Ik krijg vooral wat kriebels van de kop:quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:01 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wanneer iemand zijn leven zo in dienst gesteld heeft van het atheïsme en wanneer iemand zoveel mensen zo bewust heeft gemaakt van de sprookjes die religie heten en die persoon deed dat op het scherpst van de snede. Dan mag je tenminste verwachten dat er bij zijn dood iets over gezegd wordt.
Atheïsme word hier neergezet als een soort van levensbeschouwelijke positie, als een soort tegenbeweging. Ik krijg het idee dat het dan dezelfde militante en fundamentalistische trekken zou kunnen krijgen als sommige Christelijke stromingen nu. De "eerlijkheid en eerbiedigheid van het atheïsme"? Ik vind Dawkins zijn manier van "wetenschap gebruiken" om "theïsme tegen te gaan" eerlijk gezegd niet bepaald uitblinken in eerlijkheid en eerbiedigheid, iets wat ik ook in dit topic neer zet. En zoals ik daar stelde, het is treffend dat aanzienlijk wat collega's van mij uit "de wetenschap" mensen als Hitchens en Dawkins ook niet bepaald redelijk vinden wanneer het om religie gaat.quote:Richard Dawkins: Illness made Hitchens a symbol of the honesty and dignity of atheism.
Ik hoef niet aan bepaalde verwachtingen te voldoen, eerlijk gezegd. Het interesseert me ook weinig wat mensen hier van me verwachtenquote:Ik vind dat je je enorm laat kennen met die uitspraak. Het siert je niet. Ik had eigenlijk meer van je verwacht.
Een sneer richting het atheïsme?quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:53 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Indeed.
Ik vind in dit licht het dan ook heel teleurstellend dat uitgerekend Haushofer deze tragedie lijkt aan te grijpen om even een sneer uit te delen richting het Atheïsme en dan met name Dawkins.
Als reactie op religieuze overheersing.quote:Op zondag 18 december 2011 17:45 schreef Haushofer het volgende:
Atheïsme word hier neergezet als een soort van levensbeschouwelijke positie, als een soort tegenbeweging.
Ja, en toch als ongelovige gestorven, daarom aanbidden wij hem.quote:Op zondag 18 december 2011 19:05 schreef OmarKhayyam het volgende:
Hitchens wordt haast neergezet als een martelaar.. Weet men het niet dat hij zichzelf letterlijk de dood in heeft gerookt/gedrinkt..?
Beter zo, dan dat je jezelf (en anderen!) opblaast voor een sprookjes figuur!quote:Op zondag 18 december 2011 19:05 schreef OmarKhayyam het volgende:
Hitchens wordt haast neergezet als een martelaar.. Weet men het niet dat hij zichzelf letterlijk de dood in heeft gerookt/gedrinkt..?
Heb je de reacties ueberhaupt gelezen? Of dacht je.. ach laat ik gewoon maar wat posten.quote:Op zondag 18 december 2011 19:05 schreef OmarKhayyam het volgende:
Je geeft me de indruk van iemand die niet de argumenten tegen zijn positie goed kent of uberhaupt gelezen heeft.quote:Op zondag 18 december 2011 20:29 schreef sneakypete het volgende:
Rust in vrede natuurlijk, maar afgaande op die filmpjes vind ik het allemaal wat goedkoop. Het is erg makkelijk om alleen de negatieve kanten van religie te benoemen en dan 'in debat' te gaan met iemand die omwille van zijn eigen geloofsovertuiging het tegenovergestelde moet beweren.
Je zou kunnen denken dat een echte atheïst nu juist een genuanceerde kijk op de zaak heeft, de voors en tegens af kan wegen zonder zich te laten meeslepen.
In naam van God worden mensenlevens geofferd maar ook gered. Er zijn mensen die enorm lijden onder schuldgevoelens jegens hun God, maar evenzovelen vinden er ook troost en zingeving in.
Waarom wordt iemand die er zijn levenswerk van maakt om slechts één kant van van de zaak te benoemen bejubeld? Meestal gaat daarachter heel wat bijna-religieuze waanzin achter schuil.
En waarom zou dat zo zijn?quote:"Religion is an insult to human dignity. With or without it, you’d have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion
Militant Humanisme?quote:Op zondag 18 december 2011 20:54 schreef sneakypete het volgende:
[..]
En waarom zou dat zo zijn?
Het is bovendien een uitspraak waar je allerlei kanten mee uitkunt. En inderdaad, ik verspil mijn tijd niet aan het lezen van antireligieuze boeken, net zo min als dat ik mijn tijd verspil aan het lezen van religieuze propaganda.
Mensen als Hitchens shoppen gewoon selectief. Alsof we in de vorige eeuw geen WO I, II en een koude oorlog hebben gehad, waarin religie geen rol speelde behalve in die zin dat er regimes waren die het militante humanisme in de praktijk brachten
Genuanceerd? God bestaat niet. Niet half, of een beetje, maar gewoon niet.quote:Op zondag 18 december 2011 20:29 schreef sneakypete het volgende:
Rust in vrede natuurlijk, maar afgaande op die filmpjes vind ik het allemaal wat goedkoop. Het is erg makkelijk om alleen de negatieve kanten van religie te benoemen en dan 'in debat' te gaan met iemand die omwille van zijn eigen geloofsovertuiging het tegenovergestelde moet beweren.
Je zou kunnen denken dat een echte atheïst nu juist een genuanceerde kijk op de zaak heeft, de voors en tegens af kan wegen zonder zich te laten meeslepen.
Het is zo duidelijk dat jij zijn boeken niet gelezen hebtquote:Op zondag 18 december 2011 20:54 schreef sneakypete het volgende:
[..]
En waarom zou dat zo zijn?
Het is bovendien een uitspraak waar je allerlei kanten mee uitkunt. En inderdaad, ik verspil mijn tijd niet aan het lezen van antireligieuze boeken, net zo min als dat ik mijn tijd verspil aan het lezen van religieuze propaganda.
Mensen als Hitchens shoppen gewoon selectief. Alsof we in de vorige eeuw geen WO I, II en een koude oorlog hebben gehad, waarin religie geen rol speelde behalve in die zin dat er regimes waren die het militante humanisme in de praktijk brachten, met alle gevolgen van dien.
Het is klinkklare onzin dat mensen beter (af) zijn zonder religie. Het heeft zo zijn voors en tegens en uiteindelijk bepalen andere factoren (economie, geopolitiek e.d.) veel meer de loop van de geschiedenis.
Welke god? Welke van de miljoenen door mensen verzonnen godenquote:Op zondag 18 december 2011 21:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Genuanceerd? God bestaat niet. Niet half, of een beetje, maar gewoon niet.
Van welk van de 3/ 4 claims binnen die zinnen ben je niet overtuigd?quote:
Daar kan ik mij niet goed iets bij voorstellen.quote:Het is bovendien een uitspraak waar je allerlei kanten mee uitkunt.
Militant humanisme...quote:Mensen als Hitchens shoppen gewoon selectief. Alsof we in de vorige eeuw geen WO I, II en een koude oorlog hebben gehad, waarin religie geen rol speelde behalve in die zin dat er regimes waren die het militante humanisme in de praktijk brachten, met alle gevolgen van dien.
Ken je de 'Hitchens challenge' ?quote:Het is klinkklare onzin dat mensen beter (af) zijn zonder religie. Het heeft zo zijn voors en tegens en uiteindelijk bepalen andere factoren (economie, geopolitiek e.d.) veel meer de loop van de geschiedenis
Sorryquote:Op zondag 18 december 2011 21:21 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Welke god? Welke van de miljoenen door mensen verzonnen goden![]()
Waarom focussen op één daarvan. Dan doe je zoveel onrecht aan die miljoenen anderen.
En daar heeft ie totaan zijn dood nooit een overtuigend antwoord op gekregen. Uiteraard wel op de tegenovergestelde vraag.quote:Op zondag 18 december 2011 21:25 schreef NDAsilenced het volgende:
Ken je de 'Hitchens challenge' ?
"Name me an ethical statement made, --or a moral action taken-- by a 'religious' person in the name of faith-in-God; that could NOT have been made --or taken-- by a non-religious person without involving faith or God."
Hm, waar heb je die vandaan? Ik heb de pocketversie ervan, maar een door Hitchens ingesproken audioboek is wel een mooie aanvulling op m'n verzameling.quote:Op zondag 18 december 2011 22:29 schreef Daniel1976 het volgende:
Ben net maar weer eens begonnen aan God is not Great voorgelezen door hemzelf (audioboek-o-fiel) het blijft een zeer heldere persoonlijkheid...
Hitler was een overtuigd christen en Stalin was opgeleid op een seminarie.quote:Op zondag 18 december 2011 20:54 schreef sneakypete het volgende:
[..]
behalve in die zin dat er regimes waren die het militante humanisme in de praktijk brachten, met alle gevolgen van dien.
quote:
Ik moest lachen. Ja ik heb dat weleens vaker gezegd he. Ik vind dat zo ideaal. Audioboek op je kop en de hond uitlaten fietsen naar mijn werk / boodschappen doen, what ever.quote:Op zondag 18 december 2011 23:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hm, waar heb je die vandaan? Ik heb de pocketversie ervan, maar een door Hitchens ingesproken audioboek is wel een mooie aanvulling op m'n verzameling.
Edit: nevermind, ik zie net dat ik hem al heb.Mag wel s wat vaker kijken wat ik allemaal gewoon op voorraad heb.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |