En dat kan het.quote:Op woensdag 14 december 2011 16:32 schreef jan_billeman het volgende:
Dit topic gaat juist over de pretentie van de filosofie en dat is het antwoord geven op de 'wat is'-vraag om daarmee fundamenten te leggen voor de dingen in de werkelijkheid. Deze pretentie is voorbehouden aan de filosofie en dat maakt haar zinloos.
Inderdaad, einde filosofie -- tenzij filosofie nog iets anders kan.
Goede punten. Maar zonder filosofie is wetenschap slechts een set meetgegevens en nog-niet-verworpen hypotheses. Zonder filosofie is het erg lastig iets samenhangends over ethiek of sociologische verhoudingen te zeggen.quote:Op vrijdag 16 december 2011 14:08 schreef Haushofer het volgende:
Grappige TT.
Ikzelf lees nog wel es artikelen die collega's van mij als "wetenschapsfilosofisch" zouden bestempelen. Wat me daar in opvalt is dat zaken vaak nogal ingewikkeld geformuleerd worden op een manier die imo helemaal niet nodig is om de kern van de zaak duidelijk te maken. Ik vraag me dan ook wel es af wat het nut van dat soort artikelen is.
Verder zie je ook wel es dat wetenschappers filosofische detours maken. Iemand als Richard Dawkins is in mijn ogen daar een mooi voorbeeld van: hij schrijft een heel boek over de Godsvraag, waarin hij een niet-wetenschappelijk vraagstuk ("bestaat God?") met een wetenschappelijke stelligheid tracht te beantwoorden ("we kunnen met grote zekerheid zeggen dat...") Waarin hij in mijn ogen wetenschap en logica misbruikt om zijn frustratie jegens religie een intellectueel fundament te geven.
Dat soort zaken maakt dat ik nogal wantrouwend tegenover "filosofie" ben geworden
Natuurlijk. Maar daar zijn (goede) wetenschappers zich ook van bewust; naar mijn idee heb je daar niet persé wetenschapsfilosofen voor nodig.quote:Op vrijdag 16 december 2011 14:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Goede punten. Maar zonder filosofie is wetenschap slechts een set meetgegevens en nog-niet-verworpen hypotheses.
Jaquote:En, jouw argumentatie volgend, misbruikt Dawkins niet eerder wetenschap dan filosofie?
Je zou je daarentegen ook af kunnen vragen of de ethiek en de sociologische verhoudingen wel zonder meer tot het domein van de wetenschap behoren.quote:Op vrijdag 16 december 2011 14:16 schreef Perrin het volgende:
Zonder filosofie is het erg lastig iets samenhangends over ethiek of sociologische verhoudingen te zeggen.
Helemaal juist / mee eens.quote:Op vrijdag 16 december 2011 14:08 schreef Haushofer het volgende:
Grappige TT.
Ikzelf lees nog wel es artikelen die collega's van mij als "wetenschapsfilosofisch" zouden bestempelen. Wat me daar in opvalt is dat zaken vaak nogal ingewikkeld geformuleerd worden op een manier die imo helemaal niet nodig is om de kern van de zaak duidelijk te maken. Ik vraag me dan ook wel es af wat het nut van dat soort artikelen is.
Verder zie je ook wel es dat wetenschappers filosofische detours maken. Iemand als Richard Dawkins is in mijn ogen daar een mooi voorbeeld van: hij schrijft een heel boek over de Godsvraag, waarin hij een niet-wetenschappelijk vraagstuk ("bestaat God?") met een wetenschappelijke stelligheid tracht te beantwoorden ("we kunnen met grote zekerheid zeggen dat...") Waarin hij in mijn ogen wetenschap en logica misbruikt om zijn frustratie jegens religie een intellectueel fundament te geven.
Dat soort zaken maakt dat ik nogal wantrouwend tegenover "filosofie" ben gewordenEen houding die ik ook wel es bij collega's bespeur, trouwens. Zo ken ik onder collega's weinig mensen die enthousiast waren over Dawkin's "The God delusion", terwijl ik buiten wetenschappelijke kringen nogal es mensen erg enthousiast hoor zijn. Opvallend
Klopt. En dat is maar goed ook.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:43 schreef Perrin het volgende:
Veel concepten laten zich bar moeilijk in taal vangen trouwens. Probeer maar eens de smaak van een bepaalde wijn te communiceren, of de geur van een bepaalde bloem, of complexe abstracte concepten (zoals filosofie) en alle impliciete/taciete/stille kennis.
Maar daarom snap ik de stelling dat taal een soort kader is waar je als mens conceptueel in gevangen zou zitten niet zo.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:53 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Klopt. En dat is maar goed ook.
Laat de ervaring de ervaring.
Ik ook niet. Ik kan me wel voorstellen dat je in een bepaald model / wereldbeeld gevangen zit. Maar dat is iets anders. Taal heeft wel een structuur, die tot op zekere hoogte een bepaalde voorstelling van zaken opdringt. Bijvoorbeeld het object-eigenschap model. In de natuurkunde is dat tot het extreme doorgetrokken. Een object is niets meer dan een bundeltje eigenschappen.quote:Op vrijdag 16 december 2011 16:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar daarom snap ik de stelling dat taal een soort kader is waar je als mens conceptueel in gevangen zou zitten niet zo.
Het waarheidsbegrip heeft een functie. Het dient om aan te duiden dat iets zo is. Het belang ervan wordt duidelijk als er misstanden plaatsvinden. Want voorafgaande aan de vraag of het misstanden zijn of niet, is er een feitelijk voorstelling van zaken nodig. Dat kan niet zomaar een literaire uitdrukking zijn.quote:Op vrijdag 16 december 2011 10:30 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Daarmee wordt nu juist via de achterdeur toch weer vastgehouden aan dat foeilelijke waarheidsbegrip.
Die common sense opvatting had ik nu juist niet voor ogen. Het ging mij enkel om een Rortyaanse opvatting van het waarheidsbegrip, namelijk de pretentie van de filosofie om onze werkelijkheid van een diepere (meer 'ware') fundament te voorzien. Het gaat hier om niets minder dan de belofte van de kentheorie.quote:Op vrijdag 16 december 2011 17:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het waarheidsbegrip heeft een functie. Het dient om aan te duiden dat iets zo is. Het belang ervan wordt duidelijk als er misstanden plaatsvinden. Want voorafgaande aan de vraag of het misstanden zijn of niet, is er een feitelijk voorstelling van zaken nodig. Dat kan niet zomaar een literaire uitdrukking zijn.
Het waarheidsbegrip is ook van belang om te ontsnappen aan de neiging alleen je eigen situatie, en je beleving daarbij, serieus te nemen. Dat zie je gebeuren in de filosofische lijn Kant --> Schopenhauwer --> Nietzsche. Als je met Schopenhauwer zegt: "De wereld is mijn voorstelling", dan neem je je omgeving niet meer zo serieus. Het is maar een voorstelling.
Je ontkomt ook niet aan het waarheidsbegrip. Je kunt niet zeggen dat de stelling "De waarheid bestaat niet" waar is.
De ironie wil dat beide mogelijkheden het geval kunnen zijn. Enerzijds heb je de gevangenis van de taal waarin wij inderdaad in conceptuele kaders opgeborgen zijn en anderzijds kun je evengoed volhouden dat juist de taal ook een belofte van onderwerping van de natuurlijke wereld (en daarmee vrijheid) inhoudt. Het voorziet ons zogezegd van een gereedschap.quote:Op vrijdag 16 december 2011 16:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar daarom snap ik de stelling dat taal een soort kader is waar je als mens conceptueel in gevangen zou zitten niet zo.
Daarmee is tevens gezegd dat iedere alternatieve zienswijze evenmin kan claimen waar te zijn.quote:Op vrijdag 16 december 2011 19:20 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Die common sense opvatting had ik nu juist niet voor ogen. Het ging mij enkel om een Rortyaanse opvatting van het waarheidsbegrip, namelijk de pretentie van de filosofie om onze werkelijkheid van een diepere (meer 'ware') fundament te voorzien. Het gaat hier om niets minder dan de belofte van de kentheorie.
Waarheid zoals we dat gebruiken is nu eenmaal een talig project en als zodanig staat het een absolute opvatting daarvan in de weg. Illustratief in dit verband is toevalligerwijs bij uitstek je laatste opmerking:
"Je kunt niet zeggen dat de stelling "De waarheid bestaat niet" waar is."
Omgekeerd kun je namelijk evenmin stellen dat 'De waarheid bestaat' waar is. Althans, je kunt dat niet uit de stelling zelf afleiden. Overigens zou ik ook niet weten hoe je deze stelling uit de werkelijkheid zou kunnen afleiden. Maw. we hebben hier met een zelf-referentiële uitspraak van doen. Oftewel, we hebben hier een door en door talig probleem aan de haak geslagen.
Door de waarheid louter instrumenteel op te vatten ipv objectief, doe je het tekort. Want daarmee maak je de inhoud ervan ondergeschikt aan je eigen doelstellingen.quote:Om het kort te houden, waarheid kan zeker een nuttig (pragmatisch) concept zijn maar waak er tevens voor het op een voetstuk te plaatsen.
Een waarheidsperspectief op taal.quote:Op vrijdag 16 december 2011 19:36 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
De ironie wil dat beide mogelijkheden het geval kunnen zijn. Enerzijds heb je de gevangenis van de taal waarin wij inderdaad in conceptuele kaders opgeborgen zijn
Een deelnemersperspectief op taal.quote:en anderzijds kun je evengoed volhouden dat juist de taal ook een belofte van onderwerping van de natuurlijke wereld (en daarmee vrijheid) inhoudt. Het voorziet ons zogezegd van een gereedschap.
Dat is zeker een probleem voor een gelovige (in waarheid) en ook zeker voor de goede verstaander van het relativisme maar in het geheel niet voor degene die de waarheid uit zijn of haar vocabulaire geschrapt heeft.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:27 schreef deelnemer het volgende:
Daarmee is tevens gezegd dat iedere alternatieve zienswijze evenmin kan claimen waar te zijn.
Juist die ontmaskering heeft wellicht zo bevrijdend gewerkt voor de filosofie!quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:27 schreef deelnemer het volgende:
De commen sense opvatting is te belangrijk om te worden ondermijnt door de ontmaskering van meer lichtzinnige opvattingen over de waarheid.
Wanneer ik iets ondergeschikt maak aan mijn doelstellingen doe ik het zeker niet tekort. Integendeel, mits de doelstellingen mij ten voordele zijn. Of zelfs als nobel beschouwd kunnen worden natuurlijk!quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:27 schreef deelnemer het volgende:
Door de waarheid louter instrumenteel op te vatten ipv objectief, doe je het tekort. Want daarmee maak je de inhoud ervan ondergeschikt aan je eigen doelstellingen.
Welnee, voor beiden geldt dat het visies op taal zijn.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een waarheidsperspectief op taal.
[..]
Een deelnemersperspectief op taal.
"Het" doe je niet tekort, maar je houdt zo geen rekening met hetgeen je voordeel niet raakt of verlaagd.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:52 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dat is zeker een probleem voor een gelovige (in waarheid) en ook zeker voor de goede verstaander van het relativisme maar in het geheel niet voor degene die de waarheid uit zijn of haar vocabulaire geschrapt heeft.
[..]
Juist die ontmaskering heeft wellicht zo bevrijdend gewerkt voor de filosofie!
En om te constateren dat 'dit een hand is' hebben we natuurlijk geen filosofie nodig.
Waarheid wordt doorgaans juist buiten de filosofie gemaakt. Daar heeft het zijn nut.
In de rechtszaal, op school, in het debat, de wetenschap, enzovoorts.
Binnen de filosofie is het maar al te snel een retorisch trucje waar je al snel doorheen prikt.
[..]
Wanneer ik iets ondergeschikt maak aan mijn doelstellingen doe ik het zeker niet tekort. Integendeel, mits de doelstellingen mij ten voordele zijn. Of zelfs als nobel beschouwd kunnen worden natuurlijk!
Perspectieven zijn manieren van kijken. Ben ik onduidelijk geweest? Het is niet toevallig dat je met deze twee zienswijzen op de proppen komt. Dit zijn de twee fundamentele manieren van kijken. Die zie overal terug.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:57 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Welnee, voor beiden geldt dat het visies op taal zijn.
Nergens in de wereld valt het onomstotelijke feit vast te stellen dat wij of in de gevangenis van de taal leven of dat wij onszelf door middel van taal bevrijd zouden hebben van ons dier-zijn.
Daar valt geen empirisch bewijs voor aan te dragen.
Beschouw het gerust als een manier van kijken.
Waar het Jan_billeman om te doen is, is dat filosofie uiteindelijk als hoofdtaak heeft het fundamenteel benoemen en categoriseren van wat er is. Het vaststellen van wat er is en wat daarvan het wezen is is de kern van de filosofie. Wat nu als blijkt dat je daar geen eenduidige antwoorden op kunt geven omdat de vraag onbeantwoordbaar is?quote:Op zaterdag 17 december 2011 17:49 schreef AmaninFull het volgende:
Filosofie (Liefde voor de wijsheid/kennis) heeft zeker zin. Ongetwijfeld. Het nadenken over het leven, het stellen van simpele en complexe vragen ontwikkelt de mentale capaciteiten en retorische vaardigheden van mensen. Het helpt je beter verbanden te leggen, over abstracte concepten spreken, begrippen helderder te begrijpen, you name it. Maar het hoeft niet! Filosofie is ook simpelweg geweldig interessant. Het geeft een ongelooflijke kick om bijv. meegevoerd te worden in de denkwijze van Plato, de strijd tussen de rationalisten en de empiristen. Fascinerend.
Voor mensen die twijfelen aan het nut van filosofie, lees a.u.b. het boek "The consolations of philosophy van Alain de Botton. Schitterend. Aan de hand van zes filosofen (Socrates, Seneca, Nietzsche, Schopenhauer en De Montaigne laat hij hij helder zien hoe zeer filosofie van invloed is op je leven en hoeveel handige tips en vooral INZICHT- in de meest pure zin van het woord- het je kan verschaffen. Hoe ga je om met teleurstelling? Met frustratie? Met hartzeer en een onbereikbare liefde? Met armoede? Met impopulariteit?
Goed, een voorproefje dan, Socrates legt uit hoe je moet omgaan met impopulariteit. Als je standpunten, gedrag of visies hebt die, hoewel degelijk onderbouwd, impopulair in de maatschappij waarin je leeft, hoe ga je dan om met kritiek? Socrates haalt een metafoor aan. De sporter die traint en traint voor een belangrijk toernooi, naar wiens advies luistert hij? naar de gewone man in de straat? Nee. Hij luistert alleen naar zijn coach en z'n arts, alleen die meningen zijn 'onderbouwd' en doen er toe. Zo gaat het ook met meningen van de massa die slecht onderbouwd zijn. Niet alle meningen en verhalen zijn het luisteren waard, ze moeten worden beoordeeld op basis van de fundering, de logica die erachter schuilt.
Ik hoop dat mijn verhaal het lezen waard was.Zonder filosofie is de mens slechts een doofstom dier, radeloos en bewusteloos. Jammer genoeg is dit de meerderheid van de mensheid op het moment.
Vrij simpel: hoeveel filosofen zijn er nodig om het bestaan van zwaartekracht te bevestigen?quote:Op woensdag 14 december 2011 10:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kun je dat wat uitgebreider uitleggen?
Die volg ik niet.quote:Op vrijdag 16 december 2011 22:10 schreef deelnemer het volgende:
"Het" doe je niet tekort, maar je houdt zo geen rekening met hetgeen je voordeel niet raakt of verlaagd.
Nee, de vraag is heel eenvoudig: welke wet zou mij dwingen om voor het bereiken van mijn doelstellingen, rekenschap af te leggen aan een louter theoretisch-filosofische notie van de waarheid?quote:Op vrijdag 16 december 2011 22:10 schreef deelnemer het volgende:
Na de ontmaskering van de waarheid, schakel je ineens over op de vrijheid je eigen doelstellingen te kunnen nastreven, voor eigen voordeel, onbelast door enige gezaghebbend idee om ergens rekening mee te hoeven houden. Daarin schuilt een groot gevaar. Vergeet de commen sense opvatting van waarheid niet. Het gaat over de samenhang der dingen.
Het was mij dan ook in de eerste plaats te doen om het begrip 'waarheid' in het woord 'waarheidsperspectief'. Ik zie er weinig heil in om me zo goedkoop in een hoekje te laten drukken.quote:Op vrijdag 16 december 2011 22:10 schreef deelnemer het volgende:
Perspectieven zijn manieren van kijken. Ben ik onduidelijk geweest? Het is niet toevallig dat je met deze twee zienswijzen op de proppen komt. Dit zijn de twee fundamentele manieren van kijken. Die zie overal terug.
Goed opnieuw dan. Ik zei:quote:Op zaterdag 17 december 2011 20:30 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Die volg ik niet.
Helaas.
Ik wil hier nog wel opmerken dat ik met 'het' beslist geen mensen voor ogen heb!
Jouw antwoord:quote:Op vrijdag 16 december 2011 19:20 schreef RolloGreb het volgende:
Door de waarheid louter instrumenteel op te vatten ipv objectief, doe je het tekort. Want daarmee maak je de inhoud ervan ondergeschikt aan je eigen doelstellingen.
Het enige wat je niet tekort doet, is jezelf want het zijn jouw doelstellingen. Zonder objectiviteit is daaraan geen grens.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:52 schreef RolloGreb het volgende:
Wanneer ik iets ondergeschikt maak aan mijn doelstellingen doe ik het zeker niet tekort. Integendeel, mits de doelstellingen mij ten voordele zijn. Of zelfs als nobel beschouwd kunnen worden natuurlijk!
Niets dwingt je. Daarom kun je het ook verkloten.quote:Nee, de vraag is heel eenvoudig: welke wet zou mij dwingen om voor het bereiken van mijn doelstellingen, rekenschap af te leggen aan een louter theoretisch-filosofische notie van de waarheid?
Nogmaals, over een common sense opvatting van de waarheid heeft de filosofie volgens mij bitter weinig te zeggen. Een dergelijke opvatting gaat toch vooral over de praktijk van het alledaagse samenleven. En dat is als zodanig prima maar kom daarentegen niet aan met zgn. 'diepere waarheden' die 'ergens' zouden bestaan.
Daar is niets goedkoops aan. De term 'waarheidsperspectief' werkt als een rode lap op een stier, omdat het begrip 'waarheid' erin zit. Maar de wetenschap is een waarheidsperspectief en spreekt van objectiviteit. Daar kun je alleen onderuit, door een radicaal scepticisme dat leidt tot de gedachte dat je niets kunt weten. Je kunt niets absoluut weten. Dat is juist. Het zou jammer zijn als deze neiging tot absolutisme leidt tot het verwerpen van gewone objectieve kennis.quote:Het was mij dan ook in de eerste plaats te doen om het begrip 'waarheid' in het woord 'waarheidsperspectief'. Ik zie er weinig heil in om me zo goedkoop in een hoekje te laten drukken.
Als de natuurkundige mechanica ten grondslag ligt aan het darwinisme heeft het darwinisme geen poot om op te staan, wat, als men het darwinisme opvat als een materialistisch wereldbeeld, volgens mij inderdaad het geval is (dat het geen poot heeft om op te staan dus in dat kader)quote:Op dinsdag 13 december 2011 21:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
(Het darwinisme is overigens niet het ruimste kader, want de natuurkundige mechanica ligt ten grondslag aan het darwinisme....
Nee, als de embryologische ontwikkeling in strijdt is met de huidige wetenschappelijke inzichten, dan dienen deze inzichten te worden herzien. De wetenschap claimt ook niet klaar te zijn.quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:40 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Als de natuurkundige mechanica ten grondslag ligt aan het darwinisme heeft het darwinisme geen poot om op te staan, wat, als men het darwinisme opvat als een materialistisch wereldbeeld, volgens mij inderdaad het geval is (dat het geen poot heeft om op te staan dus in dat kader)
Binnen een mechanische context is namelijk ook de embryologische ontwikkeling van essentieel belang, dus de ontwikkeling van bevruchte eicel tot volwassen wezen.
In een mechanische context bestaat daar geen aannemelijke verklaring voor.
Gemakshalve stapt men daar maar over heen, is men te lui om er over na te denken, en redeneert men dat hier geen problemen kunnen liggen, omdat dit het materialistische wereldbeeld omver zou gooien, wat volgens hun niet kan, want het wereldbeeld is (volgens hen) darwinistisch materialistisch. Een cirkelredenering.
Wat kan iemand daar nog tegen inbrengen?quote:Op zondag 18 december 2011 15:16 schreef declassering het volgende:
Ik heb een levensbeschouwelijke filosofie ontwikkelt die Sadisme heet, en ik stel voor omdat ik dat als zinvol beschouw, vanuit mijn allereigenste ego cogito, Amaninfull in stukken te snijden, op te eten, en op te offeren aan de god van de algehele universe humanistische wereldvrede om zo de zuiverheid van het universele wezen mens te behouden. Ik vind dat een aantrekkelijke voorstelling.
Nee nee beste Deelnemer, jij leest er jouw conceptie van waarheid in. Althans, het lijkt erop dat je dat er in wilt lezen. Nu begrijp ik uit uit je verdere tekst dat je waarheid lokaliseert in een 'objectieve samenhang der dingen' welke we middels de wetenschap zouden kunnen ontsluiten.quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:16 schreef deelnemer het volgende:
Niets dwingt je. Daarom kun je het ook verkloten.
Het bereiken van je eigen doelstelling lijkt op de conceptie van waarheid die je verwerpt. Want je handelen wordt bepaald door een innerlijk gevoelde zingeving, die iedere rechtvaardiging ontbeert. Het is onaantasbaar voor kritiek van anderen, want de kritiek van anderen kan alleen gezaghebbend zijn, als er gedeelde waarheden zijn.
Ga je voorbij de common sense opvatting van waarheid dan betreed je al snel het rijk van de Platoons-Cartesiaanse filosofie. Echter om een misvatting ten aanzien van een common sense waarheid te verhelderen hebben we geen filosofie nodig. Een goede empirische kijk op de zaak, een juiste wetenschappelijke analyse en bovenal een besef van het gebruik van het begrip waarheid zou al snel volstaan om helderheid te verschaffen. Een doordringen in het wezen van de samenhang is daarvoor volstrekt overbodig.quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:16 schreef deelnemer het volgende:
De filosofie zou wel iets moeten zeggen over de common sense opvatting van waarheid, want volgens deze opvatting niet alles mogelijk is. Je doelstellingen kunnen gebaseerd zijn op een onjuiste voorstelling van zaken. Misvattingen over de samenhang der dingen.
'Jullie filosofen'.quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:16 schreef deelnemer het volgende:
Maar jullie filosofen doen net alsof de pre-wetenschappelijk platonische opvatting van de waarheid de filosofie gevangen houdt (en misschien wel iedereen), en dat jullie nu hebben ontdekt dat het onjuist is. Rorty is een literaire criticus, die in zijn kritiek deze stropop aanvalt. Van de wetenschap begrijpt hij niets. Met zijn ontmaskering van de waarheid, stapt hij over de wetenschap heen. De hele waarheid heeft afgedaan. Ook wetenschappelijke kennis is slechts een instrument en vormt geen objectief wereldbeeld.
Wetenschap is slechts één manier om betekenis aan de wereld te geven te midden van andere disciplines.quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:16 schreef deelnemer het volgende:
De wetenschap houdt zich niet bezig met het wezen der dingen (zgn. 'diepere waarheden' die 'ergens' zouden bestaan), maar met de samenhang der dingen. Deze samenhang is alles omvattend, zodat je zelf onder deze beschrijving valt (daarom is het niet louter een instrument). En op die wijze heeft het iets over jezelf te zeggen (in samenhang met de rest van de wereld). Dat perspectief is één kant van de medaille, en deze verlies je uit het oog door op te gaan in de Rortyaanse bevrijding.
Ik vraag me zo langzamerhand wel af wat jij nu precies onder waarheid verstaat. Hoe verhoudt zich dat tot de vermeende samenhang der dingen?quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:16 schreef deelnemer het volgende:
Door het wetenschap te noemen, hoef je er geen rekening mee te houden, want het valt buiten de filosofie. Houdt de filosofie dan geen rekening met feiten? Jullie zuigen of de waarheid uit je platonische duim of verwerpen het totaal. Beide keren sla je plank mis.
Er bestaan meerdere opvattingen over het begrip waarheid. Zo vraag ik me af welke jij voor ogen hebt wanneer je spreekt over wetenschappelijke objectiviteit.quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:16 schreef deelnemer het volgende:
Daar is niets goedkoops aan. De term 'waarheidsperspectief' werkt als een rode lap op een stier, omdat het begrip 'waarheid' erin zit. Maar de wetenschap is een waarheidsperspectief en spreekt van objectiviteit. Daar kun je alleen onderuit, door een radicaal scepticisme dat leidt tot de gedachte dat je niets kunt weten. Je kunt niets absoluut weten. Dat is juist. Het zou jammer zijn als deze neiging tot absolutisme leidt tot het verwerpen van gewone objectieve kennis.
Dat is juist.quote:Op zondag 18 december 2011 16:00 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Nee nee beste Deelnemer, jij leest er jouw conceptie van waarheid in. Althans, het lijkt erop dat je dat er in wilt lezen. Nu begrijp ik uit uit je verdere tekst dat je waarheid lokaliseert in een 'objectieve samenhang der dingen' welke we middels de wetenschap zouden kunnen ontsluiten.
Nee, doelstellingen vallen onder het deelnemersperspectief. Het verschil is, dat je jezelf daarvoor eerst moet identificeren met iets in de wereld, en door de ogen daarvan naar de wereld kijkt. Hoewel dat de natuurlijke situatie is waarin we ons allemaal bevinden, bestaat de andere zienswijze ook.quote:Het is, als reeds eerder gezegd, niet mijn conceptie van waarheid. Bovendien zou het betekenen dat we met een wetenschappelijke trefzekerheid onze doelstellingen kunnen onderzoeken, analyseren en openbaren. Ik zie dat niet gebeuren omdat het mij voorkomt als een onmogelijke opgave voor de wetenschap. En dat niet alleen, het is tevens een gevaarlijke overschatting van de rol van wetenschap binnen onze samenleving.
Klopt. Maar ik vecht hier tegen een andere vijand dan jij. Mijn vijand is niet de misconceptie dat ´De Waarheid´ bestaat. Mijn vijand is het idee van een meritocratie, die zich in een vrije markt economie zou uitkristalliseren. Door het idee van waarheid volledig af te breken, bevorder je de gedachte dat er geen ander criterium is om je gelijk te halen dan macht.quote:Wanneer je deze opvatting ten aanzien van onze doelstellingen daarentegen wel zou huldigen dan zou je inderdaad terecht kunnen stellen een gedeelde waarheid een noodzakelijke voorwaarde is voor wederzijds begrip en de mogelijkheid tot kritiek. Maar een dergelijk primaat komt de waarheid (voorgesteld als een wetenschappelijk uitgelegde samenhang der dingen) niet toe. Er zijn immers vele manieren waarop wij onze doelstellingen rechtvaardigen. Vanuit de traditie, vanuit het vooroordeel, de ethiek, de interpretatie van feiten, de esthetica, enzovoorts. Geen van deze criteria ter beoordeling van onze doelstellingen zou je kunnen herleiden tot een 'samenhang der dingen'. Want daarmee haal je toch weer een Platoonse opvatting van de waarheid van stal. En juist daar legde Rorty, op basis van het denken van mensen als Nietzsche, Dewey, Heidegger, Wittgenstein en Oakeshot, terecht de vinger op.
De filosofie ondermijnt de commen sense opvatting van waarheid voordurend. Vertrouw niet op je zintuigen of je natuurlijke inzicht. Je zit opgesloten in een taalkader die jouw gedachten bepaald. Objectiviteit is onmogelijk. Alles is de wil tot macht.quote:Ga je voorbij de common sense opvatting van waarheid dan betreed je al snel het rijk van de Platoons-Cartesiaanse filosofie. Echter om een misvatting ten aanzien van een common sense waarheid te verhelderen hebben we geen filosofie nodig. Een goede empirische kijk op de zaak, een juiste wetenschappelijke analyse en bovenal een besef van het gebruik van het begrip waarheid zou al snel volstaan om helderheid te verschaffen. Een doordringen in het wezen van de samenhang is daarvoor volstrekt overbodig.
Het werkt toe naar een objectief wereldbeeld waar je zelf in zit. Het verheldert daarmee wie deze mens is, die dit instrument ter hand neemt. In die zin is het meer dan een instrument.quote:'Jullie filosofen'.
Waarom nu zo'n pejoratieve duiding van je opponent(en)?
Inhoudelijk:
Inderdaad, wetenschap is een instrument. Een instrument om verklaringsmodellen aan te reiken.
Rorty en Kuhn zijn in de natuurkunde niet onbekend, maar worden daar minder overtuigend gevonden dan in de menswetenschappen. Het zijn visies van mensen met een slecht ontwikkeld gevoel voor objectiviteit. Als je nog nooit een werkende theorie hebt gezien of uitgeprobeerd, maar alleen stromingen in de filosofie of de psychologie, dan lijkt het evident. Kuhn heeft later gesteld dat hij de objectiviteit van de natuurwetenschappen onderkent.quote:Ik begrijp echter niet waarom Rorty een stropop zou aanvallen. Zijn kritiek op de correspondentietheorie van de waarheid als geformuleerd in Philosophy and The Mirror of Nature houdt namelijk steek. Zijn filosofie is een boeiende synthese van onder andere de filosofen die ik even hiervoor al genoemd heb. In dit verband -zeker wanneer jij spreekt over het over de wetenschap heenstappen- mag ook zeker Kuhn niet ontbreken.
Nee. Niet een diepere orde. In de wetenschap bestaat alles op hetzelfde werkelijkheidsniveau. Het gaat niet om betekenis te geven. Nogmaals het gaat erom dat je iets niet vernield, omdat je niet weet welke consequenties het heeft. Zoals volwassen kinderen vertellen dat je niet alleen maar snoep kunt eten.quote:Wetenschap is slechts één manier om betekenis aan de wereld te geven te midden van andere disciplines. Wanneer je stelt dat er een allesomvattende samenhang der dingen bestaat die middels de wetenschap geopenbaard kan worden dan lijkt het wat mij betreft er sterk op dat je daarmee toch iets probeert te zeggen over het wezen der dingen. Immers: het is hier 'de wereld daarbuiten' die zich in een eigen taal hult en die door voldoende onderzoek en overpeinzing vertaalt zou kunnen worden in een objectieve menselijke taal. Je vooronderstelt hier dus een diepere natuurlijke orde. Sterker nog, het suggereert zelfs dat er een goddelijke orde aan de wereld ten grondslag zou liggen en dat de wetenschap bij uitstek het middel is om deze te openbaren. Een gevaarlijke illusie.
Je moet niet kiezen tussen beide perspectieven, want beide hebben hun waarde. De middenweg bestaat uit het kunnen switchen tussen beide perspectieven op iedere moment dat het zich aandient.quote:Rorty pleit echter voor solidariteit en niet voor objectiviteit. Het gaat hem er juist om tot een directe relatie met de (eigen) gemeenschap te komen terwijl de realist zich terugtrekt op een relatie met een niet-menselijke wereld. De realist wenst afscheid te nemen van zichzelf en zijn gemeenschap vanuit een aandrang om het geheel te overzien (het waarheidsperspectief).
De vraag is nu wat er mee is opgelost?
Verwijderen we onszelf juist niet van de problemen en de mogelijke oplossingen wanneer we onszelf terugtrekken op die ijle Platoonse hoogten?
Of valt een solidaire houding eerder te prefereren boven een objectieve verwijdering van onszelf?
Het is de samenhang der dingen.quote:Ik vraag me zo langzamerhand wel af wat jij nu precies onder waarheid verstaat. Hoe verhoudt zich dat tot de vermeende samenhang der dingen?
Begin je weer over het wezen der dingen of de vraag naar het 'grotere verband der dingen'. Niet een groter verband, maar gewoon een verband.quote:Er bestaan meerdere opvattingen over het begrip waarheid. Zo vraag ik me af welke jij voor ogen hebt wanneer je spreekt over wetenschappelijke objectiviteit. Rekening houdend met de geschiedenis en ontwikkeling van de wetenschap kun je een krachtig pleidooi houden voor de opvatting van coherentie binnen de wetenschap. De conclusie die jij trekt dat we enkel met een radicaal scepticisme onder het waarheidsperspectief uit kunnen komen lijkt mij onjuist. De opvatting dat wetenschap een coherent geheel van uitspraken is laat namelijk wel degelijk ruimte voor kennis zonder dat we ons daarbij moeten inlaten met de vraag naar het wezen der dingen of de vraag naar het 'grotere verband der dingen'. Iets wat de filosofie tijdens het grootste gedeelte van haar bestaan wel voor ogen heeft gehad. Dat project is ten einde en heeft een bevrijding ingeluid.
Als je andere vragen aan de orde stelt, houd dan rekening met de bestaande wetenschappelijk kennis. Als je daarmee in strijdt bent, heb je iets uit te leggen.quote:Vragen en visies die veel belangwekkender zijn krijgen zo in onze tijd de ruimte die ze verdienen.
ArminFull geeft een mooie opsomming:
"Maar de filosofie heeft wel degelijk nog grote gebieden die nog stand houden, levensbeschouwing, 'geluks'-filosofie, ethiek, politieke filosofie etc."
Ik ben het er echter niet zonder meer mee eens dat deze vragen wel eenduidig te beantwoorden zijn. Maar dat is weer een andere discussie.
Geloof mij, dat is ook mijn vijand (bedoel je trouwens niet een ochlocratie?).quote:Op zondag 18 december 2011 17:12 schreef deelnemer het volgende:
Klopt. Maar ik vecht hier tegen een andere vijand dan jij. Mijn vijand is niet de misconceptie dat ´De Waarheid´ bestaat. Mijn vijand is het idee van een meritocratie, die in vrije markt economie zichzelf uitkristalliseerd. Door het idee van waarheid volledig af te breken, bevorder je de gedachte dat er geen ander criterium is om je gelijk te halen dan macht.
Dat is evenzeer mijn vrees.quote:Op zondag 18 december 2011 17:12 schreef deelnemer het volgende:
Mijn vrees is dat mensen helemaal geen boodschap meer hebben aan enig inzicht behalve om hun eigen voordeel na te jagen. Bijvoorbeeld: Tegenwoordig wordt de wetenschap steeds meer horig gemaakt aan het bedrijfsleven.
In ons alledaagse bestaan waarin we telkens keuze maken is het ondoenlijk om niet te vertrouwen op onze zintuigen en natuurlijk inzicht.quote:Op zondag 18 december 2011 17:12 schreef deelnemer het volgende:
De filosofie ondermijnt de commen sense opvatting van waarheid voordurend. Vertrouw niet op je zintuigen of je natuurlijke inzicht. Je zit opgesloten in een taalkader die jouw gedachten bepaald. Objectiviteit is onmogelijk.
Maar zonet wist je te melden dat die objectiviteit onmogelijk is? Hoe dat te rijmen?quote:Op zondag 18 december 2011 17:12 schreef deelnemer het volgende:
Het werkt toe naar een objectief weredbeeld waar je zelf inzit. Het verhelderen daarmee wie deze mens is, die dit instrument ter hand neemt. In die zin is het meer dan een instrument.
Hoe en op basis van wat kun je dat nu zomaar geheel roekeloos stellen?quote:Op zondag 18 december 2011 17:12 schreef deelnemer het volgende:
Het zijn visies van mensen [Rorty en Kuhn] met een slecht ontwikkeld gevoel voor objectiviteit.
Is dat zo?quote:Op zondag 18 december 2011 17:12 schreef deelnemer het volgende:
Nee. Niet een diepere orde. In de wetenschap bestaat alles op hetzelfde werkelijkheidsniveau. Het gaat niet om betekenis te geven.
Dat is een geheel andere opvatting dan wat er gebruikelijk onder waarheid verstaan wordt.quote:Op zondag 18 december 2011 17:12 schreef deelnemer het volgende:
Het is de samenhang der dingen.
(...)
Begin je weer over het wezen der dingen of de vraag naar het 'grotere verband der dingen'. Niet een groter verband, maar gewoon een verband.
Dat lijkt te raken aan de zeer actuele discussie over fact free politics.quote:Op zondag 18 december 2011 17:12 schreef deelnemer het volgende:
De juiste doelstelling bepalen kan de wetenschap niet. Maar door een beter idee van de feitelijke samenhang der dingen, krijg je wel een beter idee van de werkelijke keuze mogelijkheden. Wat is goed, zonder een goede voorstelling van zaken? Zolang je voorkeur nog verandert, met het aandragen van meer kennis over de samenhang der dingen, is er wat te winnen met meer inzicht.
(...)
Als je ander vragen aan de orde stelt, houd dan rekening met de bestaande wetenschappelijk kennis. Als je daarmee in strijdt bent, heb je iets uit te leggen.
Een politieke ideologie vermengt waarheden met voorkeuren en metafysica. Dat is niet ingegeven door een wetenschappelijke instelling, maar een streven naar ...... (persoonlijk succes of de ideale samenleven, etc). Kortom, een vermenging van het waarheidsperspectief en het deelnemersperspectief, waarbij de eigen voorkeuren ten onrechte onderdeel gaan uitmaken van het waarheidsperspectief. In de politiek moet men beide perspectieven wel combineren, maar niet door er één waarheid uit te koken. Het resultaat is geen waarheidsperspectief, maar een ethisch perspectief.quote:Op zondag 18 december 2011 17:57 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Geloof mij, dat is ook mijn vijand (bedoel je trouwens niet een ochlocratie?).
Wel bestrijd ik de gedachte dat de waarheid ons als enige kan voorzien van een criterium om te bepalen wat goed is en wat slecht. Juist het neoliberalisme is zegevierend binnengekomen onder de banier van de waarheid en bepaalde metafysische vooronderstellingen.
Ik moet hier ook direct denken aan het boek '1984' en de wijze waarop 'waarheid' daar gebruikt wordt.
Een afschrikwekkend beeld en ik denk dat we het daar wel over eens zijn.
Dit heb je verkeerd gelezen. Ik gaf voorbeelden waaruit blijkt dat in de filosofie de common sense opvatting van de waarheid steeds wordt ondermijnt. De filosofie behoort de common sense opvatting van de waarheid eens goed neer te zetten, door de neiging absolute garanties te zoeken aan de kant te schuiven, en in plaats daarvan te identificeren wat de meest betrouwbare uitgangspunten zijn.quote:In ons alledaagse bestaan waarin we telkens keuze maken is het ondoenlijk om niet te vertrouwen op onze zintuigen en natuurlijk inzicht.
Los daarvan heb je natuurlijk volstrekt gelijk dat we opgesloten zitten in onze taal wanneer we iets zeggen over de wereld.
Frappant vind ik het wel dat je nu de onmogelijkheid van objectiviteit bepleit.
Voor de rest ben ik geheel akkoord.
Wetenschap gaat niet over het diepere wezen doorgronden. Je DNA is niet iets diepers dan je neus, maar minder gemakkelijk vast te stellen. Dat mensen een neus hebben weten we allang. De bloedsomloop weten we sinds de 17e eeuw. En DNA sinds de 20e eeuw. Er is wel sprake van een verdergaande opheldering, maar niet van iets diepers. Het bestaat allemaal op hetzelfde werkelijkheidsniveau.quote:Maar zonet wist je te melden dat die objectiviteit onmogelijk is? Hoe dat te rijmen?
En iets verhelderen is zoiets als de waas op een raam wegzemen. Daarmee lijkt het toch dat we onszelf een blik verschaffen op een buiten onszelf gelegen wereld (maar ook 'zelf') die we kunnen kennen. Oftewel, waarvan we een diepere wezen kunnen doorgronden. Je begrijpt al wel dat ik in het bestaan van zo'n wereld niet geloof.
Rorty heb ik 20 jaar geleden gelezen. Hij heeft geen exacte / wetenschappelijke achtergrond. Zijn liefde is literaire kritiek.quote:Hoe en op basis van wat kun je dat nu zomaar geheel roekeloos stellen?
Ja, net zoals bakstenen en een muurtje zich op hetzelfde werkelijkheidsniveau bevinden.quote:Is dat zo? Bevindt de snaartheorie zich op hetzelfde werkelijkheidsniveau als dat water uit twee waterstofatomen en één zuurstofatoom bestaat?
Nee, gewoon de samenhang der dingen. Neem de bolvorm van de aarde. Als je alleen maar naar het oosten reist kom je weer op het beginpunt uit. Of neem het zonnestelsel. De planeten draaien om de zon. Of neem de evolutietheorie. Het leven op deze aarde kent een gemeenschappelijke ontwikkeling en de soorten zijn niet los van elkaar geschapen. Geen hokus spokes, maar gewoon een voortschreidend inzicht in de samenhang.quote:Dat is een geheel andere opvatting dan wat er gebruikelijk onder waarheid verstaan wordt.
Maar goed, je zult moeten erkennen dat een samenhang zelden eenduidig is en dat er vele visies en interpretaties mogelijk zijn. Nog los van de historische ontwikkeling van het duiden van de werkelijkheid. De wijze waarop je het begrip 'samenhang der dingen' hanteert doet mij toch vermoeden dat je een soort natuurlijke orde voor ogen hebt die dwingend en dominant is tav. de manieren waarop wij daar over kunnen spreken. Een diepere waarheid die spreekt uit het Boek der Natuur. Zie ik dat juist?
Als je richting wil bepalen dan moet je rekening houden met de samenhang der dingen (het waarheidsperspectief) en met wenselijkheden (deelnemersperspectieven van betrokkenen).quote:Dat lijkt te raken aan de zeer actuele discussie over fact free politics.
Binnen die discussie zijn vele standpunten mogelijk waar ik nu niet uitvoeriger op in wil gaan.
Overigens is dat wel een zeer interessante en bovenal relevante discussie!
In deze tijd is overleving het antwoord op al je vragen. Vroeger gebruikte men andere woorden. Deze antwoorden zijn nuttig in zoverre het je kans op overleving vergroot. Je kan inderdaad ook gaan timmeren en op die manier geld verdienen en eten kopen. Je kan ook gewoon zelfmoord plegen, dan ben je een genetische fout en is het maar beter dat je dood bent.quote:Jezus, ik heb geen zin om dit topic te gaan doorlezen.
Maar, TS; (deze vraag is vermoedelijk al gesteld)
Wat is het nut van het leven? Wat heeft het überhaupt voor nut om adem te halen. Het slaat sowieso allemaal nergens op. Waarom zouden we ons vermaken, daar hebben we toch ook niets aan. Waarom FOK! ? Waarom ben je hier geboren en niet in Nigeria?
Allemaal nutteloze vragen, waar we toch over na denken. So who cares.
Deprimerend. Wat krijgt je als je als je de werkelijkheid reduceert tot een waarheidsperspectief (een blind mechanisme)? Zinloosheid.quote:Op maandag 19 december 2011 01:23 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
In deze tijd is overleving het antwoord op al je vragen. Vroeger gebruikte men andere woorden. Deze antwoorden zijn nuttig in zoverre het je kans op overleving vergroot. Je kan inderdaad ook gaan timmeren en op die manier geld verdienen en eten kopen. Je kan ook gewoon zelfmoord plegen, dan ben je een genetische fout en is het maar beter dat je dood bent.
Not.quote:Op maandag 19 december 2011 03:18 schreef declassering het volgende:
Ja Jezus, gewoon fuck like rabbits, lekker naar de paus luisteren en jezelf zo veel mogelijk vermeerderen, veel chlorella vreten en daar ook aandelen in kopen, net doen alsof liefde bestaat, lid worden van de plaatselijke toneelvereniging, en je dood heel goed ensceneren zoals het een ethische wegwerprobot onbeschaamd betaamt. I like it!
Slaap maar verder met alles te herleiden tot genen, en ik hoop dat je uitgerust wakker wordt.quote:Op maandag 19 december 2011 01:23 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
In deze tijd is overleving het antwoord op al je vragen. Vroeger gebruikte men andere woorden. Deze antwoorden zijn nuttig in zoverre het je kans op overleving vergroot. Je kan inderdaad ook gaan timmeren en op die manier geld verdienen en eten kopen. Je kan ook gewoon zelfmoord plegen, dan ben je een genetische fout en is het maar beter dat je dood bent.
Ik onderken hem ook niet.quote:Op maandag 19 december 2011 17:45 schreef RolloGreb het volgende:
Beste deelnemer,
Met alle respect voor je uitvoerige reactie ga ik niet meer stapsgewijs jouw punten becommentariëren. Dat is niet om jou maar om juist om de dicussie niet al te zeer te laten versnipperen.
Ik zal van mijn kant de boel enigszins bondig willen samenvatten en ik hoop daarbij aan jouw positie recht te doen.
Mogelijk zijn we het over heel wat dingen eens maar het punt waarover we duidelijk van mening verschillen is de gedachte dat we een diepere waarheid nodig zouden hebben als achtergrond voor onze gedeelde waarden en overtuigingen. Ik bestrijd deze zienswijze en jij onderkent het daarentegen.
Waarheid is niet een eigenschap van de werkelijkheid, maar van de relatie tussen onze uitspraken en de werkelijkheid. Als uitspraken alleen maar naar elkaar verwijzen, dan wordt het een eigen universum. Vanuit een taalfilosofie is dat een aantrekkelijk idee. Ieder waarheidsperspectief begint met het definieren van een volledig universum, waarbinnen alles plaatsvindt. In de taalfilosofie wordt dat het taalkader. Dit is de manier om uitspraken te ontkoppelen van de wereld. Geef maar eens een beschrijving van de interactie tussen het taalkader en de niet-tallige werkelijkheid. Voor jou blijft het altijd taal.quote:Waarheid beschouw ik niet als een eigenschap van de werkelijkheid maar als een eigenschap van de uitspraken die wij daarover doen. Wanneer jij spreekt over de samenhang der dingen dan wil ik daar alleen in meegaan indien we in plaats van 'dingen' uitspraken lezen. Alleen binnen een coherent geheel van uitspraken kan m.i. zoiets als waarheid bestaan. Aangezien kennis noodzakelijkerwijs een waarheidsclaim impliceert is het streven van wetenschap gericht op coherentie van en binnen de modellen. Alleen daar kunnen we spreken van een samenhang en eo ipso van waarheid. In dit licht valt ook gemakkelijk in te zien dat hier de incommensurabiliteitsthese van Kuhn geldigheid heeft
Inderdaad: in het spreken over de dingen. De waarheid zit niet in de dingen en de waarheid zit niet in de taal. Het zit in de relatie tussen beide. En wil je de volgende vraag beantwoorden:quote:Nogmaals, die samenhang vinden we niet in de dingen zelf, maar die maken wij door over de dingen te spreken. Waarheid is daardoor in de eerste plaats mensenwerk. Het prettige effect daarvan is dat het ruimte laat voor een vorm van solidariteit waar Rorty zich hard voor maakte.
quote:Op zondag 18 december 2011 17:12 schreef deelnemer het volgende:
In Afrika zetten ouders een kind met zijn blote kont op een gloeiende kachel. Hen is wijsgemaakt dat het kind een heks is en het moet bekennen. Wat is nu solidariteit?
1. Dit kind beschermen
2. De samenleving beschermen tegen heksen
Wat is solidariteit zonder objectiviteit?
De neoliberalen baseren hun marktfundamentalisme op modellen die de werkelijkheid niet beschrijven. Ze geven de wereld actief vorm door het in te richten naar hun model. Dat is geen wetenschap maar politiek. In de politiek is het noodzakelijk om het waarheidsperspectief en het deelnemerspectief te combineren. Mijn punt is nu juist: "Hoe doe je dat eigenlijk?". Stel je bent alwetend (d.w.z. je hebt geen beperkingen in kennis), hoe combineer je deze twee perspectieven?quote:Ik wil tenslotte nog opmerken dat je vaak het deelnemersperspectief en het waarheidsperspectief aanhaalt in je bijdragen. Eerlijk gezegd kan ik dat allemaal niet zo goed volgen. Laten we het er maar op houden dat dat wellicht aan mijzelf ligt. Jammer vind ik het dan ook dat ik een uitspraak als: 'Een politieke ideologie vermengt waarheden met ideologie en metafysica.' klaarblijkelijk niet op de juiste waarde kan schatten en/of kan plaatsen. Ik ben zonder meer van mening dat over de rol van waarheid en (wetenschappelijke) objectiviteit in relatie tot de politiek heel zinvolle filosofie mogelijk is. Waar jij bijv. stelt dat een wetenschappelijke objectiviteit dat streeft naar waarheid (jouw 'samenhang der dingen') ons kan bevrijden van bijv. de door jou genoemde meritocratie (ochlocratie?) wil ik daar toch wel kanttekeningen bij plaatsen. Ik vermoed juist dat een te wetenschappelijke, technocratische visie op de politiek en economie een neoliberale samenleving mede mogelijk heeft gemaakt.
Dat geldt misschien wel voor de zin van het leven, maar niet voor de zin van filosofie.quote:Op maandag 19 december 2011 23:37 schreef MarioBalotelli het volgende:
Filosofie is een gesprek met jezelf over het leven. Meestal komt dat in mijn ogen bij mensen die met psychische problemen hebben gespeelt en nu alles willen analyseren en conclussies willen vinden en verbanden over het leven. Afhankelijk van de persoon zelf natuurlijk of je alles positief of negatief wil zien. In mijn ogen is filosofisch denken nooit goed je kunt beter genieten van het leven dat je leeft.
Ook dat is een filosofisch oordeel, Epicurus kwam hier al lang geleden mee.quote:Op maandag 19 december 2011 23:37 schreef MarioBalotelli het volgende:
Filosofie is een gesprek met jezelf over het leven. Meestal komt dat in mijn ogen bij mensen die met psychische problemen hebben gespeelt en nu alles willen analyseren en conclussies willen vinden en verbanden over het leven. Afhankelijk van de persoon zelf natuurlijk of je alles positief of negatief wil zien. In mijn ogen is filosofisch denken nooit goed je kunt beter genieten van het leven dat je leeft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |