Oh ja, als Jantje in de wasbak schijt doe jij het ook.quote:Op maandag 19 december 2011 12:06 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Waarom zou dat "misbruiken van wetenschap" zijn ?
Immers, christelijke apologeten betreden met creationisme en wat dies meer zij eveneens het terrein van de wetenschap.
Gelijke monniken....
En als een Christen dat tegen jou zegt? Hoe vat je dat op? Vind je dat niet oneindig arrogant?quote:Op maandag 19 december 2011 12:08 schreef Telecaster het volgende:
Dat beweer ik ook niet. Maar dat juist een op zich intelligent iemand zichzelf toch zo weet te bedotten...
Ah ja. Ik vergeet dat wel eens - voor religie is "respect" inderdaad bijna altijd eenrichtigsverkeer.quote:Op maandag 19 december 2011 12:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Oh ja, als Jantje in de wasbak schijt doe jij het ook.
Nee, dat levert een intellectueel eerlijk wereldbeeld op.
Het gaat verder dan dat, niet alleen weerhoudt het men niet van gruweldaden, het verschaft een legitimatie, een vergoeilijking waar anders geen bestond, het verlaagt de drempel.quote:Op maandag 19 december 2011 11:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat is volgens jou de implicatie van deze "challenge"? Dat religie mensen niet weerhoudt om gruweldaden te plegen?
Elke vorm van het onwetenschappelijke dat authoriteit claimt, waarheid claimt.quote:En wat wordt hier verstaan onder "religie"? Georganiseerde religie? Geloof in het bovennatuurlijke? Of iets anders?
Sja. Ik haal mijn schouders er dan over op.quote:Op maandag 19 december 2011 12:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En als een Christen dat tegen jou zegt? Hoe vat je dat op? Vind je dat niet oneindig arrogant?
Ik zou dat eerder willen doortrekken naar "dogmatische ideologie in het algemeen".quote:Op maandag 19 december 2011 12:11 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Het gaat verder dan dat, niet alleen weerhoudt het men niet van gruweldaden, het verschaft een legitimatie, een vergoeilijking waar anders geen bestond, het verlaagt de drempel.
"for good men to do evil, that takes religion"
Dat lijkt me niet meer dan zeer verstandig.quote:Op maandag 19 december 2011 12:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hij benadert zover ik kan zien de Godsvraag als een wetenschappelijke hypothese.
JUIST!quote:Op maandag 19 december 2011 12:11 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Het gaat verder dan dat, niet alleen weerhoudt het men niet van gruweldaden, het verschaft een legitimatie, een vergoeilijking waar anders geen bestond, het verlaagt de drempel.
"for good men to do evil, that takes religion"
[..]
Elke vorm van het onwetenschappelijke dat authoriteit claimt, waarheid claimt.
"Bijna altijd"? Dat ligt aan de kringen waar je je in verkeert, denk ikquote:Op maandag 19 december 2011 12:10 schreef Telecaster het volgende:
Ah ja. Ik vergeet dat wel eens - voor religie is "respect" inderdaad bijna altijd eenrichtigsverkeer.
Dat dat vaak gebeurt is in de geschiedenis impliceert dikgedrukte nietquote:Op maandag 19 december 2011 12:11 schreef NDAsilenced het volgende:
Tsja, dan verschillen we daar van mening. Ik vind het belachelijk. En zoals ik zei, het grappige is dat veel collega-wetenschappers dat met mij eens zijnquote:Op maandag 19 december 2011 12:13 schreef Daniel1976 het volgende:
Dat lijkt me niet meer dan zeer verstandig.
Sja. Om jouw analogie maar eens, no pun intended, door te trekken:quote:Op maandag 19 december 2011 12:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Bijna altijd"? Dat ligt aan de kringen waar je je in verkeert, denk ik
http://atheism.about.com/od/aboutreligion/p/RespectReligion.htmquote:Respecting religion, religious beliefs, and religious believers does not and cannot include treating them with kid gloves. If believers want respect, then they must be treated as adults who are responsible and culpable for what they assert — for better and for worse. This means that their claims should be treated seriously with substantive responses and critiques, if criticism is warranted. If believers are willing to present their position in a rational, coherent manner, then they deserve a rational and coherent response — including critical responses. If they are unwilling or unable to present their views in a rational and coherent manner, then they should anticipate being dismissed with little afterthought.
Dat zeg ik, volg eens een paar colleges van Herman Philipse, vooral over "De vlucht in het irrationele".quote:Op maandag 19 december 2011 12:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, dan verschillen we daar van mening. Ik vind het belachelijk. En zoals ik zei, het grappige is dat veel collega-wetenschappers dat met mij eens zijn![]()
Daar ben ik het mee eens.quote:If believers are willing to present their position in a rational, coherent manner, then they deserve a rational and coherent response — including critical responses.
"Being dismissed" als in "rational en coherent"? Als in "ik ga jouw levenbeschouwelijke houding overnemen"?quote:If they are unwilling or unable to present their views in a rational and coherent manner, then they should anticipate being dismissed with little afterthought.
Ik snap dat mensen als Philipse, Hitchens en Dawkins vooral kritiek hebben op religieus fundamentalisme. En in vrijwel alle gevallen ben ik het daarin hartstochtelijk met ze eens. Maar wat ik zorgelijk vind, is de manier waarop naar aanleiding van hun schrijfsels over religie in het algemeen wordt gekeken. Daar vind ik dit soort mensen vaak domweg te kort door de bocht gaanquote:Spiritualiteit reikt methodes aan om te ervaren ”Oh, verdomd, dat is God‘. Overigens, stel dat je die ervaring hebt gehad, dan wil dat nog niet zeggen dat God ook daadwerkelijk bestaat.“ Want misschien zijn het domweg wat stofjes in je hersenen die die eenheidservaring teweegbrengen. "De vraag of God bestaat, doet er eigenlijk niet toe.“ Het gaat om de ervaring, het inzicht.
Christopher Hitchens formuleerde het exact zoals ik net deed.quote:Op maandag 19 december 2011 12:07 schreef heartz het volgende:
En het valt vooralsnog onder godsdienstfilosofie, dus niet religie! Zie bron.
Voor zover ik weet dan, ik heb nog steeds geen bronnen gezien die anders beweren.
Maar: heb je het dan over religie, met alle organisatie, hierarchie, dogma's en machtspolitiek die daar in het algemeen bij komen kijken, of (persoonlijk) geloof, zoals die de ervaring, het inzicht uit je Benimaquote?quote:Op maandag 19 december 2011 12:30 schreef Haushofer het volgende:
Maar wat ik zorgelijk vind, is de manier waarop naar aanleiding van hun schrijfsels over religie in het algemeen wordt gekeken.
Ja, je hebt gelijk; ik heb het vooral over de persoonlijke ervaring, maar ook over b.v. de positieve rol die het Christendom heeft gespeeld in bepaalde ontwikkelingen. Waarom dat dan wordt afgedaan met "zonder Christendom was dit ook wel gelukt", snap ik nooit zo goed. Dat lijkt me nogal triviaal.quote:Op maandag 19 december 2011 12:35 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Maar: heb je het dan over religie, met alle hierarchie, dogma's en machtspolitiek die daar in het algemeen bij komt kijken, of geloof, zoals die de ervaring, het inzicht uit je Benimaquote?
Dat zijn natuurlijk wel twee compleet andere zaken.
Zeg je nu dat het triviaal is dat dat zonder het Christendom ook wel was gelukt? Waaruit bestaat die positieve rol dan?quote:Op maandag 19 december 2011 12:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijk; ik heb het vooral over de persoonlijke ervaring, maar ook over b.v. de positieve rol die het Christendom heeft gespeeld in bepaalde ontwikkelingen. Waarom dat dan wordt afgedaan met "zonder Christendom was dit ook wel gelukt", snap ik nooit zo goed. Dat lijkt me nogal triviaal.
Ook ik ben benieuwd naar de argumentatie blij die claim.quote:Op maandag 19 december 2011 12:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zeg je nu dat het triviaal is dat dat zonder het Christendom ook wel was gelukt? Waaruit bestaat die positieve rol dan?
Hoezo is het populairquote:Op maandag 19 december 2011 12:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Christopher Hitchens formuleert het exact zoals ik het deed.Nou snap ik best dat de uitleg die wiki eraan geeft populair is en dat veel atheisten weinig geven om het subtiele verschil.
quote:Het gaat verder dan dat, niet alleen weerhoudt het men niet van gruweldaden, het verschaft een legitimatie, een vergoeilijking waar anders geen bestond, het verlaagt de drempel.
Ik snap niet helemaal wat je zegt.quote:Op maandag 19 december 2011 12:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat dat vaak gebeurt is in de geschiedenis impliceert dikgedrukte niet
Gelovigen vechten graag met stromannen wanneer het gaat om mensen die hun overtuigingen verwerpen.quote:
Ik zou het gewoon een beschouwing noemen. A-smurfisme zou je neem ik aan ook niet omschrijven als een filosofie.quote:Op maandag 19 december 2011 12:46 schreef heartz het volgende:
Het is een beschouwing/ filosofie over religie (en dus geen religie). Of niet dan?
Zoals gezegd: voor de meeste mensen, met name de meeste atheisten, is het subtiele verschil dat ik aangaf helemaal niet interessant. En eerlijk gezegd vind ik het ook niet erg relevant, alleen voor zover mensen erop staan atheisme uit te leggen als een filosofie.quote:Op maandag 19 december 2011 12:46 schreef heartz het volgende:
Ik zie wel graag een uitleg een met redelijke bron(nen) die mijn argument kan ontkrachten.
En waarom is de bron niet niet goed. Heb je gezien welke bronnen er gebruikt zijn?
Atheisme is geen uitvinding, laat staan een nieuwe uitvinding.quote:Op maandag 19 december 2011 12:46 schreef heartz het volgende:
Atheisme is toch geen nieuwe uitvinding? Misschien in Europa een verademing na de Franse Revolutie door de dominantie van de kerk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |