Je zou een systeem kunnen hanteren waarin je werkt met concessies, de opbrengsten van de concessies worden vervolgens aan algemene middelen gewend, zoals het nu ook al gebeurd, bijvoorbeeld mbt de gasbaten.quote:Op donderdag 15 december 2011 18:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je denk dat die nachtwakersstaat kan draaien op vrijwillige bijdragen?
Wederom, en je valt in herhaling, ik hoor je alleen maar theoretische verhalen houden over wat er allemaal mis is met het libertarisme, 90 procent van de zaken die je noemt gelden ook voor een democratie. Ik kan ook wel inbrengen dat ik in een democratie met 50,1 procent meerderheid alle mensen met nickname duke in een concentratie kamp zet.quote:Op donderdag 15 december 2011 22:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Of om wat lapjes grond te kopen op tactische locaties om ontwikkelingen ernstig te frustreren
Nee hoor aangezien we hier ook zoiets als een rechtstaat en een grondwet hebben. En we ons conformeren aan internationale afspraken.quote:Op vrijdag 16 december 2011 11:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wederom, en je valt in herhaling, ik hoor je alleen maar theoretische verhalen houden over wat er allemaal mis is met het libertarisme, 90 procent van de zaken die je noemt gelden ook voor een democratie. Ik kan ook wel inbrengen dat ik in een democratie met 50,1 procent meerderheid alle mensen met nickname duke in een concentratie kamp zet.
Ik gaf extreem voorbeeld, andere voorbeelden zijn de inmenging van de overheid op het gebied van de persoonlijke levenssfeer, bijvoorbeeld accijns op tabak en alcohol.quote:Op vrijdag 16 december 2011 11:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee hoor aangezien we hier ook zoiets als een rechtstaat en een grondwet hebben. En we ons conformeren aan internationale afspraken.
En dat probleem heb je in een Democratie allemaal niet?quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:00 schreef Hexagon het volgende:
Het is de vraag in hoeverre anderen zich niet met je inmengen in een liertarische wereld. Er zullen nieuwe colelctieven ontstaan die hun macht ook zullen gebruiken tegen mensen buiten die collectieven.
Als dat zo was zou ik ze niet noemen. Die zaken gelden juist niet of veel minder een een democratie. Omdat in een democratie, heel eng natuurlijk, een deel van de kosten verlegd kunnen worden op onvrijwillige basis.quote:Op vrijdag 16 december 2011 11:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wederom, en je valt in herhaling, ik hoor je alleen maar theoretische verhalen houden over wat er allemaal mis is met het libertarisme, 90 procent van de zaken die je noemt gelden ook voor een democratie.
Tja, dat is mooi voor je maar in een moderne westerse democratie is dat geen optie.quote:Ik kan ook wel inbrengen dat ik in een democratie met 50,1 procent meerderheid alle mensen met nickname duke in een concentratie kamp zet.
Duke is een persoon die dol is op zaken als een Vet Tax, want iemand is natuurlijk te dom om zelf te beslissen wat ie eetquote:Op vrijdag 16 december 2011 12:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt nog steeds Libertarisme niet door, duke. Je blijft in de verkeerde boom blaffen. Het gaat er niet om dat collectief iets regelen slecht is, het gaat er om dat een staatsmonopoly dat nooit zo goed, efficient en innoverend kan als de vrije markt.
Nee, want het frustreren van een ander zou je kunnen opvatten als een geweldsinitiatie, en is dus niet toegestaan.quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:18 schreef du_ke het volgende:
Tja, dat is mooi voor je maar in een moderne westerse democratie is dat geen optie.
Met relatief beperkt grondbezit een ontwikkeling frustreren in een libertarische 'samenleving' is wel heel degelijk een optie.
Die hebben inderdaad snel de neiging om de wereld vanuit hun werksituatie te bekijken.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:25 schreef Ryan3 het volgende:
Libertarisme was toch een virus van ict'ers?
Ik krijg in ieder geval de indruk dat het sterk leeft onder mensen die pas in hun belastingaanslag aanleiding zagen om eens over staatsvormen te gaan nadenken, wat ze dan ook niet zo heel goed af gaat.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:25 schreef Ryan3 het volgende:
Zat ook wel een filosofisch aspect aan; een beetje samenhangend met een ongebreideld optimisme mbt de mogelijkheden van de informatietechnologie, naar mate de mainframes werden ingeruild door personel computers en nerdie-achtige whizkids fabelachtige industrieën opbouwden... wordt helder gemaakt in de docu van Adam Curtis: All Watched Over by Machines of Loving Grace.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik krijg in ieder geval de indruk dat het sterk leeft onder mensen die pas in hun belastingaanslag aanleiding zagen om eens over staatsvormen te gaan nadenken, wat ze dan ook niet zo heel goed af gaat.
Hahaha!quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:25 schreef Ryan3 het volgende:
Misschien niet beter, maar wel een stuk goedkoper.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:19 schreef Hexagon het volgende:
Slechts een paar personen hoeven zich als een randdebiel te gedragen of slechte dingen te doen om het financiele systeem te laten ontsporen.
Ben ik dol op zaken als een vettaks? Dat is voor mij in elk geval nieuwsquote:Op vrijdag 16 december 2011 12:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Duke is een persoon die dol is op zaken als een Vet Tax, want iemand is natuurlijk te dom om zelf te beslissen wat ie eet![]()
![]()
![]()
Aha, dus je moet maar meewerken aan iedere ontwikkeling die langskomt? Lijkt me toch stug.quote:Op vrijdag 16 december 2011 13:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, want het frustreren van een ander zou je kunnen opvatten als een geweldsinitiatie, en is dus niet toegestaan.
En als het algemeen belang uiteindelijk groot genoeg is zal de rechter de bezwaren naar prullenmand verwijzen en eventueel zelfs overgaan tot onteigening om die snelweg of luchthaven wel mogelijk te maken.quote:Overigens heel erg slecht voorbeeld, in Nederland zijn er idioten die elke mogelijkheid gebruiken om bezwaar aan te tekenen tegen bouwplannen, vaak wonen ze niet eens in de buurt, maar uit winstbejag starten ze dit soort procedures, mooi he al die wetten?
Denk ik dat? Ik denk dat mensen zich deels hetzelfde blijven gedragen. Echter bij het voorbeeld dat ik heb aangehaald hebben ze zonder overheid uiteindelijk succes in het voorkomen van die maatschappelijk belangrijke ontwikkeling en in de huidige situatie uiteindelijk vette pech.quote:Maar wederom, de reden dat jij denkt dat iedereen zich als een randdebiel gaat gedragen wanneer er geen overheid is.
Echter de verdeling van eigendommen is wel zo dat je bij een iets ingewikkelder ontwikkeling zoals bijvoorbeeld een (snel)weg land van anderen nodig hebt. Dat maakt de realiteit wat ingewikkelder dan de mooie theorie...quote:Daarnaast leuk dat je over land begint. Land is op aarde helemaal geen probleem, er is land genoeg voor iedereen,
Ik bewierook overheden helemaal niet. Echter op dit moment is de moderne westerse democratie de minst slechte samenlevingsvorm die ik ken.quote:maar de door jou zo bewierrookte overheden, maken grof misbruik van de resources op aarde.
En in jouw ideaalwereld kan een houthandel gewoon een flinke lap regenwoud kopen en gewoon kappen. Enige bescherming van bovenaf is dan niet meer mogelijk.quote:Men eigend zich zelf de beste stukken land toe, maar als het over zaken als het regenwoud gaat, dan gaat men met de vingertjes wijzen.
Best aardig is het een paar eeuwen terug in de tijd. Toen het Westen nog niet industrieel tot ontwikkeling was gekomen en niet ieder gebied op de aarde geclaimd was.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:30 schreef Compatibel het volgende:
Op kleine schaal is het libertarische idee best aardig. Zelfvoorzienende kleine communities met hun eigen systeem kunnen volgens mij goed werken. Het probleem is dat op grote schaal interne en onderlinge (tussen regio's) coördinatie hopeloos zal falen, en dat individuele verschillen zeer groot worden. Nu vinden libertariers dat laatste niet echt een probleem, maar het lijkt me moreel gezien op zijn minst arbitrair te noemen dat slechts enkelen het overgrote deel van alle hulpbronnen consumeren.
Ik heb het stuk in the economist trouwens ook gelezen, en daar werd wel treffend omschreven dat het onmogelijk is om aan de greep van staten te ontsnappen; al het land is geclaimd en die stukken op zee waar dit nog wel mogelijk is zijn zo afgelegen dat er allerlei praktische problemen ontstaan.
Toch jammer dat het voor een eensgezinde groep mensen zo lastig is om een klein gebied te claimen (of te kopen) en daar een kleine samenleving in te richten volgens hun eigen idealen. Ik heb daar oprecht niets op tegen hoor, zou moeten kunnen.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Best aardig is het een paar eeuwen terug in de tijd. Toen het Westen nog niet industrieel tot ontwikkeling was gekomen en niet ieder gebied op de aarde geclaimd was.
In de VS de tijd dat de oostkust al geclaimd was, maar het westelije deel nog niet.
Hier in Europa was in die tijd al lang alles geclaimd, na een periode van feodalisme.
Een onbewoond eilandje in de stille oceaan kopen of claimen ?quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:48 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Toch jammer dat het voor een eensgezinde groep mensen zo lastig is om een klein gebied te claimen (of te kopen) en daar een kleine samenleving in te richten volgens hun eigen idealen. Ik heb daar oprecht niets op tegen hoor, zou moeten kunnen.
In onze tijd zou dat erg sektarisch overkomen en wrs ook gewoon tot sektarisme leiden inclusief terreur tov dissenters. Eén van de kenmerken van de libertariers bijv. hier op dit forum is ook een berucht kort lontje, dus doe zo'n experiment maar niet.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:48 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Toch jammer dat het voor een eensgezinde groep mensen zo lastig is om een klein gebied te claimen (of te kopen) en daar een kleine samenleving in te richten volgens hun eigen idealen. Ik heb daar oprecht niets op tegen hoor, zou moeten kunnen.
Wrs leidt het in zo'n geval tot een sektarische zogenaamde samenleving inclusief terreur tegen dissenters, zo schat ik de boys hier op dit forum wel in iig...quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Een onbewoond eilandje in de stille oceaan kopen of claimen ?
Van mij mag het.... maar dat draait toch weer uit op een samenleving met een hierarchie.
Dat is een sociologische wetmatigheid.
Een andere wetmatigheid is.. hoe groter het idealisme, hoe groter de pretentie... hoe groter het falen is van die ideale samenleving. Ik geef ze niet twee centen.
Uiteraard leiden individuele verschillen en statuscompetitie in groepen tot hiërarchische verschillen, maar ik zie niet waarom dat relevant is. Libertariërs zijn geen communisten. Op macroniveau moet je niet van de ene op de andere dag een complete systeemwijziging doorvoeren, dat lijkt me logisch. Maar die tweede wetmatigheid van je zou ik graag eens op papier uitgewerkt zien.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Een onbewoond eilandje in de stille oceaan kopen of claimen ?
Van mij mag het.... maar dat draait toch weer uit op een samenleving met een hierarchie.
Dat is een sociologische wetmatigheid.
Een andere wetmatigheid is.. hoe groter het idealisme, hoe groter de pretentie... hoe groter het falen is van die ideale samenleving.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |