quote:
Op donderdag 29 december 2011 12:08 schreef waht het volgende:Och heden, wordt von_Preussen weer aangevallen op z'n afstandelijkheid?
Steek uw hand in eigen boezem, mensen die enkel een moreel oordeel durven vellen en voor de rest een tunnelvisie hebben. De kortzichtige zijt gij.
Dat is direct de reden waarom linksen trollen zo leuk is: altijd prijs.
De vraag die voor mij in deze centraal staat is `waarom heeft Mladic die 8.000 mannen vermoord en wat waren zijn beweegredenen?`. Wat veel mensen schijnbaar vergeten is dat er tussen
een verklaring en
een rechtvaardiging voor een bepaald feit een wereld van verschil zit. Mijn interesse gaat meer uit naar verklaringen waarom bepaalde feiten zijn gebeurd, de eventuele morele kant ervan kan men pas toepassen als men de verklaringen op een rijtje heeft.
Dat is precies hetgeen ik ook omtrent het Screbrenicadrama heb gedaan, ik heb in de afgelopen jaren veel over het onderwerp (Joegoeslaviëoorlog) gelezen en gezien, vanuit allerhande perspectieven. Britse docu´s, Nederlandse boeken met een focus op de inzet van de luchtmacht, verhalen van Nederlandse militairen hoe ze die periode hebben beleefd, films over de oorlog in Joegoeslavië en ga zo maar door.
Daardoor heb je verschillende invalshoeken, maar als je de feiten kan scheiden van de interpretatie (die is gekleurd) dan kan je voor jezelf al wel redelijk een anatomie van het gebeurde maken. Dat is dus precies wat ik in verschillende posts ook heb gedaan, Mladic´s beweegredenen lagen minder in wraak en geweldslust, maar meer in hetgeen wat ik genoemd heb.
Alleen daar heb ik ook met mijn voormalig professor psychologie aan de EUR uitvoerig over gediscussierd (n.a.v. het Stanford en Milgram experiment). Mensen zoals Eichmann en Mladic worden op grond van hun daden in de perceptie van de gewone man als bloeddorstige beesten gezien. Alleen is er een wezenlijk verschil tussen mensen die een doel hebben (etnische zuivering, vernietiging van de Joden) en daarbij vreselijk misdaden begaan, en mensen die misdaden begaan om hun eigen sadistische gevoelens te bevredigen.
Dat halen echter veel mensen door elkaar, jammer, want is de discussie enigzins bevuild met emotie.