Natuurlijk bestaan 'bijna dood ervaringen', maar dat wil nog niet zeggen dat het paranormaal is.quote:Op donderdag 1 december 2011 09:41 schreef FreckleSs het volgende:
Je bedoelt met dat er geen bewijs is, dat ze wetenschappelijk niet te verklaren zijn neem ik aan? Ik geloof dus dat niet alles wetenschappelijk te verklaren is, ik geloof in paranormale gaven en bijna dood ervaringen, ik geloof dat het na de dood niet afgelopen is. Of er een god bestaat weet ik ook niet,
Nee, want dat is Sinterklaas al.quote:ik geloof in ieder geval niet in god als een wijze, oude man met een lange witte baard.
Het gaat veel verder dan wat bidden voor het eten. Iedereen maakt vroeg of laat wel iets naars mee en als je partner dan zegt, het is Gods wil, of de wegen van God zijn ondoorgrondelijk.quote:Op woensdag 30 november 2011 14:19 schreef Bigs het volgende:
[..]
Als jij accepteert dat je partner bidt voor het eten en hij/zij accepteert dat jij dat niet doet dan is er in de dagelijkse omgang niet echt een probleem. Natuurlijk heb je soms wel lastige discussies omdat geloof mensen nou eenmaal persoonlijk raakt, maar zoals RM-rf al zegt dat kun je over allerlei onderwerpen hebben (idd leven met een vegetarier bijvoorbeeld).
Ja nee, dat was echt minder. Afstand tussen ons was nog nooit zo snel gegroeid.quote:Op donderdag 1 december 2011 11:35 schreef Staal het volgende:
Wat erg als je partner zich halverwege de relatie zich ineens gaat bekeren..
Es kijken of ik zonder te lachen mijn partner een paar weken in de maling kan nemen. *grijns*
Is die jongen van de kerk misschien de reden geweest van dat ineens willen geloven?quote:Op donderdag 1 december 2011 11:36 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja nee, dat was echt minder. Afstand tussen ons was nog nooit zo snel gegroeid.
En wel doodleuk vreemd gaan met een jongen van de kerk, dat dan weer wel he.
Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 1 december 2011 11:33 schreef Staal het volgende:
Het gaat veel verder dan wat bidden voor het eten. Iedereen maakt vroeg of laat wel iets naars mee en als je partner dan zegt, het is Gods wil, of de wegen van God zijn ondoorgrondelijk.
Ja, tis goed he? Ik zou daar echt problemen mee hebben. Ook omdat je op die manier wel heel makkelijk je verantwoordelijkheden kunt afschuiven naar iets "hogers".
Maakt niet uit of je erbij gaat lachen, als jij je ineens als een gelovige gaat gedragen denkt hij/zij toch wel dat je in een psychotische manie zit.quote:Op donderdag 1 december 2011 11:35 schreef Staal het volgende:
Wat erg als je partner zich halverwege de relatie zich ineens gaat bekeren..
Es kijken of ik zonder te lachen mijn partner een paar weken in de maling kan nemen. *grijns*
Kan zoiets toch niet volhouden want dan ziet-ie het aan mijn neus.quote:Op donderdag 1 december 2011 11:44 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
[..]
Maakt niet uit of je erbij gaat lachen, als jij je ineens als een gelovige gaat gedragen denkt hij/zij toch wel dat je in een psychotische manie zit.
bedankt voor je bijdrage, en nu?quote:Op woensdag 30 november 2011 13:18 schreef Angel-Joy het volgende:
Ik ben zelf ook een atheïst, maar ik kan dus echt niet tegen mensen met een strenge geloof waarbij ze aan regels moeten houden en niks mogen
De normen en waarden van de bijbel zijn zeer verwerpelijk als je de moeite neemt ze echt te bestuderen. Richard Dawkins kan daar leuk over vertellen in "The God Delusion".quote:Op donderdag 1 december 2011 11:46 schreef AgLarrr het volgende:
Ik ben zelf gelovig opgevoed maar niet meer praktiserend. Hetzelfde geldt voor mijn vriendin. Dat bevalt me eigenlijk wel. Zo'n opvoeding heeft een enorme impact op je normenkader, en het is handig en fijn dat in ons geval dat kader heel erg overlapt.
Tsja sommige rituelen zijn leuk zoals de kerstnachtmis. Maar dat is het ritueel en niet de achterliggende gedachten. Houvast heeft het me nooit gegeven.quote:Ik zou een zekere mate van praktiseren nog wel kunnen begrijpen. Bepaalde rituelen bieden houvast, en ook het geloof in wat hogers vind ik begrijpelijk. Op het moment dat mensen de bijbel niet meer zien als een soort uit de kluitengewassen voorlichtingsfolder / etiquette handleiding maar als waarheid, dan houdt het bij mij op.
Ik denk sowieso dat ik nooit meer iets neem met een gelovig iemand.quote:Maar dit gaat bij mij niet alleen op voor geloof als onderdeel van religie, maar überhaupt bij levensovertuigingen. Als mijn vriendin inene knetterfanatiek zich gaat vastketenen op bruggen in naam van greenpeace dan is het ook snel klaar voorspel ik zo..
Ach ja, verstand komt met de jaren hè!quote:Op donderdag 1 december 2011 12:11 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik denk sowieso dat ik nooit meer iets neem met een gelovig iemand.
Dat zijn ze niet, jij vindt dat. Moraal wordt niet ontleend aan de bijbel, nee. Maar uiteindelijk is de bijbel, of enig ander boek, wel een efficiënte manier om een normen kader te verspreiden. Normen moet je namelijk wel leren. Dat hoeft niet persé in combinatie met een vorm van religie, maar de koppeling vind ik zo raar nog niet.quote:Op donderdag 1 december 2011 12:11 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
De normen en waarden van de bijbel zijn zeer verwerpelijk als je de moeite neemt ze echt te bestuderen. Richard Dawkins kan daar leuk over vertellen in "The God Delusion".
Moraal wordt niet ontleent aan de bijbel. Het grootste goed wat aan de bijbel toegeschreven wordt: Wat gij niet wil dat u geschied doe dat ook een ander niet.
Is een veel oudere wijsheid die zelfs evolutionair verklaarbaar is.
[..]
Dan heb ik nog een lange weg te gaanquote:Op donderdag 1 december 2011 12:14 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Ach ja, verstand komt met de jaren hè!
Ligt er aan welke bril je op hebt. Als je moderne/humanistische bril op hebt, ja dan zijn er heel wat normen en waarde in de bijbel die verwerpelijk zijn.quote:Op donderdag 1 december 2011 12:38 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat zijn ze niet, jij vindt dat. Moraal wordt niet ontleend aan de bijbel, nee. Maar uiteindelijk is de bijbel, of enig ander boek, wel een efficiënte manier om een normen kader te verspreiden. Normen moet je namelijk wel leren. Dat hoeft niet persé in combinatie met een vorm van religie, maar de koppeling vind ik zo raar nog niet.
Ieder normaal mens dat heeft leren nadenken over moraal heeft geen bijbel of zelfs god nodig. Ik zie de bijbel en ook god - die wmb in feite een sociaal construct is- als stok achter de deur voor mensen die niet de wil of de capaciteit hebben om in te zien dat moreel handelen noodzakelijk is als je met anderen wilt samenleven.
Ik wil uiteraard niet voor Aglarrr spreken maar ik geloof (:').) uit zijn posts wel dat hij normen en waarden heeft opgepikt uit de bijbel. Je krijgt ook bijbelleer natuurlijk als je gelovig opgevoed bent. Zelf heb ik geen gelovige opvoeding gehad maar mijn ouders vonden dat het mijn keuze moest zijn of ik wilde geloven en stuurden me naar gelovige scholen. Heel erg hippie.quote:Op donderdag 1 december 2011 21:35 schreef Devion het volgende:
[..]
Ligt er aan welke bril je op hebt. Als je moderne/humanistische bril op hebt, ja dan zijn er heel wat normen en waarde in de bijbel die verwerpelijk zijn.
Sterker nog, als je echt achter elke normen en waarde in de bijbel staat, zet ik vraagtekens bij je mentale gezondheid.
Maar jij hebt niet de aardappelen en de wortelen enzo laten groeien, kijk ik ben bv bevriend met een vriendin die niet gelooft. (we hebben geen relatie) Maar ze vind het geen enkel probleem als ik bid, ze zegt zelfs moet je niet bidden en ik bedank ook haar als ze lekker heeft gekookt.quote:Op woensdag 30 november 2011 14:28 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Maar ik heb er dan wel een probleem mee! Als ik elke dag voor hem in de keuken sta en elke dag gaat hij God bedanken voor de maaltijd, en niet mij, dan gaat hij maar lekker met God samenwonen zonder mij.
[..]
poef
Maar in dit topic wil ik het eigenlijk vooral beperken tot 'het geloof' en het niet echt over andere eisen hebben.
Je hebt geen relatie met haar.quote:Op vrijdag 2 december 2011 00:50 schreef matthij5 het volgende:
[..]
Maar jij hebt niet de aardappelen en de wortelen enzo laten groeien, kijk ik ben bv bevriend met een vriendin die niet gelooft. (we hebben geen relatie) Maar ze vind het geen enkel probleem als ik bid, ze zegt zelfs moet je niet bidden en ik bedank ook haar als ze lekker heeft gekookt.
Je bent dus geen gelovige.quote:Op donderdag 1 december 2011 11:46 schreef AgLarrr het volgende:
Ik ben zelf gelovig opgevoed maar niet meer praktiserend. Hetzelfde geldt voor mijn vriendin. Dat bevalt me eigenlijk wel. Zo'n opvoeding heeft een enorme impact op je normenkader, en het is handig en fijn dat in ons geval dat kader heel erg overlapt.
Ik zou een zekere mate van praktiseren nog wel kunnen begrijpen. Bepaalde rituelen bieden houvast, en ook het geloof in wat hogers vind ik begrijpelijk. Op het moment dat mensen de bijbel niet meer zien als een soort uit de kluitengewassen voorlichtingsfolder / etiquette handleiding maar als waarheid, dan houdt het bij mij op.
...
Ja lieverd maar dit gaat over geloof en niet geloof en kan dat samen op 1 kussen? Niet of je gezellig voor elkaar kunt koken.quote:Op vrijdag 2 december 2011 00:54 schreef matthij5 het volgende:
[..]
Nee we zijn alleen bevriend en meer niet.
de normen en waarden waren voor mij juist het enige dat ik wel kon waarderen aan het christendom voordat ik tot geloof kwam. Kon het wel onderschrijven dat er alleen maar ellende van komt als je alleen bezig bent met je eigen belang.quote:Op donderdag 1 december 2011 12:11 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
De normen en waarden van de bijbel zijn zeer verwerpelijk als je de moeite neemt ze echt te bestuderen. Richard Dawkins kan daar leuk over vertellen in "The God Delusion".
Er was jaren geleden een rechtszaak tussen een voormalig stel. Hij moslim, zij hindoe en ze vlogen elkaar in de haren over het al dan niet besnijden van hun zoontje. Moet volgens islam, mag niet van hindoeisme.quote:Op vrijdag 2 december 2011 02:04 schreef Buttarfly het volgende:
Uit mijn omgeving weet ik dat het meestal onmogelijk is. Zolang je samen bent zonder familie er bij te betrekken zijn er geen problemen, maar zodra je elkaars familie leert kennen wordt er meestal druk gezet. Wat te doen bij een eventuele kind? Besnijden (Islam), Dopen (Christendom) ,Kaal scheren na jaar (Hindoeïsme) of nooit zijn haren knippen? (Sikhisme)
En dan heb je het nog niet eens over de opvoeding, beide families willen meestal dat het op hun manier gaat, of het nou ongelovig is of juist gelovig. Tussenweg bestaat er meestal niet, dus imo werkt het alleen wanneer je niet lange-termijn denkt.
Nee, maar door mijn kookkunsten laat ik wel iets bij hem groeien, ha! De liefde van de man gaat immers door de maag.quote:Op vrijdag 2 december 2011 00:50 schreef matthij5 het volgende:
Maar jij hebt niet de aardappelen en de wortelen enzo laten groeien,
Ik persoonlijk dank tijdens het bereiden van vlees bv het dier dat daarvoor dood moest en de natuur voor de overvloed.quote:Op vrijdag 2 december 2011 10:58 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Nee, maar door mijn kookkunsten laat ik wel iets bij hem groeien, ha! De liefde van de man gaat immers door de maag.
En God heeft die aardappels en wortels laten groeien volgens jou? Nee, dat hebben de boeren (i.c.m. de natuur) gedaan en daar betaal ik ze dan ook via een omweg voor, dus op die manier bedank ik ze. Het zou namelijk gekkenwerk zijn om al die boeren een persoonlijk bezoekje te brengen en ik denk ook niet dat ze erop zitten te wachten als iedereen dat zou doen.![]()
Dat die boeren niet altijd genoeg geld krijgen voor hun harde werk weet ik, maar dat is een andere discussie.
Interessant, dus het afslachten van alle mannen van een volk en het laten verkrachten van alle vrouwen van dat volk vind je een goed idee? Het stenigen bij overspel een goed idee?quote:Op vrijdag 2 december 2011 02:12 schreef Pu22el het volgende:
[..]
de normen en waarden waren voor mij juist het enige dat ik wel kon waarderen aan het christendom voordat ik tot geloof kwam. Kon het wel onderschrijven dat er alleen maar ellende van komt als je alleen bezig bent met je eigen belang.
Ja heb je naaste lief als jezelf is een regel die millennia ouder is dan de bijbel. Dat heeft het joodse volk in babylon over genomen.quote:Inmiddels weet ik dat de essentie van de geboden is: "heb God lief met alles wat je hebt en heb je naaste lief als jezelf". Dat je het niet ziet zitten om God lief te hebben als je niet in Hem gelooft, snap ik, maar wat is er verwerpelijk aan de oproep tot naastenliefde?
Beetje flauw antwoord, maar komt er wel op neer. Ik zou het wel lastig vinden om een partner te hebben wiens wereldbeeld/levensbeschouwing erg ver van die mij af staat (ik ben zelf een liberaal en atheïst). Het gaat er ook om hoe goed je als 'team' samenwerkt en dat is het wel handig als je ongeveer hetzelfde over allerlei zaken denkt.quote:Op woensdag 30 november 2011 13:30 schreef Yi-Long het volgende:
Het ligt er gewoon helemaal aan hoe iemand met dat geloof omgaat.
Is dat niet iets wat contradicterend ? Het gros van de argumenten zijn namelijk gestoeld op 'gevoel', en dergelijke. Je zou dat kunnen accepteren wanneer iemand bewust voorkeur geeft aan geloof boven rationaliteit ? Wat mij betreft zijn bijvoorbeeld de drie populaire abrhamistische religies alles behalve logisch. Er zitten natuurlijk wel logische aannamens binnen bepaalde geloven máár wanneer een individu zichzelf niet kan wijs maken dat het wellicht niet mogelijk is dat God zijn bestaan onwaar kan zijn, ben ik er wel klaar mee.quote:Op vrijdag 2 december 2011 12:45 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Overigens heb ik niet zoveel problemen met religie, maar wel met een gebrek aan intelligentie. Iemand die goed zijn religieus geloof kan onderbouwen
Tsja, mijn eigen levensbeschouwing is uiteindelijk ook gestoeld op (ultieme) waarden die ik belangrijk vind, maar die waarden kan ik op zichzelf niet meer (rationeel) rechtvaardigen. Er blijft altijd ergens een zekere speelruimte waar religie voet aan de grond kan krijgen. Als iemand tegen mij vertelt wat zij belangrijk vindt in haar leven en ik vind dat wel een mooi verhaal, dan zit dat wel prima lijkt me.quote:Op vrijdag 2 december 2011 12:54 schreef Starphus het volgende:
[..]
Is dat niet iets wat contradicterend ? Het gros van de argumenten zijn namelijk gestoeld op 'gevoel', en dergelijke.
Nee, inderdaad.quote:
Ja oke, dat geldt wel voor de meeste onder ons. Wat ik eigenlijk wilde zeggen en belangrijk vindt is dat de andere kritisch en zelfbewust is over zijn eigen gedachten en daaruit vloeiende waarden.quote:Op vrijdag 2 december 2011 13:17 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Tsja, mijn eigen levensbeschouwing is uiteindelijk ook gestoeld op (ultieme) waarden die ik belangrijk vind, maar die waarden kan ik op zichzelf niet meer (rationeel) rechtvaardigen.
Ja, en als je een Christelijke bril op hebt dan zijn heel wat normen en waarden uit het humanisme die verwerpelijk zijn. Dat neemt niet weg dat er in de kern (zeg bij wijze van spreken de 10 geboden) een overeenkomst is tussen alle (non)religies. Steel niet, moord niet, etc. Die zijn mij aangeleerd middels de bijbel.quote:Op donderdag 1 december 2011 21:35 schreef Devion het volgende:
[..]
Ligt er aan welke bril je op hebt. Als je moderne/humanistische bril op hebt, ja dan zijn er heel wat normen en waarde in de bijbel die verwerpelijk zijn.
Ik vind dit soort reacties net zo dogmatisch als een Christen die zegt dat ik naar de hel ga omdat ik niet in Jezus geloof.quote:Sterker nog, als je echt achter elke normen en waarde in de bijbel staat, zet ik vraagtekens bij je mentale gezondheid.
Als in?quote:Op vrijdag 2 december 2011 15:57 schreef Baghdaddy het volgende:
Ik ben moslim en mijn vriendin wordt moslim. Wij passen perfect bij elkaar maar qua religie gelooft ze wel in een god maar niet per sé in de Islam.
De grote boze angst van SGeertjequote:Op vrijdag 2 december 2011 15:57 schreef Baghdaddy het volgende:
Ik ben moslim en mijn vriendin wordt moslim. Wij passen perfect bij elkaar maar qua religie gelooft ze wel in een god maar niet per sé in de Islam.
Het is in principe niet verplicht om haar (gelijk) moslim te maken. Het komt er op neer dat het inderdaad voor de 'schijn' is alhoewel wij samen wel de waarden en normen hebben die ook bij de islamitische leefwijze horen. Geloven in God moet je voelen en doen met overtuiging. In dit geval zou dat niet zo zijn en dan is het verkeerd.quote:Op vrijdag 2 december 2011 16:08 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Als in?
Ze wordt voor de uiterlijke schijn voor jou moslim zodat jullie kunnen trouwen?
Ehm, maar op het moment dat zij voor jou de grote wisseltruc doet, mag dat toch nauwelijks overtuiging heten? Of denk ik nou heel raar?quote:Op vrijdag 2 december 2011 16:47 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Het is in principe niet verplicht om haar (gelijk) moslim te maken. Het komt er op neer dat het inderdaad voor de 'schijn' is alhoewel wij samen wel de waarden en normen hebben die ook bij de islamitische leefwijze horen. Geloven in God moet je voelen en doen met overtuiging. In dit geval zou dat niet zo zijn en dan is het verkeerd.
Oef dit is wel heel zwaar hoor wat je allemaal zegt. Sommige dingen die je hier noemt zou je is contextueel moeten lezen. Je neemt het wat dat betreft veel te letterlijk, je zal geen enkele christen vinden die het normaal vindt dat van een volk alle mannen vermoordt worden en alle vrouwen verkracht. En je offeren van kinderen stukje is nergens op gebaseerd.quote:Op vrijdag 2 december 2011 11:51 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Interessant, dus het afslachten van alle mannen van een volk en het laten verkrachten van alle vrouwen van dat volk vind je een goed idee? Het stenigen bij overspel een goed idee?
De erfzonde, terwijl adam en eva nooit wisten wat ze fout deden vind je goed idee?
Sowieso een god die geilt op het offeren van kinderen, eerst bijna de zoon van abraham toen nog het offeren van jezus. Goed idee? hij is god, hij had het ook met een vinger knip kunnen doen.
Mensen die niet in je geloven naar een hel sturen. Mensen een vrije wil geven en een aantal leefregels waar geen enkel mens zich aan kan houden dat vind jij moreel verantwoord?
Een grote moordenaarkoning die de vrouw van een ander wil en daardoor haar vent het front in stuurt om zo vermoord te worden zodat hij lekker kon neuken (en dat is dan een man naar gods hart) is dat okee? Het hele idee al, god heeft de duivel gemaakt volgens de bijbel in zijn alwetendheid had hij dat ook niet hoeven doen. Maar dat vind jij een goed idee? Heb je Job weleens doorgelezen?
Ja en dus? Dat laat alleen maar zien dat zelfs christenen hun moraal niet uit de bijbel halen.quote:Op maandag 5 december 2011 00:34 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Oef dit is wel heel zwaar hoor wat je allemaal zegt. Sommige dingen die je hier noemt zou je is contextueel moeten lezen. Je neemt het wat dat betreft veel te letterlijk, je zal geen enkele christen vinden die het normaal vindt dat van een volk alle mannen vermoordt worden en alle vrouwen verkracht.
Ojawel een offer van de eerst geborene is een duidelijk thema in de bijbelquote:En je offeren van kinderen stukje is nergens op gebaseerd.
Nou kan ik heel flauw beginnen met welke 10 geboden? Maar laat ik eerst even noemen dat de tien geboden (de 2 verschillende versies ervan) beide in het OT staan.quote:Wat je bij hedendaagse christenen terugziet zijn de normen en waarden zoals die voornamelijk in de 10 geboden staan geschreven. Sowieso geen 'normen en waarden' zoals die in het OT staan
En dit dan Jeremia32v35 en zij bouwden de hoogten van de Baäl, die zich in het dal Ben-Hinnom bevinden, om hun zonen en dochters aan de Moloch te wijden, wat Ik hun niet geboden had en wat bij Mij niet opgekomen was, het bedrijven van deze gruwel om Juda te doen zondigen.quote:Op maandag 5 december 2011 01:20 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
..
[..]
Ojawel een offer van de eerst geborene is een duidelijk thema in de bijbel
[..]
....
Wat probeer je precies te zeggen? dat het stamgodje jaweh jaloers was?quote:Op zondag 11 december 2011 23:01 schreef matthij5 het volgende:
[..]
En dit dan Jeremia32v35 en zij bouwden de hoogten van de Baäl, die zich in het dal Ben-Hinnom bevinden, om hun zonen en dochters aan de Moloch te wijden, wat Ik hun niet geboden had en wat bij Mij niet opgekomen was, het bedrijven van deze gruwel om Juda te doen zondigen.
En nu ONtopic:quote:Op woensdag 21 december 2011 15:37 schreef Schenkstroop het volgende:
-offtopic-
Praten over de verkiezingen kan hier
Kun je misschien een beetje uitweiden? Aangezien je je speciaal helemaal hebt geregistreerd om deze post te plaatsen, moet ook dat wel lukken, toch?quote:
Hoi,quote:Op woensdag 21 december 2011 20:30 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Kun je misschien een beetje uitweiden? Aangezien je je speciaal helemaal hebt geregistreerd om deze post te plaatsen, moet ook dat wel lukken, toch?
Jammer trouwens dat Schenkstroop ook alleen maar weer een inhoudsloze post kwam plaatsen.
Als atheïst kan ik prima met mensen omgaan die wel gelovig zijn. Mijn levensbeschouwing vind ik verder niet cruciaal trouwens. Ik heb een "open mind" dus ik kan overtuigd worden mits de argumentatie in orde is. Dat ik niet in een god geloof betekent niet dat ik nergens in geloof. Zo geef ik reïncarnatie een kans en geloof ik ook in het bestaan van buitenaards leven.quote:Op woensdag 21 december 2011 20:59 schreef Persepolis het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat ik me aan bovenstaande regels hou, maar mijn partner niet. Krijg je teveel discussies van. Discussies zijn goed, maar het wordt moeilijk wanneer de een de ander wil overtuigen. En als het om een cruciaal thema als levensbeschouwing gaat, zal dat zeker spelen. Het gaat niet alleen om het spirituele, maar ook gewoon puur ompraktische daden, tis een leefstijl.
De mens heeft altijd een idee in zijn hoofd van wat goed voor hem is. Als je dan niet hetzelfde ambieert en verschilt in wat goed voor een mens kan zijn, is het praktisch onuitvoerbaar om samen te leven.
Ok. Maar zou jij er geen problemen mee hebben als je vrouw lange gewaden draagt, hoofddoek, mannen geen hand geeft, niet naar feestjes gaat waar alcohol wordt geschonken, enz?quote:Op woensdag 21 december 2011 21:30 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Als atheïst kan ik prima met mensen omgaan die wel gelovig zijn. Mijn levensbeschouwing vind ik verder niet cruciaal trouwens. Ik heb een "open mind" dus ik kan overtuigd worden mits de argumentatie in orde is. Dat ik niet in een god geloof betekent niet dat ik nergens in geloof. Zo geef ik reïncarnatie een kans en geloof ik ook in het bestaan van buitenaards leven.
Ik ben trouwens een humanistische, atheistische technocraat.
Ik kan daar begrip voor tonen.quote:Op woensdag 21 december 2011 21:35 schreef Persepolis het volgende:
[..]
Ok. Maar zou jij er geen problemen mee hebben als je vrouw lange gewaden draagt, hoofddoek, mannen geen hand geeft, niet naar feestjes gaat waar alcohol wordt geschonken, enz?
Dit zijn even de praktische dingen.
Ik noem even die voorbeelden, omdat die het meest zichtbaar zijn, ook voor de buitenwereld.
Je hoeft me niet te geloven als je dat niet wilt.quote:
Knap zeg. Sommige moslims vinden het al moeilijk genoeg om te dealen met de conservatieve Islam.quote:
Meh, ik geloof je wel hoor.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:30 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Je hoeft me niet te geloven als je dat niet wilt.
Hoe lang zou jij het volhouden met een overtuigt creationiste?quote:Op woensdag 21 december 2011 22:43 schreef Salvad0R het volgende:
Mensen die elkaar verdelen op grond van religie.. zucht...
Dan ben je dus gewoon gelovig hoor.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:15 schreef Woedertje het volgende:
Ik ben ongelovig, maar geloof wel in paranormale zaken!!!
Waar ligt die grens tussen licht en zwaar gelovig dan volgens jou? Zodra mijn man/vriend gaat beweren dat hij geesten ziet (oftewel dat hij denkbeeldige vriendjes heeft) en/of maanstenen gaat opladen en/of mij wil magnetiseren en/of kaarten moet gaan leggen om een beslissing te kunnen nemen... heb ik het héél erg snel gehad hoor!quote:Maar als je verliefd bent op elkaar dan is een geloof misschien niet zo belangrijk! Maar als je langer bij elkaar bent dan kan het natuurlijk een klein probleem vormen, maar dat hoeft natuurrlijk niet. Ik denk dat het vooral af hangt wat voor geloof en hoe zwaar gelovig mensen zijn...
Als ik mijn man/vriend niet meer serieus kan nemen in de relatie, is het respect van mijn kant snel weg.quote:En het wat je nodig hebt in zo'n relatie is RESPECT voor elkaar en RESPECT voor elkaars geloof!
Dit is dan ook gewoon obsessief gedrag, raar dat je na al die discussie's over dit onderwerp het nogsteeds niet begrijpt, niet eens een klein beetje.quote:Op donderdag 22 december 2011 11:11 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
moet gaan leggen om een beslissing te kunnen nemen... heb ik het héél erg snel gehad hoor!
Wát begrijp ik niet? Als ik niet wil dat mijn man/vriend kaarten legt om bepaalde beslissingen te nemen? Hij mag ook eisen aan mij stellen hoor, en als ik daar niet aan kan voldoen, dan passen we blijkbaar niet bij elkaar.quote:Op donderdag 22 december 2011 11:27 schreef erodome het volgende:
Dit is dan ook gewoon obsessief gedrag, raar dat je na al die discussie's over dit onderwerp het nogsteeds niet begrijpt, niet eens een klein beetje.
Ik zeg toch niet dat iedereen kaarten legt? Ik geef alleen voorbeelden omdat ik me afvraag waar volgens Woedertje de grens tussen licht en zwaar gelovig ligt.quote:Zelfs de hardcore believers die ik heb gekend deden dit niet namelijk.
Dat is HET kenmerk van gelovige mensen juist.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:43 schreef Salvad0R het volgende:
Mensen die elkaar verdelen op grond van religie.. zucht...
Sommige mensen gebruiken het wel om een beslissing te nemen.quote:Op donderdag 22 december 2011 12:00 schreef erodome het volgende:
Iemand die weleens kaarten legt heeft dat niet nodig om welke beslissing dan ook te nemen.
Ja, dat weet ik ook wel. Maar dan wordt het dus gewoon echt gebruikt om bij de plaatjes een mooi verhaaltje te verzinnen wat het meest in je straatje past. Oftewel, je weet wel wat je wilt, maar hebt daarbij die plaatjes plus dat verhaaltje nodig ter zelfbevestiging.quote:|Het kan wel zo zijn dat iemand even na wil denken over een beslissing, dan kan een manier zijn om kaarten te leggen om je te helpen richten bij het maken van een beslissing.
Het is dus gewoon een gedachtehulpje, niets meer en niets minder.
Dat weet je helemaal niet. Over de ene beslissing doe je nou eenmaal langer dan over de andere, met of zonder kaarten.quote:Waar jij misschien 2 dagen piekert legt de ander een kaartje.
Je werkt voor het geloof? Wat bedoel je daar precies mee?quote:Op donderdag 22 december 2011 12:10 schreef allesbeterweter het volgende:
Ik kan niet-geloven en ben ook atheïst maar werk wel voor het geloof omdat dit goed verdient.
Gewoon doen wat je denkt wat het beste is, voor jezelf :deed Jezus ook (ëigen zak(k)en eerst).
Als gedachtehulp bij het nemen van een beslissing ja, niet als leidende factor.quote:Op donderdag 22 december 2011 12:18 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Sommige mensen gebruiken het wel om een beslissing te nemen.
Het geeft wat zaken om op te richten met gedachten waar je misschien tot dan toe niet over negadacht had.quote:Ja, dat weet ik ook wel. Maar dan wordt het dus gewoon echt gebruikt om bij de plaatjes een mooi verhaaltje te verzinnen wat het meest in je straatje past. Oftewel, je weet wel wat je wilt, maar hebt daarbij die plaatjes plus dat verhaaltje nodig ter zelfbevestiging.
Ik wilde niet zeggen dat het met kaarten sneller of beter gaat, bedoelde gewoon dat er verschillende manieren zijn om tot een beslissing te komen, dat iedereen daar zijn eigen manieren voor heeft.quote:Dat weet je helemaal niet. Over de ene beslissing doe je nou eenmaal langer dan over de andere, met of zonder kaarten.
En weet je wat ik niet begrijp??? Dat er zulke egoistische mensen bestaan...quote:Op donderdag 22 december 2011 11:45 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Wát begrijp ik niet? Als ik niet wil dat mijn man/vriend kaarten legt om bepaalde beslissingen te nemen? Hij mag ook eisen aan mij stellen hoor, en als ik daar niet aan kan voldoen, dan passen we blijkbaar niet bij elkaar.
Wat valt er te respecteren aan iets belachelijks als geloof?quote:Op maandag 26 december 2011 09:22 schreef Woedertje het volgende:
[..]
En weet je wat ik niet begrijp??? Dat er zulke egoistische mensen bestaan...
Jij respecteert het geloof niet en dus zou jij een partner met het geloof ook niet accepteren!!!
Misschien moet je de openingspost nog een keer goed lezen, en verder:quote:Op maandag 26 december 2011 09:22 schreef Woedertje het volgende:
En weet je wat ik niet begrijp??? Dat er zulke egoistische mensen bestaan...
Jij respecteert het geloof niet en dus zou jij een partner met het geloof ook niet accepteren!!!
Had het maar wel getypt, want ik ben wel benieuwd eigenlijk. Alhoewel ik het inmiddels wel gewend ben dat gelovigen graag meteen gaan roepen en zich erg gauw beledigd voelen.quote:En dan nog het begrip eisen stellen!!!
Wou er heel wat over typen, maar geloof niet dat dat gaat helpen
bah
Kan ik me voorstellen. Als elkaars redeneringen niet kan volgen en je weet dat het een hopeloze zaak is..... maar toch samen beslissingen moeten nemen over de opvoeding van kinderen enzo.quote:Op woensdag 30 november 2011 13:36 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Ik heb zelf nog nooit een gelovige vriend gehad (het niet-geloven/atheïsme is voor mij toch wel een van de belangrijkste 'eisen'
Is een misconceptie ook een geloof?quote:(alsof je überhaupt iets te eisen hebt als vrouw tegenover een man, maar ja...)) .
quote:Als bijvoorbeeld mijn man/vriend ineens God gaat bedanken voor het eten, terwijl ik de hele middag in de keuken heb gestaan... Tja...
Dat werkt natuurlijk niet als jij weigert erin te geloven.quote:Of als ik ergens pijn heb, dat hij het dan gaat proberen weg te Reiki'en, dan kan ik hem eigenlijk niet meer serieus nemen.
Ik ken hele toffe Christenen.quote:Op donderdag 1 december 2011 11:20 schreef Daniel1976 het volgende:
Door haar wel redelijk geleerd dat christenen vaak hypocriet zijn.
Hier krijg ik het wel benauwd van.quote:Op vrijdag 2 december 2011 16:47 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Het is in principe niet verplicht om haar (gelijk) moslim te maken. Het komt er op neer dat het inderdaad voor de 'schijn' is alhoewel wij samen wel de waarden en normen hebben die ook bij de islamitische leefwijze horen. Geloven in God moet je voelen en doen met overtuiging. In dit geval zou dat niet zo zijn en dan is het verkeerd.
quote:Op dinsdag 27 december 2011 12:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hier krijg ik het wel benauwd van.
Ik zou zeggen dat ze maar een krantenwijk moet nemenquote:Op maandag 23 januari 2012 11:22 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Voor de niet-gelovige mensen die het niet uitmaakt of hun geliefde gelovig is, vroeg me het volgende af:
Stel dat jouw geliefde elke week naar een Reiki-master gaat om geheald te worden, maar hij/zij heeft er op een bepaald moment geen geld voor. Zou jij het dan voor hem/haar betalen (uit liefde voor je geliefde) of niet (omdat je Reiki ziet als oplichting/onzin en je je geld ook wel rechtstreeks in de prullenbak kan gooien)?
Ja, dat gaat dus niet zomaar, want ze moet vandaag naar de Reiki-master.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik zou zeggen dat ze maar een krantenwijk moet nemen
Elke week, het hele leven, rare reiki master dan.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:22 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Voor de niet-gelovige mensen die het niet uitmaakt of hun geliefde gelovig is, vroeg me het volgende af:
Stel dat jouw geliefde elke week naar een Reiki-master gaat om geheald te worden, maar hij/zij heeft er op een bepaald moment geen geld voor. Zou jij het dan voor hem/haar betalen (uit liefde voor je geliefde) of niet (omdat je Reiki ziet als oplichting/onzin en je je geld ook wel rechtstreeks in de prullenbak kan gooien)?
Nou eh, elke maand dan. Wat een onzin om over zo'n detail te vallen. Het gaat er gewoon om of een niet-gelovige voor de gelovige 'geloofsdingetjes' wil betalen.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:29 schreef erodome het volgende:
Elke week, het hele leven, rare reiki master dan.
Ja, ik leef samen met een extremistische atheïst.quote:Zou jij kunnen leven met iemand die zo atheistisch is als de pest
Waarom speelt geld zo'n rol?quote:Op maandag 23 januari 2012 11:34 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Nou eh, elke maand dan. Wat een onzin om over zo'n detail te vallen. Het gaat er gewoon om of een niet-gelovige voor de gelovige 'geloofsdingetjes' wil betalen.
[..]
Ja, ik leef samen met een extremistische atheïst.
Waarom niet, jij koopt dus niets voor je extremistische atheist wat jij niks vindt?quote:Op maandag 23 januari 2012 11:34 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Nou eh, elke maand dan. Wat een onzin om over zo'n detail te vallen. Het gaat er gewoon om of een niet-gelovige voor de gelovige 'geloofsdingetjes' wil betalen.
[..]
Ja, ik leef samen met een extremistische atheïst.
ga eens iets lezen over drogredenaties en argumentaties in discussies, je hebt er een handje vanquote:Op maandag 23 januari 2012 11:29 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Ja, dat gaat dus niet zomaar, want ze moet vandaag naar de Reiki-master.
Bovendien, hoe wil ze een krantenwijk gaan lopen als ze niet eerst geheald is?
Ten eerste geef ik mijn geef ik mijn geld niet graag uit aan oplichting/onzin. Dus als ik iets als oplichting/onzin zie, hou ik mijn geld graag in mijn zak.quote:
Nee, daar gaat het niet om. Zie boven.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:37 schreef erodome het volgende:
Waarom niet, jij koopt dus niets voor je extremistische atheist wat jij niks vindt?
Stel, je partner houdt van dragracen, jij vindt dat niks, dan weiger je dus een blaadje over dragracen te kopen voor hem ofzo?
Dan neemt ze maar een flitskrediet zodat ze daarna die krantenwijk kan gaan lopen, kan ze de woekerrente van terugbetalen.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:29 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Ja, dat gaat dus niet zomaar, want ze moet vandaag naar de Reiki-master.
Bovendien, hoe wil ze een krantenwijk gaan lopen als ze niet eerst geheald is?
Daar gaat het wel om, jij vindt iets onzin, wat dat dan is varieerd per persoon.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:44 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Ten eerste geef ik mijn geef ik mijn geld niet graag uit aan oplichting/onzin. Dus als ik iets als oplichting/onzin zie, hou ik mijn geld graag in mijn zak.
Ten tweede gaat het voor mij niet eens op omdat ik pertinent geen gelovige geliefde wil, maar ik vroeg me dus af hoe de niet-gelovigen die geen moeite hebben met een gelovige partner, daarover denken.
[..]
Nee, daar gaat het niet om. Zie boven.
quote:Op woensdag 30 november 2011 13:13 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
plus dat een van mijn 'hobby's' cold reading is en mensen daardoor vaak denken dat ik paranormaal begaafd ben.
Waarom heb je dit in godsnaam als hobby??quote:Cold reading ("koud lezen") is een methode om, zonder werkelijk iets over de gesprekspartner te weten, bij die gesprekspartner de indruk te wekken dat men wel iets over hem weet. Deze wordt door waarzeggers, bij politieverhoren en soms bij verkoopgesprekken toegepast. Sommige mensen leren de benodigde technieken onbewust aan, vaak van kinds af aan, waardoor ze zelf zijn gaan geloven over paranormale gaven te beschikken.
Ik weet toch zelf wel wat mijn eigen vraagstelling is...quote:Op maandag 23 januari 2012 11:49 schreef erodome het volgende:
Daar gaat het wel om, jij vindt iets onzin, wat dat dan is varieerd per persoon.
Het is presies hetzelfde dus als zeggen nee ik koop niets voor je over dragracen, want dragracen vind ik maar niks.
Mijn partner koopt voor mij gewoon zweverige dingetjes, gewoon omdat hij weet dat ik dat waardeer en hij graag wat voor me doet wat me blij maakt. Gewoon omdat hij van me houdt.
Net zoals dat ik zeg koop die mooie wielen maar voor je motor, ook al zijn ze niet nodig, alleen maar mooi.
Ik had 'hobby' tussen aanhalingstekens gezet.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:50 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
Waarom heb je dit in godsnaam als hobby??
En wat bedoel je met 'hobby' dan? Een soort nep-hobby? Of iets waar je niets aan kunt doen?quote:Op maandag 23 januari 2012 11:56 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Ik weet toch zelf wel wat mijn eigen vraagstelling is...
[..]
Ik had 'hobby' tussen aanhalingstekens gezet.
Ik vind het soms gewoon leuk om mensen dingen te zeggen 'die ik niet kan weten' (zoals gelovigen dat noemen) en dat ze daarom denken dat ik een paranormale gave heb.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:58 schreef U.N.K.L.E. het volgende:
En wat bedoel je met 'hobby' dan? Een soort nep-hobby? Of iets waar je niets aan kunt doen?
Mijn hemel. Het lijkt me vreselijk om met jou te praten dan. Zo'n "ik weet hoe je bent, nee echt, ik meen het." vrouwquote:Op maandag 23 januari 2012 12:05 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Ik vind het soms gewoon leuk om mensen dingen te zeggen 'die ik niet kan weten' (zoals gelovigen dat noemen) en dat ze daarom denken dat ik een paranormale gave heb.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |