abonnement Unibet Coolblue
pi_111845331
Zou vloerverwarming altijd op 10-15 cm leggen, qua slang scheelt het weinig en de vloer is sneller warm.

Je kan de vloerverwarming los van de raidatoren regelen en indien nodig/gewenst als hoofdverwarming gebruiken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_111863764
paar beste tegenvallers. toch knap om dan positief te blijven.
maar als ik zo naar 1 van de foto's hierboven kijk; zo'n mooi raam met van die romantische vakverdeling, strak in de verf, prachtig relaxt uitzicht...
dan is dat toch vast al genieten van hoe het moet gaan worden O+
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  Moderator dinsdag 22 mei 2012 @ 22:34:31 #153
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_111904467
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 19:37 schreef Xiphos het volgende:
Zo: https://www.toonn.nl/Situ(...)loer%20op%20zand.pdf

en dan daarna je dekvloer met daarin vloerverwarming. Of van die leuke noppenplaten met daarin je buizen en dan die vol laten lopen, bijvoorbeeld Uponor heeft zo'n systeem
Kijk, dat is nou informatie waar ik wat mee kan !
Ik zal het eens doorlezen ^O^

quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 20:02 schreef Ml-etje het volgende:
Zou vloerverwarming altijd op 10-15 cm leggen, qua slang scheelt het weinig en de vloer is sneller warm.

Je kan de vloerverwarming los van de raidatoren regelen en indien nodig/gewenst als hoofdverwarming gebruiken.
^O^

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 07:20 schreef WRH het volgende:
paar beste tegenvallers. toch knap om dan positief te blijven.
maar als ik zo naar 1 van de foto's hierboven kijk; zo'n mooi raam met van die romantische vakverdeling, strak in de verf, prachtig relaxt uitzicht...
dan is dat toch vast al genieten van hoe het moet gaan worden O+
Mwah, beste tegenvallers; als je kijkt dat we in september 2011 begonnen zijn met verbouwen.
En in die gehele periode tot afgelopen zaterdag geen echte tegenslagen gehad hebben dan valt het allemaal nog mee :P

Er moet nog wel een hoop gebeuren; maar als ik dan kijk hoe ver het boven al gevorderd is, dan O+ !
Het helpt natuurlijk ook wel dat we in feite zonder echte deadline verbouwen. ;)
pi_111910136
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 20:02 schreef Ml-etje het volgende:
Zou vloerverwarming altijd op 10-15 cm leggen, qua slang scheelt het weinig en de vloer is sneller warm.

Je kan de vloerverwarming los van de raidatoren regelen en indien nodig/gewenst als hoofdverwarming gebruiken.
En nog liever 10 dan 15 centimeter. Je legt niet snel te veel buis in de vloer, desnoods zet je de temperatuur op de mengunit wat lager.
Ik had mijn vvw besteld als hoofdverwarming en toen de mannen kwamen frezen en de resterende radiatoren zagen zouden ze al beginnen op 20 cm tussenafstand. Net op tijd een stokje voor kunnen steken en het is dus gewoon 10 cm geworden.

Prachtig om dat frezen te zien overigens. De mannen werken met een apparaat wat een kruising tussen een grasmaaier en stofzuiger lijkt en maken dubbele lussen zodat het koudste en het warmste water naast elkaar lopen. Die draaien zich helemaal vast dacht ik nog. Maar mooi niet, prachtige lussen die precies uitkwamen en dat allemaal met perfect evenwijdige lijnen op de rechte stukken. In de gefreesde sleuven wordt vervolgens de buis aangebracht die op de verdeler wordt aangesloten. Minpuntje was de loodgietersvaardigheid van de mannen. Bak en braadwerk en als ik dáár niet bij geweest was zou de verdeler half voor een deuropening geplaatst geworden zijn :)

Als ik dit systeem vergelijk met de vvw bij mijn ouders die op de conventionele manier aangelegd is, dus onder/in de nog te storten cement deklaag dan weet ik het wel: vloer gewoon laten leggen en later infrezen.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_111921332
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 19:29 schreef Vonkenboer het volgende:

Maar ik heb geen idee wat een beton vloer met cementdekvloer zou gaan kosten, laat staan wat vloerverwarming kost :?

Ik zag de foto's van de balk van bovenaf en dacht al: Oh oh die zwarte kleur is foute boel. Ook de mooie schimmel op de grond zoals je die op de foto ziet kwam mij uitermate bekend voor.
Ik heb in maart 2011 ook met dit bijltje gehakt en kan je zeggen dat een betonvloer het geld echt waard is (de isolatie en de waarde van woning) Mmach heeft het uiteraard ook voor een groot oppervlakte gedaan en ik zag iemand anders topic ook wel daar over gaan.

Ik denk dat ik de enige was die het heeft laten doen door een bedrijf. Mijn kosten waren dan ook wat hoger logischerwijs. Om voor jou een indicatie te geven.

Mijn huis is uit 1926 en had een vloeroppervlakte van: +/- 32.4cm2
Ik had zelf een houtcontainer gehuurd waarbij ik met een 6m3 houtcontainer wel uitkwam. (Of je brengt het zelf naar de stort)
Verdere voorwerk was dat ik de gaten waar de verrotte balken in zaten dichtgestopt had met stenen en wat specie. Tevens heb ik de vloer egaal getrokken met het bestaande zand en de kleine poertjes (voor de vloerbalken) verwijderd.
Er moest door het bedrijf behoorlijk wat ophoogzand (200x kruien) er bij op gelegd worden. Tevens moest er ook een klein keldertje/betonkuip gevuld worden met zand..

Materiaal 2.189,99 (excl19% btw)
Arbeidskosten: 3088,59 (excl6% btw)
(Ik had helaas ook een installateur nodig voor 800,- vanwege water, gas, elektriciteitsleidingen die opnieuw gelegd moesten worden aan de rand van de betonvloer. Ook hadden ze nog een klein stuk van de betonkuip gesloopt. Dat zit bij deze prijs er in)

Edit: onze verticale opbouw van de betonvloer bij ons is: (uit de offerte genomen)
- 23cm aangetrild rood zand (inclusief het vullen van de betonkuip met zand)
- pvc folie
- vloerisolatieplaten met R waarde 2.5m2K/W
- het aanbrengen van 12cm dikke betonvloer gewapend met bouwstaalmaat diameter 6-150mm
- extra bewapening boven de oude betonkuip.
- cementafwerkvloer van 5cm op de ruwe betonvloer

Eindresultaat:


hopelijk heb je er wat aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Eelcotje84 op 23-05-2012 12:40:32 ]
pi_111921488
Misschien heeft het zin om uit te zoeken of het echt om 'n schimmelsoort, óf (niet te hopen) de huiszwam gaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 27 mei 2012 @ 11:58:52 #157
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_112083610
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:29 schreef blomke het volgende:
Misschien heeft het zin om uit te zoeken of het echt om 'n schimmelsoort, óf (niet te hopen) de huiszwam gaat.
Ik denk niet dat het in ons geval veel zin heeft om uit te zoeken wat voor schimmel soort er precies zit.
De hele houten ondervloer vloer met balklaag gaan we toch hoe dan ook verwijderen.

Ook graven we de eerste 10 á 15 centimeters van het zandbed onder de houten vloer af en vullen we dat weer aan met mooi schoon zand. Het lijkt er in ieder geval niet op dat we huiszwam hebben.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:26 schreef Eelcotje84 het volgende:

[..]

Ik zag de foto's van de balk van bovenaf en dacht al: Oh oh die zwarte kleur is foute boel. Ook de mooie schimmel op de grond zoals je die op de foto ziet kwam mij uitermate bekend voor.
Ik heb in maart 2011 ook met dit bijltje gehakt en kan je zeggen dat een betonvloer het geld echt waard is (de isolatie en de waarde van woning) Mmach heeft het uiteraard ook voor een groot oppervlakte gedaan en ik zag iemand anders topic ook wel daar over gaan.

Ik denk dat ik de enige was die het heeft laten doen door een bedrijf. Mijn kosten waren dan ook wat hoger logischerwijs. Om voor jou een indicatie te geven.

Mijn huis is uit 1926 en had een vloeroppervlakte van: +/- 32.4cm2
Ik had zelf een houtcontainer gehuurd waarbij ik met een 6m3 houtcontainer wel uitkwam. (Of je brengt het zelf naar de stort)
Verdere voorwerk was dat ik de gaten waar de verrotte balken in zaten dichtgestopt had met stenen en wat specie. Tevens heb ik de vloer egaal getrokken met het bestaande zand en de kleine poertjes (voor de vloerbalken) verwijderd.
Er moest door het bedrijf behoorlijk wat ophoogzand (200x kruien) er bij op gelegd worden. Tevens moest er ook een klein keldertje/betonkuip gevuld worden met zand..

Materiaal 2.189,99 (excl19% btw)
Arbeidskosten: 3088,59 (excl6% btw)
(Ik had helaas ook een installateur nodig voor 800,- vanwege water, gas, elektriciteitsleidingen die opnieuw gelegd moesten worden aan de rand van de betonvloer. Ook hadden ze nog een klein stuk van de betonkuip gesloopt. Dat zit bij deze prijs er in)

Edit: onze verticale opbouw van de betonvloer bij ons is: (uit de offerte genomen)
- 23cm aangetrild rood zand (inclusief het vullen van de betonkuip met zand)
- pvc folie
- vloerisolatieplaten met R waarde 2.5m2K/W
- het aanbrengen van 12cm dikke betonvloer gewapend met bouwstaalmaat diameter 6-150mm
- extra bewapening boven de oude betonkuip.
- cementafwerkvloer van 5cm op de ruwe betonvloer

Eindresultaat:
[ afbeelding ]

hopelijk heb je er wat aan.
Kijk dit is een duidelijk overzicht waar ik wat aan heb.
Nu is het in mijn geval zo dat we 75% van de werkzaamheden denk ik zelf wel kunnen doen, namelijk

- Het verwijderen en afvoeren van de oude vloer
- Het zandbed mooi schoon afgraven en waar nodig weer aanvullen en aantrillen.
- Eventueel omleggen van mogelijk aanwezige leidingen
- Folie en aanbrengen isolatie + randisolatie
- Plaatsen van de wapening

Alleen het storten van de vloer en het smeren van een cementdekvloer zou ik uitbesteden :) daar komt echt meer bij kijken dan de gemiddelde klusser kan. En dan daarbij is het oppervlakte mij daar ook te groot voor omdat zelf te gaan storten.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 00:12 schreef quo_ het volgende:

[..]

En nog liever 10 dan 15 centimeter. Je legt niet snel te veel buis in de vloer, desnoods zet je de temperatuur op de mengunit wat lager.
Ik had mijn vvw besteld als hoofdverwarming en toen de mannen kwamen frezen en de resterende radiatoren zagen zouden ze al beginnen op 20 cm tussenafstand. Net op tijd een stokje voor kunnen steken en het is dus gewoon 10 cm geworden.

Prachtig om dat frezen te zien overigens. De mannen werken met een apparaat wat een kruising tussen een grasmaaier en stofzuiger lijkt en maken dubbele lussen zodat het koudste en het warmste water naast elkaar lopen. Die draaien zich helemaal vast dacht ik nog. Maar mooi niet, prachtige lussen die precies uitkwamen en dat allemaal met perfect evenwijdige lijnen op de rechte stukken. In de gefreesde sleuven wordt vervolgens de buis aangebracht die op de verdeler wordt aangesloten. Minpuntje was de loodgietersvaardigheid van de mannen. Bak en braadwerk en als ik dáár niet bij geweest was zou de verdeler half voor een deuropening geplaatst geworden zijn :)

Als ik dit systeem vergelijk met de vvw bij mijn ouders die op de conventionele manier aangelegd is, dus onder/in de nog te storten cement deklaag dan weet ik het wel: vloer gewoon laten leggen en later infrezen.
Duidelijk verhaal ! ^O^ al zou ik in mijn geval er wel voor kiezen om de vloerverwarming direct in de cement dekvloer op te nemen. Waarom zou jij dat achteraf dan weer laten infrezen ?

t.z.t. maar eens bij een bevriende loodgieter eens vragen wat de kosten zouden zijn voor vloerverwarming. Isolatie e.d. kunnen we zelf wel leggen.

Hoogstens dat hij een keer een avondje moet komen helpen om de slangen er in te leggen :+
pi_112084935
Slangen leggen is vrij simpel, als hij het je voor doet dan kun je het zelf.
Sterker nog ik kan het zelfs :+ en dat wil wat zeggen :P

Kiek!

Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_112085081
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 11:58 schreef Vonkenboer het volgende:

Duidelijk verhaal ! ^O^ al zou ik in mijn geval er wel voor kiezen om de vloerverwarming direct in de cement dekvloer op te nemen. Waarom zou jij dat achteraf dan weer laten infrezen ?

Omdat het heel snel en schoon gaat. In een halve dag ligt het er helemaal in.
Bij de traditionele manier kun je natuurlijk wel zelf een heleboel doen hetgeen de kosten van de extra te maken uren weer drukt.

Technisch voordeel van infrezen is dat de buizen direct onder de oppervlakte liggen en daarom verneem je vrijwel direct dat er opgewarmd wordt. Bij in de vloer gestorte buizen heb je enkele centimeters dekkking boven de buizen waardoor het wat langer duurt voordat de warmte "boven" is.

Voordeel van de gestorte variant is overigens wel dat de dekvloer perfect glad is en je daarom elke soort vloerbedekking kunt toepassen. Bij een ingefreesd systeem kun je een tegelvloer aanbrengen zonder extra nabewerking, wil je tapijt o.i.d dan zul je nog iets moeten doen om de bovenkant van de vloer met buizen glad te maken.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  Moderator zondag 27 mei 2012 @ 13:18:23 #160
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_112085898
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 12:46 schreef Ml-etje het volgende:
Slangen leggen is vrij simpel, als hij het je voor doet dan kun je het zelf.
Sterker nog ik kan het zelfs :+ en dat wil wat zeggen :P

Kiek!

[ afbeelding ]
In het verleden heb ik het zelf al eens helpen aanleggen met de desbetreffende bevriende monteur :+ dus ik weet grofweg hoe het gaat :P

Waarschijnlijk wordt het een vloerverwarmingssysteem van Uponor met van die platen waar je met een soort van zadels de slangen in het schuim vast drukt; dat was volgens hem qua prijs het meest interessant voor ons.



Dat is ongeveer dit bovenstaande systeem :)

Of er wel of niet vloerverwarming in komt is op dit moment meer afhankelijk van de uiteindelijke kostenplaatje van de kale betonnen constructievloer.

Kun je eigenlijk op vloerverwarming alle soorten vloer leggen ?

quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 12:50 schreef quo_ het volgende:

[..]

Omdat het heel snel en schoon gaat. In een halve dag ligt het er helemaal in.
Bij de traditionele manier kun je natuurlijk wel zelf een heleboel doen hetgeen de kosten van de extra te maken uren weer drukt.

Technisch voordeel van infrezen is dat de buizen direct onder de oppervlakte liggen en daarom verneem je vrijwel direct dat er opgewarmd wordt. Bij in de vloer gestorte buizen heb je enkele centimeters dekkking boven de buizen waardoor het wat langer duurt voordat de warmte "boven" is.

Voordeel van de gestorte variant is overigens wel dat de dekvloer perfect glad is en je daarom elke soort vloerbedekking kunt toepassen. Bij een ingefreesd systeem kun je een tegelvloer aanbrengen zonder extra nabewerking, wil je tapijt o.i.d dan zul je nog iets moeten doen om de bovenkant van de vloer met buizen glad te maken.
^O^, technisch gezien zou het voor ons gewoon makkelijker zijn om de leidingen direct in de cementdekvloer te verwerken :)
pi_112086290
Tegels zijn het beste :Y die geleiden en houden warmte vast.

Hout werkt niet zo goed (dat hebben we hier ook deels).
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_112086770
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 11:58 schreef Vonkenboer het volgende:
Kijk dit is een duidelijk overzicht waar ik wat aan heb.
Nu is het in mijn geval zo dat we 75% van de werkzaamheden denk ik zelf wel kunnen doen, namelijk

- Het verwijderen en afvoeren van de oude vloer
- Het zandbed mooi schoon afgraven en waar nodig weer aanvullen en aantrillen.
- Eventueel omleggen van mogelijk aanwezige leidingen
- Folie en aanbrengen isolatie + randisolatie
- Plaatsen van de wapening
Lijkt mij het meest verstandig. Als je de aannemer meegeeft dat je tot aan daar zelf doet en de aannemer de rest afmaakt. Met name de cementdekvloer is precisiewerk.

P.s. voor de 'randisolatie' kan je purschuim gebruik tussen de bakstenen muur en de piepschuimen blokken. Zorg dat eventuele leidingen die in de betonvloer gestort worden met plastic buizen geheel beschermd worden en aan de zijkant van de vloer worden gelegd alvorens je beton gaat storten.
  Moderator donderdag 31 mei 2012 @ 22:42:42 #163
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_112287884
Ook hier is er vooruit gang :P, er is lang over gepraat en nagedacht maar we hebben voor aanstaande zaterdag een paar mensen gemobiliseerd en de bedoeling is dat de complete houten woonkamervloer incl.in de woonkamer eruit gesloopt wordt *O*

We beginnen op tijd en hopelijk redden we dat dan in één dag, het liefst wil ik ook nog alle rommel direct afvoeren/wegbrengen.

De vloer in de keuken blijft om praktische redenen nog heel even zitten ;)

Het fonteintje boven is gemonteerd en komende dinsdag worden daar rondom nog twee rijtjes tegels geplaatst in verband met mogelijk opspattend water.

Aankomend weekend zal ik dit topic weer eens met een paar foto's updaten *O*
pi_112288374
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 22:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Ook hier is er vooruit gang :P, er is lang over gepraat en nagedacht maar we hebben voor aanstaande zaterdag een paar mensen gemobiliseerd en de bedoeling is dat de complete houten woonkamervloer incl.in de woonkamer eruit gesloopt wordt *O*

.................

Aankomend weekend zal ik dit topic weer eens met een paar foto's updaten *O*
Ik verheug me al op het volgende fotoverslag.
Slopen levert altijd mooie plaatjes op :)

En als je voldoende hulptroepen hebt hou je zelf vast wel genoeg tijd over om alles uitvoerig vast te leggen.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_112297493
Succes!
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_112298587
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 22:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Ook hier is er vooruit gang :P, er is lang over gepraat en nagedacht maar we hebben voor aanstaande zaterdag een paar mensen gemobiliseerd en de bedoeling is dat de complete houten woonkamervloer incl.in de woonkamer eruit gesloopt wordt *O*

We beginnen op tijd en hopelijk redden we dat dan in één dag, het liefst wil ik ook nog alle rommel direct afvoeren/wegbrengen.

De vloer in de keuken blijft om praktische redenen nog heel even zitten ;)

Het fonteintje boven is gemonteerd en komende dinsdag worden daar rondom nog twee rijtjes tegels geplaatst in verband met mogelijk opspattend water.

Aankomend weekend zal ik dit topic weer eens met een paar foto's updaten *O*
Toen wij ons huis kochten, wisten we al dat de vloer eruit moest. Bij ons waren de balken nog wel goed, de planken waren alleen zo rot dat je er gewoon doorheen stapte als je iets te hard je voet neerzette... Ongedierte in ons geval (was wel behandeld, maar de aangetaste planken zijn nooit vervangen). Ik weet niet meer precies wat het kostte, maar ik weet wel dat het redelijk duur was omdat we een "drijvende" betonvloer moesten hebben (omdat hij anders de muren naar buiten kan drukken aangezien ons huis geen fundering heeft, maar rechtstreeks op de klei staat). We hebben wel al het werk door de aannemer laten doen (hebben er zelf absoluut geen verstand van en ook de tijd niet) met uitzondering van het slopen. Dat hebben we zelf gedaan (want dat is gewoon leuk :P)

Wij hebben vloerverwarming in de woonkamer (niet de hoofdverwarming, dat is de gaskachel). En hij zit bij ons in de dekvloer gestort.



De waterleiding en gasleiding zitten aan de bewapening vast (dus in de onderste cementlaag)
pi_112317440
Wat is vloerverwarming eigenlijk? Loop je over elektrische verwarmingsdraden of ziet er een vloeistof in?
  vrijdag 1 juni 2012 @ 19:01:44 #168
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_112317589
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 18:58 schreef Teslynd het volgende:
Wat is vloerverwarming eigenlijk? Loop je over elektrische verwarmingsdraden of ziet er een vloeistof in?
Kan allebeide, in Vonkie's project loopt er water doorheen wat door de cvketel wordt opgewarmd.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  Moderator zondag 3 juni 2012 @ 19:43:37 #169
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_112393666
Gisteren was het D-day! :P

Gisteren zijn we in alle vroegte om 8 uur begonnen met het slopen van de woonkamer vloer; vrijdagavond hadden we de hele woonkamer en een stukje keuken al min of meer ontruimd en we konden dus zaterdagmorgen direct beginnen met slopen. Toen zag het er nog zo uit ;)



De underlayment platen hebben we zo voorzichtig mogelijk verwijderd, en tijdelijk opgeslagen in de garage die platen gaan we namelijk weer gebruiken als "nieuwe' vloer van de bergzolder.





Omdat we de platen dus gaan weer gebruiken, hebben we direct alle spijkers en schroeven e.d. verwijderd, scheelt straks ook weer werk.



Even met de handcirkel een kleine incisie maken..



En een klein uurtje later hadden we de eerste rij met vloerplanken er al uit !
Iets wat echt veel sneller ging dan verwacht _O_





Met twee man ging het slopen echt heel erg snel...


En de eerste aanhanger met vloerplanken stond om 10:15 uur klaar om afgevoerd te worden naar de plaatselijke stortplaats. In totaal hebben we iets van vier ritjes gemaakt naar de stort, we pakten alles direct na het slopen op de aanhanger en voerden het dan ook als de aanhanger vol was ook direct af.

Binnen zag het er nu al zo uit.



In de tussentijd dat ik op de stort was, zijn de vloerbalken door midden gezaagd en compleet weggehaald.



Waarna we de aanhanger weer vol konden pakken !



Omdat het slopen van de vloer wel heel erg voorspoedig ging; het was namelijk pas 11:00 uur ofzo _O- zijn we eerst maar eens begonnen aan een stukje van de keukenvloer.
Het was de bedoeling om dat stuk van de vloer te verwijderen waar op de foto het zeil ook weggesneden is.



En daar sta je dan, hebben we voor de middag die helft van de keukenvloer ook al weggesloopt en afgevoerd ! _O-





Het beton wat je aan de rechterkant ziet zitten is een betonnen plaat die zeg maar het dak van de kelder vormt, dit laten we dus ook gewoon mooi zitten. We hebben nog niet echt bekeken hoe dit met de vloerverwarming qua hoogte uitkomt maar ik ben er bang voor dat we daar niet genoeg hoogte kunnen krijgen en dat dan de dekking van de vloer te weinig wordt.

En dan is het kwart over één en denk je bij jezelf "Ach, waarom halen we niet gewoon de hele keuken vloer er zover mogelijk uit ?" *O*



Zonder dit stukje gereedschap was het vandaag toch allemaal niet mogelijk geweest !



Het eindresultaat van een dag hard werken...

- De gehele vloer in de woonkamer is er uit gesloopt.
- De vloer in de keuken is voor ongeveer 85% compleet gesloopt, her en der zitten nog kleine stukken van de oorspronkelijke vloer; dit gaan we van de week verwijderen.
- Het complete kelder "dak" is blootgelegd.

Komende week laten we onze aannemer komen om even de situatie ter plekke goed te kunnen bekijken en om even bouwkundig advies in te winnen, het liefst hebben we voor de bouwvak vakantie er een beton-vloer in liggen, een constructievloer is dan in eerste instantie voldoende de afwerkvloer zou dan eventueel na de bouwvak nog wel kunnen.

Dan kunnen we in de tussentijd gewoon verder werken met het aanleggen van allerlei installaties.
Alleen begint de bouwvak al over een week of zeven :+ :X !

Zo ziet onze "zandbak" er op dit moment uit!







To be continued...
pi_112393962
Nou petje af hoor! Hopelijk komt de nieuwe vloer er probleemloos in. Houd je een kruipruimte?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_112395671
Mooi fotoverhaal Vonkenboer!
En een goede keuze om zo veel mogelijk oude zooi op te ruimen.

Hoe dik is je kelderdak?
Ik zou eventueel daar handmatig nog 1 of 2 buisjes (gedeeltelijk) infrezen als je ze niet in de deklaag kwijt kunt. Niet met de bedoeling daar maximale warmteafgifte te handhaven maar om een steenkoude plek te vermijden.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  Moderator zondag 3 juni 2012 @ 22:24:51 #172
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_112403309
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 19:50 schreef blomke het volgende:
Nou petje af hoor! Hopelijk komt de nieuwe vloer er probleemloos in. Houd je een kruipruimte?
Er is idd. afgelopen zaterdag een hoop werk verzet; de verwachting was dat we hoogstens de vloer in de woonkamer eruit zouden krijgen.

Dat bleek dus allemaal nog al mee te vallen ! *O*

We willen eigenlijk de vloer direct op het zand storten; dat is in onze situatie het meest handigste, alleen de voedingskabel van het energiebedrijf naar de meterkast kan voor problemen zorgen; die kabel kunnen we namelijk niet zomaar in de vloer in storten en op dit moment zit daar geen mantelbuis omheen (was toen ook nog niet gebruikelijk).
Eens kijken hoe we dit kunnen oplossen... -O- ik had al het idee om met betonplex een koker te maken o.id. en de kabel daarin op te nemen.

Zal eens wat navraag doen bij collega's en onze huis aannemer; die hebben vast en zeker vaker met dit bijltje gehakt.

quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 20:19 schreef quo_ het volgende:
Mooi fotoverhaal Vonkenboer!
En een goede keuze om zo veel mogelijk oude zooi op te ruimen.

Hoe dik is je kelderdak?
Ik zou eventueel daar handmatig nog 1 of 2 buisjes (gedeeltelijk) infrezen als je ze niet in de deklaag kwijt kunt. Niet met de bedoeling daar maximale warmteafgifte te handhaven maar om een steenkoude plek te vermijden.
Ik heb die hoogte nog niet precies nagemeten, maar als ik het zo bekijk heb ik +/- 5 tot 5,5 cm ruimte tot dat ik weer op bovenkant afwerkvloer zit.

Ik wil daar nog even onze bevriende installateur bij halen en eens even horen wat hij er van vind.
Ook wil ik de ruimte natuurlijk niet te veel verwarmen want indirect verwarm ik mijn voorraadkast/kelderkast ook en dat is eigenlijk zo min mogelijk de bedoeling.
pi_112404273
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 22:24 schreef Vonkenboer het volgende:

We willen eigenlijk de vloer direct op het zand storten; dat is in onze situatie het meest handigste, alleen de voedingskabel van het energiebedrijf naar de meterkast kan voor problemen zorgen; die kabel kunnen we namelijk niet zomaar in de vloer in storten en op dit moment zit daar geen mantelbuis omheen (was toen ook nog niet gebruikelijk).
Eens kijken hoe we dit kunnen oplossen... -O- ik had al het idee om met betonplex een koker te maken o.id. en de kabel daarin op te nemen.
Je kunt ook overwegen om in die te timmeren koker al vast een mantelbuis te leggen waar later eventueel een nieuwe voedingskabel doorheen getrokken kan worden.
quote:
Ik heb die hoogte nog niet precies nagemeten, maar als ik het zo bekijk heb ik +/- 5 tot 5,5 cm ruimte tot dat ik weer op bovenkant afwerkvloer zit.

Met 5 cm dekking kom je al een heel eind. Desnoods dunnere isolatie op die plek, mogelijk een iets dunnere buis en wat minder cement als dekking.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_112405662
Goed bezig Vonk, dat is hard gegaan :D
pi_112413148
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 19:43 schreef Vonkenboer het volgende:
Gisteren was het D-day! :P

Gisteren zijn we in alle vroegte om 8 uur begonnen met het slopen van de woonkamer vloer; vrijdagavond hadden we de hele woonkamer en een stukje keuken al min of meer ontruimd en we konden dus zaterdagmorgen direct beginnen met slopen. Toen zag het er nog zo uit ;)

[ afbeelding ]

De underlayment platen hebben we zo voorzichtig mogelijk verwijderd, en tijdelijk opgeslagen in de garage die platen gaan we namelijk weer gebruiken als "nieuwe' vloer van de bergzolder.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Omdat we de platen dus gaan weer gebruiken, hebben we direct alle spijkers en schroeven e.d. verwijderd, scheelt straks ook weer werk.

[ afbeelding ]

Even met de handcirkel een kleine incisie maken..

[ afbeelding ]

En een klein uurtje later hadden we de eerste rij met vloerplanken er al uit !
Iets wat echt veel sneller ging dan verwacht _O_

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Met twee man ging het slopen echt heel erg snel...

[ afbeelding ]
En de eerste aanhanger met vloerplanken stond om 10:15 uur klaar om afgevoerd te worden naar de plaatselijke stortplaats. In totaal hebben we iets van vier ritjes gemaakt naar de stort, we pakten alles direct na het slopen op de aanhanger en voerden het dan ook als de aanhanger vol was ook direct af.

Binnen zag het er nu al zo uit.

[ afbeelding ]

In de tussentijd dat ik op de stort was, zijn de vloerbalken door midden gezaagd en compleet weggehaald.

[ afbeelding ]

Waarna we de aanhanger weer vol konden pakken !

[ afbeelding ]

Omdat het slopen van de vloer wel heel erg voorspoedig ging; het was namelijk pas 11:00 uur ofzo _O- zijn we eerst maar eens begonnen aan een stukje van de keukenvloer.
Het was de bedoeling om dat stuk van de vloer te verwijderen waar op de foto het zeil ook weggesneden is.

[ afbeelding ]

En daar sta je dan, hebben we voor de middag die helft van de keukenvloer ook al weggesloopt en afgevoerd ! _O-

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het beton wat je aan de rechterkant ziet zitten is een betonnen plaat die zeg maar het dak van de kelder vormt, dit laten we dus ook gewoon mooi zitten. We hebben nog niet echt bekeken hoe dit met de vloerverwarming qua hoogte uitkomt maar ik ben er bang voor dat we daar niet genoeg hoogte kunnen krijgen en dat dan de dekking van de vloer te weinig wordt.

En dan is het kwart over één en denk je bij jezelf "Ach, waarom halen we niet gewoon de hele keuken vloer er zover mogelijk uit ?" *O*

[ afbeelding ]

Zonder dit stukje gereedschap was het vandaag toch allemaal niet mogelijk geweest !

[ afbeelding ]

Het eindresultaat van een dag hard werken...

- De gehele vloer in de woonkamer is er uit gesloopt.
- De vloer in de keuken is voor ongeveer 85% compleet gesloopt, her en der zitten nog kleine stukken van de oorspronkelijke vloer; dit gaan we van de week verwijderen.
- Het complete kelder "dak" is blootgelegd.

Komende week laten we onze aannemer komen om even de situatie ter plekke goed te kunnen bekijken en om even bouwkundig advies in te winnen, het liefst hebben we voor de bouwvak vakantie er een beton-vloer in liggen, een constructievloer is dan in eerste instantie voldoende de afwerkvloer zou dan eventueel na de bouwvak nog wel kunnen.

Dan kunnen we in de tussentijd gewoon verder werken met het aanleggen van allerlei installaties.
Alleen begint de bouwvak al over een week of zeven :+ :X !

Zo ziet onze "zandbak" er op dit moment uit!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

To be continued...
Brings back memories! Wij kwamen erachter dat de trap alleen op de vloer stond (en dus nergens anders aan vast zat)... Dus die moest eerst gestut worden. Dat probleem van de stroomkabel hadden wij niet, aangezien we gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt hebben om de meterkast te verplaatsen. Er moest dus een gat van 30-50 cm gegraven worden voor de waterleiding (die nu nog loos is), want onze klei "vloer" lag wat lager dan bij jullie (50-70 cm onder de planken...)

Die tijd tussen het leggen van de eerste en tweede laag heb je wel nodig om de vloer goed te kunnen laten drogen. Houd er wel rekening mee dat beton heeeeeeeeeel fijn stof afgeeft. We hebben er 5 jaar na dato nog steeds last van (het duurde bij ons wat langer met drogen, omdat het februari was en er was geen verwarming dat deel van het huis...)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')