Die snelheid kan je alleen gebruiken als je voorganger tegen een betonnen muur aanrijdt. Niet met gewoon afremmen. Na de eerste seconde voluit remmen is de snelheid van je voorganer 23 meter per seconde en heeft hij 5 meter minder afgelegd dan jij.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:22 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Huh? wut? 5 meter in een seconde? waar haal je dat vandaan? 120 km/u is nog steeds 33 meter per seconde![]()
Mee eens uiteraard.quote:2 seconden op de snelweg @ 120 is lang zat, als je scherp bent en op zit te letten. 2 seconden is aan de krappe kant als je voorganger vol in een stilstaande file klapt, maar dan zit je zelf ook wel een beetje te snurken![]()
Het enige verschil wat je op moet vangen in die 2 seconden (65 - 70 meter) is je reaktietijd en eventueel het verschil in vertraging tov je voorganger, en dat moet makkelijk lukken als je niet als een zombie achter het stuur van een auto uit 1965 met rondom trommelremmen zit
Ik rij ook altijd 50 in de 4. Mijn auto heeft er geen moeite mee.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 16:41 schreef silenthill het volgende:
2 seconden afstand is ruim voldoende.
In die 1 seconde reactietijd, zit je al achterin je voorganger als die vol in zijn ankers gaat.
In de spits kun je vaak niet anders, maar anders hou ik meer afstand en dat heeft geholpen. Waardoor ik niet vol in de remmen hoefde en zelfs 1 keer naar de vluchtstrook kunnen uitwijken, terwijl voor mij er 4 op elkaar zaten.
Het nieuwe rijden, nog zo eentje. mensen die 50 in zijn 4 of 5 rijden.![]()
met 1700 toeren, lekker voor je blok ( druk op lagers enzo )
Ik rij regelmatig 50 in zn 5. Met 1100 toeren maar ik trek sneller op dan een gemiddelde auto in zn 3quote:Op vrijdag 6 januari 2012 18:00 schreef blup het volgende:
Zolang je van 50 in zijn 4 of 5 niet plankgas gaat heeft het blok er niet veel moeite mee.
Nog een: Duitse degelijkheid.![]()
![]()
![]()
50 in de 5 is bij net genoeg om net niet te gaan "bokken"quote:Op vrijdag 6 januari 2012 18:17 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ik rij regelmatig 50 in zn 5. Met 1100 toeren maar ik trek sneller op dan een gemiddelde auto in zn 3
Ahnee joh wat ergquote:Op vrijdag 6 januari 2012 18:17 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ik rij regelmatig 50 in zn 5. Met 1100 toeren maar ik trek sneller op dan een gemiddelde auto in zn 3
Dat van die druk op lagers is inderdaad een broodje aap.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 16:41 schreef silenthill het volgende:
2 seconden afstand is ruim voldoende.
In die 1 seconde reactietijd, zit je al achterin je voorganger als die vol in zijn ankers gaat.
In de spits kun je vaak niet anders, maar anders hou ik meer afstand en dat heeft geholpen. Waardoor ik niet vol in de remmen hoefde en zelfs 1 keer naar de vluchtstrook kunnen uitwijken, terwijl voor mij er 4 op elkaar zaten.
Het nieuwe rijden, nog zo eentje. mensen die 50 in zijn 4 of 5 rijden.![]()
met 1700 toeren, lekker voor je blok ( druk op lagers enzo )
Heel simpel verhaal: Je auto levert bij weinig toeren weinig kracht maar moet wel de hele auto voortduwen. De belasting is dus hoger dan wanneer je in het werkgebied van je toerenbereik zit.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:13 schreef classpc het volgende:
[..]
Dat van die druk op lagers is inderdaad een broodje aap.
Het is niet slecht voor je motorblok om 50 in z'n 4 of 5 te rijden. Zolang je maar niet bij 30 al overschakelt naar z'n 5. Als jij normaal optrekt tot 50 en dan overschakelt naar de 5 dan is er echt niks aan de hand. Het kost veel minder kracht om de auto op snelheid te houden dan om die snelheid te bereiken, dus er is niks mis om dan in z'n 5 te rijden.
Dat soort dingen staan zelfs in de handleiding van mijn Astra F dat je vroeg moet overschakelen en de motor laag in de toeren moet houden. En daar zit een blok in dat vrijwel identiek is aan die van een Kadett.
Ja, een bol kost ¤30,-/¤40,- (4 bollen van ¤30,- en 1 van ¤40,-) en de monteur vraagt ¤27,50* per uur. Om de bollen aan de voorkant los te halen moet je de motorkap openen, een boutje losdraaien (om het system drukloos te maken) en met een hamer en beitel de bollen er af 'slaan'. Om de bollen aan de achterkant los te halen moet je de auto op een brug rijden en met een hamer en beitel de bollen er af 'slaan'. Soms zitten die bollen erg vast, maar aangezien die lui dat dagelijks doen hebben ze daar ook vast truucjes voor.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 01:32 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Wou je zeggen dat dat goedkoop is dan? En er dan vanuit gaan dat ze nieuw worden gemonteerd door een garagist. Niet door een beun uit Hoekekutterhielkema.
je moet ook niet optrekken in zijn 50 naar de 50 toe, dat gaat niet eens werken. als je eenmaal 50 rijdt is er relatief weinig energie nodig om die snelheid aan te houden. dan kun je bij veel auto's ook zo ongeveer naar de 5 zonder dat ie gaat 'bokken'. en minder toeren = minder slijtage.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:27 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Daarbij is die extra belasting ook niet heel goed voor de interne onderdelen zoals de drijfstangen enzo, los van de mindere smering. Vergelijk het maar met het optrekken in de zwaarste versnelling van je fiets; je moet dan veel kracht op de trappers zetten.
jah dat klopt maar een moderne auto stoot per jaar toch meer de lucht in dan een gemiddelde oldtimer..quote:Op donderdag 5 januari 2012 22:00 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
Sommige oldtimers zijn inderdaad behoorlijk vervuilender dan een moderne auto...
wasdat maar zo!quote:Op vrijdag 6 januari 2012 11:04 schreef Barcaconia het volgende:
Oja: een heel vaak gehoorde:
"Als je xenon achteraf inbouwt kom je niet meer door de APK."
klopt heb een koppeling mogen vervangen ooit...quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:00 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
"Een automaat hoef je niet te onderhouden omdat je geen koppelling hebt"
zocht nog een donor motorquote:Op vrijdag 6 januari 2012 22:30 schreef silenthill het volgende:
Mijn "kamperbak" fluitend door de APK![]()
Audi 80 uit 1981
Gekocht met een vol jaar APK, voor een appel en een ei.
[ afbeelding ]
Overal waar je tegenaan schopte of met je vingers drukte, prikte je door het plaatwerk.
De bodem was net zo erg. Heeft 30 jaar aan de kust gestaan ( Lekker zoute lucht )
3 jaar geleden door de ANWB op autoambulance naar de sloop gebracht, omdat ik door mijn achteras was gezakt, toen ik een oprit stapvoets nam.
Zie hem nu nog regelmatig rondrijden in de buurt van mijn werk. In plaats van piepen, kraakte hij onder het rijden.
APK, hoezo veilig
Hooguit dat hij aangeeft dat mensen denken dat een goedgekeurde auto 100% goed/veilig/technisch in orde is. Wat niet zo is. 80% van de mensen denken dat wel. Als het niet meer is.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:34 schreef Dromer het volgende:
Sommige mensen moet de definitie van 'broodje aap' nodig worden uitgelegd.
Ja, NU, voor een ouwe Citroen. NU kost dat 'niks' meer. Toen wel. Een normaal denkend mens koopt geen BX (of weet ik veel wat uit die tijd) meer voor hun dagelijkse 300km woon~werk. Sure, er zijn uitzonderingen, maar die zijn op 1 zagerijhand te tellen.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 20:00 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ja, een bol kost ¤30,-/¤40,- (4 bollen van ¤30,- en 1 van ¤40,-) en de monteur vraagt ¤27,50* per uur. Om de bollen aan de voorkant los te halen moet je de motorkap openen, een boutje losdraaien (om het system drukloos te maken) en met een hamer en beitel de bollen er af 'slaan'. Om de bollen aan de achterkant los te halen moet je de auto op een brug rijden en met een hamer en beitel de bollen er af 'slaan'. Soms zitten die bollen erg vast, maar aangezien die lui dat dagelijks doen hebben ze daar ook vast truucjes voor.
En de 'beun' die die prijzen rekent werkt bij D&O Services.
Schokbrekers laten vervangen is duurder en vaak ingewikkelder.
*Morgen ga ik er heen en dan rekenen ze die prijzen. Wellicht zijn het aangepaste actieprijzen, maar het blijft goedkoper dan schokdempers laten vervangen.
Mensen die roepen op een verjaardag dat die bollen duur zijn (laten we het bollen noemen), zijn de mensen die die auto's de fabriek uit hebben zien rollen en ze hebben zien staan in showrooms. Die hebben dan via via opgevangen dat het een duur grapje is. Wat ook zo is. In 1989. Dat zijn de mensen die roepen dat het duur is. In de tijd dat ze net zoveel rondreden als de AstraCorsa/Golf/Polo NU.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:00 schreef 2cv het volgende:
Ja, DAT zei je er niet bij. Los daarvan: alleen de bollen waren vroeger duurder. Ze zaten op dezelfde manier vast. Hoewel ... Ze zullen wat minder vastgerot gezeten hebben.
Inmiddels. Al zijn de kosten zonder dat je precies weet waar je het halen moet (leek) en laten doen, nog steeds niet in verhouding met de waarde van een gemiddelde Citroen uit die tijd. Of hij moet in concoursstaat zijn. Maar dan koop je er nog steeds in waarde geen Fiat 500 voor. 2e hands.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:06 schreef 2cv het volgende:
Dus het is inmiddels een broodje-aap verhaal.
Nou neequote:Op donderdag 5 januari 2012 14:10 schreef Gokhan03 het volgende:
"Is je auto nou alweer kapot? Hij zit elke keer weer in de garage"
Domme kut, jaarlijkse APK moet iedereen ondergaan
Als je niet weet waar je dingen halen moet is alles duur. En in verhouding ? Wie bepaalt of iets in verhouding is ?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:09 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Inmiddels. Al zijn de kosten zonder dat je precies weet waar je het halen moet (leek) en laten doen, nog steeds niet in verhouding met de waarde van een gemiddelde Citroen uit die tijd. Of hij moet in concoursstaat zijn. Maar dan koop je er nog steeds in waarde geen Fiat 500 voor. 2e hands.
Lekker makkelijk lullenquote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:20 schreef 2cv het volgende:
[..]
Als je niet weet waar je dingen halen moet is alles duur. En in verhouding ? Wie bepaalt of iets in verhouding is ?
Jij ook, jij komt plotseling met 'vroeger' aanzetten.quote:
Ja hoi.quote:anyway, ik vind 50 wel een 3e versnelling waard. de auto is een stuk responsiever indien nodig, remt beter af op de motor. dat soort dingen.
Is dat niet zo dan? Tenminste, op de langere termijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 03:22 schreef Faxie het volgende:
Wankelmotoren kosten veel aan onderhoud, en zo nog een paar
Hoi,quote:Op zaterdag 7 januari 2012 08:20 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja hoi.
Zet hem dan in zn 2 zou ik zeggen.
Doei!
Thnx, maar niet te serieus hè? ik zat vosss een beetje te klierenquote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:56 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Gewoon 50 in z'n 3, dan loopt de motor lekker, is 'ie zuinig en kun je goed afremmen op de motor en optrekken. Zuinigheid zit 'm in de constantheid van je gas.
Net als "80 in zn 5"quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:09 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ach nog een leuke. Iemand vroeg mij bij hoeveel toeren ik schakelde normaal. Ik zeg meestal tussen de 3500 en 4000 toeren, maargoed dat ligt er ook aan in welke auto en mijn bui. Hij helemaal verbaast: "Maar dat is toch helemaal niet zuinig?!".
Ik rijd in de auto van mijn ouders zuiniger dan mijn vader, ik rijd overal vlot door en hij het tegenover gestelde. Gewoon veel uit laten rollen als het kan, dat scheelt pas (ook voor je remmen). Doe ik in mijn eigen auto's ook.
Doet me denken aan dit:quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:13 schreef valek het volgende:
Ik hoorde gisteren een verhaal van mijn collega. Bij het bedrijf waar hij eerst werkt was een man die altijd sterke verhalen vertelde en het zelf ook nog geloofde. Hij reed een keer langs een akker waar een tractor vast zat in de modder. Hij heeft met zijn auto die tractor uit de modder getrokken.
ik heb het bij verschillende auto's getest, maar 50 / 60 in zijn 5 is altijd zuiniger dan in zijn 3.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:56 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Gewoon 50 in z'n 3, dan loopt de motor lekker, is 'ie zuinig en kun je goed afremmen op de motor en optrekken. Zuinigheid zit 'm in de constantheid van je gas.
Heb jij geen manometer in je schoen dan?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 14:34 schreef jitzzzze het volgende:
Maar hoe zit het nou met bandenspanning? Kan je die controleren door een trap tegen het wiel te geven?
Hoi!quote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:51 schreef powerflux het volgende:
[..]
Hoi,
mag de 4 ook voor gewoon cruisen in de 50? want dat doe ik soms.
oh, en 90 in z'n 2 kan 'ie trouwens ook. zegt de fabriek. maar ik vond 85 al wel goed.
tjeetje, wat een keuzes allemaal![]()
Groetjes!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |