abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105620332
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:30 schreef _VoiD_ het volgende:

Ok, stel eventjes he (zeer reeel zelfs): ik kan geen sociale huurwoning krijgen. Dan ben ik dus verplicht om particulier te gaan huren of gewoon wat kopen.

Stel he, dat particulier huren fucking duur is (tadaa, dat is het ook). Dan zeg jij dus dat ik dan maar eventjes voor 800 euro per maand moet gaan huren terwijl ik voor minder geld een grotere woning kan kopen? Of moet ik dan maar gewoon 10 jaar in een studentenkamertje blijven meuren tot m'n 35e voor 350 euro per maand om maar te kunnen sparen?
De woning die je wilt kopen? Hoe lang zie jij jezelf daar gaan wonen? Als dat 15 jaar is dan kun je die woning met een gerust hart kopen maar als het maar 5 jaar is dan kun je beter gaan huren.

quote:
Dat jij in een sociale huurwoning zit voor een appel en een ei maakt niet dat iedereen in dezelfde situatie zit.
Een appel en een ei :')
Ik betaal ruim 500 euro in de maand voor een woning die de verhuurder voor 130k op de markt zou verkopen. Totaal geen luxe, slecht isolatie en van erbarmelijke bouwkundige kwaliteit.
Ik spaar lekker door voor een betere woning en FYI in deze regio kan jij binnen 1 jaar terecht in precies zo'n zelfde 'betaalbare' huurwoning :)
Niet klagen over de lage werkgelegenheid en de weinige voorzieningen.... dat heb je nu eenmaal in de buurt van betaalbare woningen.

quote:
Bij mij viel de optie huren heeeeel snel af omdat ik daar a) niet voor in aanmerking kom, want ik verdien blijkbaar te weinig (inkomenseis van minimaal 4, soms zelfs 5 keer huurbedrag) en b) ik goedkoper kan kopen en dus meer te besteden heb om te sparen/af te lossen.
Goedkoper nu? Of goedkoper op langere termijn? Het is maar hoe je het bekijkt.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 15 december 2011 @ 16:45:44 #52
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105620393
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:41 schreef Worteltjestaart het volgende:
Als jij gelijk zou hebben, en de vraagprijs/overeengekomen koopprijs gelijk is aan de marktprijs/taxatiewaarde, zou nooit de KK meegefinancierd kunnen worden.

En het is nou eenmaal een feit dat vrijwel altijd (ook bij mij) de KK meegefinancierd is. En dat kan alleen maar als de taxatiewaarde hoger is dan de betaalde prijs, want een bank neemt geen hypotheek met een hoogte die lager is dan de taxatiewaarde van het onderpand.
De bank gaat uit van een executiewaarde.
pi_105620436
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:45 schreef betyar het volgende:

[..]

De bank gaat uit van een executiewaarde.
Klopt... tenzij je NHG neemt, dan geld het NHG rente tarief. Overigens vraag ik mij af wat men verstaat onder executiewaarde? Weet iemand het percentage van de huidige taxatiewaarde?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 15 december 2011 @ 16:52:54 #54
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_105620637
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:46 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Klopt... tenzij je NHG neemt, dan geld het NHG rente tarief. Overigens vraag ik mij af wat men verstaat onder executiewaarde? Weet iemand het percentage van de huidige taxatiewaarde?
quote:
Hypotheek executiewaarde
De executiewaarde voor een hypotheek valt op te delen voor nieuwbouw en bestaande woningen. Voor de berekening van de hypotheek van een bestaande woning gaat men doorgaans uit van 80 – 85% van de geschatte prijs die de woning op zou brengen bij normale verkoop. Bij nieuwbouw woningen gaat men meest uit van 90% van de geschatte prijs die de woning op zou brengen bij normale verkoop.
pi_105620986
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:44 schreef ComplexConjugate het volgende:
De woning die je wilt kopen? Hoe lang zie jij jezelf daar gaan wonen? Als dat 15 jaar is dan kun je die woning met een gerust hart kopen maar als het maar 5 jaar is dan kun je beter gaan huren.
Ik gok tussen de 5 en 10 jaar

quote:
Een appel en een ei :')
Ik betaal ruim 500 euro in de maand voor een woning die de verhuurder voor 130k op de markt zou verkopen. Totaal geen luxe, slecht isolatie en van erbarmelijke bouwkundige kwaliteit.
Ik spaar lekker door voor een betere woning en FYI in deze regio kan jij binnen 1 jaar terecht in precies zo'n zelfde 'betaalbare' huurwoning :)
Niet klagen over de lage werkgelegenheid en de weinige voorzieningen.... dat heb je nu eenmaal in de buurt van betaalbare woningen.
Ik wil natuurlijk wel wonen in een huis waar ik het fijn vind. Geld uitgeven aan een krot waar je het niet naar je zin hebt.... Dat het dan wat meer kost is het mij meer dan waard.

quote:
Goedkoper nu? Of goedkoper op langere termijn? Het is maar hoe je het bekijkt.
Uiteraard kijk ik niet naar een termijn van 1 jaar, maar een gemiddelde tijd dat mensen in een huis zitten (7 jaar omtrent). Stel dat ik over 7 jaar het huis zou verkopen en er hetzelfde voor zou krijgen als waarvoor ik het nu gekocht heb (inflatie = verlies dus). Dan heb ik zo'n 10.000 euro verlies (kosten koper). Per jaar zit je dan op circa 1500 euro, ongeveer 120 euro per maand. Samen met mijn netto woonlast van zo'n 560 euro (waarin ook een deel aflossing zit!) is dat afgerond 700 euro.... Zelfs wordt het huis voor 10k minder verkocht, ook dan is het dat in mijn ogen waard.

Daarbij moet je ook rekening houden dat het wonen voor mij elk jaar goedkoper wordt ivm inflatie, terwijl het voor jou gewoon meestijgt. Als je dat ook meetelt...
pi_105621021
Uiteraard ga ik er hierboven vanuit dat de HRA voor mij wel blijft!

:P
pi_105632571
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 15:38 schreef Chadi het volgende:
Niet mee rdan terecht dat die HRA afgeschaft wordt op den duur. het is de motor achter de onzinnig hoge huizenprijzen.
De absurd hoge Nederlandse huizenprijzen worden zeker niet alleen door de HRA veroorzaakt. Vergeet nl. ook niet het constant handjeklap spelen tussen vastgoedboeren en (lokale) politici; men verkoopt liever bouwgrond om er kantoorpanden op te bouwen die na oplevering leeg blijven staan, als dat men er fatsoenlijke woningen op een fatsoenlijke lap grond ipv een postzegel op bouwt.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  vrijdag 16 december 2011 @ 13:13:13 #58
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105653542
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2011 21:22 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

De absurd hoge Nederlandse huizenprijzen worden zeker niet alleen door de HRA veroorzaakt. Vergeet nl. ook niet het constant handjeklap spelen tussen vastgoedboeren en (lokale) politici; men verkoopt liever bouwgrond om er kantoorpanden op te bouwen die na oplevering leeg blijven staan, als dat men er fatsoenlijke woningen op een fatsoenlijke lap grond ipv een postzegel op bouwt.
Echt onbegrijpelijk inderdaad, hoe kantoren wel ruim voldoende gebouwd mogen worden, en woningen niet.
censuur :O
  donderdag 5 januari 2012 @ 13:18:12 #59
99338 Sigg
Altijd Siggzelf gebleven...
pi_106435781
Mensen, ik stap wat laat in de discussie en het het topic niet teruggelezen, maar dit lijkt mij het juiste topic voor mijn vraag.

Ik ben me momenteel aan het oriënteren voor een nieuw huis en dus ook met de financiering. Vanmorgen een oriënterend gesprek gehad bij hypotheker. Uiteraard kwam daarbij ook de rentevaste periode ter sprake. We zijn even uitgegaan van de momenteel vaak gehanteerde rentevaste periode van 10 jaar. Dan nu mijn vraag: wat voor invloed zou het eventueel afschaffen van de hypotheekrente hebben op de hypotheekrentes. Gaan die omhoog, omlaag of heeft het geen/nauwelijks invloed?

Ik ga ervanuit dat die hypotheekrenteaftrek binnen nu en 10 jaar wel enigszins zal worden teruggedraaid, vandaar dat ik benieuwd ben naar de invloed op de rente, dan kan ik daar rekening mee houden bij de keuze voor een rentevaste periode.
  donderdag 5 januari 2012 @ 14:05:27 #60
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_106437546
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 13:18 schreef Sigg het volgende:
Dan nu mijn vraag: wat voor invloed zou het eventueel afschaffen van de hypotheekrente hebben op de hypotheekrentes.
Koffiedik kijken! Veel meer valt er niet over te zeggen...
censuur :O
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')