Wij zijn dat station nog lang niet voorbijquote:Op maandag 23 april 2012 08:00 schreef Sweetpea8472 het volgende:
Als ik dat zo zie, ben ik blij dat wat dat station gepasseerd zijn! Vooral dat plafond (balken + planken) van die laatste foto... Dat zag er bij ons precies hetzelfde uitAlleen hebben wij geen stalen balk onder het plafond, maar op de vloer erboven... Is ergens in de jaren '60 gedaan... Aangezien we de vloer boven toch nog een extra laag op hebben laten leggen, merk je er niets van, want hij ligt op de (oorspronkelijke) planken en onder de (nieuwe) vloerplaten...
Het lijkt misschien alsof het heel laag zit, maar het is niet echt extreem laag oid.quote:Op maandag 23 april 2012 08:23 schreef Vinz0r het volgende:
@ vonkenboer, vindt je t niet zonde dat je plafond zo laag komt te zitten door die balk?
Ik heb in de gang één inbouwspot (spaarlampspot met GU10 fitting) boven ingebouwd in de meterkast. Die kast loopt tot aan het gangplafond door en bovenin is zat ruimte. De schakelaar heb ik op 1,5 m hoogte in de zijwand van die meterkast geplaatst. Spaarlamp brandt de gehele nacht.quote:Op maandag 9 april 2012 19:51 schreef Vonkenboer het volgende:
Als er trouwens nog mensen zijn met goede creatieve ideeën over hoe ik de overloop goed kan verlichten en over de plek van de rookmelder dan hoor ik dat trouwens graag.
Dat weet ik eigenlijk niet eensquote:Op maandag 23 april 2012 17:35 schreef Vinz0r het volgende:
Ahh oke, t leek namelijk alsof t laag kwam.
Wat wordt nu dan je plafond hoogte?
Ik moet je helaas teleurstellen Ml-etje; die "tegels" beneden zijn namelijk helemaal geen tegels.quote:
Uit ervaring weet ik dat een rookmelder minimaal een cm of 30 uit een hoek gemonteerd moet worden om enig nut te hebben. Hoewel bij mij midden op het zolderluik een prima plek zou zijn voor de rookmelder zie ik hier toch vanaf.quote:Op maandag 23 april 2012 21:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb in de gang één inbouwspot (spaarlampspot met GU10 fitting) boven ingebouwd in de meterkast. Die kast loopt tot aan het gangplafond door en bovenin is zat ruimte. De schakelaar heb ik op 1,5 m hoogte in de zijwand van die meterkast geplaatst. Spaarlamp brandt de gehele nacht.
Wat je overloop betreft...als ik je foto zie, heb je weinig ruimte, behalve in het schuine stuk dan. Inbouwspotjes zijn veel netter dan plafonnieres en opbouwspotjes, vind ik.
Heb recent onze keuken opgeknapt en de plafonnieres geheel verwijderd; plafond is een stuk strakker geworden.
Qua rookmelder: wordt aangeraden om die niet strak in een hoek te plaatsen, de rook blijft lange tijd buiten de hoeken kringelen. Beter toch een centrale plek op het plafond.
Ah oke, maar juist bij vonkeboer zie ik niet van dikke lagenquote:Op maandag 23 april 2012 22:26 schreef boertie het volgende:
Specie is veel sneller droog bij dikkere lagen.
Een specielaag is eem loeisterke ondergrond. Een gipslaag is snel beschadigd. Het sterkst is een gladde laag specie met een dunne laag gips erover zodat je nog een beetje de donkere specie door de gips heen ziet. Dat heette vroeger "blauw pleisterwerk".quote:Op maandag 23 april 2012 22:26 schreef boertie het volgende:
Specie is veel sneller droog bij dikkere lagen.
Ja, dat kon je bij ons in huis goed zien. Een muur in de woonkamer had een deel gips en een deel specie (oude bedstee). Het gips viel er al af als je er naar blies, de specie zit er nog steeds op... (er staat nu een voorzetwandje voor, aangezien het een steense muur is en we er wel wat extra isolatie bij wilden doen...)quote:Op dinsdag 24 april 2012 08:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Een specielaag is eem loeisterke ondergrond. Een gipslaag is snel beschadigd. Het sterkst is een gladde laag specie met een dunne laag gips erover zodat je nog een beetje de donkere specie door de gips heen ziet. Dat heette vroeger "blauw pleisterwerk".
Een muur eerst laten aanrapen met specie (en daar vervolgens met fix en finish nog een keer overheen om af te werken) maakt de muur vele malen sterker dan als je hem alleen laat stucadoren met knauf oid.quote:Op maandag 23 april 2012 22:12 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waarom de muren aanrapen met specieEn niet gewoon stucen
![]()
Wat zijn de voor en nadelen van aanrapen ipv stucen
Dat ligt ook een beetje aan de toestand van de balken onder de woonkamer vloer, mochten die nu heel slecht zijn dan is er geen andere mogelijkheid; en we moeten natuurlijk ook kijken naar wat de kosten van een nieuwe gehele betonnen vloer zijn, misschien wel incl. vloerverwarmingquote:
Dat is voornamelijk de reden dat we hier voor gekozen hebben; het opbrengen van fix en finisch is eigenlijk alleen om de wand "wit" te maken en de laatste oneffenheden mooi op te vullen.quote:Op dinsdag 24 april 2012 08:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Een specielaag is eem loeisterke ondergrond. Een gipslaag is snel beschadigd. Het sterkst is een gladde laag specie met een dunne laag gips erover zodat je nog een beetje de donkere specie door de gips heen ziet. Dat heette vroeger "blauw pleisterwerk".
quote:Op woensdag 25 april 2012 21:14 schreef Vonkenboer het volgende:
Zo maar even een kleine doordeweekse update
[ afbeelding ]
Morgen komt onze stukadoor om de wanden af te werken met een laagje fix en finish en de wand in het toilet aan te rapen met specie. Dan kunnen we daar ook een keer wand en vloertegels voor uit zoeken.
De plaat die voor het inbouwreservoir is op ze plek gezet en in de grondverf gezet.
[ afbeelding ]
De koudwaterleiding en de afvoer voor het eventuele toekomstige fonteintje zitten ook op ze plek.
[ afbeelding ]
En vanavond heb ik de boel maar eens even opgeruimd, het was weer hard nodig!
Er zijn zoveel mensen op FOK! die schijnbaar kunnen klussen zonder er direct een puinzooi van te maken, wij kunnen dat echt niet![]()
Dit was de situatie voor de grote opruiming.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En zo ziet het er nu uit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hele verbetering dacht ik zo
Er lag overal ook maar een klein beetje stof hoorquote:Op woensdag 25 april 2012 21:54 schreef crv het volgende:
[..]je hebt het gewoon naar de rand geschoven
![]()
Overigens kan ik ook niet klussen zonder er een puinhoop van te maken
quote:Op donderdag 26 april 2012 18:07 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik had al gezegden ik er nog niet overuit waren ?
beterschapquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:22 schreef Vonkenboer het volgende:
En donderdag komt onze tegelzetter om de wc te betegelen; zelf lig ik op dit moment een beetje in de lappenmand, ik heb namelijk fikse kiespijn
Helaas niet, ben bij de tandarts geweest; heeft even een foto gemaakt van de verstandkies maar hij wil er niks aan doen omdat hij min of meer "scheef" staat en ik kan niet eerder bij de kaakchirurg terecht dan komende maandag.quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:18 schreef fietsie het volgende:
Sterkte; inmiddels professionele marteling ondergaan om de oorzaak van de kiespijn weg te nemen?
neem een paracetamol bij de IBU in dat versterkt de werking.quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Helaas niet, ben bij de tandarts geweest; heeft even een foto gemaakt van de verstandkies maar hij wil er niks aan doen omdat hij min of meer "scheef" staat en ik kan niet eerder bij de kaakchirurg terecht dan komende maandag.
Wel 600 mg ibuprofen meegekregen om de pijnklachten min of meer weg te nemen en dat werkt redelijk. Maar ik zou blij zijn als het maandag is![]()
Het grootste deel van de stuclagen zaten er al vrij los op, vroeger deed men schijnbaar meer zand bij het cement waarmee ze de wanden aanraapten. Of men was niet precies genoeg in de verhoudingen en dan was het de ene keer veel beter qua hechting dan de andere keerquote:Op zondag 20 mei 2012 14:22 schreef pascal_s het volgende:
Toch wel weer veel gedaan hoor! Die stuclagen van de muur halen, tjonge wat een klus (ik weet niet of ik dat op zou kunnen brengen - had er misschien gewoon overheen gestuukt/geschilderd. Maar dit is natuurlijk veel beter)
Balen van je auto trouwens - klein deukje hoop ik? Al heb ik het bange voorgevoel dat dat in t niet valt bij hetgeen je vanavond gaat posten... (hoop maar dat t niets heel ernstigs is...)
Krabben met een oude verfkrabber, heeeel erg veel krabbenquote:Op zondag 20 mei 2012 14:32 schreef Vinz0r het volgende:
Hoe heb je die witkalk/stuc er nou af gekregen, toch sponzen en af en toe met t breekhamertje erover?
Zie bovenstaande postquote:Op zondag 20 mei 2012 15:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ik zie geen foto van de deuk in de auto![]()
Of komt die vanavond nog
Dat vond ik een mooie en nuchtere reactie!quote:Op zondag 20 mei 2012 19:29 schreef Vonkenboer het volgende:
.
Ach, verbouwen het; het kan ook niet altijd mee zitten !
Zit hem denk ik ook een beetje in het soort mensquote:Op zondag 20 mei 2012 22:01 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dat vond ik een mooie en nuchtere reactie!
Ik heb ervaring met vloerverwarming in de situatie die TR08 schetst. Een wat ouder huis, in elk geval van voor de tijd dat er serieus over isolatie nagedacht werd. Ik heb vloerverwarming aangelegd als hoofverwarming maar gebruik het als bijverwarming. Er is een relevant aantal radiatoren blijven zitten maar uiteraard wel iets minder dan oorspronkelijk.
Wat voor idee heb je over een betonvloer? Een broodjesvloer met kruipruimte er onder of een op zand gestorte betonplaat.
Gevoelsmatig zou ik kiezen voor de broodjesvloer omdat deze beter isoleert en je er in geval van nood misschien nog een beetje onder kunt komen, hoewel in jouw situatie de ruimte erg krap lijkt.
Aan materiaal (exclusief dekvloer en vloerverwarming) meen ik dat je op ongeveer 50 euro per m2 uitkomt maar misschien hebben anderen betere getallen beschikbaar.
De huidige vloer slopen is denk ik niet zo'n probleem, dat moet in één of desnoods twee zaterdagen wel kunnen. Als we dan ook nog het grootste deel van het voorbereidende werk zelf doen.quote:Op zondag 20 mei 2012 20:47 schreef TR08 het volgende:
Voor onze woonkamer werd door een aannemer uit Wierden een prijs indicatie van circa een ruime 100,- per m2 afgeschoten mits we een paar dingetjes zelf deden aan voorbereiding...en zelf de slangen klaar legden voor het beton gestort werd. Je moet dan wel zelf de huidige vloer slopen maar met een kettingzaag ben je zo klaar.
Vloer verwarming als hoofd verwarming zou ik wel overwegen...maar denk niet dat je dat zo maar gaat redden als je spouw niet geïsoleerd is en of je nog veel oude ruiten hebt.
Het beste kun je toch een aantal radiatoren houden. De stralingswarmte geeft je direct bij het opstoken een veel warmer gevoel al voordat de kamer echt warm is. Daarbij maken de radiatoren je systeem uberhaupt veel sneller en stijgt het rendement van je systeem als je meer totaal verwarmd oppervlak hebt.
Slang voor de vloer verwarming is ongeveer 350,- als je een halve kilometer koopt. Dat heb je waarschijnlijk wel ongeveer nodig.
Een verdeler is circa 200,- tot 500,- afhankelijk van hoe luxe je hem wilt hebben.
Meerkosten voor de vloer zijn nog wat van die wapenings ijzers waar je de boel op tie-rapt of anders een wat meer fancy systeem tegen meer kosten.
Dan nog zeg 300,- aan CV materiaal om de vloer verwarming aan je bestaande CV systeem te koppelen.
Neem een verdeler met pomp en je hoeft je over de eigenschappen van je eigen ketel geen zorgen te maken.
Oh en koop zo'n thermische schakelaar die je pomp uit zet als er geen warmte aanvoer is. Eventueel dat amframatic geval. Kost 5-6 tientjes en verdient zich binnen 1 jaar terug.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |