abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105765998
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:06 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Waarom zou dat "misbruiken van wetenschap" zijn ?

Immers, christelijke apologeten betreden met creationisme en wat dies meer zij eveneens het terrein van de wetenschap.

Gelijke monniken....
Oh ja, als Jantje in de wasbak schijt doe jij het ook.

Nee, dat levert een intellectueel eerlijk wereldbeeld op.
pi_105766029
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:08 schreef Telecaster het volgende:
Dat beweer ik ook niet. Maar dat juist een op zich intelligent iemand zichzelf toch zo weet te bedotten...
En als een Christen dat tegen jou zegt? Hoe vat je dat op? Vind je dat niet oneindig arrogant?
  maandag 19 december 2011 @ 12:10:34 #128
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105766048
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Oh ja, als Jantje in de wasbak schijt doe jij het ook.

Nee, dat levert een intellectueel eerlijk wereldbeeld op.
Ah ja. Ik vergeet dat wel eens - voor religie is "respect" inderdaad bijna altijd eenrichtigsverkeer.

Als bijgeloof uitspraken doet over wetenschap en zelfs dat bijgeloof als wetenschap het onderwijs in probeert te smokkelen kan je nu eenmaal een weerwoord verwachten.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_105766077
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 11:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat is volgens jou de implicatie van deze "challenge"? Dat religie mensen niet weerhoudt om gruweldaden te plegen?
Het gaat verder dan dat, niet alleen weerhoudt het men niet van gruweldaden, het verschaft een legitimatie, een vergoeilijking waar anders geen bestond, het verlaagt de drempel.
"for good men to do evil, that takes religion"

quote:
En wat wordt hier verstaan onder "religie"? Georganiseerde religie? Geloof in het bovennatuurlijke? Of iets anders?
Elke vorm van het onwetenschappelijke dat authoriteit claimt, waarheid claimt.
  maandag 19 december 2011 @ 12:11:58 #130
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105766089
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En als een Christen dat tegen jou zegt? Hoe vat je dat op? Vind je dat niet oneindig arrogant?
Sja. Ik haal mijn schouders er dan over op.

Iedereen mag van mij in alle mogelijke lulkoek geloven.Zolang anderen het op hun beurt maar in alle openheid lulkoek mogen vinden.

Net zoals een gristen mijn opvattingen lulkoek mag vinden van mij. Net zo makkelijk.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  maandag 19 december 2011 @ 12:12:55 #131
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105766118
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:11 schreef NDAsilenced het volgende:

[..]

Het gaat verder dan dat, niet alleen weerhoudt het men niet van gruweldaden, het verschaft een legitimatie, een vergoeilijking waar anders geen bestond, het verlaagt de drempel.
Ik zou dat eerder willen doortrekken naar "dogmatische ideologie in het algemeen".

Waar religie natuurlijk ook maar gewoon een vorm van is.
  maandag 19 december 2011 @ 12:13:20 #132
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105766130
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hij benadert zover ik kan zien de Godsvraag als een wetenschappelijke hypothese.
Dat lijkt me niet meer dan zeer verstandig.
quote:

[..]

[..]

Elke vorm van het onwetenschappelijke dat authoriteit claimt, waarheid claimt.
JUIST!
  maandag 19 december 2011 @ 12:14:09 #133
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105766157
Misschien moet je eens wat godsdienstfilosofie van Herman Philipse volgen.
pi_105766160
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:10 schreef Telecaster het volgende:
Ah ja. Ik vergeet dat wel eens - voor religie is "respect" inderdaad bijna altijd eenrichtigsverkeer.
"Bijna altijd"? Dat ligt aan de kringen waar je je in verkeert, denk ik :)
pi_105766202
quote:
Dat dat vaak gebeurt is in de geschiedenis impliceert dikgedrukte niet :)
pi_105766228
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:13 schreef Daniel1976 het volgende:
Dat lijkt me niet meer dan zeer verstandig.
Tsja, dan verschillen we daar van mening. Ik vind het belachelijk. En zoals ik zei, het grappige is dat veel collega-wetenschappers dat met mij eens zijn :)
  maandag 19 december 2011 @ 12:16:16 #137
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105766233
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

"Bijna altijd"? Dat ligt aan de kringen waar je je in verkeert, denk ik :)
Sja. Om jouw analogie maar eens, no pun intended, door te trekken:

Jantje schijt al duizenden jaren in de wasbak, maar gaat luidkeels lopen janken en klagen als Pietje dat tot het uiterste getergd ook eens een keer doet.

quote:
Respecting religion, religious beliefs, and religious believers does not and cannot include treating them with kid gloves. If believers want respect, then they must be treated as adults who are responsible and culpable for what they assert — for better and for worse. This means that their claims should be treated seriously with substantive responses and critiques, if criticism is warranted. If believers are willing to present their position in a rational, coherent manner, then they deserve a rational and coherent response — including critical responses. If they are unwilling or unable to present their views in a rational and coherent manner, then they should anticipate being dismissed with little afterthought.
http://atheism.about.com/od/aboutreligion/p/RespectReligion.htm
  maandag 19 december 2011 @ 12:18:13 #138
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105766294
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tsja, dan verschillen we daar van mening. Ik vind het belachelijk. En zoals ik zei, het grappige is dat veel collega-wetenschappers dat met mij eens zijn :)
Dat zeg ik, volg eens een paar colleges van Herman Philipse, vooral over "De vlucht in het irrationele".
En die vluchtroute is ook alleen maar gekozen omdat er gewoon 0 bewijs is voor godheden.
Een soort van ultiem zwaktebod.
pi_105766344
quote:
If believers are willing to present their position in a rational, coherent manner, then they deserve a rational and coherent response — including critical responses.
Daar ben ik het mee eens. :)

quote:
If they are unwilling or unable to present their views in a rational and coherent manner, then they should anticipate being dismissed with little afterthought.
"Being dismissed" als in "rational en coherent"? Als in "ik ga jouw levenbeschouwelijke houding overnemen"?

Dit is hoe ik wetenschappelijke ideeėn evalueer, niet levensbeschouwelijke.
  maandag 19 december 2011 @ 12:24:32 #140
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105766515
Ik dacht dat atheisten juist niet bevooroordeeld waren.
Dat zijn volgens de atheisten de religieuzen. :{

Of wordt dat niet geclaimed? :P
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_105766683
Ik heb laatst een cursus gevolgd van Tamarah Benima. Een quote uit dit interview waarin ik me prima kan vinden:

quote:
Spiritualiteit reikt methodes aan om te ervaren ”Oh, verdomd, dat is God‘. Overigens, stel dat je die ervaring hebt gehad, dan wil dat nog niet zeggen dat God ook daadwerkelijk bestaat.“ Want misschien zijn het domweg wat stofjes in je hersenen die die eenheidservaring teweegbrengen. "De vraag of God bestaat, doet er eigenlijk niet toe.“ Het gaat om de ervaring, het inzicht.
Ik snap dat mensen als Philipse, Hitchens en Dawkins vooral kritiek hebben op religieus fundamentalisme. En in vrijwel alle gevallen ben ik het daarin hartstochtelijk met ze eens. Maar wat ik zorgelijk vind, is de manier waarop naar aanleiding van hun schrijfsels over religie in het algemeen wordt gekeken. Daar vind ik dit soort mensen vaak domweg te kort door de bocht gaan :)

Daar laat ik het even bij.
pi_105766695
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:07 schreef heartz het volgende:

En het valt vooralsnog onder godsdienstfilosofie, dus niet religie! Zie bron.
Voor zover ik weet dan, ik heb nog steeds geen bronnen gezien die anders beweren.
Christopher Hitchens formuleerde het exact zoals ik net deed. ;) Nou snap ik best dat de uitleg die wiki eraan geeft populair is en dat veel atheisten weinig geven om het subtiele verschil. (Of dit uberhaupt als een verschil zien.)

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 19-12-2011 12:42:47 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 19 december 2011 @ 12:35:09 #143
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_105766809
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:30 schreef Haushofer het volgende:
Maar wat ik zorgelijk vind, is de manier waarop naar aanleiding van hun schrijfsels over religie in het algemeen wordt gekeken.
Maar: heb je het dan over religie, met alle organisatie, hierarchie, dogma's en machtspolitiek die daar in het algemeen bij komen kijken, of (persoonlijk) geloof, zoals die de ervaring, het inzicht uit je Benimaquote?

Dat zijn natuurlijk wel twee compleet andere zaken.
pi_105766910
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:35 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Maar: heb je het dan over religie, met alle hierarchie, dogma's en machtspolitiek die daar in het algemeen bij komt kijken, of geloof, zoals die de ervaring, het inzicht uit je Benimaquote?

Dat zijn natuurlijk wel twee compleet andere zaken.
Ja, je hebt gelijk; ik heb het vooral over de persoonlijke ervaring, maar ook over b.v. de positieve rol die het Christendom heeft gespeeld in bepaalde ontwikkelingen. Waarom dat dan wordt afgedaan met "zonder Christendom was dit ook wel gelukt", snap ik nooit zo goed. Dat lijkt me nogal triviaal.
pi_105766944
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, je hebt gelijk; ik heb het vooral over de persoonlijke ervaring, maar ook over b.v. de positieve rol die het Christendom heeft gespeeld in bepaalde ontwikkelingen. Waarom dat dan wordt afgedaan met "zonder Christendom was dit ook wel gelukt", snap ik nooit zo goed. Dat lijkt me nogal triviaal.
Zeg je nu dat het triviaal is dat dat zonder het Christendom ook wel was gelukt? Waaruit bestaat die positieve rol dan?
  maandag 19 december 2011 @ 12:45:36 #146
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105767122
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zeg je nu dat het triviaal is dat dat zonder het Christendom ook wel was gelukt? Waaruit bestaat die positieve rol dan?
Ook ik ben benieuwd naar de argumentatie blij die claim.
  maandag 19 december 2011 @ 12:46:30 #147
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105767149
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Christopher Hitchens formuleert het exact zoals ik het deed. ;) Nou snap ik best dat de uitleg die wiki eraan geeft populair is en dat veel atheisten weinig geven om het subtiele verschil.
Hoezo is het populair :?
Het is een beschouwing/ filosofie over religie (en dus geen religie). Of niet dan? :)
Ik zie wel graag een uitleg een met redelijke bron(nen) die mijn argument kan ontkrachten.
En waarom is de bron niet niet goed. Heb je gezien welke bronnen er gebruikt zijn? :)

Atheisme is toch geen nieuwe uitvinding? Misschien in Europa een verademing na de Franse Revolutie door de dominantie van de kerk.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_105767232
quote:
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat dat vaak gebeurt is in de geschiedenis impliceert dikgedrukte niet :)
Ik snap niet helemaal wat je zegt.
"Dat dat vaak gebeurt is in de geschiedenis" ik neem aan dat je hier doelt op wat ik gruweldaden noem.
"impliceert dikgedrukte niet" dikgedrukte: "waar anders geen bestond"
met "waar anders geen bestond" bedoel ik dus het legitimiserende artikel van de religie/geloof in kwestie, een koranvers bijvoorbeeld.
Ik zeg dus niet dat zonder religie geen gruweldaden worden begaan, alleen dat de drempel etc lager gelegd word door de menselijke zwak voor authoriteit, authoriteit uitgedragen door religie.

[ Bericht 3% gewijzigd door NDAsilenced op 19-12-2011 12:55:54 ]
pi_105767286
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 12:46 schreef heartz het volgende:

[..]

Hoezo is het populair :?
Gelovigen vechten graag met stromannen wanneer het gaat om mensen die hun overtuigingen verwerpen. ;)

quote:
Het is een beschouwing/ filosofie over religie (en dus geen religie). Of niet dan? :)
Ik zou het gewoon een beschouwing noemen. A-smurfisme zou je neem ik aan ook niet omschrijven als een filosofie.

quote:
Ik zie wel graag een uitleg een met redelijke bron(nen) die mijn argument kan ontkrachten.
En waarom is de bron niet niet goed. Heb je gezien welke bronnen er gebruikt zijn? :)
Zoals gezegd: voor de meeste mensen, met name de meeste atheisten, is het subtiele verschil dat ik aangaf helemaal niet interessant. En eerlijk gezegd vind ik het ook niet erg relevant, alleen voor zover mensen erop staan atheisme uit te leggen als een filosofie.

quote:
Atheisme is toch geen nieuwe uitvinding? Misschien in Europa een verademing na de Franse Revolutie door de dominantie van de kerk.
Atheisme is geen uitvinding, laat staan een nieuwe uitvinding.
  maandag 19 december 2011 @ 12:52:57 #150
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105767318
A-smurfisme
_O- _O_ _O_ _O_ _O_
Ik heb lol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: