Ik ben dan ook geen voorstander van zwaarder straffen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:50 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Ken je de nisdaadcijfers een beetje? Verhogen van straffen helpt niks. Niet op moord, niet op vandalisme, niet op te hard rijden en ook niet voor winkeldiefstal. Daarmee kan je stellen dat het dus niks uitmaakt welke verhoging je op welke overtreding toepast. Maar dat is niet mijn punt. Het is namelijk zo dat boetes voor de staatskas zijn, het is verdorie onderdeel van de begroting, dus niet veilligheid maar gewoon melken, dat is het.
De eerste alinea is natuurlijk wel het toppunt van het oproepen van reacties, maar in de tweede alinea geeft hij toch toe dat het helemaal geen zin heeft om de boetes dusdanig te verhogen als er meer geld moet worden binnen gehaald.quote:'Pakkans belangrijker dan boetes'
HILVERSUM - „De pakkans is voor mij belangrijker dan verhoging van de boetes”, zegt voormalig verkeersofficier Koos Spee. „Het werkt veel beter om het rijbewijs af te pakken. Eventueel zou de auto in beslag moeten worden genomen.”
„Het leidt beslist niet tot een hogere opbrengst van de boetes”, zegt Spee verder in EenVandaag. „Het is net als in de economie. Je kunt beter veel producten verkopen voor een lagere prijs, dan slechts een paar voor een hogere.”
Vanaf 1 januari worden overtredingen beboet met forse geldbedragen. Onnodig toeteren gaat van 180 euro nu naar 350 euro volgend jaar. Wie een voetganger op een zebrapad geen voorrang heeft moet 340 euro neertellen.
Voor een wat? Rijd je een VW Golf? Dan kan je er niks aan doen. Voor treuzelen die ik het ook wel eens. Maar wel pas na een paar seconden.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat rijden met lekke uitlaat, hoe lek moet een uitlaat zijn om een boete te krijgen, als je niet teveel herrie maakt is het oke toch? Heb de mijn net weer geductaped.
Claxonneren , 350 euro is echt flauwekul, ik toeter altijd als ik een lekker wijffie zie, of als ze te lang reuzelen voor het stoplicht, is dat onnodig of niet???
Die man is gewoon de weg kwijt. Spreekt zichzelf altijd tegen en is echt ver doorgeschoten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:17 schreef ArnosL het volgende:
Zie je een kop van een artikel over de boetes op de website van de telegraaf met een reactie van Koos Spee. Aan de kop te zien zou je denken dat zélfs hij het een keer genoeg zou vinden.
[ afbeelding ]
Open je het artikel en zie je het volgende:
[..]
De eerste alinea is natuurlijk wel het toppunt van het oproepen van reacties, maar in de tweede alinea geeft hij toch toe dat het helemaal geen zin heeft om de boetes dusdanig te verhogen als er meer geld moet worden binnen gehaald.
Eigenlijk vertelt ie dus gewoon dat het nu echt afschrikwekkend wordt om de overtredingen te begaan.
Jij zegt dus: "vorig jaar en dit jaar zijn er minder boetes geweest". Of lees ik dat dan verkeerd?quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:59 schreef kawotski het volgende:
Aan de regels houden, schatkist loopt inkomsten mis, ergo boetes omhoog.
Want agenten op straat bepalen het beleid??quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:04 schreef Mint_Clansell het volgende:
Ik verwacht fors meer geweld tegen de verkeershomo's in het blauw dankzij dit nieuwe boetebeleid.
Nee, maar zij zijn wel degene die de klappen gaan opvangen wanneer automobilisten een dikke vette prent krijgen toegestopt door de dienstdoende diender. Denk effe na joh.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:06 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Want agenten op straat bepalen het beleid??
De toenemende agressie in het verkeer kun je inderdaad op het conto schrijven van de scheefgegroeide regelgeving.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:07 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Dit soort absurde bedragen leiden alleen maar tot agressie.
Als je nu gewoon niet naar die teller kijkt maar naar voren, naar het verkeer en zulks, dan zie je die diender achter een boom ook gewoon van te voren.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:35 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
De toenemende agressie in het verkeer kun je inderdaad op het conto schrijven van de scheefgegroeide regelgeving.
Wegen waar je maar 50 mag terwijl 70 al te langzaam aanvoelt, het constant op je teller moeten kijken of je niet per toeval even te hard rijd, omdat er achter elke boom een flitsagent kan staan, en nu weer het zwaard van Damocles in de vorm van nog hogere boetes in je nek.
Op een gegeven moment flippen er mensen door dat soort dwangmatig opgelegde beperkingen.
Ongetwijfeld, maar is vaak ook een bepaald type volk. Mensen die een beetje kunnen nadenken zullen ook wel inzien dat het a, niks helpt en b, dat agenten op straat niet het beleid bepalen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:21 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Nee, maar zij zijn wel degene die de klappen gaan opvangen wanneer automobilisten een dikke vette prent krijgen toegestopt door de dienstdoende diender. Denk effe na joh.
Tja, en waar ligt dan de grens?quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:41 schreef MouzurX het volgende:
Is het eigenlijk niet beter dat de politie nu échte wegmisbruikers flink kunnen straffen, maar ze bij twijfelgevallen dan eerder het bij een waarschuwing laten?
Dit is dus het hele punt. De verhoudingen zijn zoek. Afgezien van geneuzel als : "als je, je aan de regels houd is er niks aan de hand". Want daar gaat het niet om. Er is niemand die zó rijd dat hij nooit een boete krijgt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:01 schreef vigier het volgende:
Ik rekende het net even terug naar ouderwetsche houten guldens... ¤ 350 = ƒ 771,30....
Ergens net voordat de euro kwam kreeg ik een schikkingsvoorstel van ƒ 900 omdat ik (bleek uiteindelijk een gare auto te zijn die ik van de leasemij had meegekregen) met 80km/u achterop een auto met gezin klapte. 2 daarvan moesten naar het ziekenhuis, beide auto's total loss, uiteindelijk met personen niets aan de hand gelukkig.
Dat was echt een behoorlijk heftig ongeluk, ƒ 900 staat dan in verhouding met de overtreding. Dus het onnodig claxonneren (en wie bepaalt wanneer het wel nodig is) is bijna even duur als het gevaar dat ik destijds heb veroorzaakt?
P.S. Natuurlijk is de ƒ 900 van toen niet meer 1-op-1 om te rekenen naar nu. Met indexering zou deze op ongeveer ƒ 1100 uit komen...
De boete voor een ondeugdelijke claxon bedraagt nu ¤ 70,-. Dus je kunt daar 5x voor gepakt worden, ben je even duur uit!quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:57 schreef GizartFRL het volgende:
Wat is de boete voor een nietwerkende claxon?
Als dat niet te duur is, dan overweeg ik om uit voorzorg dat ding maar uit mijn auto te laten.
Dat lees jij goed en volgens menige nieuwjaarstoespraak van de politiechef wordt dat bevestigdquote:Op vrijdag 25 november 2011 21:05 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Jij zegt dus: "vorig jaar en dit jaar zijn er minder boetes geweest". Of lees ik dat dan verkeerd?
Dat zou hem nu 2 boetes van 180 gaan kosten...quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:06 schreef blup het volgende:
Echt bizar dat door rood knallen goedkoper is als dan toeteren..
Vanmiddag weer een mocro naast me bij het stoplicht, komt via ander voorsorteervak iedereen voorbij, tuft lekker door rood door. Dat is pas hufterig, dat mag naar 300 euro.
Niet aanwezig is dus niet ondeugdelijk.quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:06 schreef vigier het volgende:
[..]
De boete voor een ondeugdelijke claxon bedraagt nu ¤ 70,-. Dus je kunt daar 5x voor gepakt worden, ben je even duur uit!
http://www.om.nl/onderwer(...)99,10465,3115#keuzes
Het kan nooit een daling zijn van tientallen procenten. We praten misschien over een verschil van enkele procenten, variabelen die misschien niet te beïnvloeden zijn. Er zijn namelijk genoeg lezingen, statistieken en ander materiaal die tegenspreken dat verhoging van straffen helpt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:07 schreef kawotski het volgende:
[..]
Dat lees jij goed en volgens menige nieuwjaarstoespraak van de politiechef wordt dat bevestigd
Geen claxon is niet hetzelfde als een ondeugelijkequote:Op vrijdag 25 november 2011 22:06 schreef vigier het volgende:
[..]
De boete voor een ondeugdelijke claxon bedraagt nu ¤ 70,-. Dus je kunt daar 5x voor gepakt worden, ben je even duur uit!
http://www.om.nl/onderwer(...)99,10465,3115#keuzes
Ik zie briljante mogelijkhedenquote:Op vrijdag 25 november 2011 16:02 schreef woozi het volgende:
Welnee, b.v. 350 euro boete als je 'onnodig' claxonneerd ..
stel je ziet iemand lopen, tuut, *zwaai*. Ja meneer dat wordt dan 350 euro.
wtf
Hou je aan de regels, geen bekeuringen, en als je het niet kan betalen .. jammer .. troll mode:) Ik heb een apparte boekhouding voor de mijne LOLquote:Op zaterdag 26 november 2011 12:46 schreef Guus Muisarm het volgende:
[..]
Ik zie briljante mogelijkheden
Om de staatskas te spekken bij elke truckrun wat agenten neerzetten, die mongooltjes hebben toch een uitkering waar we die 350 euro vanaf kunnen trekken (of een veelfout eigenlijk, maar dan doe we dat gewoon per maand natuurlijk, laat maar lekker aan die toeter hangen)
En ik ga met m'n rugzak waar ik een batterij en toeter inheb bij het stoplicht wat toeterenen dan op een afstandje de agenten bekijken die de auto's aanhouden
Iemand meer idee-en?
Onnodig toeteren is onnodig toeteren. Ik schrik me wezenloos als zo'n figuur lekker gaat toeteren om de aandacht te trekken van een bekende op straat. Ik ben niet voor een boete van 350 euro maar ik vind dat veel meer automobilisten rekening mogen houden met het feit dat getoeter ook schrikreacties kan veroorzaken.quote:Die van onnodig claxonneren vind ik een beetje overdreven persoonlijk. Hoe vaak zie je niet dat mensen toeteren naar bekenden of naar bezoek waar ze vertrekken. Wil je die dan ook allemaal een boete geven van ¤350+¤6 administratiekosten?
Heilig boontjequote:Op vrijdag 25 november 2011 16:01 schreef Bankpasje het volgende:
[..]
Ja en als jij je gewoon aan de regels houdt hoef je je nergens druk om te maken
Goed plan. Als iedereen zich aan de regels houdt dan heb je ook geen enkel ongeluk meer. Daarom ook minder files. Top.quote:Op zondag 27 november 2011 10:06 schreef PalmRoyale het volgende:
Als autorijdend NL nou echt wil laten weten hou het over deze verhogingen denkt dan moet iedere automobilist in NL gewoon 2-3 maanden lang geen enkele overtreding begaan. Moet je ze dan eens horen huilen in Den Haag. Het leuke is ook dat ze daar niks tegen kunnen doen. Andere lasten verhogen omdat mensen zich aan de wet houden gaat niet want dan geven ze toe dat het helemaal niet om de veiligheid gaat en de auto gewoon een melkkoe is.
Kan je mij het verschil uitleggen?quote:Op zondag 27 november 2011 09:43 schreef 1299 het volgende:
Wat zitten jullie nu te blaten over 340 euro voor onnodig toeteren?
Onnodig toeteren wordt 85 euro, onnodig geluidsoverlast veroorzaken: 340 euro.
en nu maar hopen dat Turkije geen EK/WK haalt.quote:Op zondag 27 november 2011 09:43 schreef 1299 het volgende:
Wat zitten jullie nu te blaten over 340 euro voor onnodig toeteren?
Onnodig toeteren wordt 85 euro, onnodig geluidsoverlast veroorzaken: 340 euro.
Kunnen we eens ophouden met die drogredenaties in dit topic. Het gaat er om of de boetes in verhouding zijn.quote:Op zondag 27 november 2011 09:32 schreef manny het volgende:
If you cant pay the bill, dont toeter wanneer je wil.
Nee hoor, je ziet het verkeerd:quote:Op zondag 27 november 2011 11:50 schreef Re het volgende:
agenten hebben toch al aangegeven veel minder bekeuringen uit te schrijven en het voornamelijk bij waarschuwingen te houden, maar voor mij mogen idd de echt hufterige overtredingen zwaarder gestraft worden, alleen wat ik hufterig vind vindt een aander normaal
het is alleen absurd dat je voor een winkeldiefstal 180 euro kwijt bent, dat staat niet in verhouding
Die Opstelten is echt compleet de weg kwijt.quote:Agenten zouden vanwege het hoge bedrag huiverig worden om nog bonnen uit te schrijven, maar Opstelten noemde dat vrijdag onzin. "Politiemensen vinden het juist prettig dat zij boetes kunnen uitdelen voor gedrag dat overduidelijk bestraft moet worden."
Laten we de boetes dan maar gelijk ¤100.000 maken. Of gewoon de doodstraf op door rood licht rijden.quote:Op zondag 27 november 2011 11:54 schreef betyar het volgende:
Zeuren over de hoogte van boetes. Als men een wet overtreedt die een gevaar vormt voor de omgeving kan de straf niet hoog genoeg zijn. Dat hufterig gedrag moet maar eens flink aangepakt worden.
Kwestie van de maximalisatie uitrekenen: de opbrengsten van hogere boetes tegenover het minder vaak uitschrijven ervan, hetzij door schaamte van de politieagenten, hetzij door gedragsverandering van verkeersdeelnemers: dat men nu wel uitkijkt om niet te toeteren met als gevolg dat het onder de streep minder oplevert dan voordat ze de verhoging door gingen voeren.quote:Op zondag 27 november 2011 16:43 schreef schaal_9 het volgende:
De overheid calculeert nu eenmaal een bepaald bedrag aan kosten en opbrengsten in, en dat geldt ook voor de verkeersboetes. Het zou me niets verbazen dat deze maatregelen uit de Heroverwegingen komen en zijn doorgerekend met gedragseffect en al.
quote:Op zondag 27 november 2011 17:05 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Laten we de boetes dan maar gelijk ¤100.000 maken. Of gewoon de doodstraf op door rood licht rijden.
Nee, ik overdrijf expres omdat jij een onzinredenering hanteert.quote:Op zondag 27 november 2011 18:04 schreef betyar het volgende:
[..]Jammer dat dit soort posts niet weg worden gehaald.
Buiten proporties? Totdat een of andere mafkees een van jouw gezinsleden meesleurt, eens kijken of je hufterigheid dan nog goed praat. of totdat jij invalide bent en er achter komt dat een of andere hufter die invalidenparkeerplaats bezet zodat jij met je afgetakelde lichaam wel een paar honderd meter moet lopen.quote:Op zondag 27 november 2011 18:30 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Nee, ik overdrijf expres omdat jij een onzinredenering hanteert.
Boetes kun je niet alsmaar verhogen onder het mom van: "moet je het maar niet doen".
Deze verhogingen brengen de boetes buiten proportie, zoals ook beaamd wordt door de handhavers.
Net alsof de mensen die een boete krijgen, het daarna niet weer doen. Denk het bij de meeste gevallen niet.quote:Op zondag 27 november 2011 19:05 schreef betyar het volgende:
[..]
Buiten proporties? Totdat een of andere mafkees een van jouw gezinsleden meesleurt, eens kijken of je hufterigheid dan nog goed praat. of totdat jij invalide bent en er achter komt dat een of andere hufter die invalidenparkeerplaats bezet zodat jij met je afgetakelde lichaam wel een paar honderd meter moet lopen.
Waar leg je de grens? Zolang men zich niet bewust is van de risico's en gevolgen daarvan kan dat niet hoog genoeg zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |