SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Failure is success if we learn from it.
Jup en er zijn maar een paar landen bij die echt overgaan op het Engels. De rest kan het niet of heeft er geen zin aan.quote:Op zondag 27 november 2011 13:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Een van de redenen waarom de EU nooit zal slagen: 36 verschillende talen bij elkaar...
Komt het woord: tolk, je bekend voor?quote:Op zondag 27 november 2011 13:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Een van de redenen waarom de EU nooit zal slagen: 36 verschillende talen bij elkaar...
Esperantoquote:Op zondag 27 november 2011 13:05 schreef HSG het volgende:
[..]
Jup en er zijn maar een paar landen bij die echt overgaan op het Engels. De rest kan het niet of heeft er geen zin aan.
quote:Op zondag 27 november 2011 12:59 schreef VeniVidiViciV het volgende:
Geen idee, wat ik wel weet is wie hun tolk is:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
http://www.vkbanen.nl/ban(...)a-YouTube/99001.html (2009):quote:Op zondag 27 november 2011 13:05 schreef VeniVidiViciV het volgende:
[..]
Komt het woord: tolk, je bekend voor?
quote:Op zondag 27 november 2011 13:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
http://www.vkbanen.nl/ban(...)a-YouTube/99001.html (2009):
Er zijn grofweg 2000 tolken voor de EU in Brussel, een beginnende tolk verdient zo'n 5000 (!) euro netto (!) per maand. Het wordt hoog tijd om Engels Esperanto de enige officiele taal voor europarlementariers te maken.
quote:Op zondag 27 november 2011 12:59 schreef VeniVidiViciV het volgende:
Geen idee, wat ik wel weet is wie hun tolk is:HahahahaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Wellicht dat het niet voor jou geldt, maar de meeste van ons beheersen 3 of 4 talen.quote:Op zondag 27 november 2011 13:03 schreef RemcoDelft het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Languages_of_the_European_Unionquote:Op zondag 27 november 2011 13:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wellicht dat het niet voor jou geldt, maar de meeste van ons beheersen 3 of 4 talen.
Jezus.quote:Op zondag 27 november 2011 13:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Er zijn grofweg 2000 tolken voor de EU in Brussel, een beginnende tolk verdient zo'n 5000 (!) euro netto (!) per maand. Het wordt hoog tijd om Engels de enige officiele taal voor europarlementariers te maken.
Dat is simpelweg een enorm inefficiente manier van werken... Je bent veel beter af als je naast je moedertaal 1 taal hebt die iedereen beheerst, dan kan je de rest van je studietijd aan nuttigere dingen besteden dan nog meer manieren om hetzelfde te zeggen.quote:Op zondag 27 november 2011 13:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wellicht dat het niet voor jou geldt, maar de meeste van ons beheersen 3 of 4 talen.
Het is onzin om van Engels de enige officiële taal te maken. De Engelsen zitten niet in de Euro en doen nauwelijks mee met het Europese vasteland. Daarnaast spreekt de gemiddelde Europeaan echt niet zo sprankelijk Engels. Ook zou het oneerlijk zijn voor Duitsland, grootste bevolking en grootste betaler.quote:Op zondag 27 november 2011 13:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Er zijn grofweg 2000 tolken voor de EU in Brussel, een beginnende tolk verdient zo'n 5000 (!) euro netto (!) per maand. Het wordt hoog tijd om Engels de enige officiele taal voor europarlementariers te maken.
quote:Op zondag 27 november 2011 13:29 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is simpelweg een enorm inefficiente manier van werken... Je bent veel beter af als je naast je moedertaal 1 taal hebt die iedereen beheerst, dan kan je de rest van je studietijd aan nuttigere dingen besteden dan nog meer manieren om hetzelfde te zeggen.
Ik grijp nog één keer de kans om reclame te maken voor het Esperanto(Of een andere, misschien wel nieuw op te zetten kunsttaal):quote:Op zondag 27 november 2011 13:31 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is onzin om van Engels de enige officiële taal te maken. De Engelsen zitten niet in de Euro en doen nauwelijks mee met het Europese vasteland. Daarnaast spreekt de gemiddelde Europeaan echt niet zo sprankelijk Engels. Ook zou het oneerlijk zijn voor Duitsland, grootste bevolking en grootste betaler.
Een taaltje voor geitenwollensokkenhippiesquote:Op zondag 27 november 2011 13:34 schreef Dutchnative het volgende:
Ik grijp nog één keer de kans om reclame te maken voor het Esperanto(Of een andere, misschien wel nieuw op te zetten kunsttaal):
Vooral het laatste argument vind ik belangrijk. Veel mensen vergeten wel eens dat communiceren en vooral debateren afhangt van de taal. Hoe vaak overtuigen politici elkaar met argumenten? Meestal proberen politici de show te stelen en in te spelen op wat sommige delen van het volk wil. Iemand die redelijke argumenten brengt, op een onhandige manier, kan ogen als de grootste schlemiel. Kijk bijvoorbeeld naar Job Cohen.quote:Op zondag 27 november 2011 13:34 schreef Dutchnative het volgende:
Ik grijp nog één keer de kans om reclame te maken voor het Esperanto(Of een andere, misschien wel nieuw op te zetten kunsttaal):
-Deze taal is neutraal, en behoort tot geen enkel volk, ras, land etc. etc.
-Deze taal is (relatief) makkelijk te leren; Geen naamvallen, onregelmatige werkwoorden en/of lastige uitspraak
-Mensen kunnen op gelijke voet communiceren; Als ik met een Ier ga praten in het Engels, zal de Ier het gesprek domineren, leiden, omdat hij altijd beter of minstens even goed Engsels spreekt als ik.
Met een kunsttaal heb je dat niet zo snel.
Omdat de Engelsen succesvol zijn geweest, grote delen van de wereld hebben veroverd, en die landen zijn vaak ook weer succesvol geweest.quote:Op zondag 27 november 2011 13:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een taaltje voor geitenwollensokkenhippies![]()
Waarom denk je dat DE voertaal van de zakenwereld Engels is? En vrijwel alles op internet (als we die Chinezen achter hun grote firewall even negeren)?
Er zijn tegenwoordig genoeg online-cursussen, en wie weet neemt de belangstelling nog wel eens toequote:Op zondag 27 november 2011 14:27 schreef FlorisVanVlaanderen het volgende:
Ik heb eens een interview in de Knack gelezen waarin stond dat ze inderdaad in het Engels overleggen.
Off Topic: Voor al die Esperanto aanhangers, heb je al eens gedacht aan:
• het enorme gebrek aan Esperantoleerkrachten
Dus? Ik zeg ook niet dat dat niet moet gebeuren, ik had graag gehad dat er ook Esperanto werd aangeleerd, zeker, maar er is nog steeds een levendige Esperantogemeenschap, van minstens 50.000 manquote:• men in de groeilanden Engels aanleert en geen Esperanto;
Ik denk dat Esperanto niet van de ene op de andere dag zal worden ingevoerd, maar dat het uiteindelijk in de samenleving zal sluipen(Als het al ooit wijdverbreid wordt)quote:• de massale werkloosheid bij taalleerkrachten die geen Esperanto geven( mocht Esperanto overal verplicht ingevoerd worden en alle andere talen afgevoerd worden in de middelbare en lager scholen)
Hier valt mijn mond van open. De Kuifje-boeken, de Bijbel, 'In de ban van de ring' van Tolkien en vele andere boeken zijn vertaald in het Esperanto. Er zijn ook veel andere Esperantoboeken, die dus origineel in deze taal zijn geschreven, en er is ook een muziekscene.quote:• het gebrek aan Esperanto cultuur en literatuur
Er bestaan wel moedertaalsprekers, en woorden probeert men meestal zo logisch mogelijk uit te leggen; zo is popcorn bijvoorbeeld 'plofmaïs'. Nieuwe grammaticaregels zijn er nauwelijks en dan is er ook nog eens de overkoepelende Wereldorganisatie die algemeen geldt als de autoriteit op dit gebied.quote:• er bestaan ook geen echte moedertaalsprekers dus hoe kan men tot een consensus komen over nieuwe woorden of grammatica regels?
Maargoed, dit neemt allemaal natuurlijk niet weg dat er ook nog mensen zijn die Esp(erant)o gewoon leren om de gemeenschap, het met een taal bezig zijn of om het te kunnen vergelijken met andere talen.quote:• ...
Kortom Esperanto is een idealistisch droomproject.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |