abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 december 2011 @ 10:17:14 #101
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_105043099
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 09:41 schreef FreckleSs het volgende:
Je bedoelt met dat er geen bewijs is, dat ze wetenschappelijk niet te verklaren zijn neem ik aan? Ik geloof dus dat niet alles wetenschappelijk te verklaren is, ik geloof in paranormale gaven en bijna dood ervaringen, ik geloof dat het na de dood niet afgelopen is. Of er een god bestaat weet ik ook niet,
Natuurlijk bestaan 'bijna dood ervaringen', maar dat wil nog niet zeggen dat het paranormaal is.

Bijna doodervaring - Wetenschappelijke visie

quote:
ik geloof in ieder geval niet in god als een wijze, oude man met een lange witte baard.
Nee, want dat is Sinterklaas al. ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Joipoidoipoipoi op 01-12-2011 10:22:20 ]
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
  donderdag 1 december 2011 @ 11:20:17 #102
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105044957
Ik heb daar wel ervaring mee, maar daarom heb je je ook geadviseerd om dit topic te openen natuurlijk, zeker omdat ik een topic uit 2010 niet omhoog wilde kicken.

Ik heb er 2 keer ervaring mee. 1 keer iemand die het nodig vond tot geloof te komen binnen onze relatie. Dat was echt problematisch en moeilijk te lijmen. Omdat ze 's weekends vond dat ze het ook in de praktijk moest brengen en door de weeks was ze een hypocriete bitch. Het was wel leuk om haar met haar eigen principes om haar oren te slaan ;) Maar dat gaat ook snel genoeg vervelen.
En de mensen waarmee ze omging vond ik ook al niets. Maar ze had dan ook een hysterische versie van het christelijk geloof te pakken. Met bidgroepjes die in de "hemelse gewesten (iets uit openbaringen) met de hulp van god al biddend de strijd aan gingen met de duivel en zijn demomen om zo dingen op aarde te veranderen. Dat is heel erg eng.

Mijn laatste ex was ook christelijk min of meer zoiets. Haar ouders vooral, verder ging ze nooit naar de kerk of iets en in het dagelijks leven was er weinig van te merken. Behalve als ze eens reli muziek ging luisteren, dan was het heel snel oordoppen in. :r

Door haar wel redelijk geleerd dat christenen vaak hypocriet zijn. Ze dat aardig in het wereldje van de EO enzo (ooit koor gezongen) kijk je naar een eo jongerendag of zoiets engs als nederland zingt. Dan zit daar een drummer schijnheilig op het podium. Nou die wilde wel partnerruil met ons doen of een triootje :r Dus zelfs wat er op het podium staat bij de eo is hypocriet.

Maar het ging dus wel redelijk in mijn laatste relatie, ik miste de diepgang misschien mede daardoor maar het had ook andere redenen. We hebben er ieder geval nooit ruzie over gehad ofzo.
  donderdag 1 december 2011 @ 11:33:08 #103
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_105045422
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:19 schreef Bigs het volgende:

[..]

Als jij accepteert dat je partner bidt voor het eten en hij/zij accepteert dat jij dat niet doet dan is er in de dagelijkse omgang niet echt een probleem. Natuurlijk heb je soms wel lastige discussies omdat geloof mensen nou eenmaal persoonlijk raakt, maar zoals RM-rf al zegt dat kun je over allerlei onderwerpen hebben (idd leven met een vegetarier bijvoorbeeld).
Het gaat veel verder dan wat bidden voor het eten. Iedereen maakt vroeg of laat wel iets naars mee en als je partner dan zegt, het is Gods wil, of de wegen van God zijn ondoorgrondelijk.

Ja, tis goed he? Ik zou daar echt problemen mee hebben. Ook omdat je op die manier wel heel makkelijk je verantwoordelijkheden kunt afschuiven naar iets "hogers".
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  donderdag 1 december 2011 @ 11:35:23 #104
42366 Staal
pi_105045507
Wat erg als je partner zich halverwege de relatie zich ineens gaat bekeren. :{.

Es kijken of ik zonder te lachen mijn partner een paar weken in de maling kan nemen. *grijns*
Un certain jeune homme
  donderdag 1 december 2011 @ 11:36:42 #105
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105045548
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 11:35 schreef Staal het volgende:

Es kijken of ik zonder te lachen mijn partner een paar weken in de maling kan nemen. *grijns*
Ja nee, dat was echt minder. Afstand tussen ons was nog nooit zo snel gegroeid.
En wel doodleuk vreemd gaan met een jongen van de kerk, dat dan weer wel he.
  donderdag 1 december 2011 @ 11:42:11 #106
42366 Staal
pi_105045729
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 11:36 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja nee, dat was echt minder. Afstand tussen ons was nog nooit zo snel gegroeid.
En wel doodleuk vreemd gaan met een jongen van de kerk, dat dan weer wel he.
Is die jongen van de kerk misschien de reden geweest van dat ineens willen geloven?
Ik kan me gewoon nauwelijks voorstellen dat je van de 1 op andere dag ineens een geloof aanhangt. Dat moet toch hebben samengehangen met mensen waar ze mee omging en zij makkelijk te beïnvloeden was?

En dan meteen zo extreem ook. Vind dat best eng.
Un certain jeune homme
  donderdag 1 december 2011 @ 11:44:26 #107
92926 Joipoidoipoipoi
pi_105045794
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 11:33 schreef Staal het volgende:
Het gaat veel verder dan wat bidden voor het eten. Iedereen maakt vroeg of laat wel iets naars mee en als je partner dan zegt, het is Gods wil, of de wegen van God zijn ondoorgrondelijk.

Ja, tis goed he? Ik zou daar echt problemen mee hebben. Ook omdat je op die manier wel heel makkelijk je verantwoordelijkheden kunt afschuiven naar iets "hogers".
Helemaal mee eens.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 11:35 schreef Staal het volgende:

Maakt niet uit of je erbij gaat lachen, als jij je ineens als een gelovige gaat gedragen denkt hij/zij toch wel dat je in een psychotische manie zit. ;)
  donderdag 1 december 2011 @ 11:46:48 #108
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_105045871
Ik ben zelf gelovig opgevoed maar niet meer praktiserend. Hetzelfde geldt voor mijn vriendin. Dat bevalt me eigenlijk wel. Zo'n opvoeding heeft een enorme impact op je normenkader, en het is handig en fijn dat in ons geval dat kader heel erg overlapt.

Ik zou een zekere mate van praktiseren nog wel kunnen begrijpen. Bepaalde rituelen bieden houvast, en ook het geloof in wat hogers vind ik begrijpelijk. Op het moment dat mensen de bijbel niet meer zien als een soort uit de kluitengewassen voorlichtingsfolder / etiquette handleiding maar als waarheid, dan houdt het bij mij op.

Maar dit gaat bij mij niet alleen op voor geloof als onderdeel van religie, maar überhaupt bij levensovertuigingen. Als mijn vriendin inene knetterfanatiek zich gaat vastketenen op bruggen in naam van greenpeace dan is het ook snel klaar voorspel ik zo..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 1 december 2011 @ 11:47:25 #109
42366 Staal
pi_105045890
quote:
7s.gif Op donderdag 1 december 2011 11:44 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.

[..]

Maakt niet uit of je erbij gaat lachen, als jij je ineens als een gelovige gaat gedragen denkt hij/zij toch wel dat je in een psychotische manie zit. ;)
Kan zoiets toch niet volhouden want dan ziet-ie het aan mijn neus.
Un certain jeune homme
  donderdag 1 december 2011 @ 11:52:10 #110
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_105046086
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:18 schreef Angel-Joy het volgende:
Ik ben zelf ook een atheïst, maar ik kan dus echt niet tegen mensen met een strenge geloof waarbij ze aan regels moeten houden en niks mogen :r
bedankt voor je bijdrage, en nu?
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
  donderdag 1 december 2011 @ 12:11:21 #111
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105046900
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 11:46 schreef AgLarrr het volgende:
Ik ben zelf gelovig opgevoed maar niet meer praktiserend. Hetzelfde geldt voor mijn vriendin. Dat bevalt me eigenlijk wel. Zo'n opvoeding heeft een enorme impact op je normenkader, en het is handig en fijn dat in ons geval dat kader heel erg overlapt.

De normen en waarden van de bijbel zijn zeer verwerpelijk als je de moeite neemt ze echt te bestuderen. Richard Dawkins kan daar leuk over vertellen in "The God Delusion".

Moraal wordt niet ontleent aan de bijbel. Het grootste goed wat aan de bijbel toegeschreven wordt: Wat gij niet wil dat u geschied doe dat ook een ander niet.
Is een veel oudere wijsheid die zelfs evolutionair verklaarbaar is.
quote:
Ik zou een zekere mate van praktiseren nog wel kunnen begrijpen. Bepaalde rituelen bieden houvast, en ook het geloof in wat hogers vind ik begrijpelijk. Op het moment dat mensen de bijbel niet meer zien als een soort uit de kluitengewassen voorlichtingsfolder / etiquette handleiding maar als waarheid, dan houdt het bij mij op.

Tsja sommige rituelen zijn leuk zoals de kerstnachtmis. Maar dat is het ritueel en niet de achterliggende gedachten. Houvast heeft het me nooit gegeven.

quote:
Maar dit gaat bij mij niet alleen op voor geloof als onderdeel van religie, maar überhaupt bij levensovertuigingen. Als mijn vriendin inene knetterfanatiek zich gaat vastketenen op bruggen in naam van greenpeace dan is het ook snel klaar voorspel ik zo..
Ik denk sowieso dat ik nooit meer iets neem met een gelovig iemand.
  donderdag 1 december 2011 @ 12:14:44 #112
92926 Joipoidoipoipoi
pi_105047022
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 12:11 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik denk sowieso dat ik nooit meer iets neem met een gelovig iemand.
Ach ja, verstand komt met de jaren hè!
  donderdag 1 december 2011 @ 12:38:03 #113
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_105047820
quote:

[..]

De normen en waarden van de bijbel zijn zeer verwerpelijk als je de moeite neemt ze echt te bestuderen. Richard Dawkins kan daar leuk over vertellen in "The God Delusion".

Moraal wordt niet ontleent aan de bijbel. Het grootste goed wat aan de bijbel toegeschreven wordt: Wat gij niet wil dat u geschied doe dat ook een ander niet.
Is een veel oudere wijsheid die zelfs evolutionair verklaarbaar is.

[..]

Dat zijn ze niet, jij vindt dat. Moraal wordt niet ontleend aan de bijbel, nee. Maar uiteindelijk is de bijbel, of enig ander boek, wel een efficiënte manier om een normen kader te verspreiden. Normen moet je namelijk wel leren. Dat hoeft niet persé in combinatie met een vorm van religie, maar de koppeling vind ik zo raar nog niet.

Ieder normaal mens dat heeft leren nadenken over moraal heeft geen bijbel of zelfs god nodig. Ik zie de bijbel en ook god - die wmb in feite een sociaal construct is- als stok achter de deur voor mensen die niet de wil of de capaciteit hebben om in te zien dat moreel handelen noodzakelijk is als je met anderen wilt samenleven.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 1 december 2011 @ 15:56:51 #114
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_105055779
quote:
12s.gif Op donderdag 1 december 2011 12:14 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Ach ja, verstand komt met de jaren hè!
Dan heb ik nog een lange weg te gaan :') :D
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_105072177
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 12:38 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Dat zijn ze niet, jij vindt dat. Moraal wordt niet ontleend aan de bijbel, nee. Maar uiteindelijk is de bijbel, of enig ander boek, wel een efficiënte manier om een normen kader te verspreiden. Normen moet je namelijk wel leren. Dat hoeft niet persé in combinatie met een vorm van religie, maar de koppeling vind ik zo raar nog niet.

Ieder normaal mens dat heeft leren nadenken over moraal heeft geen bijbel of zelfs god nodig. Ik zie de bijbel en ook god - die wmb in feite een sociaal construct is- als stok achter de deur voor mensen die niet de wil of de capaciteit hebben om in te zien dat moreel handelen noodzakelijk is als je met anderen wilt samenleven.
Ligt er aan welke bril je op hebt. Als je moderne/humanistische bril op hebt, ja dan zijn er heel wat normen en waarde in de bijbel die verwerpelijk zijn.

Sterker nog, als je echt achter elke normen en waarde in de bijbel staat, zet ik vraagtekens bij je mentale gezondheid.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
  donderdag 1 december 2011 @ 21:52:50 #116
42366 Staal
pi_105073455
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 21:35 schreef Devion het volgende:

[..]

Ligt er aan welke bril je op hebt. Als je moderne/humanistische bril op hebt, ja dan zijn er heel wat normen en waarde in de bijbel die verwerpelijk zijn.

Sterker nog, als je echt achter elke normen en waarde in de bijbel staat, zet ik vraagtekens bij je mentale gezondheid.
Ik wil uiteraard niet voor Aglarrr spreken maar ik geloof (:').) uit zijn posts wel dat hij normen en waarden heeft opgepikt uit de bijbel. Je krijgt ook bijbelleer natuurlijk als je gelovig opgevoed bent. Zelf heb ik geen gelovige opvoeding gehad maar mijn ouders vonden dat het mijn keuze moest zijn of ik wilde geloven en stuurden me naar gelovige scholen. Heel erg hippie. :').

Mind you, ik heb op een christelijke basisschool gezeten en op een Hervormd Lyceum.
Op het HL had ik een geweldige godsdienstleraar die zo boeiend kon vertellen. Had er ook echt een hoog cijfer voor terwijl ik geen geloof had.

Misschien moet er voor jongeren gewoon een nieuw boek geschreven worden. En niet dat we eeuwig moeten doorteren op een bijbel of het boek als "hoe hoort het eigenlijk".
Un certain jeune homme
pi_105078968
Mij zou het weinig uitmaken. In de situatie die er nu is 2 rooms katholieken op papier maar we geloven eigenlijk geen van beide. Wel een schoonfamilie die behoorlijk gelovig is. Nooit problemen mee gehad. Als hun bidden houd ik m'n bek. Gewoon respect voor elkaar.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_105083031
quote:
7s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:28 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Maar ik heb er dan wel een probleem mee! Als ik elke dag voor hem in de keuken sta en elke dag gaat hij God bedanken voor de maaltijd, en niet mij, dan gaat hij maar lekker met God samenwonen zonder mij.

[..]

poef

Maar in dit topic wil ik het eigenlijk vooral beperken tot 'het geloof' en het niet echt over andere eisen hebben. :)
Maar jij hebt niet de aardappelen en de wortelen enzo laten groeien, kijk ik ben bv bevriend met een vriendin die niet gelooft. (we hebben geen relatie) Maar ze vind het geen enkel probleem als ik bid, ze zegt zelfs moet je niet bidden en ik bedank ook haar als ze lekker heeft gekookt.
  vrijdag 2 december 2011 @ 00:54:00 #119
42366 Staal
pi_105083114
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 00:50 schreef matthij5 het volgende:

[..]

Maar jij hebt niet de aardappelen en de wortelen enzo laten groeien, kijk ik ben bv bevriend met een vriendin die niet gelooft. (we hebben geen relatie) Maar ze vind het geen enkel probleem als ik bid, ze zegt zelfs moet je niet bidden en ik bedank ook haar als ze lekker heeft gekookt.
Je hebt geen relatie met haar.
Un certain jeune homme
pi_105083115
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 11:46 schreef AgLarrr het volgende:

...
Je bent dus geen gelovige.
  vrijdag 2 december 2011 @ 00:54:27 #121
42366 Staal
pi_105083129
Wrs. wil je dat wel.
Un certain jeune homme
pi_105083131
quote:
3s.gif Op vrijdag 2 december 2011 00:54 schreef Staal het volgende:

[..]

Je hebt geen relatie met haar.
Nee we zijn alleen bevriend en meer niet.
  vrijdag 2 december 2011 @ 00:57:14 #123
42366 Staal
pi_105083188
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 00:54 schreef matthij5 het volgende:

[..]

Nee we zijn alleen bevriend en meer niet.
Ja lieverd maar dit gaat over geloof en niet geloof en kan dat samen op 1 kussen? Niet of je gezellig voor elkaar kunt koken.

Ik denk dat je gek op dat meisje bent trouwens. Maar dat moet je zelf maar zien. :).
Un certain jeune homme
pi_105084278
Uit mijn omgeving weet ik dat het meestal onmogelijk is. Zolang je samen bent zonder familie er bij te betrekken zijn er geen problemen, maar zodra je elkaars familie leert kennen wordt er meestal druk gezet. Wat te doen bij een eventuele kind? Besnijden (Islam), Dopen (Christendom) ,Kaal scheren na jaar (Hindoeïsme) of nooit zijn haren knippen? (Sikhisme)

En dan heb je het nog niet eens over de opvoeding, beide families willen meestal dat het op hun manier gaat, of het nou ongelovig is of juist gelovig. Tussenweg bestaat er meestal niet, dus imo werkt het alleen wanneer je niet lange-termijn denkt.
pi_105084351
quote:

[..]

de normen en waarden waren voor mij juist het enige dat ik wel kon waarderen aan het christendom voordat ik tot geloof kwam. Kon het wel onderschrijven dat er alleen maar ellende van komt als je alleen bezig bent met je eigen belang.

Inmiddels weet ik dat de essentie van de geboden is: "heb God lief met alles wat je hebt en heb je naaste lief als jezelf". Dat je het niet ziet zitten om God lief te hebben als je niet in Hem gelooft, snap ik, maar wat is er verwerpelijk aan de oproep tot naastenliefde?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')