abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105084832
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 02:04 schreef Buttarfly het volgende:
Uit mijn omgeving weet ik dat het meestal onmogelijk is. Zolang je samen bent zonder familie er bij te betrekken zijn er geen problemen, maar zodra je elkaars familie leert kennen wordt er meestal druk gezet. Wat te doen bij een eventuele kind? Besnijden (Islam), Dopen (Christendom) ,Kaal scheren na jaar (Hindoeïsme) of nooit zijn haren knippen? (Sikhisme)

En dan heb je het nog niet eens over de opvoeding, beide families willen meestal dat het op hun manier gaat, of het nou ongelovig is of juist gelovig. Tussenweg bestaat er meestal niet, dus imo werkt het alleen wanneer je niet lange-termijn denkt.
Er was jaren geleden een rechtszaak tussen een voormalig stel. Hij moslim, zij hindoe en ze vlogen elkaar in de haren over het al dan niet besnijden van hun zoontje. Moet volgens islam, mag niet van hindoeisme.

De rechter oordeelde dat er niet besneden mocht worden, niet omdat het hindoe-verbod zwaarder woog dan het moslim-gebod, maar omdat de derde partij -het kind- er zelf iets over te zeggen moest hebben en voorlopig nog niet op de leeftijd was om dat te kunnen doen.

Uitstekende uitspraak denk ik dan. Al dan niet gemixte ouders zouden daar vaker bij stil mogen staan. Al doen ze het met de beste wil van de wereld omdat ze het beste willen voor hun kind, ze lopen wel mooi even dingen uit te maken voor een kind die niet meer omkeerbaar zijn mocht het kind later tot de conclusie komen dat het zijn ding niet is. Überhaupt die mogelijkheid tot opting out!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  vrijdag 2 december 2011 @ 10:58:14 #127
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_105089147
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 00:50 schreef matthij5 het volgende:
Maar jij hebt niet de aardappelen en de wortelen enzo laten groeien,
Nee, maar door mijn kookkunsten laat ik wel iets bij hem groeien, ha! De liefde van de man gaat immers door de maag. :)

En God heeft die aardappels en wortels laten groeien volgens jou? Nee, dat hebben de boeren (i.c.m. de natuur) gedaan en daar betaal ik ze dan ook via een omweg voor, dus op die manier bedank ik ze. Het zou namelijk gekkenwerk zijn om al die boeren een persoonlijk bezoekje te brengen en ik denk ook niet dat ze erop zitten te wachten als iedereen dat zou doen. :')

Dat die boeren niet altijd genoeg geld krijgen voor hun harde werk weet ik, maar dat is een andere discussie.
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
pi_105089791
Ik zou best wel eens graag een hoofddoek in d'r arie willen batsen. Zo lekker fout })
Samen slapen gaat 'm in ieder geval niet worden. Mijn vriendin heeft wel een zwak voor enge zaken als spoken en zo. Soms heb ik het idee met een 5 jarige te maken te hebben. Maar dan denk ik; wacht, het is irrationeel (vrouw).

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2011 11:25:32 ]
pi_105090571
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 december 2011 10:58 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:

[..]

Nee, maar door mijn kookkunsten laat ik wel iets bij hem groeien, ha! De liefde van de man gaat immers door de maag. :)

En God heeft die aardappels en wortels laten groeien volgens jou? Nee, dat hebben de boeren (i.c.m. de natuur) gedaan en daar betaal ik ze dan ook via een omweg voor, dus op die manier bedank ik ze. Het zou namelijk gekkenwerk zijn om al die boeren een persoonlijk bezoekje te brengen en ik denk ook niet dat ze erop zitten te wachten als iedereen dat zou doen. :')

Dat die boeren niet altijd genoeg geld krijgen voor hun harde werk weet ik, maar dat is een andere discussie.
Ik persoonlijk dank tijdens het bereiden van vlees bv het dier dat daarvoor dood moest en de natuur voor de overvloed.
Heb eigenlijk ook geen problemen met wie of wat dan ook danken voor het eten, dat moet iemand lekker zelf weten, maar heb er verder geen ervaring mee binnen een liefdesrelatie(wel familie relatie, maar dat was geen dagelijkse kost, was niet mijn directe gezin).

Naast het gewone mesten in het voorjaar doe ik daarvoor ook het ritueel van melk en room, tot groot genoegen van mijn honden en kat trouwens ;)
Dat heeft bar weinig met goden te maken, maar alles met het dankbaar zijn voor hoe de natuur werkt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_105090641
Ik heb al regelmatig moeite met moslims in mijn vrienden/kennisgroep. Relatie gaat niet echt een optie worden.

Met een christen geef ik het meer kans, alhoewel meer kans ik nog steeds zie als weinig kans. Aangezien ik heel duidelijk atheïst ben.
  vrijdag 2 december 2011 @ 11:51:38 #131
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105090718
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2011 02:12 schreef Pu22el het volgende:

[..]

de normen en waarden waren voor mij juist het enige dat ik wel kon waarderen aan het christendom voordat ik tot geloof kwam. Kon het wel onderschrijven dat er alleen maar ellende van komt als je alleen bezig bent met je eigen belang.
Interessant, dus het afslachten van alle mannen van een volk en het laten verkrachten van alle vrouwen van dat volk vind je een goed idee? Het stenigen bij overspel een goed idee?
De erfzonde, terwijl adam en eva nooit wisten wat ze fout deden vind je goed idee?
Sowieso een god die geilt op het offeren van kinderen, eerst bijna de zoon van abraham toen nog het offeren van jezus. Goed idee? hij is god, hij had het ook met een vinger knip kunnen doen.
Mensen die niet in je geloven naar een hel sturen. Mensen een vrije wil geven en een aantal leefregels waar geen enkel mens zich aan kan houden dat vind jij moreel verantwoord?
Een grote moordenaarkoning die de vrouw van een ander wil en daardoor haar vent het front in stuurt om zo vermoord te worden zodat hij lekker kon neuken (en dat is dan een man naar gods hart) is dat okee? Het hele idee al, god heeft de duivel gemaakt volgens de bijbel in zijn alwetendheid had hij dat ook niet hoeven doen. Maar dat vind jij een goed idee? Heb je Job weleens doorgelezen?
quote:
Inmiddels weet ik dat de essentie van de geboden is: "heb God lief met alles wat je hebt en heb je naaste lief als jezelf". Dat je het niet ziet zitten om God lief te hebben als je niet in Hem gelooft, snap ik, maar wat is er verwerpelijk aan de oproep tot naastenliefde?
Ja heb je naaste lief als jezelf is een regel die millennia ouder is dan de bijbel. Dat heeft het joodse volk in babylon over genomen.

Overigens de 10 geboden zijn afkomstig van de egyptische vragen waarop iemand ontkennend moest antwoorden zodat hij kon over gaan naar wat de egyptenaren zagen als hemel.
  vrijdag 2 december 2011 @ 12:22:45 #132
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_105091983
-weg, je troll acties hou je maar buiten R&P-

Je hoeft hier niet te posten. Het mag en natuurlijk mag je in discussie maar daar heb ik je nog niet op kunnen betrappen

[ Bericht 74% gewijzigd door Daniel1976 op 02-12-2011 12:32:04 ]
pi_105092821
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:30 schreef Yi-Long het volgende:
Het ligt er gewoon helemaal aan hoe iemand met dat geloof omgaat.
Beetje flauw antwoord, maar komt er wel op neer. Ik zou het wel lastig vinden om een partner te hebben wiens wereldbeeld/levensbeschouwing erg ver van die mij af staat (ik ben zelf een liberaal en atheïst). Het gaat er ook om hoe goed je als 'team' samenwerkt en dat is het wel handig als je ongeveer hetzelfde over allerlei zaken denkt.

Overigens heb ik niet zoveel problemen met religie, maar wel met een gebrek aan intelligentie. Iemand die goed zijn religieus geloof kan onderbouwen heb ik meer mee dan met een figuur die in complottheorieën, het paranormale of andere kwakzalverij trapt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2011 12:46:32 ]
pi_105093138
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 december 2011 12:45 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Overigens heb ik niet zoveel problemen met religie, maar wel met een gebrek aan intelligentie. Iemand die goed zijn religieus geloof kan onderbouwen
Is dat niet iets wat contradicterend ? Het gros van de argumenten zijn namelijk gestoeld op 'gevoel', en dergelijke. Je zou dat kunnen accepteren wanneer iemand bewust voorkeur geeft aan geloof boven rationaliteit ? Wat mij betreft zijn bijvoorbeeld de drie populaire abrhamistische religies alles behalve logisch. Er zitten natuurlijk wel logische aannamens binnen bepaalde geloven máár wanneer een individu zichzelf niet kan wijs maken dat het wellicht niet mogelijk is dat God zijn bestaan onwaar kan zijn, ben ik er wel klaar mee.
Ik zou het beter kunnen accepteren als iemand een eigen, of meer alternatief, beeld heeft over wat God eventueel kan zijn.
Het liefst zie ik een agnost naast mij wakker worden, atheïsten zijn wat mij betreft vaak ook erg kortzichtig. Zijn vaak het type oppervlakkige mensen, werkelijke kinderen van hun tijd.
pi_105093878
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 12:54 schreef Starphus het volgende:

[..]

Is dat niet iets wat contradicterend ? Het gros van de argumenten zijn namelijk gestoeld op 'gevoel', en dergelijke.
Tsja, mijn eigen levensbeschouwing is uiteindelijk ook gestoeld op (ultieme) waarden die ik belangrijk vind, maar die waarden kan ik op zichzelf niet meer (rationeel) rechtvaardigen. Er blijft altijd ergens een zekere speelruimte waar religie voet aan de grond kan krijgen. Als iemand tegen mij vertelt wat zij belangrijk vindt in haar leven en ik vind dat wel een mooi verhaal, dan zit dat wel prima lijkt me.

Verder ben ik absoluut geen zweverig type of iets. Als zij dat wel zou zijn (omdat ze iets spiritueels doet zoals Reiki, taoïsme of iets in die geest) zou me dat niet zoveel uitmaken. Als zij er gelukkig van wordt is dat het belangrijkst. Zodra het echter uitloopt in geloven in kwakzalverij (eindeloos bewustzijn a la Pim van Lommel, homeopathie, alternatieve geneeswijzen) of dergelijke onzin ga ik er wel fel tegenin.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2011 13:26:35 ]
  vrijdag 2 december 2011 @ 13:26:22 #136
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_105094194
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 00:54 schreef matthij5 het volgende:

[..]

Je bent dus geen gelovige.
Nee, inderdaad.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_105094278
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 december 2011 13:17 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Tsja, mijn eigen levensbeschouwing is uiteindelijk ook gestoeld op (ultieme) waarden die ik belangrijk vind, maar die waarden kan ik op zichzelf niet meer (rationeel) rechtvaardigen.

Ja oke, dat geldt wel voor de meeste onder ons. Wat ik eigenlijk wilde zeggen en belangrijk vindt is dat de andere kritisch en zelfbewust is over zijn eigen gedachten en daaruit vloeiende waarden.
Wanneer iemand erg stigmatisch is in zijn overtuigingen dan houdt het, iig, voor mij op. Daarom zal ik ook niet snel mijn leven kunnen delen met iemand die denkt de absolute waarheid te kennen en daarmee ook kennis denkt te hebben van absolute normen en waarden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2011 13:29:13 ]
  vrijdag 2 december 2011 @ 13:30:37 #138
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_105094335
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 21:35 schreef Devion het volgende:

[..]

Ligt er aan welke bril je op hebt. Als je moderne/humanistische bril op hebt, ja dan zijn er heel wat normen en waarde in de bijbel die verwerpelijk zijn.
Ja, en als je een Christelijke bril op hebt dan zijn heel wat normen en waarden uit het humanisme die verwerpelijk zijn. Dat neemt niet weg dat er in de kern (zeg bij wijze van spreken de 10 geboden) een overeenkomst is tussen alle (non)religies. Steel niet, moord niet, etc. Die zijn mij aangeleerd middels de bijbel.

quote:
Sterker nog, als je echt achter elke normen en waarde in de bijbel staat, zet ik vraagtekens bij je mentale gezondheid.
Ik vind dit soort reacties net zo dogmatisch als een Christen die zegt dat ik naar de hel ga omdat ik niet in Jezus geloof.

Ik vraag me ook af waar het, in het licht van mijn posts, vandaan komt. Nergens, maar dan ook nergens, beweer ik dat ik achter alle normen en waarden in de bijbel (welke dat dan allemaal mogen zijn) sta.

pi_105099469
Ik ben moslim en mijn vriendin wordt moslim. Wij passen perfect bij elkaar maar qua religie gelooft ze wel in een god maar niet per sé in de Islam.
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
  vrijdag 2 december 2011 @ 16:08:31 #140
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105099818
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:57 schreef Baghdaddy het volgende:
Ik ben moslim en mijn vriendin wordt moslim. Wij passen perfect bij elkaar maar qua religie gelooft ze wel in een god maar niet per sé in de Islam.
Als in?
Ze wordt voor de uiterlijke schijn voor jou moslim zodat jullie kunnen trouwen?
  vrijdag 2 december 2011 @ 16:13:37 #141
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_105099978
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:57 schreef Baghdaddy het volgende:
De grote boze angst van SGeertje
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_105101090
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 16:08 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Als in?
Ze wordt voor de uiterlijke schijn voor jou moslim zodat jullie kunnen trouwen?
Het is in principe niet verplicht om haar (gelijk) moslim te maken. Het komt er op neer dat het inderdaad voor de 'schijn' is alhoewel wij samen wel de waarden en normen hebben die ook bij de islamitische leefwijze horen. Geloven in God moet je voelen en doen met overtuiging. In dit geval zou dat niet zo zijn en dan is het verkeerd.
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
  vrijdag 2 december 2011 @ 17:01:23 #143
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_105101607
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 16:47 schreef Baghdaddy het volgende:

[..]

Het is in principe niet verplicht om haar (gelijk) moslim te maken. Het komt er op neer dat het inderdaad voor de 'schijn' is alhoewel wij samen wel de waarden en normen hebben die ook bij de islamitische leefwijze horen. Geloven in God moet je voelen en doen met overtuiging. In dit geval zou dat niet zo zijn en dan is het verkeerd.
Ehm, maar op het moment dat zij voor jou de grote wisseltruc doet, mag dat toch nauwelijks overtuiging heten? Of denk ik nou heel raar?

pi_105195210
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 11:51 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Interessant, dus het afslachten van alle mannen van een volk en het laten verkrachten van alle vrouwen van dat volk vind je een goed idee? Het stenigen bij overspel een goed idee?
De erfzonde, terwijl adam en eva nooit wisten wat ze fout deden vind je goed idee?
Sowieso een god die geilt op het offeren van kinderen, eerst bijna de zoon van abraham toen nog het offeren van jezus. Goed idee? hij is god, hij had het ook met een vinger knip kunnen doen.
Mensen die niet in je geloven naar een hel sturen. Mensen een vrije wil geven en een aantal leefregels waar geen enkel mens zich aan kan houden dat vind jij moreel verantwoord?
Een grote moordenaarkoning die de vrouw van een ander wil en daardoor haar vent het front in stuurt om zo vermoord te worden zodat hij lekker kon neuken (en dat is dan een man naar gods hart) is dat okee? Het hele idee al, god heeft de duivel gemaakt volgens de bijbel in zijn alwetendheid had hij dat ook niet hoeven doen. Maar dat vind jij een goed idee? Heb je Job weleens doorgelezen?
Oef dit is wel heel zwaar hoor wat je allemaal zegt. Sommige dingen die je hier noemt zou je is contextueel moeten lezen. Je neemt het wat dat betreft veel te letterlijk, je zal geen enkele christen vinden die het normaal vindt dat van een volk alle mannen vermoordt worden en alle vrouwen verkracht. En je offeren van kinderen stukje is nergens op gebaseerd.

Wat je bij hedendaagse christenen terugziet zijn de normen en waarden zoals die voornamelijk in de 10 geboden staan geschreven. Sowieso geen 'normen en waarden' zoals die in het OT staan ;)
  maandag 5 december 2011 @ 01:11:25 #145
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_105196065
Ik ben zelf agnost. Mijn ex was katholiek. Ging prima.

Ik geloof in het goede, zij in God. Maakt verder niet zoveel uit. Zolang er maar niet teveel regeltjes en verplichtingen bij komen kijken (elke zondag naar de kerk moeten, etc.), maar daar had mijn ex geen last van.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  maandag 5 december 2011 @ 01:20:17 #146
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105196225
quote:
2s.gif Op maandag 5 december 2011 00:34 schreef no1uknow het volgende:

[..]

Oef dit is wel heel zwaar hoor wat je allemaal zegt. Sommige dingen die je hier noemt zou je is contextueel moeten lezen. Je neemt het wat dat betreft veel te letterlijk, je zal geen enkele christen vinden die het normaal vindt dat van een volk alle mannen vermoordt worden en alle vrouwen verkracht.
Ja en dus? Dat laat alleen maar zien dat zelfs christenen hun moraal niet uit de bijbel halen.
God vond het geen probleem hoor!
quote:
En je offeren van kinderen stukje is nergens op gebaseerd.
Ojawel een offer van de eerst geborene is een duidelijk thema in de bijbel
quote:
Wat je bij hedendaagse christenen terugziet zijn de normen en waarden zoals die voornamelijk in de 10 geboden staan geschreven. Sowieso geen 'normen en waarden' zoals die in het OT staan ;)
Nou kan ik heel flauw beginnen met welke 10 geboden? Maar laat ik eerst even noemen dat de tien geboden (de 2 verschillende versies ervan) beide in het OT staan.

De moraal van het NT is overigens niet veel beter. Of zie je bijvoorbeeld het haten van je vader en moeder als groot goed?
pi_105476035
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 01:20 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]
..

[..]

Ojawel een offer van de eerst geborene is een duidelijk thema in de bijbel

[..]

....
En dit dan Jeremia32v35 en zij bouwden de hoogten van de Baäl, die zich in het dal Ben-Hinnom bevinden, om hun zonen en dochters aan de Moloch te wijden, wat Ik hun niet geboden had en wat bij Mij niet opgekomen was, het bedrijven van deze gruwel om Juda te doen zondigen.
  zondag 11 december 2011 @ 23:10:25 #148
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_105476449
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 23:01 schreef matthij5 het volgende:

[..]

En dit dan Jeremia32v35 en zij bouwden de hoogten van de Baäl, die zich in het dal Ben-Hinnom bevinden, om hun zonen en dochters aan de Moloch te wijden, wat Ik hun niet geboden had en wat bij Mij niet opgekomen was, het bedrijven van deze gruwel om Juda te doen zondigen.
Wat probeer je precies te zeggen? dat het stamgodje jaweh jaloers was?
  woensdag 21 december 2011 @ 15:37:50 #149
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_105869349
-offtopic-

Praten over de verkiezingen kan hier

[ Bericht 73% gewijzigd door Daniel1976 op 21-12-2011 15:45:02 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  woensdag 21 december 2011 @ 15:48:34 #150
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_105869742
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 15:37 schreef Schenkstroop het volgende:
-offtopic-

Praten over de verkiezingen kan hier
En nu ONtopic:

Schenkstroop, hang jij zelf een geloof aan en/of zou jij een relatie aangaan met iemand die wel of geen geloof aanhangt? Zou wel of geen geloof jou in de weg staan als je een relatie met iemand hebt?
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')