En dat kan het.quote:Op woensdag 14 december 2011 16:32 schreef jan_billeman het volgende:
Dit topic gaat juist over de pretentie van de filosofie en dat is het antwoord geven op de 'wat is'-vraag om daarmee fundamenten te leggen voor de dingen in de werkelijkheid. Deze pretentie is voorbehouden aan de filosofie en dat maakt haar zinloos.
Inderdaad, einde filosofie -- tenzij filosofie nog iets anders kan.
Goede punten. Maar zonder filosofie is wetenschap slechts een set meetgegevens en nog-niet-verworpen hypotheses. Zonder filosofie is het erg lastig iets samenhangends over ethiek of sociologische verhoudingen te zeggen.quote:Op vrijdag 16 december 2011 14:08 schreef Haushofer het volgende:
Grappige TT.
Ikzelf lees nog wel es artikelen die collega's van mij als "wetenschapsfilosofisch" zouden bestempelen. Wat me daar in opvalt is dat zaken vaak nogal ingewikkeld geformuleerd worden op een manier die imo helemaal niet nodig is om de kern van de zaak duidelijk te maken. Ik vraag me dan ook wel es af wat het nut van dat soort artikelen is.
Verder zie je ook wel es dat wetenschappers filosofische detours maken. Iemand als Richard Dawkins is in mijn ogen daar een mooi voorbeeld van: hij schrijft een heel boek over de Godsvraag, waarin hij een niet-wetenschappelijk vraagstuk ("bestaat God?") met een wetenschappelijke stelligheid tracht te beantwoorden ("we kunnen met grote zekerheid zeggen dat...") Waarin hij in mijn ogen wetenschap en logica misbruikt om zijn frustratie jegens religie een intellectueel fundament te geven.
Dat soort zaken maakt dat ik nogal wantrouwend tegenover "filosofie" ben geworden
Natuurlijk. Maar daar zijn (goede) wetenschappers zich ook van bewust; naar mijn idee heb je daar niet persé wetenschapsfilosofen voor nodig.quote:Op vrijdag 16 december 2011 14:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Goede punten. Maar zonder filosofie is wetenschap slechts een set meetgegevens en nog-niet-verworpen hypotheses.
Jaquote:En, jouw argumentatie volgend, misbruikt Dawkins niet eerder wetenschap dan filosofie?
Je zou je daarentegen ook af kunnen vragen of de ethiek en de sociologische verhoudingen wel zonder meer tot het domein van de wetenschap behoren.quote:Op vrijdag 16 december 2011 14:16 schreef Perrin het volgende:
Zonder filosofie is het erg lastig iets samenhangends over ethiek of sociologische verhoudingen te zeggen.
Helemaal juist / mee eens.quote:Op vrijdag 16 december 2011 14:08 schreef Haushofer het volgende:
Grappige TT.
Ikzelf lees nog wel es artikelen die collega's van mij als "wetenschapsfilosofisch" zouden bestempelen. Wat me daar in opvalt is dat zaken vaak nogal ingewikkeld geformuleerd worden op een manier die imo helemaal niet nodig is om de kern van de zaak duidelijk te maken. Ik vraag me dan ook wel es af wat het nut van dat soort artikelen is.
Verder zie je ook wel es dat wetenschappers filosofische detours maken. Iemand als Richard Dawkins is in mijn ogen daar een mooi voorbeeld van: hij schrijft een heel boek over de Godsvraag, waarin hij een niet-wetenschappelijk vraagstuk ("bestaat God?") met een wetenschappelijke stelligheid tracht te beantwoorden ("we kunnen met grote zekerheid zeggen dat...") Waarin hij in mijn ogen wetenschap en logica misbruikt om zijn frustratie jegens religie een intellectueel fundament te geven.
Dat soort zaken maakt dat ik nogal wantrouwend tegenover "filosofie" ben gewordenEen houding die ik ook wel es bij collega's bespeur, trouwens. Zo ken ik onder collega's weinig mensen die enthousiast waren over Dawkin's "The God delusion", terwijl ik buiten wetenschappelijke kringen nogal es mensen erg enthousiast hoor zijn. Opvallend
Klopt. En dat is maar goed ook.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:43 schreef Perrin het volgende:
Veel concepten laten zich bar moeilijk in taal vangen trouwens. Probeer maar eens de smaak van een bepaalde wijn te communiceren, of de geur van een bepaalde bloem, of complexe abstracte concepten (zoals filosofie) en alle impliciete/taciete/stille kennis.
Maar daarom snap ik de stelling dat taal een soort kader is waar je als mens conceptueel in gevangen zou zitten niet zo.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:53 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Klopt. En dat is maar goed ook.
Laat de ervaring de ervaring.
Ik ook niet. Ik kan me wel voorstellen dat je in een bepaald model / wereldbeeld gevangen zit. Maar dat is iets anders. Taal heeft wel een structuur, die tot op zekere hoogte een bepaalde voorstelling van zaken opdringt. Bijvoorbeeld het object-eigenschap model. In de natuurkunde is dat tot het extreme doorgetrokken. Een object is niets meer dan een bundeltje eigenschappen.quote:Op vrijdag 16 december 2011 16:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar daarom snap ik de stelling dat taal een soort kader is waar je als mens conceptueel in gevangen zou zitten niet zo.
Het waarheidsbegrip heeft een functie. Het dient om aan te duiden dat iets zo is. Het belang ervan wordt duidelijk als er misstanden plaatsvinden. Want voorafgaande aan de vraag of het misstanden zijn of niet, is er een feitelijk voorstelling van zaken nodig. Dat kan niet zomaar een literaire uitdrukking zijn.quote:Op vrijdag 16 december 2011 10:30 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Daarmee wordt nu juist via de achterdeur toch weer vastgehouden aan dat foeilelijke waarheidsbegrip.
Die common sense opvatting had ik nu juist niet voor ogen. Het ging mij enkel om een Rortyaanse opvatting van het waarheidsbegrip, namelijk de pretentie van de filosofie om onze werkelijkheid van een diepere (meer 'ware') fundament te voorzien. Het gaat hier om niets minder dan de belofte van de kentheorie.quote:Op vrijdag 16 december 2011 17:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het waarheidsbegrip heeft een functie. Het dient om aan te duiden dat iets zo is. Het belang ervan wordt duidelijk als er misstanden plaatsvinden. Want voorafgaande aan de vraag of het misstanden zijn of niet, is er een feitelijk voorstelling van zaken nodig. Dat kan niet zomaar een literaire uitdrukking zijn.
Het waarheidsbegrip is ook van belang om te ontsnappen aan de neiging alleen je eigen situatie, en je beleving daarbij, serieus te nemen. Dat zie je gebeuren in de filosofische lijn Kant --> Schopenhauwer --> Nietzsche. Als je met Schopenhauwer zegt: "De wereld is mijn voorstelling", dan neem je je omgeving niet meer zo serieus. Het is maar een voorstelling.
Je ontkomt ook niet aan het waarheidsbegrip. Je kunt niet zeggen dat de stelling "De waarheid bestaat niet" waar is.
De ironie wil dat beide mogelijkheden het geval kunnen zijn. Enerzijds heb je de gevangenis van de taal waarin wij inderdaad in conceptuele kaders opgeborgen zijn en anderzijds kun je evengoed volhouden dat juist de taal ook een belofte van onderwerping van de natuurlijke wereld (en daarmee vrijheid) inhoudt. Het voorziet ons zogezegd van een gereedschap.quote:Op vrijdag 16 december 2011 16:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar daarom snap ik de stelling dat taal een soort kader is waar je als mens conceptueel in gevangen zou zitten niet zo.
Daarmee is tevens gezegd dat iedere alternatieve zienswijze evenmin kan claimen waar te zijn.quote:Op vrijdag 16 december 2011 19:20 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Die common sense opvatting had ik nu juist niet voor ogen. Het ging mij enkel om een Rortyaanse opvatting van het waarheidsbegrip, namelijk de pretentie van de filosofie om onze werkelijkheid van een diepere (meer 'ware') fundament te voorzien. Het gaat hier om niets minder dan de belofte van de kentheorie.
Waarheid zoals we dat gebruiken is nu eenmaal een talig project en als zodanig staat het een absolute opvatting daarvan in de weg. Illustratief in dit verband is toevalligerwijs bij uitstek je laatste opmerking:
"Je kunt niet zeggen dat de stelling "De waarheid bestaat niet" waar is."
Omgekeerd kun je namelijk evenmin stellen dat 'De waarheid bestaat' waar is. Althans, je kunt dat niet uit de stelling zelf afleiden. Overigens zou ik ook niet weten hoe je deze stelling uit de werkelijkheid zou kunnen afleiden. Maw. we hebben hier met een zelf-referentiële uitspraak van doen. Oftewel, we hebben hier een door en door talig probleem aan de haak geslagen.
Door de waarheid louter instrumenteel op te vatten ipv objectief, doe je het tekort. Want daarmee maak je de inhoud ervan ondergeschikt aan je eigen doelstellingen.quote:Om het kort te houden, waarheid kan zeker een nuttig (pragmatisch) concept zijn maar waak er tevens voor het op een voetstuk te plaatsen.
Een waarheidsperspectief op taal.quote:Op vrijdag 16 december 2011 19:36 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
De ironie wil dat beide mogelijkheden het geval kunnen zijn. Enerzijds heb je de gevangenis van de taal waarin wij inderdaad in conceptuele kaders opgeborgen zijn
Een deelnemersperspectief op taal.quote:en anderzijds kun je evengoed volhouden dat juist de taal ook een belofte van onderwerping van de natuurlijke wereld (en daarmee vrijheid) inhoudt. Het voorziet ons zogezegd van een gereedschap.
Dat is zeker een probleem voor een gelovige (in waarheid) en ook zeker voor de goede verstaander van het relativisme maar in het geheel niet voor degene die de waarheid uit zijn of haar vocabulaire geschrapt heeft.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:27 schreef deelnemer het volgende:
Daarmee is tevens gezegd dat iedere alternatieve zienswijze evenmin kan claimen waar te zijn.
Juist die ontmaskering heeft wellicht zo bevrijdend gewerkt voor de filosofie!quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:27 schreef deelnemer het volgende:
De commen sense opvatting is te belangrijk om te worden ondermijnt door de ontmaskering van meer lichtzinnige opvattingen over de waarheid.
Wanneer ik iets ondergeschikt maak aan mijn doelstellingen doe ik het zeker niet tekort. Integendeel, mits de doelstellingen mij ten voordele zijn. Of zelfs als nobel beschouwd kunnen worden natuurlijk!quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:27 schreef deelnemer het volgende:
Door de waarheid louter instrumenteel op te vatten ipv objectief, doe je het tekort. Want daarmee maak je de inhoud ervan ondergeschikt aan je eigen doelstellingen.
Welnee, voor beiden geldt dat het visies op taal zijn.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een waarheidsperspectief op taal.
[..]
Een deelnemersperspectief op taal.
"Het" doe je niet tekort, maar je houdt zo geen rekening met hetgeen je voordeel niet raakt of verlaagd.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:52 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dat is zeker een probleem voor een gelovige (in waarheid) en ook zeker voor de goede verstaander van het relativisme maar in het geheel niet voor degene die de waarheid uit zijn of haar vocabulaire geschrapt heeft.
[..]
Juist die ontmaskering heeft wellicht zo bevrijdend gewerkt voor de filosofie!
En om te constateren dat 'dit een hand is' hebben we natuurlijk geen filosofie nodig.
Waarheid wordt doorgaans juist buiten de filosofie gemaakt. Daar heeft het zijn nut.
In de rechtszaal, op school, in het debat, de wetenschap, enzovoorts.
Binnen de filosofie is het maar al te snel een retorisch trucje waar je al snel doorheen prikt.
[..]
Wanneer ik iets ondergeschikt maak aan mijn doelstellingen doe ik het zeker niet tekort. Integendeel, mits de doelstellingen mij ten voordele zijn. Of zelfs als nobel beschouwd kunnen worden natuurlijk!
Perspectieven zijn manieren van kijken. Ben ik onduidelijk geweest? Het is niet toevallig dat je met deze twee zienswijzen op de proppen komt. Dit zijn de twee fundamentele manieren van kijken. Die zie overal terug.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:57 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Welnee, voor beiden geldt dat het visies op taal zijn.
Nergens in de wereld valt het onomstotelijke feit vast te stellen dat wij of in de gevangenis van de taal leven of dat wij onszelf door middel van taal bevrijd zouden hebben van ons dier-zijn.
Daar valt geen empirisch bewijs voor aan te dragen.
Beschouw het gerust als een manier van kijken.
Waar het Jan_billeman om te doen is, is dat filosofie uiteindelijk als hoofdtaak heeft het fundamenteel benoemen en categoriseren van wat er is. Het vaststellen van wat er is en wat daarvan het wezen is is de kern van de filosofie. Wat nu als blijkt dat je daar geen eenduidige antwoorden op kunt geven omdat de vraag onbeantwoordbaar is?quote:Op zaterdag 17 december 2011 17:49 schreef AmaninFull het volgende:
Filosofie (Liefde voor de wijsheid/kennis) heeft zeker zin. Ongetwijfeld. Het nadenken over het leven, het stellen van simpele en complexe vragen ontwikkelt de mentale capaciteiten en retorische vaardigheden van mensen. Het helpt je beter verbanden te leggen, over abstracte concepten spreken, begrippen helderder te begrijpen, you name it. Maar het hoeft niet! Filosofie is ook simpelweg geweldig interessant. Het geeft een ongelooflijke kick om bijv. meegevoerd te worden in de denkwijze van Plato, de strijd tussen de rationalisten en de empiristen. Fascinerend.
Voor mensen die twijfelen aan het nut van filosofie, lees a.u.b. het boek "The consolations of philosophy van Alain de Botton. Schitterend. Aan de hand van zes filosofen (Socrates, Seneca, Nietzsche, Schopenhauer en De Montaigne laat hij hij helder zien hoe zeer filosofie van invloed is op je leven en hoeveel handige tips en vooral INZICHT- in de meest pure zin van het woord- het je kan verschaffen. Hoe ga je om met teleurstelling? Met frustratie? Met hartzeer en een onbereikbare liefde? Met armoede? Met impopulariteit?
Goed, een voorproefje dan, Socrates legt uit hoe je moet omgaan met impopulariteit. Als je standpunten, gedrag of visies hebt die, hoewel degelijk onderbouwd, impopulair in de maatschappij waarin je leeft, hoe ga je dan om met kritiek? Socrates haalt een metafoor aan. De sporter die traint en traint voor een belangrijk toernooi, naar wiens advies luistert hij? naar de gewone man in de straat? Nee. Hij luistert alleen naar zijn coach en z'n arts, alleen die meningen zijn 'onderbouwd' en doen er toe. Zo gaat het ook met meningen van de massa die slecht onderbouwd zijn. Niet alle meningen en verhalen zijn het luisteren waard, ze moeten worden beoordeeld op basis van de fundering, de logica die erachter schuilt.
Ik hoop dat mijn verhaal het lezen waard was.Zonder filosofie is de mens slechts een doofstom dier, radeloos en bewusteloos. Jammer genoeg is dit de meerderheid van de mensheid op het moment.
Vrij simpel: hoeveel filosofen zijn er nodig om het bestaan van zwaartekracht te bevestigen?quote:Op woensdag 14 december 2011 10:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kun je dat wat uitgebreider uitleggen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |