Wij zijn dat station nog lang niet voorbijquote:Op maandag 23 april 2012 08:00 schreef Sweetpea8472 het volgende:
Als ik dat zo zie, ben ik blij dat wat dat station gepasseerd zijn! Vooral dat plafond (balken + planken) van die laatste foto... Dat zag er bij ons precies hetzelfde uitAlleen hebben wij geen stalen balk onder het plafond, maar op de vloer erboven... Is ergens in de jaren '60 gedaan... Aangezien we de vloer boven toch nog een extra laag op hebben laten leggen, merk je er niets van, want hij ligt op de (oorspronkelijke) planken en onder de (nieuwe) vloerplaten...
Het lijkt misschien alsof het heel laag zit, maar het is niet echt extreem laag oid.quote:Op maandag 23 april 2012 08:23 schreef Vinz0r het volgende:
@ vonkenboer, vindt je t niet zonde dat je plafond zo laag komt te zitten door die balk?
Ik heb in de gang één inbouwspot (spaarlampspot met GU10 fitting) boven ingebouwd in de meterkast. Die kast loopt tot aan het gangplafond door en bovenin is zat ruimte. De schakelaar heb ik op 1,5 m hoogte in de zijwand van die meterkast geplaatst. Spaarlamp brandt de gehele nacht.quote:Op maandag 9 april 2012 19:51 schreef Vonkenboer het volgende:
Als er trouwens nog mensen zijn met goede creatieve ideeën over hoe ik de overloop goed kan verlichten en over de plek van de rookmelder dan hoor ik dat trouwens graag.
Dat weet ik eigenlijk niet eensquote:Op maandag 23 april 2012 17:35 schreef Vinz0r het volgende:
Ahh oke, t leek namelijk alsof t laag kwam.
Wat wordt nu dan je plafond hoogte?
Ik moet je helaas teleurstellen Ml-etje; die "tegels" beneden zijn namelijk helemaal geen tegels.quote:
Uit ervaring weet ik dat een rookmelder minimaal een cm of 30 uit een hoek gemonteerd moet worden om enig nut te hebben. Hoewel bij mij midden op het zolderluik een prima plek zou zijn voor de rookmelder zie ik hier toch vanaf.quote:Op maandag 23 april 2012 21:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb in de gang één inbouwspot (spaarlampspot met GU10 fitting) boven ingebouwd in de meterkast. Die kast loopt tot aan het gangplafond door en bovenin is zat ruimte. De schakelaar heb ik op 1,5 m hoogte in de zijwand van die meterkast geplaatst. Spaarlamp brandt de gehele nacht.
Wat je overloop betreft...als ik je foto zie, heb je weinig ruimte, behalve in het schuine stuk dan. Inbouwspotjes zijn veel netter dan plafonnieres en opbouwspotjes, vind ik.
Heb recent onze keuken opgeknapt en de plafonnieres geheel verwijderd; plafond is een stuk strakker geworden.
Qua rookmelder: wordt aangeraden om die niet strak in een hoek te plaatsen, de rook blijft lange tijd buiten de hoeken kringelen. Beter toch een centrale plek op het plafond.
Ah oke, maar juist bij vonkeboer zie ik niet van dikke lagenquote:Op maandag 23 april 2012 22:26 schreef boertie het volgende:
Specie is veel sneller droog bij dikkere lagen.
Een specielaag is eem loeisterke ondergrond. Een gipslaag is snel beschadigd. Het sterkst is een gladde laag specie met een dunne laag gips erover zodat je nog een beetje de donkere specie door de gips heen ziet. Dat heette vroeger "blauw pleisterwerk".quote:Op maandag 23 april 2012 22:26 schreef boertie het volgende:
Specie is veel sneller droog bij dikkere lagen.
Ja, dat kon je bij ons in huis goed zien. Een muur in de woonkamer had een deel gips en een deel specie (oude bedstee). Het gips viel er al af als je er naar blies, de specie zit er nog steeds op... (er staat nu een voorzetwandje voor, aangezien het een steense muur is en we er wel wat extra isolatie bij wilden doen...)quote:Op dinsdag 24 april 2012 08:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Een specielaag is eem loeisterke ondergrond. Een gipslaag is snel beschadigd. Het sterkst is een gladde laag specie met een dunne laag gips erover zodat je nog een beetje de donkere specie door de gips heen ziet. Dat heette vroeger "blauw pleisterwerk".
Een muur eerst laten aanrapen met specie (en daar vervolgens met fix en finish nog een keer overheen om af te werken) maakt de muur vele malen sterker dan als je hem alleen laat stucadoren met knauf oid.quote:Op maandag 23 april 2012 22:12 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waarom de muren aanrapen met specieEn niet gewoon stucen
![]()
Wat zijn de voor en nadelen van aanrapen ipv stucen
Dat ligt ook een beetje aan de toestand van de balken onder de woonkamer vloer, mochten die nu heel slecht zijn dan is er geen andere mogelijkheid; en we moeten natuurlijk ook kijken naar wat de kosten van een nieuwe gehele betonnen vloer zijn, misschien wel incl. vloerverwarmingquote:
Dat is voornamelijk de reden dat we hier voor gekozen hebben; het opbrengen van fix en finisch is eigenlijk alleen om de wand "wit" te maken en de laatste oneffenheden mooi op te vullen.quote:Op dinsdag 24 april 2012 08:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Een specielaag is eem loeisterke ondergrond. Een gipslaag is snel beschadigd. Het sterkst is een gladde laag specie met een dunne laag gips erover zodat je nog een beetje de donkere specie door de gips heen ziet. Dat heette vroeger "blauw pleisterwerk".
quote:Op woensdag 25 april 2012 21:14 schreef Vonkenboer het volgende:
Zo maar even een kleine doordeweekse update
[ afbeelding ]
Morgen komt onze stukadoor om de wanden af te werken met een laagje fix en finish en de wand in het toilet aan te rapen met specie. Dan kunnen we daar ook een keer wand en vloertegels voor uit zoeken.
De plaat die voor het inbouwreservoir is op ze plek gezet en in de grondverf gezet.
[ afbeelding ]
De koudwaterleiding en de afvoer voor het eventuele toekomstige fonteintje zitten ook op ze plek.
[ afbeelding ]
En vanavond heb ik de boel maar eens even opgeruimd, het was weer hard nodig!
Er zijn zoveel mensen op FOK! die schijnbaar kunnen klussen zonder er direct een puinzooi van te maken, wij kunnen dat echt niet![]()
Dit was de situatie voor de grote opruiming.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En zo ziet het er nu uit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hele verbetering dacht ik zo
Er lag overal ook maar een klein beetje stof hoorquote:Op woensdag 25 april 2012 21:54 schreef crv het volgende:
[..]je hebt het gewoon naar de rand geschoven
![]()
Overigens kan ik ook niet klussen zonder er een puinhoop van te maken
quote:Op donderdag 26 april 2012 18:07 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik had al gezegden ik er nog niet overuit waren ?
beterschapquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:22 schreef Vonkenboer het volgende:
En donderdag komt onze tegelzetter om de wc te betegelen; zelf lig ik op dit moment een beetje in de lappenmand, ik heb namelijk fikse kiespijn
Helaas niet, ben bij de tandarts geweest; heeft even een foto gemaakt van de verstandkies maar hij wil er niks aan doen omdat hij min of meer "scheef" staat en ik kan niet eerder bij de kaakchirurg terecht dan komende maandag.quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:18 schreef fietsie het volgende:
Sterkte; inmiddels professionele marteling ondergaan om de oorzaak van de kiespijn weg te nemen?
neem een paracetamol bij de IBU in dat versterkt de werking.quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Helaas niet, ben bij de tandarts geweest; heeft even een foto gemaakt van de verstandkies maar hij wil er niks aan doen omdat hij min of meer "scheef" staat en ik kan niet eerder bij de kaakchirurg terecht dan komende maandag.
Wel 600 mg ibuprofen meegekregen om de pijnklachten min of meer weg te nemen en dat werkt redelijk. Maar ik zou blij zijn als het maandag is![]()
Het grootste deel van de stuclagen zaten er al vrij los op, vroeger deed men schijnbaar meer zand bij het cement waarmee ze de wanden aanraapten. Of men was niet precies genoeg in de verhoudingen en dan was het de ene keer veel beter qua hechting dan de andere keerquote:Op zondag 20 mei 2012 14:22 schreef pascal_s het volgende:
Toch wel weer veel gedaan hoor! Die stuclagen van de muur halen, tjonge wat een klus (ik weet niet of ik dat op zou kunnen brengen - had er misschien gewoon overheen gestuukt/geschilderd. Maar dit is natuurlijk veel beter)
Balen van je auto trouwens - klein deukje hoop ik? Al heb ik het bange voorgevoel dat dat in t niet valt bij hetgeen je vanavond gaat posten... (hoop maar dat t niets heel ernstigs is...)
Krabben met een oude verfkrabber, heeeel erg veel krabbenquote:Op zondag 20 mei 2012 14:32 schreef Vinz0r het volgende:
Hoe heb je die witkalk/stuc er nou af gekregen, toch sponzen en af en toe met t breekhamertje erover?
Zie bovenstaande postquote:Op zondag 20 mei 2012 15:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ik zie geen foto van de deuk in de auto![]()
Of komt die vanavond nog
Dat vond ik een mooie en nuchtere reactie!quote:Op zondag 20 mei 2012 19:29 schreef Vonkenboer het volgende:
.
Ach, verbouwen het; het kan ook niet altijd mee zitten !
Zit hem denk ik ook een beetje in het soort mensquote:Op zondag 20 mei 2012 22:01 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dat vond ik een mooie en nuchtere reactie!
Ik heb ervaring met vloerverwarming in de situatie die TR08 schetst. Een wat ouder huis, in elk geval van voor de tijd dat er serieus over isolatie nagedacht werd. Ik heb vloerverwarming aangelegd als hoofverwarming maar gebruik het als bijverwarming. Er is een relevant aantal radiatoren blijven zitten maar uiteraard wel iets minder dan oorspronkelijk.
Wat voor idee heb je over een betonvloer? Een broodjesvloer met kruipruimte er onder of een op zand gestorte betonplaat.
Gevoelsmatig zou ik kiezen voor de broodjesvloer omdat deze beter isoleert en je er in geval van nood misschien nog een beetje onder kunt komen, hoewel in jouw situatie de ruimte erg krap lijkt.
Aan materiaal (exclusief dekvloer en vloerverwarming) meen ik dat je op ongeveer 50 euro per m2 uitkomt maar misschien hebben anderen betere getallen beschikbaar.
De huidige vloer slopen is denk ik niet zo'n probleem, dat moet in één of desnoods twee zaterdagen wel kunnen. Als we dan ook nog het grootste deel van het voorbereidende werk zelf doen.quote:Op zondag 20 mei 2012 20:47 schreef TR08 het volgende:
Voor onze woonkamer werd door een aannemer uit Wierden een prijs indicatie van circa een ruime 100,- per m2 afgeschoten mits we een paar dingetjes zelf deden aan voorbereiding...en zelf de slangen klaar legden voor het beton gestort werd. Je moet dan wel zelf de huidige vloer slopen maar met een kettingzaag ben je zo klaar.
Vloer verwarming als hoofd verwarming zou ik wel overwegen...maar denk niet dat je dat zo maar gaat redden als je spouw niet geïsoleerd is en of je nog veel oude ruiten hebt.
Het beste kun je toch een aantal radiatoren houden. De stralingswarmte geeft je direct bij het opstoken een veel warmer gevoel al voordat de kamer echt warm is. Daarbij maken de radiatoren je systeem uberhaupt veel sneller en stijgt het rendement van je systeem als je meer totaal verwarmd oppervlak hebt.
Slang voor de vloer verwarming is ongeveer 350,- als je een halve kilometer koopt. Dat heb je waarschijnlijk wel ongeveer nodig.
Een verdeler is circa 200,- tot 500,- afhankelijk van hoe luxe je hem wilt hebben.
Meerkosten voor de vloer zijn nog wat van die wapenings ijzers waar je de boel op tie-rapt of anders een wat meer fancy systeem tegen meer kosten.
Dan nog zeg 300,- aan CV materiaal om de vloer verwarming aan je bestaande CV systeem te koppelen.
Neem een verdeler met pomp en je hoeft je over de eigenschappen van je eigen ketel geen zorgen te maken.
Oh en koop zo'n thermische schakelaar die je pomp uit zet als er geen warmte aanvoer is. Eventueel dat amframatic geval. Kost 5-6 tientjes en verdient zich binnen 1 jaar terug.
Kijk, dat is nou informatie waar ik wat mee kan !quote:Op maandag 21 mei 2012 19:37 schreef Xiphos het volgende:
Zo: https://www.toonn.nl/Situ(...)loer%20op%20zand.pdf
en dan daarna je dekvloer met daarin vloerverwarming. Of van die leuke noppenplaten met daarin je buizen en dan die vol laten lopen, bijvoorbeeld Uponor heeft zo'n systeem
quote:Op maandag 21 mei 2012 20:02 schreef Ml-etje het volgende:
Zou vloerverwarming altijd op 10-15 cm leggen, qua slang scheelt het weinig en de vloer is sneller warm.
Je kan de vloerverwarming los van de raidatoren regelen en indien nodig/gewenst als hoofdverwarming gebruiken.
Mwah, beste tegenvallers; als je kijkt dat we in september 2011 begonnen zijn met verbouwen.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 07:20 schreef WRH het volgende:
paar beste tegenvallers. toch knap om dan positief te blijven.
maar als ik zo naar 1 van de foto's hierboven kijk; zo'n mooi raam met van die romantische vakverdeling, strak in de verf, prachtig relaxt uitzicht...
dan is dat toch vast al genieten van hoe het moet gaan worden
En nog liever 10 dan 15 centimeter. Je legt niet snel te veel buis in de vloer, desnoods zet je de temperatuur op de mengunit wat lager.quote:Op maandag 21 mei 2012 20:02 schreef Ml-etje het volgende:
Zou vloerverwarming altijd op 10-15 cm leggen, qua slang scheelt het weinig en de vloer is sneller warm.
Je kan de vloerverwarming los van de raidatoren regelen en indien nodig/gewenst als hoofdverwarming gebruiken.
Ik zag de foto's van de balk van bovenaf en dacht al: Oh oh die zwarte kleur is foute boel. Ook de mooie schimmel op de grond zoals je die op de foto ziet kwam mij uitermate bekend voor.quote:Op zondag 20 mei 2012 19:29 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar ik heb geen idee wat een beton vloer met cementdekvloer zou gaan kosten, laat staan wat vloerverwarming kost![]()
Ik denk niet dat het in ons geval veel zin heeft om uit te zoeken wat voor schimmel soort er precies zit.quote:Op woensdag 23 mei 2012 12:29 schreef blomke het volgende:
Misschien heeft het zin om uit te zoeken of het echt om 'n schimmelsoort, óf (niet te hopen) de huiszwam gaat.
Kijk dit is een duidelijk overzicht waar ik wat aan heb.quote:Op woensdag 23 mei 2012 12:26 schreef Eelcotje84 het volgende:
[..]
Ik zag de foto's van de balk van bovenaf en dacht al: Oh oh die zwarte kleur is foute boel. Ook de mooie schimmel op de grond zoals je die op de foto ziet kwam mij uitermate bekend voor.
Ik heb in maart 2011 ook met dit bijltje gehakt en kan je zeggen dat een betonvloer het geld echt waard is (de isolatie en de waarde van woning) Mmach heeft het uiteraard ook voor een groot oppervlakte gedaan en ik zag iemand anders topic ook wel daar over gaan.
Ik denk dat ik de enige was die het heeft laten doen door een bedrijf. Mijn kosten waren dan ook wat hoger logischerwijs. Om voor jou een indicatie te geven.
Mijn huis is uit 1926 en had een vloeroppervlakte van: +/- 32.4cm2
Ik had zelf een houtcontainer gehuurd waarbij ik met een 6m3 houtcontainer wel uitkwam. (Of je brengt het zelf naar de stort)
Verdere voorwerk was dat ik de gaten waar de verrotte balken in zaten dichtgestopt had met stenen en wat specie. Tevens heb ik de vloer egaal getrokken met het bestaande zand en de kleine poertjes (voor de vloerbalken) verwijderd.
Er moest door het bedrijf behoorlijk wat ophoogzand (200x kruien) er bij op gelegd worden. Tevens moest er ook een klein keldertje/betonkuip gevuld worden met zand..
Materiaal 2.189,99 (excl19% btw)
Arbeidskosten: 3088,59 (excl6% btw)
(Ik had helaas ook een installateur nodig voor 800,- vanwege water, gas, elektriciteitsleidingen die opnieuw gelegd moesten worden aan de rand van de betonvloer. Ook hadden ze nog een klein stuk van de betonkuip gesloopt. Dat zit bij deze prijs er in)
Edit: onze verticale opbouw van de betonvloer bij ons is: (uit de offerte genomen)
- 23cm aangetrild rood zand (inclusief het vullen van de betonkuip met zand)
- pvc folie
- vloerisolatieplaten met R waarde 2.5m2K/W
- het aanbrengen van 12cm dikke betonvloer gewapend met bouwstaalmaat diameter 6-150mm
- extra bewapening boven de oude betonkuip.
- cementafwerkvloer van 5cm op de ruwe betonvloer
Eindresultaat:
[ afbeelding ]
hopelijk heb je er wat aan.
Duidelijk verhaal !quote:Op woensdag 23 mei 2012 00:12 schreef quo_ het volgende:
[..]
En nog liever 10 dan 15 centimeter. Je legt niet snel te veel buis in de vloer, desnoods zet je de temperatuur op de mengunit wat lager.
Ik had mijn vvw besteld als hoofdverwarming en toen de mannen kwamen frezen en de resterende radiatoren zagen zouden ze al beginnen op 20 cm tussenafstand. Net op tijd een stokje voor kunnen steken en het is dus gewoon 10 cm geworden.
Prachtig om dat frezen te zien overigens. De mannen werken met een apparaat wat een kruising tussen een grasmaaier en stofzuiger lijkt en maken dubbele lussen zodat het koudste en het warmste water naast elkaar lopen. Die draaien zich helemaal vast dacht ik nog. Maar mooi niet, prachtige lussen die precies uitkwamen en dat allemaal met perfect evenwijdige lijnen op de rechte stukken. In de gefreesde sleuven wordt vervolgens de buis aangebracht die op de verdeler wordt aangesloten. Minpuntje was de loodgietersvaardigheid van de mannen. Bak en braadwerk en als ik dáár niet bij geweest was zou de verdeler half voor een deuropening geplaatst geworden zijn
Als ik dit systeem vergelijk met de vvw bij mijn ouders die op de conventionele manier aangelegd is, dus onder/in de nog te storten cement deklaag dan weet ik het wel: vloer gewoon laten leggen en later infrezen.
Omdat het heel snel en schoon gaat. In een halve dag ligt het er helemaal in.quote:Op zondag 27 mei 2012 11:58 schreef Vonkenboer het volgende:
Duidelijk verhaal !al zou ik in mijn geval er wel voor kiezen om de vloerverwarming direct in de cement dekvloer op te nemen. Waarom zou jij dat achteraf dan weer laten infrezen ?
In het verleden heb ik het zelf al eens helpen aanleggen met de desbetreffende bevriende monteurquote:Op zondag 27 mei 2012 12:46 schreef Ml-etje het volgende:
Slangen leggen is vrij simpel, als hij het je voor doet dan kun je het zelf.
Sterker nog ik kan het zelfsen dat wil wat zeggen
Kiek!
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 27 mei 2012 12:50 schreef quo_ het volgende:
[..]
Omdat het heel snel en schoon gaat. In een halve dag ligt het er helemaal in.
Bij de traditionele manier kun je natuurlijk wel zelf een heleboel doen hetgeen de kosten van de extra te maken uren weer drukt.
Technisch voordeel van infrezen is dat de buizen direct onder de oppervlakte liggen en daarom verneem je vrijwel direct dat er opgewarmd wordt. Bij in de vloer gestorte buizen heb je enkele centimeters dekkking boven de buizen waardoor het wat langer duurt voordat de warmte "boven" is.
Voordeel van de gestorte variant is overigens wel dat de dekvloer perfect glad is en je daarom elke soort vloerbedekking kunt toepassen. Bij een ingefreesd systeem kun je een tegelvloer aanbrengen zonder extra nabewerking, wil je tapijt o.i.d dan zul je nog iets moeten doen om de bovenkant van de vloer met buizen glad te maken.
Lijkt mij het meest verstandig. Als je de aannemer meegeeft dat je tot aan daar zelf doet en de aannemer de rest afmaakt. Met name de cementdekvloer is precisiewerk.quote:Op zondag 27 mei 2012 11:58 schreef Vonkenboer het volgende:
Kijk dit is een duidelijk overzicht waar ik wat aan heb.
Nu is het in mijn geval zo dat we 75% van de werkzaamheden denk ik zelf wel kunnen doen, namelijk
- Het verwijderen en afvoeren van de oude vloer
- Het zandbed mooi schoon afgraven en waar nodig weer aanvullen en aantrillen.
- Eventueel omleggen van mogelijk aanwezige leidingen
- Folie en aanbrengen isolatie + randisolatie
- Plaatsen van de wapening
Ik verheug me al op het volgende fotoverslag.quote:Op donderdag 31 mei 2012 22:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Ook hier is er vooruit gang, er is lang over gepraat en nagedacht maar we hebben voor aanstaande zaterdag een paar mensen gemobiliseerd en de bedoeling is dat de complete houten woonkamervloer incl.in de woonkamer eruit gesloopt wordt
![]()
.................
Aankomend weekend zal ik dit topic weer eens met een paar foto's updaten
Toen wij ons huis kochten, wisten we al dat de vloer eruit moest. Bij ons waren de balken nog wel goed, de planken waren alleen zo rot dat je er gewoon doorheen stapte als je iets te hard je voet neerzette... Ongedierte in ons geval (was wel behandeld, maar de aangetaste planken zijn nooit vervangen). Ik weet niet meer precies wat het kostte, maar ik weet wel dat het redelijk duur was omdat we een "drijvende" betonvloer moesten hebben (omdat hij anders de muren naar buiten kan drukken aangezien ons huis geen fundering heeft, maar rechtstreeks op de klei staat). We hebben wel al het werk door de aannemer laten doen (hebben er zelf absoluut geen verstand van en ook de tijd niet) met uitzondering van het slopen. Dat hebben we zelf gedaan (want dat is gewoon leukquote:Op donderdag 31 mei 2012 22:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Ook hier is er vooruit gang, er is lang over gepraat en nagedacht maar we hebben voor aanstaande zaterdag een paar mensen gemobiliseerd en de bedoeling is dat de complete houten woonkamervloer incl.in de woonkamer eruit gesloopt wordt
![]()
We beginnen op tijd en hopelijk redden we dat dan in één dag, het liefst wil ik ook nog alle rommel direct afvoeren/wegbrengen.
De vloer in de keuken blijft om praktische redenen nog heel even zitten
Het fonteintje boven is gemonteerd en komende dinsdag worden daar rondom nog twee rijtjes tegels geplaatst in verband met mogelijk opspattend water.
Aankomend weekend zal ik dit topic weer eens met een paar foto's updaten
Kan allebeide, in Vonkie's project loopt er water doorheen wat door de cvketel wordt opgewarmd.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:58 schreef Teslynd het volgende:
Wat is vloerverwarming eigenlijk? Loop je over elektrische verwarmingsdraden of ziet er een vloeistof in?
Er is idd. afgelopen zaterdag een hoop werk verzet; de verwachting was dat we hoogstens de vloer in de woonkamer eruit zouden krijgen.quote:Op zondag 3 juni 2012 19:50 schreef blomke het volgende:
Nou petje af hoor! Hopelijk komt de nieuwe vloer er probleemloos in. Houd je een kruipruimte?
Ik heb die hoogte nog niet precies nagemeten, maar als ik het zo bekijk heb ik +/- 5 tot 5,5 cm ruimte tot dat ik weer op bovenkant afwerkvloer zit.quote:Op zondag 3 juni 2012 20:19 schreef quo_ het volgende:
Mooi fotoverhaal Vonkenboer!
En een goede keuze om zo veel mogelijk oude zooi op te ruimen.
Hoe dik is je kelderdak?
Ik zou eventueel daar handmatig nog 1 of 2 buisjes (gedeeltelijk) infrezen als je ze niet in de deklaag kwijt kunt. Niet met de bedoeling daar maximale warmteafgifte te handhaven maar om een steenkoude plek te vermijden.
Je kunt ook overwegen om in die te timmeren koker al vast een mantelbuis te leggen waar later eventueel een nieuwe voedingskabel doorheen getrokken kan worden.quote:Op zondag 3 juni 2012 22:24 schreef Vonkenboer het volgende:
We willen eigenlijk de vloer direct op het zand storten; dat is in onze situatie het meest handigste, alleen de voedingskabel van het energiebedrijf naar de meterkast kan voor problemen zorgen; die kabel kunnen we namelijk niet zomaar in de vloer in storten en op dit moment zit daar geen mantelbuis omheen (was toen ook nog niet gebruikelijk).
Eens kijken hoe we dit kunnen oplossen...ik had al het idee om met betonplex een koker te maken o.id. en de kabel daarin op te nemen.
Met 5 cm dekking kom je al een heel eind. Desnoods dunnere isolatie op die plek, mogelijk een iets dunnere buis en wat minder cement als dekking.quote:Ik heb die hoogte nog niet precies nagemeten, maar als ik het zo bekijk heb ik +/- 5 tot 5,5 cm ruimte tot dat ik weer op bovenkant afwerkvloer zit.
Brings back memories! Wij kwamen erachter dat de trap alleen op de vloer stond (en dus nergens anders aan vast zat)... Dus die moest eerst gestut worden. Dat probleem van de stroomkabel hadden wij niet, aangezien we gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt hebben om de meterkast te verplaatsen. Er moest dus een gat van 30-50 cm gegraven worden voor de waterleiding (die nu nog loos is), want onze klei "vloer" lag wat lager dan bij jullie (50-70 cm onder de planken...)quote:Op zondag 3 juni 2012 19:43 schreef Vonkenboer het volgende:
Gisteren was het D-day!
Gisteren zijn we in alle vroegte om 8 uur begonnen met het slopen van de woonkamer vloer; vrijdagavond hadden we de hele woonkamer en een stukje keuken al min of meer ontruimd en we konden dus zaterdagmorgen direct beginnen met slopen. Toen zag het er nog zo uit
[ afbeelding ]
De underlayment platen hebben we zo voorzichtig mogelijk verwijderd, en tijdelijk opgeslagen in de garage die platen gaan we namelijk weer gebruiken als "nieuwe' vloer van de bergzolder.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Omdat we de platen dus gaan weer gebruiken, hebben we direct alle spijkers en schroeven e.d. verwijderd, scheelt straks ook weer werk.
[ afbeelding ]
Even met de handcirkel een kleine incisie maken..
[ afbeelding ]
En een klein uurtje later hadden we de eerste rij met vloerplanken er al uit !
Iets wat echt veel sneller ging dan verwacht![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Met twee man ging het slopen echt heel erg snel...
[ afbeelding ]
En de eerste aanhanger met vloerplanken stond om 10:15 uur klaar om afgevoerd te worden naar de plaatselijke stortplaats. In totaal hebben we iets van vier ritjes gemaakt naar de stort, we pakten alles direct na het slopen op de aanhanger en voerden het dan ook als de aanhanger vol was ook direct af.
Binnen zag het er nu al zo uit.
[ afbeelding ]
In de tussentijd dat ik op de stort was, zijn de vloerbalken door midden gezaagd en compleet weggehaald.
[ afbeelding ]
Waarna we de aanhanger weer vol konden pakken !
[ afbeelding ]
Omdat het slopen van de vloer wel heel erg voorspoedig ging; het was namelijk pas 11:00 uur ofzozijn we eerst maar eens begonnen aan een stukje van de keukenvloer.
Het was de bedoeling om dat stuk van de vloer te verwijderen waar op de foto het zeil ook weggesneden is.
[ afbeelding ]
En daar sta je dan, hebben we voor de middag die helft van de keukenvloer ook al weggesloopt en afgevoerd !![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het beton wat je aan de rechterkant ziet zitten is een betonnen plaat die zeg maar het dak van de kelder vormt, dit laten we dus ook gewoon mooi zitten. We hebben nog niet echt bekeken hoe dit met de vloerverwarming qua hoogte uitkomt maar ik ben er bang voor dat we daar niet genoeg hoogte kunnen krijgen en dat dan de dekking van de vloer te weinig wordt.
En dan is het kwart over één en denk je bij jezelf "Ach, waarom halen we niet gewoon de hele keuken vloer er zover mogelijk uit ?"![]()
[ afbeelding ]
Zonder dit stukje gereedschap was het vandaag toch allemaal niet mogelijk geweest !
[ afbeelding ]
Het eindresultaat van een dag hard werken...
- De gehele vloer in de woonkamer is er uit gesloopt.
- De vloer in de keuken is voor ongeveer 85% compleet gesloopt, her en der zitten nog kleine stukken van de oorspronkelijke vloer; dit gaan we van de week verwijderen.
- Het complete kelder "dak" is blootgelegd.
Komende week laten we onze aannemer komen om even de situatie ter plekke goed te kunnen bekijken en om even bouwkundig advies in te winnen, het liefst hebben we voor de bouwvak vakantie er een beton-vloer in liggen, een constructievloer is dan in eerste instantie voldoende de afwerkvloer zou dan eventueel na de bouwvak nog wel kunnen.
Dan kunnen we in de tussentijd gewoon verder werken met het aanleggen van allerlei installaties.
Alleen begint de bouwvak al over een week of zeven![]()
!
Zo ziet onze "zandbak" er op dit moment uit!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
To be continued...
bedoel je de dilletatie voegen?quote:Op maandag 4 juni 2012 10:41 schreef MMach het volgende:
Het enige wat je best laat uitrekenen (je kan het ook zelf), is de vorm van de kringen en de daarbij horende expansievoegen (tussen de kringen) die ook moeten terugkomen in de tegelvloer.
Dat is de mechanische afzuiging voor e kattenbak die onder de nieuwe trap komt te staan.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 07:34 schreef jpajs het volgende:
Wat is dit ???? En dan bedoel ik die diagonale lijn vanuit het midden boven naar rechts onder. Kunststof afzuiging systeem.
Lijkt me niet de bedoeling dat je reclame gaat maken voor een ander, hoe goed bedoelt het ook is.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 00:04 schreef denman1710 het volgende:
Super gaaf om te zien!
Zelf ook bezig met een groot project.
Als je nog twijfelt over een nieuwe vloer , kan je misschien doen wat wij hebben gedaan.
Er is een betonvloer (niet afgewerkt gestort), daarop isolatiefolie, gegalvaniseerde netjes 15X15 erop, daarop de vvw (5 groeps) als hoofdverwarming op 15cm h.o.h met 20mm buis.
Dit is gedaan door Cees Loffelt van VVmontage
Daarop een zandcementdekvloer en een pleisterlaag van puur cement in kleur gemengd (bij ons antraciet).
Vloer bij ons gesmeerd door Rob Buddingh van www.pleistervloeren.net
De vloer is na coating 100% waterdicht
Super hard, maar heel natuurlijk.
Voor een fractie van de prijs van een woonbeton vloer.
Wil je een idee hebben, stuur me ff een pm dan kan je altijd even komen kijken ;-)
Voor de vloerverwarming rond de ¤ 2200,- met 10 jaar garantiequote:Op woensdag 6 juni 2012 00:27 schreef ArcticBlizzard het volgende:
@ denman1710, wat was je hier ongeveer aan kwijt?
Oh sorry, dat wist ik niet, zag in meerdere posts linkjes staan naar externe partijen, ik dacht laat ik zo volledig mogelijk zijn.....quote:Lijkt me niet de bedoeling dat je reclame gaat maken voor een ander, hoe goed bedoelt het ook is.
De kruipruimte verdwijnt; die zat ook alleen maar onder de woonkamer.quote:Op zondag 3 juni 2012 19:50 schreef blomke het volgende:
Nou petje af hoor! Hopelijk komt de nieuwe vloer er probleemloos in. Houd je een kruipruimte?
Het kelderdak is ongeveer een cm of 6 á 8.quote:Op zondag 3 juni 2012 20:19 schreef quo_ het volgende:
Mooi fotoverhaal Vonkenboer!
En een goede keuze om zo veel mogelijk oude zooi op te ruimen.
Hoe dik is je kelderdak?
Ik zou eventueel daar handmatig nog 1 of 2 buisjes (gedeeltelijk) infrezen als je ze niet in de deklaag kwijt kunt. Niet met de bedoeling daar maximale warmteafgifte te handhaven maar om een steenkoude plek te vermijden.
Dat ging idd. heel erg voorspoedig en veel sneller dan verwachtquote:
De stroomkabel laten we waarschijnlijk gewoon zonder mantelbuis verdwijnen in het zandbed, het energiebedrijf kan zo'n kabel mocht hij ooit vervangen moeten worden met een soort van bestuurbare boring door het zandbed onder de betonvloer "door-boren".quote:Op maandag 4 juni 2012 08:07 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Brings back memories! Wij kwamen erachter dat de trap alleen op de vloer stond (en dus nergens anders aan vast zat)... Dus die moest eerst gestut worden. Dat probleem van de stroomkabel hadden wij niet, aangezien we gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt hebben om de meterkast te verplaatsen. Er moest dus een gat van 30-50 cm gegraven worden voor de waterleiding (die nu nog loos is), want onze klei "vloer" lag wat lager dan bij jullie (50-70 cm onder de planken...)
Die tijd tussen het leggen van de eerste en tweede laag heb je wel nodig om de vloer goed te kunnen laten drogen. Houd er wel rekening mee dat beton heeeeeeeeeel fijn stof afgeeft. We hebben er 5 jaar na dato nog steeds last van (het duurde bij ons wat langer met drogen, omdat het februari was en er was geen verwarming dat deel van het huis...)
Nou, het duurt nog wel even voordat ik in mijn eigen woonkamer op de zetel met een pintje kan zittenquote:Op maandag 4 juni 2012 10:41 schreef MMach het volgende:
Leuk om te volgen zo'n fotoverhaalDit zijn al de serieuze vorderingen. Binnenkort genieten van een pintje in de zetel
Wat de vloerverwarming betreft, dat is bij voorkeur te steken in de cementdeklaag onder de tegels. Normale opbouw: folie, betonplaat, PUR schuim of vaste platen, vlakschuren, vloerverwarming, folie, cementdek+tegels.
Vloerverwarming is makkelijk zelf te leggen, zo'n noppenmatten zijn af te raden omdat dat minder rendabel is dan gewoon pluggen in de pur (en veel duurder). Het enige wat je best laat uitrekenen (je kan het ook zelf), is de vorm van de kringen en de daarbij horende expansievoegen (tussen de kringen) die ook moeten terugkomen in de tegelvloer.
Dat is ook een best ingrijpende verbouwing zeg ! Wil je die niet op FOK! met ons delen ?quote:Op dinsdag 5 juni 2012 00:04 schreef denman1710 het volgende:
Super gaaf om te zien!
Als je nog twijfelt over een nieuwe vloer , kan je misschien doen wat wij hebben gedaan.
Er is een betonvloer (niet afgewerkt gestort), daarop isolatiefolie, gegalvaniseerde netjes 15X15 erop, daarop de vvw (5 groeps) als hoofdverwarming op 15cm h.o.h met 20mm buis.
Daarop een zandcementdekvloer en een pleisterlaag van puur cement in kleur gemengd (bij ons antraciet).
Wil je een idee hebben, stuur me ff een pm dan kan je altijd even komen kijken ;-)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tja, wij wilden ook een aansluiting maken voor het water (die nu nog in de kelder zit), en dan moet je toch... Maar die boor werkt wel gaaf, zo hebben ze het gas aangesloten. Wij hadden echt geluk, we hadden net besloten om de meterkast te verplaatsen (deze stond in de gang, en was nog van de jaren 60, met 4 groepen, 1 voor de oven, en 3 voor de rest van het huis...). Toen kwamen ze van het gasbedrijf langs om de meter te vervangen (dat doen ze blijkbaar steekproefgewijs). We hebben ze toen gevraagd om een paar maanden later terug te komen om de meter in de meter kast te kunnen hangen (die hing namelijk oorspronkelijk ook in de kelder). En toen ze kwamen zag ik het al helemaal hangen, een groot gat in de voortuin voor die nieuwe aansluiting. Maar dat hoefde niet, die werd gewoon geboordquote:Op woensdag 6 juni 2012 19:48 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
De stroomkabel laten we waarschijnlijk gewoon zonder mantelbuis verdwijnen in het zandbed, het energiebedrijf kan zo'n kabel mocht hij ooit vervangen moeten worden met een soort van bestuurbare boring door het zandbed onder de betonvloer "door-boren".
Voor de zekerheid leggen we wel een schutbuis van 50mm pvc die van de meterkast naar de tuin aan de voorzijde van de woning loopt. Daar doen we in eerste instantie helemaal niks mee, maar zo kunnen we altijd nog op een andere manier met "iets" in de meterkast komen.
Het zij voor het energiebedrijf of voor andere toekomstige voorzieningen.![]()
Drogen van een betonvloer kost gewoon veel tijd; in eerste instantie willen we alleen de betonvloer laten storten, de cementdekvloer doen we veel later pas. Het gaat er ons om dat we weer een werkvloer hebben en verder kunnen met de installaties en het plafond e.d.
Heb ik ook wel eens gedacht... Vooral toen de vloer eruit lag, de muren kaal waren, en we geen verwarming hadden...quote:[..]
Nou, het duurt nog wel even voordat ik in mijn eigen woonkamer op de zetel met een pintje kan zitten, mijn vriendin vroeg mij afgelopen zondag al plagend een keer van" komt dit ooit nog weer goed
"
Dat is een fase. Even doorbijten en je raakt er wel. Daarna ben je snel vergeten hoeveel je hebt afgezienquote:Nou, het duurt nog wel even voordat ik in mijn eigen woonkamer op de zetel met een pintje kan zitten, mijn vriendin vroeg mij afgelopen zondag al plagend een keer van" komt dit ooit nog weer goed
"
Vaag, vaag... Met zo'n fuzzy randje eromheen... Maar als ik nu in de woonkamer zit en weer eens rondkijk denk ik nog steeds: het was absoluut de moeite waard!quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:51 schreef Ml-etje het volgende:
Joh Vonk kan me niet eens meer herinneren hoeveel we hebben afgezien
Precies dezelfde slangen heb ik hier ook liggenquote:Op woensdag 6 juni 2012 20:29 schreef naaa het volgende:
Je kan ook een Mantelbuis om die stroomkabel doen
volgens de befaamde "NS-Spoorlijn" methode:![]()
[ afbeelding ]
Opensnijden over de lengte, om de kabel heen 'frotten'
en dan dicht tapen met zelf Vulkaniserende tape.
Zo wordt het hele traject Utrecht tot Arnhem gevoed
Dat weet ik uit ervaring alquote:Op donderdag 7 juni 2012 12:58 schreef MMach het volgende:
[..]
Dat is een fase. Even doorbijten en je raakt er wel. Daarna ben je snel vergeten hoeveel je hebt afgezien
Het scheelt dat we het absolute dieptepunt nu wel bereikt hebbenquote:Op donderdag 7 juni 2012 13:51 schreef Ml-etje het volgende:
Joh Vonk kan me niet eens meer herinneren hoeveel we hebben afgezien
We proberen het ook af te wisselen door af en toe dingen alvast uit te zoeken wat betreft de inrichting van de woonkamer en de indeling van de toekomstige keuken. Beetje ideeën en inspiratie op doen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 14:13 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Vaag, vaag... Met zo'n fuzzy randje eromheen... Maar als ik nu in de woonkamer zit en weer eens rondkijk denk ik nog steeds: het was absoluut de moeite waard!
Wat hangt daar nou voor jampotje aan een rode draadquote:Op zondag 10 juni 2012 12:52 schreef Vonkenboer het volgende:
Even een korte update met de actuele stand van zaken![]()
.............................
[ afbeelding ]
Zo ziet het er op dit moment uit,.....
Welk jampotje ?quote:Op zondag 10 juni 2012 13:47 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Wat hangt daar nou voor jampotje aan een rode draad
Het lijkt ons een goed alternatief voor tegels, en pvc kan je ook gewoon gebruiken bij vloerverwarming en is vochtbestendig. Dat is iets wat de vloer zeker moet kunnen hebben want mijn aquarium verhuist namelijk gewoon mee.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:54 schreef pascal_s het volgende:
Mooie vloer, Vonk!
Mijn broer heeft pvc en is er zeer tevreden over. Ik vind t zelf ook mooi
quote:Op dinsdag 5 juni 2012 20:57 schreef denman1710 het volgende:
[..]
Dat is de mechanische afzuiging voor e kattenbak die onder de nieuwe trap komt te staan.
Heb je iig nooit last van enig naar geurtje
We moeten toch alles nog aanleggen, dus dan maar zo.
Wordt straks allemaal weggestuct.
Ik zou zeggen: open een topic! Leuk om te zien.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 00:04 schreef denman1710 het volgende:
Super gaaf om te zien!
-edit-
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |