http://www.telegraaf.nl/b(...)righeid__.html?p=1,1quote:Hogere boetes voor hufterige overtredingen
DEN HAAG - Asociaal gedrag in het verkeer en (veel) te hard rijden worden extra beboet. Dat schrijft minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie maandag aan de Kamer.
Een boete wegens 10 kilometer te hard rijden binnen een 30 kilometerzone, gaat van 54 naar 93 euro. De geldstraf voor 'asociale overtredingen' stijgt met ongeveer 140 euro per overtreding. Hierbij wordt in het bijzonder gekeken naar gedragingen waarbij sprake is van opzet, aldus de bewindsman.
Het is een gevolg van de motie van Kees van der Staaij de SGP. Die wilde een speciale aanpak van grote verkeersovertredingen, waaronder snelheidsovertredingen in woonwijken, hufterigheid in het verkeer en herhaald wangedrag.
De algehele verhoging van de boetetarieven per 1 januari is 15 procent en dus niet de 20 procent die het vorige kabinet voor ogen had. Van der Staaij wilde geen gelijke verhoging van alle boetes, maar een extra verhoging van de boetes voor bepaalde misdragingen. Daaronder vallen straks het besturen van een auto terwijl het rijbewijs is ingenomen na het niet betalen van een verkeersboete, het niet verlenen van voorrang aan voetgangers bij een oversteekplaats en het negeren van een stopteken van de politie.
Die van onnodig claxonneren vind ik een beetje overdreven persoonlijk. Hoe vaak zie je niet dat mensen toeteren naar bekenden of naar bezoek waar ze vertrekken. Wil je die dan ook allemaal een boete geven van ¤350+¤6 administratiekosten?quote:Verkeersboetes flink omhoog
AMSTERDAM - Volgend jaar gaan verkeersovertreders fors meer betalen voor fout rijgedrag.
Dat meldt RTL Nieuws. Het was al bekend dat de boetes in 2012 hoger zullen zijn, maar nu zijn dan ook de exacte bedragen bekend.
Zo gaat bijvoorbeeld de boete voor het met lichtsignalen waarschuwen van tegenliggers voor snelheidsheidscontroles met 15 euro omhoog naar 85 euro. De boete voor ten onrechte parkeren op een invalidenparkeerplaats gaat van 180 naar 340 euro. En de bekeuring voor bellen in de auto stijgt van 180 euro naar 220 euro.
Opstelten snapt er ook niks van. Politieagenten zullen het best fijn vinden om boetes uit te delen waar ze terecht zijn, maar dan moet het boetebedrag wel in proportie zijn met de overtreding.quote:Opstelten: agent geeft gewoon hogere boetes
DEN HAAG - Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) verwacht niet dat politieagenten minder bekeuringen uit gaan schrijven als de boetes voor sommige overtredingen fors omhooggaan. Politiebonden zijn daar bang voor, maar de minister is ervan overtuigd dat het niet zover komt.
Op aandringen van de Tweede Kamer gaan boetes voor de meest ergerlijke overtredingen omhoog. Zo kost voetgangers niet voor laten gaan op een zebrapad volgend jaar 340 euro. Nu is dat nog 180 euro.
Politiebonden verwachten dat agenten de boetes zo hoog vinden dat ze maar liever een oogje dichtknijpen bij een overtreding. Opstelten spreekt daar nog over met de bonden, maar verwacht geen problemen. „Politieagenten vinden het prettig boetes te kunnen geven in situaties die overduidelijk bestraft moeten worden.”
En zo zijn er altijd situaties te verzinnen waarin een overtreding een boete waardig is en situaties waarin het een boete onwaardig is...quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:31 schreef RAVW het volgende:
het is juist andersom als je iemand een toeter geeft als hij even de regels niet volg is het nodig en als je wegrijd bij familie en je toetert is het gewoon onnodig. dus ASOCIAAL!!
Want vaak gebeurd dat wat later op de avond.
dus dan liggen er mensen te slapen en is het dus zwaar hinderlijk.
quote:Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) verwacht niet dat politieagenten minder bekeuringen uit gaan schrijven als de boetes voor sommige overtredingen fors omhooggaan. Politiebonden zijn daar bang voor, maar de minister is ervan overtuigd dat het niet zover komt.
De vraag is of de boetes in verhouding zijn met de overtreding.quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:57 schreef Bankpasje het volgende:
als je je gewoon aan de regels houdt is er niks aan de hand ?
Ja en als jij je gewoon aan de regels houdt hoef je je nergens druk om te makenquote:Op vrijdag 25 november 2011 16:00 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
De vraag is of de boetes in verhouding zijn met de overtreding.
Iedereen let wel eens niet op, of rijdt wel eens te hard, of maakt wel eens een foutje. Vraag is wat dan een redelijke straf is.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:01 schreef Bankpasje het volgende:
[..]
Ja en als jij je gewoon aan de regels houdt hoef je je nergens druk om te maken
Welnee, b.v. 350 euro boete als je 'onnodig' claxonneerd ..quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:00 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
De vraag is of de boetes in verhouding zijn met de overtreding.
Juist,quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:57 schreef Bankpasje het volgende:
als je je gewoon aan de regels houdt is er niks aan de hand ?
Wederom een dooddoener. Daar gaat het niet om. Het gaat om de verhouding. Er word vaak geopperd dat de overtreding in verhouding moet staan met hoe gevaarlijk iets is. Hoe gevaarlijk is door rood rijden vs toeteren?quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:01 schreef Bankpasje het volgende:
[..]
Zo erg mee eens!quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:03 schreef RAVW het volgende:
[..]
Juist,
maar waar ik wel problemen mee heb is dat iemand die 1100 euro per maand verdien en iemand die 100.000 euro per maand verdient.
Bij die van 1100 euro zijn de gevolgen wel een heel stuk zwaarder dan bij die van 100.000 euro per maand.
Dat is al een van de redenen dat ik mocht ik er een krijgen al in beroep zou gaan.
Want laten hun maar uit leggen waarom "mijn" straf vele malen hoger is en de gevolgen veel meer voelbaar zijn dan iemand die 100.000 verdient.
Daarom zou ik ook boetes willen zien in % van het salaris en niet in harde euro's.
net zo als met de rest van de vaste lasten
Je maakt toch gewoon dezelfde overtreding? De straf is van te voren bekend, dus kun je niet klagen dat jouw straf veel hoger zou zijn dan die van iemand die ¤100.000 per jaar verdient.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:03 schreef RAVW het volgende:
[..]
Juist,
maar waar ik wel problemen mee heb is dat iemand die 1100 euro per maand verdien en iemand die 100.000 euro per maand verdient.
Bij die van 1100 euro zijn de gevolgen wel een heel stuk zwaarder dan bij die van 100.000 euro per maand.
Dat is al een van de redenen dat ik mocht ik er een krijgen al in beroep zou gaan.
Want laten hun maar uit leggen waarom "mijn" straf vele malen hoger is en de gevolgen veel meer voelbaar zijn dan iemand die 100.000 verdient.
Daarom zou ik ook boetes willen zien in % van het salaris en niet in harde euro's.
net zo als met de rest van de vaste lasten
bij een boete van 340 euro ben ik wel misschien 5 maanden bezig om hem af te betalen terwijl iemand die 100.000 per maand verdient het al terug heb aan rente terwijl de agent de bon nog staat uit te schrijven .. dus wat is dan het verschil met mijn overtreding en met die van hem?quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:07 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Je maakt toch gewoon dezelfde overtreding? De straf is van te voren bekend, dus kun je niet klagen dat jouw straf veel hoger zou zijn dan die van iemand die ¤100.000 per jaar verdient.
Ik heb dit jaar minder dan ¤10000 verdient als student en heb ook gewoon een boete van ¤50 gekregen voor te hard rijden. Zou ik dan een veel lagere boete moeten krijgen dan m'n ouders die misschien wel 10x zoveel verdienen? Vind ik niet.
Het zou bovendien ook nog eens flink wat extra bureaucratie opleveren, want iedere boete zou apart berekend moeten worden.
Prachtig 'liberaal' VVD beleid dus.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:16 schreef DrDentz het volgende:
Maar geen gordel dragen is niet echt hufterig gedrag, daar heb je alleen jezelf mee.
Ja, dat snap ik op zich wel. Maar toeteren kan veel minder kwaad dan geen gordel dragen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:16 schreef DrDentz het volgende:
Maar geen gordel dragen is niet echt hufterig gedrag, daar heb je alleen jezelf mee.
Neuh, ben ik niet met je eens.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:16 schreef RAVW het volgende:
[..]
bij een boete van 340 euro ben ik wel misschien 5 maanden bezig om hem af te betalen terwijl iemand die 100.000 per maand verdient het al terug heb aan rente terwijl de agent de bon nog staat uit te schrijven .. dus wat is dan het verschil met mijn overtreding en met die van hem?
het zal iemand die 100.000 verdient per maand en zorg zijn dat hij 340 moet betalen dat is voor die persoon niets.
maar iemand die 1100 euro verdient en al moeilijk rond komt is 50 euro al veel. ( kan een week minder eten zijn)
Daarom vind ik dat het in % moet 10% van het loon, dan zou iemand van 1100 euro misschien 110 moeten betalen en iemand die 100.000 verdient , 1000 dat gaat hij wel voelen.. zou iemand die 100.000 het ook wel gaan voelen hoor omdat hij vaak naar het bedrag leeft en heeft iemand die 1100 verdient ook niet zo probleem bij 110 euro voor een overtreding. al voelt hij het wel.
Echter heeft een brood een economische waarden die bestaat uit o.a. meel en arbeid, deze waarde is bij een boete niet aanwezig.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:19 schreef Qwea het volgende:
[..]
Neuh, ben ik niet met je eens.
Dan kun je ook wel zeggen "Ja maar ik verdien maar 1100 euro dus ik hoef maar 50 cent te dokken voor mijn brood. En jij verdiend 100,000, dus jij dokt 50euro voor je brood" Dat is van de zotte.
Mja, ben ik niet helemaal met je eens. Want stel zoeen mafkees knalt met zijn kop door de voorruit... is verlamd, komt in een uitkering, uiteindelijk draait de maatschappij daarvoor op.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:18 schreef DrDentz het volgende:
Ik heb toch liever dat zo'n hufter zichzelf doodrijdt omdat 'ie geen gordel droeg dan dat ik last heb van zijn irritante getoeter.
Punt, maar dan nog ben ik er niet voor boetes inkomens afhankelijk te maken. Je begaat exact dezelfde overtreding als een ander. Daar hoeft geen voorkeursbeleid oid aan vast te zitten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:20 schreef t-8one het volgende:
[..]
Echter heeft een brood een economische waarden die bestaat uit o.a. meel en arbeid, deze waarde is bij een boete niet aanwezig.
Prachtige drogreden. Doet het altijd goed op feestjes.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:20 schreef Qwea het volgende:
[..]
Mja, ben ik niet helemaal met je eens. Want stel zoeen mafkees knalt met zijn kop door de voorruit... is verlamd, komt in een uitkering, uiteindelijk draait de maatschappij daarvoor op.
Als je de wet overtreedt en je wordt gepakt moet je boeten, ongeacht je inkomen. Ik baal er ook van als ik een boete krijg, maar ik moet hem ook betalen, terwijl ik vaak maximaal de helft van die ¤1100 per maand verdien.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:16 schreef RAVW het volgende:
[..]
bij een boete van 340 euro ben ik wel misschien 5 maanden bezig om hem af te betalen terwijl iemand die 100.000 per maand verdient het al terug heb aan rente terwijl de agent de bon nog staat uit te schrijven .. dus wat is dan het verschil met mijn overtreding en met die van hem?
het zal iemand die 100.000 verdient per maand en zorg zijn dat hij 340 moet betalen dat is voor die persoon niets.
maar iemand die 1100 euro verdient en al moeilijk rond komt is 50 euro al veel. ( kan een week minder eten zijn)
Daarom vind ik dat het in % moet 10% van het loon, dan zou iemand van 1100 euro misschien 110 moeten betalen en iemand die 100.000 verdient , 1000 dat gaat hij wel voelen.. zou iemand die 100.000 het ook wel gaan voelen hoor omdat hij vaak naar het bedrag leeft en heeft iemand die 1100 verdient ook niet zo probleem bij 110 euro voor een overtreding. al voelt hij het wel.
Dat is geen drogreden, dat is een feit. Plus dat je meer verkeersslachtoffers hebt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:23 schreef Specularium het volgende:
[..]
Prachtige drogreden. Doet het altijd goed op feestjes.
Waarom geven we niet iedereen de doodstraf als ze een overtreding begaan? winkeldiefstallen, vandalisme? Als je je gewoon aan de regels houdt, hoef je je toch nergens druk om maken?quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:01 schreef Bankpasje het volgende:
[..]
De boete is geen compensatie voor die overtreding, met die boete wordt getracht om te voorkomen dat mensen die overtreding begaan.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:21 schreef Qwea het volgende:
[..]
Punt, maar dan nog ben ik er niet voor boetes inkomens afhankelijk te maken. Je begaat exact dezelfde overtreding als een ander. Daar hoeft geen voorkeursbeleid oid aan vast te zitten.
Alsof mensen die 100.000 per maand verdienen dat als loon krijgenquote:Op vrijdag 25 november 2011 16:16 schreef RAVW het volgende:
[..]
De meeste mensen denken niet: "Wat een hufter, hij heeft geen gordel om", maar "Wat een hufter, hij toetert om 2 uur 's nachts naar zijn vrienden terwijl ik probeer te slapen".quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:24 schreef Qwea het volgende:
Ik snap best dat ze hufter overtredingen willen aanpakken, maar freaking 170 euro extra voor op je toeter rammen en 20 euro extra voor geen gordel is IMHO "een beetje dom".
daarom schreef ik ook dat de vaste lasten in % gedaan moeten worden berekend.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:19 schreef Qwea het volgende:
[..]
Neuh, ben ik niet met je eens.
Dan kun je ook wel zeggen "Ja maar ik verdien maar 1100 euro dus ik hoef maar 50 cent te dokken voor mijn brood. En jij verdiend 100,000, dus jij dokt 50euro voor je brood" Dat is van de zotte.
Ja laten we de verkeersdeelnemers het geld uit de broek kloppen om die klootzakken bij de bank te spekken of om de EU droom in leven te houdenquote:Op vrijdag 25 november 2011 17:14 schreef QBay het volgende:
Ik snap niet waarom mensen zo verbaasd zijn dat de boetes omhoog zijn gegaan. Als je iets doet wat niet mag (of je het er nou mee eens bent of niet, volgens de wet mag het gewoon niet....) dan weet je de consequenties. Als je het risico neemt om een overtreding te begaan, dan kan je het blijkbaar betalen. Kan je het niet betalen? Neem dan geen risico en gedraag je zoals het hoort.
Ik vind het wel mooi dat de boetes omhoog gaan want dit brengt weer extra geld in het laatje voor de overheid, iets wat wel nodig is in deze tijden.
dus met andere woorden, als ik een loon heb van 100.000 per maand kan ik alle regels aan me laars lappen want die 350 a 500 euro kan ik makkelijke betalenquote:Op vrijdag 25 november 2011 17:14 schreef QBay het volgende:
Ik snap niet waarom mensen zo verbaasd zijn dat de boetes omhoog zijn gegaan. Als je iets doet wat niet mag (of je het er nou mee eens bent of niet, volgens de wet mag het gewoon niet....) dan weet je de consequenties. Als je het risico neemt om een overtreding te begaan, dan kan je het blijkbaar betalen. Kan je het niet betalen? Neem dan geen risico en gedraag je zoals het hoort.
Ik vind het wel mooi dat de boetes omhoog gaan want dit brengt weer extra geld in het laatje voor de overheid, iets wat wel nodig is in deze tijden.
Het inkomensafhankelijk maken zou te debiel zijn. Waarom zou een persoon uit de bijstand 100 euro betalen voor het rijden door rood, terwijl iemand die 100.000 euro verdiend voor dezelfde overtreding 2500 euro moet betalen. Het vergrijp blijft hetzelfde en het gevaar is niet groter bij de een dan bij de ander. Nogmaals: kan/wil je het niet betalen, zorg dan dat je geen overtreding begaat.
Ken je de nisdaadcijfers een beetje? Verhogen van straffen helpt niks. Niet op moord, niet op vandalisme, niet op te hard rijden en ook niet voor winkeldiefstal. Daarmee kan je stellen dat het dus niks uitmaakt welke verhoging je op welke overtreding toepast. Maar dat is niet mijn punt. Het is namelijk zo dat boetes voor de staatskas zijn, het is verdorie onderdeel van de begroting, dus niet veilligheid maar gewoon melken, dat is het.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:24 schreef t-8one het volgende:
[..]
De boete is geen compensatie voor die overtreding, met die boete wordt getracht om te voorkomen dat mensen die overtreding begaan.
Dit is typisch zo'n reactie van een zielige automobilist. Om te beginnen zie ik niet zo snel gebeuren, dat oom agent je hier daadwerkelijk voor gaat beboeten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 16:02 schreef woozi het volgende:
[..]
Welnee, b.v. 350 euro boete als je 'onnodig' claxonneerd ..
stel je ziet iemand lopen, tuut, *zwaai*. Ja meneer dat wordt dan 350 euro.
wtf
Compleet nutteloos dus, die hoge boete.quote:Op vrijdag 25 november 2011 18:27 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Dit is typisch zo'n reactie van een zielige automobilist. Om te beginnen zie ik niet zo snel gebeuren, dat oom agent je hier daadwerkelijk voor gaat beboeten.
Het is theoretisch mogelijk, maar een agent die menselijk is (99%) doet daar echt geen probleem over en zal je hoogstens erop wijzen dat dit eigelijk niet mag. En in vele gevalen laat hij dit gewoon toe en maakt hij er uberhaupt geen werk van.
Nutteloos was het zowieso al, dus een verhoging maakt eigelijk niet uit. Ik heb namelijk nog nooit gehoord van iemand, dat hij deze boete daadwerkelijk gekregen heeft. Het ging mij eigelijk ook meer om die typische zielige reacties van automobilisten, die zich bestolen voelen net als calimero het kuikentje (het is niet eerlijk oh..nee..)quote:Op vrijdag 25 november 2011 18:30 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Compleet nutteloos dus, die hoge boete.
Als iemand constateert dat hij iets niet eerlijk vindt, dan is dat toch prima? Calimero is geen argument hoor.quote:Op vrijdag 25 november 2011 18:36 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Nutteloos was het zowieso al, dus een verhoging maakt eigelijk niet uit. Ik heb namelijk nog nooit gehoord van iemand, dat hij deze boete daadwerkelijk gekregen heeft. Het ging mij eigelijk ook meer om die typische zielige reacties van automobilisten, die zich bestolen voelen net als calimero het kuikentje (het is niet eerlijk oh..nee..)
En zo relativeren we alles weg, want kinderen in Afrika blablabla...quote:Op vrijdag 25 november 2011 18:51 schreef MakkieR het volgende:
Ach er zijn zoveel dingen niet eerlijk in deze boze buiten wereld. Jonge kinderen sterven van honger. ziektes, oorlog, rampspoed, doe het journaal aan en je ziet een en al oneerlijkheid.
Geloof me de verhoging van een verkeersboete staat niet tot vergelijking met wat er daadwerkelijk in de wereld gebeurd. Dus waar maak je je druk om laat de regering de boete maar verhogen, dat is goed voor onze staatskas en stabilisatie van ons land. Daarmee kan onze schulden weer afbetaald worden in de huidige financiele crisis.
Hier kan ik ook wel inkomen hoor. Ik snap best dat het voor iemand in de schuldsanering onmogelijk is om te betalen, terwijl iemand met een salaris van 100.000 euro erom lacht. Maar het feit is dat het vanuit het oogpunt van de veiligheid niet uitmaakt wie de overtreding begaat. Dat je in de schuldsanering zit heeft tot gevolg dat je je dus nog netter moet gedragen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:38 schreef RAVW het volgende:
[..]
dus met andere woorden, als ik een loon heb van 100.000 per maand kan ik alle regels aan me laars lappen want die 350 a 500 euro kan ik makkelijke betalen![]()
Want ik merk daar toch niets van.
terwijl iemand die dus bij schuldsanering zit kan dan meteen er uit gegooid worden omdat hij op nieuw schulden maakt en kan dan vaak op straat komen te staan en dat voor de zelfde overtreding...
Wat de kosten alleen maar nog hoger maakt voor die persoon
het moet niet gekker worden in dit land hoor.
maar het blijkt maar weer dat dit land echt een apenland wordt , wie de grootste banaan heeft mag alles.
Ik ben dan ook geen voorstander van zwaarder straffen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:50 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Ken je de nisdaadcijfers een beetje? Verhogen van straffen helpt niks. Niet op moord, niet op vandalisme, niet op te hard rijden en ook niet voor winkeldiefstal. Daarmee kan je stellen dat het dus niks uitmaakt welke verhoging je op welke overtreding toepast. Maar dat is niet mijn punt. Het is namelijk zo dat boetes voor de staatskas zijn, het is verdorie onderdeel van de begroting, dus niet veilligheid maar gewoon melken, dat is het.
De eerste alinea is natuurlijk wel het toppunt van het oproepen van reacties, maar in de tweede alinea geeft hij toch toe dat het helemaal geen zin heeft om de boetes dusdanig te verhogen als er meer geld moet worden binnen gehaald.quote:'Pakkans belangrijker dan boetes'
HILVERSUM - „De pakkans is voor mij belangrijker dan verhoging van de boetes”, zegt voormalig verkeersofficier Koos Spee. „Het werkt veel beter om het rijbewijs af te pakken. Eventueel zou de auto in beslag moeten worden genomen.”
„Het leidt beslist niet tot een hogere opbrengst van de boetes”, zegt Spee verder in EenVandaag. „Het is net als in de economie. Je kunt beter veel producten verkopen voor een lagere prijs, dan slechts een paar voor een hogere.”
Vanaf 1 januari worden overtredingen beboet met forse geldbedragen. Onnodig toeteren gaat van 180 euro nu naar 350 euro volgend jaar. Wie een voetganger op een zebrapad geen voorrang heeft moet 340 euro neertellen.
Voor een wat? Rijd je een VW Golf? Dan kan je er niks aan doen. Voor treuzelen die ik het ook wel eens. Maar wel pas na een paar seconden.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat rijden met lekke uitlaat, hoe lek moet een uitlaat zijn om een boete te krijgen, als je niet teveel herrie maakt is het oke toch? Heb de mijn net weer geductaped.
Claxonneren , 350 euro is echt flauwekul, ik toeter altijd als ik een lekker wijffie zie, of als ze te lang reuzelen voor het stoplicht, is dat onnodig of niet???
Die man is gewoon de weg kwijt. Spreekt zichzelf altijd tegen en is echt ver doorgeschoten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:17 schreef ArnosL het volgende:
Zie je een kop van een artikel over de boetes op de website van de telegraaf met een reactie van Koos Spee. Aan de kop te zien zou je denken dat zélfs hij het een keer genoeg zou vinden.
[ afbeelding ]
Open je het artikel en zie je het volgende:
[..]
De eerste alinea is natuurlijk wel het toppunt van het oproepen van reacties, maar in de tweede alinea geeft hij toch toe dat het helemaal geen zin heeft om de boetes dusdanig te verhogen als er meer geld moet worden binnen gehaald.
Eigenlijk vertelt ie dus gewoon dat het nu echt afschrikwekkend wordt om de overtredingen te begaan.
Jij zegt dus: "vorig jaar en dit jaar zijn er minder boetes geweest". Of lees ik dat dan verkeerd?quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:59 schreef kawotski het volgende:
Aan de regels houden, schatkist loopt inkomsten mis, ergo boetes omhoog.
Want agenten op straat bepalen het beleid??quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:04 schreef Mint_Clansell het volgende:
Ik verwacht fors meer geweld tegen de verkeershomo's in het blauw dankzij dit nieuwe boetebeleid.
Nee, maar zij zijn wel degene die de klappen gaan opvangen wanneer automobilisten een dikke vette prent krijgen toegestopt door de dienstdoende diender. Denk effe na joh.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:06 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Want agenten op straat bepalen het beleid??
De toenemende agressie in het verkeer kun je inderdaad op het conto schrijven van de scheefgegroeide regelgeving.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:07 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Dit soort absurde bedragen leiden alleen maar tot agressie.
Als je nu gewoon niet naar die teller kijkt maar naar voren, naar het verkeer en zulks, dan zie je die diender achter een boom ook gewoon van te voren.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:35 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
De toenemende agressie in het verkeer kun je inderdaad op het conto schrijven van de scheefgegroeide regelgeving.
Wegen waar je maar 50 mag terwijl 70 al te langzaam aanvoelt, het constant op je teller moeten kijken of je niet per toeval even te hard rijd, omdat er achter elke boom een flitsagent kan staan, en nu weer het zwaard van Damocles in de vorm van nog hogere boetes in je nek.
Op een gegeven moment flippen er mensen door dat soort dwangmatig opgelegde beperkingen.
Ongetwijfeld, maar is vaak ook een bepaald type volk. Mensen die een beetje kunnen nadenken zullen ook wel inzien dat het a, niks helpt en b, dat agenten op straat niet het beleid bepalen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:21 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Nee, maar zij zijn wel degene die de klappen gaan opvangen wanneer automobilisten een dikke vette prent krijgen toegestopt door de dienstdoende diender. Denk effe na joh.
Tja, en waar ligt dan de grens?quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:41 schreef MouzurX het volgende:
Is het eigenlijk niet beter dat de politie nu échte wegmisbruikers flink kunnen straffen, maar ze bij twijfelgevallen dan eerder het bij een waarschuwing laten?
Dit is dus het hele punt. De verhoudingen zijn zoek. Afgezien van geneuzel als : "als je, je aan de regels houd is er niks aan de hand". Want daar gaat het niet om. Er is niemand die zó rijd dat hij nooit een boete krijgt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:01 schreef vigier het volgende:
Ik rekende het net even terug naar ouderwetsche houten guldens... ¤ 350 = ƒ 771,30....
Ergens net voordat de euro kwam kreeg ik een schikkingsvoorstel van ƒ 900 omdat ik (bleek uiteindelijk een gare auto te zijn die ik van de leasemij had meegekregen) met 80km/u achterop een auto met gezin klapte. 2 daarvan moesten naar het ziekenhuis, beide auto's total loss, uiteindelijk met personen niets aan de hand gelukkig.
Dat was echt een behoorlijk heftig ongeluk, ƒ 900 staat dan in verhouding met de overtreding. Dus het onnodig claxonneren (en wie bepaalt wanneer het wel nodig is) is bijna even duur als het gevaar dat ik destijds heb veroorzaakt?
P.S. Natuurlijk is de ƒ 900 van toen niet meer 1-op-1 om te rekenen naar nu. Met indexering zou deze op ongeveer ƒ 1100 uit komen...
De boete voor een ondeugdelijke claxon bedraagt nu ¤ 70,-. Dus je kunt daar 5x voor gepakt worden, ben je even duur uit!quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:57 schreef GizartFRL het volgende:
Wat is de boete voor een nietwerkende claxon?
Als dat niet te duur is, dan overweeg ik om uit voorzorg dat ding maar uit mijn auto te laten.
Dat lees jij goed en volgens menige nieuwjaarstoespraak van de politiechef wordt dat bevestigdquote:Op vrijdag 25 november 2011 21:05 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Jij zegt dus: "vorig jaar en dit jaar zijn er minder boetes geweest". Of lees ik dat dan verkeerd?
Dat zou hem nu 2 boetes van 180 gaan kosten...quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:06 schreef blup het volgende:
Echt bizar dat door rood knallen goedkoper is als dan toeteren..
Vanmiddag weer een mocro naast me bij het stoplicht, komt via ander voorsorteervak iedereen voorbij, tuft lekker door rood door. Dat is pas hufterig, dat mag naar 300 euro.
Niet aanwezig is dus niet ondeugdelijk.quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:06 schreef vigier het volgende:
[..]
De boete voor een ondeugdelijke claxon bedraagt nu ¤ 70,-. Dus je kunt daar 5x voor gepakt worden, ben je even duur uit!
http://www.om.nl/onderwer(...)99,10465,3115#keuzes
Het kan nooit een daling zijn van tientallen procenten. We praten misschien over een verschil van enkele procenten, variabelen die misschien niet te beïnvloeden zijn. Er zijn namelijk genoeg lezingen, statistieken en ander materiaal die tegenspreken dat verhoging van straffen helpt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:07 schreef kawotski het volgende:
[..]
Dat lees jij goed en volgens menige nieuwjaarstoespraak van de politiechef wordt dat bevestigd
Geen claxon is niet hetzelfde als een ondeugelijkequote:Op vrijdag 25 november 2011 22:06 schreef vigier het volgende:
[..]
De boete voor een ondeugdelijke claxon bedraagt nu ¤ 70,-. Dus je kunt daar 5x voor gepakt worden, ben je even duur uit!
http://www.om.nl/onderwer(...)99,10465,3115#keuzes
Ik zie briljante mogelijkhedenquote:Op vrijdag 25 november 2011 16:02 schreef woozi het volgende:
Welnee, b.v. 350 euro boete als je 'onnodig' claxonneerd ..
stel je ziet iemand lopen, tuut, *zwaai*. Ja meneer dat wordt dan 350 euro.
wtf
Hou je aan de regels, geen bekeuringen, en als je het niet kan betalen .. jammer .. troll mode:) Ik heb een apparte boekhouding voor de mijne LOLquote:Op zaterdag 26 november 2011 12:46 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Ik zie briljante mogelijkheden
Om de staatskas te spekken bij elke truckrun wat agenten neerzetten, die mongooltjes hebben toch een uitkering waar we die 350 euro vanaf kunnen trekken (of een veelfout eigenlijk, maar dan doe we dat gewoon per maand natuurlijk, laat maar lekker aan die toeter hangen)
En ik ga met m'n rugzak waar ik een batterij en toeter inheb bij het stoplicht wat toeterenen dan op een afstandje de agenten bekijken die de auto's aanhouden
Iemand meer idee-en?
Onnodig toeteren is onnodig toeteren. Ik schrik me wezenloos als zo'n figuur lekker gaat toeteren om de aandacht te trekken van een bekende op straat. Ik ben niet voor een boete van 350 euro maar ik vind dat veel meer automobilisten rekening mogen houden met het feit dat getoeter ook schrikreacties kan veroorzaken.quote:Die van onnodig claxonneren vind ik een beetje overdreven persoonlijk. Hoe vaak zie je niet dat mensen toeteren naar bekenden of naar bezoek waar ze vertrekken. Wil je die dan ook allemaal een boete geven van ¤350+¤6 administratiekosten?
Heilig boontjequote:Op vrijdag 25 november 2011 16:01 schreef Bankpasje het volgende:
[..]
Goed plan. Als iedereen zich aan de regels houdt dan heb je ook geen enkel ongeluk meer. Daarom ook minder files. Top.quote:Op zondag 27 november 2011 10:06 schreef PalmRoyale het volgende:
Als autorijdend NL nou echt wil laten weten hou het over deze verhogingen denkt dan moet iedere automobilist in NL gewoon 2-3 maanden lang geen enkele overtreding begaan. Moet je ze dan eens horen huilen in Den Haag. Het leuke is ook dat ze daar niks tegen kunnen doen. Andere lasten verhogen omdat mensen zich aan de wet houden gaat niet want dan geven ze toe dat het helemaal niet om de veiligheid gaat en de auto gewoon een melkkoe is.
Kan je mij het verschil uitleggen?quote:Op zondag 27 november 2011 09:43 schreef 1299 het volgende:
Wat zitten jullie nu te blaten over 340 euro voor onnodig toeteren?
Onnodig toeteren wordt 85 euro, onnodig geluidsoverlast veroorzaken: 340 euro.
en nu maar hopen dat Turkije geen EK/WK haalt.quote:Op zondag 27 november 2011 09:43 schreef 1299 het volgende:
Wat zitten jullie nu te blaten over 340 euro voor onnodig toeteren?
Onnodig toeteren wordt 85 euro, onnodig geluidsoverlast veroorzaken: 340 euro.
Kunnen we eens ophouden met die drogredenaties in dit topic. Het gaat er om of de boetes in verhouding zijn.quote:Op zondag 27 november 2011 09:32 schreef manny het volgende:
If you cant pay the bill, dont toeter wanneer je wil.
Nee hoor, je ziet het verkeerd:quote:Op zondag 27 november 2011 11:50 schreef Re het volgende:
agenten hebben toch al aangegeven veel minder bekeuringen uit te schrijven en het voornamelijk bij waarschuwingen te houden, maar voor mij mogen idd de echt hufterige overtredingen zwaarder gestraft worden, alleen wat ik hufterig vind vindt een aander normaal
het is alleen absurd dat je voor een winkeldiefstal 180 euro kwijt bent, dat staat niet in verhouding
Die Opstelten is echt compleet de weg kwijt.quote:Agenten zouden vanwege het hoge bedrag huiverig worden om nog bonnen uit te schrijven, maar Opstelten noemde dat vrijdag onzin. "Politiemensen vinden het juist prettig dat zij boetes kunnen uitdelen voor gedrag dat overduidelijk bestraft moet worden."
Laten we de boetes dan maar gelijk ¤100.000 maken. Of gewoon de doodstraf op door rood licht rijden.quote:Op zondag 27 november 2011 11:54 schreef betyar het volgende:
Zeuren over de hoogte van boetes. Als men een wet overtreedt die een gevaar vormt voor de omgeving kan de straf niet hoog genoeg zijn. Dat hufterig gedrag moet maar eens flink aangepakt worden.
Kwestie van de maximalisatie uitrekenen: de opbrengsten van hogere boetes tegenover het minder vaak uitschrijven ervan, hetzij door schaamte van de politieagenten, hetzij door gedragsverandering van verkeersdeelnemers: dat men nu wel uitkijkt om niet te toeteren met als gevolg dat het onder de streep minder oplevert dan voordat ze de verhoging door gingen voeren.quote:Op zondag 27 november 2011 16:43 schreef schaal_9 het volgende:
De overheid calculeert nu eenmaal een bepaald bedrag aan kosten en opbrengsten in, en dat geldt ook voor de verkeersboetes. Het zou me niets verbazen dat deze maatregelen uit de Heroverwegingen komen en zijn doorgerekend met gedragseffect en al.
quote:Op zondag 27 november 2011 17:05 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Laten we de boetes dan maar gelijk ¤100.000 maken. Of gewoon de doodstraf op door rood licht rijden.
Nee, ik overdrijf expres omdat jij een onzinredenering hanteert.quote:Op zondag 27 november 2011 18:04 schreef betyar het volgende:
[..]Jammer dat dit soort posts niet weg worden gehaald.
Buiten proporties? Totdat een of andere mafkees een van jouw gezinsleden meesleurt, eens kijken of je hufterigheid dan nog goed praat. of totdat jij invalide bent en er achter komt dat een of andere hufter die invalidenparkeerplaats bezet zodat jij met je afgetakelde lichaam wel een paar honderd meter moet lopen.quote:Op zondag 27 november 2011 18:30 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Nee, ik overdrijf expres omdat jij een onzinredenering hanteert.
Boetes kun je niet alsmaar verhogen onder het mom van: "moet je het maar niet doen".
Deze verhogingen brengen de boetes buiten proportie, zoals ook beaamd wordt door de handhavers.
Net alsof de mensen die een boete krijgen, het daarna niet weer doen. Denk het bij de meeste gevallen niet.quote:Op zondag 27 november 2011 19:05 schreef betyar het volgende:
[..]
Buiten proporties? Totdat een of andere mafkees een van jouw gezinsleden meesleurt, eens kijken of je hufterigheid dan nog goed praat. of totdat jij invalide bent en er achter komt dat een of andere hufter die invalidenparkeerplaats bezet zodat jij met je afgetakelde lichaam wel een paar honderd meter moet lopen.
Waar leg je de grens? Zolang men zich niet bewust is van de risico's en gevolgen daarvan kan dat niet hoog genoeg zijn.
Zorgen dat ze niet in de verleiding komen is de beste manier om dat soort idioterie uit te bannen.quote:Op zondag 27 november 2011 19:47 schreef Soit het volgende:
[..]
Net alsof de mensen die een boete krijgen, het daarna niet weer doen. Denk het bij de meeste gevallen niet.
Het bord van de invalide-plek kun je over het hoofd zien. Heel misschien moest je de auto meteen kwijt, veilig en wel, omdat je kind heel snel naar de wc moet van het winkelcentrum.quote:Op zondag 27 november 2011 19:05 schreef betyar het volgende:
[..]
Buiten proporties? Totdat een of andere mafkees een van jouw gezinsleden meesleurt, eens kijken of je hufterigheid dan nog goed praat. of totdat jij invalide bent en er achter komt dat een of andere hufter die invalidenparkeerplaats bezet zodat jij met je afgetakelde lichaam wel een paar honderd meter moet lopen. Waar leg je de grens? Zolang men zich niet bewust is van de risico's en gevolgen daarvan kan dat niet hoog genoeg zijn.
Dat je zo'n bord over het hoofd ziet is je eigen verantwoording, hoeveel het voorkomt doet er natuurlijk niet toe. Een kind mag van mijnheer agent echt wel buiten plassen, geeft hij er toch een bon voor dan krijg je geheid gelijk als je in bezwaar gaat.quote:Op zondag 27 november 2011 20:35 schreef skrn het volgende:
[..]
Het bord van de invalide-plek kun je over het hoofd zien. Heel misschien moest je de auto meteen kwijt, veilig en wel, omdat je kind heel snel naar de wc moet van het winkelcentrum.
Ik heb sowieso niet het idee dat het vaak voorkomt. Invalide-plekken zijn in de regel altijd vrij. Maar goed, misschien hebben gehandicapten andere ervaringen.
Ik zou een andere avatar nemen, de huidige strookt niet helemaal met je meningen.quote:Op zondag 27 november 2011 11:54 schreef betyar het volgende:
Zeuren over de hoogte van boetes. Als men een wet overtreedt die een gevaar vormt voor de omgeving kan de straf niet hoog genoeg zijn. Dat hufterig gedrag moet maar eens flink aangepakt worden.
Sodeju, jij bent scherp en nog eens grappig ook.quote:Op zondag 27 november 2011 22:08 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Ik zou een andere avatar nemen, de huidige strookt niet helemaal met je meningen.
Dat is dan in ieder geval iets waar jij je niet schuldig aan maakt.quote:Op zondag 27 november 2011 22:19 schreef betyar het volgende:
[..]
Sodeju, jij bent scherp en nog eens grappig ook.![]()
Het geeft wel aan dat je redenering een drogredenering is.quote:Op zondag 27 november 2011 18:04 schreef betyar het volgende:
[..]Jammer dat dit soort posts niet weg worden gehaald.
Ik ben dan ook gewoon serieus.quote:Op zondag 27 november 2011 23:41 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Dat is dan in ieder geval iets waar jij je niet schuldig aan maakt.
Wat dat mensen wel twee keer nadenken voordat ze overgaan op hufterig gedrag? Nee hoor, wien niet horen wil moet maar voelen. Om vervolgens met kulposts aan te komen die de boel behoorlijk overdrijven slaat natuurlijk nergens op.quote:Op maandag 28 november 2011 12:55 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het geeft wel aan dat je redenering een drogredenering is.
Hoe hoog wil jij de boetes hebben dan?quote:Op maandag 28 november 2011 13:02 schreef betyar het volgende:
[..]
Wat dat mensen wel twee keer nadenken voordat ze overgaan op hufterig gedrag? Nee hoor, wien niet horen wil moet maar voelen. Om vervolgens met kulposts aan te komen die de boel behoorlijk overdrijven slaat natuurlijk nergens op.
Doet er niet toe wat ik wil maar vooruit:quote:Op maandag 28 november 2011 13:10 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Hoe hoog wil jij de boetes hebben dan?
Mijn schoonmoeder heeft een invalideplek in centrum Den Bosch. Er gaat geen week voorbij dat er niet iemand op haar plek staat. En het gebeurt ook nog wel eens regelmatig dat ze een grote bek krijgt van mensen die op haar invalide-plek staan.quote:Op zondag 27 november 2011 20:35 schreef skrn het volgende:
[..]
Het bord van de invalide-plek kun je over het hoofd zien. Heel misschien moest je de auto meteen kwijt, veilig en wel, omdat je kind heel snel naar de wc moet van het winkelcentrum.
Ik heb sowieso niet het idee dat het vaak voorkomt. Invalide-plekken zijn in de regel altijd vrij. Maar goed, misschien hebben gehandicapten andere ervaringen.
klopt! helemaal mee eensquote:Op zondag 27 november 2011 11:50 schreef Re het volgende:
het is alleen absurd dat je voor een winkeldiefstal 180 euro kwijt bent, dat staat niet in verhouding
Nee, niet alle boetes. Wel veel. Mensen moeten het natuurlijk wel financieel "voelen".quote:Op maandag 28 november 2011 16:31 schreef Blik het volgende:
[..]
laten we alle boetes gewoon verdubbelen...
Veel mensen voelen een paar tientjes al.quote:Op maandag 28 november 2011 19:25 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, niet alle boetes. Wel veel. Mensen moeten het natuurlijk wel financieel "voelen".
Die zullen het dan ook laten. Nu het gros nog.quote:Op maandag 28 november 2011 19:25 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Veel mensen voelen een paar tientjes al.
Maar als je teveel naar voren kijkt en te weinig naar je teller kijkt dan rijd je misschien al te hard, het kan snel gaan. Als de maximumsnelheden in dit land nog enigsinds realistisch bleven, maar in dit land moet je verdomme het langzaamste rijden in heel Europa, en het wordt hier alleen nog maar erger. Ik heb geen zin om een complete sufkut te worden.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:38 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Als je nu gewoon niet naar die teller kijkt maar naar voren, naar het verkeer en zulks, dan zie je die diender achter een boom ook gewoon van te voren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |