abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106550634
Heb het al. COUNT.IF / AANTAL.ALS *O*
pi_106694009
Misschien dat een van de excel kenners hier me kan helpen:

Voor mijn werk (office 2010), heb ik een lijst in excel met gegevens van klanten, deze bevat o.a.
naam bedrijf, plaats bedrijf, e-mail adres, heer/mevrouw, naam contactpersoon.
Elke dag komt er vanuit ons eigen software pakket (zoals SAP) een excel lijst met dezelfde gegevens en extra offerte informatie. Alleen de e-mail adressen ontbreken. Omdat ik vanuit bestand 2 in word een verzendlijst maak, en nu elke dag apart de betreffende mail adressen een voor een kopieer, vroeg ik me af of het mogelijk is in bestand 2 een nieuwe lege kolom toe te voegen en die met behulp van bestand 1 te laten invullen. Als het kan wel met een check van naam persoon en bedrijfsnaam. Zou me veel werk schelen, maar ik ben niet zo handig met excel.
Hey amigos . . .Adelante amigos . . .Vamos vamos mi amor, Me gusta mucho tu sabor, No no no no tu corazón, Mucho mucho tu limón, Dame de tu fruta
Vamos mi amor . . .Te quiero puta! Te quiero puta! Ay que rico
pi_106694375
Kan jullie eigen software zoals sap niet meteen een emailadres in de lijst toevoegen dan ben je meteen klaar.
pi_106694755
ja dat kan eenvoudig

bijvoorbeeld met een simpele teller

Uitgangspunten

sheet 2:
alles staat in het eerste tablad, eerste regel bevat kolomnamen
naam staat in sheet2.kolom 1
bedrijfsnaam in sheet2.kolom 2
het email adres moet in kolom 3 komen

sheet 1
alles staat in het eerste tabblad, eerste regel bevat kolomnamen
naam staat in sheet1.kolom 1
bedrijfsnaam in sheet1.kolom 2
email adres in sheet1.kolom 3

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
for i = 2 to 32000

for j = 2 to 32000

if workbooks("sheet1").sheets("blad1").cells(j,1)=workbooks("sheet2").sheets("blad1").cells(i,1) and workbooks("sheet1").sheets("blad1").cells(j,2)=workbooks("sheet2").sheets("blad1").cells(i,2) then

workbooks("sheet2").sheets("blad1").cells(i,3) = workbooks("sheet1").sheets("blad1").cells(j,3)
exit for
end if

next

next

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2012 19:51:52 ]
pi_106695195
Ik verwacht dat de lijst 2 per dag verschillend is anders zou vraagsteller ook dagelijks 1 kolom gekopieerd kunnen hebben.
pi_106695281
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 20:00 schreef Basp1 het volgende:
Ik verwacht dat de lijst 2 per dag verschillend is anders zou vraagsteller ook dagelijks 1 kolom gekopieerd kunnen hebben.
Nou dat maakt toch ook niet uit

Je loopt door lijst 1 heen en als de naam uit lijst 1 overeenkomt met de naam uit lijst 2 en idem voor bedrijfsnaam pak je het email adres

het punt is alleen dat de workbooks geen vaste naam zullen hebben.

Dus ik zou het oplossen door er een add-in van te maken met een simpel formulier met twee browse knoppen, 1 voor het bron bestand en 1 voor het doelbestand

edit;
daarbij tel ik nu tot 32000 en als ik het echt zou bouwen zou ik waarschijnlijk de lastactivecell pakken, maar dat is bijschaven

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2012 20:03:48 ]
pi_106695579
Klopt mijn fout. Gaat alleen jou oplossing niet een hele lang runtime hebben met 2 for loops in elkaar tot 32000?

En zoals ik zei dat pakket zoals sap waar het uit komt zal waarschijnlijk toch ook wel de mailadressen bevatten dus gewoon het rapport wat lijst 2 genereerd aanpassen. Sterker nog ze zouden een rapport moeten maken wat meteen de word documenten genereerd ipv die omslachtige wegen die bewandeld worden.
pi_106695684
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 20:08 schreef Basp1 het volgende:
Klopt mijn fout. Gaat alleen jou oplossing niet een hele lang runtime hebben met 2 for loops in elkaar tot 32000?

En zoals ik zei dat pakket zoals sap waar het uit komt zal waarschijnlijk toch ook wel de mailadressen bevatten dus gewoon het rapport wat lijst 2 genereerd aanpassen. Sterker nog ze zouden een rapport moeten maken wat meteen de word documenten genereerd ipv die omslachtige wegen die bewandeld worden.
Zoals ik al zei, ik zou lastactivecell pakken

32000 is het max wat je een integer kan geven (of 64000 maar ik weet niet meteen of ze signed of unsigned zijn in vba)...

Daarbij doe ik exit for als het email adres is gevonden

maar ja, het kan wel een minuut of wat duren afhankelijk van je systeem

tijd voor koffie, beter dan adressen harken ;)

edit;

En ja, SAP moet dit kunnen, maar ik snap de vraagsteller wel ,want als je ooit een wijziging hebt aangevraagd in SAP snap je dat ze het zelf liever nu oplost dan pas over drie jaar en twaalf budgetvergaderingen en 16 nieuwe bugs haar zin te hebben

:') SAP

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2012 20:11:42 ]
pi_106698901
bedankt voor de antwoorden! ik ga er eens mee spelen morgen.
SAP zou dit inderdaad moeten kunnen, alleen hebben we niet de mogelijkheid om bij een contactpersoon een mail adres in te voeren. Ergens dit jaar komt er een nieuwe SAP, en ik heb dit ook aangegeven, maar ja in de tussentijd zou het mijn werk een stuk sneller maken.
Hey amigos . . .Adelante amigos . . .Vamos vamos mi amor, Me gusta mucho tu sabor, No no no no tu corazón, Mucho mucho tu limón, Dame de tu fruta
pi_106700162
Maakt het trouwens nog uit wat voor namen de bestanden krijgen?
Wat knap trouwens dat jullie er zoveel van weten! Ik ben al blij dat ik de autosom functie weet te gebruiken. :@
pi_106712875
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 21:18 schreef gekkie000000 het volgende:
Maakt het trouwens nog uit wat voor namen de bestanden krijgen?
Ja, sheet1 en sheet2 zijn de werkboeknamen

blad1 is de naam van het tabblad waar de data staat

in mijn voorbeeld moeten beide workbooks open staan

Ik zou de code testen onder een macro:

1
2
3
4
5
sub macro1()

code

end sub

en die macro aanroepen

Uiteindelijk wil je een vaste oplossing, je zou een add-in kunnen maken (een derde sheet die je opslaat als add-in)

daar maak je de macro in en die kun je bijvoorbeeld aan een formulier (dialoogschermpje) hangen met twee browse knoppen om de juiste bestanden aan te wijzen.

Die add-in laad je vast in in excel. De macro kun je dan bijvoorbeeld onder een knop in een ribbon plaatsen. Die knop is er dan altijd en als je erop drukt komt er een dialoogschermpje met de browse knoppen.

Het is een hoop gehobby om dat uit te vogelen, maar aan de andere kant, je leert er een hoop van.

In het uiterste geval wil ik je ook wel helpen hoor, maar dan wil ik graag de twee sheets zien (zonder data, alleen kolomkoppen).

Alleen uit principe vind ik dat je eerst zelf moet vogelen en uitproberen ;)

browseknop:

1
2
3
4
5
6
7
8
Dim fn as string
dim Worbook_1 as string
fn = Application.GetOpenFilename 
If fn = False Then 
    MsgBox "U drukte op Cancel" 
Else 
    workbook_1= fn
End If 

Met bovenstaande code onder een knop kun je workbook_1 en (met aanpassing) workbook_2 "aanwijzen"

Je moet elke routine in een sub vangen (zoals in het eerste stukje code sub Macro1(). .. end sub)

Je kan vanuit de ene sub de andere sub aanroepen door de naam te noemen van die routine(sub)

Vervang de 32000 uit mijn eerste post door bijv. 100 (100 regels) als het werkt kun je verder vogelen en uitzoeken hoe lastactivecell werkt. (als je code misgaat ergens en je telt 32000 keer naar 32000 dan lijkt het alsof je pc hangt)

Ellendig is dat Nl mensen de begrippen sheet verkeerd gebruiken, het bestand is eigenlijk een workbook, de tabbladen zijn sheets, in bovenstaande code heb ik het dus ook over workbook_1, dat is wat jij bedoelde met sheet1...

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2012 06:35:48 ]
pi_106713562
Ik ga het straks even proberen, maar ik het is echt abracadabra voor mij. Maar inderdaad, hoe meer ik zelf probeer, hoe meer ik er zelf van leer. Ik laat je wel iets weten.
Ben je voor je werk met excel bezig, dat je er zoveel van weet? Of is het een hobby?
pi_106713666
Gekkie0000 let even op of de toolbar/ribbon voor ontwikkelaars wel aanstaat (in ieder geval in office 2007 moet ik dat altijd bij een nieuwe installatie altijd doen) anders kun je geen macro's ed toevoegen.
pi_106714009
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 08:48 schreef Basp1 het volgende:
Gekkie0000 let even op of de toolbar/ribbon voor ontwikkelaars wel aanstaat (in ieder geval in office 2007 moet ik dat altijd bij een nieuwe installatie altijd doen) anders kun je geen macro's ed toevoegen.
Waar zie ik dat?
pi_106714108
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 09:12 schreef gekkie000000 het volgende:

[..]

Waar zie ik dat?
Als je hem niet ziet moet je hem aanzetten :P
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_106714474
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2012 09:18 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Als je hem niet ziet moet je hem aanzetten :P
Help of zeg niets

in ieder geval:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ee814737.aspx

To enable the Developer tab

1.
On the File tab, choose Options to open the Excel Options dialog box.

2.
Click Customize Ribbon on the left side of the dialog box.

3.
Under Choose commands from on the left side of the dialog box, select Popular Commands.

4.
Under Customize the ribbon on the right side of the dialog box, select Main tabs, and then select the Developer check box.

5.
Click OK.
pi_106714681
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 09:42 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

Help of zeg niets
Oh boehoe :')
pi_106727836
Kritische massa, als je me zou willen helpen als je er tijd voor hebt een keer zou ik het heel erg op prijs stellen. Ik heb de helft van de dag gevogeld, maar ik snap er echt niets van. Voel me heel dom...

Dit zijn de begin bestanden.
pi_106728426
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 16:57 schreef gekkie000000 het volgende:
Kritische massa, als je me zou willen helpen als je er tijd voor hebt een keer zou ik het heel erg op prijs stellen. Ik heb de helft van de dag gevogeld, maar ik snap er echt niets van. Voel me heel dom...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dit zijn de begin bestanden.
Je hebt PM :) ik heb een voorbeeld voor je gebouwd ;)

http://www.mediafire.com/?n4hg8l23afynnr1

Volgens mij heb ik het geupload (vrij nieuwe materie, ik load nooit up ;) )

Het is wel in excel 2003 format, dus ik weet niet of je als je mailmerge.xls inlaadt een net menu krijgt, maar dat schaven we wel bij ;)

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2012 17:28:42 ]
pi_106729449
*O* Bedankt! Ga morgen testen, thuis ziet het menu er in ieder geval perfect uit!
Ben helemaal happy.
pi_106729593
:)

let op he:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Sub Samenvoegen()

Workbooks.Open (WB_1)
    WB_1_Name = ActiveWorkbook.Name
    WB_1_LastCell = Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row
    Workbooks.Open (WB_2)
    WB_2_Name = ActiveWorkbook.Name
    WB_2_LastCell = Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row

For i = 2 To WB_1_LastCell
        For j = 2 To WB_2_LastCell
            If Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells(i, 1) = Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells(j, 1) And Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells(i, 2) = Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells(j, 2) Then
                Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells(j, 3) = Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells(i, 3)

End If
        Next
    Next

End Sub

Cells(i, 1) de 1 wijst hier naar kolom 1, als je kolom C wil vergelijken maak je hier kolom 3 van (gewoon tellen dus)
pi_106768877
@Kritische massa, je bent geweldig! vandaag getest met mijn "eigen" bestanden en zelf de kolomnummers aangepast en het werkt perfect. Nog een keer hardstikke bedankt! ^O^
pi_106769079
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 17:49 schreef gekkie000000 het volgende:
@Kritische massa, je bent geweldig! vandaag getest met mijn "eigen" bestanden en zelf de kolomnummers aangepast en het werkt perfect. Nog een keer hardstikke bedankt! ^O^
:D

Dat is mooi :)

Probeer de code ook te snappen ;) heel ingewikkeld is het namelijk niet

Als je de sheet "mailmerge" opslaat als add-in (.xla) kun je hem via add-in inladen vast in excel zetten, zo heb je dat menu altijd en heb je niet die extra sheet meer nodig

http://www.dq.winsila.com(...)-and-excel-2010.html

En je kunt het form natuurlijk altijd zelf pimpen met jouw naam in het userfform, zodat als collega's het gebruiken ze herinnerd worden aan jouw briljantheid ;)
pi_106771262
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 17:54 schreef KritischeMassa het volgende:

En je kunt het form natuurlijk altijd zelf pimpen met jouw naam in het userfform, zodat als collega's het gebruiken ze herinnerd worden aan jouw briljantheid ;)
Ik heb al lang verteld dat een geweldige fokker dit voor me gemaakt heeft. Ik ga maandag verder proberen. Fijn weekend!
pi_106795978
Omdat dit een helptopic is en misschien mensen interesse hebben hoe ik Gekkie000000 heb geholpen zal ik in deze post uitleggen wat ik heb gedaan.

In de VBA editor heb ik een form ingevoegd met 4 commandbuttons, twee tekstvakken en twee labels zoals weergegeven in het plaatje.

Ook heb ik twee modules ingevoegd en deze een handige naam gegeven, namelijk:

Routines
Variabelen

Ik heb eerst mijn variabelen gedeclareerd en deze public gemaakt zodat ze tussen routines uitgewisseld kunnen worden:

module "Variabelen"
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
'voor het overzicht declareer ik mijn variabelen altijd in een aparte module
'ik maak ze allemaal public, ook de tellers
'omdat deze voor navigatie worden gebruikt en ik ze eventueel bij uitbreiding van code en functies
'misschien wel wil hergebruiken

Public fn              As String
Public WB_1            As String
Public WB_1_Name       As String
Public WB_2            As String
Public WB_2_Name       As String
Public WB_1_LastCell   As Integer
Public WB_2_LastCell   As Integer
Public i               As Integer
Public j               As Integer

In de module Routines heb ik de code gezet die het eigenlijke prgramma vormen en die moeten worden aangeroepen:

module "Routines"
1
2
3
4
5
6
Sub Dialoog()
'Aanroepen Userform1, start van de routine MailMerge
'Deze routine wordt niet gebruikt maar is wel een macro die kan worden aangeroepen als het plaatsen
'van het menu niet is gelukt (ivm met office 2010 ribbon en het feit dat de code in office 2003 is gebouwd)
    UserForm1.Show
End Sub

1
2
3
4
5
Sub Get_File()
'Aanroepen interne verkenner van Excel
'Het gekozen bestand wordt in de variabele "fn" opgeslagen
    fn = Application.GetOpenFilename
End Sub

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Sub Samenvoegen()
'Routine die wordt uitgevoerd wanneer er op "samenvoegen" wordt geklikt

'WB_1 is het bronbestand waar de email adressen in staan
'Deze is aangewezen door met behulp van de browse knop een bestand te kiezen
    Workbooks.Open (WB_1)
'Sla de naam van het workbook op in de variabele "WB_1_Name"
    WB_1_Name = ActiveWorkbook.Name
'Zoek de laatste actieve cell op van sheet WB_1
    WB_1_LastCell = Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row
'WB_2 is het SAP uitvoerbestand waar de email adressen in moeten komen
'Deze is aangewezen door met behulp van de browse knop een bestand te kiezen
    Workbooks.Open (WB_2)
'Sla de naam van het workbook op in de variabele "WB_2_Name"
    WB_2_Name = ActiveWorkbook.Name
'Zoek de laatste actieve cell op van sheet WB_1
    WB_2_LastCell = Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row

'met teller i lopen we door het bronbestand met de email adressen
'om de routine niet onnodig lang te laten duren tellen we tot de laatste actieve cel
    For i = 2 To WB_1_LastCell

'met teller j lopen we door het doelbestand waar de email adressen heen moeten
'om de routine niet onnodig lang te laten duren tellen we tot de laatste actieve cel
        For j = 2 To WB_2_LastCell
'Als de naam uit kolom 1 overeenkomt en het bedrijf uit kolom 2 kopieeren we het emailadres uit kolom 3 naar kolom 3
            If Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells(i, 1) = Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells(j, 1) And Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells(i, 2) = Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells(j, 2) Then
                Workbooks(WB_2_Name).Sheets(1).Cells(j, 3) = Workbooks(WB_1_Name).Sheets(1).Cells(i, 3)
            End If
        Next
    Next

End Sub

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Sub AddMenus()
'Routine om een menu item toe te voegen aan excel
'We declareren een control, commandbar en een commandbarcontrol
'We willen het nieuwe menu voor het Help item in excel plaatsen
    Dim cMenu1 As CommandBarControl
    Dim cbMainMenuBar As CommandBar
    Dim iHelpMenu As Integer
    Dim cbcCustomMenu As CommandBarControl

'Schakel errordetectie uit omdat we geen lelijke melding willen in het volgende stuk
'voor de netheid verwijderen we namelijk eerst het menu item
'om te voorkomen dat er twee identiek menuitems kunnen bestaan
    On Error Resume Next

'verwijder het menu "mailmerge"
'als mailmerge niet bestaat geeft dit een fout
'maar foutdetect staat uit, dus code zal gewoon doorgaan
    Application.CommandBars("Worksheet Menu Bar").Controls("MailMerge").Delete

'zet error detect weer aan
    On Error GoTo 0

'stel een commandbar in in excel (application)
    Set cbMainMenuBar = Application.CommandBars("Worksheet Menu Bar")

'stel vast welk indexnummer het menu "Help" heeft
    iHelpMenu = cbMainMenuBar.Controls("Help").Index

'voeg het menu toe aan excel, voor het menu "Help"
'menutype is pop-up
    Set cbcCustomMenu = cbMainMenuBar.Controls.Add(Type:=msoControlPopup, Before:=iHelpMenu)
'stel de naam in van het menu
    cbcCustomMenu.Caption = "MailMerge"

'Voeg een item toe aan het menu
    With cbcCustomMenu.Controls.Add(Type:=msoControlButton)
'geef het item een naam
    .Caption = "Mailbestand Samenvoegen"
'geef het item een uit te voeren routine
    .OnAction = "OpenMe"
'geef het item een kek plaatje
    .FaceId = 733
    End With

End Sub

Overzicht Kekke plaatjes inclusief FaceID nummer

1
2
3
4
5
Sub OpenMe()
'er is geklikt op "mailbestand samenvoegen"in het menu "MailMerge"
'het dialoogscherm wordt aangeroepen
    UserForm1.Show
End Sub

1
2
3
4
5
6
7
Sub DeleteMenu()
'als de gebruiker excel, of het bestand "MailMerge.xls", afsluit
'wordt deze routine aangeroepen om de menubar weer op te ruimen
    On Error Resume Next
    Application.CommandBars("Worksheet Menu Bar").Controls("MailMerge").Delete
    On Error GoTo 0
End Sub

Vervolgens heb in "ThisWorkbook" code toegevoegd die moet worden uitgevoerd bij openen en sluiten van het workbook:

code in "ThisWorkbook"
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Private Sub Workbook_Open()
'actie als workbook wordt geopend
    AddMenus
End Sub

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
'actie als workbook wordt gesloten
    DeleteMenu
End Sub

In het form heb ik code toegevoegd die moet worden uitgevoerd bij het indrukken van de knoppen

code in "Userform1"
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Private Sub CommandButton1_Click()
'Commandbuttonactie Browse bestand 1
    Get_File
    TextBox1.Text = fn
    WB_1 = fn
End Sub

Private Sub CommandButton2_Click()
'Commandbuttonactie Browse bestand 2
    Get_File
    TextBox2.Text = fn
    WB_2 = fn
End Sub

Private Sub CommandButton3_Click()
'Commandbuttonactie Samenvoegen
    Samenvoegen
    Unload Me
End Sub

Private Sub CommandButton4_Click()
'Commandbuttonactie Annuleer
    Unload Me
End Sub

In excel ziet het nieuwe menu er dan zo uit:

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2012 11:14:45 ]
  zaterdag 14 januari 2012 @ 11:25:40 #126
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106796422
Nette en duidelijk post KM! ^O^
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_106797221
Dank u :)

Ik weet dat het in dit topic niet de bedoeling is om kant en klare programma's aan te reiken maar in dit geval was de oplossing tegelijk eenvoudig en ingewikkeld.

De code voor het samenvoegen is immers zo aan iemand uit te leggen, maar hoe je vervolgens ervoor zorgt dat je willekeurige workbooks kunt bewerken en hoe je ervoor zorgt dat de code op een gebruiksvriendelijke manier aan te bieden is, is andere koek.

In principe vind ik dat mensen zelf moeten vogelen, en afhankelijk van de uitgangskennis van de vraagsteller kan je ook wel inschatten of dat goed gaat komen, of niet.

Als iemand de VBA editor met moeite kan vinden is het goed om (naar mijn mening) een wat meer "kant en klare" oplossing aan te bieden in de hoop dat diegene dan verder kan vogelen om de code aan te passen naar eigen wens.

In het meest ideale geval raken mensen geďnspireerd en leren ze op basis van wat ze is aangereikt zichzelf nieuwe "skills" aan.

Ik het geval van Gekkie waren er een aantal zaken, waarvan de eerste ook terecht werd aangegeven, zorg ervoor dat SAP dit zelf doet! Echter uit ervaring weet ik dat je als individuele gebruiker erg hard moet trekken om iets voor elkaar te krijgen.

Juist de vrijheid die je hebt als je zelf in staat bent om met behulp van eigen kennis in de kantooromgeving zelf je eigen tools te bouwen (en die heb je met VBA) kan inspirerend werken.

Edit:

Ik heb een voorbeeld toegevoegd van een wat meer uitgebreid menu

FOK! Menu

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 39% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2012 14:21:50 ]
pi_106802260
Is het mogelijk om een recursieve functie uit te rekenen met Excel?
  zaterdag 14 januari 2012 @ 15:17:37 #129
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106802344
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 15:14 schreef Irritatie100 het volgende:
Heb je hier wat aan?
http://social.msdn.micros(...)3c-a990-046e987ab421
http://www.excelforum.com(...)ursive-function.html
bron: google...
It's Time To Shine
pi_106802430
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 15:14 schreef Irritatie100 het volgende:
Een recursieve functie als in Ackerman recursie? Dan denk ik dat je MathLab moet hebben.

Wat wil je precies doen?
pi_106802619
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 15:20 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

Een recursieve functie als in Ackerman recursie? Dan denk ik dat je MathLab moet hebben.

Wat wil je precies doen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet van te voren de gegevens in A1, A2 en A3. A4 is uitgerekend met de functie BET. Het antwoord dat ik wil weten is het bedrag in B17. Alleen de bedoeling is dat ik dat antwoord niet verkrijg door zo'n hele tabel op te stellen, maar door 1 formule (dus maar 1 cel) te gebruiken.
pi_106802758
Ik denk niet dat Excel daar een kant en klare functie voor heeft, maar je kan zelf functies bouwen in excel.

http://office.microsoft.c(...)ons-HA001111701.aspx
pi_106807405
Ik heb het al anders gedaan. Ik had de formule van de bijbehorende rekenkundige rij opgesteld, een vriend gezocht die wiskunde studeert en hem de functie laten aanpassen zodat hij niet meer recursief was. En het werkte :D
Ik ga nu eens kijken of ik een vriend heb die informatica studeert zodat ik wel zo'n directe functie in Excel heb :P
pi_106808107
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 17:52 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb het al anders gedaan. Ik had de formule van de bijbehorende rekenkundige rij opgesteld, een vriend gezocht die wiskunde studeert en hem de functie laten aanpassen zodat hij niet meer recursief was. En het werkte :D
Ik ga nu eens kijken of ik een vriend heb die informatica studeert zodat ik wel zo'n directe functie in Excel heb :P
Je wil dat het dus gebouwd wordt voor je, zeg dat dan...

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Function FOK(rente, startbedrag, aflossing, looptijd)

For i = 1 To looptijd

FOK = startbedrag - (aflossing - (rente / 100 * startbedrag))
        startbedrag = FOK

Next

End Function

Deze code in een module zetten en voila

Type in =FOK() en druk op fx

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2012 18:19:49 ]
pi_106808413
quote:
12s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 18:14 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

Je wil dat het dus gebouwd wordt voor je, zeg dat dan...
[ code verwijderd ]

Deze code in een module zetten en voila

[ afbeelding ]

Type in =FOK() en druk op fx
Alleen verandert de verhouding tussen aflossing en rente elk jaar, dan kan je dit toch niet gebruiken?
pi_106809046
Maar ik zal hem zo proberen, eerst even het volgende :D

Dit is de situatie:
SPOILER
Ik moet uitzoeken welke waarde er in cel B3 komt te staan, zodat de waardes in F11 en J11 gelijk zijn. Kan ik de doelzoeker gebruiken? En zo ja: hoe moet ik die invullen?
Als er verder nog info nodig is over de gegevens die er in de sheet staan hoor ik het wel :P
pi_106809048
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 18:23 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Alleen verandert de verhouding tussen aflossing en rente elk jaar, dan kan je dit toch niet gebruiken?
Nou dat gebeurt toch ook, het startbedrag wordt steeds ge-update

Volgens mij werkt het, heb je het al getest?

Die looptijd in de functie is dus bijvoorbeeld 10

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2012 18:44:58 ]
pi_106809168
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 18:43 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

Nou dat gebeurt toch ook, het startbedrag wordt steeds ge-update

Volgens mij werkt het, heb je het al getest?

Die looptijd in de functie is dus bijvoorbeeld 10
Ik heb het net getest, maar als ik als aflossing die 24081,89 invul, looptijd 10, rente 5,5% en startbedrag 350.000, dan komt er iets heel anders uit...
pi_106809364
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 18:47 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ik heb het net getest, maar als ik als aflossing die 24081,89 invul, looptijd 10, rente 5,5% en startbedrag 350.000, dan komt er iets heel anders uit...
is die 5,5 het getal 5,5 of 5,5% want ik deel die 5,5 eerst door 100
pi_106809396
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 18:53 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

is die 5,5 het getal 5,5 of 5,5% want ik deel die 5,5 eerst door 100
0,055 en dan de cel als eigenschap percentage meegegeven.
pi_106809425
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 18:53 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

0,055 en dan de cel als eigenschap percentage meegegeven.
Probeer het eens met het getal 5,5?
pi_106809471
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 18:54 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

Probeer het eens met het getal 5,5?
Ja, nu werkt ie. Thanks!
Nu deze: :P
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 18:43 schreef Irritatie100 het volgende:
Maar ik zal hem zo proberen, eerst even het volgende :D

Dit is de situatie:
SPOILER
Ik moet uitzoeken welke waarde er in cel B3 komt te staan, zodat de waardes in F11 en J11 gelijk zijn. Kan ik de doelzoeker gebruiken? En zo ja: hoe moet ik die invullen?
Als er verder nog info nodig is over de gegevens die er in de sheet staan hoor ik het wel :P
pi_106809521
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 18:56 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ja, nu werkt ie. Thanks!
Nu deze: :P

[..]

Lieverd, kijk naar de code en help jezelf verder

Ik vind je best lief denk ik maar ik ben geen code-FEBO, waar je half warme code uit de muur trekt. Als je er niet uitkomt en je hebt specifieke vragen wil ik ze best beantwoorden...

;)
pi_106809622
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 18:57 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

Lieverd, kijk naar de code en help jezelf verder

Ik vind je best lief denk ik maar ik ben geen code-FEBO, waar je half warme code uit de muur trekt. Als je er niet uitkomt en je hebt specifieke vragen wil ik ze best beantwoorden...

;)
Code-FEBO _O-
Maar ik hoef geen code :P Ik vraag me alleen af of ik de doelzoeker kan gebruiken om cel B3 te veranderen in een waarde waarbij F11 en J11 gelijk zijn. Want ik heb een aantal dingen geprobeerd met die doelzoeker, maar het lukt me niet. En om nou de hele tijd willekeurige dingen in te vullen totdat F11 en J11 gelijk zijn....
pi_106845963
bij verticaal zoeken: Zoekt in de meest linkse kolom in de matrix naar een bepaalde waarde.
is er ook een mogelijkheid dat ie juist zoekt in de meest rechtse kolom? :@
pi_106846508
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 20:47 schreef EL_Presidente het volgende:
bij verticaal zoeken: Zoekt in de meest linkse kolom in de matrix naar een bepaalde waarde.
is er ook een mogelijkheid dat ie juist zoekt in de meest rechtse kolom? :@
Nee, met Verticaal zoeken moet je op te zoeken waarde links staan.
Anders moet je INDEX(VERGELIJKEN(etc)) gebruiken. Succes, eerst zelf proberen ;)
pi_106846635
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2012 20:56 schreef DaFan het volgende:

[..]

Nee, met Verticaal zoeken moet je op te zoeken waarde links staan.
Anders moet je INDEX(VERGELIJKEN(etc)) gebruiken. Succes, eerst zelf proberen ;)
eerst zelf proberen?.. _O-
gast ik heb de ballenverstand van Excel daarom vraag ik het ook hier.. :')

maar uh ik heb dus dit..
=VERT.ZOEKEN(A:A;Blad1!A:B;2;ONWAAR) (hij zoekt dus (default) in de meest linker kolom)

wat moet ik hiervan maken zodat ie in de meest rechter kolom zoekt? :?
  zondag 15 januari 2012 @ 21:05:30 #148
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106847198
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 20:57 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

eerst zelf proberen?.. _O-
gast ik heb de ballenverstand van Excel daarom vraag ik het ook hier.. :')
En dan geeft iemand het antwoord, werkt het niet, moeten we t aanpassen, werkt nog niet, etc., tot dat het wel werkt. En een week later weer een vraag.. ;)

En dat je er de ballen verstand van hebt is geen probleem, dat je het ook niet wil weten (en dus geen inzet toont) wel..
quote:
maar uh ik heb dus dit..
=VERT.ZOEKEN(A:A;Blad1!A:B;2;ONWAAR) (hij zoekt dus (default) in de meest linker kolom)

wat moet ik hiervan maken zodat ie in de meest rechter kolom zoekt? :?
Een hele andere formule, met bijvoorbeeld =INDEX(VERGELIJKEN())) zoals DaFan al zei..
It's Time To Shine
pi_106847443
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 21:05 schreef qu63 het volgende:

[..]

En dan geeft iemand het antwoord, werkt het niet, moeten we t aanpassen, werkt nog niet, etc., tot dat het wel werkt. En een week later weer een vraag.. ;)

En dat je er de ballen verstand van hebt is geen probleem, dat je het ook niet wil weten (en dus geen inzet toont) wel..

[..]

Een hele andere formule, met bijvoorbeeld =INDEX(VERGELIJKEN())) zoals DaFan al zei..
dat is als excelexpert makkelijk praten tegen een excelnoob die gisteren excel ontdekt heeft.. :{
pi_106847477
En dan tussen de haakjes ongeveer wat je bij VERT.ZOEKEN al had staan ;)
pi_106847580
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2012 21:09 schreef DaFan het volgende:
En dan tussen de haakjes ongeveer wat je bij VERT.ZOEKEN al had staan ;)
even uitproberen dan maar. :P
pi_106847633
Fine.
Je formule kan niet. Je zoekwaarde is een kolom, dat kan niet.
Maar stel dat je in B:B je op te zoeken waarden staan. In A:A je resultaten, in C1 je op te zoeken waarde
INDEX(A:A;VERGELIJKEN(C1;B:B;0))
pi_106847760
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2012 21:12 schreef DaFan het volgende:
Fine.
Maar stel dat je in B:B je op te zoeken waarden staan. In A:A je resultaten, in C1 je op te zoeken waarde
als ik de formule in die cel moet doen he, begin ik dan eerst met INDEX of begin ik eerst met VERGELIJKEN? :?

[ Bericht 0% gewijzigd door EL_Presidente op 15-01-2012 22:59:14 ]
pi_106847886
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2012 21:12 schreef DaFan het volgende:
Fine.
mijn zoekwaarde staat in kolom A van Blad 2 (resultaat Vlookup moet komen in kolom B van dit Blad)
en de matrix is kolom A en B van Blad 1, en ik wil dus dat ie de meest rechtse kolom neemt. ;)
  zondag 15 januari 2012 @ 21:54:58 #155
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106850530
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 21:09 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

dat is als excelexpert makkelijk praten tegen een excelnoob die gisteren excel ontdekt heeft.. :{
Denk je dat ik als 'expert' geboren ben dan?
It's Time To Shine
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 januari 2012 @ 22:03:35 #156
862 Arcee
Look closer
pi_106851099
Nederlandstalige Excel... *ril* :{
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 15 januari 2012 @ 22:23:53 #157
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106852265
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 22:03 schreef Arcee het volgende:
Erger is nog een Engelse Excel met de functies in t Nederlands. Dus alle menu's e.d. in 't Engels, functies in NL's. *ril*
It's Time To Shine
pi_106853954
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 21:54 schreef qu63 het volgende:

[..]

Denk je dat ik als 'expert' geboren ben dan?
laat maar.. :|W ik vraag het wel ergens anders.. :{
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 januari 2012 @ 23:28:31 #159
862 Arcee
Look closer
pi_106855390
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 22:23 schreef qu63 het volgende:
Erger is nog een Engelse Excel met de functies in t Nederlands. Dus alle menu's e.d. in 't Engels, functies in NL's. *ril*
Daar doelde ik eigenlijk ook op. :P
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 15 januari 2012 @ 23:41:59 #160
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106856040
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 22:58 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

laat maar.. :|W ik vraag het wel ergens anders.. :{
Dat was niet mijn bedoeling, maar inzit van jouw kant wordt iig beloond met inzet van mijn kant. De helpfunctie van Excel had je al kunnen vertellen dat VERT.ZOEKEN() niet kon doen wat jij wilde, en een korte Google-zoekopdracht had je al een stuk verder geholpen..
It's Time To Shine
pi_106856162
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 23:41 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dat was niet mijn bedoeling, maar inzit van jouw kant wordt iig beloond met inzet van mijn kant. De helpfunctie van Excel had je al kunnen vertellen dat VERT.ZOEKEN() niet kon doen wat jij wilde, en een korte Google-zoekopdracht had je al een stuk verder geholpen..
is cool man.. ;)
ik swap wel die twee kolommen van plek, dan kan ik in principe alsnog ''verticaal zoeken'' gebruiken >:)
  zondag 15 januari 2012 @ 23:46:09 #162
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106856223
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 23:44 schreef EL_Presidente het volgende:

[..]

is cool man.. ;)
ik swap wel die twee kolommen van plek, dan kan ik in principe alsnog ''verticaal zoeken'' gebruiken >:)
Kijk, dat is ook een oplossing! Roep maar als je weer vast loopt ;)
It's Time To Shine
  maandag 16 januari 2012 @ 16:21:52 #163
249182 Holy_Goat
mhččhčhč
pi_106873806
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 22:03 schreef Arcee het volgende:
Gewoon allebei kunnen.
Alhoewel ik laatst aan het zoeken was wat de nl versie was van trim()

(spaties.verwijderen)
  maandag 16 januari 2012 @ 16:37:13 #164
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106874519
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 16:21 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Gewoon allebei kunnen.
Alhoewel ik laatst aan het zoeken was wat de nl versie was van trim()

(spaties.verwijderen)
Daar gebruik ik deze link uit de OP voor: http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html
It's Time To Shine
  maandag 16 januari 2012 @ 17:01:34 #165
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_106875554
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 16:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

Daar gebruik ik deze link uit de OP voor: http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html
je kunt ook cell.formula gebruiken; hierin staat altijd de engelse syntax. nl->engels is dus formule in excel invoeren en in vba uitlezen, engels->nl is net andersom
pi_106926714
Hallo,

Ik heb een probleem en ik kom er niet uit, hebben jullie een advies; een reeks aan getallen die ik graag allemaal op dezelfde notatie wil in Excel, namelijk de komma vanaf achter bekeken 4 getallen naar voren ongeacht een eventuele punt of komma, maar het lukt me niet.

Hierbij het voorbeeld:

Huidig > Wenselijk

249000 > 24,9000
44100 > 4,4100
0.0000 > 0,0000
0.1234 > 0,1234
0.7100 > 0,7100
1,287.9876 > 1287,9876
1417500 > 141,7500
152549 > 15,2549
  dinsdag 17 januari 2012 @ 22:02:35 #167
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_106930719
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 20:51 schreef maartensep1 het volgende:
Hallo,

Ik heb een probleem en ik kom er niet uit, hebben jullie een advies; een reeks aan getallen die ik graag allemaal op dezelfde notatie wil in Excel, namelijk de komma vanaf achter bekeken 4 getallen naar voren ongeacht een eventuele punt of komma, maar het lukt me niet.

Hierbij het voorbeeld:

Huidig > Wenselijk

249000 > 24,9000
44100 > 4,4100
0.0000 > 0,0000
0.1234 > 0,1234
0.7100 > 0,7100
1,287.9876 > 1287,9876
1417500 > 141,7500
152549 > 15,2549
Geen idee of het in excel zelf kan in een of ander ingebouwd menutje, maar hier heb je in ieder geval een manier:

als je in kolom A je getallen hebt staan, is dit de formule voor kolom b:
1=SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(A1;",";"");".";"")
en dit voor kolom c:
1=LINKS(B1;LENGTE(B1)-4) & "," & RECHTS(B1;4)
kolom c heeft dus het antwoord dat je zoekt.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 22:16:25 #168
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106931553
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 22:02 schreef ralfie het volgende:

[..]

Geen idee of het in excel zelf kan in een of ander ingebouwd menutje, maar hier heb je in ieder geval een manier:

als je in kolom A je getallen hebt staan, is dit de formule voor kolom b:
[ code verwijderd ]

en dit voor kolom c:
[ code verwijderd ]

kolom c heeft dus het antwoord dat je zoekt.
Maar die laatste zal niet werken met 123456789 bijvoorbeeld..
It's Time To Shine
  dinsdag 17 januari 2012 @ 23:43:20 #169
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_106935480
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 22:16 schreef qu63 het volgende:

[..]

Maar die laatste zal niet werken met 123456789 bijvoorbeeld..
123456789 wordt 12345,6789 en dat is wat het moest zijn?
  woensdag 18 januari 2012 @ 02:23:39 #170
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106938786
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2012 23:43 schreef ralfie het volgende:

[..]

123456789 wordt 12345,6789 en dat is wat het moest zijn?
Ohja, shit.. Foutje!
It's Time To Shine
pi_106943759
Weet iemand hoe ik twee lijsten kan vergelijken en dan gelijk kan zien hoeveel hits er in elke lijst zitten.

Ik heb 1 lijst met allemaal namen

en ongeveer 5 lijsten met andere namen

Ik wil dus graag zien hoeveel namen er uit lijst 1 bijvoorbeeld in lijst 2 voorkomen
pi_106943907
staan alle lijsten in het zelfde bestand?

Even een simpel voorbeeldje:
lijst 1 staat in kolom A, andere namen staan in kolommen B,C,D,E,F.

In een lege cel zet je de volgende formule:
=countif(A1,B:B)

A1 is de naam uit lijst 1
B:B betekend tellen in kolom B

Echter: de namen moeten dan wel exact hetzelfde zijn in de lijsten
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_106944928
quote:
3s.gif Op woensdag 18 januari 2012 11:38 schreef Deetch het volgende:
staan alle lijsten in het zelfde bestand?

Even een simpel voorbeeldje:
lijst 1 staat in kolom A, andere namen staan in kolommen B,C,D,E,F.

In een lege cel zet je de volgende formule:
=countif(A1,B:B)

A1 is de naam uit lijst 1
B:B betekend tellen in kolom B

Echter: de namen moeten dan wel exact hetzelfde zijn in de lijsten
n4 is de cel die ik wil opzoeken

a2:a35 is de lijst waarin ik wil zoeken

maar hij geeft alleen 0 weer, ook al staat hij wel in de lijst

=COUNTIF(N4;$A$2:$A$35)

zie ik nog iets over het hoofd?
pi_106945039
probeer eens =COUNTIF(N4,$A$2:$A$35)

zijn de tekst in N4 en in de lijst exact hetzelfde?

Jansen en jansen zijn voor excel 2 totaal verschillende namen
"jansen" en " jansen" (met spatie) ook
Supra Groningam Nihil
pi_106945188
IN het nederlands moet je bij aantal als (de engelse count if) als eerste het bereik opgeven, en daarna pas de zoekwaarde, is dat in het engels ook niet zo?

Dan zou het COUNTIF($A$2:$A$35,N4) moeten zijn.
pi_106945199
quote:
3s.gif Op woensdag 18 januari 2012 12:17 schreef Deetch het volgende:
probeer eens =COUNTIF(N4,$A$2:$A$35)

zijn de tekst in N4 en in de lijst exact hetzelfde?

Jansen en jansen zijn voor excel 2 totaal verschillende namen
"jansen" en " jansen" (met spatie) ook
De komma werkt niet, dan geeft ie een error aan.

De teksten zijn exact het zelfde (inclusief spaties en hoofdletters)
pi_106946266
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 12:22 schreef Basp1 het volgende:
IN het nederlands moet je bij aantal als (de engelse count if) als eerste het bereik opgeven, en daarna pas de zoekwaarde, is dat in het engels ook niet zo?

Dan zou het COUNTIF($A$2:$A$35,N4) moeten zijn.
haha, noog vet lang doorgezocht en het uiteindelijk gevonden.

wil ik trots het resultaat posten, zie ik deze post

ze moeten idd andersom, thx!
pi_106946687
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 12:57 schreef Pablooo het volgende:

[..]

haha, noog vet lang doorgezocht en het uiteindelijk gevonden.

wil ik trots het resultaat posten, zie ik deze post

ze moeten idd andersom, thx!
Maar ook hier kun je natuurlijk perfect zelf achterkomen door een keer de FX button te gebruiken en te zien wat er nu precies gevraag wordt per argument. ^O^
pi_106953970
Ik heb een raar probleempje met excel. Heb een zooitje data met in elke cel meerdere regels tekst, maar bij elke enter in de cel is er een raar tekentje gekomen wat er zo uitziet:

(links van de 10 YR)

Dit is dus zoals het er uitziet als het niet geselecteerd is. Als ik echter de cel selecteer ziet het er in de sheet zelf wel normaal uit, maar zie ik een tekentje in de formulebalk:

Lijkt wel of dit een kopieer bug of iets dergelijks is. Het zit dus zo door de hele sheet. Iemand een idee hoe ik dit goed kan krijgen? Het ziet er zo niet zo erg uit, maar als ik het als pdf opsla is de cel in zijn geheel niet meer goed leesbaar.

Alvast bedankt. :)
pi_106954465
Het heeft waarschijnlijk te maken met stuurtekens. De harde return zul je er op de een of andere manier uit moeten gooien.

=SUBSTITUEREN(P7;TEKEN(9);TEKEN(32))

Bovenstaande code is alleen om tabs te veranderen in spaties, ik weet niet welk teken de return is.
  woensdag 18 januari 2012 @ 16:37:00 #181
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106954676
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 16:31 schreef Basp1 het volgende:
Het heeft waarschijnlijk te maken met stuurtekens. De harde return zul je er op de een of andere manier uit moeten gooien.

Bovenstaande code is alleen om tabs te veranderen in spaties, ik weet niet welk teken de return is.
http://www.asciitable.com/
It's Time To Shine
pi_106955729
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 16:31 schreef Basp1 het volgende:

TEKEN(13)

Maar werkt het niet als het tekentje kopieert uit de menubalk en dan zoeken, vervangen door "" doet?
pi_106956370
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 17:03 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

TEKEN(13)

Maar werkt het niet als het tekentje kopieert uit de menubalk en dan zoeken, vervangen door "" doet?
Als eerst degen boven jou bedankt voor de asciitabel.

Volgens mij werkt het niet zo makkelijk sturingtekens zijn volgens mij niet te selecteren met die functie.

Probeer ook maar eens zomaar sturingstekens in een excel sheet te krijgen zonder een import te maken, dat is zo geod als onmogelijk. Bij een return of een tab wordt de celinvoer afgebroken, ik heb geprobeerd nog even vanuit word wat te pasten met deze sturingstekens erbij maar dat ging ook niet.
pi_106958616
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 17:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als eerst degen boven jou bedankt voor de asciitabel.

Volgens mij werkt het niet zo makkelijk sturingtekens zijn volgens mij niet te selecteren met die functie.

Probeer ook maar eens zomaar sturingstekens in een excel sheet te krijgen zonder een import te maken, dat is zo geod als onmogelijk. Bij een return of een tab wordt de celinvoer afgebroken, ik heb geprobeerd nog even vanuit word wat te pasten met deze sturingstekens erbij maar dat ging ook niet.
Als je aanneemt dat het inderdaad een sturingteken is kan dat wel kloppen echter ik weet dat niet zeker, het kan ook een, in de huidige charset, onbekend teken zijn.

Als het selecteerbaar is en te kopieren kan mijn oplossing werken.

Ik zou de sheet graag zien, als is het maar met 1 gevulde cel
pi_106958802
Daarbij, ter info, de tabel is niet compleet, ascii gaat tot 255

Doe maar eens in excel:

cel a1

=teken(b1)

en in cel b1: "1"

en dan doortrekken tot B255

edit:

:') ach, er staat een tabel onder... :|

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2012 18:36:23 ]
pi_106981379
Thanks voor jullie hulp. Ik had gister nog even die =substitute functie geprobeert met wat combinaties van ascii symbolen, maar het werd er niet beter op. Met de =clean functie was dat tekentje weg, maar dan is ook de gehele return in de cel weg en is de data dus niet goed meer leesbaar.

Ik heb de file thuis met excel 2010 geopend en daarin wordt alles wel goed weergeven, dus het is in ieder geval opgelost. Naja niet opgelost, maar het is geen probleem meer. :+

Thanks. :)
  donderdag 19 januari 2012 @ 11:37:18 #187
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_106983049
Ik heb in een cell het volgende staan:

abcdef:12345:abcdef:3435:abcdef

Nu wil ik graag de tekst hebben achter de 3e komma. Tekst naar kolommen gaat echter niet, omdat er in die tekst die ik eruit wil filteren soms ook een komma staat. Dan krijg ik die tekst dus in meerdere cellen, en ik wil m in 1 cel. Hoe kan ik dit doen?
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
  donderdag 19 januari 2012 @ 11:50:20 #188
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106983468
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 11:37 schreef yozd het volgende:

Nu wil ik graag de tekst hebben achter de 3e komma. Tekst naar kolommen gaat echter niet, omdat er in die tekst die ik eruit wil filteren soms ook een komma staat. Dan krijg ik die tekst dus in meerdere cellen, en ik wil m in 1 cel. Hoe kan ik dit doen?
Komma? Of dubbele punt?

Je kan ook zelf een scheidingsteken opgeven, probeer eens ", " (een komma met een spatie er achter)
It's Time To Shine
  donderdag 19 januari 2012 @ 11:56:39 #189
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_106983696
Stom! Ik bedoelde natuurlijk een dubbele punt.

Bedankt alvast, ik ga even prutsen!
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
  donderdag 19 januari 2012 @ 12:28:21 #190
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_106984627
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 11:37 schreef yozd het volgende:

Dit kan je mss in een paar stappen doen:

De reeks eindigt wanneer er -1 in kolom C komt te staan. De cel rechtsonder geeft dan je resultaat.

De stappen kan je combineren (genest inbouwen) in 1 formule. Alleen moet het aantal repetities dan altijd >= aan het max aantal tekens dat je zoekt. Of je moet uitgebreidere foutcorrectie inbouwen :)

[ Bericht 6% gewijzigd door DumDaDum op 19-01-2012 12:35:50 ]
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
  donderdag 19 januari 2012 @ 14:34:59 #191
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_106989429
@Jozd

1=RECHTS(B3;LENGTE(B3)-VIND.SPEC("|";SUBSTITUEREN(B3;":";"|";3);3))
Vervang het | symbool met een ander mocht deze in je text kunnen voorkomen...
pi_107020590
Beste Fokkers,

Ik heb een Vloopup gemaakt die bij een match het woordje "Match" presenteert in de gewenste kolom en wanneer er geen match is komt er #N/A te staan.

Alleen nu vroeg ik me af of het mogelijk was of in geval er geen match is en er #N/A in het veld komt te staan, ik een voorgedefinieerd woord kan laten verschijnen.

Is dit mogelijk met wat Jut & Jul Excel, of moet daar flink voor geprogrammeerd worden?

Excel 2010 (Engels)

Bedankt alvast!

Grt. Jeroen
  vrijdag 20 januari 2012 @ 10:35:47 #193
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_107021457
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 09:54 schreef StookerT het volgende:
Beste Fokkers,

Ik heb een Vloopup gemaakt die bij een match het woordje "Match" presenteert in de gewenste kolom en wanneer er geen match is komt er #N/A te staan.

Alleen nu vroeg ik me af of het mogelijk was of in geval er geen match is en er #N/A in het veld komt te staan, ik een voorgedefinieerd woord kan laten verschijnen.

Is dit mogelijk met wat Jut & Jul Excel, of moet daar flink voor geprogrammeerd worden?

Excel 2010 (Engels)

Bedankt alvast!

Grt. Jeroen
1IFERROR(VLOOKUP(zooi),"Niet gevonden")
pi_107021542
Bedankt voor de reactie ralfie, dan zou ik hier op uitkomen:

=IFERROR(VLOOKUP(K2;'Aansluitregister (Gas)'!$D$2:$AF$500;29;0),"Niet gevonden")

Maar die geeft een error....., dus ik zal ergens nog wel een foutje hebben laten staan denk ik.
pi_107021657
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 10:38 schreef StookerT het volgende:
Bedankt voor de reactie ralfie, dan zou ik hier op uitkomen:

=IFERROR(VLOOKUP(K2;'Aansluitregister (Gas)'!$D$2:$AF$500;29;0),"Niet gevonden")

Maar die geeft een error....., dus ik zal ergens nog wel een foutje hebben laten staan denk ik.
Ja, je hebt een , voor niet gevonden, dat moet een ; zijn :s)
pi_107021689
BAM !!!! Hij doet het!

Wat een geniaal programma kan Excel toch zijn. Jesse_ en ralfie, bedankt voor de feedback. :-P
pi_107025268
Luitjes,

Ik heb in een Excel-sheet een databaseje gemaakt met een kolom met data (meervoud van datum :P ) staan. Nu wil ik in een andere cel een totaalsom hebben voor een maand. Bijvoorbeeld er zijn 19 records met een datum die in oktober vallen, dan wil ik in die cel '19' zien staan.

Ik heb al gekloot met COUNTIF en SUMPRODUCT, maar ik kom er niet echt uit.
pi_107027228
wil je nu de som of het aantal records weten?

maak iig eerst een kolom aan met =Month(a1) waarin je dus de maand van alle datums berekend

vervolgens kun je met een simpele =countif(b1:b100,1) tellen hoeveel records er in januari vallen

of met sumif(b1:b100,1,c1:c100) de waarden in kolom C optellen waarbij de maand januari is
Supra Groningam Nihil
pi_107027312
of zonder hulpkolom met een gave sumproduct:

Alleen het aantal records tellen:
=SUMPRODUCT(--(MONTH(A1:A4)=1))

de waarden van de juiste recors optellen:
=SUMPRODUCT(--(MONTH(A1:A4)=1),B1;B4)
Supra Groningam Nihil
pi_107034423
Is het mogelijk om in macro's ergens uit te lezen welke worksheet geselecteerd is?
Ik wil graag iets doen met alleen de worksheet die op dat moment open staat, maar weet niet hoe ik de naam daarvan opvraag ofzo.

Alvast bedankt voor je antwoord.

EDIT:
Het antwoord is heel simpel, gewoon ActiveSheet.Name

[ Bericht 12% gewijzigd door FZN05 op 20-01-2012 18:32:20 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')