Waarom zie je ons niet als aluhoedjes?quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:19 schreef starla het volgende:
Omdat deze discussie zich in dit subforum plaatsvindt.
Als we het eens wat meer op de inhoud houden en het zien als een spel wat er is (de medische wereld en de belangen die er spelen), niet op de persoon spelen heb je wellicht een stuk meer aan haar input dan nu.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:23 schreef Loppe het volgende:
[..]
Waarom zie je ons niet als aluhoedjes?
Waarom wel? Ik zie jullie als mensen die mijn beroep aan de schandpaal nagelen. Een deel daarvan is zeker waar, maar ik wil hier ageren tegen het generaliseren dat de hele medische industrie verrot en corrupt is.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:23 schreef Loppe het volgende:
[..]
Waarom zie je ons niet als aluhoedjes?
Ik denk dat jij een wat verkapte blik hebt over wat een huisarts allemaal doet. En je kan gewoon vragen waar hij zijn CME haaltquote:Op woensdag 4 januari 2012 15:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Graag onderbouwing; waar kan ik zien wat mijn huisarts allemaal voor nevenfuncties heeft, of hij bedrijven heeft waar hij zelf naar doorverwijst, welke nascholing hij heeft gevolgd en door wie de nascholing is bekostigd?
Oke, maar ik neem aan dat lang niet elke arts dit doet. Zodoende wordt de zaak gestuurd uit winstbejag. Zeer slecht.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:21 schreef starla het volgende:
[..]
Soms wel, en dan ga ik in discussie met de ziekenhuisapotheker dat ik er niet mee eens ben. En vaak krijg ik mijn gelijk en schrijf ik alsnog het middel voor dat IK wil voorschrijven.
Beter is het gewoon openbaar zodat alles wat beter controleerbaar is. Er zijn zeer weinig nascholingscursussen welke niet door de farmaceutische industrie worden gesponsord. Wel fijn, zo'n monopoly positie op de nascholingsmarkt, maar in mijn ogen totaal ongewenst.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:25 schreef Re het volgende:
[..]
Ik denk dat jij een wat verkapte blik hebt over wat een huisarts allemaal doet. En je kan gewoon vragen waar hij zijn CME haalt
En als ik nou behandeld wil worden met het beste medicijn, en niet mrt het goedkoopste?quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:25 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Oke, maar ik neem aan dat lang niet elke arts dit doet. Zodoende wordt de zaak gestuurd uit winstbejag. Zeer slecht.
Daaarbij vraag ik me af of dit geen consequenties voor je heeft in de toekomst met verzekeraars die je uitsluiten, danwel de patiënt sommeren een andere arst te nemen.
Hoe weet jij wat het beste medicijn is? En als je arts vooraf instructies heeft welke te gebruiken, zit je met je 0,0 kennis over medicijnen nog nergens.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:27 schreef Re het volgende:
[..]
En als ik nou behandeld wil worden met het beste medicijn, en niet mrt het goedkoopste?
Meeste CME is niet gesponsord of alleen met naam en dat staat dan gewoon aangegeven, goedkoop is die zooi nietquote:Op woensdag 4 januari 2012 15:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Beter is het gewoon openbaar zodat alles wat beter controleerbaar is. Er zijn zeer weinig nascholingscursussen welke niet door de farmaceutische industrie worden gesponsord. Wel fijn, zo'n monopoly positie op de nascholingsmarkt, maar in mijn ogen totaal ongewenst.
"Het beste medicijn" suggereert alweer een hoop. Voor heel veel zaken waar nu snel voor wordt voorgeschreven (hoog cholesterol ea) zijn aanpassingen in de leefwijze van de persoon veel relevanter. Alleen verdient niemand hier wat aan dus wordt dat steeds meer een ondergeschoven kindje.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:27 schreef Re het volgende:
[..]
En als ik nou behandeld wil worden met het beste medicijn, en niet mrt het goedkoopste?
Buiten enkele enkelingen die dat denken en waarvan je toch hun mening niet kan veranderen, zie ik nog altijd het nut niet in van jouw aanwezigheid.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:24 schreef starla het volgende:
Waarom wel? Ik zie jullie als mensen die mijn beroep aan de schandpaal nagelen. Een deel daarvan is zeker waar, maar ik wil hier ageren tegen het generaliseren dat de hele medische industrie verrot en corrupt is.
Correct.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
"Het beste medicijn" suggereert alweer een hoop. Voor heel veel zaken waar nu snel voor wordt voorgeschreven (hoog cholesterol ea) zijn aanpassingen in de leefwijze van de persoon veel relevanter. Alleen verdient niemand hier wat aan dus wordt dat steeds meer een ondergeschoven kindje.
Daar heb je klinisch bewijs voor, ik weet van elk medicijn hoe het werkt en hoe effectief en veilig het is.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:28 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Hoe weet jij wat het beste medicijn is? En als je arts vooraf instructies heeft welke te gebruiken, zit je met je 0,0 kennis over medicijnen nog nergens.
Therapie vind ik ook een medicijn en als dat beter is zou ik dat zeker preferenquote:Op woensdag 4 januari 2012 15:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
"Het beste medicijn" suggereert alweer een hoop. Voor heel veel zaken waar nu snel voor wordt voorgeschreven (hoog cholesterol ea) zijn aanpassingen in de leefwijze van de persoon veel relevanter. Alleen verdient niemand hier wat aan dus wordt dat steeds meer een ondergeschoven kindje.
Dan ben je een buitenbeentje. Het gros, zegge 99,9%, weet dit niet.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:30 schreef Re het volgende:
[..]
Daar heb je klinisch bewijs voor, ik weet van elk medicijn hoe het werkt en hoe effectief en veilig het is.
Ja als iedereen alles maar voor zoete koek slikt...quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:31 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dan ben je een buitenbeentje. Het gros, zegge 99,9%, weet dit niet.
Derhalve is jouw mening zinloos omdat geen goede weergave van de werkelijkheid.
http://www.lvg.org/digi/2010/21/Gezonde_scepsis.pdfquote:Op woensdag 4 januari 2012 15:28 schreef Re het volgende:
[..]
Meeste CME is niet gesponsord of alleen met naam en dat staat dan gewoon aangegeven, goedkoop is die zooi niet
Wat is jouw beroep precies?quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:30 schreef Re het volgende:
[..]
Daar heb je klinisch bewijs voor, ik weet van elk medicijn hoe het werkt en hoe effectief en veilig het is.
Waarom dan niet gewoon de sponsoring van de nascholing verbieden? Lijkt me dat dat de meeste van je bezwaren dekt.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:15 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Ik ken meerdere mensen in de medische wereld, en hoor regelmatig zaken die hen niet bevallen aan hoe bv prijsbepaling van medicijnen in nederland verloopt, hoe de nascholing werkt in nederland (nml allemaal gesponsord maar wel verplicht om iets aan nascholing te doen voor veel beroepsgroepen). Zij zouden juist blij zijn als er meer openheid komt. Juist omdat dat de artsen die netjes handelen het voordeel oplevert dat dit ook het geval is - in zoverre dat dan 100% is aan te tonen.
Of dat beter is wordt al veel minder onderzoek naar gedaan dan naar medicijnen. Simpelweg omdat er op medicijnen geld is te verdienen, en op levensaanpassingen niet of nauwelijks. Daarmee zijn er per definitie meer publicaties over medicijnen en hoe ze werken dan over levensaanpassing en hoe ze werken. Dat is een invloed van de farmaceutische industrie welke heel lastig is om weg te werken, omdat het een simpele bijwerking is van het publiceren en de belangen om een onderzoek uberhaupt uit te voeren.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:31 schreef Re het volgende:
[..]
Therapie vind ik ook een medicijn en als dat beter is zou ik dat zeker preferen
Openheid voor alles. Door openheid kun je problemen goed fingerpointen. De rest zijn maatregelen om als ongewenst ervaren constructies uit de markt te weren.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:37 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Waarom dan niet gewoon de sponsoring van de nascholing verbieden? Lijkt me dat dat de meeste van je bezwaren dekt.
Doe toch eens even normaal zeg...quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:29 schreef Loppe het volgende:
[..]
Buiten enkele enkelingen die dat denken en waarvan je toch hun mening niet kan veranderen, zie ik nog altijd het nut niet in van jouw aanwezigheid.
+1quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:41 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Doe toch eens even normaal zeg...
En de therapeut is natuurlijk een vrijwilliger?quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Of dat beter is wordt al veel minder onderzoek naar gedaan dan naar medicijnen. Simpelweg omdat er op medicijnen geld is te verdienen, en op levensaanpassingen niet of nauwelijks. Daarmee zijn er per definitie meer publicaties over medicijnen en hoe ze werken dan over levensaanpassing en hoe ze werken. Dat is een invloed van de farmaceutische industrie welke heel lastig is om weg te werken, omdat het een simpele bijwerking is van het publiceren en de belangen om een onderzoek uberhaupt uit te voeren.
Wat verdien jij dan? Wat is je bankrekening nr, PIN en credit card gegevens?quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Openheid voor alles. Door openheid kun je problemen goed fingerpointen. De rest zijn maatregelen om als ongewenst ervaren constructies uit de markt te weren.
levensaanpassingen kunnen prima worden vormgegeven door voorlichting in flyerachtige formats, eventueel met online ondersteuning. dit hoeft niet veel geld te kosten, en levert op lange termijn veel meer gezondheid op dan een enkele factor zoals bv een lager cholesterol dmv een pil.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:43 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En de therapeut is natuurlijk een vrijwilliger?Dat kost ook gewoon geld hoor, beetje manke vergelijking.
Zo werkt de wereld. Je kunt er stijl met je kop tegenin gaan, maar dat is niet zo zinvol.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:33 schreef Re het volgende:
[..]
Ja als iedereen alles maar voor zoete koek slikt...
Ik doe medische communicatiequote:Op woensdag 4 januari 2012 15:35 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Wat is jouw beroep precies?
Hoe veilig een medicijn is weet je nooit volledig. Zie alle medicijnen die na uitgebreid testen op de markt zijn gebracht en vervolgens vanwege onvoorziene bijwerkingen van de markt zijn gehaald.
Deed ik laatst nog met een kameraad van me.quote:
Sterker nog, vanuit de statistiek gezien verwacht je zelfs dat zoiets zo nu en dan gebeurt. Stel dat je je onderzoek zo ontwerpt dat je 99% zeker bent dat er geen bijwerkingen zijn, als je geen bijwerkingen vind in je groep proefpersonen. Je hebt dan nog steeds een kans van 1% dat er wel bijwerkingen zijn, maar die zich toevallig niet hebben geuit in de groep die je getest hebt. Als iedereen zoiets zou doen, zou dus van 1 op de 100 medicijnen, na het invoeren nog onvoorziene bijwerkingen de kop op kunnen steken. De getallen zijn even ter indicatie natuurlijk.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:35 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Wat is jouw beroep precies?
Hoe veilig een medicijn is weet je nooit volledig. Zie alle medicijnen die na uitgebreid testen op de markt zijn gebracht en vervolgens vanwege onvoorziene bijwerkingen van de markt zijn gehaald.
ben je nog bezig met je opleiding of werk je al? wat houdt 'medische communicatie' precies in?quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:47 schreef Re het volgende:
[..]
Ik doe medische communicatie
En ja daarom is er fase iv onderzoek om te kijken hoe het medicijn in de praktijk werkt in grote groepen, daar komt af en toe idd onvoorziene bijwerkingen uit
I know. Wilde alleen even aangeven dat je nooit stellig kan zeggen dat je alle risico's precies weet, hoe goed iets ook onderzocht is. Meest veilig kun je een stellingname nemen als een medicijn al decennia gebruikt wordt, de kans dat er dan nog opeens onbekende (bij)werkingen optreden is minimaal.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:51 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Sterker nog, vanuit de statistiek gezien verwacht je zelfs dat zoiets zo nu en dan gebeurt. Stel dat je je onderzoek zo ontwerpt dat je 99% zeker bent dat er geen bijwerkingen zijn, als je geen bijwerkingen vind in je groep proefpersonen. Je hebt dan nog steeds een kans van 1% dat er wel bijwerkingen zijn, maar die zich toevallig niet hebben geuit in de groep die je getest hebt. Als iedereen zoiets zou doen, zou dus van 1 op de 100 medicijnen, na het invoeren nog onvoorziene bijwerkingen de kop op kunnen steken. De getallen zijn even ter indicatie natuurlijk.
Wat zei ie?quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:51 schreef 3-voud het volgende:
Deed ik laatst nog met een kameraad van me.
"Kep koppijn, heb je een paracetamolletje voor me?"
Simpel vak.
Ik werk al een tijdje ja...quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ben je nog bezig met je opleiding of werk je al? wat houdt 'medische communicatie' precies in?
Nice. Zit je hier namens je werk of prive?quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:58 schreef Re het volgende:
[..]
Ik werk al een tijdje ja...
En ik ben verantwoordelijk voor dat alles wat er wetenschappelijk over een bepaald medicijn gecommuniceerd wordt, dat dat correct is en bij de juiste mensen wordt afgeleverd
Geen idee, ik kan niet voor andere artsen spreken, maar dat iedereen dat doet lijkt me niet heel waarschijnlijk ondanks dat ik daar tegen beter weten in wel vanuit ga.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:25 schreef 3-voud het volgende:
Oke, maar ik neem aan dat lang niet elke arts dit doet.
Denk het niet. Anders krijg je wel eerst een mailtje van het bestuur dat ze je willen spreken over je beleid tijdens een kop koffie.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:25 schreef 3-voud het volgende:
Daaarbij vraag ik me af of dit geen consequenties voor je heeft in de toekomst met verzekeraars die je uitsluiten, danwel de patiënt sommeren een andere arst te nemen.
"Tuurlijk kerel"quote:
Het beste medicijn is de beste p-drug, ofwel personal drug en dat verschilt dus per persoon. Elk medicijn moet je op de patient afstemmen en dat wordt helaas wel eens vergeten. Zo had ik laatst dus een discussie met de ziekenhuisapotheker over een middel tegen misselijkheid. Mijn patient had veel hoofdpijn en was daarbij misselijk. De ziekenhuispolicy schreef een middel voor dat als bijwerking hoofdpijn geeft. Dat wilde ik dus niet, en kon gelukkig de apotheker overhalen om toch dat andere middel naar de afdeling te brengen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
wel interessant though. statines zijn 1 van de grote afzet / winstmarkten atm.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:21 schreef starla het volgende:
[..]
Het beste medicijn is de beste p-drug, ofwel personal drug en dat verschilt dus per persoon. Elk medicijn moet je op de patient afstemmen en dat wordt helaas wel eens vergeten. Zo had ik laatst dus een discussie met de ziekenhuisapotheker over een middel tegen misselijkheid. Mijn patient had veel hoofdpijn en was daarbij misselijk. De ziekenhuispolicy schreef een middel voor dat als bijwerking hoofdpijn geeft. Dat wilde ik dus niet, en kon gelukkig de apotheker overhalen om toch dat andere middel naar de afdeling te brengen.
Over het cholesterol; aanpassingen zijn zeker belangrijk, maar je moet ook kijken naar de indicatie. Alleen leefstijladviezen volstaan in het kader van primaire preventie. Als iemand al een beroerte heeft gehad dan laten onderzoeken zien dat statines het risico op een 2de beroerte aanzienlijk verkleinen. Dus schrijven we toch een statine voor. Nog sterker, zelfs mensen met een normaal cholesterol krijgen na een beroerte een statine omdat de de statines niet direct werken via de cholesterolverlaging maar via allerlei andere effecten die we nog niet zo goed weten.
Sommige onderzoeken laten een direct gunstig effect op de vaten zien. Dat cholesterolverlagers niet beschermend werken door de cholesterolverlaging wordt door onderzoeken bevestigd die sowieso geen causaal verband laten zien tussen de hoogte van het cholesterol en het risico op hart- en vaatziekten. Er zijn zelfs onderzoeken die laten zien dat mensen met een hoog cholesterol minder kans hebben op hart- en vaatziekten. Waarschijnlijk is het cholesterol dus een confounder in het kader van 'leefstijl'. Mensen die roken en weinig bewegen zijn ook de mensen die vet eten en daardoor een hoog cholesterol hebben. Niet de laatste leidt dan tot HVZ, maar de eerste twee.
Zo is er nog veel meer over cholesterol te vertellen, maar dat is een beetje off topic
Zeker interessant. Zomaar een greep:quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
wel interessant though. statines zijn 1 van de grote afzet / winstmarkten atm.
Voorbeelden van smerige zaakjes (pfizer) in de derde-wereld:quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:58 schreef Re het volgende:
[..]
Ik werk al een tijdje ja...
En ik ben verantwoordelijk voor dat alles wat er wetenschappelijk over een bepaald medicijn gecommuniceerd wordt, dat dat correct is en bij de juiste mensen wordt afgeleverd
Njah, het zit wellicht wat dieper dan hoe je het schetst. Artsen hebben een beperkte verantwoordelijkheid als het gaat om iemands levenstijl. Mijn vader heeft te hoog cholesterol, maar niet heel hoog. Dokter zegt, val eventjes 10kg af, eet geen vette shit meer en laat die borrel in het weekend ook even staan. Glaasje rood mag je nog wel. Krijg je geen pil, heb je straks toch laag cholesterol. Mijn vader gaat hiermee aan de slag, neemt z'n verantwoordelijkheid en past z'n levensstijl aan. Hoeveel mensen doen dit? Wat voor opties heeft een arts dan?quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Of dat beter is wordt al veel minder onderzoek naar gedaan dan naar medicijnen. Simpelweg omdat er op medicijnen geld is te verdienen, en op levensaanpassingen niet of nauwelijks. Daarmee zijn er per definitie meer publicaties over medicijnen en hoe ze werken dan over levensaanpassing en hoe ze werken. Dat is een invloed van de farmaceutische industrie welke heel lastig is om weg te werken, omdat het een simpele bijwerking is van het publiceren en de belangen om een onderzoek uberhaupt uit te voeren.
Joepie, je hebt 1 voorbeeld uit 2001, en een mislukte anasthesist. Niet echt representatief geloof ikquote:Op woensdag 4 januari 2012 16:51 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Voorbeelden van smerige zaakjes (pfizer) in de derde-wereld:
http://www.bmj.com/content/322/7280/194.1.extract
http://www.bmj.com/content/332/7552/1233.2
Onderzoek in West-Europa zonder ethische toestemming:
http://www.bmj.com/content/342/bmj.d833?tab=full
Et cetera.![]()
Ja, alles gaat in volle openheid conform de west-europese regelgeving.
Met wat zoekwerk kan je in jouw vakgebied vast ook wel zulke mensen vinden.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:51 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Voorbeelden van smerige zaakjes (pfizer) in de derde-wereld:
http://www.bmj.com/content/322/7280/194.1.extract
http://www.bmj.com/content/332/7552/1233.2
Onderzoek in West-Europa zonder ethische toestemming:
http://www.bmj.com/content/342/bmj.d833?tab=full
Et cetera.![]()
Ja, alles gaat in volle openheid conform de west-europese regelgeving.
Ik ga niet elk voorbeeld voor je zoeken dat mogelijk is. Je kan zelf ook op die site kijken dacht ik zo.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:12 schreef Re het volgende:
[..]
Joepie, je hebt 1 voorbeeld uit 2001, en een mislukte anasthesist. Niet echt representatief geloof ik
Mijn punt is dat elk vakgebied zijn rotte appels kent. Om te kunnen onderbouwen dat een aanzienlijk deel van het vakgebied rot is, zal je wat meer moeite voor moeten doen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:15 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik ga niet elk voorbeeld voor je zoeken dat mogelijk is. Je kan zelf ook op die site kijken dacht ik zo.
alleen al het feit hoeveel geld de farmaceuten uitgeven aan marketing geeft te denken. zou het niet moeten gaan om inhoud en wetenschappelijke publicaties.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:19 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Mijn punt is dat elk vakgebied zijn rotte appels kent. Om te kunnen onderbouwen dat een aanzienlijk deel van het vakgebied rot is, zal je wat meer moeite voor moeten doen.
Tuurlijk, maar marketing gaat ook om de inhoud of dacht je dat je daar wel dingen anders mag zeggen? En het is een zeer competitieve markt natuurlijk.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:22 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
alleen al het feit hoeveel geld de farmaceuten uitgeven aan marketing geeft te denken. zou het niet moeten gaan om inhoud en wetenschappelijke publicaties.
Eitje. Farmaceutische bedrijven hangen graag aan de klok hoe ze kiezen voor geld en de uiteindelijke zorg ondergeschikt is. Hoe selectief hun opinie van zorg is zodat de grootste winsten behaald worden.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:19 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Mijn punt is dat elk vakgebied zijn rotte appels kent. Om te kunnen onderbouwen dat een aanzienlijk deel van het vakgebied rot is, zal je wat meer moeite voor moeten doen.
Het blijft toch een bedrijf he. De gewone burger geeft niet zo veel om wetenschappelijke publicaties...quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:22 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
alleen al het feit hoeveel geld de farmaceuten uitgeven aan marketing geeft te denken. zou het niet moeten gaan om inhoud en wetenschappelijke publicaties.
marketing is het aan de man brengen van je product. waarheid en oneigenlijke argumenten gaan prima samen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:26 schreef Re het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar marketing gaat ook om de inhoud of dacht je dat je daar wel dingen anders mag zeggen? En het is een zeer competitieve markt natuurlijk.
voor de meeste medische producten is in nederland rechtstreekse marketing naar de eindconsument verboden volgens mij.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:29 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Het blijft toch een bedrijf he. De gewone burger geeft niet zo veel om wetenschappelijke publicaties...
Yup. We hoeven niet te doen alsof die bedrijven altijd eerlijk zijn en geen data vervalsen om hun produkt als de heilige messiah te doen verkopen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
marketing is het aan de man brengen van je product. waarheid en oneigenlijke argumenten gaan prima samen.
Maar is dat ook in andere landen zoquote:Op woensdag 4 januari 2012 17:30 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
voor de meeste medische producten is in nederland rechtstreekse marketing naar de eindconsument verboden volgens mij.
los daarvan geeft het hoge marketingbudget in feite al aan dat er partijen zijn die zwaar beinvloed worden door de farmaceuten, wat logischerwijs betekent dat artsen dus blijkbaar beinvloedbaar zijn op factoren anders dan het belang van de patient.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:31 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Yup. We hoeven niet te doen alsof die bedrijven altijd eerlijk zijn en geen data vervalsen om hun produkt als de heilige messiah te doen verkopen.
Helaas niet in deze tak, bewijs het tegendeel zou ik zeggenquote:Op woensdag 4 januari 2012 17:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
marketing is het aan de man brengen van je product. waarheid en oneigenlijke argumenten gaan prima samen.
Dat gaat niet. Men spreekt er niet over en als zoiets naar buiten komt in de media, snapt niemand er echt iets van (b.v. Bayern). Die topadvokaten dekken alles goed af. Geld hebben ze toch al zat van (wellicht) hun eerdere zelfde manier van handel drijven.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:34 schreef Re het volgende:
[..]
Helaas niet in deze tak, bewijs het tegendeel zou ik zeggen
Ben echt blij met je bijdrage aan dit topicquote:Op woensdag 4 januari 2012 17:34 schreef Re het volgende:
[..]
Re is ook meer van bewijs het tegendeel en dan doe je dat dan is dat ook niet goed. Maar zelf een keer wat feiten plaatsen ho maar!quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:38 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Ben echt blij met je bijdrage aan dit topic
Kritisch zijn is een goede eigenschap, maar sommige mensen maken er een heel eigen realiteit van in dit topic.
laat ik het zo zeggen; als een arts altijd het beste product voor de patient / ziekte zou kiezen vanuit zijn functie, dan zou hij genoeg moeten hebben aan literatuuronderzoek en wetenschappelijke publicaties. waar precies past een miljardenbudget voor marketing precies in dit staatje? nergens. het past enkel in het staatje van winstmaximalisering van bedrijven, en dat is precies waarvoor het gebruikt wordt. logisch. maar onwenselijk vanuit de patientbelangen bekeken dat artsen zich lenen om communicatie af te nemen welke dus duidelijk gesponsord wordt en direct danwel indirect als voornaamste doel hebben de arts naar een specifiek geneesmiddel te leiden. jij werkt voor een farmaceutisch bedrijf, en vanuit jouw bedrijf gezien is het enkel logisch dat je je marketing optimaal benut. het is de overheid die hier scherpere regels voor moet maken. de belangenpartijen moeten uit elkaar worden getrokken, de arts moet een zorgverlener zijn welke altijd voor de beste belangen van de patient opkomt.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:34 schreef Re het volgende:
[..]
Waarom zijn van de nog aanwezige farmaceutische bedrijven voorgaande jaren dan met regelmaat > 50% van het personeel aan de kant gezet?quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:37 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Dat gaat niet. Men spreekt er niet over en als zoiets naar buiten komt in de media, snapt niemand er echt iets van (b.v. Bayern). Die topadvokaten dekken alles goed af. Geld hebben ze toch al zat van (wellicht) hun eerdere zelfde manier van handel drijven.
Zie mijn post paar stukjes omhoog - mensen hebben geen zin in zelf problemen oplossen. Er moet een pilletje komen. Het is een wisselwerking tussen enerzijds het beschikbaar hebben van medicatie en anderzijds een samenleving die liever medicatie gebruikt dan 'n gedragsprobleem oplost.quote:Daarom moet je kijken naar de neven activiteiten. En daar heeft fkwdgtuei4830201 of zoiets, wel een punt. Ik vertrouw ze ook voor geen meter.
Neem als voorbeeld de enorme groei van de aandoeningen van ADHD, ADD en tig andere van die afkortingen. Prachtige afzetmarkt waar je vroeger gewoon een draai om je oren kreeg als je zat te jengelen.
En als ze het geld niet belangrijk vinden, wat dan? Het blijven bedrijven he, die een onderlinge concurrentiestrijd hebben. Als ze niet voldoende winst halen, hebben we over een tijdje helemaal geen nieuwe medicijnen meer. Dan zijn we nog veel verder van huis...quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:27 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Eitje. Farmaceutische bedrijven hangen graag aan de klok hoe ze kiezen voor geld en de uiteindelijke zorg ondergeschikt is. Hoe selectief hun opinie van zorg is zodat de grootste winsten behaald worden.
Geen probleem. Staat elk jaar in hun verslag.
farmaceuten zijn commerciële bedrijven, vaak beursgenoteerd, en zullen gewoon snijden als dat hen uitkomt voor kostenreductie. dat zegt niets over de geldstromen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:44 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Waarom zijn van de nog aanwezige farmaceutische bedrijven voorgaande jaren dan met regelmaat > 50% van het personeel aan de kant gezet?
[..]
Zie mijn post paar stukjes omhoog - mensen hebben geen zin in zelf problemen oplossen. Er moet een pilletje komen. Het is een wisselwerking tussen enerzijds het beschikbaar hebben van medicatie en anderzijds een samenleving die liever medicatie gebruikt dan 'n gedragsprobleem oplost.
Raad van besturen kijken naar winst. Personeel hebben ze een broertje dood aan. 50% minder betekent voor hun meer. Dat het overige personeel harder moet werken zal ze hun reet roesten.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:44 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Waarom zijn van de nog aanwezige farmaceutische bedrijven voorgaande jaren dan met regelmaat > 50% van het personeel aan de kant gezet?
Oh zeker. Dit is nog aangewakkerd door de far. ind. die zeggen :"We hebben een pilletje ervoor, de oude methode kan de kast in".quote:Zie mijn post paar stukjes omhoog - mensen hebben geen zin in zelf problemen oplossen. Er moet een pilletje komen. Het is een wisselwerking tussen enerzijds het beschikbaar hebben van medicatie en anderzijds een samenleving die liever medicatie gebruikt dan 'n gedragsprobleem oplost.
quote:The Obama administration intensified its public campaign against health-care fraud Wednesday, putting drugmakers on notice that they will be forced to atone for improper marketing practices as prosecutors unveiled a record $2.3 billion settlement with Pfizer.
quote:The four-year investigation of Pfizer was ignited by whistleblowers inside the company who quietly sounded alarms about questionable marketing practices, said Kevin Perkins, assistant director of the FBI's criminal investigative division.
Dat was 4 of 5x dat het bedrijf een boete moest betalen aan de Amerikaanse overheid vanwege dubieuze zaken en marketingstrategieën.quote:"In the Army, I was expected to protect people at all costs," Kopchinski said in a statement distributed by his attorneys at the Washington firm Phillips & Cohen. "At Pfizer I was expected to increase profits at all costs, even when sales meant endangering lives. I couldn't do that."
Exactly. Daarom hoort winstbejag helemaal niet thuis in die branche.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:45 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En als ze het geld niet belangrijk vinden, wat dan? Het blijven bedrijven he, die een onderlinge concurrentiestrijd hebben. Als ze niet voldoende winst halen, hebben we over een tijdje helemaal geen nieuwe medicijnen meer. Dan zijn we nog veel verder van huis...
Njah, pipelines drogen momenteel wel lekker op, dus moet men het hebben van lopende patenten. Daarbij speelt in NL de farmacie nauwelijks nog een rol; verzekeraars bepalen welke medicatie er beschikbaar komt voor de massa - dat is dus alleen diegene die goedkoper is dan de vorige. Aangezien een nieuw medicijn in patent valt en een 'oud' medicijn vaak niet (generiek middel), blijven we dus de rest van ons bestaan zitten met wat we nu hebben. Geeft niet, die medicijnen waren er toch alleen maar om ons ziek te maken toch?quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:46 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
farmaceuten zijn commerciële bedrijven, vaak beursgenoteerd, en zullen gewoon snijden als dat hen uitkomt voor kostenreductie. dat zegt niets over de geldstromen.
Je weet dat je dit in BNW schrijft hequote:Op woensdag 4 januari 2012 17:48 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Exactly. Daarom hoort winstbejag helemaal niet thuis in die branche.
Wat ik al eerder zei: overheid van maken.
Wat anderen ervan vinden is ondergeschikt, want mijn mening.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:50 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Je weet dat je dit in BNW schrijft heAls je dat allemaal onder verantwoording van de overheid gaat zetten, gaan weer veel mensen moord en brand daarover schrijven. Wel bijzonder in ieder geval dat je zo veel vertrouwen in de overheid hebt.
speelt zeker wel een rol. en farmaceuten moeten het voor een groot deel hebben van patenten. soms zijn de nieuwe middelen niet eens echt beter, misschien op 1 of 2 punten, maar door de patenten kunnen ze er veel meer op verdienen dan medicijnen die al uit de patenten zijn gelopen. met de juiste marketing werk je zo het oude medicijn de markt uit (liefst uit alle richtlijnen zien te krijgen), en is het nieuwe patent middel de nieuwe standaard. daar zit namelijk een groot deel van het geld, patentmedicijnen welke als 1e keuze zijn opgenomen in richtlijnen welke door bv de huisartsen worden gebruikt.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:49 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Njah, pipelines drogen momenteel wel lekker op, dus moet men het hebben van lopende patenten. Daarbij speelt in NL de farmacie nauwelijks nog een rol; verzekeraars bepalen welke medicatie er beschikbaar komt voor de massa - dat is dus alleen diegene die goedkoper is dan de vorige. Aangezien een nieuw medicijn in patent valt en een 'oud' medicijn vaak niet (generiek middel), blijven we dus de rest van ons bestaan zitten met wat we nu hebben. Geeft niet, die medicijnen waren er toch alleen maar om ons ziek te maken toch?![]()
Precies, het wordt momenteel juist volledige de vrije markt opgegooid, dat is goed voor concurrentie enzo. Net als de tandartstarieven, openbaar vervoer, zorgverzekering, energie, post, ...quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:50 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Je weet dat je dit in BNW schrijft heAls je dat allemaal onder verantwoording van de overheid gaat zetten, gaan weer veel mensen moord en brand daarover schrijven. Wel bijzonder in ieder geval dat je zo veel vertrouwen in de overheid hebt.
Het is een feit dat het zonder winstoogmerk kan?quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:52 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Wat anderen ervan vinden is ondergeschikt, want mijn mening.
Feit dat het zonder winst oogmerk kan is voldoende voor me.
Zelfde als kantines:
In een bedrijfskantine betaal je de hoofdprijs voor een belegd broodje, terwijl je in een kantine van een overheidsinstellingen nagenoeg de kostprijs betaald. en die verschillen zijn extreem enorm.
Zo genoeg voorbeelden van smerige zaken zo. Wil je er meer dan zoek je ze zelf maar Re. Transparant als mijn reet die bedrijven.quote:http://www.reuters.com/ar(...)dUSTRE7AL2C120111123
Merck pled guilty to a misdemeanor charge and will pay a $321.6 million criminal fine for introducing the misbranded drug Vioxx into interstate commerce.
It also agreed to pay an additional $628.4 million civil settlement to resolve additional allegations regarding its off-label marketing of Vioxx and alleged false statements about the pill's heart safety. The U.S. government will recover $426 million of that amount, while the remainder will go to the states in the lawsuit.
Goh, het is in Amerika inderdaad anders dan hier zeg. Heb je wel even goed duidelijk gemaakt!quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:59 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Zo genoeg voorbeelden van smerige zaken zo. Wil je er meer dan zoek je ze zelf maar Re. Transparant als mijn reet die bedrijven.
Het is daar niet eens zo anders dan hier, maar de V.S. is een vele belangrijkere markt dan NL natuurlijk. Als je kijkt naar de boetes die dergelijke bedrijven kunnen ophoesten voor het overtreden van de V.S. markt dan verdienen ze nog genoeg. En dan spelen ze nog gevaarlijk spel in een Westers land, met duidelijk wetgeving.quote:Op woensdag 4 januari 2012 18:01 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Goh, het is in Amerika inderdaad anders dan hier zeg. Heb je wel even goed duidelijk gemaakt!
Ben je al eens in Amerika geweest?
Nee, want dat boeit mij niet.quote:Op woensdag 4 januari 2012 18:18 schreef NiGeLaToR het volgende:
Als je er een keer heen gaat zul je zien dat 30-50% van de reclames op televisie betrekking heeft op 'prescription medication'. Deze medicatie koop je vervolgens in de supermarkt, aangezien er in elke supermarkt een 'apotheek' is, met apotheker. Een 'prescription' krijgen moet uiteraard wel bij een arts, maar er is geen 100% heldere scheiding tussen arts en het medicijn wat er voorgeschreven wordt.
Dit alles is niet in Nederland.
Kijk anders een keer 'Love and other drugs', is na een vermakelijke film ook hier en daar op de (Amerikaanse) realiteit gestoeld.
Your loss. Het geeft wel een goede verklaring voor waar ze al dat marketing geld aan uitgeven.quote:Op woensdag 4 januari 2012 18:21 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nee, want dat boeit mij niet.
http://www.getthebasicsright.be/?lang=nlquote:Pfizer, de producent van de erectiepil Viagra, heeft een schaal ontwikkeld om de hardheid van erecties te meten. De onderliggende boodschap: hoe harder hoe beter, en desnoods kan een middel als Viagra helpen.
In de nieuwe campagne 'get the basics right' beweert Pfizer dat een stevige erectie een goede relatie bevordert. Een reeks conclusies uit een enquête uitgevoerd in opdracht van het bedrijf moet dat bewijzen. Op de site die Pfizer lanceert om het probleem aan te kaarten, vergeet het wel te vermelden dat het gaat om een volledige gesponsorde campagne.
Kort samengevat: wie geen 4 haalt in de 'erection hardness score' (EHS) stapt best naar de dokter. De indeling van de schaal is als volgt:
1 = de penis is groter, maar niet hard
2 = de penis is hard, maar niet hard genoeg voor penetratie
3 = de penis is hard genoeg voor penetratie, maar niet volledig hard
4 = de penis is volledig hard
In een reeks weetjes stelt Pifzer dat een arts best gekwalificeerd is om die EHS-waarde te bepalen, waarmee het bedrijf suggereert dat het om een medisch erkende test gaat. De dokter kan dan een 'behandeling' voorschrijven. Waaruit die behandeling bestaat wordt niet genoemd, maar het lijdt geen twijfel dat Pfizer vooral wil dat de dokter Viagra voorschrijft.
Strikt gezien kun je het geen reclame noemen, want de merknaam Viagra valt nergens. Enkel uit de pagina's van het privacybeleid en de gebruiksvoorwaarden van de site blijkt dat Pfizer de maker is van de site. Maar bij de weetjes staat wel te lezen dat het best is om geen namaakgeneesmiddelen te gebruiken, en dat iedereen beter wordt van een 'behandeling'. Voldoende reden om voor Viagra te kiezen, lijkt de suggestie.
Er zijn ook een aantal filmpjes gemaakt om de campagne te steunen. Ook daar zijn de namen Pfizer of Viagra nergens te bekennen. De filmpjes zijn wel gepost op de youtube-pagina van Pfizer Belgium.Bron
Slimme marketing dan hèquote:Op woensdag 4 januari 2012 21:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
zo zijn er ook heel veel sites op het internet welke eruit zien als een info site waar je heeel erg moet zoeken voor je vindt dat de eigenaar 1 of andere farmaceut is.
nee hoor ik vind het wel slim. vanuit maatschappelijk oogpunt vind ik het onwenselijk, maar het is een goede strategie vanuit commercieel oogpunt.quote:Op woensdag 4 januari 2012 21:58 schreef Re het volgende:
[..]
Slimme marketing dan hè, meestal is het gewoon wat financiering zonder verdere consequenties. Maar goed daar zul je niet van overtuigd raken denk ik want hetvisceen grote pot evil
Ik vind het wel grappig om in te haken op de grootste zwakte van de man.... Zijn penis, dus ach beetje als cashcow gebruiken lijkt me primaquote:Op woensdag 4 januari 2012 21:17 schreef Loppe het volgende:
[..]
http://www.getthebasicsright.be/?lang=nl
Lachwekkend toch?
Wijs de reclame maar aan danquote:Op woensdag 4 januari 2012 21:59 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
'voorlichting' klinkt daarbij ook veel chiquer dan reclame.
voorlichting is net zo goed een vorm van marketing. of je het al dan niet formeel labelt onder reclame, propaganda of iets anders zal me werkelijk om het even zijn.quote:
En dan wil jij dat de mensen de integriteit van de medische wetenschap nog vertrouwen? Jullie snijden in je eigen vel, geen probleem voor mij hoor.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:00 schreef Re het volgende:
Ik vind het wel grappig om in te haken op de grootste zwakte van de man.... Zijn penis, dus ach beetje als cashcow gebruiken lijkt me prima
hey, de mens creëert de markt (met een beetje sturing dus), niets mis mee, heeft weinig met medische wetenschap te maken... Als de mens iets niet wil dan koopt hij het niet, er is nergens enige vorm van dwang. Een beetje sturing lijkt me prima, dat maakt deel uit van het levenquote:Op woensdag 4 januari 2012 22:50 schreef Loppe het volgende:
[..]
En dan wil jij dat de mensen de integriteit van de medische wetenschap nog vertrouwen? Jullie snijden in je eigen vel, geen probleem voor mij hoor.
Hoeft niet per se, toch niet in die richting.quote:Een beetje sturing lijkt me prima, dat maakt deel uit van het leven
Vind je daar iets mis mee dan?quote:Op woensdag 4 januari 2012 21:17 schreef Loppe het volgende:
[..]
http://www.getthebasicsright.be/?lang=nl
Lachwekkend toch?
En dat wordt toch wel wat lastiger voor de 1-2 mannenquote:
Leg je er bij neer dan.quote:Op donderdag 5 januari 2012 15:01 schreef ATuin-hek het volgende:
En dat wordt toch wel wat lastiger voor de 1-2 mannen
En waarom zou iemand zich daarbij neer moeten leggen? Prima als daar een simpele oplossing voor is?quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:41 schreef Loppe het volgende:
dat een erectie niet zo vlotjes meer gaat.
tuurlijk wel. mocht het leeftijdsgerelateerd zijn mag ie wat mij betreft wel zelf dokken, maar dat is een andere discussie.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:58 schreef Re het volgende:
[..]
En waarom zou iemand zich daarbij neer moeten leggen? Prima als daar een simpele oplossing voor is?
Ik geloof niet in een quick fix. Lijkt me allemaal iets te makkelijk.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:58 schreef Re het volgende:
En waarom zou iemand zich daarbij neer moeten leggen? Prima als daar een simpele oplossing voor is?
ach het is drugs he. ik geloof dat de stijve piemol een bijwerking was van het medicijn van origine. ze testten het heel ergens anders voor geloof ikquote:Op donderdag 5 januari 2012 18:06 schreef Loppe het volgende:
[..]
Ik geloof niet in een quick fix. Lijkt me allemaal iets te makkelijk.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Sildenafil#Historyquote:Origins
Sildenafil (compound UK-92,480) was synthesized by a group of pharmaceutical chemists working at Pfizer's Sandwich, Kent, research facility in England. It was initially studied for use in hypertension (high blood pressure) and angina pectoris (a symptom of ischaemic heart disease). The first clinical trials were conducted in Morriston Hospital in Swansea.[41] Phase I clinical trials under the direction of Ian Osterloh suggested that the drug had little effect on angina, but that it could induce marked penile erections.[1][42] Pfizer therefore decided to market it for erectile dysfunction, rather than for angina. The drug was patented in 1996, approved for use in erectile dysfunction by the United States Food and Drug Administration on March 27, 1998, becoming the first oral treatment approved to treat erectile dysfunction in the United States, and offered for sale in the United States later that year.[43] It soon became a great success: annual sales of Viagra peaked in 2008 at US$1,934 million.[44]
The British Press portrayed Peter Dunn and Albert Wood as the inventors of the drug, a claim that Pfizer disputes.[45] Their names are on the manufacturing patent application, but the original patent on the synthesis of the drug was filed by Nicholas Terrett and Peter Ellis.
Ahhhh zo werkt dat dus.quote:Clinical trials of drugs and other medical therapies are carefully carried out and are the very gold standard of scientific proof, right? According to an in-depth review of this question just published in the British Medical Journal (BMJ,) the answer is no. In fact, the BMJ is sounding the alarm that data reported by scientists is too often not the truth -- because the researchers leave out inconvenient evidence. The result of facts-gone-missing could well be harming patients, spiking up healthcare costs by the selling of medical treatments based on bogus findings, and threatening the very integrity of medicine.
bron
Hou toch op zeg.quote:Op donderdag 5 januari 2012 18:12 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Ahhhh zo werkt dat dus.
Men moet zich toch wel langzamerhand kapot schamen om de medische industrie te werken.
Ja jouw conclusie krijg je nou eenmaal als je er geen reet van snapt, klein missertjequote:Op donderdag 5 januari 2012 18:12 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Ahhhh zo werkt dat dus.
Men moet zich toch wel langzamerhand kapot schamen om de medische industrie te werken.
Heb je door dat die bron er belang bij heeft de medische wereld in een zo kwaad mogelijk daglicht te zetten?quote:Op donderdag 5 januari 2012 18:12 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Ahhhh zo werkt dat dus.
-knip-quote:Op vrijdag 6 januari 2012 00:50 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Heb je door dat die bron er belang bij heeft de medische wereld in een zo kwaad mogelijk daglicht te zetten?
Medisch Centrum West bestaat niet echt.quote:Op donderdag 5 januari 2012 18:43 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Hou toch op zeg.
Ga dat vertellen in een ziekenhuis waar de artsen en verpleegkundigen zich voor je uitsloven.
Het is te hopen dat je ze nooit nodig hebt.
Jawel, dat was toch het ziekenhuis in Lelystad? Dat staat er volgens mij nog steeds. En de laatste ervaringen die wij hadden met medici waren zeer positief, doctoren die 's avonds ~21.00 nog even langs kwamen, terwijl ze 's morgens 07.30 op de operatiekamer aan het voorbereiden waren, tandartsen die in het weekend even bellen om te vragen hoe je nieuwe kunstgebit werkt, en of je nog pijn hebt, consequent wachttijden van <5 minuten hier in het ziekenhuis, etc etc.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 07:36 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Medisch Centrum West bestaat niet echt.
Ja, maar dat wil Lambiekje niet horen.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 09:21 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Jawel, dat was toch het ziekenhuis in Lelystad? Dat staat er volgens mij nog steeds. En de laatste ervaringen die wij hadden met medici waren zeer positief, doctoren die 's avonds ~21.00 nog even langs kwamen, terwijl ze 's morgens 07.30 op de operatiekamer aan het voorbereiden waren, tandartsen die in het weekend even bellen om te vragen hoe je nieuwe kunstgebit werkt, en of je nog pijn hebt, consequent wachttijden van <5 minuten hier in het ziekenhuis, etc etc.
wel volgens oppermongool lambiekje die met zijn verstandelijke beperking maar 1 ding voor ogen heeft, zo hard en dom mogelijk blaten en als er fijntjes op gewezen wordt dat het toch anders is er weer een godwin tegen gooit en van onderwerp veranderd en vervolgens daar zijn beperkingen over uitkotst.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 09:35 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Een fijne arts heeft sec niets met dit topic te maken idd. En om offtopic door te gaan; tandartsen wantrouw ikWaarschijnlijk een extra consult gerekend voor het (ongevraagde) telefoontje. Maar ik zal wel te kritisch zijn
Ja hij heeft inmiddels al een aardige FOK!-bekendheid met zijn charme, genuanceerdheid en zijn realistische kijk op zaken.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 09:46 schreef Re het volgende:
[..]
wel volgens oppermongool lambiekje die met zijn verstandelijke beperking maar 1 ding voor ogen heeft, zo hard en dom mogelijk blaten en als er fijntjes op gewezen wordt dat het toch anders is er weer een godwin tegen gooit en van onderwerp veranderd en vervolgens daar zijn beperkingen over uitkotst.
Zo gaat het a 8 topics lang met dit trichroompje
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |