Dit is toch een formule voor 1 criteria ?quote:=ALS(OF(datum(jaar(vandaag());maand(vandaag())-11;dag(vandaag())>vandaag();;"UIT DATUM")
Het enige waar de voorwaardelijke opmaak op controleert is of iets waar is of niet. Als het onwaar is doet ie niets, als het waar is geeft ie een kleurtje (of iets anders) aan de cel waarvoor de voorwaardelijke opmaak hebt ingesteld.quote:Op vrijdag 16 december 2011 17:27 schreef Mind_State het volgende:
Hmm.. hij werkte nu dus alleen als ALLE criteria onwaar zijn.
[..]
Dit is toch een formule voor 1 criteria ?
Mijn excel-kennis schiet echt te kort.. ik zou niet weten hoe ik dit in moet vullen. Ik zat redelijk op weg met onderstaande formule maar dan komt het alsnog niet op de datum aan en hij werkt alleen als alle criteria ONWAAR zijn.
=ALS(OF(A1+365>G1;(B1+365>G1);(C1+365>G1));1;"UIT DATUM")
Dus ik wil wel graag die met datum etc gebruiken maar ik heb werkelijk geen idee hoe..
1 2 3 4 | Function MaandenGeleden(datum As Date) As Long MaandenGeleden = DateDiff("m", datum, DateTime.Now) If Day(datum) > Day(DateTime.Now) Then MaandenGeleden = MaandenGeleden - 1 End Function |
Ik kan thuis geen Macro's gebruiken maar op mijn werk wel dus ik zal het volgende week met deze formule proberen. Hartstikke bedankt in elk geval.quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:36 schreef ralfie het volgende:
@mind_state
Wordt wel erg ingewikkeld zo...
mocht je macros kunnen gebruiken kun je deze gebruiken:
[ code verwijderd ]
kun je als functie gebruiken
ALS(EN(MaandenGeleden(A1)>23;MaandenGeleden(B1)>11;MaandenGeleden(C1)>11;1;"Uit datum")
???quote:Op vrijdag 16 december 2011 19:51 schreef Mind_State het volgende:
[..]
Ik kan thuis geen Macro's gebruiken maar op mijn werk wel dus ik zal het volgende week met deze formule proberen. Hartstikke bedankt in elk geval.
http://uk.answers.yahoo.c(...)0070929072105AAjHDWuquote:Op zondag 18 december 2011 11:23 schreef EL_Presidente het volgende:
k wil gegevens uit cellen A1 t/m A50 kopiėren en vervolgens al deze gegevens plakken in 1 cel. Dat lukt wel, maar ik krijg deze gegevens dan verticaal in de cel, is het mogelijk om het ook horizontaal in de cel te krijgen. Helemaal mooi zou zijn als er ook nog telkens een komma tussen zit. Wie weet hoe dit moet? Het liefst zonder het gebruik van een formule.. Alvast bedankt
quote:Op zondag 18 december 2011 11:23 schreef EL_Presidente het volgende:
k wil gegevens uit cellen A1 t/m A50 kopiėren en vervolgens al deze gegevens plakken in 1 cel. Dat lukt wel, maar ik krijg deze gegevens dan verticaal in de cel, is het mogelijk om het ook horizontaal in de cel te krijgen. Helemaal mooi zou zijn als er ook nog telkens een komma tussen zit. Wie weet hoe dit moet? Het liefst zonder het gebruik van een formule.. Alvast bedankt
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Sub AddCellVal() Dim Str As String Dim i As Integer For i = 1 To 50 Str = Str & Cells(i, 1) & "," Next ActiveCell.Value = Str End Sub |
kan je dit misschien stap voor stap uitleggen in Jip en Janneke taal voor iemand die Excel nooit gebruikt..quote:Op zondag 18 december 2011 12:22 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Plak dit in de VBA editor in de betreffende sheet
Als je nu "run macro" doet zal in de cel waar je in staat bij het runnen van de macro jouw rij met gegevens staan
welke excel versie heb je (versie en taal?)quote:Op zondag 18 december 2011 12:28 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
kan je dit misschien stap voor stap uitleggen in Jip en Janneke taal voor iemand die Excel nooit gebruikt..
Excel voor Mac 2011 (versie 14.0) Nederlandsquote:Op zondag 18 december 2011 12:29 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
welke excel versie heb je (versie en taal?)
zonderquote:Op zondag 18 december 2011 12:39 schreef EL_Presidente het volgende:
moet ik die getallen 1 t/m 10 in de code ook pasten of zonder?
ik moet het kennelijk niet op een gewone manier opslaan, omdat er macro's zitten.. hoe dan wel?quote:Op zondag 18 december 2011 12:40 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
zonder
dat is automagische toevoeging
dus code is zonder codetag:
Sub AddCellVal()
Dim Str As String
Dim i As Integer
For i = 1 To 50
Str = Str & Cells(i, 1) & ","
Next
ActiveCell.Value = Str
End Sub
Die komma's op het eind, is daar wat aan te doen en is het mogelijk om na elke komma één spatie te krijgen?quote:
sweet, het werkt..quote:Op zondag 18 december 2011 12:51 schreef KritischeMassa het volgende:
tuurlijk:
Sub AddCellVal()
Dim Str As String
Dim i As Integer
For i = 1 To 50
if cells(i,1)="" then exit for
Str = Str & Cells(i, 1) & ", "
Next
ActiveCell.Value = Str
End Sub
door activecell=strquote:Op zondag 18 december 2011 12:58 schreef EL_Presidente het volgende:
hoe doe ik dit bijvoorbeeld als ik de kolom A1 t/m A15 in een sheet heb, en de cel waarin het wil plakken in een andere sheet zit? dus als je met 2 sheets werkt.
ok.. KritischeMassa je hebt me geweldig geholpen, super bedankt.. moet wel vet zijn als je dit allemaal kan, lijkt me..quote:Op zondag 18 december 2011 13:00 schreef KritischeMassa het volgende:
nou
[..]
door activecell=str
te vervangen door
SHEETNAAM.cells(RIJ NUMMER , KOLOMNUMMER).value = str
te typen
caps houdt in dat je die moet vervangen door passende waarden
Cells werken met rij en kolom nummers je kan ook bijvoorbeeld .range("A1") gebruiken
Geen probleem enne jij kan het nu toch ook?quote:Op zondag 18 december 2011 13:03 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
ok.. KritischeMassa je hebt me geweldig geholpen, super bedankt.. moet wel vet zijn als je dit allemaal kan, lijkt me..
Ja dat is waar , maar jij kent/spreekt echt die codetaal, hoe je het moet aanpassen enzo..quote:Op zondag 18 december 2011 13:04 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
Geen probleem enne jij kan het nu toch ook?
Google kan je ook goed helpenquote:Op zondag 18 december 2011 13:05 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
Ja dat is waar , maar jij kent/spreekt echt die codetaal, hoe je het moet aanpassen enzo..
dat geldt voor zowat iedere vraag in dit topic, en maakt daarmee het topic zinloosquote:
Nee, maar zelf doorzoeken op een antwoord wat hier gegeven wordt is imho leerzamerquote:Op zondag 18 december 2011 16:52 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
dat geldt voor zowat iedere vraag in dit topic, en maakt daarmee het topic zinloos
Daarbij, je moet wel weten wat je zoekt, ik denk dat voor El_presidente zelf had uitgevonden dat hij met een for loop door cellen kon lopen om deze in een string variabele samen te voegen hij sneller was geweest door handmatig cel 1 tot 16 samen te voegen.
Ja, en mede daarom blijf ik hier ook nog steeds hangenquote:De kracht van een topic als dit is juist dat je elkaar verder helpt met kennis die voor jou paraat is.
Ik hoop dat El_Presidente geļnspireerd is geraakt en voortbouwt op het stukje code dat ik hem aangaf. Bijvoorbeeld dat hij de code ook kan draaien door deze aan een button toe te wijzen.
Zijn we niet allemaal begonnen door te vragen?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 | Sub AddCellVal() 'open een subroutine met een herkenbare naam Dim Str As String 'declareer een string variabele met de naam Str Dim i As Integer 'declareer teller i als integer (waarde van -32000 tot +32000) 'we maken een loop met een teller 'in de for loop tellen we met stappen van 1 tot 50 'je kan ook met stappen van bijvoorbeeld twee tellen door 'for i = 1 to 50 step 2 te gebruiken 'werken met een teller is handig omdat we de teller 'meteen gebruiken voor navigatie door de sheet For i = 1 To 50 'als er een lege cel wordt aangetroffen stopt de loop 'door "exit for" if cells(i,1)="" then exit for 'als er geen lege cel wordt aangetroffen 'rijgen we de stringvariabele "Str" met de celwaarden aaneen 'voorzien van een ", " komma spatie 'we lopen door de sheet heen waarin de code is 'aangebracht. Als je deze code vanuit een andere sheet of uit een module draait 'moet je aanwijzen waar de cells zich bevinden door 'bijvoorbeeld sheets("SHEETNAAM").cells(RIJ,KOLOM) of activesheet.cells(RIJ,KOLOM) 'ik maak gebruik van cells in plaats van Range omdat ik dan kan tellen door zowel 'rijen als kolommen (range vraagt celnamen, bv "A1") Str = Str & Cells(i, 1) & ", " 'door de statement "Next" springt de code terug naar het begin van de loop 'als de for loop wordt onderbroken door "exit for" of als er tot 50 is geteld 'gaat de code verder na de "next" statement Next 'De cel die geselecteerd was toen je de code liet draaien 'is de active cell, alternatief kun je verwijzen naar een statische cel 'door deze vast te zetten, bijvoorbeeld cel C1 -> activesheet.cells(1,3) of 'cel C1 in een tabblad met de naam "resultaat" -> sheets("resultaat").cells(1,3) 'ook kun je in dit geval gebruik maken van Range: sheets("resultaat").range("C3") 'zie ook activeworkbook en worbooks("workbooknaam") om 'tussen twee verschillen excel workbooks te schakelen ActiveCell.Value = Str End Sub |
ook niet met een gave sumproduct-formule?quote:
I wish... Fap fap fapquote:Op vrijdag 23 december 2011 14:24 schreef Deetch het volgende:
[..]
ook niet met een gave sumproduct-formule?
Nou ja... http://social.msdn.micros(...)e3-b4e2-0976950ae9faquote:
Ja, deze code scant naar plaatjes in een excel file en geeft het relatieve adres, herkenning van wat in het plaatje te zien is doet het echter niet.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:50 schreef qu63 het volgende:
[..]
Nou ja... http://social.msdn.micros(...)e3-b4e2-0976950ae9fa
http://joymonscode.blogsp(...)from-excel-file.html
Ow Had het artikel ff snel gescand, niet goed gelezen dusquote:Op vrijdag 23 december 2011 19:21 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
Ja, deze code scant naar plaatjes in een excel file en geeft het relatieve adres, herkenning van wat in het plaatje te zien is doet het echter niet.
Dan zou je moeten doorcoderen met gebruik van een OCR lib, maar die zijn gesloten (vaak)
dus, geen kans
zou ook hele knappe code zijn, google zou dol op die jongen zijn, en captcha makers niet zoquote:Op vrijdag 23 december 2011 20:20 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ow Had het artikel ff snel gescand, niet goed gelezen dus
Nou ja, een zwart plusje op een witte achtergrond is wel heel anders dan kromme, onduidelijke letters op een gekleurde achtergondquote:Op vrijdag 23 december 2011 23:02 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
zou ook hele knappe code zijn, google zou dol op die jongen zijn, en captcha makers niet zo
Dat had ik ook al aangegeven in post #43 maar ik vraag me af in hoevere die gedocumenteerd en open zijn. Daarbij inderdaad, hoe interessant is het om je erin te verdiepen, ik ben het zelf nog nooit tegengekomen (de wens om plaatjes te lezen in excel)quote:Op zaterdag 24 december 2011 18:44 schreef ralfie het volgende:
Het kan best, er zijn open source OCR bibliotheken die je met excel (al dan niet met wat klussen) aan kan spreken.
Het waarom blijft echter.
Ja, dat zijn ze dus niet, dus nogmaals, hebben de echte regels een voor en achternaam of gaat het hier ook om alleen voornamen?quote:Op donderdag 29 december 2011 19:51 schreef Thijsssss het volgende:
De namen zelf in dit voorbeeld zijn de unieke regels
Schermresolutie en zoomniveau in Excel is overal gelijk?quote:Op maandag 2 januari 2012 17:17 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb in excel 2007 op mijn werk pc een sheet gemaakt waarin een dropown van de datum zit.
(Invoegen, meer besturings elementen, microsoft date and time picker)
Zie ook hier :
http://danielcurran.com/i(...)excel-choose-a-date/
Op mijn pc werkt dit goed, maar als ik deze excel sheet bij collegas inlees klopt er niets meer van die dropdown, die wordt bij de ene collega opeens heel groot met een veel grotere spatiering tussen de datums waardoor het niet meer overzichtelijk is, en bij de andere collega krijg ik bij de dropdown alleen heel groot linksonder te zien van de datums.
Heeft iemand hier misschien een idee wat er precies fout is op die andere pc's of bij mij toevallig wel goed is.
http://thefinch.wordpress(...)terhalen-zonder-vba/quote:Op maandag 2 januari 2012 17:03 schreef Jesse_ het volgende:
En dan nog een vraag, kan ik met deze, of een aangepaste functie, niet alleen zoeken op de inhoud van een cel maar ook op de opmaak? Ik heb namelijk aardig wat identieke nummers die ik in mijn sheets uit elkaar houd door de cel een achtergrondkleur te geven.
Dus als ik zoek naar [1x] wil ik niet dat [BLAUWEACHTERGROND 1x] zijn resultaten weergegeven worden. En vice versa natuurlijk.
Kan dat?
Als iets niet duidelijk is of ik te weinig informatie heb gegeven dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor alle eventuele hulp!
Schermresolutie volgens mij niet, het zoomniveau heb ik wel overal op 100% gezet. Het zou natuurlijk ook nog aan de land instellingen en of tekengrote / andere profiel/ thema gerelateerde dingen kunnen liggen. Alhoewel ik dat niet zou verwachten. Dadelijk maar eens even wat testen.quote:Op maandag 2 januari 2012 17:28 schreef qu63 het volgende:
[..]
Schermresolutie en zoomniveau in Excel is overal gelijk?
csv is toch afhankelijk van je landinstellingen of het werkt zoals het ooit bedoelt was. CSV staat eigenlijk voor comma separated values. Maar microsoft heeft bedacht dat de comma's niet perse gebruikt hoeven te worden en als je in je landinstellingen een ander scheidingsteken instelt schrijft excel daarme de csv uit. Als je dan wat oudere programma's hebt die er standaard vanuit gaan dat csv wel door comma's gescheiden worden gaat het fout.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 08:45 schreef STING het volgende:
Excel en CSV is nooit echt een goed huwelijk geweest.
Maar Excel, CSV en Unicode is helemaal een ramp.
Misschien een gouden tip voor het hanteren van Non-western CSV's, zonder dat ik naar zoiets als LibreOffice ( ) moet grijpen?
Alvast bedankt.
Dat was idd ook een probleem, maar hebben we idd opgelost door het locale op United Kingdom te zetten Zelfs in Excel 2010 werkt dat gaar.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 08:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
csv is toch afhankelijk van je landinstellingen of het werkt zoals het ooit bedoelt was. CSV staat eigenlijk voor comma separated values. Maar microsoft heeft bedacht dat de comma's niet perse gebruikt hoeven te worden en als je in je landinstellingen een ander scheidingsteken instelt schrijft excel daarme de csv uit. Als je dan wat oudere programma's hebt die er standaard vanuit gaan dat csv wel door comma's gescheiden worden gaat het fout.
Aha, dank jequote:Op maandag 2 januari 2012 17:36 schreef qu63 het volgende:
[..]
http://thefinch.wordpress(...)terhalen-zonder-vba/
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 | Function vbaVlookup(lookup_value As Range, tbl As Range, col_index_num As Integer, Optional layout As String = "v") Dim r As Single, Lrow, Lcol As Single, temp() As Variant ReDim temp(0) For r = 1 To tbl.Rows.Count If lookup_value = tbl.Cells(r, 1) Then temp(UBound(temp)) = tbl.Cells(r, col_index_num) ReDim Preserve temp(UBound(temp) + 1) End If Next r If layout = "h" Then Lcol = Range(Application.Caller.Address).Columns.Count For r = UBound(temp) To Lcol temp(UBound(temp)) = "" ReDim Preserve temp(UBound(temp) + 1) Next r ReDim Preserve temp(UBound(temp) - 1) vbaVlookup = temp Else Lrow = Range(Application.Caller.Address).Rows.Count For r = UBound(temp) To Lrow temp(UBound(temp)) = "" ReDim Preserve temp(UBound(temp) + 1) Next r ReDim Preserve temp(UBound(temp) - 1) vbaVlookup = Application.Transpose(temp) End If End Function |
probeer alt f11 even, dan kom je bij VBA dingen terechtquote:Op dinsdag 3 januari 2012 10:40 schreef Goofy88 het volgende:
Hello, als nieuweling in dit topic zal ik proberen me zo goed mogelijk aan de regels te houden ondanks dat het juist onderdeel van mijn probleem is:
Tip 1: De help functie van excel of visual basic voor excel kan je echt een eind op weg helpen ! (F1)
Biedt geen uitkomst
Tip 2: Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie je hebt en op welke taal hij ingesteld staat!
Excel 2003 Engels
Tip 3: Zet macrocode even tussen [ code ] tags
Tja... dat is 'm nou net. Heb een sheet van een ander die naar ik vermoed een query bevat die door een macro gestart kan worden en data uit een ERP (o.i.d.) systeem haalt.
Bij openen van het bestand vraagt Excel, zoals gebruikelijk, toestemming macro's te gebruiken, die geef ik. Vervolgens ontbreekt ieder spoor van de macro.
Hoe vind ik deze macro terug die mijn query kan starten? (Tools, Macro, Macro's / Alt + F8 heb ik natuurlijk al geporbeerd)
Alvast bedankt!
Mijn mss verstopt? Wat betekent dat? Alt+F11 geeft: Zie onderstaandquote:
thnx, daarin staat:quote:Op dinsdag 3 januari 2012 10:48 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
probeer alt f11 even, dan kom je bij VBA dingen terecht
Denk dat je dan onderhand moet gaan denken aan een alternatieve oplossing.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 16:34 schreef Jesse_ het volgende:
Wat is het maximum aantal geneste if statements in excel 2007? (en 2010?) Ik lees namelijk dat 2003 er max 7 aankan, terwijl ik er 16 nodig heb voor mijn oplossing
Dat laat mijn kennis van excel en VBA niet toequote:Op dinsdag 3 januari 2012 16:37 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Denk dat je dan onderhand moet gaan denken aan een alternatieve oplossing.
1 | INDEX(Nummers!$C$2:$C$538; SMALL(IF($A1=Nummers!$A$2:$A$538; ROW(Nummers!$A$2:$A$538)-MIN(ROW(Nummers!$A$2:$A$538))+1; ""); COLUMN(A1))) |
1 | IF($B2=3;INDEX(kleurtest!$B$17:$B$38; SMALL(IF($A2=kleurtest!A17:A38; ROW(kleurtest!A17:A38)-MIN(ROW(kleurtest!A17:A38))+1; ""); COLUMN(A1))); IF($B2=6;INDEX(kleurtest!B2:B14; SMALL(IF($A2=kleurtest!A2:A14; ROW(kleurtest!A2:A14)-MIN(ROW(kleurtest!A2:A14))+1; ""); COLUMN(A1)));"Etcetera, alleen kom ik IFjes tekort") |
Wat heb je dan zelf gevonden waar je neit uit komt?quote:
je vraag is dus niet 'snap het niet' maar 'kan iemand dit voor mij maken'?quote:Op woensdag 4 januari 2012 09:18 schreef Modus het volgende:
Ja vanalles. Ik heb de hele middag zitten zoeken op 'VBA count rows' e.d. in weetikhoeveel varianten, en dingetjes met een loop. Dan kom ik bv. een script tegen dat het aantal rijen telt en met een loop vanaf de laatste rij terug elke lege rij delete. Leuk, maar dat is het net niet, en zelfs dat tellen is al niet helemaal zoals ik het wil hebben.
Maar goed, ik ga wel verder zoeken.
Kan je die vba dingen die het bijna doen dan niet wat aanpassen?quote:Op woensdag 4 januari 2012 09:18 schreef Modus het volgende:
Ja vanalles. Ik heb de hele middag zitten zoeken op 'VBA count rows' e.d. in weetikhoeveel varianten, en dingetjes met een loop. Dan kom ik bv. een script tegen dat het aantal rijen telt en met een loop vanaf de laatste rij terug elke lege rij delete. Leuk, maar dat is het net niet, en zelfs dat tellen is al niet helemaal zoals ik het wil hebben.
Maar goed, ik ga wel verder zoeken.
Er zijn verschillende manieren om dat te bereken, met ook ieder een verschillende uitkomst. Met rente is het soms zo dat je aan het einde van het jaar rente krijgt over het gemiddelde bedrag wat op je rekening staat. Dus sparen in januari is gunstiger dan in december. Het kan ook zijn dat je bank het berekend aan de hand van het saldo op 1-1 en je extra rente geeft voor iedere euro daarboven die je op je rekening laat staan. Op deze manier wordt geld opnemen eigenlijk ontmoedigt..quote:Op woensdag 4 januari 2012 13:21 schreef VakantieNancy het volgende:
Ik zit al een tijdje de dubben over een sheet voor het berekenen van hypotheeklasten en voor sparen
Als je namelijk een schuld X hebt, en je lost iedere maand een deel af en iedere maand een deel rente van je hele rentesom over dat jaar. Hoe bereken je dan een jaarlast? Want aan het begin van het jaar is de Rentelast hoger dan aan het eind van het jaar, je hebt immers afgelost
Net als met sparen, de rente die je ontvangt, als je iedere maand wat spaart, hoe bereken je dan de rente over het hele jaar, want aan het eind van het jaar staat er meer op de rekening dan aan het begin.
Zoals ik al zei, een compleet iets zou handig zijn maar daar leer ik weer niks van. Dus ik zoek nog wel even verder.quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:33 schreef ralfie het volgende:
je vraag is dus niet 'snap het niet' maar 'kan iemand dit voor mij maken'?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | =IF($B2=-4142;INDEX('[Alles.xlsx]-4142'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]-4142'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]-4142'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]-4142'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); IF($B2=3;INDEX('[Alles.xlsx]3'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]3'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]3'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]3'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); IF($B2=6;INDEX('[Alles.xlsx]6'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]6'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]6'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]6'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); IF($B2=12;INDEX('[Alles.xlsx]12'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]12'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]12'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]12'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); IF($B2=14;INDEX('[Alles.xlsx]14'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]14'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]14'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]14'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); IF($B2=33;INDEX('[Alles.xlsx]33'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]33'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]33'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]33'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); IF($B2=37;INDEX('[Alles.xlsx]37'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]37'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]37'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]37'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); IF($B2=40;INDEX('[Alles.xlsx]40'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]40'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]40'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]40'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); IF($B2=43;INDEX('[Alles.xlsx]43'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]43'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]43'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]43'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); IF($B2=44;INDEX('[Alles.xlsx]44'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]44'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]44'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]44'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); IF($B2=46;INDEX('[Alles.xlsx]46'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]46'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]46'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]46'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); IF($B2=47;INDEX('[Alles.xlsx]47'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]47'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]47'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]47'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); IF($B2=53;INDEX('[Alles.xlsx]53'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]53'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]53'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]53'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); "ERROR, geen matchende kleurcode!"))))))))))))) |
Ik ben nog niet bekend met deze functiequote:Op woensdag 4 januari 2012 15:55 schreef Basp1 het volgende:
Werkt de case functie niet, of bestaat deze niet in vba excel?
functie? je bedoelt gewoonquote:Op woensdag 4 januari 2012 15:55 schreef Basp1 het volgende:
Werkt de case functie niet, of bestaat deze niet in vba excel?
1 2 3 4 5 6 | select case Cells(1,1).Value case "jantje" MsgBox "het is jantje" case Else MsgBox "het is iemand anders" end select |
Ja die bedoel ik dan heeft de vraag steller geen last van het beperkt kunnen nesten van if then els constructies.quote:
VLOOKUP en je INDEX maken met namen in cellen en INDIRECT.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:46 schreef Jesse_ het volgende:
[ code verwijderd ]
(er zitten enters in voor de leesbaarheid)
Iemand misschien enig idee hoe ik dit efficiėnter kan doen? Excel en mijn pc hebben er nog al wat moeite mee om een sheet hiermee weer te geven.
Elke IF laat de functie zoeken op een tablad in het bestand Alles dat overeenkomt met een kleur in een cel eerder.
Ik heb al wel de grootste tabladen de laagste nummers gegeven maar dat helpt vrijwel niks
Dat het zo simpel zou zijn......quote:Op donderdag 5 januari 2012 13:37 schreef DaFan het volgende:
Met VLOOKUP en je laatste argument een 1 (benaderen, en die doet het grootste getal dat kleiner is dan te zoeken waarde).
Nadeel is wel dat je lijst gesorteerd MOET zijn.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | for i = 2 to 32000 for j = 2 to 32000 if workbooks("sheet1").sheets("blad1").cells(j,1)=workbooks("sheet2").sheets("blad1").cells(i,1) and workbooks("sheet1").sheets("blad1").cells(j,2)=workbooks("sheet2").sheets("blad1").cells(i,2) then workbooks("sheet2").sheets("blad1").cells(i,3) = workbooks("sheet1").sheets("blad1").cells(j,3) exit for end if next next |
Nou dat maakt toch ook niet uitquote:Op woensdag 11 januari 2012 20:00 schreef Basp1 het volgende:
Ik verwacht dat de lijst 2 per dag verschillend is anders zou vraagsteller ook dagelijks 1 kolom gekopieerd kunnen hebben.
Zoals ik al zei, ik zou lastactivecell pakkenquote:Op woensdag 11 januari 2012 20:08 schreef Basp1 het volgende:
Klopt mijn fout. Gaat alleen jou oplossing niet een hele lang runtime hebben met 2 for loops in elkaar tot 32000?
En zoals ik zei dat pakket zoals sap waar het uit komt zal waarschijnlijk toch ook wel de mailadressen bevatten dus gewoon het rapport wat lijst 2 genereerd aanpassen. Sterker nog ze zouden een rapport moeten maken wat meteen de word documenten genereerd ipv die omslachtige wegen die bewandeld worden.
Ja, sheet1 en sheet2 zijn de werkboeknamenquote:Op woensdag 11 januari 2012 21:18 schreef gekkie000000 het volgende:
Maakt het trouwens nog uit wat voor namen de bestanden krijgen?
1 2 3 4 5 | sub macro1() code end sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 | Dim fn as string dim Worbook_1 as string fn = Application.GetOpenFilename If fn = False Then MsgBox "U drukte op Cancel" Else workbook_1= fn End If |
Waar zie ik dat?quote:Op donderdag 12 januari 2012 08:48 schreef Basp1 het volgende:
Gekkie0000 let even op of de toolbar/ribbon voor ontwikkelaars wel aanstaat (in ieder geval in office 2007 moet ik dat altijd bij een nieuwe installatie altijd doen) anders kun je geen macro's ed toevoegen.
Als je hem niet ziet moet je hem aanzettenquote:
Help of zeg nietsquote:Op donderdag 12 januari 2012 09:18 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Als je hem niet ziet moet je hem aanzetten
Oh boehoequote:
Je hebt PM ik heb een voorbeeld voor je gebouwdquote:Op donderdag 12 januari 2012 16:57 schreef gekkie000000 het volgende:
Kritische massa, als je me zou willen helpen als je er tijd voor hebt een keer zou ik het heel erg op prijs stellen. Ik heb de helft van de dag gevogeld, maar ik snap er echt niets van. Voel me heel dom...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit zijn de begin bestanden.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | Sub Samenvoegen() Workbooks.Open (WB_1) WB_1_Name = ActiveWorkbook.Name WB_1_LastCell = Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row Workbooks.Open (WB_2) WB_2_Name = ActiveWorkbook.Name WB_2_LastCell = Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row For i = 2 To WB_1_LastCell For j = 2 To WB_2_LastCell If Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells(i, 1) = Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells(j, 1) And Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells(i, 2) = Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells(j, 2) Then Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells(j, 3) = Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells(i, 3) End If Next Next End Sub |
quote:Op vrijdag 13 januari 2012 17:49 schreef gekkie000000 het volgende:
@Kritische massa, je bent geweldig! vandaag getest met mijn "eigen" bestanden en zelf de kolomnummers aangepast en het werkt perfect. Nog een keer hardstikke bedankt!
Ik heb al lang verteld dat een geweldige fokker dit voor me gemaakt heeft. Ik ga maandag verder proberen. Fijn weekend!quote:Op vrijdag 13 januari 2012 17:54 schreef KritischeMassa het volgende:
En je kunt het form natuurlijk altijd zelf pimpen met jouw naam in het userfform, zodat als collega's het gebruiken ze herinnerd worden aan jouw briljantheid
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | 'voor het overzicht declareer ik mijn variabelen altijd in een aparte module 'ik maak ze allemaal public, ook de tellers 'omdat deze voor navigatie worden gebruikt en ik ze eventueel bij uitbreiding van code en functies 'misschien wel wil hergebruiken Public fn As String Public WB_1 As String Public WB_1_Name As String Public WB_2 As String Public WB_2_Name As String Public WB_1_LastCell As Integer Public WB_2_LastCell As Integer Public i As Integer Public j As Integer |
1 2 3 4 5 6 | Sub Dialoog() 'Aanroepen Userform1, start van de routine MailMerge 'Deze routine wordt niet gebruikt maar is wel een macro die kan worden aangeroepen als het plaatsen 'van het menu niet is gelukt (ivm met office 2010 ribbon en het feit dat de code in office 2003 is gebouwd) UserForm1.Show End Sub |
1 2 3 4 5 | Sub Get_File() 'Aanroepen interne verkenner van Excel 'Het gekozen bestand wordt in de variabele "fn" opgeslagen fn = Application.GetOpenFilename End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 | Sub Samenvoegen() 'Routine die wordt uitgevoerd wanneer er op "samenvoegen" wordt geklikt 'WB_1 is het bronbestand waar de email adressen in staan 'Deze is aangewezen door met behulp van de browse knop een bestand te kiezen Workbooks.Open (WB_1) 'Sla de naam van het workbook op in de variabele "WB_1_Name" WB_1_Name = ActiveWorkbook.Name 'Zoek de laatste actieve cell op van sheet WB_1 WB_1_LastCell = Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row 'WB_2 is het SAP uitvoerbestand waar de email adressen in moeten komen 'Deze is aangewezen door met behulp van de browse knop een bestand te kiezen Workbooks.Open (WB_2) 'Sla de naam van het workbook op in de variabele "WB_2_Name" WB_2_Name = ActiveWorkbook.Name 'Zoek de laatste actieve cell op van sheet WB_1 WB_2_LastCell = Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row 'met teller i lopen we door het bronbestand met de email adressen 'om de routine niet onnodig lang te laten duren tellen we tot de laatste actieve cel For i = 2 To WB_1_LastCell 'met teller j lopen we door het doelbestand waar de email adressen heen moeten 'om de routine niet onnodig lang te laten duren tellen we tot de laatste actieve cel For j = 2 To WB_2_LastCell 'Als de naam uit kolom 1 overeenkomt en het bedrijf uit kolom 2 kopieeren we het emailadres uit kolom 3 naar kolom 3 If Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells(i, 1) = Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells(j, 1) And Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells(i, 2) = Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells(j, 2) Then Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells(j, 3) = Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells(i, 3) End If Next Next End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 | Sub AddMenus() 'Routine om een menu item toe te voegen aan excel 'We declareren een control, commandbar en een commandbarcontrol 'We willen het nieuwe menu voor het Help item in excel plaatsen Dim cMenu1 As CommandBarControl Dim cbMainMenuBar As CommandBar Dim iHelpMenu As Integer Dim cbcCustomMenu As CommandBarControl 'Schakel errordetectie uit omdat we geen lelijke melding willen in het volgende stuk 'voor de netheid verwijderen we namelijk eerst het menu item 'om te voorkomen dat er twee identiek menuitems kunnen bestaan On Error Resume Next 'verwijder het menu "mailmerge" 'als mailmerge niet bestaat geeft dit een fout 'maar foutdetect staat uit, dus code zal gewoon doorgaan Application.CommandBars("Worksheet Menu Bar").Controls("MailMerge").Delete 'zet error detect weer aan On Error GoTo 0 'stel een commandbar in in excel (application) Set cbMainMenuBar = Application.CommandBars("Worksheet Menu Bar") 'stel vast welk indexnummer het menu "Help" heeft iHelpMenu = cbMainMenuBar.Controls("Help").Index 'voeg het menu toe aan excel, voor het menu "Help" 'menutype is pop-up Set cbcCustomMenu = cbMainMenuBar.Controls.Add(Type:=msoControlPopup, Before:=iHelpMenu) 'stel de naam in van het menu cbcCustomMenu.Caption = "MailMerge" 'Voeg een item toe aan het menu With cbcCustomMenu.Controls.Add(Type:=msoControlButton) 'geef het item een naam .Caption = "Mailbestand Samenvoegen" 'geef het item een uit te voeren routine .OnAction = "OpenMe" 'geef het item een kek plaatje .FaceId = 733 End With End Sub |
1 2 3 4 5 | Sub OpenMe() 'er is geklikt op "mailbestand samenvoegen"in het menu "MailMerge" 'het dialoogscherm wordt aangeroepen UserForm1.Show End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 | Sub DeleteMenu() 'als de gebruiker excel, of het bestand "MailMerge.xls", afsluit 'wordt deze routine aangeroepen om de menubar weer op te ruimen On Error Resume Next Application.CommandBars("Worksheet Menu Bar").Controls("MailMerge").Delete On Error GoTo 0 End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Private Sub Workbook_Open() 'actie als workbook wordt geopend AddMenus End Sub Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean) 'actie als workbook wordt gesloten DeleteMenu End Sub |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 | Private Sub CommandButton1_Click() 'Commandbuttonactie Browse bestand 1 Get_File TextBox1.Text = fn WB_1 = fn End Sub Private Sub CommandButton2_Click() 'Commandbuttonactie Browse bestand 2 Get_File TextBox2.Text = fn WB_2 = fn End Sub Private Sub CommandButton3_Click() 'Commandbuttonactie Samenvoegen Samenvoegen Unload Me End Sub Private Sub CommandButton4_Click() 'Commandbuttonactie Annuleer Unload Me End Sub |
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 39% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2012 14:21:50 ]
Heb je hier wat aan?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 15:14 schreef Irritatie100 het volgende:
Is het mogelijk om een recursieve functie uit te rekenen met Excel?
Een recursieve functie als in Ackerman recursie? Dan denk ik dat je MathLab moet hebben.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 15:14 schreef Irritatie100 het volgende:
Is het mogelijk om een recursieve functie uit te rekenen met Excel?
quote:Op zaterdag 14 januari 2012 15:20 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
Een recursieve functie als in Ackerman recursie? Dan denk ik dat je MathLab moet hebben.
Wat wil je precies doen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik weet van te voren de gegevens in A1, A2 en A3. A4 is uitgerekend met de functie BET. Het antwoord dat ik wil weten is het bedrag in B17. Alleen de bedoeling is dat ik dat antwoord niet verkrijg door zo'n hele tabel op te stellen, maar door 1 formule (dus maar 1 cel) te gebruiken.
Je wil dat het dus gebouwd wordt voor je, zeg dat dan...quote:Op zaterdag 14 januari 2012 17:52 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb het al anders gedaan. Ik had de formule van de bijbehorende rekenkundige rij opgesteld, een vriend gezocht die wiskunde studeert en hem de functie laten aanpassen zodat hij niet meer recursief was. En het werkte
Ik ga nu eens kijken of ik een vriend heb die informatica studeert zodat ik wel zo'n directe functie in Excel heb
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Function FOK(rente, startbedrag, aflossing, looptijd) For i = 1 To looptijd FOK = startbedrag - (aflossing - (rente / 100 * startbedrag)) startbedrag = FOK Next End Function |
Alleen verandert de verhouding tussen aflossing en rente elk jaar, dan kan je dit toch niet gebruiken?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 18:14 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
Je wil dat het dus gebouwd wordt voor je, zeg dat dan...
[ code verwijderd ]
Deze code in een module zetten en voila
[ afbeelding ]
Type in =FOK() en druk op fx
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik moet uitzoeken welke waarde er in cel B3 komt te staan, zodat de waardes in F11 en J11 gelijk zijn. Kan ik de doelzoeker gebruiken? En zo ja: hoe moet ik die invullen?
Als er verder nog info nodig is over de gegevens die er in de sheet staan hoor ik het wel
Nou dat gebeurt toch ook, het startbedrag wordt steeds ge-updatequote:Op zaterdag 14 januari 2012 18:23 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Alleen verandert de verhouding tussen aflossing en rente elk jaar, dan kan je dit toch niet gebruiken?
Ik heb het net getest, maar als ik als aflossing die 24081,89 invul, looptijd 10, rente 5,5% en startbedrag 350.000, dan komt er iets heel anders uit...quote:Op zaterdag 14 januari 2012 18:43 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
Nou dat gebeurt toch ook, het startbedrag wordt steeds ge-update
Volgens mij werkt het, heb je het al getest?
Die looptijd in de functie is dus bijvoorbeeld 10
is die 5,5 het getal 5,5 of 5,5% want ik deel die 5,5 eerst door 100quote:Op zaterdag 14 januari 2012 18:47 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik heb het net getest, maar als ik als aflossing die 24081,89 invul, looptijd 10, rente 5,5% en startbedrag 350.000, dan komt er iets heel anders uit...
0,055 en dan de cel als eigenschap percentage meegegeven.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 18:53 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
is die 5,5 het getal 5,5 of 5,5% want ik deel die 5,5 eerst door 100
Probeer het eens met het getal 5,5?quote:Op zaterdag 14 januari 2012 18:53 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
0,055 en dan de cel als eigenschap percentage meegegeven.
Ja, nu werkt ie. Thanks!quote:Op zaterdag 14 januari 2012 18:54 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
Probeer het eens met het getal 5,5?
quote:Op zaterdag 14 januari 2012 18:43 schreef Irritatie100 het volgende:
Maar ik zal hem zo proberen, eerst even het volgende
Dit is de situatie:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik moet uitzoeken welke waarde er in cel B3 komt te staan, zodat de waardes in F11 en J11 gelijk zijn. Kan ik de doelzoeker gebruiken? En zo ja: hoe moet ik die invullen?
Als er verder nog info nodig is over de gegevens die er in de sheet staan hoor ik het wel
Lieverd, kijk naar de code en help jezelf verderquote:Op zaterdag 14 januari 2012 18:56 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ja, nu werkt ie. Thanks!
Nu deze:
[..]
Code-FEBOquote:Op zaterdag 14 januari 2012 18:57 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
Lieverd, kijk naar de code en help jezelf verder
Ik vind je best lief denk ik maar ik ben geen code-FEBO, waar je half warme code uit de muur trekt. Als je er niet uitkomt en je hebt specifieke vragen wil ik ze best beantwoorden...
Nee, met Verticaal zoeken moet je op te zoeken waarde links staan.quote:Op zondag 15 januari 2012 20:47 schreef EL_Presidente het volgende:
bij verticaal zoeken: Zoekt in de meest linkse kolom in de matrix naar een bepaalde waarde.
is er ook een mogelijkheid dat ie juist zoekt in de meest rechtse kolom?
eerst zelf proberen?..quote:Op zondag 15 januari 2012 20:56 schreef DaFan het volgende:
[..]
Nee, met Verticaal zoeken moet je op te zoeken waarde links staan.
Anders moet je INDEX(VERGELIJKEN(etc)) gebruiken. Succes, eerst zelf proberen
En dan geeft iemand het antwoord, werkt het niet, moeten we t aanpassen, werkt nog niet, etc., tot dat het wel werkt. En een week later weer een vraag..quote:Op zondag 15 januari 2012 20:57 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
eerst zelf proberen?..
gast ik heb de ballenverstand van Excel daarom vraag ik het ook hier..
Een hele andere formule, met bijvoorbeeld =INDEX(VERGELIJKEN())) zoals DaFan al zei..quote:maar uh ik heb dus dit..
=VERT.ZOEKEN(A:A;Blad1!A:B;2;ONWAAR) (hij zoekt dus (default) in de meest linker kolom)
wat moet ik hiervan maken zodat ie in de meest rechter kolom zoekt?
dat is als excelexpert makkelijk praten tegen een excelnoob die gisteren excel ontdekt heeft..quote:Op zondag 15 januari 2012 21:05 schreef qu63 het volgende:
[..]
En dan geeft iemand het antwoord, werkt het niet, moeten we t aanpassen, werkt nog niet, etc., tot dat het wel werkt. En een week later weer een vraag..
En dat je er de ballen verstand van hebt is geen probleem, dat je het ook niet wil weten (en dus geen inzet toont) wel..
[..]
Een hele andere formule, met bijvoorbeeld =INDEX(VERGELIJKEN())) zoals DaFan al zei..
even uitproberen dan maar.quote:Op zondag 15 januari 2012 21:09 schreef DaFan het volgende:
En dan tussen de haakjes ongeveer wat je bij VERT.ZOEKEN al had staan
als ik de formule in die cel moet doen he, begin ik dan eerst met INDEX of begin ik eerst met VERGELIJKEN?quote:Op zondag 15 januari 2012 21:12 schreef DaFan het volgende:
Fine.
Je formule kan niet. Je zoekwaarde is een kolom, dat kan niet.
Maar stel dat je in B:B je op te zoeken waarden staan. In A:A je resultaten, in C1 je op te zoeken waarde
INDEX(A:A;VERGELIJKEN(C1;B:B;0))
mijn zoekwaarde staat in kolom A van Blad 2 (resultaat Vlookup moet komen in kolom B van dit Blad)quote:Op zondag 15 januari 2012 21:12 schreef DaFan het volgende:
Fine.
Je formule kan niet. Je zoekwaarde is een kolom, dat kan niet.
Maar stel dat je in B:B je op te zoeken waarden staan. In A:A je resultaten, in C1 je op te zoeken waarde
INDEX(A:A;VERGELIJKEN(C1;B:B;0))
Denk je dat ik als 'expert' geboren ben dan?quote:Op zondag 15 januari 2012 21:09 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
dat is als excelexpert makkelijk praten tegen een excelnoob die gisteren excel ontdekt heeft..
Erger is nog een Engelse Excel met de functies in t Nederlands. Dus alle menu's e.d. in 't Engels, functies in NL's. *ril*quote:
laat maar.. ik vraag het wel ergens anders..quote:Op zondag 15 januari 2012 21:54 schreef qu63 het volgende:
[..]
Denk je dat ik als 'expert' geboren ben dan?
Daar doelde ik eigenlijk ook op.quote:Op zondag 15 januari 2012 22:23 schreef qu63 het volgende:
Erger is nog een Engelse Excel met de functies in t Nederlands. Dus alle menu's e.d. in 't Engels, functies in NL's. *ril*
Dat was niet mijn bedoeling, maar inzit van jouw kant wordt iig beloond met inzet van mijn kant. De helpfunctie van Excel had je al kunnen vertellen dat VERT.ZOEKEN() niet kon doen wat jij wilde, en een korte Google-zoekopdracht had je al een stuk verder geholpen..quote:Op zondag 15 januari 2012 22:58 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
laat maar.. ik vraag het wel ergens anders..
is cool man..quote:Op zondag 15 januari 2012 23:41 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dat was niet mijn bedoeling, maar inzit van jouw kant wordt iig beloond met inzet van mijn kant. De helpfunctie van Excel had je al kunnen vertellen dat VERT.ZOEKEN() niet kon doen wat jij wilde, en een korte Google-zoekopdracht had je al een stuk verder geholpen..
Kijk, dat is ook een oplossing! Roep maar als je weer vast looptquote:Op zondag 15 januari 2012 23:44 schreef EL_Presidente het volgende:
[..]
is cool man..
ik swap wel die twee kolommen van plek, dan kan ik in principe alsnog ''verticaal zoeken'' gebruiken
Gewoon allebei kunnen.quote:
Daar gebruik ik deze link uit de OP voor: http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.htmlquote:Op maandag 16 januari 2012 16:21 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Gewoon allebei kunnen.
Alhoewel ik laatst aan het zoeken was wat de nl versie was van trim()
(spaties.verwijderen)
je kunt ook cell.formula gebruiken; hierin staat altijd de engelse syntax. nl->engels is dus formule in excel invoeren en in vba uitlezen, engels->nl is net andersomquote:Op maandag 16 januari 2012 16:37 schreef qu63 het volgende:
[..]
Daar gebruik ik deze link uit de OP voor: http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html
Geen idee of het in excel zelf kan in een of ander ingebouwd menutje, maar hier heb je in ieder geval een manier:quote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:51 schreef maartensep1 het volgende:
Hallo,
Ik heb een probleem en ik kom er niet uit, hebben jullie een advies; een reeks aan getallen die ik graag allemaal op dezelfde notatie wil in Excel, namelijk de komma vanaf achter bekeken 4 getallen naar voren ongeacht een eventuele punt of komma, maar het lukt me niet.
Hierbij het voorbeeld:
Huidig > Wenselijk
249000 > 24,9000
44100 > 4,4100
0.0000 > 0,0000
0.1234 > 0,1234
0.7100 > 0,7100
1,287.9876 > 1287,9876
1417500 > 141,7500
152549 > 15,2549
1 | =SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(A1;",";"");".";"") |
1 | =LINKS(B1;LENGTE(B1)-4) & "," & RECHTS(B1;4) |
Maar die laatste zal niet werken met 123456789 bijvoorbeeld..quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:02 schreef ralfie het volgende:
[..]
Geen idee of het in excel zelf kan in een of ander ingebouwd menutje, maar hier heb je in ieder geval een manier:
als je in kolom A je getallen hebt staan, is dit de formule voor kolom b:
[ code verwijderd ]
en dit voor kolom c:
[ code verwijderd ]
kolom c heeft dus het antwoord dat je zoekt.
123456789 wordt 12345,6789 en dat is wat het moest zijn?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:16 schreef qu63 het volgende:
[..]
Maar die laatste zal niet werken met 123456789 bijvoorbeeld..
Ohja, shit.. Foutje!quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:43 schreef ralfie het volgende:
[..]
123456789 wordt 12345,6789 en dat is wat het moest zijn?
n4 is de cel die ik wil opzoekenquote:Op woensdag 18 januari 2012 11:38 schreef Deetch het volgende:
staan alle lijsten in het zelfde bestand?
Even een simpel voorbeeldje:
lijst 1 staat in kolom A, andere namen staan in kolommen B,C,D,E,F.
In een lege cel zet je de volgende formule:
=countif(A1,B:B)
A1 is de naam uit lijst 1
B:B betekend tellen in kolom B
Echter: de namen moeten dan wel exact hetzelfde zijn in de lijsten
De komma werkt niet, dan geeft ie een error aan.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:17 schreef Deetch het volgende:
probeer eens =COUNTIF(N4,$A$2:$A$35)
zijn de tekst in N4 en in de lijst exact hetzelfde?
Jansen en jansen zijn voor excel 2 totaal verschillende namen
"jansen" en " jansen" (met spatie) ook
haha, noog vet lang doorgezocht en het uiteindelijk gevonden.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:22 schreef Basp1 het volgende:
IN het nederlands moet je bij aantal als (de engelse count if) als eerste het bereik opgeven, en daarna pas de zoekwaarde, is dat in het engels ook niet zo?
Dan zou het COUNTIF($A$2:$A$35,N4) moeten zijn.
Maar ook hier kun je natuurlijk perfect zelf achterkomen door een keer de FX button te gebruiken en te zien wat er nu precies gevraag wordt per argument.quote:Op woensdag 18 januari 2012 12:57 schreef Pablooo het volgende:
[..]
haha, noog vet lang doorgezocht en het uiteindelijk gevonden.
wil ik trots het resultaat posten, zie ik deze post
ze moeten idd andersom, thx!
http://www.asciitable.com/quote:Op woensdag 18 januari 2012 16:31 schreef Basp1 het volgende:
Het heeft waarschijnlijk te maken met stuurtekens. De harde return zul je er op de een of andere manier uit moeten gooien.
=SUBSTITUEREN(P7;TEKEN(9);TEKEN(32))
Bovenstaande code is alleen om tabs te veranderen in spaties, ik weet niet welk teken de return is.
TEKEN(13)quote:Op woensdag 18 januari 2012 16:31 schreef Basp1 het volgende:
Het heeft waarschijnlijk te maken met stuurtekens. De harde return zul je er op de een of andere manier uit moeten gooien.
=SUBSTITUEREN(P7;TEKEN(9);TEKEN(32))
Bovenstaande code is alleen om tabs te veranderen in spaties, ik weet niet welk teken de return is.
Als eerst degen boven jou bedankt voor de asciitabel.quote:Op woensdag 18 januari 2012 17:03 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
TEKEN(13)
Maar werkt het niet als het tekentje kopieert uit de menubalk en dan zoeken, vervangen door "" doet?
Als je aanneemt dat het inderdaad een sturingteken is kan dat wel kloppen echter ik weet dat niet zeker, het kan ook een, in de huidige charset, onbekend teken zijn.quote:Op woensdag 18 januari 2012 17:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als eerst degen boven jou bedankt voor de asciitabel.
Volgens mij werkt het niet zo makkelijk sturingtekens zijn volgens mij niet te selecteren met die functie.
Probeer ook maar eens zomaar sturingstekens in een excel sheet te krijgen zonder een import te maken, dat is zo geod als onmogelijk. Bij een return of een tab wordt de celinvoer afgebroken, ik heb geprobeerd nog even vanuit word wat te pasten met deze sturingstekens erbij maar dat ging ook niet.
Komma? Of dubbele punt?quote:Op donderdag 19 januari 2012 11:37 schreef yozd het volgende:
Ik heb in een cell het volgende staan:
abcdef:12345:abcdef:3435:abcdef
Nu wil ik graag de tekst hebben achter de 3e komma. Tekst naar kolommen gaat echter niet, omdat er in die tekst die ik eruit wil filteren soms ook een komma staat. Dan krijg ik die tekst dus in meerdere cellen, en ik wil m in 1 cel. Hoe kan ik dit doen?
Dit kan je mss in een paar stappen doen:quote:Op donderdag 19 januari 2012 11:37 schreef yozd het volgende:
Ik heb in een cell het volgende staan:
abcdef:12345:abcdef:3435:abcdef
Nu wil ik graag de tekst hebben achter de 3e komma. Tekst naar kolommen gaat echter niet, omdat er in die tekst die ik eruit wil filteren soms ook een komma staat. Dan krijg ik die tekst dus in meerdere cellen, en ik wil m in 1 cel. Hoe kan ik dit doen?
1 | =RECHTS(B3;LENGTE(B3)-VIND.SPEC("|";SUBSTITUEREN(B3;":";"|";3);3)) |
quote:Op vrijdag 20 januari 2012 09:54 schreef StookerT het volgende:
Beste Fokkers,
Ik heb een Vloopup gemaakt die bij een match het woordje "Match" presenteert in de gewenste kolom en wanneer er geen match is komt er #N/A te staan.
Alleen nu vroeg ik me af of het mogelijk was of in geval er geen match is en er #N/A in het veld komt te staan, ik een voorgedefinieerd woord kan laten verschijnen.
Is dit mogelijk met wat Jut & Jul Excel, of moet daar flink voor geprogrammeerd worden?
Excel 2010 (Engels)
Bedankt alvast!
Grt. Jeroen
1 | IFERROR(VLOOKUP(zooi),"Niet gevonden") |
Ja, je hebt een , voor niet gevonden, dat moet een ; zijnquote:Op vrijdag 20 januari 2012 10:38 schreef StookerT het volgende:
Bedankt voor de reactie ralfie, dan zou ik hier op uitkomen:
=IFERROR(VLOOKUP(K2;'Aansluitregister (Gas)'!$D$2:$AF$500;29;0),"Niet gevonden")
Maar die geeft een error....., dus ik zal ergens nog wel een foutje hebben laten staan denk ik.
copy pastequote:Op zaterdag 21 januari 2012 19:54 schreef hello_moto1992 het volgende:
Hoi,
ik heb een aantal excelsheets met allemaal info, deze zijn als volgt opgebouwd:
nr - cijfer
221 - 10,0
222 - 6,9
223 - 7,8
224 - 6,8
Hoe zorg ik ervoor dat ik al deze sheets kan combineren tot éen grote? Het kan dus ook voorkomen dat bijv. 222 niet in sheet 2 staat.
Meerdere workbooks.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:02 schreef KritischeMassa het volgende:
Ja ok ik snap je uitdaging nu
Zijn het meerder workbooks of is het 1 workbook met meerdere sheets?
Denk dat je dit het beste met de excel funcite vlookup kan doen, ben je daar bekent mee?quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:00 schreef hello_moto1992 het volgende:
Ja maar als ik bijv
ID - cijfer
1 - 5,5
2 - 6,0
3 - 6,0
4 - 5,0
5 - 1,0
6 - 9,8
7 - 8,8
8 - 7,8
9 - 1,0
en
ID - cijfer
2 - 7,0
3 - 7,0
4 - 8,0
6 - 9,8
8 - 7,8
Heb?
Hoe zorg ik dan dat je
1 - 5,5
2 - 6,0 - 7,0
3 - 6,0 - 7,0
4 - 5,0 - 8,0
5 - 1,0
6 - 9,8 - 9,8
7 - 8,8
8 - 7,8 - 7,8
9 - 1,0'
Krijgt?
Nee dat niet, maar op Google vind ik al genoeg info. Hier kan ik denk ik wel verder mee. Bedankt allemaal.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:09 schreef Setting_Sun het volgende:
[..]
Denk dat je dit het beste met de excel funcite vlookup kan doen, ben je daar bekent mee?
ben net ook bezig geweest en het is geluktquote:Op zaterdag 21 januari 2012 20:13 schreef hello_moto1992 het volgende:
[..]
Nee dat niet, maar op Google vind ik al genoeg info. Hier kan ik denk ik wel verder mee. Bedankt allemaal.
Thx, zal er na het weekend effe na kijken!quote:Op vrijdag 20 januari 2012 13:55 schreef Deetch het volgende:
of zonder hulpkolom met een gave sumproduct:
Alleen het aantal records tellen:
=SUMPRODUCT(--(MONTH(A1:A4)=1))
de waarden van de juiste recors optellen:
=SUMPRODUCT(--(MONTH(A1:A4)=1),B1;B4)
Bij IFERROR moet je de waarde en de waarde wanneer er een error is mee geven. Je geeft hier meer dingen meequote:Op maandag 23 januari 2012 10:06 schreef StookerT het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat er fout is aan deze formule?
=IFERROR(VLOOKUP(K2;'Aansluitregister (Gas)'!$D$2:$AF$500;29;0);(VLOOKUP(K2;'Aansluitregister (Gas)'!$D$2:$AF$500;29;0);"LV+")
Het komt erop neer dat ik voor hetzelfde veld twee vlookups wil doen op dezelfde waarden en als hij hem niet kan vinden dan de waarde "LV+" weergeeft.
Waarschijnlijk zit hij helemaal fout in elkaar, want ik heb gewoon de werkende vlookupt gekopieerd en nogmaals in de formule gezet.
Bvd. Jeroen
Waarom wil je twee keer exact dezelfde Vlookup doen? De IFERROR functie kijkt naar de eerste variabele en als die een foutmelding genereerd dan geeft de functie de waarde uit de 2e variabele. IN dit geval krijg je dus altijd een fotoutmelding of de waarde van de Vlookup.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:06 schreef StookerT het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat er fout is aan deze formule?
=IFERROR(VLOOKUP(K2;'Aansluitregister (Gas)'!$D$2:$AF$500;29;0);(VLOOKUP(K2;'Aansluitregister (Gas)'!$D$2:$AF$500;29;0);"LV+")
Het komt erop neer dat ik voor hetzelfde veld twee vlookups wil doen op dezelfde waarden en als hij hem niet kan vinden dan de waarde "LV+" weergeeft.
Waarschijnlijk zit hij helemaal fout in elkaar, want ik heb gewoon de werkende vlookupt gekopieerd en nogmaals in de formule gezet.
Bvd. Jeroen
Is er niet iets waardoor je onderscheid kan maken tussen de twee tabladen vanuit het nummer dat je zoekt? Dus een bijvoorbeeld een kleur of een andere extra variablele waardoor je kan vertellen waar je moet zoeken?quote:Op maandag 23 januari 2012 10:18 schreef StookerT het volgende:
Ik ben op zoek naar de formule voor het volgende.
Een Vlookup die in Tabel A gaat zoeken naar een waarde, als dat niet lukt
moet hij op een ander tabblad dezelfde Vlookup doen, kan hij hem niet
vinden, dan moet hij waarde X geven.
De enkele Vlookup met error waarde werkt prima, maar de dubbele krijg ik
niet voor elkaar.
Deze werkt, output is of MATCH (kolom 29) of LV+ ( = geen match).
=IFERROR(VLOOKUP(K2;'Aansluitregister (Gas)'!$D$2:$AF$500;29;0);"LV+")
Deze moet naast de vlookup in de AR (Gas) ook nog eens zoeken naar
diezelfde waarde in AR (Elec). Bij een match moet de waarde uit kolom 29
worden gegeven, anders LV+. Onderstaande formule werkt helaas niet.
=IFERROR(VLOOKUP(K2;'Aansluitregister
(Gas)'!$D$2:$AF$500;29;0);(VLOOKUP(K2;'Aansluitregister
(Elec)'!$D$2:$AF$500;29;0);"LV+")
Is dit wat duidelijker? Die IFERROR was om te zorgen dat als er geen waarde aanwezig was om op te zoeken dat er dan geen #N/A kwam te staan, maar een lege cel.
Dat is slimmerquote:Op maandag 23 januari 2012 10:22 schreef Deetch het volgende:
Deze?
=iferror(if(iserror(VLOOKUP(K2;'Aansluitregister (Gas)'!$D$2:$AF$500;29;0);(VLOOKUP(K2;'Aansluitregister (Elec)'!$D$2:$AF$500;29;0);(VLOOKUP(K2;'Aansluitregister (Gas)'!$D$2:$AF$500;29;0)));"LV+")
weet niet of haakjes kloppen, heb hem uit het hoofd gedaan ivm geen toegang excel
je had een typfout in je oorsprionkelijke vraag, daar stond twee keer een verwijzing naar AR gas terwijl je AR gas en AR elec bedoelde.
hopelijk werkt hij ook.quote:
Het zou makkelijker zijn als het onderscheid tussen Gas en Electra voor het zoeken gemaakt zou kunnen wordenquote:
Kan je dan niet beter twee losse vlookups houden?quote:Op maandag 23 januari 2012 10:31 schreef StookerT het volgende:
Die van Deetch geeft een error.....de standaard error dat er een fout in de formule zit.
@Jesse: Hij gaf LV+ terwijl er een match was een dus de waarde uit kolom 29 getoond had moeten worden.
IF(B2="LV+";C2;B2).quote:Op maandag 23 januari 2012 11:02 schreef StookerT het volgende:
Jesse ik ben jou optie aan het uitwerken. Heb twee losse Vlookups, waarbij kolom GAS nu een MATCH (waardes zijn gevonden) aangeeft en kolom ELEC LV+ (logisch want het is een GAS waarde waarop gezocht wordt) geeft. Hij zorg ik dan in de formule van kolom C dat hij de waarde prensenteerd van de juiste kolom.
In principe is de regel dan, ALS er een match bij zit tussen de twee kolommen, dan moet hij die nemen, anders LV+ tonen.
Sluiten doet excel toch ook zelf? (vanaf 2007 iig wel)quote:Op maandag 23 januari 2012 14:27 schreef Deetch het volgende:
graag gedaan en haakjes tellen is ook niet mijn sterkste punt ;-)
Ja, maar niet per se op de juiste plekquote:Op maandag 23 januari 2012 14:31 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Sluiten doet excel toch ook zelf? (vanaf 2007 iig wel)
meestal niet inderdaad.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:32 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ja, maar niet per se op de juiste plek
=MID(A1,3,5) dan krijg je een tekst.quote:Op maandag 23 januari 2012 16:21 schreef StookerT het volgende:
....
Ps. Een mogelijke oplossing zou ook zijn om eerst in elke veld met 18 chars de eerste 2 eraf te halen en daarna de laatste 11 en dan hebben we als het goed is een 5 cijferig getal dat moet matchen met één van de EANS's uit de Netbeheerderslijst.
quote:Op maandag 23 januari 2012 16:37 schreef StookerT het volgende:
Nice !
=VALUE(MID(A11;3;5))
Hij werkt, nu Vloopkupje erbij en hoppa!
Thanks ik ga eve naan de knutsel!
*edit* En als ik hem dan alleen wil tonen als er input is, wordt het dit toch: =IF(K2="";"";VALUE(MID(K2;3;5)))
Ja, datquote:Op maandag 23 januari 2012 16:26 schreef Deetch het volgende:
[..]
meestal niet inderdaad.
Excel: "zal ik hier een haakje doen?"
Deetch: "nee, donder op hoerige zelfnadenkende verborgen clippy, ik haat je!!! "
Excel: "Oke dan, #error"
Deetch: "hehe, lekker zelf doen"
Deetch: "pompedompiedom en dan zet ik hier een haakje en daar ook nog eentje, klaar"
Excel: "haha nog steeds #error"
Deetch: "hoerige *pieperdepiep*"
Deetch: ".....1 haakje open, 2,3,4, haakje sluiten maakt 3,4,3,2,1,2,3,2,1,oh en nog eentje aan het eind = 0"
Excel: "42"
Deetch: "jeweetz"
GEMIDDELDE.ALS bedoel je?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:00 schreef Holy_Goat het volgende:
Wellicht met een array if functie?
Weet niet of er anders een avgif bestaat?
Met vba zou je de witte rijen niet eens erin creerenquote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:36 schreef Jesse_ het volgende:
Ik zou zoiets met een VBA script doen en dan later de witte rijen er uit halen.
Maar ik weet niet hoe data werken met VBA
Witte cellen danquote:Op dinsdag 24 januari 2012 09:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Met vba zou je de witte rijen niet eens erin creeren
Daar raak je wel de kern: ALS wat? Hoe definieer je de voorwaarde dat een waarde in een schuivend venster valt? (Als datumtijd binnen venster van een uur, en dat steeds voor alle uren) Moet dus een relatieve voorwaarde zijn ipv een absolute.quote:
Met deze functie krijg je een gemiddelde van de laatste 12 rijen, ongeacht het aanatl rijen:quote:Op dinsdag 24 januari 2012 11:22 schreef Apelaar het volgende:
[..]
Daar raak je wel de kern: ALS wat? Hoe definieer je de voorwaarde dat een waarde in een schuivend venster valt? (Als datumtijd binnen venster van een uur, en dat steeds voor alle uren) Moet dus een relatieve voorwaarde zijn ipv een absolute.
1 | =GEMIDDELDE(VERSCHUIVING($B$2;VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;$B2:$B92)-12;0;12;1)) |
WOOW! Bedankt voor je reactie.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:39 schreef KritischeMassa het volgende:
http://office.microsoft.c(...)ngs-HA001154901.aspx
Edit:
En een UDF (user designed function), handiger als je hem vaak gebruikt, maar een UDF is altijd trager dan excel ingebouwde functie
http://www.ozgrid.com/VBA/ExtractNum.htm
Heb je het voorbeeld zoals op die site staat al werkend gekregen?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 16:59 schreef 1517 het volgende:
[..]
WOOW! Bedankt voor je reactie.
Ik probeer me in te lezen maar snap er niet veel van.
In Cel A2, A9, A16 en A23 staat het volgende "Euro: ¤1.285.18" maar in alle vier de cellen verschilt het bedrag.
het liefst zou ik dus Cel A2+A9+A16+A23/4 willen doen maar de text zit in de weg
Jezus. Je hebt helemaal gelijk. Wat deed ik moeilijk met zoeken.als nesten, haha.quote:
Nee, niet gelukt.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 17:10 schreef qu63 het volgende:
[..]
Heb je het voorbeeld zoals op die site staat al werkend gekregen?
Na welke stap lukt het niet meer dan?quote:
Duitse excel is nog jofeler. WENN en SVERWEISquote:
Wees bij dat het niet Tsjechisch is. HLOOKUP = VVYHLEDAT bv.quote:Op woensdag 25 januari 2012 19:06 schreef Falco het volgende:
[..]
Duitse excel is nog jofeler. WENN en SVERWEIS
Open VBA editorquote:Op woensdag 25 januari 2012 18:57 schreef mirelia het volgende:
Weet iemand of je met een formule een cel een kleur kan geven door er op te klikken
bijvoorbeeld: klik op a1 --> rood, nog een klik -->groen, en dan weer rood en weer groen etc.
Er hoeft geen waarde in de cel oid.
1 2 3 4 5 6 7 | Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean) If ActiveCell.Interior.Color <> vbRed Then ActiveCell.Interior.Color = vbRed Else ActiveCell.Interior.Color = vbGreen End If End Sub |
Mooie code, ik heb hem aangevuld met een derde kleur (nl. weer zonder kleur)quote:Op donderdag 26 januari 2012 06:17 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
Open VBA editor
Plak deze code in het betreffende werkblad
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean) With ActiveCell.Interior If .Color <> vbRed Then If .Color <> vbGreen Then .Color = vbRed Else: .Pattern = xlNone End If Else: .Color = vbGreen End If End With End Sub |
Oh okay, is het dan niet mogelijk die webagenda te importeren?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 00:51 schreef KomtTijd... het volgende:
Mja. Dacht je niet dat er misschien iets van een standaard zou bestaan voor agenda importbestanden?
Je zou het uit kunnen lezen door middel van PHP en dan parsen naar een .ics of .csv. Hiervoor kan je alleen beter bij [PHP/(My)SQL] voor dummies #98 zijnquote:Op vrijdag 27 januari 2012 00:42 schreef glaba het volgende:
Ik snap geen shit van Excel dus vandaar deze vraag. Hoe maak ik van een online web rooster een CSV bestand in Excel?
Bijvoorbeeld zo een rooster: http://asklepios.eur.nl/iris/definitief/11_1/11_1_Def-Rooster_Totaal_Studiegroep_BA3_30.html
Chill thanks, bedankt voor de link. Ga het op die manier proberen.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 01:10 schreef Tegan het volgende:
http://support.google.com(...)y?hl=en&answer=45656
Vraag je school om een import tool.
Dat komt ten eerste omdat er nergens een komma staat. Dus je google agenda ziet alleen maar regels met tekst.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 00:48 schreef glaba het volgende:
En dan? Ik probeer hem in te voeren in Google Agenda, maar hij pakt hem niet als ik alleen copy-paste doe en vervolgens opsla als CSV.
Ik wil uiteindelijk alleen die draaitabel gebruiken. Het probleem is dat ik op de een of andere manier niet kan krijgen wat ik in excel getypt heb...quote:Op vrijdag 27 januari 2012 09:16 schreef Deetch het volgende:
je gegevens staan toch al zo? Wat wil je dan nog met je draaitabel doen?
Opmaak -> voorwaardelijk opmaak (Format -> conditional format.)quote:Op vrijdag 27 januari 2012 11:30 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
even een vraagje, (hoe) kan ik het instellen dat een grafiek met negatieve waardes rood is maar dat de lijn bij positieve waardes groen is?
alvast bedankt
Ik weet niet of dat ook werkt met je grafieklijn..quote:Op vrijdag 27 januari 2012 11:57 schreef Tegan het volgende:
[..]
Opmaak -> voorwaardelijk opmaak (Format -> conditional format.)
werkt inderdaad niet met de grafieklijn, iemand nog een idee?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 15:37 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat ook werkt met je grafieklijn..
Dat is idd de oplossing. Je gaat dan wel uit van 0 waarden tussen positief en negatief.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 09:00 schreef KritischeMassa het volgende:
NIet echt behalve een tussenoplossing, Deel de data op in twee kolommen:
kolom A = X-as (teller, datum weet ik veel)
kolom B = oorspronkelijke data
kolom C = als($B1<=0;$B1;#N/B) (#N/B zonder " ")
En dan een spreidingsgrafiek maken van beide kolommen met kolom A als X-as
Door #N/B zal de lijn van, bv, kolom C niet naar nul terug vallen maar onderbroken worden.
[ afbeelding ]
edit:
Helaas, in bovenstaand voorbeeld werkt het idee, maar in de meeste gevallen niet kom ik net achter...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 | Sub Macro1() Dim i As Integer Dim j As Integer Dim x As Variant Dim y As Variant Dim SP As Double Dim xnew() As Variant Dim ynew() As Variant x = ActiveSheet.ChartObjects(1).Chart.SeriesCollection(1).XValues y = ActiveSheet.ChartObjects(1).Chart.SeriesCollection(1).Values For i = 1 To UBound(x) j = j + 1 ReDim Preserve xnew(j) ReDim Preserve ynew(j) xnew(j) = x ynew(j) = j If i > 1 Then A1 = x(i - 1) B1 = y(i - 1) A2 = x(i) B2 = y(i) SP = -1 * (B2 - (A2 * (B2 - B1) / (A2 - A1))) / (B2 - B1) / (A2 - A1) If SP > A1 And SP < A2 Then j = j + 1 ReDim Preserve xnew(j) ReDim Preserve ynew(j) xnew(j) = 0 ynew(j) = SP End If End If Next i 'ActiveSheet.ChartObjects(1).Chart.SeriesCollection(1).Values = ynew 'ActiveSheet.ChartObjects(1).Chart.SeriesCollection(1).XValues = xnew End Sub |
Nee grijpen naar VBA is mijn zwakte, wat bedoel je precies met tussenformule? Waar ik SP bereken? Dat is het snijpunt van de x-as, dus y is in dat geval per definitie 0quote:Op zaterdag 28 januari 2012 17:31 schreef Individual het volgende:
De tussenformules (die dezelde zijn als de waardenformules) hebben geen categoriewaarde ervoor dus zie je niet op die manier in de grafiek.
Een oplossing zou zijn om 2 aparte grafieken over elkaar heen te leggen waarvan de achtergrond doorzichtig is. Het zal wat gepriegel zijn de 2 precies op elkaar aan te laten sluiten, maar wel mogelijk. Toch krijg je nog steeds geen mooie vloeiende lijn.
Daar zou je ook geen VBA voor nodig hebben.
Welke versie van Excel heb je eigenlijk? 2003? 2007? 2010?quote:Op vrijdag 27 januari 2012 11:30 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
even een vraagje, (hoe) kan ik het instellen dat een grafiek met negatieve waardes rood is maar dat de lijn bij positieve waardes groen is?
alvast bedankt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |