je schoen dan?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 14:34 schreef jitzzzze het volgende:
Maar hoe zit het nou met bandenspanning? Kan je die controleren door een trap tegen het wiel te geven?
Hoi!quote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:51 schreef powerflux het volgende:
[..]
Hoi,
mag de 4 ook voor gewoon cruisen in de 50? want dat doe ik soms.
oh, en 90 in z'n 2 kan 'ie trouwens ook. zegt de fabriek. maar ik vond 85 al wel goed.
tjeetje, wat een keuzes allemaal![]()
Groetjes!
Nee, alleen in mijn oorquote:Op zaterdag 7 januari 2012 15:10 schreef fathank het volgende:
[..]
Heb jij geen manometer in je schoen dan?
Dat van die oliepomp en smering schijnt volgens onze monteur onzin te zijn. Volgens hem maakt het ook geen bal uit of je de auto 's morgens 10 minuten laat draaien. Volgens sommigen schijnt het blok dan ook minder te smeren. Hij wist mij te vertellen dat dat vooral een probleem was van oude motorblokken, maar dat het met moderne blokken geen bal meer uitmaakt.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:22 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Heel simpel verhaal: Je auto levert bij weinig toeren weinig kracht maar moet wel de hele auto voortduwen. De belasting is dus hoger dan wanneer je in het werkgebied van je toerenbereik zit.
Aangezien je oliepomp ook maar op halve toeren draait heb je minder smering dan bij het normale werkgebied van je toerenbereik. Hoge belasting en minder smering is meer slijtage.
eerst warm rijden voor volle belasting. telt nog wel volgens mijn instructieboekje.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 16:56 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Dat van die oliepomp en smering schijnt volgens onze monteur onzin te zijn. Volgens hem maakt het ook geen bal uit of je de auto 's morgens 10 minuten laat draaien. Volgens sommigen schijnt het blok dan ook minder te smeren. Hij wist mij te vertellen dat dat vooral een probleem was van oude motorblokken, maar dat het met moderne blokken geen bal meer uitmaakt.
Tuurlijk, maar dat is iets anders.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 16:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
eerst warm rijden voor volle belasting. telt nog wel volgens mijn instructieboekje.
Dit. Loerend op het metertje en op het moment dat de 90 wordt aangetikt vol op het gas.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:07 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
OHja, ook een leuke; hij is toch warm wanneer de koelvloeistoftemperatuur omhoog gaat?
Ik vraag me dan wel af waarom ze er dan niet een metertje voor de olie bij in zetten. Zo moeilijk moet dat niet zijn lijkt me.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:37 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Dit. Loerend op het metertje en op het moment dat de 90 wordt aangetikt vol op het gas.
goeie vraag. vroeger had je dat volgens mij nog wel eens?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:41 schreef classpc het volgende:
[..]
Ik vraag me dan wel af waarom ze er dan niet een metertje voor de olie bij in zetten. Zo moeilijk moet dat niet zijn lijkt me.
Koelvloeistof is voor gewone mensen belangrijker, als dat te warm wordt dan heb je een probleem. Plus dat je dan nóg een metertje hebt.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:41 schreef classpc het volgende:
[..]
Ik vraag me dan wel af waarom ze er dan niet een metertje voor de olie bij in zetten. Zo moeilijk moet dat niet zijn lijkt me.
Jep, volgens mij pa zit een olietemperatuurmeter er vroeger (bijna) standaard in en kwam een koelvloeistoftemperatuurmeter zo goed als nooit voor. Doe mij maar beiden.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
goeie vraag. vroeger had je dat volgens mij nog wel eens?
Olie doet er drie tot vier keer langer over om op te warmen dan water. Lijkt een meter mij geen overbodige luxe, verder houd ik van metertjes, geven toch een soort van veiligheidsgevoel. De water- en olietemperatuurmeter zouden evt. ook wel gecombineerd kunnen worden in één meter.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:52 schreef Gokhan03 het volgende:
Voor een normaal rijgedrag in het verkeer heb je geen olietempmeter nodig. Je gaat niet constant op volle toeren rijden want daarvoor heb je de versnellingen voor.
Ik denk dat de kvstempmeter er is omdat deze het snelst opwarmt en je snel kan zien als je motor overhit raakt.
Zelfs als hij op 90 graden zou staan betekent niet dat je olie ook 90 graden is
Maar dat terzijde, tegenwoordig heb je auto's waar ook geen kvstempmeter op zit.
Dat snap ik. Een tijd terug reed ik in een honda uit rond 2005 en die had geen temp meterquote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:55 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Olie doet er drie tot vier keer langer over om op te warmen dan water. Lijkt een meter mij geen overbodige luxe, verder houd ik van metertjes, geven toch een soort van veiligheidsgevoel. De water- en olietemperatuurmeter zouden evt. ook wel gecombineerd kunnen worden in één meter.
Ja maar je hoeft de gebruiker van je product ook niet dom te houden. Het lijkt net alsof dat tegenwoordig veel meer gedaan wordt. Alles achter kappen stoppen en minder makkelijk bereikbaar maken... Alsof ze niet willen dat je zelf de standaard klusjes doet of iets simpels vervangt.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:43 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Koelvloeistof is voor gewone mensen belangrijker, als dat te warm wordt dan heb je een probleem. Plus dat je dan nóg een metertje hebt.
Veel auto's zijn tegenwoordig zo stil dat je het motorgeluid zo goed als niet meer hoort of als je harde muziek draait. Doe mij maar gewoon metertjes.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:04 schreef classpc het volgende:
[..]
Ja maar je hoeft de gebruiker van je product ook niet dom te houden. Het lijkt net alsof dat tegenwoordig veel meer gedaan wordt. Alles achter kappen stoppen en minder makkelijk bereikbaar maken... Alsof ze niet willen dat je zelf de standaard klusjes doet of iets simpels vervangt.
Dat is net zoals dat de meest simpele modellen ook geen toerenteller hebben. Die heb je in principe ook niet nodig omdat je prima op het motorgeluid kunt rijden, maar het is nog steeds wel handig om te kunnen zien.
ze willen ook niet dat je zelf lampjes vervangt. liever naar de garage, daarom zijn de lampjes tegenwoordig vaak onmogelijk om snel te vervangen.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:04 schreef classpc het volgende:
[..]
Ja maar je hoeft de gebruiker van je product ook niet dom te houden. Het lijkt net alsof dat tegenwoordig veel meer gedaan wordt. Alles achter kappen stoppen en minder makkelijk bereikbaar maken... Alsof ze niet willen dat je zelf de standaard klusjes doet of iets simpels vervangt.
Dat is net zoals dat de meest simpele modellen ook geen toerenteller hebben. Die heb je in principe ook niet nodig omdat je prima op het motorgeluid kunt rijden, maar het is nog steeds wel handig om te kunnen zien.
As je er goed mee omgaat gaan ze tegenwoordig best lang mee. Regulier onderhoud is een lachertje.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:24 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Is dat niet zo dan? Tenminste, op de langere termijn.
Ben ik helemaal met je eens.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:07 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Veel auto's zijn tegenwoordig zo stil dat je het motorgeluid zo goed als niet meer hoort of als je harde muziek draait. Doe mij maar gewoon metertjes.
Regulier onderhoud is bij alle auto's vaak het sleutelwoord.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:12 schreef Faxie het volgende:
[..]
As je er goed mee omgaat gaan ze tegenwoordig best lang mee. Regulier onderhoud is een lachertje.
Dat voel je al na 2 seconden of je in de goeie versnelling zit.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:13 schreef classpc het volgende:
[..]
Ben ik helemaal met je eens.
Al weet je op een gegeven moment wel ongeveer in welke versnelling je moet zitten op een bepaalde snelheid.
Tuurlijk, maar ik wil gewoon die meters, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust. Voor mij is minder niet altijd beter.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:13 schreef classpc het volgende:
[..]
Ben ik helemaal met je eens.
Al weet je op een gegeven moment wel ongeveer in welke versnelling je moet zitten op een bepaalde snelheid.
quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:19 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar ik wil gewoon die meters, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust. Voor mij is minder niet altijd beter.
Wat is nu het broodje aap?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:35 schreef Ridocar het volgende:
Vrachtwagenchauffeurs rijden slingerend met 100, al rukkend, met het pornoboekje in de hand, laptop opengeklapt op het dashboard en radio hollandio op 10 op de snelwegen.
Allemaal.
Meeste verzekeraars hebben dat in de polisvoorwaarden geregeld hoor.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:24 schreef CafeRoker het volgende:
'als je apk verlopen is ben je automatisch niet meer verzekerd'
BS. tenzij je een ongeluk dat aan achterstallig onderhoud te wijten is.
Als ik de verhalen van mijn buurman mag geloven die internationaal rijdt dan klopt dat aardigquote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:35 schreef Ridocar het volgende:
Vrachtwagenchauffeurs rijden slingerend met 100, al rukkend, met het pornoboekje in de hand, laptop opengeklapt op het dashboard en radio hollandio op 10 op de snelwegen.
Allemaal.
dat die begrenzer op minstens 100 staat afgesteld. Meestal vastgesteld door mensen in een auto met een enorme tellerafwijking.quote:
ik heb het bij twee verschillende verzekeraars nagevraagd en bevestigd gekregen. Een van de twee was zelfs schriftelijk.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:47 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Meeste verzekeraars hebben dat in de polisvoorwaarden geregeld hoor.
Dat wilde ik ook typen, want dat lijkt mij het meest waarschijnlijke. No way dat die gaan uitkeren voor een niet apk gekeurde auto. Ik kan het mij gewoon bijna niet voorstellen, maar wat niet kan.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:47 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Meeste verzekeraars hebben dat in de polisvoorwaarden geregeld hoor.
Oh. Zonder lading lopen die wel behoorlijk richting de 100.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:37 schreef Ridocar het volgende:
[..]
dat die begrenzer op minstens 100 staat afgesteld. Meestal vastgesteld door mensen in een auto met een enorme tellerafwijking.
Al die andere dingen komen daar nog achteraan.
B.u.l.l.s.h.i.t.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:53 schreef RichardHammond het volgende:
Oh. Zonder lading lopen die wel behoorlijk richting de 100.
Mijn kameraad zegt het, als chauffeur zijnde, zelf. Het zal geen 100 wezen, maar absoluut harder dan 90.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 21:26 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
B.u.l.l.s.h.i.t.
De begrenzer werkt op de tachograaf, en dat is een geëikt instrument. Dingen zijn afgesteld op 89.9 km/u en geen meter harder. Als jij erachter rijdt en je teller geeft 100 aan, kun je er vergif op innemen dat jóuw teller 10 km te veel aangeeft.
zo 1 zoek ik dusquote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:27 schreef silenthill het volgende:
@T42
Was het bekende 1600 dieselblok van Audi, zonder turbo uiteraard.
KM stand stond op 350.000, waarvan de teller zeker wat was teruggedraaid.
Blok liep heel netjes en altijd starten en lopen.
ik heb een auto die maar 2 versnellingen heeftquote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:51 schreef powerflux het volgende:
[..]
Hoi,
mag de 4 ook voor gewoon cruisen in de 50? want dat doe ik soms.
oh, en 90 in z'n 2 kan 'ie trouwens ook. zegt de fabriek. maar ik vond 85 al wel goed.
tjeetje, wat een keuzes allemaal![]()
Groetjes!
dat doe je in de racerijquote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:41 schreef classpc het volgende:
[..]
Ik vraag me dan wel af waarom ze er dan niet een metertje voor de olie bij in zetten. Zo moeilijk moet dat niet zijn lijkt me.
sinds de jaren 50 zetten ze in veel auto's streepjes in de km teller. die geven de maximale snelheid aan + voor welke versnellingquote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:04 schreef classpc het volgende:
[..]
Ja maar je hoeft de gebruiker van je product ook niet dom te houden. Het lijkt net alsof dat tegenwoordig veel meer gedaan wordt. Alles achter kappen stoppen en minder makkelijk bereikbaar maken... Alsof ze niet willen dat je zelf de standaard klusjes doet of iets simpels vervangt.
Dat is net zoals dat de meest simpele modellen ook geen toerenteller hebben. Die heb je in principe ook niet nodig omdat je prima op het motorgeluid kunt rijden, maar het is nog steeds wel handig om te kunnen zien.
Ik ben ook chauffeur, en ik zeg dat je kameraad bierpraat verkooptquote:Op zaterdag 7 januari 2012 21:28 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Mijn kameraad zegt het, als chauffeur zijnde, zelf. Het zal geen 100 wezen, maar absoluut harder dan 90.
na een brug als ze naar beneden rijdenquote:Op zaterdag 7 januari 2012 21:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik rij wel eens achter vrachtwagens maar de bulk rijdt rond de 90 volgens gps. enkele keer zie je er die 100 rijden maar die zullen wel gepriegeld hebben aan hun begrenzer gok ik.
Of als ze er van af donderenquote:Op zaterdag 7 januari 2012 22:39 schreef T42 het volgende:
[..]
na een brug als ze naar beneden rijden
Dat verhaal over die bloemenboeren heb ik ook wel gehoord, daarvan werd de cardan vervangen door een buscardan. Banden vervangen heeft zo goed als geen zin. Maar dan mag jij mij uitleggen hoe het kan dat wanneer ik de auto 90 km per uur laat rijden volgens de gps en op de CC, ik alsnog word ingehaald.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 22:09 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik ben ook chauffeur, en ik zeg dat je kameraad bierpraat verkoopt![]()
Rijdende werktuigen zóuden harder kunnen lopen omdat die wel de begrenzerplicht, maar niet de keuringsplicht erbij hebben, dus die kunnen afwijken na een aantal jaren. Ik kon in mijn mobiele kraan bijvoorbeeld het ding uitzetten dmv een schakelaar om een aanloopje voor een brug of het uitklimmen van een tunnel te kunnen doen met meer dan 35 km/u, maar vrachtwaggels hebben stuk voor stuk een gekeurde en geëikte begrenzer, en die lopen geen spat harder als wat ik al aangaf, is wettelijk verplicht, hem uitschekelen is een economisch delict, te beboeten met boetes ter hoogte van een maandsalaris voor de chauffeur, en enkele keren dat bedrag voor het bedrijf.
Wat wél kan, en dat flikken vooral bloemenboeren wel eens, is dat de auto na de keuring voorzien wordt van een afwijkende bandenmaat, en dat kan een paar km schelen, maar geen 10
Een cardan vervangen heb ik nog niet gehoord, lijkt me wel een hoop werk om elk jaar te doen, maargoed, het zou kunnen.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 23:15 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Dat verhaal over die bloemenboeren heb ik ook wel gehoord, daarvan werd de cardan vervangen door een buscardan. Banden vervangen heeft zo goed als geen zin. Maar dan mag jij mij uitleggen hoe het kan dat wanneer ik de auto 90 km per uur laat rijden volgens de gps en op de CC, ik alsnog word ingehaald.
Je hebt BE nodig wanneer het eigen gewicht + laadvermogen van de aanhanger meer is dan het leeg gewicht van de auto. En een aanhanger zonder eigen kenteken mag je rijbewijstechnisch altijd trekken. Je moet dan alleen nog even kijken of de auto het mag trekken ...quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:20 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Aanhanger met eigen kenteken mag je alleen met BE rijden omdat een eigen kenteken pas vanaf 750kg (of iets anders) is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |