abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:43:13 #251
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_105532992
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:37 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Maar wel stinkend rijk, daar moeten we toch op zijn minst een paar gaatjes in de begroting mee weten te vullen. Daarna is het geen gezeik, iedereen even rijk.
Gepruts in de marge, doet het leuk voor de buhne maar levert weinig op.
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:43:49 #252
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105533015
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:41 schreef RemcoDelft het volgende:

Mooi plaatje dat aangeeft hoe schandalig de grondspeculatiepolitiek is:
[ afbeelding ]
Dit soort 'crop circles' ziet de bouwmaffia graag :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:45:09 #253
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105533051
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:43 schreef AchJa het volgende:

[..]

Gepruts in de marge, doet het leuk voor de buhne maar levert weinig op.
Dat roep je bij elk voorstel, behalve als ze aan jouw heilige HRA komen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:47:58 #254
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_105533139
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:45 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dat roep je bij elk voorstel, behalve als ze aan jouw heilige HRA komen.
Heb je dat stukje uit de Elsevier gelezen, Mvr Laatderijkenmaarmeerbetalen?
Zonnenschijn en Champagne, van Spanje tot Rockanje
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:48:47 #255
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_105533159
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:31 schreef ComplexConjugate het volgende:
de NHG zorgt er letterlijk voor dat de risico's bij de belastingbetaler komen te liggen.
Onzin.
De NHG is niet verzekerd vanuit het vermogen van de belastingbetaler, maar vanuit een premie-inleg die de huizenkoper ZELF betaalt bij afsluiten van de hypotheeklening.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:48:56 #256
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:49:22 #257
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105533179
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:41 schreef AchJa het volgende:

NHG was tot voor kort maar voor woningen t/m 200.000 meen ik. Niet echt de hutten waarvoor je tweeverdiener zou moeten zijn imo. Maar ja, die zure tweeverdieners he, die hebben de markt om zeep geholpen!

Tot welke hoogte het ging is niet relevant, het deugd gewoon niet dat de overheid garant gaat staan voor een risico wat de bank hoort af te dekken.

quote:
Kunstmatig de prijzen opdrijven heet dat.

Dat snap ik, maar hoe kan men dit financieren? Denk daar eens over na.

quote:
Ja vast, ik krijg geen huursubsidie (de huursector kost de overheid meer geld dan de hele koopsector) ik weet wel zeker dat ik geld krijg. Niet jij.
Ik huur maar krijg geen huursubsidie, krijg geen huurpenningaftrek of wat dan ook. Ik betaal wel volledige belasting i.t.t. kopers met een dikke schuld. Ik betaal in feite mee aan de belastingkorting die jij krijgt. M.a.w. mijn belastingtarief is te hoog omdat jij een korting krijgt. Is dat eerlijk? I don't think so :N

Overigens kost de huursector de overheid maar een fractie van de kosten die de HRA met zich meebrengt.
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:50:21 #258
141482 Q.
JurassiQ
pi_105533205
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:48 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Onzin.
De NHG is niet verzekerd vanuit het vermogen van de belastingbetaler, maar vanuit een premie-inleg die de huizenkoper ZELF betaalt bij afsluiten van de hypotheeklening.
En daar gaat het mis, die premie stelt geen hol voor in vergelijking met het risico als het goed mis gaat: hoge werkeloosheid, veel gedwongen verkopen met grote restschulden. Het werkt prima in een hoogconjuctuur bij individuele gevallen maar in een verslechterende economie is het een dodelijke molensteen.
For great justice!
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:50:50 #259
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105533221
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:47 schreef VakantieNancy het volgende:

[..]

Heb je dat stukje uit de Elsevier gelezen, Mvr Laatderijkenmaarmeerbetalen?
Nee.... maar ik weet wel dat de rijken als argument zullen aanhalen dat er bij hun niets te halen valt.
Ik heb niet de illusie dat er genoeg te halen valt maar wat er te halen valt, valt er te halen :7
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:52:53 #260
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_105533290
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:50 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Nee.... maar ik weet wel dat de rijken als argument zullen aanhalen dat er bij hun niets te halen valt.
Ik heb niet de illusie dat er genoeg te halen valt maar wat er te halen valt, valt er te halen :7
Lees dat stukje maar eens.
Je kan je kop wel in het zand steken, maar als je niet weet waar je het over hebt maak je jezelf zo belachelijk. Feiten ontkennen uit ideologische redenen is niet echt gezond voor een economie.
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:53:30 #261
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_105533309
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 08:10 schreef betyar het volgende:

[..]

Er is zoiets als sparen, jongeren sparen niet, een stelletje verwende snotapen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en zich teveel mee laten slepen in het wereldje van het materialisme.
Een huis spaar je niet bij elkaar. Zeker niet als je dan óók nog eens een huurwoning moet betalen.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:54:07 #262
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105533332
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:48 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Onzin.
Onzin... de overheid geeft de garantie af. Als het waarborgfonds leeg is m.a.w. als de premies niet dekkend zijn voor de geleden verliezen komt de volledige garantstelling op de schouders van de overheid te liggen.
Wat jij beweert is dat de NHG een private instelling is die enkel maar aansprakelijk is tot de hoogte van het eigen vermogen en dat is dus niet waar.
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:55:45 #263
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_105533381
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:53 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Een huis spaar je niet bij elkaar. Zeker niet als je dan óók nog eens een huurwoning moet betalen.
Bovendien, stel je spaart met zijn twee, jarenlang, je spaart je helemaal suf, dan komt de belastingdienst op het moment dat het bedrag interessant begint te worden, rekenen een fictief rendament en samen met de inflatie zorgt dat dat je spaargeld minder waard wordt.
En dan word je binnenkort ook nog genaaid voor het blijven wonen in een huurhuis
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:56:01 #264
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105533391
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:52 schreef VakantieNancy het volgende:

[..]

Lees dat stukje maar eens.
Je kan je kop wel in het zand steken, maar als je niet weet waar je het over hebt maak je jezelf zo belachelijk. Feiten ontkennen uit ideologische redenen is niet echt gezond voor een economie.
Feiten ontkennen op basis van ideologie of eigen belang ligt juist aan de basis van onze haperende economie, dit zal ik niet ontkennen. Maar wat wil je nu bereiken? Dat de rijken niet extra belast mogen worden omdat het toch geen oplossing geeft? Mijn standpunt is dat wat je kan halen bij de rijken altijd een bijdrage levert en dus relevant is.
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:58:00 #265
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105533453
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:53 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Vroeger konden mensen gewoon 20% bij elkaar sparen, degene die niet konden sparen bleven huren. Juist de grote toestroom van mensen die >100% gefinancierd konden krijgen heeft bijgedragen aan een prijsexplosie op de koopmarkt. In Duitsland zijn huizen gemiddeld een ton goedkoper, dat ondanks een gebrek aan HRA, NHG en startersleningen. Mensen brengen minstens 20% eigen geld in, dat kan ook makkelijker als je geen zeepbel prijzen hebt.
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:58:00 #266
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_105533454
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:56 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Feiten ontkennen op basis van ideologie of eigen belang ligt juist aan de basis van onze haperende economie, dit zal ik niet ontkennen. Maar wat wil je nu bereiken? Dat de rijken niet extra belast mogen worden omdat het toch geen oplossing geeft? Mijn standpunt is dat wat je kan halen bij de rijken altijd een bijdrage levert en dus relevant is.
Je hebt het stukje nog steeds niet gelezen, wat jij doet is je vingers in je oren steken en lalalala roepen.
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:58:03 #267
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_105533455
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:49 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Tot welke hoogte het ging is niet relevant, het deugd gewoon niet dat de overheid garant gaat staan voor een risico wat de bank hoort af te dekken.

[..]

Dat snap ik, maar hoe kan men dit financieren? Denk daar eens over na.
Zie ergens boven, uit eigen zak.

quote:
Ik huur maar krijg geen huursubsidie, krijg geen huurpenningaftrek of wat dan ook. Ik betaal wel volledige belasting i.t.t. kopers met een dikke schuld. Ik betaal in feite mee aan de belastingkorting die jij krijgt. M.a.w. mijn belastingtarief is te hoog omdat jij een korting krijgt. Is dat eerlijk? I don't think so :N
Ik heb jarenlang gehuurd en ik kan je vertellen dat ik nu meer belasting betaal dan ik ooit gedaan heb in een huurhut. Kom niet aan met onzin.

quote:
Overigens kost de huursector de overheid maar een fractie van de kosten die de HRA met zich meebrengt.
Lulkoek. :http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypotheekrenteaftrek

quote:
Het huurmarktonderzoek is marktconform gedaan met als uitkomst dat er jaarlijks 14,5 miljard subsidie naar de huursector gaat.
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:59:12 #268
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105533485
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:58 schreef VakantieNancy het volgende:

[..]

Je hebt het stukje nog steeds niet gelezen, wat jij doet is je vingers in je oren steken en lalalala roepen.
Misschien dat je mij even kan inlichten over de kernpunten van hun betoog? Jij haalt immers dit stukje aan en ik kan niet inhoudelijk reageren op je argumenten omdat je telkens bla, bla, bla elsevier blijft roepen :)
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:59:44 #269
238326 Worteltjestaart
pi_105533505
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
Onzin... de overheid geeft de garantie af. Als het waarborgfonds leeg is m.a.w. als de premies niet dekkend zijn voor de geleden verliezen komt de volledige garantstelling op de schouders van de overheid te liggen.
Wat jij beweert is dat de NHG een private instelling is die enkel maar aansprakelijk is tot de hoogte van het eigen vermogen en dat is dus niet waar.
Nee, de stichting Waarborgfonds Eigen Woningen geeft die garantie af. Een Stichting, dus juridisch géén instelling van de overheid. Dat de overheid in principe garamt kan staan indioen noodzakelijk maakt niet dat de belastingbetaler opdraait voor de garantie, die garantstelling is niet eens in de buurt van nodig.
De premie is vooralsnog laag omdat het risico op uitkering nog altijd laag is; 0.55% van de hypotheeksom is de premie. Dat houdt in dat het waarborgfonds grofweg quitte speelt als 1 op de 200 hypotheken een volledige strop inhouden. In de praktijk is de restschuld factoren lager dan de hypotheeksom, dus ze komen er gewoon mee uit en de overheid hoeft daarin geen garantie te nemen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:56 schreef ComplexConjugate het volgende:
Feiten ontkennen op basis van ideologie of eigen belang ligt juist aan de basis van onze haperende economie,
Met jouw eigen feitenkennis is ook wel wat mis.

[ Bericht 4% gewijzigd door Worteltjestaart op 13-12-2011 14:01:53 (Iets verduidelijkt) ]
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_105533592
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:58 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Vroeger konden mensen gewoon 20% bij elkaar sparen, degene die niet konden sparen bleven huren. Juist de grote toestroom van mensen die >100% gefinancierd konden krijgen heeft bijgedragen aan een prijsexplosie op de koopmarkt. In Duitsland zijn huizen gemiddeld een ton goedkoper, dat ondanks een gebrek aan HRA, NHG en startersleningen. Mensen brengen minstens 20% eigen geld in, dat kan ook makkelijker als je geen zeepbel prijzen hebt.
Dat is dan ook verplicht in Duitsland (max. 90% financieren IIRC). In Nederland was dat ‘vroeger’ ook het geval. De laatste jaren (vooral 1995-2008) was het in Nederland vrijwel niet mogelijk om de stijgende huizenprijzen bij te houden door te sparen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:05:30 #271
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105533725
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:58 schreef AchJa het volgende:

Zie ergens boven, uit eigen zak.

Als je uit eigen zak financierd heb je geen HRA nodig.

quote:
Ik heb jarenlang gehuurd en ik kan je vertellen dat ik nu meer belasting betaal dan ik ooit gedaan heb in een huurhut. Kom niet aan met onzin.

Je bedoelt dat je absoluut meer betaald? In NL betalen we een percentage. Als iemand hetzelfde bruto inkomen heeft als jij maar geen recht op HRA dan betaald deze dus zowel in absolute als relatieve zin meer belasting. Ik praat dus geen onzin, jij snapt het gewoon niet (of wilt het niet begrijpen wat begrijpelijk is aangezien je belangen)

quote:
Leuk... maar lees vervolgens ook even wat er staat, het betreft een 'fictieve subsidie'

Uit het zelfde wikipedia stukje:

quote:
CPB

Een studie van het Centraal Planbureau (CPB) stelt dat de huursector 14 miljard aan subsidies krijg, evenveel als de koopsector. Ronald Paping, directeur van de Nederlandse Woonbond stelt echter dat het CPB een onafhankelijk instituut is en met deze politieke boodschap zijn boekje ver te buiten gaat. De 14 miljard is ook helemaal geen subsidie aangezien dit bedrag afgeleid wordt van de veronderstelling dat verhuurders een marktconform rendement op hun woningbezit moeten hebben. Op basis van nauwelijks onderbouwde aannames zou dat 5,7% van de Wet waardering onroerende zaken (WOZ)-waarde moeten zijn. De WOZ-waarde is de afgelopen tien jaar verviervoudigd. De WOZ-waarde is ernstig verstoord door o.a. de opwaartse druk van de hypotheekrenteaftrek, deze komt enkel ten goede aan de koopsector en de koopsector zelf is daarmee dus reeds niet marktconform. De huursector niet laten meeprofiteren van de hypotheekrenteaftrek, maar daarentegen zelfs een (niet marktconforme) WOZ-waarde gerelateerde huurstijging op te dringen leidt tot het dubbel benadelen van huurders en zodoende rampzalige uitkomsten.[13] Doordat de huren de afgelopen 5 jaren kunstmatig laag zijn gehouden met stijgingen vaak onder de inflatie, hebben de wooncorporaties nu onvoldoende middelen voor nieuwbouw en renovatie. Hierdoor is de Woonbond nu in voor een jaarlijkse verhoging van minimaal de inflatie plus 1%. Door o.a. de huren zo laag te houden is de sociale huurmarkt volledig vastgelopen. Scheefhuurders die elke maand honderden euro's aan indirecte subsidie ontvangen stromen niet door.[bron?]

Het CPB heeft zich wel meer politiek uitgelaten o.a. middels een pleidooi voor beperking en afbouw van de hypotheekrenteaftrek. Van links tot rechts is geen enkele partij voor volledige afschaffing ineens, ook wil men om geen onbetrouwbare overheid te zijn bestaande gevallen ontzien. Mensen zijn vaak langlopende leningen aangegaan waar de HRA een wezenlijk onderdeel van was. Het huurmarktonderzoek is marktconform gedaan met als uitkomst dat er jaarlijks 14,5 miljard subsidie naar de huursector gaat. Via deze weg krijgen de lage inkomens rechtstreeks jaarlijks ruim 2 miljard euro huurbijdrage. De omvang van de indirecte steun – via regulering van de tarieven – blijkt aanmerkelijk groter dan verwacht:meer dan 12 miljard euro. Scheefhuurders krijgen dus een impliciete subsidie van honderden euro’s per maand zonder dat zij enig risico lopen.
M.a.w. de steun die de huursector krijgt is gebaseerd op een verondersteld rendement dat de woningcorporaties zouden kunnen maken. Dit is dus heel wat anders dan de werkelijke miljarden die de overheid misloopt door de HRA (en dus daadwerkelijk in de pocket van de banksters terechtkomen)

De uitgaven aan huurtoeslag bedragen dus 2 miljard en de zogenaamde fictieve subsidie 12 miljard. Wat men wel even vergeet is dat de huizenmarkt een zeepbel is die mede door de HRA is opgeblazen. Men meent dat huurders daar ook even de prijs voor moeten betalen, ondanks dat men vergeet dat huurders geen belastingteruggaaf hebben. Tja... politiek gekunstel met cijfers kun je wel overlaten aan de volksmenners.

[ Bericht 2% gewijzigd door ComplexConjugate op 13-12-2011 14:14:39 ]
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:06:24 #272
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_105533762
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:10 schreef Aether het volgende:
geertwilderspvv twitterde op dinsdag 13-12-2011 om 08:29:14 HANDEN AF VAN HYPOTHEEKRENTEAFTREK!!! http://t.co/mmJmWTwL reageer retweet
Mooie reactie van Samsom _O-

diederiksamsom twitterde op dinsdag 13-12-2011 om 08:50:12 @geertwilderspvv Geert, check ff je twitteraccount. Lijkt me gehackt. Door een stampvoetende kleuter. reageer retweet
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:07:20 #273
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105533792
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:58 schreef AchJa het volgende:

[..]Ik heb jarenlang gehuurd en ik kan je vertellen dat ik nu meer belasting betaal dan ik ooit gedaan heb in een huurhut. Kom niet aan met onzin.

[..]
Maar je krijgt wel een vergoeding van de belastingdienst wegens de subsidie op geldlenen
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:12:36 #274
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105533981
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:59 schreef Worteltjestaart het volgende:

Nee, de stichting Waarborgfonds Eigen Woningen geeft die garantie af. Een Stichting, dus juridisch géén instelling van de overheid. Dat de overheid in principe garamt kan staan indioen noodzakelijk maakt niet dat de belastingbetaler opdraait voor de garantie, die garantstelling is niet eens in de buurt van nodig.
Als ze niet nodig is? Waarom is ze er dan? Denk wel even goed na voordat je de propaganda van Karel Schiffer napraat.

quote:
De premie is vooralsnog laag omdat het risico op uitkering nog altijd laag is; 0.55% van de hypotheeksom is de premie. Dat houdt in dat het waarborgfonds grofweg quitte speelt als 1 op de 200 hypotheken een volledige strop inhouden. In de praktijk is de restschuld factoren lager dan de hypotheeksom, dus ze komen er gewoon mee uit en de overheid hoeft daarin geen garantie te nemen.

In de praktijk mag de premie zelfs nog veel lager zijn als je als criteria neemt het aantal claims van de afgelopen jaren. Als je echter kijkt naar de werkelijk onderliggende risico's en garantstellingen dat is de premie krankzinnig laag te noemen. De WEW heeft iets van 700 miljoen in kas om zo'n 121 miljard af te dekken, als er ook maar een fractie afgeschreven hoeft te worden gaat het fonds nat.

quote:
Met jouw eigen feitenkennis is ook wel wat mis.
Een hele hoop, ik blijf er constant aan werken.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:12:37 #275
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_105533982
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:07 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Maar je krijgt wel een vergoeding van de belastingdienst wegens de subsidie op geldlenen
Correct, dat weegt echter niet op tegen het "extra" te betalen bedrag tov huren.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:13:30 #276
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105534017
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:02 schreef Aether het volgende:

[..]

Dat is dan ook verplicht in Duitsland (max. 90% financieren IIRC). In Nederland was dat ‘vroeger’ ook het geval. De laatste jaren (vooral 1995-2008) was het in Nederland vrijwel niet mogelijk om de stijgende huizenprijzen bij te houden door te sparen.
Dus moest er een demonisch plan gesmeed worden om de banksters en bouwmaffia op hun wenken te bedienen.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:13:59 #277
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105534038
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:12 schreef AchJa het volgende:

[..]

Correct, dat weegt echter niet op tegen het "extra" te betalen bedrag tov huren.
Dat komt omdat de woningmarkt te duur is of je huis is veel groter
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:15:42 #278
238326 Worteltjestaart
pi_105534117
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
Als ze niet nodig is? Waarom is ze er dan? Denk wel even goed na voordat je de propaganda van Karel Schiffer napraat.
De garantstelling van de overheid is slechts administratief door DNB.
In werkelijkheid is er nog geen cent belastinggeld uitgegeven aan het kwijtschelden van NHG-gedekte restschulden. DAT is wat jij immers zegt, en DAT is niet waar.

Ik ontken niet dat de NHG er niet voor niets is. Maar ik bestrijd dat de feitelijke aanwezigheid van de NHG heeft geleid tot extra belastingsuitgaven vanwege garantstellingen van overheidswege.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:16:39 #279
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105534166
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:12 schreef AchJa het volgende:

[..]

OMG... wat doet dat ertoe? Juist door deze mentaliteit kunnen de banksters onbeperkt roven.

Leuk dat je wel een mening hebt over de HRA maar uiteindelijk allen maar geinteresseerd bent in wat jij moet gaan betalen aan woonlasten. Zeg dan gewoon dat je graag goedkoop wilt wonen maar niet weet hoe je dat het beste kan doen :')
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:17:14 #280
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105534195
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:13 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Dat komt omdat de woningmarkt te duur is of je huis is veel groter
Oorzaak en gevolg van elkaar onderscheiden is ook niet voor iedereen weggelegd ;)
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:19:12 #281
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105534288
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:15 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

De garantstelling van de overheid is slechts administratief door DNB.
In werkelijkheid is er nog geen cent belastinggeld uitgegeven aan het kwijtschelden van NHG-gedekte restschulden. DAT is wat jij immers zegt, en DAT is niet waar.

Ik ontken niet dat de NHG er niet voor niets is. Maar ik bestrijd dat de feitelijke aanwezigheid van de NHG heeft geleid tot extra belastingsuitgaven vanwege garantstellingen van overheidswege.
Sure.... enkel administratief :')

Doe even normaal... zodra er een claim komt moet er toch echt betaald gaan worden :7

Je verdraait mijn woorden, ik beweer dat als de eigen middelen van de WEW niet toereikend zijn de overheid er garant voor staat.
Je probeert te doen alsof er geen risico is voor de belastingbetaler terwijl deze er wel degelijk is.
pi_105534316
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:17 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Oorzaak en gevolg van elkaar onderscheiden is ook niet voor iedereen weggelegd ;)
Spiegeltje spiegeltje.

De HRA kan dan niet de oorzaak zijn van die hoge huizenprijzen die bestaat al 130 jaar. Dan zouden we ook al 130 jaar hoge huizenprijzen gehad moeten hebben.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:20:33 #283
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_105534357
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
Als je uit eigen zak financierd heb je geen HRA nodig.
Je hebt ook geen auto verzekering nodig begrijp ik? Ik begrijp ff niet wat je nu wil zeggen.

quote:
Je bedoelt dat je absoluut meer betaald? In NL betalen we een percentage. Als iemand hetzelfde bruto inkomen heeft als jij maar geen recht op HRA dan betaald deze dus zowel in absolute als relatieve zin meer belasting. Ik praat dus geen onzin, jij snapt het gewoon niet (of wilt het niet begrijpen wat begrijpelijk is aangezien je belangen)
In NLD betaal je als huurder minder belasting, daar kun je nu wel een leuk absoluut en percentage verhaal tegenaan hangen, maar koop maar eens een woning, dan zul je zien waar je tegenaan loopt. En dat stopt niet bij de overdrachtsbelasting.

quote:
Leuk... maar lees vervolgens ook even wat er staat, het betreft een 'fictieve subsidie'

Uit het zelfde wikipedia stukje:

[..]

M.a.w. de steun die de huursector krijgt is gebaseerd op een verondersteld rendement dat de woningcorporaties zouden kunnen maken. Dit is dus heel wat anders dan de werkelijke miljarden die de overheid misloopt door de HRA

De uitgaven aan huurtoeslag bedragen dus 2 miljard en de zogenaamde fictieve subsidie 12 miljard. Wat men wel even vergeet is dat de huizenmarkt een zeepbel is die mede door de HRA is opgeblazen. Men meent dat huurders daar ook even de prijs voor moeten betalen, ondanks dat men vergeet dat huurders geen belastingteruggaaf hebben. Tja... politiek gekunstel met cijfers kun je wel overlaten aan de volksmenners.
Laat maar. De verborgen kosten wil je weer niet zien.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:20:55 #284
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105534385
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Spiegeltje spiegeltje.

De HRA kan dan niet de oorzaak zijn van die hoge huizenprijzen die bestaat al 130 jaar. Dan zouden we ook al 130 jaar hoge huizenprijzen gehad moeten hebben.
Jij weet ook wel dat de banken d.m.v financiele innovatie de HRA maximaal benutten :)
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:21:56 #285
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_105534436
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:13 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dus moest er een demonisch plan gesmeed worden om de banksters en bouwmaffia op hun wenken te bedienen.
De overheid heeft enorm weten te profiteren van de stijgende prijzen, sterker nog, ze waren de belangrijkste oorzaak ervan. Je kan wel afgeven op banken en bouwers, maar de overheid speelt een belangrijkste rol.
Maar goed, stel we schaffen de HRA af, wat denk je dan dat er gebeurd? Mensen die het geld verdienen in dit land hebben dan nauwelijks nog geld om uit te geven over, consumptie zal instorten, daardoor zal de werkeloosheid toenemen, daardoor stijgen de kosten voor de overheid, de uitkeringskosten stijgen, veel mensen hebben nog minder te besteden, waardoor de consumptie nog verder daalt.
De inkomsten van de overheid op bv de BTW en de loonbelasting zullen dalen, omdat er mensen werkeloos worden en er minder geconsumeerd wordt.
De meeropbrengsten van het afschaffen van de HRA leveren dus vrijwel zeker niets op, behalve dan dat je de toch al slechte economie volledig om zeep helpt.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:22:34 #286
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:23:53 #287
238326 Worteltjestaart
pi_105534526
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:19 schreef ComplexConjugate het volgende:
Doe even normaal... zodra er een claim komt moet er toch echt betaald gaan worden :7

Je verdraait mijn woorden, ik beweer dat als de eigen middelen van de WEW niet toereikend zijn de overheid er garant voor staat.
Je probeert te doen alsof er geen risico is voor de belastingbetaler terwijl deze er wel degelijk is.
Dat is niet wat jij eerst zei. Jij beweerde dat er al belastinggeld nodig was voor het ophouden van de broek die NHG is. En dat is vooralsnog niet waar.
Waarom denk jij dat er inmiddels wordt gespeculeerd op verhogen van de NHG-premie van 0.55 naar 0.70%?

Maar goed, dat wij het hier niet over eens zijn is gerommel in de marge van de eigenlijke discussie.
Ik ben het met je eens dat afschaffing van de HRA (zeker op de lange termijn) een redelijk alternatief is. Maar, de grote vraag blijft, hoe je om moet gaan met de situatie van nu. En dat is iets dat zeer complex is.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:23:53 #288
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_105534527
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Of de huren zijn veel te laag... ;)
De grondprijs is kunstmatig opgedreven.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:24:41 #289
362234 Sound.Cloud
Beginnend Amateur
pi_105534563
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:21 schreef VakantieNancy het volgende:

[..]

De overheid heeft enorm weten te profiteren van de stijgende prijzen, sterker nog, ze waren de belangrijkste oorzaak ervan. Je kan wel afgeven op banken en bouwers, maar de overheid speelt een belangrijkste rol.
Maar goed, stel we schaffen de HRA af, wat denk je dan dat er gebeurd? Mensen die het geld verdienen in dit land hebben dan nauwelijks nog geld om uit te geven over, consumptie zal instorten, daardoor zal de werkeloosheid toenemen, daardoor stijgen de kosten voor de overheid, de uitkeringskosten stijgen, veel mensen hebben nog minder te besteden, waardoor de consumptie nog verder daalt.
De inkomsten van de overheid op bv de BTW en de loonbelasting zullen dalen, omdat er mensen werkeloos worden en er minder geconsumeerd wordt.
De meeropbrengsten van het afschaffen van de HRA leveren dus vrijwel zeker niets op, behalve dan dat je de toch al slechte economie volledig om zeep helpt.
Consumptie instorten? Bij het beperking van de HRA in 30 jaar? Het is niet zo dat het in 1 keer afgeschaft wordt....
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:27:08 #290
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105534695
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:20 schreef AchJa het volgende:

Je hebt ook geen auto verzekering nodig begrijp ik? Ik begrijp ff niet wat je nu wil zeggen.

Dat je het niet meer kan volgen is mij duidelijk. Ik bedoel dat als je geld niet gefinancierd kan krijgen er ook geen partij is die aan je kan verdienen. In dit geval vastgoedspeculanten.

quote:
In NLD betaal je als huurder minder belasting, daar kun je nu wel een leuk absoluut en percentage verhaal tegenaan hangen, maar koop maar eens een woning, dan zul je zien waar je tegenaan loopt. En dat stopt niet bij de overdrachtsbelasting.

Je doelt op het eigenwoning forfait? Die trek je eerst af van je rente teruggaaf... feitelijk betaal je die dus niet. Feitelijk krijg je gewoon wat minder korting. OZB betaald een huurder ook maar dan via de huur. Echt... als koper ben je zwaar bevoordeeld t.o.v. een huurder.
Je wilt het misschien niet geloven maar dat is enkel een gevolg van cognitieve dissonantie.

quote:
Laat maar. De verborgen kosten wil je weer niet zien.
Het zijn geen verborgen kosten, dat fictieve geld is niet eens in omloop. Sterker nog... ik ga het nog mooier voor de economie maken. Dat geld wat woningcorporaties zogenaamd mislopen komt gewoon in de economie terecht omdat huurders hier leuke dingen mee kunnen doen.

Zeg nou zelf... hoeveel woningcorporaties zijn de afgelopen jaren failliet gegaan omdat ze onvoldoende huurinkomsten hadden? De corporaties die failliet gingen hadden allemaal last van slechte bestuurders die geld over de balk smeten aan zaken die niets met hun doelstellingen van doen hadden.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:28:22 #291
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_105534754
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:24 schreef Sound.Cloud het volgende:

[..]

Consumptie instorten? Bij het beperking van de HRA in 30 jaar? Het is niet zo dat het in 1 keer afgeschaft wordt....
Lasten verzwaren heeft minder consumptie tot gevolg.
Minder consumptie is minder werkgelegenheid.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:29:30 #292
238326 Worteltjestaart
pi_105534810
Je betaalt als koper natuurlijk wel een veel groter aandeel aan gemeentelijke lasten dan als huurder. De aanslag is voor een koper veel hoger dan je als huurder betaalt.
Dat die kosten voor huurders (deels) via de huur worden omgeslagen doet daar niet aan af.
Wat erg onlogisch is, is dat de gemeentelijke aanslag altijd nog gebaseerd zijn op onrealtistische WOZ-waardes.
pi_105534858
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:20 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Jij weet ook wel dat de banken d.m.v financiele innovatie de HRA maximaal benutten :)
Maar komt het dan door de hra of door de banken? Ik zou toch echt zeggen dat de banken hiervoor hoofdveranwoordelijk zijn en niet de HRA an sich. Zoals ik al langer roep alleen nog maar HRA voor linieare of annuitaire hypotheken. 8-)
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:33:21 #294
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_105534999
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Je doelt op het eigenwoning forfait? Die trek je eerst af van je rente teruggaaf... feitelijk betaal je die dus niet. Feitelijk krijg je gewoon wat minder korting. OZB betaald een huurder ook maar dan via de huur. Echt... als koper ben je zwaar bevoordeeld t.o.v. een huurder.
Je wilt het misschien niet geloven maar dat is enkel een gevolg van cognitieve dissonantie.
Nee, als huurder ben je zwaar bevoordeeld. Alle belastingen gaan als koper omhoog, t/m rioolrecht/ uitwaterende sluizen/ afval etc. aan toe. Dat je dat niet wil inzien is niet mijn probleem. Daarom, ga maar eens kopen en kijk maar eens wat je extra gaat betalen.
pi_105535073
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 12:13 schreef betyar het volgende:

[..]

Dan woon je te duur. Is je eigen keus geweest.
Je argumenten zijn bijna humoristisch te noemen... Ik heb al zo'n beetje de goedkoopst mogelijke woonruimte. Ik zou idd in één of andere achterstandswijk kunnen gaan wonen, maar dat zou dan in een stad worden waar ik niet werk, waar niemand van mijn familie en vrienden woont en waar ik 0,0 binding mee heb.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:35:22 #296
238326 Worteltjestaart
pi_105535093
En denk dan ook even aan de overdrachtsbelasting ;)
Wij mochten begin dit jaar zo even 10.000 euro aan de fiscus overmaken omdat we (nota bene ons eigen huurhuis) kochten.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:35:45 #297
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105535109
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:23 schreef Worteltjestaart het volgende:

Dat is niet wat jij eerst zei. Jij beweerde dat er al belastinggeld nodig was voor het ophouden van de broek die NHG is. En dat is vooralsnog niet waar.
Onzin

Ik zei enkel dat de risico's voor de belastingbetaler zijn en dat is nog steeds zo. De pot van de WEW is gewoon niet groot genoeg om elk mogelijk scenario af te dekken. Juist daarom moet de overheid garant staan om de banken tevreden te houden. Hoe verklaar je anders dat deze garantstelling er is? Enkel om administratieve redenen 8)7

quote:
Waarom denk jij dat er inmiddels wordt gespeculeerd op verhogen van de NHG-premie van 0.55 naar 0.70%?
Uiteraard wil men die verhogen, men begint te begrijpen dat 0,55% een te lage premie is. Toch raar dat de premie omhoog gaat terwijl de woningen al in waarde gedaald zijn. Een deel van het risico is daarmee al uit de markt, de feitelijke premiestijging is daarmee nog hoger

quote:
Maar goed, dat wij het hier niet over eens zijn is gerommel in de marge van de eigenlijke discussie.
Ik ben het met je eens dat afschaffing van de HRA (zeker op de lange termijn) een redelijk alternatief is. Maar, de grote vraag blijft, hoe je om moet gaan met de situatie van nu. En dat is iets dat zeer complex is.
Men wil je doen geloven dat het complex is, terwijl ik juist een voorstander ben van een simpele transparante oplossing. Het argument van de complexiteit word vaak gehanteerd om de waarheid te verhullen.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:36:28 #298
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105535144
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar komt het dan door de hra of door de banken? Ik zou toch echt zeggen dat de banken hiervoor hoofdveranwoordelijk zijn en niet de HRA an sich. Zoals ik al langer roep alleen nog maar HRA voor linieare of annuitaire hypotheken. 8-)
Of gewoon een belastingkorting voor iedereen. Nog simpeler, nog eerlijker en nog goedkoper.
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:37:19 #299
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105535184
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 14:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee, als huurder ben je zwaar bevoordeeld. Alle belastingen gaan als koper omhoog, t/m rioolrecht/ uitwaterende sluizen/ afval etc. aan toe. Dat je dat niet wil inzien is niet mijn probleem. Daarom, ga maar eens kopen en kijk maar eens wat je extra gaat betalen.
Die betaal ik als huurder ook, ben je werkelijk zo dom?
  dinsdag 13 december 2011 @ 14:38:27 #300
13456 AchJa
Shut up!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')