abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 december 2011 @ 09:57:36 #1
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_105994207
quote:
DEN HAAG - De coalitie van VVD en CDA staat samen met gedoogpartner PVV pal voor de hypotheekrenteaftrek.

Dat bezweert premier Rutte vandaag in een interview met De Telegraaf.

Geen van de ministers of Kamerfracties van de partijen wil volgens hem ingrijpen in de aftrek. „Niemand heeft het in het vizier.” Volgens hem is bij de start van het kabinet niet voor niets afgesproken dat aan het fiscale voordeel voor huizenbezitters niet getornd zal worden. „Daar zijn twee redenen voor. In de eerste plaats is het een correctie voor de hoge belastingdruk. En het mooie van de hypotheekrenteaftrek is dat het bezitsvorming stimuleert. Dus het is een geweldig instrument”, aldus de premier.
http://www.telegraaf.nl/b(...)jft_ongemoeid__.html

Uiteraard kun je die extra paar miljard beter weghalen bij mensen die toch al niet op je stemmen dan bij je eigen achterban. Dat die mensen dan vervolgens in de armoede verdwijnen, ach... collateral damage hou je altijd..
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_105994240
Eeehmmm... Markje... Hypotheekrenteaftrek stimuleert bezitsvorming juist niet... het stimuleert leningen. En iets wat je leent is niet je bezit.

Daarnaast kan je je afvragen of bezitsvorming uberhaupt iets goeds en wenselijks is, maar dat is misschien te moeilijk :P
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:01:59 #3
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_105994255
Lijkt me idd gelul... Wat het doet is onze economie op papier body geven, maar met bezit heeft dat niet zo bijster veel te maken lijkt me.

Maar een econoom ben ik niet :')
'Cos boys don't cry.
pi_105994268
Mooi!
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:10:13 #5
225540 Pugg
Friends forever
pi_105994360
quote:
Uiteraard kun je die extra paar miljard beter weghalen bij mensen die toch al niet op je stemmen dan bij je eigen achterban. Dat die mensen dan vervolgens in de armoede verdwijnen, ach... collateral damage hou je altijd..
_O_ _O_ _O_
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:16:23 #6
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_105994447
Hij kan toch moeilijk zijn partij om zeep helpen om NL uit het slop te trekken toch?

Daarnaast zullen de lager opgeleiden in dit land ook niet willen dat de HRA verdwijnt, dus die blijft gewoon. Slechts met een radicale aanval op de elite van dit land kan je die meute nog overtuigen dat de HRA alleen voor het plebs moet gelden en dan kan je zo stemmen winnen. Welke linkse partij dit (niet) gaat doen, ben benieuwd :')
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_105994480
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:16 schreef mymoodfentje het volgende:
Hij kan toch moeilijk zijn partij om zeep helpen om NL uit het slop te trekken toch?
Zou hij dat doen dan ? Destijds toen ze op tv die berekeningen lieten zien waarmee arme mensen armer werden en de rijke man een paar duizend euro er op vooruit ging reageerde de rijke man ook dat hij dat onzinnig vond. Hij had het niet nodig.

En ik denk dat veel VVD stemmers er hetzelfde over denken.

quote:
Daarnaast zullen de lager opgeleiden in dit land ook niet willen dat de HRA verdwijnt, dus die blijft gewoon. Slechts met een radicale aanval op de elite van dit land kan je die meute nog overtuigen dat de HRA alleen voor het plebs moet gelden en dan kan je zo stemmen winnen. Welke linkse partij dit (niet) gaat doen, ben benieuwd :')
Meerdere partijen hebben al voorgesteld de HRA "af te toppen" op een bepaald bedrag; bijv. E 500.000. Daar zouden Henk & Ingrid dus totaal geen last van hebben ;)
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:19:20 #8
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_105994494
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:16 schreef mymoodfentje het volgende:

Mwah... Vind de VVD niet echt een partij met bestaansrecht eerlijk gezegd. De levensvatbaarheid stopte wat mij betreft met de abri's vol posters van flats met schotel-antennes enkele jaren geleden.
'Cos boys don't cry.
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:21:01 #9
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_105994511
quote:
3s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:18 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Zou hij dat doen dan ? Destijds toen ze op tv die berekeningen lieten zien waarmee arme mensen armer werden en de rijke man een paar duizend euro er op vooruit ging reageerde de rijke man ook dat hij dat onzinnig vond. Hij had het niet nodig.

En ik denk dat veel VVD stemmers er hetzelfde over denken.

[..]

Meerdere partijen hebben al voorgesteld de HRA "af te toppen" op een bepaald bedrag; bijv. E 500.000. Daar zouden Henk & Ingrid dus totaal geen last van hebben ;)
Die partijen zullen stemmen winnen bij de volgende politieke stoelendans.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:24:36 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105994555
Wat een onzin weer van Rutte.

quote:
Daar zijn twee redenen voor. In de eerste plaats is het een correctie voor de hoge belastingdruk.
Dat kan eenvoudiger: verlaag die belastingschalen een stukje. Aanzienlijk eenvoudiger, duidelijker en eerlijker want iedereen profiteert daarvan!

quote:
En het mooie van de hypotheekrenteaftrek is dat het bezitsvorming stimuleert.
Nog grotere onzin: zolang er geen nieuwe huizen gebouwd worden, neemt het bezit niet toe! Het huizenbezit is namelijk 100%: Ieder huis heeft een eigenaar.

Daarbij weet iedereen dat de HRA onhoudbaar is, 20 jaar geleden afschaffen had heel veel ellende bespaard, en elk jaar dat er langer gewacht wordt, maakt het probleem groter.
censuur :O
pi_105994573
Ik ben er blij mee, maar ik zou het toch liever afgetopt zien tot een 3 a 4 ton.
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:27:31 #12
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_105994593
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:25 schreef wafelijzer het volgende:
Ik ben er blij mee, maar ik zou het toch liever afgetopt zien tot een 3 a 4 ton.
Ik zou nog maar geen Hosanna roepen. Dit Kabinet, deze partijen hebben nogal een reputatie opgebouwd het afgelopen jaar als het gaat om verbreken van toezeggingen en verkiezingsbeloften.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_105994623
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik zou nog maar geen Hosanna roepen. Dit Kabinet, deze partijen hebben nogal een reputatie opgebouwd het afgelopen jaar als het gaat om verbreken van toezeggingen en verkiezingsbeloften.
Dan is het minste wat ze kunnen doen de zaak aftoppen. Als ze het helemaal overboord gooien zijn er grote problemen voor een heleboel mensen plus ze raken een heleboel stemmen kwijt. Als de oppositie zelfs de zaak wil aftoppen dan vind ik het prima. Mensen die zich een huis kunnen permiteren van meer dan 4 of 5 ton kunnen ook het hypotheekbedrag per maand ophoesten en hebben geen HRA nodig.
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:36:15 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105994748
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:29 schreef wafelijzer het volgende:

[..]

Dan is het minste wat ze kunnen doen de zaak aftoppen. Als ze het helemaal overboord gooien zijn er grote problemen voor een heleboel mensen plus ze raken een heleboel stemmen kwijt.
Wordt het niet eens tijd dat politici simpelweg niet meer herkozen kunnen worden? Dan hoeven ze zich niet zo'n zorgen te maken om hun eigen hachie, en kunnen ze gewoon doen wat goed is voor dit land!
censuur :O
  zaterdag 24 december 2011 @ 10:36:23 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_105994750
Typisch dat Rutte zo krampachtig wil vasthouden aan iets waarvan zo ongeveer de hele wereld al gezegd heeft dat het systeem moet worden aangepast. Zelfs op dit forum moet je met een vergrootglas zoeken naar users die de HRA echt ongewijzigd willen laten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_105994784
wat een ongeloofwaardige flappie is rutte aan het worden. 'het is een geweldig instrument'. inmiddels weet iedereen wel dat het geen geweldig instrument is gebleken, alleen is het er vanaf stappen ook niet zonder zijn problemen.
pi_105994823
Ik vind het fiscaal stimuleren van meer aflossen een beter idee dan de hra-aftrek afschaffen eigenlijk.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_105994843
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik vind het fiscaal stimuleren van meer aflossen een beter idee dan de hra-aftrek afschaffen eigenlijk.
hoe je er tegenover staat is 1. ik neem aan dat als je het overall plaatje bekijkt je ook wel beseft dat de hra haar doel volledig voorbij is gestreefd en meer problemen heeft opgeleverd dan opgelost.
pi_105994855
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:36 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wordt het niet eens tijd dat politici simpelweg niet meer herkozen kunnen worden? Dan hoeven ze zich niet zo'n zorgen te maken om hun eigen hachie, en kunnen ze gewoon doen wat goed is voor dit land!
Zou ik helemaal niet erg vinden als politici niet meer herkozen kunnen worden. Daarbij vind ik wel dat je politici moet beoordelen om eventuele fouten en daarop moet zeggen.."Je hebt het niet goed gedaan....JAMMER JOH!". Oprotten en een nieuwe ervoor in de plaats.
pi_105994883
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:36 schreef Janneke141 het volgende:
Typisch dat Rutte zo krampachtig wil vasthouden aan iets waarvan zo ongeveer de hele wereld al gezegd heeft dat het systeem moet worden aangepast. Zelfs op dit forum moet je met een vergrootglas zoeken naar users die de HRA echt ongewijzigd willen laten.
Tja....de halve wereld vond ook dat we in Afghanistan moesten blijven! De halve wereld moet eens ophouden met zich te bemoeien met zaken die hun niet aangaan. Eerst kijken in je eigen keuken wat daar verbeterd kan worden. Daarom zal ik ook nooit D66 stemmen omdat hun de invloed van de EU willen vergroten!
pi_105994908
quote:
What’s in a name? that which we call a rose
By any other name would smell as sweet
HRA is maar een naam voor iets, de inhoud kan altijd veranderen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_105994924
KISS principe. gewoon afschaffen die handel en rap ook wat. de pijn komt er toch wel. beter snel dan kan het gaan genezen.
pi_105994927
Aftoppen is voorlopig de enige oplossing. Mensen met veel geld op de bank en in de beurs kunnen ook gemakkelijk zonder die HRA.
pi_105994933
mensen met een hypotheek die denken dat Rutte ze een gunst verleent :')
pi_105994943
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:47 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
mensen met een HRA die denken dat Rutte ze een gunst verleent :')
Mensen die nog bij pappie en mammie wonen en dan over de HRA aftrek gaan lopen janken :')
pi_105994953
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:48 schreef wafelijzer het volgende:

[..]

Mensen die nog bij pappie en mammie wonen en dan over de HRA aftrek gaan lopen janken :')
ja woon je nog bij je pappie en mammie joh. goed argument ook.
pi_105994972
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ja woon je nog bij je pappie en mammie joh. goed argument ook.
Net zoals jou argument boven mijn reactie :')
Ben al getrouwd schat en heb een zoontje en ook een huis inclusief hypotheek :)
pi_105994982
nederland is vanuit europa al gewaarschuwd dat de hra en de hypotheekschulden aangepakt moeten worden en een probleem vormen. zolang rutte weigert er iets aan te doen worden de problemen enkel groter ipv dat er ruimte komt voor een gezond herstel.
pi_105994993
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:50 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
nederland is vanuit europa al gewaarschuwd dat de hra en de hypotheekschulden aangepakt moeten worden en een probleem vormen. zolang rutte weigert er iets aan te doen worden de problemen enkel groter ipv dat er ruimte komt voor een gezond herstel.
Europa :')

Ik heb al meerdere malen gezegd dat ze de HRA af moeten toppen. Mensen die zich ermee staande kunnen houden moeten deze kunnen krijgen. Mensen die zwemmen in het geld of genoeg geld hebben mogen hier geen recht meer op hebben.
pi_105995017
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:50 schreef wafelijzer het volgende:

[..]

je hebt geen economische achtergrond dat je dat concept niet begrijpt? als europa valt valt nederland. je hoeft geen voorstander te zijn van europa om in te zien dat dat advies vroeg of laat maatregelen betekent. hoe langer je dit uitstelt, hoe groter het probleem wordt.
pi_105995048
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

je hebt geen economische achtergrond dat je dat concept niet begrijpt? als europa valt valt nederland. je hoeft geen voorstander te zijn van europa om in te zien dat dat advies vroeg of laat maatregelen betekent. hoe langer je dit uitstelt, hoe groter het probleem wordt.
Ik zal het even op jou manier zeggen als we het over Europa hebben:
KISS principe. gewoon afschaffen die handel en rap ook wat. de pijn komt er toch wel. beter snel dan kan het gaan genezen.
pi_105995056
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:50 schreef wafelijzer het volgende:

[..]

Ik heb al meerdere malen gezegd dat ze de HRA af moeten toppen. Mensen die zich ermee staande kunnen houden moeten deze kunnen krijgen. Mensen die zwemmen in het geld of genoeg geld hebben mogen hier geen recht meer op hebben.
als je je huis zonder hra niet kan betalen heb je gewoon een te duur huis gekocht.
pi_105995060
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

hoe je er tegenover staat is 1. ik neem aan dat als je het overall plaatje bekijkt je ook wel beseft dat de hra haar doel volledig voorbij is gestreefd en meer problemen heeft opgeleverd dan opgelost.
Niet perse de HRA. Wel de aflossingsvrije hypotheken.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_105995065
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:52 schreef wafelijzer het volgende:

[..]

Ik zal het even op jou manier zeggen als we het over Europa hebben:
ik ben nooit voor europa in deze vorm geweest. feit blijft dat we er mee te maken hebben en dat het invloed heeft op nederland.
pi_105995087
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:53 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Niet perse de HRA. Wel de aflossingsvrije hypotheken.
aflossingsvrije hypotheken is een gevolg van de hra. daarbij is hra verkapte subsidie aan huiseigenaren met als bedoeling dat het makkelijker wordt om ook met een minder groot inkomen een huis te kunnen bezitten. alleen heeft de extra leenruimte (minder rente betalen dus meer kunnen lenen) gezorgd voor stijgende huizenprijzen en is daarmee het beoogde effect netto heel laag.
pi_105995091
Het gaat uiteindelijk toch afgeschaft worden. Door uitstel komt de last alleen maar meer bij de jongere generatie te liggen.
pi_105995095
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:53 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

als je je huis zonder hra niet kan betalen heb je gewoon een te duur huis gekocht.
Helemaal niet. Kan me tot nu toe prima redden. Hebben een hypotheek van 190.000 dus dat valt wel mee. Als een van ons werkloos wordt dan zou er een probleem kunnen zijn. We zijn destijds lekker gemaakt bij de bank met de HRA en wist nog niet eens wat het was. Alles netjes op papier gezet en gekeken wat we overhielden. Ze hadden ons zelfs nog een veel hogere hypotheek aangeboden, maar dat vonden wij overbodig. Ik heb geen vila nodig om me gelukkig te voelen.
pi_105995105
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:56 schreef wafelijzer het volgende:

[..]

Helemaal niet. Kan me tot nu toe prima redden. Hebben een hypotheek van 190.000 dus dat valt wel mee. Als een van ons werkloos wordt dan zou er een probleem kunnen zijn. We zijn destijds lekker gemaakt bij de bank met de HRA en wist nog niet eens wat het was. Alles netjes op papier gezet en gekeken wat we overhielden. Ze hadden ons zelfs nog een veel hogere hypotheek aangeboden, maar dat vonden wij overbodig. Ik heb geen vila nodig om me gelukkig te voelen.
omdat jij lekker bent gemaakt is dat nog niet een probleem van ons allen he. of zullen we de mensen die lekker zijn gemaakt met de winsten die met aandelen te behalen zijn en nu grote verliezen hebben ook maar gaan steunen?
pi_105995108
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ik ben nooit voor europa in deze vorm geweest. feit blijft dat we er mee te maken hebben en dat het invloed heeft op nederland.
Klopt, maar waar ik me mateloos aan erger ( en veel anderen ook) is dat er veel te veel bemoeienis is vanuit Brussel. Daarbij worden er telkens weer landen bij de EU toegelaten die ons handen vol met geld kosten. Ik noem maar een Roemenie en Bulgarije. Daarom ben ik me tegen de EU gaan verzetten.
pi_105995124
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:57 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

omdat jij lekker bent gemaakt is dat nog niet een probleem van ons allen he. of zullen we de mensen die lekker zijn gemaakt met de winsten die met aandelen te behalen zijn en nu grote verliezen hebben ook maar gaan steunen?
Dat is dan de bank zijn probleem als wij er ooit een probleem mee zouden krijgen.
pi_105995133
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:57 schreef wafelijzer het volgende:

[..]

Klopt, maar waar ik me mateloos aan erger ( en veel anderen ook) is dat er veel te veel bemoeienis is vanuit Brussel. Daarbij worden er telkens weer landen bij de EU toegelaten die ons handen vol met geld kosten. Ik noem maar een Roemenie en Bulgarije. Daarom ben ik me tegen de EU gaan verzetten.
volledig mee eens en dat gevoel heb ik al veel langer. samenwerking op basis van wederzijdse voordelen is prima, maar de eu is weinig meer dan een landbouwsubsidie verdelend orgaan wat allemaal onduidelijke belangen verdedigd, weinig open en transparant is en tot nu toe vooral veel nadelen heeft meegebracht voor de rijkere landen in de pool.
pi_105995144
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:59 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

volledig mee eens en dat gevoel heb ik al veel langer. samenwerking op basis van wederzijdse voordelen is prima, maar de eu is weinig meer dan een landbouwsubsidie verdelend orgaan wat allemaal onduidelijke belangen verdedigd, weinig open en transparant is en tot nu toe vooral veel nadelen heeft meegebracht voor de rijkere landen in de pool.
Kijk...dan zijn we het toch ergens samen over eens :)
pi_105995150
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:56 schreef Picchia het volgende:
Het gaat uiteindelijk toch afgeschaft worden. Door uitstel komt de last alleen maar meer bij de jongere generatie te liggen.
Precies, het is een subsidie die niet meer te handhaven is. Het zou verstandig zijn om dit langzaam te gaan afbouwen zodat op de lange termijn het effect merkbaar is.
pi_105995163
zachte heelmeesters maken stinkende wonden
pi_105995184
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:01 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
zachte heelmeesters maken stinkende wonden
Populistisch geneuzel. Korte termijn afschaffen en bezuinigen werkt alleen maar nog meer ellende in de hand.
pi_105995290
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:02 schreef Tem het volgende:

[..]

Populistisch geneuzel. Korte termijn afschaffen en bezuinigen werkt alleen maar nog meer ellende in de hand.
het is voor starters haast onmogelijk om 4 muren te kopen. de prijzen zijn absurd hoog - nog steeds. een daling gaat er sowieso komen. het belangrijkste is dat een oplossing wordt bedacht welke haalbaar is, waar de banken niet failliet en waarbij de financiering van huizen weer gezond wordt. een maximale lening van 80% van de aankoopwaarde zou op zich al een hoop verbetering geven, maar op termijn zal er echt iets met de hra moeten gebeuren.
pi_105995466
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:11 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

het is voor starters haast onmogelijk om 4 muren te kopen. de prijzen zijn absurd hoog - nog steeds. een daling gaat er sowieso komen. het belangrijkste is dat een oplossing wordt bedacht welke haalbaar is, waar de banken niet failliet en waarbij de financiering van huizen weer gezond wordt. een maximale lening van 80% van de aankoopwaarde zou op zich al een hoop verbetering geven, maar op termijn zal er echt iets met de hra moeten gebeuren.
Precies, op termijn. Daarom moet men nu beslissingen gaan maken voor de lange termijn en de HRA stapsgewijs gaan afbouwen. Wanneer je als een olifant door een porselein kast gaat heb je niet alleen starters ermee maar ook nog eens de mensen die al een hypotheek hebben. De huizenmarkt zit potdicht op het moment dus moet er iets verzonnen worden om dit eerst eens open te breken.Het op korte termijn afschaffen van de HRA helpt daar niet aan mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2011 11:20:07 ]
pi_105995599
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:19 schreef Tem het volgende:

[..]

Precies, op termijn. Daarom moet men nu beslissingen gaan maken voor de lange termijn en de HRA stapsgewijs gaan afbouwen. Wanneer je als een olifant door een porselein kast gaat heb je niet alleen starters ermee maar ook nog eens de mensen die al een hypotheek hebben. De huizenmarkt zit potdicht op het moment dus moet er iets verzonnen worden om dit eerst eens open te breken.Het op korte termijn afschaffen van de HRA helpt daar niet aan mee.
hij zit niet potdicht. aanbieders zijn vaak nog steeds niet bereid een marktconforme prijs te accepteren.
pi_105995643
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

hij zit niet potdicht. aanbieders zijn vaak nog steeds niet bereid een marktconforme prijs te accepteren.
Dat is makelaars praat. Veel mensen kunnen simpelweg niet lager gaan zitten omdat ze met een te hoge restschuld blijven zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2011 11:29:38 ]
pi_105995686
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:28 schreef Tem het volgende:

[..]

Dat is makelaars praat. Veel mensen kunnen simpelweg niet lager gaan zitten omdat ze met een te hoge hypotheekschuld blijven zitten.
ze willen niet accepteren dat ze met een flinke schuld blijven zitten. dat is trouwens maar een kleine groep, veel verkopers zitten netto nog altijd op winst alleen is het minder dan als ze 5 jaar terug hadden verkocht.
pi_105995782
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 10:29 schreef wafelijzer het volgende:

[..]

Dan is het minste wat ze kunnen doen de zaak aftoppen. Als ze het helemaal overboord gooien zijn er grote problemen voor een heleboel mensen plus ze raken een heleboel stemmen kwijt. Als de oppositie zelfs de zaak wil aftoppen dan vind ik het prima. Mensen die zich een huis kunnen permiteren van meer dan 4 of 5 ton kunnen ook het hypotheekbedrag per maand ophoesten en hebben geen HRA nodig.
For real? You stupid or what?
Juist mensen met een dure woning komen in de problemen. Die zullen gemiddeld meer verdienen en door hun hoge hypotheek een flink bedrag kunnen aftrekken. Daarop zullen ze hun levensstandaard kunnen aanpassen, maar dat zal niet van vandaag op morgen kunnen. Huizen verkopen is in deze markt evenmin een optie.

De enige optie is dus een langzame afbouw, waarbij het toptarief vanaf grote hoogte ingevoerd wordt. In een woning van 5 ton wonen immers geen rijke mensen ofzo ;)

Dat de hra weg moet lijkt me overigens niet eens een discussiepunt meer.
pi_105995860
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:30 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ze willen niet accepteren dat ze met een flinke schuld blijven zitten. dat is trouwens maar een kleine groep, veel verkopers zitten netto nog altijd op winst alleen is het minder dan als ze 5 jaar terug hadden verkocht.
Dan heb je het over de babyboomers maar 30ers 40ers die juist door veranderingen in hun leven (kinderen of weet ik veel wat) willen gaan verhuizen zitten met deze schuld aangezien ze meestal nog niet heel lang een koopwoning hebben. Dat ze niet willen accepteren met een flinke schuld te blijven zitten kan ik goed begrijpen, dan blijven ze gewoon waar ze zitten. De oudere garde die al 20 jaar een woning heeft maakt inderdaad minder winst en dat willen ze niet accepteren en dat vind ik ook ietwat jammer. Deze twee zaken zijn echter nogal verschillend. Ik ben eerder voor stimulatie van aflossing zodat men flexibeler kan zijn wanneer je je huis gaat verkopen.
pi_105995899
En de huizen van de eerste groep (30/40ers) zouden juist beschikbaar moeten komen voor de starters.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2011 11:40:28 ]
pi_105996128
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:38 schreef Tem het volgende:

[..]

Dan heb je het over de babyboomers maar 30ers 40ers die juist door veranderingen in hun leven (kinderen of weet ik veel wat) willen gaan verhuizen zitten met deze schuld aangezien ze meestal nog niet heel lang een koopwoning hebben. Dat ze niet willen accepteren met een flinke schuld te blijven zitten kan ik goed begrijpen, dan blijven ze gewoon waar ze zitten. De oudere garde die al 20 jaar een woning heeft maakt inderdaad minder winst en dat willen ze niet accepteren en dat vind ik ook ietwat jammer. Deze twee zaken zijn echter nogal verschillend. Ik ben eerder voor stimulatie van aflossing zodat men flexibeler kan zijn wanneer je je huis gaat verkopen.
Hoe willen ze dat doen die stimulatie van aflossing? Door een hypotheekaflossingsaftrek? De HAA?
I´m back.
pi_105997074
Rutte :').

Volgens mij heeft ziet iedereen in dat de huidige HRA niet houdbaar is, behalve hijzelf.

Of hij lult met de tong van de sponsors, wat nog aannemelijker is.
"Ignorance is the night of the mind, but a night without moon and star."
pi_105997092
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 11:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hoe willen ze dat doen die stimulatie van aflossing? Door een hypotheekaflossingsaftrek? De HAA?
Yup, zoiets wat het CDA al eerder voorstelde. Voordeel op basis van aflossing. Dit zou al voor nieuwe hypotheken van kracht kunnen worden en wanneer mensen met bestaande hypotheken boetevrij de mogelijk hebben meer af te lossen. Mensen met bestaande hypotheken die niet meer willen of kunnen aflossen zullen dan met een afbouw van de bestaande HRA te maken krijgen. Volgens mij moet dat best enigszins te realiseren zijn.

Uiteindelijk op de lange termijn worden natuurlijk beide regelingen volledig afgeschaft.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2011 12:37:06 ]
  zaterdag 24 december 2011 @ 12:42:31 #57
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_105997337
quote:
...Daar zijn twee redenen voor. In de eerste plaats is het een correctie voor de hoge belastingdruk...
Een echte VVD´er zou wat aan die belastingdruk doen. :')

Verder is het HRA-dossier alleen maar koren op de molen van de nivelleringsclubs in NL. Die zouden eens wat minder moeten janken over armoede en wat meer de handen uit de mouwen moeten steken.
Arbeit macht frei; uitkering/subsidie juist niet. -O-
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_105998044
quote:
DEN HAAG - De coalitie van VVD en CDA staat samen met gedoogpartner PVV pal voor de hypotheekrenteaftrek.

Dat bezweert premier Rutte vandaag in een interview met De Telegraaf.

Geen van de ministers of Kamerfracties van de partijen wil volgens hem ingrijpen in de aftrek. „Niemand heeft het in het vizier.” Volgens hem is bij de start van het kabinet niet voor niets afgesproken dat aan het fiscale voordeel voor huizenbezitters niet getornd zal worden. „Daar zijn twee redenen voor. In de eerste plaats is het een correctie voor de hoge belastingdruk. En het mooie van de hypotheekrenteaftrek is dat het bezitsvorming stimuleert. Dus het is een geweldig instrument”, aldus de premier.
Ruggengraatloze lafaards!
Dit is het ideale moment om dit probleem aan te pakken, het doet heel wat meer voor de economie dan bijv. het pesten van studenten maar nee hoor, de villasubsidie mag niet worden aangepakt. Dat de VVD het niet leuk vindt om die aan te pakken is begrijpelijk: een relatief groot deel van de stemmers van de VVD behoort tot de rijkere Nederlanders, kijk eens een keer naar waar de partijbaronnen vandaan komen en luister naar hoe ze praten en je weet al genoeg, dan heb je geen onderzoekje meer nodig.
Een regeringspartij hoort echter niet datgeen te doen wat leuk is maar datgeen wat in het landsbelang is. Het aanpakken van de HRA is simpelweg in landsbelang. Door die HRA is er bijv. ook zoveel huursubsidie nodig (hogere renteaftrek => hogere woningprijzen => hogere huren) en zijn huizen bijna niet meer te betalen voor mensen die niet al een woning bezitten.
Belangrijker dan mijn ideeën over die HRA zijn de ideeën van het IMF, als het IMF aanraadt om die HRA af te schaffen, en dat doet zij, dan moet je als premier behoorlijk arrogant zijn om hier niet een begin aan te maken. Rutte en zijn kornuiten hebben de economische wind mee, juist tijdens een recessie kan je die HRA gemakkelijker afschaffen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_105998208
HRA kán niet worden afgeschaft.

Dat is het probleem.

Op het moment dat er ook maar íets aan de HRA word gedaan, dalen prijzen van huizen direct, en dan zadel je huiseigenaren direct met een enorme restschuld op.

Dát is pas asociaal.
pi_105998224
quote:
Een echte VVD´er zou wat aan die belastingdruk doen. :')
Dat is waar en laat dat nu prima te combineren zijn met het afschaffen (gefaseerd uiteraard) van de HRA. Verlies aan de ene zijde, winst aan de andere zijde.

quote:
Verder is het HRA-dossier alleen maar koren op de molen van de nivelleringsclubs in NL. Die zouden eens wat minder moeten janken over armoede en wat meer de handen uit de mouwen moeten steken.
Volgens mij janken de kakkerds heel wat meer over de nivellering dan dat de sociale mensen janken over armoede maar dat terzijde. :-)
Door die HRA is er huursubsidie nodig, je kan dan toch beter geen HRA en geen huursubsidie hebben: geen nodeloos duur systeen, niet afhankelijk van HRA of huursubsidie, meer betaalbare woningen.
Wat betreft de nivellering: er is geen duidelijk verband tussen wat je bijdraagt aan de maatschappij en de hoogte van je inkomen. Of ben jij van mening dat een huisjesmelker, een leenboer of een speculant meer bijdraagt aan de maatschappij dan een leraar, een natuurkundig onderzoeker of een bejaardenverzorger. Vooral blijven nivelleren dus. Niet in extremis maar genoeg om de scherpe kantjes ervan af te halen.
#NoDAPL
pi_105998310
quote:
Daar denkt het IMF, wiens deskundigheid groter mag worden ingeschat dan die van de politici die dit beweren, heel anders over.
Je kan het gefaseerd afschaffen. Een eerste stap zou zijn om de HRA te limiteren tot de rente die je betaalt voor een hypotheek van een woning van een ton of 3, vervolgens kan dat gefaseerd worden vergroot en kan bij elke fase dit worden gecombineerd met andere financiële maatregelen, bijvoorbeeld het aanpassen van de inkomstenbelasting en het op termijn verlagen van de huursubsidie (het duurt even voordat een lagere koopprijs resulteert in een lagere huurprijs).
#NoDAPL
pi_105998335
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:10 schreef kip-kerrie het volgende:
Op het moment dat er ook maar íets aan de HRA word gedaan, dalen prijzen van huizen direct, en dan zadel je huiseigenaren direct met een enorme restschuld op.
Dát is pas asociaal.
Dus dan kies je er maar voor dat straks heel Nederland gedwongen door het putje wordt gezogen? Logisch, maar niet heus.
pi_105998363
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar denkt het IMF, wiens deskundigheid groter mag worden ingeschat dan die van de politici die dit beweren, heel anders over.
Je kan het gefaseerd afschaffen. Een eerste stap zou zijn om de HRA te limiteren tot de rente die je betaalt voor een hypotheek van een woning van een ton of 3, vervolgens kan dat gefaseerd worden vergroot en kan bij elke fase dit worden gecombineerd met andere financiële maatregelen, bijvoorbeeld het aanpassen van de inkomstenbelasting en het op termijn verlagen van de huursubsidie (het duurt even voordat een lagere koopprijs resulteert in een lagere huurprijs).
Op het moment dat je HRA limiteert tot "een ton of 3", zadel je direct alle huizenbezitters van huizen met een waarde meer dan 3 ton die nog niet voldoende hebben afgelost op met een groot probleem.
pi_105998379
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:14 schreef Mercer het volgende:

[..]

Dus dan kies je er maar voor dat straks heel Nederland gedwongen door het putje wordt gezogen? Logisch, maar niet heus.
Door het putje? Hoezo? Gewoon meer huizen bouwen met minder winstmarge erop.
pi_105998502
Ben benieuw hoe hij z'n draai die binnen nu en een jaar vast komt gaat verkopen :s)
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_105998545
quote:
Op het moment dat je HRA limiteert tot "een ton of 3", zadel je direct alle huizenbezitters van huizen met een waarde meer dan 3 ton die nog niet voldoende hebben afgelost op met een groot probleem.
Pin je niet vast op de getallen. Voor mijn part start je met 5 ton of start je met een limitering van de HRA vanaf dat bedrag (lager rentepercentage zodat in het ergste geval de broekriem moet worden aangehaald maar iemand niet een schuld heeft die problemen veroorzaakt).
Waar het om gaat is dat het in fases wordt beperkt en dat zogauw dat nodig is (de allerrijksten hebben dat niet nodig) er andere compensatoire financiële maatregelen worden genomen die meer in lijn liggen met de wetgeving in andere EU-landen, en dan met name de buurlanden België en Duitsland natuurlijk.
#NoDAPL
pi_105998618
quote:
Ben benieuw hoe hij z'n draai die binnen nu en een jaar vast komt gaat verkopen :s)
Daar zeg je wat. Het ligt wel zo voor de hand om juist nu die HRA te beperken dat het bijna niet anders kan dan dat dat alsnog gaat gebeuren. En leert de recente geschiedenis ons niet dat juist wanneer een regeringspartij stellig roept dat iets niet gaat gebeuren dat het dan alsnog wel gaat gebeuren?
#NoDAPL
pi_105998626
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:16 schreef kip-kerrie het volgende:
[..]
Door het putje? Hoezo? Gewoon meer huizen bouwen met minder winstmarge erop.
Hoezo? Je dacht dat DNB, het IMF en de OESO voor de lol zich er mee gaan bemoeien?
  zaterdag 24 december 2011 @ 13:26:10 #69
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_105998651
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:10 schreef kip-kerrie het volgende:

Dat is het probleem.

Dát is pas asociaal.
Maar je hebt wel een huis.

Meer dan een starter die straks iets wil huren zal kunnen zeggen.

Wellicht verdient het toch aanbeveling huizen primair te zien als wat ze zijn.
'Cos boys don't cry.
pi_105998746
quote:
En het mooie van de hypotheekrenteaftrek is dat het bezitsvorming stimuleert. Dus het is een geweldig instrument”, aldus de premier.
Een geweldig instrument om zoveel mogelijk geld van de hardwerkende Nederlander naar de banken te verplaatsen ja. En laat dat nou net Ruttes doel zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_105998776
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar zeg je wat. Het ligt wel zo voor de hand om juist nu die HRA te beperken dat het bijna niet anders kan dan dat dat alsnog gaat gebeuren. En leert de recente geschiedenis ons niet dat juist wanneer een regeringspartij stellig roept dat iets niet gaat gebeuren dat het dan alsnog wel gaat gebeuren?
Die beperking in een of andere vorm komt er gewoon daar kan je donder op zeggen. De vraag is wanneer en hoe.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_105998961
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Pin je niet vast op de getallen. Voor mijn part start je met 5 ton of start je met een limitering van de HRA vanaf dat bedrag (lager rentepercentage zodat in het ergste geval de broekriem moet worden aangehaald maar iemand niet een schuld heeft die problemen veroorzaakt).
Waar het om gaat is dat het in fases wordt beperkt en dat zogauw dat nodig is (de allerrijksten hebben dat niet nodig) er andere compensatoire financiële maatregelen worden genomen die meer in lijn liggen met de wetgeving in andere EU-landen, en dan met name de buurlanden België en Duitsland natuurlijk.
Een vlaktaks op de HRA zou al een begin zijn en die iedere 10 jaar iets verlagen (of 5 jaar whatever). Ik geloof niet zo in limiteren van hypotheekbedragen. Wanneer je op het rentepercentage limiteert is dat een eerlijker methode over de hele linie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2011 13:39:37 ]
pi_105999075
Rutte moet paar tikken krijgen. Maar goed hij was vast weer aan het lobbyen
pi_105999136
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:24 schreef Mercer het volgende:

[..]

Hoezo? Je dacht dat DNB, het IMF en de OESO voor de lol zich er mee gaan bemoeien?
Rutte heeft al in een eerder stadium aangegeven dat die president van De Nederlandsche Bank er niets van begrijpt en maar een beetje uit z'n nek kletst. Hijzelf is veel beter in economie en rekenen, iets met 50 miljard of zo.
  zaterdag 24 december 2011 @ 13:46:49 #75
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_105999223
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2011 13:38 schreef Tem het volgende:

[..]

Een vlaktaks op de HRA zou al een begin zijn ...
En de 52% handhaven?

De gemiddelde ouder van de gemiddelde Fokker is het doelwit. De echte rijken schuiven wat met vennootschapsbelasting, holding en BV, en komen een jaar later weer op dezelfde hoogte van de belastingaanslag.
Zo doe ik het tenminste; en ik ben nog geen eens een " zware jongen" ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')