abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 november 2011 @ 13:13:58 #1
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_105004140
})

Ik ben ooit een topic gestart in TRU over het volgende onderwerp:

Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen!
Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen! 2

Oftewel:
Zou je een relatie aan kunnen gaan met iemand die een ander geloof aanhangt dan jij?
Of als je zelf niet-gelovige bent:
Zou je dan een relatie aan kunnen gaan met iemand die wél een of ander geloof aanhangt en vice versa.

Zelf ben ik een niet-gelovige, atheïst, en tevens scepticus in hart en nieren als het gaat om paranormale zaken/kwakzalverij/enzovoort.

Het lijkt mij heel erg lastig als ik een relatie zou hebben met een niet-atheïst en/of met iemand die in paranormale zaken/kwakzalverij/enzovoort gelooft.

In platonische vriendschappen denk ik er trouwens anders over. Dan maakt het mij niet uit of iemand in Allah/God/Reiki/homeopathie/helderziendheid/whatever gelooft. Sterker nog, ik vind dat altijd zeer boeiende onderwerpen om over te praten, maar van mijn kant dan vooral vanuit psychologisch oogpunt, plus dat een van mijn 'hobby's' cold reading is en mensen daardoor vaak denken dat ik paranormaal begaafd ben. :)

Michielos hoeft niet meer te reageren, want zijn mening hierover is:

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2010 02:19 schreef Michielos het volgende:
sowieso ik ben een man. Als ze lekker pijpt en neukt vind ik het best. Als ze daarnaast leuk uitziet is het nog beter. Als ze daarnaast sociaal vaardig is is het helemaal geweldig. ALs zij dan maanstenen wil opladen, maakt dat r des te mysterieuzer (soms moet ik wel gniffelen :') ) dus care :D
Da's dus duidelijk.

Ik ben heel benieuwd hoe andere mensen hierover denken! :)
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
  woensdag 30 november 2011 @ 13:18:08 #2
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_105004248
Ik ben atheïst, mijn vriendin is zo'n type die graag gelooft dat er meer is en zelfs af en toe gelooft in paranormale zaken.

Ik trek er gewoon af en toe een :')-gezicht bij, als ze er over begint. Gaat verder prima.
pi_105004271
Ik ben zelf ook een atheïst, maar ik kan dus echt niet tegen mensen met een strenge geloof waarbij ze aan regels moeten houden en niks mogen :r
  woensdag 30 november 2011 @ 13:19:41 #4
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_105004291
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:18 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik ben atheïst, mijn vriendin is zo'n type die graag gelooft dat er meer is en zelfs af en toe gelooft in paranormale zaken.

Ik trek er gewoon af en toe een :')-gezicht bij, als ze er over begint. Gaat verder prima.
Heel herkenbaar :D
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  woensdag 30 november 2011 @ 13:24:58 #5
302192 NML
Ononderbouwde Mening Spuger
pi_105004445
Ik heb het 5 jaar volgehouden met iemand die stellig gelooft in paranormale zaken,
bij alles wat gebeurde probeerde ze een hoger doel te "beschuldigen".
Uiteindelijk vraag ik me af waarom 5 jaar.

Het was niet de reden van verbreken,
maar ging wel elke keer als het onderwerp naar voren kwam meer irriteren.
Vooral als zinnige tegenargumenten worden afgedaan met een kwaad gezicht en een avond vol heerlijke rust. :P
pi_105004519
quote:

Same here en af en toe wil ze nog wel eens chagrijnig zijn na mijn :') gezicht en mijn logische uitleg, maar na een liefdevolle knuffel is ze dat toch weer vergeten. *;
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
  woensdag 30 november 2011 @ 13:30:17 #7
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_105004615
Het ligt er gewoon helemaal aan hoe iemand met dat geloof omgaat.
pi_105004741
Persoonlijke overtuiging is sowieso iets dat persoonlijk is en het is lastig af te dwingen dat iemand er precies hetzelfde over denkt als jij...

In mijn geval staat mijn vrouw veel opener tegenover allerhande alternatieve geneeskunde (homeopathie) dan ik..

Ik vind dat verschil niet erg, zolang ik haar verder niet 'dwing' om mijn visie over te nemen en andersom zij niet dwingt haar visie te 'acccepteren'...
Belangrijk is hooguit dat de beide partners niet 'fundamenteel' verschillen en ook niet het verschil in visie vand e ander willen accepteren en respecteren.
En je moet er verder open en eerlijk over kunnen praten, liefst zonder de hele tijd in de 'overtuig-houding' te schieten

Overigens praten we wel over onze verschillen en uiteidelijk merk ik dat we deels toch ook elkaars visie wel enigszins overnemen... ik ben een keertje meegeweest naar een soort van 'meditatie-techniek' die zij doet.
En zij heeft en tijd terug gekozen haar arts te wisselen, voorheen bezocht ze en arts die vrijwel altijd eerst aankwam met homeopathische oplossingen of medicijnen naar een huisarts die dat wat minder heeft
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_105004742
Ik zou er wel veel moeite mee hebben. Vooral omdat je vriendin geen gelijkwaardige gesprekspartner is als ze geen basale logica hanteert of voortdurend drogredenen/emotionele chantage gebruikt om 'gelijk' te krijgen. Gewoon negeren, gelijk geven, en denken 'ach, wat is het toch een dom schaap', zou voor mij niet werken.
pi_105004783
Het ligt eraan welke impact het heeft op het dagelijks leven. Als ze gelooft in kabouters maar dat niet de hele dag en in elke discussie uitdraagt kan ik er best mee leven.

Inderdaad wel met dit gezicht: :')
  woensdag 30 november 2011 @ 13:36:47 #11
92926 Joipoidoipoipoi
pi_105004808
Ik heb zelf nog nooit een gelovige vriend gehad (het niet-geloven/atheïsme is voor mij toch wel een van de belangrijkste 'eisen' (alsof je überhaupt iets te eisen hebt als vrouw tegenover een man, maar ja... :{)), maar wat ik van anderen gehoord heb, is eigenlijk dat het altijd toch wel grote problemen geeft en dat vind ik ook logisch.

Als bijvoorbeeld mijn man/vriend ineens God gaat bedanken voor het eten, terwijl ik de hele middag in de keuken heb gestaan... Tja... :{

Of als ik ergens pijn heb, dat hij het dan gaat proberen weg te Reiki'en, dan kan ik hem eigenlijk niet meer serieus nemen.
pi_105004873
quote:
7s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:36 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
Ik heb zelf nog nooit een gelovige vriend gehad (het niet-geloven/atheïsme is voor mij toch wel een van de belangrijkste 'eisen' (alsof je überhaupt iets te eisen hebt als vrouw tegenover een man, maar ja... :{)), maar wat ik van anderen gehoord heb, is eigenlijk dat het altijd toch wel grote problemen geeft en dat vind ik ook logisch.

Als bijvoorbeeld mijn man/vriend ineens God gaat bedanken voor het eten, terwijl ik de hele middag in de keuken heb gestaan... Tja... :{

Of als ik ergens pijn heb, dat hij het dan gaat proberen weg te Reiki'en, dan kan ik hem eigenlijk niet meer serieus nemen.
Ik heb toch het idee dat vrouwen vatbaarder zijn voor dergelijke zweverige zaken dan mannen.
pi_105004952
Mijn vriendin gelooft, ik niet. Gaat prima, als je beiden maar niet te extreem bent (as in fanatiek anti-religie of juist streng gelovig).
  woensdag 30 november 2011 @ 13:46:21 #14
92926 Joipoidoipoipoi
pi_105005134
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:39 schreef spoor4 het volgende:
Ik heb toch het idee dat vrouwen vatbaarder zijn voor dergelijke zweverige zaken dan mannen.
Nou, ik ga eigenlijk bijna alleen maar met mannen om en daar zitten toch behoorlijk wat gelovigen tussen: Van Moslims tot Reiki-zeikerds tot 'gewone' Christenen.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:41 schreef Bigs het volgende:
Mijn vriendin gelooft, ik niet. Gaat prima, als je beiden maar niet te extreem bent (as in fanatiek anti-religie of juist streng gelovig).
En wat gelooft zij dan? En als ze het erover heeft, denk je dan niet van: "Wat een onzin!"?
pi_105005260
quote:
17s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:13 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
})

Ik ben ooit een topic gestart in TRU over het volgende onderwerp:

Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen!
Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen! 2

Oftewel:
Zou je een relatie aan kunnen gaan met iemand die een ander geloof aanhangt dan jij?
Of als je zelf niet-gelovige bent:
Zou je dan een relatie aan kunnen gaan met iemand die wél een of ander geloof aanhangt en vice versa.

Zelf ben ik een niet-gelovige, atheïst, en tevens scepticus in hart en nieren als het gaat om paranormale zaken/kwakzalverij/enzovoort.

Het lijkt mij heel erg lastig als ik een relatie zou hebben met een niet-atheïst en/of met iemand die in paranormale zaken/kwakzalverij/enzovoort gelooft.

In platonische vriendschappen denk ik er trouwens anders over. Dan maakt het mij niet uit of iemand in Allah/God/Reiki/homeopathie/helderziendheid/whatever gelooft. Sterker nog, ik vind dat altijd zeer boeiende onderwerpen om over te praten, maar van mijn kant dan vooral vanuit psychologisch oogpunt, plus dat een van mijn 'hobby's' cold reading is en mensen daardoor vaak denken dat ik paranormaal begaafd ben. :)

Michielos hoeft niet meer te reageren, want zijn mening hierover is:

[..]

Da's dus duidelijk.

Ik ben heel benieuwd hoe andere mensen hierover denken! :)
Ik zou er geen principiële problemen mee hebben. Iedereen is vrij om te geloven wat hij of zij wel of niet wil.

In de praktijk zie ik echter hopen problemen opdoemen. Zo zou ik eventuele kinderen (waar ik sowieso al niet op zit te wachten) absoluut niet gelovig op willen voeden. Ze zou er tegen moeten kunnen dat ik regelmatig afgeef op religies en 'paranormale' onzin en dat ik naar alle waarschijnlijkheid compleet niet volgens de regels van haar geloof leef en dat ik ook weinig zin heb om rekening te houden met haar wb die regels :') .

Het zal ook sterk afhangen van hoe sterk praktiserend ze zou zijn. Als je halve leven (of meer) om je religieuze overtuigingen draait zal dat lastiger liggen dan iemand die de kerk/moskee/tempel/tarotkeet alleen van de buitenkant kent maar die wel in 'iets' gelooft.

Verder zou ik haar helemaal gek maken met mijn gezeur over hoe ze in hemelsnaam in die onzin kan geloven :')
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_105005383
quote:
7s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:46 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

En wat gelooft zij dan? En als ze het erover heeft, denk je dan niet van: "Wat een onzin!"?
natuurlijk kan iemand dat denken, sterker nog als het gaat om een man en de ander is een vrouw zou ik het vreemd vinden als de man niet met grote regelmaat dat denkt over dingen die de vrouw doet of denkt.....
andersom is het misschien vanuit vrouwelijk zichtpunt precies hetzelfde: dat vrouwen dat over mannelijke eigenschappen/gedrag/uitspraken denken...

Ik denk zelf dat als je continue je partner 'jouw visie/gedrag' wilt gaan opdringen en niet gewoon kunt toelaten dat iemand met wie je een relatie heeft ook zo dr eigen 'makken' kan hebben, dat de overlevingskans van de relatie misschien niet al te groot zal zijn ...
los ervan of je verder 'heel veel precies hetzelfde bent'.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 30 november 2011 @ 13:56:43 #17
86021 Anyanka
Hello and goodbye...
pi_105005505
Ik vind het een behoorlijk belangrijk punt. Ik heb moeite met zowel gelovigen als fanatieke atheïsten. Ik geloof zelf niet, maar vind bijvoorbeeld enige kennis van het christendom en de bijbel wel behoren tot de algemene ontwikkeling.
...as always
pi_105005602
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:56 schreef Anyanka het volgende:
Ik vind het een behoorlijk belangrijk punt. Ik heb moeite met zowel gelovigen als fanatieke atheïsten. Ik geloof zelf niet, maar vind bijvoorbeeld enige kennis van het christendom en de bijbel wel behoren tot de algemene ontwikkeling.
Wat is een 'fanatieke atheïst' als ik vragen mag? Iemand die heel hard niet gelooft?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_105005608
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:56 schreef Anyanka het volgende:
Rare assumptie om te denken dat een 'fanatieke atheïst' geen kennis zou hebben van bijvoorbeeld het Christendom. Vaak juist wél om daarmee de gelovigen om de oren te slaan in discussies.
pi_105005641
quote:
10s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:58 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Wat is een 'fanatieke atheïst' als ik vragen mag? Iemand die heel hard niet gelooft?
Ik ben een heel erg fanatieke niet-verzamelaar van postzegels :P
pi_105005768
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:59 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Ik ben een heel erg fanatieke niet-verzamelaar van postzegels :P
Je schopt de postbode al aan het begin van de straat de andere kant op?
  woensdag 30 november 2011 @ 14:04:51 #22
92926 Joipoidoipoipoi
pi_105005853
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:53 schreef RM-rf het volgende:
natuurlijk kan iemand dat denken, sterker nog als het gaat om een man en de ander is een vrouw zou ik het vreemd vinden als de man niet met grote regelmaat dat denkt over dingen die de vrouw doet of denkt.....
andersom is het misschien vanuit vrouwelijk zichtpunt precies hetzelfde: dat vrouwen dat over mannelijke eigenschappen/gedrag/uitspraken denken...

Ik denk zelf dat als je continue je partner 'jouw visie/gedrag' wilt gaan opdringen en niet gewoon kunt toelaten dat iemand met wie je een relatie heeft ook zo dr eigen 'makken' kan hebben, dat de overlevingskans van de relatie misschien niet al te groot zal zijn ...
los ervan of je verder 'heel veel precies hetzelfde bent'.
Begrijp me niet verkeerd. Man en vrouw hoeven wat mij betreft niet hetzelfde te zijn. Alsjeblieft niet! :D Als mannen hetzelfde zouden zijn als vrouwen, dan zou ik mannen nooit zo leuk gevonden hebben! :) Met de altijd maar begripvolle metromannen die nooit een weerwoord hebben, heb ik dan ook niet zoveel. Ik hou juist van mannelijke eigenschappen. :9

Daarom zou ik een man wat dat betreft nooit willen veranderen in zijn man-zijn en zou het dan ook zeer op prijs stellen als hij bij mij dus niet aan mijn vrouw-zijn gaat tornen. :')

Maar een geloof vind ik zo'n heikel punt, dat dat wat mij betreft absoluut de dagelijkse omgang met hem zou verstoren. Als hij ineens met een pendeltje gaat lopen om antwoorden te krijgen op zijn levensvragen, dan zou ik hem keihard uitlachen en ik vind dat je elkaar in een relatie niet hoort uit te lachen om iets wat heel belangrijk is voor je partner. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Joipoidoipoipoi op 30-11-2011 14:10:57 ]
  woensdag 30 november 2011 @ 14:12:46 #23
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_105006186
Het is afhankelijk van hoe gelovig die ander is en in hoeverre hij daar naar handelt in het dagelijks leven. Daarbij zal er van beide kanten dan gewoon geaccepteerd dienen te worden hoe de ander is en doet.

Je weet dat er dan af en toe discussies over gaan komen en dat je de ander niet helemaal erbij kan betrekken.
Het is voor mij geen definitieve voorwaarde dat iemand niet gelooft, maar een sterk gelovig persoon zou ik waarschijnlijk niet trekken.
  woensdag 30 november 2011 @ 14:18:42 #24
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_105006394
Het is hetzelfde als leven met een vegetarier: sommigen betrekken dat puur en alleen op zichzelf, als persoonlijke keuze en laten anderen daar gewoon vrij in, en anderen die zijn van mening dat iedereen daar dan mee geconfronteerd moet worden, en overtuigd moeten worden van een bepaald gelijk...
pi_105006410
quote:
7s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:04 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd. Man en vrouw hoeven wat mij betreft niet hetzelfde te zijn. Alsjeblieft niet! :D Als mannen hetzelfde zouden zijn als vrouwen, dan zou ik mannen nooit zo leuk gevonden hebben! :) Met de altijd maar begripvolle metromannen die nooit een weerwoord hebben, heb ik dan ook niet zoveel. Ik hou juist van mannelijke eigenschappen. :9

Daarom zou ik een man wat dat betreft nooit willen veranderen in zijn man-zijn en zou het dan ook zeer op prijs stellen als hij bij mij dus niet aan mijn vrouw-zijn gaat tornen. :')

Maar een geloof vind ik zo'n heikel punt, dat dat wat mij betreft absoluut de dagelijkse omgang met hem zou verstoren. Als hij ineens met een pendeltje gaat lopen om antwoorden te krijgen op zijn levensvragen, dan zou ik hem keihard uitlachen en ik vind dat je elkaar in een relatie niet hoort uit te lachen om iets wat heel belangrijk is voor je partner. :)
Als jij accepteert dat je partner bidt voor het eten en hij/zij accepteert dat jij dat niet doet dan is er in de dagelijkse omgang niet echt een probleem. Natuurlijk heb je soms wel lastige discussies omdat geloof mensen nou eenmaal persoonlijk raakt, maar zoals RM-rf al zegt dat kun je over allerlei onderwerpen hebben (idd leven met een vegetarier bijvoorbeeld).
pi_105006521
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:12 schreef Cue_ het volgende:
Het is afhankelijk van hoe gelovig die ander is en in hoeverre hij daar naar handelt in het dagelijks leven. Daarbij zal er van beide kanten dan gewoon geaccepteerd dienen te worden hoe de ander is en doet.

Je weet dat er dan af en toe discussies over gaan komen en dat je de ander niet helemaal erbij kan betrekken.
Het is voor mij geen definitieve voorwaarde dat iemand niet gelooft, maar een sterk gelovig persoon zou ik waarschijnlijk niet trekken.
En nou wil jouw partner de kinderen gelovig opvoeden om hun zieltjes te redden. Wat zou je daar van vinden?
  woensdag 30 november 2011 @ 14:24:10 #27
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_105006606
quote:
5s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:

En nou wil jouw partner de kinderen gelovig opvoeden om hun zieltjes te redden. Wat zou je daar van vinden?
Welke kinderen? :?

Mocht ik ze wel nemen, tja dan is dit ook weer een discussie die gevoerd zal worden.
Heb zelf op een katholieke basisschool gezeten en vind dat alleen maar een aanvulling. Dus er zijn wel mogelijkheden. Hierbij geldt ook weer.. ligt eraan hoe sterk praktiserend.
  woensdag 30 november 2011 @ 14:26:00 #28
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_105006692
quote:

Heel herkenbaar! :D

Tevens is zij katholiek opgevoed, ik Nederlands hervormd. Geen problemen verder! O+
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 30 november 2011 @ 14:28:15 #29
92926 Joipoidoipoipoi
pi_105006770
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:19 schreef Bigs het volgende:
Als jij accepteert dat je partner bidt voor het eten en hij/zij accepteert dat jij dat niet doet dan is er in de dagelijkse omgang niet echt een probleem.
Maar ik heb er dan wel een probleem mee! Als ik elke dag voor hem in de keuken sta en elke dag gaat hij God bedanken voor de maaltijd, en niet mij, dan gaat hij maar lekker met God samenwonen zonder mij.

quote:
Natuurlijk heb je soms wel lastige discussies omdat geloof mensen nou eenmaal persoonlijk raakt, maar zoals RM-rf al zegt dat kun je over allerlei onderwerpen hebben (idd leven met een vegetarier bijvoorbeeld).
Maar dan ga je het dus eigenlijk hebben over wat voor eisen je in het algemeen aan je partner stelt. Een relatie met een vegetariër lijkt mij vooral erg lastig, omdat ik dan 2 verschillende maaltijden moet maken én omdat hij misschien gaat zeuren of huilen als ik hond/paard/koe/konijn eet.

Maar in dit topic wil ik het eigenlijk vooral beperken tot 'het geloof' en het niet echt over andere eisen hebben. :)
  woensdag 30 november 2011 @ 14:29:16 #30
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_105006804
:') !!!!!
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_105006806
Mijn ouders hebben geprobeerd mij katholiek op te voeden. Ik ben echter atheïst en geloof dat alles te verklaren is.

Als mijn vriendin wel gelovig is zou ik dat helemaal niet erg vinden, als zij daar gelukkig van wordt, dan vind ik dat prima.
Ze moet me alleen niet proberen over te halen naar haar geloof. Want dat zou ik wel irritant vinden.

Ligt er ook aan natuurlijk hoe fanatiek ze is. Als alles in het teken staat van het geloof en ze alles op die manier zou verklaren gaat het niet werken lijkt me.
Een beetje gelovig zou ik misschien wel een aanvulling vinden zelfs. Bij mij thuis hebben we er weleens gesprekken over, en dat zijn wel goede gesprekken meestal.
pi_105006885
quote:
7s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:28 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Maar ik heb er dan wel een probleem mee! Als ik elke dag voor hem in de keuken sta en elke dag gaat hij God bedanken voor de maaltijd, en niet mij, dan gaat hij maar lekker met God samenwonen zonder mij.
Wat is dat nou voor onzin.
Als hij dankbaar is dat hij het goed heeft, wil het toch niet zeggen dat hij het niet fijn vindt dat jij hebt gekookt voor hem

Al moet hij dat natuurlijk wel af en toe aan je vertellen he ;)
  woensdag 30 november 2011 @ 14:33:27 #33
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_105006936
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:24 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Welke kinderen? :?

Mocht ik ze wel nemen, tja dan is dit ook weer een discussie die gevoerd zal worden.
Heb zelf op een katholieke basisschool gezeten en vind dat alleen maar een aanvulling. Dus er zijn wel mogelijkheden. Hierbij geldt ook weer.. ligt eraan hoe sterk praktiserend.
Ik zat zelf ook op een katholieke basisschool, ook vormsel en dat soort onzin gehad enzo...

... kwam er eigenlijk pas later achter dat mensen dat ook echt serieus nemen. Wat ik zelfs tegenwoordig nog nauwelijks kan bevatten. Ik heb echt nooit maar dan ook nooit het idee gehad als kind dat het ook maar iets meer kon zijn dan 'fictie' en zag het dus eigenlijk puur als 'symbolisch' of whatever... Je doet er schouderophalend aan mee omdat het nu eenmaal bij de lessen hoort, maar dat had ik sowieso bij vrijwel alle vakken... :P
pi_105006984
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:24 schreef Cue_ het volgende:

Ze moeten opgevoed worden met het idee dat God bestaat en de enige ware godheid is en dat de bijbel het Woord Gods is, inclusief wekelijks kerkbezoek.
  woensdag 30 november 2011 @ 14:34:55 #35
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_105006985
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:33 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Ik zat zelf ook op een katholieke basisschool, ook vormsel en dat soort onzin gehad enzo...

... kwam er eigenlijk pas later achter dat mensen dat ook echt serieus nemen. Wat ik zelfs tegenwoordig nog nauwelijks kan bevatten. Ik heb echt nooit maar dan ook nooit het idee gehad als kind dat het ook maar iets meer kon zijn dan 'fictie' en zag het dus eigenlijk puur als 'symbolisch' of whatever... Je doet er schouderophalend aan mee omdat het nu eenmaal bij de lessen hoort, maar dat had ik sowieso bij vrijwel alle vakken... :P
Ik ben ook katholiek opgevoed. Gedoopt, communie gedaan en het vormsel gedaan. Ook op katholieke basisschool gezeten e.d. Had ook nooit het idee dat mensen die bullshit echt serieus namen... pas toen ik ouder werd, besefte ik me hoe kinderachtig en geindoctrineerd sommige lui daadwerkelijk waren :') :D
  woensdag 30 november 2011 @ 14:39:48 #36
92926 Joipoidoipoipoi
pi_105007183
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:29 schreef Michielos het volgende:
:') !!!!!
Déjà vu. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:33 schreef Yi-Long het volgende:

Dat vind ik erg bijzonder dat je als kind al je eigen rationele gedachten erover had, terwijl je gelovig bent opgevoed! Of heb je alleen maar op een katholieke school gezeten en zijn je ouders niet gelovig?

Tevens vraag ik me dan af hoe jij tegen Sinterklaas aankeek als kind. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:34 schreef Michielos het volgende:
Ik ben ook katholiek opgevoed. Gedoopt, communie gedaan en het vormsel gedaan. Ook op katholieke basisschool gezeten e.d. Had ook nooit het idee dat mensen die bullshit echt serieus namen... pas toen ik ouder werd, besefte ik me hoe kinderachtig en geindoctrineerd sommige lui daadwerkelijk waren :') :D
En voor jou dezelfde vraag als aan Yi-Long. :)
  woensdag 30 november 2011 @ 14:40:31 #37
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_105007220
Wij lachten de pastoor vaker gewoon uit in groep 7 :') Maar vooral de wat "nettere" kinderen gingen vrolijk mee, zongen volop christelijke liedjes e.d. :')

In groep 7/8 (en vaker nog eerder) geloof je doorgaans niet meer in Sinterklaas. Dit was ook tevens de leeftijd waarop ik het kerkelijke al begon te verwerpen (en met mij velen anderen in mijn klas).

Het vormsel deed ik gezellig mee, maar meer omdat ik dan cadeautjes kreeg :)
pi_105007259
Als klein kind geloofde ik het dus echt allemaal. :') Zo rond de tijd dat ik erachter kwam dat Sinterklaas toch echt niet kon bestaan ging ik ook zo tegen het geloof aankijken.
pi_105007397
Hier een atheist met een gelovige vriend, gaat prima. Ik ben van huis uit zo opgevoed, hij van huis uit armeens-apostolisch, is in Nederland bij iets pinkstergemeente-achtigs beland maar is zolang ik hem ken niet fanatiek bezig met zijn geloof.

We hebben er soms felle discussies over want ik vind dat niks heilig is (en dus vatbaar voor humor) en hij komt uit een samenleving waarin je dingen "gewoon niet doet". Die cartoons over Mohammed vond hij dus oprecht erg en The Life of Brian schokte hem in eerste instantie ook. Als je verder kunt onder het mom van agree to disagree is het geen dealbreaker.

De kinderen mogen het lekker zelf uit gaan maken. Op vragen krijgen ze van ons allebei eerlijk antwoord. Ik zeg daarin gewoon wat ik vind en denk, ook al staat dat lijnrecht in tegen wat hij erover denkt en andersom.

Het lijkt mij pas problematisch als de ene partner dingen gaat eisen van de ander, of onwrikbaar is in dingen wat betreft de opvoeding, kortom dingen wil opleggen aan anderen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_105007456
quote:

[..]

[..]
Jij hebt nog niet veel christenen ontmoet in je leven of wel? Zo ken ik ze namelijk niet :)

Er zijn trouwens genoeg mensen een niet-gelovige partner die ze nooit bedanken voor het koken.
  woensdag 30 november 2011 @ 14:49:04 #41
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_105007543
Het kan prima gaan zolang er niks op het spel staat. Ik heb meegemaakt bij het overlijden van een dierbare dat de ander ging roepen dat het de wil van god is... nou, op dat moment is het dan heeeel moeilijk respect voor elkaar te blijven opbrengen. Zelfde met opvoeding van kinderen. Het is pas bij dat soort levensveranderende zaken dat het vaak gaat botsen.

Ik ben er zelf echt allergisch voor geworden, zodra ik hoor dat iemand gelovig is dan is het gelijk geen relatiepotentieel meer.
pi_105007627
quote:

[..]

[..]
...
Haha, dat is hier juist een beetje een running gag geworden sinds ik ooit eens nogal verontwaardigd reageerde op precies dat: ik had een paar uur in de keuken gestaan, en hij ging uitgebreid dank zitten zeggen richting de Heere.

Overigens doet hij dat zelden en als ie het al doet zegt ie letterlijk "dank je!" met een schuine blik naar boven en dat was het.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  woensdag 30 november 2011 @ 14:51:07 #43
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_105007640
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:49 schreef Vandaag... het volgende:
Het kan prima gaan zolang er niks op het spel staat. Ik heb meegemaakt bij het overlijden van een dierbare dat de ander ging roepen dat het de wil van god is... nou, op dat moment is het dan heeeel moeilijk respect voor elkaar te blijven opbrengen. Zelfde met opvoeding van kinderen. Het is pas bij dat soort levensveranderende zaken dat het vaak gaat botsen.

Ik ben er zelf echt allergisch voor geworden, zodra ik hoor dat iemand gelovig is dan is het gelijk geen relatiepotentieel meer.
Het ligt er ook aan wat voor een geloof het is imo. Iemand die zo zwaar troebel ziet en echt met twee voeten van planeetje Aarde staat, wil ik geeneens iets mee hebben. Zolang het onschuldig is, en ik er soms om kan giebelen (en dat ook mag, een zeer gevoelig issue van meeste gelovigen is dat ze geen enkele vorm van zelfreflectie of humor lijken te hebben als het over hun geloof gaat), kan het geen kwaad denk ik.
pi_105007754
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:46 schreef Bigs het volgende:

[..]

Jij hebt nog niet veel christenen ontmoet in je leven of wel? Zo ken ik ze namelijk niet :)

Er zijn trouwens genoeg mensen een niet-gelovige partner die ze nooit bedanken voor het koken.
De meeste 'christenen' zijn dan ook nauwelijks meer praktiserend. Dat hele zootje dat 'wel in iets gelooft', eens in de 2 jaar in de kerk zit en het liefst elke zondag de winkels open willen hebben kan je toch geen echte christenen meer noemen....
pi_105008004
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

De meeste 'christenen' zijn dan ook nauwelijks meer praktiserend. Dat hele zootje dat 'wel in iets gelooft', eens in de 2 jaar in de kerk zit en het liefst elke zondag de winkels open willen hebben kan je toch geen echte christenen meer noemen....
Wie ben jij om te bepalen wat 'echte' christenen zijn? En zijn atheisten ook alleen echte atheisten als ze net als jij de behoefte voelen om tegen het geloof van andere mensen aan te schoppen?
  woensdag 30 november 2011 @ 15:04:05 #46
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_105008118
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 15:00 schreef Alone4Ever het volgende:

[..]

Wie ben jij om te bepalen wat 'echte' christenen zijn? En zijn atheisten ook alleen echte atheisten als ze net als jij de behoefte voelen om tegen het geloof van andere mensen aan te schoppen?
Als een keer in de 10 jaar naar de kerk gaan , betekend dat je christen bent, ben ik er ook 1.. :)
  woensdag 30 november 2011 @ 15:05:17 #47
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_105008155
quote:
4s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:34 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ze moeten opgevoed worden met het idee dat God bestaat en de enige ware godheid is en dat de bijbel het Woord Gods is, inclusief wekelijks kerkbezoek.
Als hij dat vindt dan doet ie dat maar bij andermans kinderen :)
  woensdag 30 november 2011 @ 15:06:41 #48
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_105008207
quote:
14s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:39 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

Dat vind ik erg bijzonder dat je als kind al je eigen rationele gedachten erover had, terwijl je gelovig bent opgevoed! Of heb je alleen maar op een katholieke school gezeten en zijn je ouders niet gelovig?

Tevens vraag ik me dan af hoe jij tegen Sinterklaas aankeek als kind. ;)

Ik heb niet het idee dat ik echt gelovig ben opgevoed. Mijn ouders zijn beide ook katholiek opgevoed maar doen er ook niet zoveel mee. Daarnaast heb ik altijd wel voor mezelf kunnen denken, ipv dat men vertelde wat ik moest denken.

Wat betreft Sinterklaas: Ik heb niet het idee dat het een grote schok was toen ik erachter kwam dat hij niet bestond. Ik kan me daar in ieder geval echt niets over herinneren.
pi_105008214
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 15:04 schreef Michielos het volgende:

[..]

Als een keer in de 10 jaar naar de kerk gaan , betekend dat je christen bent, ben ik er ook 1.. :)
Denk dat het er vooral om gaat wat jij zelf denkt en doet, niet zozeer wat anderen denken. Er zijn genoeg mensen die het christelijke geloof aanhangen maar nooit naar de kerk gaan. Er zijn sowieso genoeg geloven waarbij kerkgang geen wezenlijk onderdeel hoeft te zijn.
pi_105008312
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 15:00 schreef Alone4Ever het volgende:

[..]

Als je je nauwelijks een reet aantrekt van 'jouw' kerk en hun heilige schrift dan lijkt me dat een goed te verdedigen stelling. Of ben ik ook een "christen" omdat er ergens in een database van de burgerlijke stand staat dat ik Rooms-Katholiek ben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')