Wie zegt dat atheisme een levensbeschouwing is?quote:Op maandag 19 december 2011 11:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Atheïsme heeft als "levensbeschouwing" ook weinig te bieden, dus waarom zou je je daarvoor opofferen? Het enige wat het zegt is "er is geen God", in zwakke of sterke vorm. Meer niet.
Dus wat zegt dit?
De Godwin was er al uitgegaan in dit topic.quote:Op maandag 19 december 2011 11:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Goede vergelijking, hoor. Godwin has entered the building.
Wat is filosofie?quote:Op maandag 19 december 2011 11:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie zegt dat atheisme een levensbeschouwing is?
Ja maar het is gewoon een belangrijk feit. Er is gewoon een hoop ellende veroorzaakt in de naam van de vele religies die we kennen.quote:Op maandag 19 december 2011 11:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Atheïsme heeft als "levensbeschouwing" ook weinig te bieden, dus waarom zou je je daarvoor opofferen? Het enige wat het zegt is "er is geen God", in zwakke of sterke vorm. Meer niet.
Misschien is de godwin een beetje jammer. Maar ergens klopt het wel.quote:Op maandag 19 december 2011 11:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Goede vergelijking, hoor. Godwin has entered the building.
Ja niet, het ontkennen van een willekeurig fantasiefiguur kun je moeilijk een levensbeschouwing noemen he.quote:Op maandag 19 december 2011 11:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
En als de balans dan teveel naar de negatieve kant uitwijkt, dan moeten we maar beslissen dat religie "afgeschaft zou moeten worden"?quote:Op maandag 19 december 2011 11:51 schreef Molurus het volgende:
Hieruit volgt dat daar waar we ons afvragen wat nu precies de positieve effecten van religie zijn het heel duidelijk is wat de negatieve effecten zijn.
Atheisme is een godsdienstfilosofie.quote:Op maandag 19 december 2011 11:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het ontgaat me wat die vraag met mijn vraag te maken heeft.
Kolder.quote:Op maandag 19 december 2011 11:57 schreef heartz het volgende:
[..]
Atheisme is een godsdienstfilosofie.
Geen godsdienstwetenschap.
Vooralsnog dan
Dat zeg ik niet. Maar zuiver het erkennen dat de balans wel eens negatief zou kunnen zijn lijkt me al een enorme stap vooruit. Tenslotte zijn we nog steeds allemaal min of meer gehersenspoeld met het idee dat religie een speciaal soort respect verdient.quote:Op maandag 19 december 2011 11:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En als de balans dan teveel naar de negatieve kant uitwijkt, dan moeten we maar beslissen dat religie "afgeschaft zou moeten worden"?
Er werd gevraagd:quote:Op maandag 19 december 2011 11:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik stel dat dat een flauwekulvraag is, omdat je dan atheïsme kennelijk als een soort levensbeschouwing ziet. Waarom anders die vergelijking trekken?quote:Op maandag 19 december 2011 11:43 schreef Daniel1976 het volgende:
Hoeveel atheïsten met een bomgordel die zichzelf opblazen in de naam van het atheïsme.
Ehm, nee... dat is het niet.quote:Op maandag 19 december 2011 11:57 schreef heartz het volgende:
[..]
Atheisme is een godsdienstfilosofie.
Door mensen, in naam van religie. Omdat religie het kader was en is waarin veel mensen dachten en denken.quote:Op maandag 19 december 2011 11:55 schreef Daniel1976 het volgende:
Ja maar het is gewoon een belangrijk feit. Er is gewoon een hoop ellende veroorzaakt in de naam van de vele religies die we kennen.
Het is (althans, in mijn ogen) het ontbreken van elk geloof in een bovennatuurlijk opperwezen.quote:
Als we het erover eens zijn dat atheisme geen levensbeschouwing is,quote:Op maandag 19 december 2011 11:58 schreef Haushofer het volgende:
Ik stel dat dat een flauwekulvraag is, omdat je dan atheïsme kennelijk als een soort levensbeschouwing ziet. Waarom anders die vergelijking trekken?
Ik zie wel graag een recent wetenschappelijk artikel die dat claimt.quote:Op maandag 19 december 2011 11:58 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Kolder.
Het ontkennen van de smurfen is ook geen godsdienstfilosofie.
Jammer dat dit elke keer weer uitgelegd moet worden. Atheisme is niet de aanname dat er geen god bestaat, maar de constatering dat er geen redenen zijn om aan te nemen dat er wel een god bestaat. Een subtiel maar wel cruciaal verschil.quote:Op maandag 19 december 2011 12:01 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik zie wel graag een recent wetenschappelijk artikel die dat claimt.
Het is vooralsnog een aanname. Voor zover ik weet.
Deze discussie heb is toch al geweest.
Ja, absoluut. Maar als ik zie hoe hartstochtelijk sommige mensen hier hun atheïstisch standpunt lopen te verkondigen, zie ik een bijna levensbeschouwelijke benadering. Ik zie niet zoveel verschil tussen apologeten die wetenschap misbruiken om hun Christen-zijn kracht bij te zetten (denk aan een Lane Craig), en mensen als Dawkins die wetenschap misbruiken om met "wetenschappelijke zekerheid" uitspraken te gaan doen over de Godsvraag.quote:Op maandag 19 december 2011 12:01 schreef Molurus het volgende:
Als we het erover eens zijn dat atheisme geen levensbeschouwing is,
Waar misbruikt hij de wetenschap? Wil je dat even toelichten?quote:Op maandag 19 december 2011 12:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar als ik zie hoe hartstochtelijk sommige mensen hier hun atheïstisch standpunt lopen te verkondigen, krijgt het bij mij wel een levensbeschouwelijke benadering. Ik zie niet zoveel verschil tussen apologeten die wetenschap misbruiken om hun Christen-zijn kracht bij te zetten (denk aan een Lane Craig), en mensen als Dawkins die wetenschap misbruiken om met "wetenschappelijke zekerheid" uitspraken te gaan doen over de Godsvraag.
Ik zie daar een paradox
Ah, dank je voor het weer eens noemen van die man.quote:
Hij benadert zover ik kan zien de Godsvraag als een soort wetenschappelijke hypothese.quote:Op maandag 19 december 2011 12:04 schreef Daniel1976 het volgende:
Waar misbruikt hij de wetenschap? Wil je dat even toelichten?
Je hoeft het niet met em eens te zijn, ik moet ook weinig van em hebben, maar die man is echt niet dom hoorquote:Op maandag 19 december 2011 12:04 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ah, dank je voor het weer eens noemen van die man.
Zelden zo hard gelachen.
Waarom zou dat "misbruiken van wetenschap" zijn ?quote:Op maandag 19 december 2011 12:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hij benadert zover ik kan zien de Godsvraag als een wetenschappelijke hypothese.
Nog een keer dan maar weer?quote:Op maandag 19 december 2011 12:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jammer dat dit elke keer weer uitgelegd moet worden. Atheisme is niet de aanname dat er geen god bestaat, maar de constatering dat er geen redenen zijn om aan te nemen dat er wel een god bestaat. Een subtiel maar wel cruciaal verschil.
En het valt vooralsnog onder godsdienstfilosofie, dus niet religie! Zie bron.quote:Atheïsme is
1.de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden[1], of
2.de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.[2]
In het eerste geval is atheïsme het tegenovergestelde van theïsme.[3]
Het verschil tussen deze twee definities kan tot verwarring leiden, in het bijzonder als ze door elkaar gebruikt worden.[4] In de filosofie wordt traditioneel meestal de tweede definitie gehanteerd[5], in het dagelijks spraakgebruik wordt vaak de eerste definitie gehanteerd.
Het woord atheïsme komt van het Grieks: het voorvoegsel 'α' (a) betekent 'niet' en het woord 'θεος' (theos) betekent 'god' of 'godheid'.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme
Dat beweer ik ook niet. Maar dat juist een op zich intelligent iemand zichzelf toch zo weet te bedotten...quote:Op maandag 19 december 2011 12:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je hoeft het niet met em eens te zijn, ik moet ook weinig van em hebben, maar die man is echt niet dom hoor
quote:. . try as I might, and even with the benefit of intact margins throughout the pages of Scripture, I found it impossible to pick up the Bible without it being rent in two. I had to make a decision between evolution and Scripture. Either the Scripture was true and evolution was wrong or evolution was true and I must toss out the Bible. . . . It was there that night that I accepted the Word of God and rejected all that would ever counter it, including evolution. With that, in great sorrow, I tossed into the fire all my dreams and hopes in science.
Oh ja, als Jantje in de wasbak schijt doe jij het ook.quote:Op maandag 19 december 2011 12:06 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Waarom zou dat "misbruiken van wetenschap" zijn ?
Immers, christelijke apologeten betreden met creationisme en wat dies meer zij eveneens het terrein van de wetenschap.
Gelijke monniken....
En als een Christen dat tegen jou zegt? Hoe vat je dat op? Vind je dat niet oneindig arrogant?quote:Op maandag 19 december 2011 12:08 schreef Telecaster het volgende:
Dat beweer ik ook niet. Maar dat juist een op zich intelligent iemand zichzelf toch zo weet te bedotten...
Ah ja. Ik vergeet dat wel eens - voor religie is "respect" inderdaad bijna altijd eenrichtigsverkeer.quote:Op maandag 19 december 2011 12:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Oh ja, als Jantje in de wasbak schijt doe jij het ook.
Nee, dat levert een intellectueel eerlijk wereldbeeld op.
Het gaat verder dan dat, niet alleen weerhoudt het men niet van gruweldaden, het verschaft een legitimatie, een vergoeilijking waar anders geen bestond, het verlaagt de drempel.quote:Op maandag 19 december 2011 11:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat is volgens jou de implicatie van deze "challenge"? Dat religie mensen niet weerhoudt om gruweldaden te plegen?
Elke vorm van het onwetenschappelijke dat authoriteit claimt, waarheid claimt.quote:En wat wordt hier verstaan onder "religie"? Georganiseerde religie? Geloof in het bovennatuurlijke? Of iets anders?
Sja. Ik haal mijn schouders er dan over op.quote:Op maandag 19 december 2011 12:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En als een Christen dat tegen jou zegt? Hoe vat je dat op? Vind je dat niet oneindig arrogant?
Ik zou dat eerder willen doortrekken naar "dogmatische ideologie in het algemeen".quote:Op maandag 19 december 2011 12:11 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Het gaat verder dan dat, niet alleen weerhoudt het men niet van gruweldaden, het verschaft een legitimatie, een vergoeilijking waar anders geen bestond, het verlaagt de drempel.
"for good men to do evil, that takes religion"
Dat lijkt me niet meer dan zeer verstandig.quote:Op maandag 19 december 2011 12:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hij benadert zover ik kan zien de Godsvraag als een wetenschappelijke hypothese.
JUIST!quote:Op maandag 19 december 2011 12:11 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Het gaat verder dan dat, niet alleen weerhoudt het men niet van gruweldaden, het verschaft een legitimatie, een vergoeilijking waar anders geen bestond, het verlaagt de drempel.
"for good men to do evil, that takes religion"
[..]
Elke vorm van het onwetenschappelijke dat authoriteit claimt, waarheid claimt.
"Bijna altijd"? Dat ligt aan de kringen waar je je in verkeert, denk ikquote:Op maandag 19 december 2011 12:10 schreef Telecaster het volgende:
Ah ja. Ik vergeet dat wel eens - voor religie is "respect" inderdaad bijna altijd eenrichtigsverkeer.
Dat dat vaak gebeurt is in de geschiedenis impliceert dikgedrukte nietquote:Op maandag 19 december 2011 12:11 schreef NDAsilenced het volgende:
Tsja, dan verschillen we daar van mening. Ik vind het belachelijk. En zoals ik zei, het grappige is dat veel collega-wetenschappers dat met mij eens zijnquote:Op maandag 19 december 2011 12:13 schreef Daniel1976 het volgende:
Dat lijkt me niet meer dan zeer verstandig.
Sja. Om jouw analogie maar eens, no pun intended, door te trekken:quote:Op maandag 19 december 2011 12:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Bijna altijd"? Dat ligt aan de kringen waar je je in verkeert, denk ik
http://atheism.about.com/od/aboutreligion/p/RespectReligion.htmquote:Respecting religion, religious beliefs, and religious believers does not and cannot include treating them with kid gloves. If believers want respect, then they must be treated as adults who are responsible and culpable for what they assert — for better and for worse. This means that their claims should be treated seriously with substantive responses and critiques, if criticism is warranted. If believers are willing to present their position in a rational, coherent manner, then they deserve a rational and coherent response — including critical responses. If they are unwilling or unable to present their views in a rational and coherent manner, then they should anticipate being dismissed with little afterthought.
Dat zeg ik, volg eens een paar colleges van Herman Philipse, vooral over "De vlucht in het irrationele".quote:Op maandag 19 december 2011 12:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, dan verschillen we daar van mening. Ik vind het belachelijk. En zoals ik zei, het grappige is dat veel collega-wetenschappers dat met mij eens zijn![]()
Daar ben ik het mee eens.quote:If believers are willing to present their position in a rational, coherent manner, then they deserve a rational and coherent response — including critical responses.
"Being dismissed" als in "rational en coherent"? Als in "ik ga jouw levenbeschouwelijke houding overnemen"?quote:If they are unwilling or unable to present their views in a rational and coherent manner, then they should anticipate being dismissed with little afterthought.
Ik snap dat mensen als Philipse, Hitchens en Dawkins vooral kritiek hebben op religieus fundamentalisme. En in vrijwel alle gevallen ben ik het daarin hartstochtelijk met ze eens. Maar wat ik zorgelijk vind, is de manier waarop naar aanleiding van hun schrijfsels over religie in het algemeen wordt gekeken. Daar vind ik dit soort mensen vaak domweg te kort door de bocht gaanquote:Spiritualiteit reikt methodes aan om te ervaren ”Oh, verdomd, dat is God‘. Overigens, stel dat je die ervaring hebt gehad, dan wil dat nog niet zeggen dat God ook daadwerkelijk bestaat.“ Want misschien zijn het domweg wat stofjes in je hersenen die die eenheidservaring teweegbrengen. "De vraag of God bestaat, doet er eigenlijk niet toe.“ Het gaat om de ervaring, het inzicht.
Christopher Hitchens formuleerde het exact zoals ik net deed.quote:Op maandag 19 december 2011 12:07 schreef heartz het volgende:
En het valt vooralsnog onder godsdienstfilosofie, dus niet religie! Zie bron.
Voor zover ik weet dan, ik heb nog steeds geen bronnen gezien die anders beweren.
Maar: heb je het dan over religie, met alle organisatie, hierarchie, dogma's en machtspolitiek die daar in het algemeen bij komen kijken, of (persoonlijk) geloof, zoals die de ervaring, het inzicht uit je Benimaquote?quote:Op maandag 19 december 2011 12:30 schreef Haushofer het volgende:
Maar wat ik zorgelijk vind, is de manier waarop naar aanleiding van hun schrijfsels over religie in het algemeen wordt gekeken.
Ja, je hebt gelijk; ik heb het vooral over de persoonlijke ervaring, maar ook over b.v. de positieve rol die het Christendom heeft gespeeld in bepaalde ontwikkelingen. Waarom dat dan wordt afgedaan met "zonder Christendom was dit ook wel gelukt", snap ik nooit zo goed. Dat lijkt me nogal triviaal.quote:Op maandag 19 december 2011 12:35 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Maar: heb je het dan over religie, met alle hierarchie, dogma's en machtspolitiek die daar in het algemeen bij komt kijken, of geloof, zoals die de ervaring, het inzicht uit je Benimaquote?
Dat zijn natuurlijk wel twee compleet andere zaken.
Zeg je nu dat het triviaal is dat dat zonder het Christendom ook wel was gelukt? Waaruit bestaat die positieve rol dan?quote:Op maandag 19 december 2011 12:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijk; ik heb het vooral over de persoonlijke ervaring, maar ook over b.v. de positieve rol die het Christendom heeft gespeeld in bepaalde ontwikkelingen. Waarom dat dan wordt afgedaan met "zonder Christendom was dit ook wel gelukt", snap ik nooit zo goed. Dat lijkt me nogal triviaal.
Ook ik ben benieuwd naar de argumentatie blij die claim.quote:Op maandag 19 december 2011 12:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zeg je nu dat het triviaal is dat dat zonder het Christendom ook wel was gelukt? Waaruit bestaat die positieve rol dan?
Hoezo is het populairquote:Op maandag 19 december 2011 12:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Christopher Hitchens formuleert het exact zoals ik het deed.Nou snap ik best dat de uitleg die wiki eraan geeft populair is en dat veel atheisten weinig geven om het subtiele verschil.
quote:Het gaat verder dan dat, niet alleen weerhoudt het men niet van gruweldaden, het verschaft een legitimatie, een vergoeilijking waar anders geen bestond, het verlaagt de drempel.
Ik snap niet helemaal wat je zegt.quote:Op maandag 19 december 2011 12:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat dat vaak gebeurt is in de geschiedenis impliceert dikgedrukte niet
Gelovigen vechten graag met stromannen wanneer het gaat om mensen die hun overtuigingen verwerpen.quote:
Ik zou het gewoon een beschouwing noemen. A-smurfisme zou je neem ik aan ook niet omschrijven als een filosofie.quote:Op maandag 19 december 2011 12:46 schreef heartz het volgende:
Het is een beschouwing/ filosofie over religie (en dus geen religie). Of niet dan?
Zoals gezegd: voor de meeste mensen, met name de meeste atheisten, is het subtiele verschil dat ik aangaf helemaal niet interessant. En eerlijk gezegd vind ik het ook niet erg relevant, alleen voor zover mensen erop staan atheisme uit te leggen als een filosofie.quote:Op maandag 19 december 2011 12:46 schreef heartz het volgende:
Ik zie wel graag een uitleg een met redelijke bron(nen) die mijn argument kan ontkrachten.
En waarom is de bron niet niet goed. Heb je gezien welke bronnen er gebruikt zijn?
Atheisme is geen uitvinding, laat staan een nieuwe uitvinding.quote:Op maandag 19 december 2011 12:46 schreef heartz het volgende:
Atheisme is toch geen nieuwe uitvinding? Misschien in Europa een verademing na de Franse Revolutie door de dominantie van de kerk.
Nou lekker inhoudelijk weer. Mooi aangevuld met bronnen enzo.quote:Op maandag 19 december 2011 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gelovigen vechten graag met stromannen wanneer het gaat om mensen die hun overtuigingen verwerpen.
[..]
Ik zou het gewoon een beschouwing noemen. A-smurfisme zou je neem ik aan ook niet omschrijven als een filosofie.
[..]
Zoals gezegd: voor de meeste mensen, met name de meeste atheisten, is het subtiele verschil dat ik aangaf helemaal niet interessant. En eerlijk gezegd vind ik het ook niet erg relevant, alleen voor zover mensen erop staan atheisme uit te leggen als een filosofie.
[..]
Atheisme is geen uitvinding, laat staan een nieuwe uitvinding.
OK, bedankt voor de toelichting.quote:Op maandag 19 december 2011 12:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijk; ik heb het vooral over de persoonlijke ervaring, maar ook over b.v. de positieve rol die het Christendom heeft gespeeld in bepaalde ontwikkelingen.
Sja."What-Iffery". Leuk voor de regenachtige zondagmiddag, maar verder heb je er weinig aan.quote:Waarom dat dan wordt afgedaan met "zonder Christendom was dit ook wel gelukt", snap ik nooit zo goed. Dat lijkt me nogal triviaal.
Maar: geloof je dan niet in blauwe smurven, of niet in groene smurven..?quote:
Zoals ik het zie is er helemaal niets van enige relevantie om aan te vullen, dat gaf ik al aan.quote:Op maandag 19 december 2011 12:57 schreef heartz het volgende:
[..]
Nou lekker inhoudelijk weer. Mooi aangevuld met bronnen enzo.![]()
?quote:
Hoe kom je daarbij? Voor zover ik kan zien spreek ik je nergens direct aan op wat dan ook?quote:Op maandag 19 december 2011 12:57 schreef heartz het volgende:
Nou je hebt echt mijn overtuigingen omvergeworpen, je lijkt ook overtuigd te zijn te weten wat mijn overtuigingen zijn. Waarom word je persoonlijk?
Volgens mij heb je niet daadwerkelijk ergens een argument, maar anders heb ik het gemist. Je staat er blijkbaar op om atheisme uit te leggen als een godsdienstfilosofie, gebaseerd op een in mijn ogen muggezifterige, oppertunistische maar vooral incorrecte uitleg van het begrip "atheisme".quote:Op maandag 19 december 2011 12:57 schreef heartz het volgende:
Ik vraag je gewoon op de inhoud van mijn argument in te gaan, je vertoont hetzelfde gedrag als een gelovige.
Oh maar wacht, dat geloof je vast niet.![]()
Sja. Atheisme (nogmaals, ik ben niet zo gek op die term) is natuurlijk net zomin "ook gewoon maar een vorm van religie" als in het geheel niet naar voetbal kijken "ook gewoon maar een vorm van naar voetbal kijken" is.quote:Op maandag 19 december 2011 13:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je staat er blijkbaar op om atheisme uit te leggen als een godsdienstfilosofie, gebaseerd op een in mijn ogen muggezifterige, oppertunistische maar vooral incorrecte uitleg van het begrip "atheisme".
Sorry als ik iets verkeerd heb opgevat.quote:Op maandag 19 december 2011 13:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals ik het zie is er helemaal niets van enige relevantie om aan te vullen, dat gaf ik al aan.
[..]
?
[..]
Hoe kom je daarbij? Voor zover ik kan zien spreek ik je nergens direct aan op wat dan ook?
[..]
Volgens mij heb je niet daadwerkelijk ergens een argument, maar anders heb ik het gemist. Je staat er blijkbaar op om atheisme uit te leggen als een godsdienstfilosofie, gebaseerd op een in mijn ogen muggezifterige, oppertunistische maar vooral incorrecte uitleg van het begrip "atheisme".
Waarschijnlijk wel, maar dat is een zuiver hypothetische vraag. Zoals ik aanstipte, ik vind het niet zo'n belangrijk vraagstuk, eigenlijk.quote:Op maandag 19 december 2011 12:39 schreef Molurus het volgende:
Zeg je nu dat het triviaal is dat dat zonder het Christendom ook wel was gelukt?
Precies mijn punt. Als ik positief ben over de rol van het Christendom in bepaalde zaken, staan er hier mensen in de rij om me te moeten vertellen dat dit "zonder het Christendom ook wel gelukt was".quote:Op maandag 19 december 2011 12:57 schreef Telecaster het volgende:
Sja."What-Iffery". Leuk voor de regenachtige zondagmiddag, maar verder heb je er weinig aan.
Geen probleem, it happens.quote:Op maandag 19 december 2011 13:18 schreef heartz het volgende:
[..]
Sorry als ik iets verkeerd heb opgevat.
Merk op dat ik ook helemaal niets heb gezegd of gesuggereerd t.a.v. jouw levensovertuiging.quote:Op maandag 19 december 2011 13:18 schreef heartz het volgende:
Maar als ik het goed begrijp beschuldig je mij van het uitkiezen van een 'populaire' bron richting 'mijn levensovertuiging'.
Het argument is de beschrijving van wiki over atheisme met een bron erbij, waar de discussie over gaat. Ik zeg overigens ook niets over mn levensovertuiging.
Ik had het over een populaire uitleg, niet over een bron.quote:Op maandag 19 december 2011 13:18 schreef heartz het volgende:
Ik maak dat op uit een reactie van jou waarin je zegt dat het een popu bron voor degenen is die het graag zo willen zien. Dat doet denken dat ik bewust voor die bron gekozen heb wegens mijn levensovertuiging. Wat jij nu ontkent en wat ik al meteen ontkende.
Vervolgens vraag ik waarom je de bron zo ziet.
Vervolgens vraag ik je de inhoud van die bron te ontkrachten, wat je tot nog toe niet hebt gedaan.
Al genoeg gecorrigeerd lijkt me zo.quote:
Whehe die popu uitleg is toch van die bron. Ik heb de uitleg geplaatst met de bron erbij.quote:Op maandag 19 december 2011 13:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geen probleem, it happens.
[..]
Merk op dat ik ook helemaal niets heb gezegd of gesuggereerd t.a.v. jouw levensovertuiging.
[..]
Ik had het over een populaire uitleg, niet over een bron.
En ik maar hopen dat je inhoudelijk zou worden.quote:Al genoeg gecorrigeerd lijkt me zo.
Jammer dat je over mijn vervolgvraag heen leest, maar ik zal hem voor het gemak en de duidelijkheid herhalen:quote:Op maandag 19 december 2011 13:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, maar dat is een zuiver hypothetische vraag. Zoals ik aanstipte, ik vind het niet zo'n belangrijk vraagstuk, eigenlijk.
Als ik b.v. Paulus' zijn brieven lees, lees ik een vorm van universalisme die voor die tijd en in die cultuur uniek was (zie ook b.v. Alain Badiout). Dat die ideeën ook in een andere omgeving met een niet-theïstische inslag bedacht kunnen worden, lijkt me vrij evident.
Wordt de waardering daar dan minder van?
Voor de meeste mensen zit er eenvoudig geen verschil tussen "atheisme is de aanname dat er geen god bestaat" en "atheisme is de constatering dat er geen redenen zijn om aan te nemen dat er wel een god bestaat". De eerste formulering is eenvoudig korter dan de tweede.quote:Op maandag 19 december 2011 13:29 schreef heartz het volgende:
[..]
Whehe die popu uitleg is toch van die bron. Ik heb de uitleg geplaatst met de bron erbij.
[..]
En ik maar hopen dat je inhoudelijk zou worden.
Daarmee is de uitleg van wiki niet onjuist toch?quote:Op maandag 19 december 2011 13:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen zit er eenvoudig geen verschil tussen "atheisme is de aanname dat er geen god bestaat" en "atheisme is de constatering dat er geen redenen zijn om aan te nemen dat er wel een god bestaat". De eerste formulering is eenvoudig korter dan de tweede.
Het verschil wordt pas relevant als je, zoals jij, erop staat atheisme uit te leggen als een godsdienstfilosofie.
Of vind je asmurfisme ook een godsdienstfilosofie?
Duidelijk. Er is geen enkel bewijs voor een godheid, voor geen enkele van alle miljoenen verzonnen godheden. Er is wel bewijs tegen het bestaan en de invloed van die godheden.quote:Op maandag 19 december 2011 13:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen zit er eenvoudig geen verschil tussen "atheisme is de aanname dat er geen god bestaat" en "atheisme is de constatering dat er geen redenen zijn om aan te nemen dat er wel een god bestaat". De eerste formulering is eenvoudig korter dan de tweede.
Het verschil wordt pas relevant als je, zoals jij, erop staat atheisme uit te leggen als een godsdienstfilosofie.
Of vind je asmurfisme ook een godsdienstfilosofie?
Dat heb ik ook niet gezegd, voor de meeste mensen zijn beide formuleringen synoniem. In die zin is de uitleg van wiki niet onjuist. Maar als je daaruit meent af te kunnen leiden dat atheisme een godsdienstfilosofie dan is dat wel regelrecht onjuist.quote:Op maandag 19 december 2011 13:34 schreef heartz het volgende:
[..]
Daarmee is de uitleg van wiki niet onjuist toch?
Want dat leg je niet uit.
Het ging over de vraag of atheisme een godsdienstfilosofie is.quote:Op maandag 19 december 2011 13:34 schreef heartz het volgende:
Nee atheimse is geen religie, maar dat wisten we al.
Dat Asmurfisme is echt geen argument.quote:Op maandag 19 december 2011 13:35 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Duidelijk. Er is geen enkel bewijs voor een godheid, voor geen enkele van alle miljoenen verzonnen godheden. Er is wel bewijs tegen het bestaan en de invloed van die godheden.
Dat maakt het zo onwaarschijnlijk. Dat ik op grond hiervan god ontken, net als dat ik het bestaan van de smurfen ontken.
Want het is geen beschouwing over religie?quote:Op maandag 19 december 2011 13:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat heb ik ook niet gezegd, voor de meeste mensen zijn beide formuleringen synoniem. In die zin is de uitleg van wiki niet onjuist. Maar als je daaruit meent af te kunnen leiden dat atheisme een godsdienstfilosofie dan is dat wel regelrecht onjuist.
[..]
Het ging over de vraag of atheisme een godsdienstfilosofie is.
Beantwoord anders eens mijn vraag: is asmurfisme een godsdienstfilosofie?quote:Op maandag 19 december 2011 13:37 schreef heartz het volgende:
[..]
Dat Asmurfisme is echt geen argument.
Hoe noem je een beschouwing/ filosofie over de tekenfilm smurfen?
Hoe noem je een beschouwing/ filosofie over het concept smurfen?
Jahoor het is een valide argument. Het maakt niet uit wat voor sprookjes figuur je ontkent.quote:Op maandag 19 december 2011 13:37 schreef heartz het volgende:
[..]
Dat Asmurfisme is echt geen argument.
Hoe noem je een beschouwing/ filosofie over de tekenfilm smurfen?
Hoe noem je een beschouwing/ filosofie over het concept smurfen?
Waarop slaat die vraag? Ik snap je vraag niet. Leg maar uit als je wil.quote:Op maandag 19 december 2011 13:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Beantwoord anders eens mijn vraag: is asmurfisme een godsdienstfilosofie?
Asmurfisme is, analoog, de aanname dat er geen smurf of smurfen bestaan.quote:Op maandag 19 december 2011 13:42 schreef heartz het volgende:
[..]
Waarop slaat die vraag? Ik snap je vraag niet. Leg maar uit als je wil.
Misschien mis ik iets.
Is asmurfisme een godsdienst of religie?
Zo ja, dan valt het niet onder godsdiensfilosofie, want het is een religie.
Zo nee, wat is asmurfisme? Wat probeer je ermee te definieren?
Als je dat zou willen concretiseren?
quote:Op maandag 19 december 2011 13:42 schreef heartz het volgende:
Dus de inhoud van wiki is juist? Dat heb je ook niet beantwoordt.
quote:Op maandag 19 december 2011 13:37 schreef Molurus het volgende:
voor de meeste mensen zijn beide formuleringen synoniem. In die zin is de uitleg van wiki niet onjuist.
Als je 'smurfisme' als een godsdienst of religie ziet, wel ja.quote:Op maandag 19 december 2011 13:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Smurfisme is, analoog, de aanname dat er geen smurf of smurfen bestaan.
Ik herhaal mijn vraag: is asmurfisme een godsdienstfilosofie?
Hypothetische smurfisten zou ik inderdaad als religieus omschrijven. Maar om dan maar per analogie asmurfisme te bombarderen tot een godsdienstfilosofie is wat mij betreft grote onzin.quote:Op maandag 19 december 2011 13:51 schreef heartz het volgende:
[..]
Als je 'smurfisme' als een godsdienst of religie ziet, niet nee.
Een atheist gelooft niet in god(en) (godsdienstfilosofie).
Is smurfisme dus een echte godsdienst is de vraag.
Als smurfisme een echte godsdienst is, kan het één van de besproken onderwerpen zijn bij godsdienstfilosofie. Als atheisten het interessant vinden hun beschouwingen daarover te uiten.
Sorryquote:
Geen probleem.quote:Op maandag 19 december 2011 13:54 schreef heartz het volgende:
[..]
Sorry
Bedankt voor deze reactie, ik had hem over het hoofd gezien.![]()
Ik kan er ook nix aan doen. We categoriseren nou eenmaal bijna alles.quote:Op maandag 19 december 2011 13:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hypothetische smurfisten zou ik inderdaad als religieus omschrijven. Maar om dan maar per analogie asmurfisme te bombarderen tot een godsdienstfilosofie is wat mij betreft grote onzin.
Dat geloof ik wel hoor.quote:En het zal je misschien verbazen: de meeste atheisten vinden de godhypothese niet interessanter dan de smurfhypothese.
Het gaat er niet in he.quote:Op maandag 19 december 2011 13:51 schreef heartz het volgende:
[..]
Als je 'smurfisme' als een godsdienst of religie ziet, wel ja.
Een atheist gelooft niet in god(en) (godsdienstfilosofie).
Is smurfisme dus een echte godsdienst is de vraag.
Als smurfisme een echte godsdienst is, kan het één van de besproken onderwerpen zijn bij godsdienstfilosofie. Als atheisten het interessant vinden hun beschouwingen daarover te uiten.
Het gaat er bij jou maar niet in hequote:Op maandag 19 december 2011 13:56 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het gaat er niet in he.
Een atheïst ontkent het bestaan van één of meerdere godheden net als van de smurfjes hierboven.
Er is geen godsdienstfilosofie van toepassing op het ontkennen van iets.
Goed proberen we het weer anders, als jij stelt dat harry potter niet bestaat. Is dat godsdienstfilosofie?
Ik hoopte dat mijn visie daarop inmiddels duidelijk was gewordenquote:Op maandag 19 december 2011 13:30 schreef Molurus het volgende:
Waaruit bestaat dan die positieve rol van religie?
Je zegt positief te zijn over de rol van het Christendom in bepaalde zaken, tot zover was het duidelijk. Wat ik probeer helder te krijgen is: welke zaken, en in welk opzicht was die rol positief?quote:Op maandag 19 december 2011 14:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik hoopte dat mijn visie daarop inmiddels duidelijk was geworden
Als geheel op de wereldgeschiedenis? Dat weet ik niet. De vraag "zou de wereld er zonder religie beter uitzien"? vind ik een irrelevante vraag. Misschien wel, en wellicht kun je zelfs "waarschijnlijk wel" onderbouwen, maar mensen zijn religieuze wezens in de breedste zin van het woord. We zitten er mee "opgezadeld", om het zo maar te zeggenIk zie de religieuze en bijvoorbeeld kunstzinnige of wetenschappelijke aard van de mens niet gescheiden, maar voortvloeisels uit ons bewustzijn.
Sja, dan moet ik weer het verschil gaan uitleggen tussen theisten en theeisten. "Smurfisten" bekt gewoon lekkerder.quote:Op maandag 19 december 2011 14:00 schreef NDAsilenced het volgende:
Ik vind dat er een behoorlijk triviale discussie gaande is nu, smurfisme? gebruik liever Russell's theepot.
En die moet je weer niet gaan verwarren met salafistenquote:Op maandag 19 december 2011 14:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, dan moet ik weer het verschil gaan uitleggen tussen theisten en theeisten. "Smurfisten" bekt gewoon lekkerder.
Ik kan je meegeven dat er mensen zijn die er troost in vinden en Christenen die zich inzetten voor positieve zaken zoals het verrichten van vrijwilligerswerk of het verzorgen voor voedsel voor armen.quote:Op maandag 19 december 2011 14:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je zegt positief te zijn over de rol van het Christendom in bepaalde zaken, tot zover was het duidelijk. Wat ik probeer helder te krijgen is: welke zaken, en in welk opzicht was die rol positief?
Dat mensen inherent gelovig zijn staat hier niet ter discussie.
Krijgen we strax nog HarryPotistenquote:Op maandag 19 december 2011 14:24 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
En die moet je weer niet gaan verwarren met salafisten
Ik vind dat niet meer dan logisch.quote:Op zondag 18 december 2011 17:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een sneer richting het atheïsme?Waarom? Ik kan me intellectueel prima in die stroming vinden, en ik kan Hitchens zijn scherpzinnigheid ook prima waarderen, ook al was ik het niet altijd met em eens
Ik snap alleen niet waarom Dawkins "deze tragedie" zoals jij het verwoordt aanwendt om op (in mijn ogen) populistische wijze atheïsme weer moet noemen, zoals ik in mijn eerdere post aangaf. Dat is alles.
Maar ok, daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn natuurlijk.
Een voorbeeld is de rol die vrouwen werd toegedicht in het vroege Christendom (circa de eerste 2 eeuwen). Zo konden vrouwen ambtelijke posities bekleden in de vroeg-Christelijke kerk en werden abortussen verboden. Een analyse hiervan kun je b.v. in Stark's "Rise of Christianity" lezen (waar ook het één en ander op valt aan te merken volgens sommige godsdiensthistorici, maar dat terzijde), en wat ten dele ook het succes van het vroege Christendom verklaart.quote:Op maandag 19 december 2011 14:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je zegt positief te zijn over de rol van het Christendom in bepaalde zaken, tot zover was het duidelijk. Wat ik probeer helder te krijgen is: welke zaken, en in welk opzicht was die rol positief?
Dat mensen inherent gelovig zijn staat hier niet ter discussie.
Dat zijn mensen die de Heilige Salami aanbidden, toch.?quote:Op maandag 19 december 2011 14:24 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
En die moet je weer niet gaan verwarren met salafisten
a'salami'i'like'em broeder. ;pquote:Op maandag 19 december 2011 14:34 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Dat zijn mensen die de Heilige Salami aanbidden, toch.?
quote:
quote:
Je maakt ons nieuwsgierig, wellicht wil je eens een bewijs posten?quote:Op maandag 19 december 2011 13:35 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Duidelijk. Er is geen enkel bewijs voor een godheid, voor geen enkele van alle miljoenen verzonnen godheden. Er is wel bewijs tegen het bestaan en de invloed van die godheden.
Ons zijn de mensen die mijn posthistorie in F&L niet kennen?quote:Op maandag 19 december 2011 15:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je maakt ons nieuwsgierig, wellicht wil je eens een bewijs posten?
Kennelijk hebben we wel "echte" bewakingscamera's nodig.quote:Op maandag 19 december 2011 12:57 schreef Telecaster het volgende:
Evenzogoed - dat je voor een moraal bepaald geen bijgeloof dat een soort onzichtbare bewakingscamera in de lucht poneert nodig hebt moge duidelijk zijn.
Wellicht. Maar daar ging mijn vraag niet over.quote:Op maandag 19 december 2011 15:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ons zijn de mensen die mijn posthistorie in F&L niet kennen?
Dus als een Christen tegen jou zegt "Ja, maar het is ook nooit bewezen dat God niet bestaat", dan zeg jij niet "da's triviaal, want je kunt immers niet bewijzen dat iets niet bestaat", maar dan presenteer jij vol trots het bewijs dat God niet bestaat of verwijst hem/haar door naar Philipse?quote:Op maandag 19 december 2011 13:35 schreef Daniel1976 het volgende:
Er is wel bewijs tegen het bestaan en de invloed van die godheden.
Spreek voor jezelf.quote:Op maandag 19 december 2011 15:39 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Kennelijk hebben we wel "echte" bewakingscamera's nodig.
Het verhaal is namelijk nogal uitgebreid en per godheid zijn de argumenten verschillend.quote:Op maandag 19 december 2011 15:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus als een Christen tegen jou zegt "Ja, maar het is ook nooit bewezen dat God niet bestaat", dan zeg jij niet "da's triviaal, want je kunt immers niet bewijzen dat iets niet bestaat", maar dan presenteer jij vol trots het bewijs dat God niet bestaat of verwijst hem/haar door naar Philipse?
Is je onwil een bewijs van de afwezigheid van een bewijs dat god niet bestaat of is je onvermogen dat?quote:Op maandag 19 december 2011 16:02 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het verhaal is namelijk nogal uitgebreid en per godheid zijn de argumenten verschillend.
Neem je bijvoorbeeld de christelijke god, dan heb je de bekende problemen die er zijn met een scheppen de god. Het niet werken van bidden. De tekst van saulus dat de werken van god in de schepping zichtbaar zou moeten zijn.
Er is zat indirect bewijs tegen zo ongeveer alle godheden. De enige godheid die lastig te weerleggen is is brahman.
Maar we hebben die argumenten hier al best wel vaak opgelepeld
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |