For real? You stupid or what?quote:Op zaterdag 24 december 2011 10:29 schreef wafelijzer het volgende:
[..]
Dan is het minste wat ze kunnen doen de zaak aftoppen. Als ze het helemaal overboord gooien zijn er grote problemen voor een heleboel mensen plus ze raken een heleboel stemmen kwijt. Als de oppositie zelfs de zaak wil aftoppen dan vind ik het prima. Mensen die zich een huis kunnen permiteren van meer dan 4 of 5 ton kunnen ook het hypotheekbedrag per maand ophoesten en hebben geen HRA nodig.
Dan heb je het over de babyboomers maar 30ers 40ers die juist door veranderingen in hun leven (kinderen of weet ik veel wat) willen gaan verhuizen zitten met deze schuld aangezien ze meestal nog niet heel lang een koopwoning hebben. Dat ze niet willen accepteren met een flinke schuld te blijven zitten kan ik goed begrijpen, dan blijven ze gewoon waar ze zitten. De oudere garde die al 20 jaar een woning heeft maakt inderdaad minder winst en dat willen ze niet accepteren en dat vind ik ook ietwat jammer. Deze twee zaken zijn echter nogal verschillend. Ik ben eerder voor stimulatie van aflossing zodat men flexibeler kan zijn wanneer je je huis gaat verkopen.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:30 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ze willen niet accepteren dat ze met een flinke schuld blijven zitten. dat is trouwens maar een kleine groep, veel verkopers zitten netto nog altijd op winst alleen is het minder dan als ze 5 jaar terug hadden verkocht.
Hoe willen ze dat doen die stimulatie van aflossing? Door een hypotheekaflossingsaftrek? De HAA?quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:38 schreef Tem het volgende:
[..]
Dan heb je het over de babyboomers maar 30ers 40ers die juist door veranderingen in hun leven (kinderen of weet ik veel wat) willen gaan verhuizen zitten met deze schuld aangezien ze meestal nog niet heel lang een koopwoning hebben. Dat ze niet willen accepteren met een flinke schuld te blijven zitten kan ik goed begrijpen, dan blijven ze gewoon waar ze zitten. De oudere garde die al 20 jaar een woning heeft maakt inderdaad minder winst en dat willen ze niet accepteren en dat vind ik ook ietwat jammer. Deze twee zaken zijn echter nogal verschillend. Ik ben eerder voor stimulatie van aflossing zodat men flexibeler kan zijn wanneer je je huis gaat verkopen.
Yup, zoiets wat het CDA al eerder voorstelde. Voordeel op basis van aflossing. Dit zou al voor nieuwe hypotheken van kracht kunnen worden en wanneer mensen met bestaande hypotheken boetevrij de mogelijk hebben meer af te lossen. Mensen met bestaande hypotheken die niet meer willen of kunnen aflossen zullen dan met een afbouw van de bestaande HRA te maken krijgen. Volgens mij moet dat best enigszins te realiseren zijn.quote:Op zaterdag 24 december 2011 11:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe willen ze dat doen die stimulatie van aflossing? Door een hypotheekaflossingsaftrek? De HAA?
Een echte VVD´er zou wat aan die belastingdruk doen.quote:...Daar zijn twee redenen voor. In de eerste plaats is het een correctie voor de hoge belastingdruk...
Ruggengraatloze lafaards!quote:DEN HAAG - De coalitie van VVD en CDA staat samen met gedoogpartner PVV pal voor de hypotheekrenteaftrek.
Dat bezweert premier Rutte vandaag in een interview met De Telegraaf.
Geen van de ministers of Kamerfracties van de partijen wil volgens hem ingrijpen in de aftrek. „Niemand heeft het in het vizier.” Volgens hem is bij de start van het kabinet niet voor niets afgesproken dat aan het fiscale voordeel voor huizenbezitters niet getornd zal worden. „Daar zijn twee redenen voor. In de eerste plaats is het een correctie voor de hoge belastingdruk. En het mooie van de hypotheekrenteaftrek is dat het bezitsvorming stimuleert. Dus het is een geweldig instrument”, aldus de premier.
Dat is waar en laat dat nu prima te combineren zijn met het afschaffen (gefaseerd uiteraard) van de HRA. Verlies aan de ene zijde, winst aan de andere zijde.quote:Een echte VVD´er zou wat aan die belastingdruk doen.
Volgens mij janken de kakkerds heel wat meer over de nivellering dan dat de sociale mensen janken over armoede maar dat terzijde. :-)quote:Verder is het HRA-dossier alleen maar koren op de molen van de nivelleringsclubs in NL. Die zouden eens wat minder moeten janken over armoede en wat meer de handen uit de mouwen moeten steken.
Daar denkt het IMF, wiens deskundigheid groter mag worden ingeschat dan die van de politici die dit beweren, heel anders over.quote:HRA kán niet worden afgeschaft.
Dus dan kies je er maar voor dat straks heel Nederland gedwongen door het putje wordt gezogen? Logisch, maar niet heus.quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:10 schreef kip-kerrie het volgende:
HRA kán niet worden afgeschaft.
Op het moment dat er ook maar íets aan de HRA word gedaan, dalen prijzen van huizen direct, en dan zadel je huiseigenaren direct met een enorme restschuld op.
Dát is pas asociaal.
Op het moment dat je HRA limiteert tot "een ton of 3", zadel je direct alle huizenbezitters van huizen met een waarde meer dan 3 ton die nog niet voldoende hebben afgelost op met een groot probleem.quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar denkt het IMF, wiens deskundigheid groter mag worden ingeschat dan die van de politici die dit beweren, heel anders over.
Je kan het gefaseerd afschaffen. Een eerste stap zou zijn om de HRA te limiteren tot de rente die je betaalt voor een hypotheek van een woning van een ton of 3, vervolgens kan dat gefaseerd worden vergroot en kan bij elke fase dit worden gecombineerd met andere financiële maatregelen, bijvoorbeeld het aanpassen van de inkomstenbelasting en het op termijn verlagen van de huursubsidie (het duurt even voordat een lagere koopprijs resulteert in een lagere huurprijs).
Door het putje? Hoezo? Gewoon meer huizen bouwen met minder winstmarge erop.quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:14 schreef Mercer het volgende:
[..]
Dus dan kies je er maar voor dat straks heel Nederland gedwongen door het putje wordt gezogen? Logisch, maar niet heus.
Pin je niet vast op de getallen. Voor mijn part start je met 5 ton of start je met een limitering van de HRA vanaf dat bedrag (lager rentepercentage zodat in het ergste geval de broekriem moet worden aangehaald maar iemand niet een schuld heeft die problemen veroorzaakt).quote:Op het moment dat je HRA limiteert tot "een ton of 3", zadel je direct alle huizenbezitters van huizen met een waarde meer dan 3 ton die nog niet voldoende hebben afgelost op met een groot probleem.
Daar zeg je wat. Het ligt wel zo voor de hand om juist nu die HRA te beperken dat het bijna niet anders kan dan dat dat alsnog gaat gebeuren. En leert de recente geschiedenis ons niet dat juist wanneer een regeringspartij stellig roept dat iets niet gaat gebeuren dat het dan alsnog wel gaat gebeuren?quote:Ben benieuw hoe hij z'n draai die binnen nu en een jaar vast komt gaat verkopen
Hoezo? Je dacht dat DNB, het IMF en de OESO voor de lol zich er mee gaan bemoeien?quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:16 schreef kip-kerrie het volgende:
[..]
Door het putje? Hoezo? Gewoon meer huizen bouwen met minder winstmarge erop.
Maar je hebt wel een huis.quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:10 schreef kip-kerrie het volgende:
HRA kán niet worden afgeschaft.
Dat is het probleem.
Op het moment dat er ook maar íets aan de HRA word gedaan, dalen prijzen van huizen direct, en dan zadel je huiseigenaren direct met een enorme restschuld op.
Dát is pas asociaal.
Een geweldig instrument om zoveel mogelijk geld van de hardwerkende Nederlander naar de banken te verplaatsen ja. En laat dat nou net Ruttes doel zijn.quote:En het mooie van de hypotheekrenteaftrek is dat het bezitsvorming stimuleert. Dus het is een geweldig instrument”, aldus de premier.
Die beperking in een of andere vorm komt er gewoon daar kan je donder op zeggen. De vraag is wanneer en hoe.quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar zeg je wat. Het ligt wel zo voor de hand om juist nu die HRA te beperken dat het bijna niet anders kan dan dat dat alsnog gaat gebeuren. En leert de recente geschiedenis ons niet dat juist wanneer een regeringspartij stellig roept dat iets niet gaat gebeuren dat het dan alsnog wel gaat gebeuren?
Een vlaktaks op de HRA zou al een begin zijn en die iedere 10 jaar iets verlagen (of 5 jaar whatever). Ik geloof niet zo in limiteren van hypotheekbedragen. Wanneer je op het rentepercentage limiteert is dat een eerlijker methode over de hele linie.quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Pin je niet vast op de getallen. Voor mijn part start je met 5 ton of start je met een limitering van de HRA vanaf dat bedrag (lager rentepercentage zodat in het ergste geval de broekriem moet worden aangehaald maar iemand niet een schuld heeft die problemen veroorzaakt).
Waar het om gaat is dat het in fases wordt beperkt en dat zogauw dat nodig is (de allerrijksten hebben dat niet nodig) er andere compensatoire financiële maatregelen worden genomen die meer in lijn liggen met de wetgeving in andere EU-landen, en dan met name de buurlanden België en Duitsland natuurlijk.
Rutte heeft al in een eerder stadium aangegeven dat die president van De Nederlandsche Bank er niets van begrijpt en maar een beetje uit z'n nek kletst. Hijzelf is veel beter in economie en rekenen, iets met 50 miljard of zo.quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:24 schreef Mercer het volgende:
[..]
Hoezo? Je dacht dat DNB, het IMF en de OESO voor de lol zich er mee gaan bemoeien?
En de 52% handhaven?quote:Op zaterdag 24 december 2011 13:38 schreef Tem het volgende:
[..]
Een vlaktaks op de HRA zou al een begin zijn ...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |