Nee, want het frustreren van een ander zou je kunnen opvatten als een geweldsinitiatie, en is dus niet toegestaan.quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:18 schreef du_ke het volgende:
Tja, dat is mooi voor je maar in een moderne westerse democratie is dat geen optie.
Met relatief beperkt grondbezit een ontwikkeling frustreren in een libertarische 'samenleving' is wel heel degelijk een optie.
Die hebben inderdaad snel de neiging om de wereld vanuit hun werksituatie te bekijken.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:25 schreef Ryan3 het volgende:
Libertarisme was toch een virus van ict'ers?
Ik krijg in ieder geval de indruk dat het sterk leeft onder mensen die pas in hun belastingaanslag aanleiding zagen om eens over staatsvormen te gaan nadenken, wat ze dan ook niet zo heel goed af gaat.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:25 schreef Ryan3 het volgende:
Zat ook wel een filosofisch aspect aan; een beetje samenhangend met een ongebreideld optimisme mbt de mogelijkheden van de informatietechnologie, naar mate de mainframes werden ingeruild door personel computers en nerdie-achtige whizkids fabelachtige industrieën opbouwden... wordt helder gemaakt in de docu van Adam Curtis: All Watched Over by Machines of Loving Grace.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik krijg in ieder geval de indruk dat het sterk leeft onder mensen die pas in hun belastingaanslag aanleiding zagen om eens over staatsvormen te gaan nadenken, wat ze dan ook niet zo heel goed af gaat.
Hahaha!quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:25 schreef Ryan3 het volgende:
Misschien niet beter, maar wel een stuk goedkoper.quote:Op vrijdag 16 december 2011 15:19 schreef Hexagon het volgende:
Slechts een paar personen hoeven zich als een randdebiel te gedragen of slechte dingen te doen om het financiele systeem te laten ontsporen.
Ben ik dol op zaken als een vettaks? Dat is voor mij in elk geval nieuwsquote:Op vrijdag 16 december 2011 12:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Duke is een persoon die dol is op zaken als een Vet Tax, want iemand is natuurlijk te dom om zelf te beslissen wat ie eet![]()
![]()
![]()
Aha, dus je moet maar meewerken aan iedere ontwikkeling die langskomt? Lijkt me toch stug.quote:Op vrijdag 16 december 2011 13:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, want het frustreren van een ander zou je kunnen opvatten als een geweldsinitiatie, en is dus niet toegestaan.
En als het algemeen belang uiteindelijk groot genoeg is zal de rechter de bezwaren naar prullenmand verwijzen en eventueel zelfs overgaan tot onteigening om die snelweg of luchthaven wel mogelijk te maken.quote:Overigens heel erg slecht voorbeeld, in Nederland zijn er idioten die elke mogelijkheid gebruiken om bezwaar aan te tekenen tegen bouwplannen, vaak wonen ze niet eens in de buurt, maar uit winstbejag starten ze dit soort procedures, mooi he al die wetten?
Denk ik dat? Ik denk dat mensen zich deels hetzelfde blijven gedragen. Echter bij het voorbeeld dat ik heb aangehaald hebben ze zonder overheid uiteindelijk succes in het voorkomen van die maatschappelijk belangrijke ontwikkeling en in de huidige situatie uiteindelijk vette pech.quote:Maar wederom, de reden dat jij denkt dat iedereen zich als een randdebiel gaat gedragen wanneer er geen overheid is.
Echter de verdeling van eigendommen is wel zo dat je bij een iets ingewikkelder ontwikkeling zoals bijvoorbeeld een (snel)weg land van anderen nodig hebt. Dat maakt de realiteit wat ingewikkelder dan de mooie theorie...quote:Daarnaast leuk dat je over land begint. Land is op aarde helemaal geen probleem, er is land genoeg voor iedereen,
Ik bewierook overheden helemaal niet. Echter op dit moment is de moderne westerse democratie de minst slechte samenlevingsvorm die ik ken.quote:maar de door jou zo bewierrookte overheden, maken grof misbruik van de resources op aarde.
En in jouw ideaalwereld kan een houthandel gewoon een flinke lap regenwoud kopen en gewoon kappen. Enige bescherming van bovenaf is dan niet meer mogelijk.quote:Men eigend zich zelf de beste stukken land toe, maar als het over zaken als het regenwoud gaat, dan gaat men met de vingertjes wijzen.
Best aardig is het een paar eeuwen terug in de tijd. Toen het Westen nog niet industrieel tot ontwikkeling was gekomen en niet ieder gebied op de aarde geclaimd was.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:30 schreef Compatibel het volgende:
Op kleine schaal is het libertarische idee best aardig. Zelfvoorzienende kleine communities met hun eigen systeem kunnen volgens mij goed werken. Het probleem is dat op grote schaal interne en onderlinge (tussen regio's) coördinatie hopeloos zal falen, en dat individuele verschillen zeer groot worden. Nu vinden libertariers dat laatste niet echt een probleem, maar het lijkt me moreel gezien op zijn minst arbitrair te noemen dat slechts enkelen het overgrote deel van alle hulpbronnen consumeren.
Ik heb het stuk in the economist trouwens ook gelezen, en daar werd wel treffend omschreven dat het onmogelijk is om aan de greep van staten te ontsnappen; al het land is geclaimd en die stukken op zee waar dit nog wel mogelijk is zijn zo afgelegen dat er allerlei praktische problemen ontstaan.
Toch jammer dat het voor een eensgezinde groep mensen zo lastig is om een klein gebied te claimen (of te kopen) en daar een kleine samenleving in te richten volgens hun eigen idealen. Ik heb daar oprecht niets op tegen hoor, zou moeten kunnen.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Best aardig is het een paar eeuwen terug in de tijd. Toen het Westen nog niet industrieel tot ontwikkeling was gekomen en niet ieder gebied op de aarde geclaimd was.
In de VS de tijd dat de oostkust al geclaimd was, maar het westelije deel nog niet.
Hier in Europa was in die tijd al lang alles geclaimd, na een periode van feodalisme.
Een onbewoond eilandje in de stille oceaan kopen of claimen ?quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:48 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Toch jammer dat het voor een eensgezinde groep mensen zo lastig is om een klein gebied te claimen (of te kopen) en daar een kleine samenleving in te richten volgens hun eigen idealen. Ik heb daar oprecht niets op tegen hoor, zou moeten kunnen.
In onze tijd zou dat erg sektarisch overkomen en wrs ook gewoon tot sektarisme leiden inclusief terreur tov dissenters. Eén van de kenmerken van de libertariers bijv. hier op dit forum is ook een berucht kort lontje, dus doe zo'n experiment maar niet.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:48 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Toch jammer dat het voor een eensgezinde groep mensen zo lastig is om een klein gebied te claimen (of te kopen) en daar een kleine samenleving in te richten volgens hun eigen idealen. Ik heb daar oprecht niets op tegen hoor, zou moeten kunnen.
Wrs leidt het in zo'n geval tot een sektarische zogenaamde samenleving inclusief terreur tegen dissenters, zo schat ik de boys hier op dit forum wel in iig...quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Een onbewoond eilandje in de stille oceaan kopen of claimen ?
Van mij mag het.... maar dat draait toch weer uit op een samenleving met een hierarchie.
Dat is een sociologische wetmatigheid.
Een andere wetmatigheid is.. hoe groter het idealisme, hoe groter de pretentie... hoe groter het falen is van die ideale samenleving. Ik geef ze niet twee centen.
Uiteraard leiden individuele verschillen en statuscompetitie in groepen tot hiërarchische verschillen, maar ik zie niet waarom dat relevant is. Libertariërs zijn geen communisten. Op macroniveau moet je niet van de ene op de andere dag een complete systeemwijziging doorvoeren, dat lijkt me logisch. Maar die tweede wetmatigheid van je zou ik graag eens op papier uitgewerkt zien.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Een onbewoond eilandje in de stille oceaan kopen of claimen ?
Van mij mag het.... maar dat draait toch weer uit op een samenleving met een hierarchie.
Dat is een sociologische wetmatigheid.
Een andere wetmatigheid is.. hoe groter het idealisme, hoe groter de pretentie... hoe groter het falen is van die ideale samenleving.
Goh zullen we het eens hebben over democraten die via dwang mensen hun politieke mening willen opleggen omdat ze er heilig van overtuigt zijn dat hun idee superieur is, en alles wat afwijkt zijn een stelletje ICT nerds, of mensen die hun belasting aanslag hebben gehad.quote:Op vrijdag 16 december 2011 23:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In onze tijd zou dat erg sektarisch overkomen en wrs ook gewoon tot sektarisme leiden inclusief terreur tov dissenters. Eén van de kenmerken van de libertariers bijv. hier op dit forum is ook een berucht kort lontje, dus doe zo'n experiment maar niet.
Het meest lachwekkende is altijd dat de 'misluk'-scenario's die ze schetsen gewoon de huidige democratische situatie is. Dat de meerderheid voor jou gaat bepalen hoe het gaat gebeuren en je gaat onderdrukken met geweld.quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:45 schreef raptorix het volgende:
Mooiste vind ik dat jullie zo geindoctrineerd zijn dat het gewoon lachwekkend word, we zien dagelijks hoe enorm de democratie faalt (neem de EU maar) maar wel elk klein puntje van het libertarisme er uit pikken om te roepen dat het altijd zal mislukken.
Zoals ik in mijn eerdere post al aangaf. Ze kunnen naar Sealand.quote:Op vrijdag 16 december 2011 21:48 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Waarom zou je fysiek in een land moeten wonen?quote:Op zaterdag 17 december 2011 11:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zoals ik in mijn eerdere post al aangaf. Ze kunnen naar Sealand.
Dan is niet gaan stemmen toch voldoende?quote:Op zaterdag 17 december 2011 11:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom zou je fysiek in een land moeten wonen?
Ik stel voor dat je gewoon mogelijkheid krijgt om niet mee te doen aan jou democratie, uiteraard mag je gewoon maandelijks een factuur sturen voor de gemaakte kosten in het land.
Libertarisme is flauwekul. Het is de natte droom van utopisten en van rechtse kankeraars die hebzuchtig en a-sociaal zijn.quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:45 schreef raptorix het volgende:
Mooiste vind ik dat jullie zo geindoctrineerd zijn dat het gewoon lachwekkend word, we zien dagelijks hoe enorm de democratie faalt (neem de EU maar) maar wel elk klein puntje van het libertarisme er uit pikken om te roepen dat het altijd zal mislukken.
Doe eens normaal, man . Je kunt eenmaal niet altijd je zin krijgen. Dat kan in geen enkel universum.quote:Op zaterdag 17 december 2011 11:05 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het meest lachwekkende is altijd dat de 'misluk'-scenario's die ze schetsen gewoon de huidige democratische situatie is. Dat de meerderheid voor jou gaat bepalen hoe het gaat gebeuren en je gaat onderdrukken met geweld.
Oftewel, libertarisme is eng, want dan krijgen we de huidige situatie.
je leest blijkbaar over de argumenten die hier al meermalen zijn gegeven heen. Dat kan maar het is wel wat flauw om onderbouwde kritiek te negeren en elke keer dit riedeltje wat gewoon bewezen niet klopt op te dreunen.quote:Op zaterdag 17 december 2011 11:05 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het meest lachwekkende is altijd dat de 'misluk'-scenario's die ze schetsen gewoon de huidige democratische situatie is. Dat de meerderheid voor jou gaat bepalen hoe het gaat gebeuren en je gaat onderdrukken met geweld.
Oftewel, libertarisme is eng, want dan krijgen we de huidige situatie.
Dat pretendeer ik helemaal nergens.quote:Op zaterdag 17 december 2011 12:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doe eens normaal, man . Je kunt eenmaal niet altijd je zin krijgen. Dat kan in geen enkel universum.
Je pretendeert dat in jouw utopie iedereen wel altijd zijn zin zal krijgen.
Dream on, Alice.
Niet elk klein puntje maar vele concrete voorbeelden waarom het niet zal gaan werken. Dat is namelijk de makke van eigenlijk iedere utopische ideologie. Het is een theorie en die ombouwen naar de werkelijkheid is niet zo eenvoudig en zal ook in dit geval gepaard gaan met zeer veel ellende.quote:Op zaterdag 17 december 2011 10:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Haha.quote:Op zaterdag 17 december 2011 13:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
je leest blijkbaar over de argumenten die hier al meermalen zijn gegeven heen. Dat kan maar het is wel wat flauw om onderbouwde kritiek te negeren en elke keer dit riedeltje wat gewoon bewezen niet klopt op te dreunen.
Schaapachtig lachen is inderdaad de beste methode als je inhoudelijk geen antwoord hebtquote:
Daarom, geef ze ergens de kans waar anderen er geen last van hebben. Libertariers aller landen verenigt u en koop ergens een groot stuk land en bouwt uw utopie. Jullie blij, wij van het gezeik af.quote:Op zaterdag 17 december 2011 13:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet elk klein puntje maar vele concrete voorbeelden waarom het niet zal gaan werken. Dat is namelijk de makke van eigenlijk iedere utopische ideologie. Het is een theorie en die ombouwen naar de werkelijkheid is niet zo eenvoudig en zal ook in dit geval gepaard gaan met zeer veel ellende.
Dat gun ik ze inderdaad van hartequote:Op zaterdag 17 december 2011 13:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daarom, geef ze ergens de kans waar anderen er geen last van hebben. Libertariers aller landen verenigt u en koop ergens een groot stuk land en bouwt uw utopie. Jullie blij, wij van het gezeik af.
Ik kan dit niet genoeg onderschrijven:quote:Op zaterdag 17 december 2011 13:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daarom, geef ze ergens de kans waar anderen er geen last van hebben. Libertariers aller landen verenigt u en koop ergens een groot stuk land en bouwt uw utopie. Jullie blij, wij van het gezeik af.
En dat op olieplatformen ver op zee hè. Ik haal de popcorn er alvast bij.quote:Thiel has been a big backer of the Seasteading Institute, which seeks to build sovereign nations on oil rig-like platforms to occupy waters beyond the reach of law-of-the-sea treaties. The idea is for these countries to start from scratch--free from the laws, regulations, and moral codes of any existing place. Details says the experiment would be "a kind of floating petri dish for implementing policies that libertarians, stymied by indifference at the voting booths, have been unable to advance: no welfare, looser building codes, no minimum wage, and few restrictions on weapons."
http://news.yahoo.com/blo(...)lands-140840896.html
Dat moet wel erg vermakelijk wordenquote:Op zaterdag 17 december 2011 13:59 schreef Terecht het volgende:
[..]
Ik kan dit niet genoeg onderschrijven:
[..]
En dat op olieplatformen ver op zee hè. Ik haal de popcorn er alvast bij.
In chaos en geruzie ten onder gaan. Gohquote:Op zaterdag 17 december 2011 14:06 schreef Terecht het volgende:
Dit is ook wel een leuke, trouwens: http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_of_Minerva
Je verwacht 't nietquote:Op zaterdag 17 december 2011 14:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
In chaos en geruzie ten onder gaan. Goh.
Als jij dan ophoud te zuigen en te trollen.quote:Op zaterdag 17 december 2011 13:43 schreef Pietverdriet het volgende:
-edit-
Bericht 98% gewijzigd door du_ke op 17-12-2011 13:44:25 (kappen met op de man spelen
Je kan niet van du_ke verwachten dat hij zijn stropoppenleger thuislaat. Hij is niet in staat tot een normale volwassen discussie zodra het over het libertarisme gaat.quote:Op zaterdag 17 december 2011 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als jij dan ophoud te zuigen en te trollen.
ik heb geprobeerd een heldere open discussie aan te gaan op basis van concrete voorbeelden. Die wordt vervolgens geweigerd. En dan kinderachtig gaan huilen over getroll. Ik vind het allemaal wat sneu. En Piet heeft gewoon een persoonlijk probleem met mij, dat is leuk voor hem maar hij moet eens kappen er topics mee te verpestenquote:Op zaterdag 17 december 2011 14:18 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je kan niet van du_ke verwachten dat hij zijn stropoppenleger thuislaat. Hij is niet in staat tot een normale volwassen discussie zodra het over het libertarisme gaat.
Jij bent hier enkel maar aan het zeiken en zeuren en weigert iedere inhoudelijke reactie. Wil je hier verder over zeuren doe dat dan in het FB-topic. Hier gaat het direct weg.quote:Op zaterdag 17 december 2011 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als jij dan ophoud te zuigen en te trollen.
handjes voor de ogen als er kritiek komt die niet in het straatje past of heel hard roepen Maar hunnie doen het ookquote:Op zaterdag 17 december 2011 14:26 schreef Terecht het volgende:
Ik denk dat du_ke een heel wat succesvollere libertarier zou zijn dan de libertariers die roepen om hun moedertje als ze getrolled worden. Jullie zijn low-hanging fruits voor Libertopiaanse schurken.
En dat wil dan leven in Libertopia, de maatschappij die er op is ingericht om legaal anderen te kunnen bedriegen. Je ben immers pas verneukt als je je verneukt voelt, dus gaat iedereen op het randje zitten.quote:Op zaterdag 17 december 2011 14:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
handjes voor de ogen als er kritiek komt die niet in het straatje past of heel hard roepen Maar hunnie doen het ook![]()
!
2 words: private propertyquote:Op zondag 18 december 2011 03:08 schreef Gatenkaas het volgende:
Hoe willen libertariërs de tragedy of the commons oplossen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |