Ik ben dan ook geen voorstander van zwaarder straffen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:50 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Ken je de nisdaadcijfers een beetje? Verhogen van straffen helpt niks. Niet op moord, niet op vandalisme, niet op te hard rijden en ook niet voor winkeldiefstal. Daarmee kan je stellen dat het dus niks uitmaakt welke verhoging je op welke overtreding toepast. Maar dat is niet mijn punt. Het is namelijk zo dat boetes voor de staatskas zijn, het is verdorie onderdeel van de begroting, dus niet veilligheid maar gewoon melken, dat is het.
De eerste alinea is natuurlijk wel het toppunt van het oproepen van reacties, maar in de tweede alinea geeft hij toch toe dat het helemaal geen zin heeft om de boetes dusdanig te verhogen als er meer geld moet worden binnen gehaald.quote:'Pakkans belangrijker dan boetes'
HILVERSUM - „De pakkans is voor mij belangrijker dan verhoging van de boetes”, zegt voormalig verkeersofficier Koos Spee. „Het werkt veel beter om het rijbewijs af te pakken. Eventueel zou de auto in beslag moeten worden genomen.”
„Het leidt beslist niet tot een hogere opbrengst van de boetes”, zegt Spee verder in EenVandaag. „Het is net als in de economie. Je kunt beter veel producten verkopen voor een lagere prijs, dan slechts een paar voor een hogere.”
Vanaf 1 januari worden overtredingen beboet met forse geldbedragen. Onnodig toeteren gaat van 180 euro nu naar 350 euro volgend jaar. Wie een voetganger op een zebrapad geen voorrang heeft moet 340 euro neertellen.
Voor een wat? Rijd je een VW Golf? Dan kan je er niks aan doen. Voor treuzelen die ik het ook wel eens. Maar wel pas na een paar seconden.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat rijden met lekke uitlaat, hoe lek moet een uitlaat zijn om een boete te krijgen, als je niet teveel herrie maakt is het oke toch? Heb de mijn net weer geductaped.
Claxonneren , 350 euro is echt flauwekul, ik toeter altijd als ik een lekker wijffie zie, of als ze te lang reuzelen voor het stoplicht, is dat onnodig of niet???
Die man is gewoon de weg kwijt. Spreekt zichzelf altijd tegen en is echt ver doorgeschoten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:17 schreef ArnosL het volgende:
Zie je een kop van een artikel over de boetes op de website van de telegraaf met een reactie van Koos Spee. Aan de kop te zien zou je denken dat zélfs hij het een keer genoeg zou vinden.
[ afbeelding ]
Open je het artikel en zie je het volgende:
[..]
De eerste alinea is natuurlijk wel het toppunt van het oproepen van reacties, maar in de tweede alinea geeft hij toch toe dat het helemaal geen zin heeft om de boetes dusdanig te verhogen als er meer geld moet worden binnen gehaald.
Eigenlijk vertelt ie dus gewoon dat het nu echt afschrikwekkend wordt om de overtredingen te begaan.
Jij zegt dus: "vorig jaar en dit jaar zijn er minder boetes geweest". Of lees ik dat dan verkeerd?quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:59 schreef kawotski het volgende:
Aan de regels houden, schatkist loopt inkomsten mis, ergo boetes omhoog.
Want agenten op straat bepalen het beleid??quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:04 schreef Mint_Clansell het volgende:
Ik verwacht fors meer geweld tegen de verkeershomo's in het blauw dankzij dit nieuwe boetebeleid.
Nee, maar zij zijn wel degene die de klappen gaan opvangen wanneer automobilisten een dikke vette prent krijgen toegestopt door de dienstdoende diender. Denk effe na joh.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:06 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Want agenten op straat bepalen het beleid??
De toenemende agressie in het verkeer kun je inderdaad op het conto schrijven van de scheefgegroeide regelgeving.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:07 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Dit soort absurde bedragen leiden alleen maar tot agressie.
Als je nu gewoon niet naar die teller kijkt maar naar voren, naar het verkeer en zulks, dan zie je die diender achter een boom ook gewoon van te voren.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:35 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
De toenemende agressie in het verkeer kun je inderdaad op het conto schrijven van de scheefgegroeide regelgeving.
Wegen waar je maar 50 mag terwijl 70 al te langzaam aanvoelt, het constant op je teller moeten kijken of je niet per toeval even te hard rijd, omdat er achter elke boom een flitsagent kan staan, en nu weer het zwaard van Damocles in de vorm van nog hogere boetes in je nek.
Op een gegeven moment flippen er mensen door dat soort dwangmatig opgelegde beperkingen.
Ongetwijfeld, maar is vaak ook een bepaald type volk. Mensen die een beetje kunnen nadenken zullen ook wel inzien dat het a, niks helpt en b, dat agenten op straat niet het beleid bepalen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:21 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Nee, maar zij zijn wel degene die de klappen gaan opvangen wanneer automobilisten een dikke vette prent krijgen toegestopt door de dienstdoende diender. Denk effe na joh.
Tja, en waar ligt dan de grens?quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:41 schreef MouzurX het volgende:
Is het eigenlijk niet beter dat de politie nu échte wegmisbruikers flink kunnen straffen, maar ze bij twijfelgevallen dan eerder het bij een waarschuwing laten?
Dit is dus het hele punt. De verhoudingen zijn zoek. Afgezien van geneuzel als : "als je, je aan de regels houd is er niks aan de hand". Want daar gaat het niet om. Er is niemand die zó rijd dat hij nooit een boete krijgt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:01 schreef vigier het volgende:
Ik rekende het net even terug naar ouderwetsche houten guldens... ¤ 350 = ƒ 771,30....
Ergens net voordat de euro kwam kreeg ik een schikkingsvoorstel van ƒ 900 omdat ik (bleek uiteindelijk een gare auto te zijn die ik van de leasemij had meegekregen) met 80km/u achterop een auto met gezin klapte. 2 daarvan moesten naar het ziekenhuis, beide auto's total loss, uiteindelijk met personen niets aan de hand gelukkig.
Dat was echt een behoorlijk heftig ongeluk, ƒ 900 staat dan in verhouding met de overtreding. Dus het onnodig claxonneren (en wie bepaalt wanneer het wel nodig is) is bijna even duur als het gevaar dat ik destijds heb veroorzaakt?
P.S. Natuurlijk is de ƒ 900 van toen niet meer 1-op-1 om te rekenen naar nu. Met indexering zou deze op ongeveer ƒ 1100 uit komen...
De boete voor een ondeugdelijke claxon bedraagt nu ¤ 70,-. Dus je kunt daar 5x voor gepakt worden, ben je even duur uit!quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:57 schreef GizartFRL het volgende:
Wat is de boete voor een nietwerkende claxon?
Als dat niet te duur is, dan overweeg ik om uit voorzorg dat ding maar uit mijn auto te laten.
Dat lees jij goed en volgens menige nieuwjaarstoespraak van de politiechef wordt dat bevestigdquote:Op vrijdag 25 november 2011 21:05 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Jij zegt dus: "vorig jaar en dit jaar zijn er minder boetes geweest". Of lees ik dat dan verkeerd?
Dat zou hem nu 2 boetes van 180 gaan kosten...quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:06 schreef blup het volgende:
Echt bizar dat door rood knallen goedkoper is als dan toeteren..
Vanmiddag weer een mocro naast me bij het stoplicht, komt via ander voorsorteervak iedereen voorbij, tuft lekker door rood door. Dat is pas hufterig, dat mag naar 300 euro.
Niet aanwezig is dus niet ondeugdelijk.quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:06 schreef vigier het volgende:
[..]
De boete voor een ondeugdelijke claxon bedraagt nu ¤ 70,-. Dus je kunt daar 5x voor gepakt worden, ben je even duur uit!
http://www.om.nl/onderwer(...)99,10465,3115#keuzes
Het kan nooit een daling zijn van tientallen procenten. We praten misschien over een verschil van enkele procenten, variabelen die misschien niet te beïnvloeden zijn. Er zijn namelijk genoeg lezingen, statistieken en ander materiaal die tegenspreken dat verhoging van straffen helpt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 22:07 schreef kawotski het volgende:
[..]
Dat lees jij goed en volgens menige nieuwjaarstoespraak van de politiechef wordt dat bevestigd
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |