Nee, alleen in mijn oorquote:Op zaterdag 7 januari 2012 15:10 schreef fathank het volgende:
[..]
Heb jij geen manometer in je schoen dan?
Dat van die oliepomp en smering schijnt volgens onze monteur onzin te zijn. Volgens hem maakt het ook geen bal uit of je de auto 's morgens 10 minuten laat draaien. Volgens sommigen schijnt het blok dan ook minder te smeren. Hij wist mij te vertellen dat dat vooral een probleem was van oude motorblokken, maar dat het met moderne blokken geen bal meer uitmaakt.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:22 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Heel simpel verhaal: Je auto levert bij weinig toeren weinig kracht maar moet wel de hele auto voortduwen. De belasting is dus hoger dan wanneer je in het werkgebied van je toerenbereik zit.
Aangezien je oliepomp ook maar op halve toeren draait heb je minder smering dan bij het normale werkgebied van je toerenbereik. Hoge belasting en minder smering is meer slijtage.
eerst warm rijden voor volle belasting. telt nog wel volgens mijn instructieboekje.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 16:56 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Dat van die oliepomp en smering schijnt volgens onze monteur onzin te zijn. Volgens hem maakt het ook geen bal uit of je de auto 's morgens 10 minuten laat draaien. Volgens sommigen schijnt het blok dan ook minder te smeren. Hij wist mij te vertellen dat dat vooral een probleem was van oude motorblokken, maar dat het met moderne blokken geen bal meer uitmaakt.
Tuurlijk, maar dat is iets anders.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 16:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
eerst warm rijden voor volle belasting. telt nog wel volgens mijn instructieboekje.
Dit. Loerend op het metertje en op het moment dat de 90 wordt aangetikt vol op het gas.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:07 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
OHja, ook een leuke; hij is toch warm wanneer de koelvloeistoftemperatuur omhoog gaat?
Ik vraag me dan wel af waarom ze er dan niet een metertje voor de olie bij in zetten. Zo moeilijk moet dat niet zijn lijkt me.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:37 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Dit. Loerend op het metertje en op het moment dat de 90 wordt aangetikt vol op het gas.
goeie vraag. vroeger had je dat volgens mij nog wel eens?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:41 schreef classpc het volgende:
[..]
Ik vraag me dan wel af waarom ze er dan niet een metertje voor de olie bij in zetten. Zo moeilijk moet dat niet zijn lijkt me.
Koelvloeistof is voor gewone mensen belangrijker, als dat te warm wordt dan heb je een probleem. Plus dat je dan nóg een metertje hebt.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:41 schreef classpc het volgende:
[..]
Ik vraag me dan wel af waarom ze er dan niet een metertje voor de olie bij in zetten. Zo moeilijk moet dat niet zijn lijkt me.
Jep, volgens mij pa zit een olietemperatuurmeter er vroeger (bijna) standaard in en kwam een koelvloeistoftemperatuurmeter zo goed als nooit voor. Doe mij maar beiden.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
goeie vraag. vroeger had je dat volgens mij nog wel eens?
Olie doet er drie tot vier keer langer over om op te warmen dan water. Lijkt een meter mij geen overbodige luxe, verder houd ik van metertjes, geven toch een soort van veiligheidsgevoel. De water- en olietemperatuurmeter zouden evt. ook wel gecombineerd kunnen worden in één meter.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:52 schreef Gokhan03 het volgende:
Voor een normaal rijgedrag in het verkeer heb je geen olietempmeter nodig. Je gaat niet constant op volle toeren rijden want daarvoor heb je de versnellingen voor.
Ik denk dat de kvstempmeter er is omdat deze het snelst opwarmt en je snel kan zien als je motor overhit raakt.
Zelfs als hij op 90 graden zou staan betekent niet dat je olie ook 90 graden is
Maar dat terzijde, tegenwoordig heb je auto's waar ook geen kvstempmeter op zit.
Dat snap ik. Een tijd terug reed ik in een honda uit rond 2005 en die had geen temp meterquote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:55 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Olie doet er drie tot vier keer langer over om op te warmen dan water. Lijkt een meter mij geen overbodige luxe, verder houd ik van metertjes, geven toch een soort van veiligheidsgevoel. De water- en olietemperatuurmeter zouden evt. ook wel gecombineerd kunnen worden in één meter.
Ja maar je hoeft de gebruiker van je product ook niet dom te houden. Het lijkt net alsof dat tegenwoordig veel meer gedaan wordt. Alles achter kappen stoppen en minder makkelijk bereikbaar maken... Alsof ze niet willen dat je zelf de standaard klusjes doet of iets simpels vervangt.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:43 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Koelvloeistof is voor gewone mensen belangrijker, als dat te warm wordt dan heb je een probleem. Plus dat je dan nóg een metertje hebt.
Veel auto's zijn tegenwoordig zo stil dat je het motorgeluid zo goed als niet meer hoort of als je harde muziek draait. Doe mij maar gewoon metertjes.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:04 schreef classpc het volgende:
[..]
Ja maar je hoeft de gebruiker van je product ook niet dom te houden. Het lijkt net alsof dat tegenwoordig veel meer gedaan wordt. Alles achter kappen stoppen en minder makkelijk bereikbaar maken... Alsof ze niet willen dat je zelf de standaard klusjes doet of iets simpels vervangt.
Dat is net zoals dat de meest simpele modellen ook geen toerenteller hebben. Die heb je in principe ook niet nodig omdat je prima op het motorgeluid kunt rijden, maar het is nog steeds wel handig om te kunnen zien.
ze willen ook niet dat je zelf lampjes vervangt. liever naar de garage, daarom zijn de lampjes tegenwoordig vaak onmogelijk om snel te vervangen.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:04 schreef classpc het volgende:
[..]
Ja maar je hoeft de gebruiker van je product ook niet dom te houden. Het lijkt net alsof dat tegenwoordig veel meer gedaan wordt. Alles achter kappen stoppen en minder makkelijk bereikbaar maken... Alsof ze niet willen dat je zelf de standaard klusjes doet of iets simpels vervangt.
Dat is net zoals dat de meest simpele modellen ook geen toerenteller hebben. Die heb je in principe ook niet nodig omdat je prima op het motorgeluid kunt rijden, maar het is nog steeds wel handig om te kunnen zien.
As je er goed mee omgaat gaan ze tegenwoordig best lang mee. Regulier onderhoud is een lachertje.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:24 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Is dat niet zo dan? Tenminste, op de langere termijn.
Ben ik helemaal met je eens.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:07 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Veel auto's zijn tegenwoordig zo stil dat je het motorgeluid zo goed als niet meer hoort of als je harde muziek draait. Doe mij maar gewoon metertjes.
Regulier onderhoud is bij alle auto's vaak het sleutelwoord.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:12 schreef Faxie het volgende:
[..]
As je er goed mee omgaat gaan ze tegenwoordig best lang mee. Regulier onderhoud is een lachertje.
Dat voel je al na 2 seconden of je in de goeie versnelling zit.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:13 schreef classpc het volgende:
[..]
Ben ik helemaal met je eens.
Al weet je op een gegeven moment wel ongeveer in welke versnelling je moet zitten op een bepaalde snelheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |