Dank je !quote:
Het begint in ieder geval boven nu eindelijk ergens op te lijken, in de slaapkamers zitten alle plinten en aftimmering langs het plafond en rondom de ramen ook op hun plek.quote:Op vrijdag 6 april 2012 23:13 schreef pascal_s het volgende:
Zo, toch alweer veel gedaan!
Ziet er goed uit
Wij gebruiken helemaal geen gips platen; we laten de muren door onze stucadoor even aanrapen met cement waarna hij met fixs en finisch even een dun laagje aanbrengt om de wanden mooi wit te maken.quote:Op vrijdag 6 april 2012 23:35 schreef ATan het volgende:
Veel werk verzet!
Stuc je ook wel eens direct op de muur, of schroef je overal gipsplaten tegenaan? Gaat dat niet schimmelen achter de platen vroeg of laat?
Precies, niet iedereen kan gouden handjes hebben. Jij beschikt over een beter werkende grijze massa.quote:Op zaterdag 7 april 2012 12:00 schreef pascal_s het volgende:
Ach Kuskonijn, je moet maar zo denken, zonder boekhouders wordt het ook een zootje, die zijn ook nodig
Jij hebt ongetwijfeld heel andere capaciteiten, die ik dan weer niet hebquote:Op zaterdag 7 april 2012 10:52 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Wauw, dat gaat heel mooi worden!![]()
Ben altijd jaloers op mensen die dit soort werk doen. ECHT WERK, iets mooi maken!![]()
Heel wat beter dan de hele dag achter je bureau zitten en na 30 jaar je realiseren dat er toch echt niks uit je handen is gekomen...
Dat doe ik wel vrij regelmatig dat terug kijken naar de "voor" foto's om dan toch tot de conclusie te komen dat we in een krap half jaar toch al een boel werk verzet hebbenquote:Op vrijdag 6 april 2012 15:36 schreef MMach het volgende:
Vonkie, blijven gaan! Zoals hier gezegd zijn de voor foto's bekijken de beste motivatie. Naast je werk de moed opbrengen is moeilijk, maar eigenlijk moet je gewoon je doel voor ogen houden en denken dat elke kleine klus, hoe weinig of veel je hebt gedaan, je een stap dichter brengt. Bij ons is het nu al een tijdje af, en het hard labeur is allang vergeten, zeker als je samen met jouw madam, gewoon dagelijks door een zelfgecreeerde omgeving kan rondlopen.
Vonkie is elektromonteur en die weet de eisen die aan een installatie gesteld worden, dus de rookmelders zijn aangesloten op 230V, gekoppeld en met back-up batterij, neem ik aanquote:Op zondag 8 april 2012 18:45 schreef maart78 het volgende:
ik neem aan dat de rookmelders gekoppelt gaan worden?
Het is idd. de bedoeling om de rookmelders als 230V uit te voeren en met doorkoppeling naar de rookmelders op de begane grond.quote:Op zondag 8 april 2012 19:57 schreef exlurker het volgende:
[..]
Vonkie is elektromonteur en die weet de eisen die aan een installatie gesteld worden, dus de rookmelders zijn aangesloten op 230V, gekoppeld en met back-up batterij, neem ik aan
Er komt geen stuclijst langs het plafond; in de gang komt hetzelfde plafond als in de slaapkamers d.w.z. dat daar vuren kraalschroten komen.quote:Op zondag 8 april 2012 20:32 schreef usernaamvergeten het volgende:
Komt er nog een bijpassende stuclijst op het plafond?
[ afbeelding ]
Bron: http://www.bouwstukadoorsbedrijf.nl/
Ik wil in het luik eigenlijk geen grote gaten boren. Als we daar dan spotjes in zouden maken dan heb je daar gewoonweg last van als je straks het luik naar beneden doet en de trap naar zolder op wilt.quote:Op zondag 8 april 2012 18:27 schreef popvette het volgende:
Kun je geen -ondiepe- spotjes in het luik zelf maken?
Of, als je daar ruimte voor hebt, het plafond rondom het luik ietsje verlagen en dan rondom het luik van die led strips plaatsen? Achter het verlaagde plafond dus... dan heb je dus indirect licht. Als je snapt wat ik bedoel
En de rookmelder gewoon op het luik?
Als je de rookmelder op het luik zou monteren heb je niet zo'n groot gat nodig. En dat gaatje kun je precies achter een trede laten uitkomen zodat je er geen last van hebt met het traplopen.quote:Ook zit ik dan met het probleem van bekabelen; dat binnenste groen/grijze deel scharniert in zijn geheel namelijk naar beneden. Gaat een beetje moeilijk om daar kabels of leidingen naar toe te brengen.
Heb geprobeerd een doorsnede te tekenen. In oranje de led-strips (doorsnede dus), In grijs het luik, groen en zwart zijn plafonds/muren.quote:Ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld met een stukje verlagen en daar ledstrips achter te stoppen ? Hoe zie je dat voor je ?
Ik heb daar op dit moment geen aansluitpunten voor gemaakt; dat zou dus betekenen dat ik in een afgewerkte muur zou moeten gaan sleuven en hakken.quote:Op maandag 9 april 2012 19:54 schreef fietsie het volgende:
Is het een idee om wand-spotjes te monteren die omhoog schijnen?
Dus "indirecte verlichting"?
Het verlichtingsprobleem zit niet zo zeer in de trapopgang, maar meer in de overloop.quote:Op maandag 9 april 2012 21:13 schreef Xiphos het volgende:
ledstrips achter je trapleuning en langs de plinten (boven of beneden).
Wat betreft de aansluiting van de rookmelder heb je een goed punt; dit moet met een stuk flexibele buis met voldoende "vrije speling / ruimte" wel te realiseren zijn. Zolang de buis voldoende mechanisch beschermd is en stevig vastzit is er eigenlijk geen wet of installatievoorschrift die mij tegen houdt.quote:Op woensdag 11 april 2012 10:22 schreef popvette het volgende:
[..]
Als je de rookmelder op het luik zou monteren heb je niet zo'n groot gat nodig. En dat gaatje kun je precies achter een trede laten uitkomen zodat je er geen last van hebt met het traplopen.
En ik weet niet of het is toegestaan, maar met wat extra ruimte in de kabel/draad bij het scharnierpunt zou het luik gewoon open moeten kunnen...
[ afbeelding ]
[..]
Heb geprobeerd een doorsnede te tekenen. In oranje de led-strips (doorsnede dus), In grijs het luik, groen en zwart zijn plafonds/muren.
De versie met het groene plafond is het verlaagde plafond waarbij het licht dus opzij, richting het luik schijnt.
De versie met het zwarte plafond heeft de ledstrip direct om het luik en het plafond komt hier gelijk mee...
Je zou ook nog een transparant plafond kunnen overwegen en dan licht er achter monteren, maar dat vind ik eigenlijk te modern voor het huis...
[ afbeelding ]
Ik weet niet of je nu 2 of 4 spotjes bedoelt, maar in het geval van 2 spots: misschien is het een idee om beide spots slechts aan 1 zijde van het luik in het plafond te maken (de niet-slaapkamer zijde) en ze dan beide te kantelen richting slaapkamer? De bundels komen dan ongeveer midden op de vloer uit... Maar het is dan natuurlijk niet meer symmetrischquote:En aan beide kanten van het zolderluik neem ik ook nog 2 led spotjes op. Dat ene spotje dat dan net boven de slaapkamerdeur zit kantel ik dan iets naar rechts zodat er minimaal hinder is in de slaapkamer en ik op de overloop toch voldoende licht heb.
Wij zijn dat station nog lang niet voorbijquote:Op maandag 23 april 2012 08:00 schreef Sweetpea8472 het volgende:
Als ik dat zo zie, ben ik blij dat wat dat station gepasseerd zijn! Vooral dat plafond (balken + planken) van die laatste foto... Dat zag er bij ons precies hetzelfde uitAlleen hebben wij geen stalen balk onder het plafond, maar op de vloer erboven... Is ergens in de jaren '60 gedaan... Aangezien we de vloer boven toch nog een extra laag op hebben laten leggen, merk je er niets van, want hij ligt op de (oorspronkelijke) planken en onder de (nieuwe) vloerplaten...
Het lijkt misschien alsof het heel laag zit, maar het is niet echt extreem laag oid.quote:Op maandag 23 april 2012 08:23 schreef Vinz0r het volgende:
@ vonkenboer, vindt je t niet zonde dat je plafond zo laag komt te zitten door die balk?
Ik heb in de gang één inbouwspot (spaarlampspot met GU10 fitting) boven ingebouwd in de meterkast. Die kast loopt tot aan het gangplafond door en bovenin is zat ruimte. De schakelaar heb ik op 1,5 m hoogte in de zijwand van die meterkast geplaatst. Spaarlamp brandt de gehele nacht.quote:Op maandag 9 april 2012 19:51 schreef Vonkenboer het volgende:
Als er trouwens nog mensen zijn met goede creatieve ideeën over hoe ik de overloop goed kan verlichten en over de plek van de rookmelder dan hoor ik dat trouwens graag.
Dat weet ik eigenlijk niet eensquote:Op maandag 23 april 2012 17:35 schreef Vinz0r het volgende:
Ahh oke, t leek namelijk alsof t laag kwam.
Wat wordt nu dan je plafond hoogte?
Ik moet je helaas teleurstellen Ml-etje; die "tegels" beneden zijn namelijk helemaal geen tegels.quote:
Uit ervaring weet ik dat een rookmelder minimaal een cm of 30 uit een hoek gemonteerd moet worden om enig nut te hebben. Hoewel bij mij midden op het zolderluik een prima plek zou zijn voor de rookmelder zie ik hier toch vanaf.quote:Op maandag 23 april 2012 21:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb in de gang één inbouwspot (spaarlampspot met GU10 fitting) boven ingebouwd in de meterkast. Die kast loopt tot aan het gangplafond door en bovenin is zat ruimte. De schakelaar heb ik op 1,5 m hoogte in de zijwand van die meterkast geplaatst. Spaarlamp brandt de gehele nacht.
Wat je overloop betreft...als ik je foto zie, heb je weinig ruimte, behalve in het schuine stuk dan. Inbouwspotjes zijn veel netter dan plafonnieres en opbouwspotjes, vind ik.
Heb recent onze keuken opgeknapt en de plafonnieres geheel verwijderd; plafond is een stuk strakker geworden.
Qua rookmelder: wordt aangeraden om die niet strak in een hoek te plaatsen, de rook blijft lange tijd buiten de hoeken kringelen. Beter toch een centrale plek op het plafond.
Ah oke, maar juist bij vonkeboer zie ik niet van dikke lagenquote:Op maandag 23 april 2012 22:26 schreef boertie het volgende:
Specie is veel sneller droog bij dikkere lagen.
Een specielaag is eem loeisterke ondergrond. Een gipslaag is snel beschadigd. Het sterkst is een gladde laag specie met een dunne laag gips erover zodat je nog een beetje de donkere specie door de gips heen ziet. Dat heette vroeger "blauw pleisterwerk".quote:Op maandag 23 april 2012 22:26 schreef boertie het volgende:
Specie is veel sneller droog bij dikkere lagen.
Ja, dat kon je bij ons in huis goed zien. Een muur in de woonkamer had een deel gips en een deel specie (oude bedstee). Het gips viel er al af als je er naar blies, de specie zit er nog steeds op... (er staat nu een voorzetwandje voor, aangezien het een steense muur is en we er wel wat extra isolatie bij wilden doen...)quote:Op dinsdag 24 april 2012 08:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Een specielaag is eem loeisterke ondergrond. Een gipslaag is snel beschadigd. Het sterkst is een gladde laag specie met een dunne laag gips erover zodat je nog een beetje de donkere specie door de gips heen ziet. Dat heette vroeger "blauw pleisterwerk".
Een muur eerst laten aanrapen met specie (en daar vervolgens met fix en finish nog een keer overheen om af te werken) maakt de muur vele malen sterker dan als je hem alleen laat stucadoren met knauf oid.quote:Op maandag 23 april 2012 22:12 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waarom de muren aanrapen met specieEn niet gewoon stucen
![]()
Wat zijn de voor en nadelen van aanrapen ipv stucen
Dat ligt ook een beetje aan de toestand van de balken onder de woonkamer vloer, mochten die nu heel slecht zijn dan is er geen andere mogelijkheid; en we moeten natuurlijk ook kijken naar wat de kosten van een nieuwe gehele betonnen vloer zijn, misschien wel incl. vloerverwarmingquote:
Dat is voornamelijk de reden dat we hier voor gekozen hebben; het opbrengen van fix en finisch is eigenlijk alleen om de wand "wit" te maken en de laatste oneffenheden mooi op te vullen.quote:Op dinsdag 24 april 2012 08:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Een specielaag is eem loeisterke ondergrond. Een gipslaag is snel beschadigd. Het sterkst is een gladde laag specie met een dunne laag gips erover zodat je nog een beetje de donkere specie door de gips heen ziet. Dat heette vroeger "blauw pleisterwerk".
quote:Op woensdag 25 april 2012 21:14 schreef Vonkenboer het volgende:
Zo maar even een kleine doordeweekse update
[ afbeelding ]
Morgen komt onze stukadoor om de wanden af te werken met een laagje fix en finish en de wand in het toilet aan te rapen met specie. Dan kunnen we daar ook een keer wand en vloertegels voor uit zoeken.
De plaat die voor het inbouwreservoir is op ze plek gezet en in de grondverf gezet.
[ afbeelding ]
De koudwaterleiding en de afvoer voor het eventuele toekomstige fonteintje zitten ook op ze plek.
[ afbeelding ]
En vanavond heb ik de boel maar eens even opgeruimd, het was weer hard nodig!
Er zijn zoveel mensen op FOK! die schijnbaar kunnen klussen zonder er direct een puinzooi van te maken, wij kunnen dat echt niet![]()
Dit was de situatie voor de grote opruiming.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En zo ziet het er nu uit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hele verbetering dacht ik zo
Er lag overal ook maar een klein beetje stof hoorquote:Op woensdag 25 april 2012 21:54 schreef crv het volgende:
[..]je hebt het gewoon naar de rand geschoven
![]()
Overigens kan ik ook niet klussen zonder er een puinhoop van te maken
quote:Op donderdag 26 april 2012 18:07 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik had al gezegden ik er nog niet overuit waren ?
beterschapquote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:22 schreef Vonkenboer het volgende:
En donderdag komt onze tegelzetter om de wc te betegelen; zelf lig ik op dit moment een beetje in de lappenmand, ik heb namelijk fikse kiespijn
Helaas niet, ben bij de tandarts geweest; heeft even een foto gemaakt van de verstandkies maar hij wil er niks aan doen omdat hij min of meer "scheef" staat en ik kan niet eerder bij de kaakchirurg terecht dan komende maandag.quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:18 schreef fietsie het volgende:
Sterkte; inmiddels professionele marteling ondergaan om de oorzaak van de kiespijn weg te nemen?
neem een paracetamol bij de IBU in dat versterkt de werking.quote:Op woensdag 2 mei 2012 20:55 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Helaas niet, ben bij de tandarts geweest; heeft even een foto gemaakt van de verstandkies maar hij wil er niks aan doen omdat hij min of meer "scheef" staat en ik kan niet eerder bij de kaakchirurg terecht dan komende maandag.
Wel 600 mg ibuprofen meegekregen om de pijnklachten min of meer weg te nemen en dat werkt redelijk. Maar ik zou blij zijn als het maandag is![]()
Het grootste deel van de stuclagen zaten er al vrij los op, vroeger deed men schijnbaar meer zand bij het cement waarmee ze de wanden aanraapten. Of men was niet precies genoeg in de verhoudingen en dan was het de ene keer veel beter qua hechting dan de andere keerquote:Op zondag 20 mei 2012 14:22 schreef pascal_s het volgende:
Toch wel weer veel gedaan hoor! Die stuclagen van de muur halen, tjonge wat een klus (ik weet niet of ik dat op zou kunnen brengen - had er misschien gewoon overheen gestuukt/geschilderd. Maar dit is natuurlijk veel beter)
Balen van je auto trouwens - klein deukje hoop ik? Al heb ik het bange voorgevoel dat dat in t niet valt bij hetgeen je vanavond gaat posten... (hoop maar dat t niets heel ernstigs is...)
Krabben met een oude verfkrabber, heeeel erg veel krabbenquote:Op zondag 20 mei 2012 14:32 schreef Vinz0r het volgende:
Hoe heb je die witkalk/stuc er nou af gekregen, toch sponzen en af en toe met t breekhamertje erover?
Zie bovenstaande postquote:Op zondag 20 mei 2012 15:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ik zie geen foto van de deuk in de auto![]()
Of komt die vanavond nog
Dat vond ik een mooie en nuchtere reactie!quote:Op zondag 20 mei 2012 19:29 schreef Vonkenboer het volgende:
.
Ach, verbouwen het; het kan ook niet altijd mee zitten !
Zit hem denk ik ook een beetje in het soort mensquote:Op zondag 20 mei 2012 22:01 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dat vond ik een mooie en nuchtere reactie!
Ik heb ervaring met vloerverwarming in de situatie die TR08 schetst. Een wat ouder huis, in elk geval van voor de tijd dat er serieus over isolatie nagedacht werd. Ik heb vloerverwarming aangelegd als hoofverwarming maar gebruik het als bijverwarming. Er is een relevant aantal radiatoren blijven zitten maar uiteraard wel iets minder dan oorspronkelijk.
Wat voor idee heb je over een betonvloer? Een broodjesvloer met kruipruimte er onder of een op zand gestorte betonplaat.
Gevoelsmatig zou ik kiezen voor de broodjesvloer omdat deze beter isoleert en je er in geval van nood misschien nog een beetje onder kunt komen, hoewel in jouw situatie de ruimte erg krap lijkt.
Aan materiaal (exclusief dekvloer en vloerverwarming) meen ik dat je op ongeveer 50 euro per m2 uitkomt maar misschien hebben anderen betere getallen beschikbaar.
De huidige vloer slopen is denk ik niet zo'n probleem, dat moet in één of desnoods twee zaterdagen wel kunnen. Als we dan ook nog het grootste deel van het voorbereidende werk zelf doen.quote:Op zondag 20 mei 2012 20:47 schreef TR08 het volgende:
Voor onze woonkamer werd door een aannemer uit Wierden een prijs indicatie van circa een ruime 100,- per m2 afgeschoten mits we een paar dingetjes zelf deden aan voorbereiding...en zelf de slangen klaar legden voor het beton gestort werd. Je moet dan wel zelf de huidige vloer slopen maar met een kettingzaag ben je zo klaar.
Vloer verwarming als hoofd verwarming zou ik wel overwegen...maar denk niet dat je dat zo maar gaat redden als je spouw niet geïsoleerd is en of je nog veel oude ruiten hebt.
Het beste kun je toch een aantal radiatoren houden. De stralingswarmte geeft je direct bij het opstoken een veel warmer gevoel al voordat de kamer echt warm is. Daarbij maken de radiatoren je systeem uberhaupt veel sneller en stijgt het rendement van je systeem als je meer totaal verwarmd oppervlak hebt.
Slang voor de vloer verwarming is ongeveer 350,- als je een halve kilometer koopt. Dat heb je waarschijnlijk wel ongeveer nodig.
Een verdeler is circa 200,- tot 500,- afhankelijk van hoe luxe je hem wilt hebben.
Meerkosten voor de vloer zijn nog wat van die wapenings ijzers waar je de boel op tie-rapt of anders een wat meer fancy systeem tegen meer kosten.
Dan nog zeg 300,- aan CV materiaal om de vloer verwarming aan je bestaande CV systeem te koppelen.
Neem een verdeler met pomp en je hoeft je over de eigenschappen van je eigen ketel geen zorgen te maken.
Oh en koop zo'n thermische schakelaar die je pomp uit zet als er geen warmte aanvoer is. Eventueel dat amframatic geval. Kost 5-6 tientjes en verdient zich binnen 1 jaar terug.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |