Wat heeft vakantiegeld, 13e maand, reiskosten of whatever hier mee te maken? Niks dus.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:39 schreef error_404 het volgende:
Ach, ze krijgen vaak ook vakantiegeld, 13e maand, reiskostenvergoeding, of whatever. Ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen als je alles tegen elkaar wegstreept.
Maar dit is Nederland, we hoeven dus niets tegen elkaar weg te strepen. Al die andere zaken zijn wettelijk of CAO-technisch geregeld.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:39 schreef error_404 het volgende:
Ach, ze krijgen vaak ook vakantiegeld, 13e maand, reiskostenvergoeding, of whatever. Ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen als je alles tegen elkaar wegstreept.
Ja, en dat krijgen mensen die gewoon de werkelijke werkijden betaald krijgen niet zeker? Wat is dat nou voor een onzinredenering? Sterker nog, kwartier onbetaald, is ook geen vakantiegeld over dat kwartier. Zo wordt je dus juis extra genaaid, jouw redenering volgend.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:39 schreef error_404 het volgende:
Dan snap je niet wat ik bedoel...quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:
Omdat veel collega's van je dochter net 1 minuut voor aanvang binnen komen rennen, etc etc. Ik heb die ommeslag in werk-ethiek meegemaakt grofweg ~15 jaar geleden als vakkenvuller bij de AH. Toen moest men op een gegeven moment dit soort dingen af gaan dwingen met officiële waarschuwingen etc etc, omdat mensen gewoon consequent (net) te laat binnen kwamen druppelen.
Prima, maar dan betaal je 5 minuten extra. Kassa opstarten etc is namelijk gewoon onderdeel van het werk.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:
Omdat veel collega's van je dochter net 1 minuut voor aanvang binnen komen rennen, etc etc. Ik heb die ommeslag in werk-ethiek meegemaakt grofweg ~15 jaar geleden als vakkenvuller bij de AH. Toen moest men op een gegeven moment dit soort dingen af gaan dwingen met officiële waarschuwingen etc etc, omdat mensen gewoon consequent (net) te laat binnen kwamen druppelen.
Als je 1 minuut van te voren het pand betreedt, en "op je werk bent", kan je als caissière/vakkenvuller niet op tijd daadwerkelijk aan het werk zijn, en met de huidige prijzenoorlog telt elke minuut voor AH.
Is allemaal werk. Als mijn werkgever van mening is dat ik te vaak "even lekker de tijd neem" voor installeren of opruimen dan zijn daar andere oplossingen voor (gesprek/officiële waarschuwing/ontslag)quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:45 schreef kwiwi het volgende:
installeren in de tijd van de werkgever. En datzelfde geldt voor het opruimen aan het einde van de werkdag.
Daar wordt ook wel misbruik van gemaakt ja, voor je het weet zijn die 15 minuten 20+ geworden. Dat gebeurde in mijn vakkenvultijd ook op een gegeven moment.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:48 schreef roberthoman het volgende:
[..]
Is allemaal werk. Als mijn werkgever van mening is dat ik te vaak "even lekker de tijd neem" voor installeren of opruimen dan zijn daar andere oplossingen voor (gesprek/officiële waarschuwing/ontslag)
Ik begon dit topic met '15 minuten eerder beginnen' in gedachten. Was even vergeten dat het opruimen na de werkzaamheden net zo'n issue is. Wat mij betreft geldt hiervoor exact hetzelfde.
Je werkte een uur gratis elke dag?!? Waarom?quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:49 schreef Biancavia het volgende:
Eigenlijk is het raar, maar ja, ik deed het 15 jaar geleden ook bij de Gamma. Voor werktijd de kassa tellen en na werktijd ook weer. Soms op een drukke zaterdag waren we pas om 17.45 uur klaar, maar betaald werd er maar tot 17 uur.
Ja, waarom? We klaagden er ook wel over, maar er werd gewoon niets mee gedaan.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:53 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Je werkte een uur gratis elke dag?!? Waarom?
Ik heb ooit een bijbaan bij de pomp gehad, moest ik in mijn eentje openen in 6u. Mooi niet dat ik dan om 10 voor 6 al de emmers buiten stond te zetten.. dan moeten ze gewoon een kwartier voor opening mijn dienst laten beginnen en betalen.
Laat me raden, jij bent tegenwoordig franchiser?quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:53 schreef Kumerian het volgende:
(...) Als je baas je inhuurt om van 8:00 tot 17:00 achter de kassa te zitten dan moet je ook zorgen dat je om 8:00 die kassa aan kunt zetten. Als jij van 8:00 tot 17:00 telefonisch klanten te woord staat moet je ook gewoon zorgen dat als er om 8:00 iemand belt, je klaar zit om zijn vragen te beantwoorden.(...)
Nope, ik ben projectmanager. En als ik 's ochtends om 8 uur een projectmeeting heb dan hoeft er ook niemand om 8 uur binnen te lopen met het bericht dat ie nog even koffie moet halen of z'n papieren uitprinten.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:56 schreef roberthoman het volgende:
Laat me raden, jij bent tegenwoordig franchiser?
Nee, maar jij hebt er wel voor gezorgd dat om 8 uur degene die binnenloopt gelijk kan beginnen. Niet dat deze persoon eerst alle papieren voor een meting uit moest printen, een laptop moest zoeken om een presentatie te geven ed. Dus een werkgever zou moeten zorgen dat je daadwerkelijk zou moeten kunnen beginnen met werken op het tijdstip van betaling. Dat je van te voren koffie wil is prima, dan kom je eerder. Maar om eerder te komen om ervoor te zorgen dat je zelf aan het werk kan klopt in mijn ogen ook niet.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:01 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Nope, ik ben projectmanager. En als ik 's ochtends om 8 uur een projectmeeting heb dan hoeft er ook niemand om 8 uur binnen te lopen met het bericht dat ie nog even koffie moet halen of z'n papieren uitprinten.
Ik heb meer dan tien jaar in een winkel gewerkt, en gelukkig heeft mijn baas er nooit moeilijk over gedaan dat werkzaamheden voor zijn zaak (zijn geld tellen, zijn zaak aanvegen, zijn pand afsluiten) ook gewoon door hem betaald werden.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:53 schreef Kumerian het volgende:
..
Mijn eerste baan was als verkoper op de computerafdeling van een electronica zaak. Wij vonden het allemaal de normaalste zaak van de wereld om 15 minuten eerder aanwezig te zijn om de zaak te vegen, computers aan te zetten, kassa te vullen. En om 30 minuten na sluitingstijd te blijven om geld te tellen, voorraad te bezien, af te sluiten. Daar werd *nooit* moeilijk over gedaan
...
Ja, dat soort geneuzel ook. Ik heb wel eens gehad dat ik om 13:02 terug kwam van lunchpauze in plaats van 13:00 omdat ik toevallig net gebeld werd over iets belangrijks toen ik de lift uit kwam. Kreeg ik daar commentaar op maar dat stopte toen ik zei dat ik wel tot 17:32 door zou werken. Ook al eens zoiets meegemaakt en gezegd dat als ze daar zo moeilijk over gingen doen ik voortaan ook stipt op tijd naar huis zou gaan in plaats van regelmatig een kwartiertje te blijven.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:03 schreef fruityloop het volgende:
Het is een kwestie van geven en nemen in mijn ogen, mensen die te laat komen, zich niet volgens afspraken ziekmelden of verlof aanvragen, etc, zijn ook zwaar klote voor de werkgevers in kwestie. Ik probeerde altijd mijn eigen straatje éérst schoon te vegen, dus op tijd komen, verlof netjes op tijd aanvragen etc etc, en dan wordt ook niet je kop er af gehakt als er iets van zegt als een wannabee SM-er vers van het VMBO bedenkt dat hij met een stopwatch je pauze's moet gaat timen, en je 30 minuten wil gaan laten spiegelen.
60 uur per jaar gratis aan het werk zijnquote:Op dinsdag 22 november 2011 12:43 schreef error_404 het volgende:
Dat krijg je ook zonder ervoor te werken, dus als je kijkt wat die 60 uur per jaar je zou kosten en kijkt naar wat je krijgt naast de uren die je werkt, denk ik dat je op een bedrag komt waar je niet over moet zeiken, maar lekker in ontvangst moet nemen.
Dat heeft het ermee te maken
En wie is "De Werkgever" dan? Verwacht jij dat de bedrijfsleider van een winkel zorgt dat alle voorbereiding én afsluiting van die winkel verzorgd wordt?quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:05 schreef peasant het volgende:
Nee, maar jij hebt er wel voor gezorgd dat om 8 uur degene die binnenloopt gelijk kan beginnen. Niet dat deze persoon eerst alle papieren voor een meting uit moest printen, een laptop moest zoeken om een presentatie te geven ed. Dus een werkgever zou moeten zorgen dat je daadwerkelijk zou moeten kunnen beginnen met werken op het tijdstip van betaling. Dat je van te voren koffie wil is prima, dan kom je eerder. Maar om eerder te komen om ervoor te zorgen dat je zelf aan het werk kan klopt in mijn ogen ook niet.
(in dit geval plaats ik jou als projectmanager gelijk aan een werkgever, ik weet dat dat niet geheel correct is, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel).
Het is heel eenvoudig: Je baas kan maar zoveel salaris betalen voordat het niet meer rendabel is. Het enige verschil tussen 9 uur betaald werk of 9 uur werken waarvan 8 betaald is het uurloon.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:08 schreef drijfhout het volgende:
Ik heb meer dan tien jaar in een winkel gewerkt, en gelukkig heeft mijn baas er nooit moeilijk over gedaan dat werkzaamheden voor zijn zaak (zijn geld tellen, zijn zaak aanvegen, zijn pand afsluiten) ook gewoon door hem betaald werden.
Jas uit, koffie nemen, en vanaf dat moment aan de slag voor de baas. En betaald worden voor wat je voor die baas doet, en niet voor jezelf, dat is toch volkomen normaal? Jij werkte dus 9 uur voor je baas en kreeg er 8 betaald, ik kan onmogelijk zien wat daar logisch of rechtvaardig aan is.
Wij hadden ook zo'n type... Ik ben in mijn 8 jaar durende vakkenvulcarrière welgeteld 1x te laat gekomen, omdat die vmbo chef van KW me niet wat later wilde laten beginnen op zaterdag, en ik dus 06.30 er moest staan, in plaats van 9 uur zoals ik als compromis had voorgesteld. (ik stond altijd op de emballage op zaterdag, dus 9 uur beginnen kon best). Hij belde om 06.33, mijn vader nam op, en die gooide de hoorn er weer op.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:11 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja, dat soort geneuzel ook. Ik heb wel eens gehad dat ik om 13:02 terug kwam van lunchpauze in plaats van 13:00 omdat ik toevallig net gebeld werd over iets belangrijks toen ik de lift uit kwam. Kreeg ik daar commentaar op maar dat stopte toen ik zei dat ik wel tot 17:32 door zou werken. Ook al eens zoiets meegemaakt en gezegd dat als ze daar zo moeilijk over gingen doen ik voortaan ook stipt op tijd naar huis zou gaan in plaats van regelmatig een kwartiertje te blijven.
Dat kan de werkgever heel simpel afvangen door er een 8 en een half uur werkdag van te maken. Waarom zou je in godsnaam onbetaald werkzaamheden gaan uitvoeren? Omdat de "baas" anders falliet gaat?quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:18 schreef Kumerian het volgende:
Het is heel eenvoudig: Je baas kan maar zoveel salaris betalen voordat het niet meer rendabel is. Het enige verschil tussen 9 uur betaald werk of 9 uur werken waarvan 8 betaald is het uurloon.
Het grote verschil is dat ik die winkel niet zie als "Zijn winkel, zijn pand, zijn zaak". Ik zie het als MIJN taak om te zorgen dat IK MIJN werk kan doen zodat ik aan het eind van de maand kan zeggen dat IK mijn best heb gedaan om te zorgen dat IK morgen nogsteeds een baan heb.
Mischien moeten er wat vaker mensen op straat komen te staan vanwege faillissement voordat duidelijk is dat het geen "us vs. them".
Eigenlijk verwacht ik wel dat een werkgever ervoor zorgt dat ik aan het werk zou kunnen. Hoe dat is nu dus de vraag. Of hij zorgt dat iemand het voor mij zou klaar zetten. Of hij betaald mij het te doen. Dus het hoeft helemaal geen bedrijfsleider te zijn die het doet, maar om te verwachten dat iemand dat in zijn eigen tijd doet vind ik krom.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:18 schreef Kumerian het volgende:
[..]
En wie is "De Werkgever" dan? Verwacht jij dat de bedrijfsleider van een winkel zorgt dat alle voorbereiding én afsluiting van die winkel verzorgd wordt?
Ik ben zeker niet gelijk aan een werkgever. Ik héb zelf een werkgever. En daarom zorg ik dat om 8 uur die vergadering kan beginnen. En ja, dan heb ík om 8 uur die laptop met beamer geregeld, heb ík gezorgd dat alle papieren uitgeprint zijn.
"De Werkgever" bestaat niet. Er is geen abstracte entiteit die kan zorgen dat alles voorbereid is. Het zijn altijd mensen die dat moeten doen.
[..]
Het is heel eenvoudig: Je baas kan maar zoveel salaris betalen voordat het niet meer rendabel is. Het enige verschil tussen 9 uur betaald werk of 9 uur werken waarvan 8 betaald is het uurloon.
Het grote verschil is dat ik die winkel niet zie als "Zijn winkel, zijn pand, zijn zaak". Ik zie het als MIJN taak om te zorgen dat IK MIJN werk kan doen zodat ik aan het eind van de maand kan zeggen dat IK mijn best heb gedaan om te zorgen dat IK morgen nogsteeds een baan heb.
Mischien moeten er wat vaker mensen op straat komen te staan vanwege faillissement voordat duidelijk is dat het geen "us vs. them".
Bij een aantal serviceafdeling bij ons was hier ook sprake van, na een aantal klachten hierover hebben we het namens de ondernemingsraad uit laten zoeken. Hier kwam indertijd (2 jaar geleden ongeveer) uit dat een specifieke tijd vantevoren aanwezig moeten zijn (zoals 'minimaal 10 minuten vantevoren') niet verplicht kan worden. Zaken als computer opstarten e.d. maken echter officieel geen onderdeel uit van de werkzaamheden dus het kan wel gevraagd worden die voor aanvang (of na afloop) van de aanvangstijd te verrichten. Als dat echter lukt binnen 5 minuten (ook al doen anderen er 10 minuten over) mag je niet verplicht worden er eerder te zijn dan de tijd die het je kost, tenzij die 10 minuten wel betaald worden. Dit wel op voorwaarde dat de voorbereidende handelingen redelijk zijn (die 20 minuten langer blijven ivm een verkeerd alarm zoals eerder in het topic genoemd zouden dan niet redelijk zijn).quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:36 schreef roberthoman het volgende:
Hoe is het mogelijk dat een werkgever je kan verplichten om eerder (onbetaald) aanwezig te zijn om voorbereidende werkzaamheden uit te voeren? Callcenters en detailhandel zijn hier een goed voorbeeld van. Die eisen dat je voor de officiële aanvangstijd alle voorbereidingen treft om te kunnen werken. Denk aan omkleden, computer opstarten, etc. Ik heb dit altijd behoorlijk dubieus gevonden, alsof je dat soort zaken voor je lol doet. Zodra je achter een computer gaat zitten om allerlei bedrijfssoftware te starten, ben je toch aan het werk?
En waar zit precies de grens van wel/niet zeiken? Dan zegt de baas volgende week: Hmm ik heb liever dat je 20 minuten van tevoren komt want in een kwartier kan je niet omkleden EN inchecken en de computer volledig opgestart hebben. Wat doe je dan?quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:43 schreef error_404 het volgende:
Dat krijg je ook zonder ervoor te werken, dus als je kijkt wat die 60 uur per jaar je zou kosten en kijkt naar wat je krijgt naast de uren die je werkt, denk ik dat je op een bedrag komt waar je niet over moet zeiken, maar lekker in ontvangst moet nemen.
Dat heeft het ermee te maken
Lees de CAO en arbeidswet hierop na en zie dat je wel een beetje zeurt en dat alles al gedekt is en dit alles een reden heeft.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:36 schreef roberthoman het volgende:
Ben benieuwd of iemand deze algemene vraag zou kunnen beantwoorden. In mijn persoonlijke werkverleden is dit meerdere malen aan de orde geweest en sinds enige jaren heeft mijn dochter heeft er ook steeds mee te maken bij haar bijbaantjes.
Hoe is het mogelijk dat een werkgever je kan verplichten om eerder (onbetaald) aanwezig te zijn om voorbereidende werkzaamheden uit te voeren? Callcenters en detailhandel zijn hier een goed voorbeeld van. Die eisen dat je voor de officiële aanvangstijd alle voorbereidingen treft om te kunnen werken. Denk aan omkleden, computer opstarten, etc. Ik heb dit altijd behoorlijk dubieus gevonden, alsof je dat soort zaken voor je lol doet. Zodra je achter een computer gaat zitten om allerlei bedrijfssoftware te starten, ben je toch aan het werk?
Tienduizenden meisjes zitten dagelijks om stipt 07:55 uur in hun uniformpje achter de kassa te wachten op hun eerste klant. Toch krijgen ze pas vanaf 08:00 uur uitbetaald. Noem het gebruikelijk, traditie of fatsoen, ik vind het eigenlijk uitbuiting in het klein...
Moraalridders zouden zeggen: "Kerel, waar zeur je over?" en die hebben ook wel een beetje gelijk. Toch hakken al die gratis kwartiertjes voor de baas er behoorlijk in. Op een volle werkweek praat je over vijf kwartier, dat is een dikke 60 uur op jaarbasis. Oftewel anderhalve week die je niet betaald krijgt! Is dit nu daadwerkelijk een recht dat werkgevers hebben of hoort dit een beetje bij de cultuur. Dat je blij moet zijn dat je überhaupt voor iemand mag werken en dat je hierover niet moet zeuren?
Nu wil ik hier niet stoer gaan lopen doen dat ik dit niet pik en alle Albert Heijns voor de rechter wil slepen. Ik ben vooral benieuwd naar een goeie WNG-waardige uitleg van dit verhaal.
Wat een gelul. Als je baas vind dat je om 7:45 aanwezig moet zijn voor X,dan gaat ie je ook betalen vanaf dat moment.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:18 schreef Kumerian het volgende:
[..]
En wie is "De Werkgever" dan? Verwacht jij dat de bedrijfsleider van een winkel zorgt dat alle voorbereiding én afsluiting van die winkel verzorgd wordt?
Ik ben zeker niet gelijk aan een werkgever. Ik héb zelf een werkgever. En daarom zorg ik dat om 8 uur die vergadering kan beginnen. En ja, dan heb ík om 8 uur die laptop met beamer geregeld, heb ík gezorgd dat alle papieren uitgeprint zijn.
"De Werkgever" bestaat niet. Er is geen abstracte entiteit die kan zorgen dat alles voorbereid is. Het zijn altijd mensen die dat moeten doen.
[..]
Wat is legitiem.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:30 schreef rubje het volgende:
[..]
Lees de CAO en arbeidswet hierop na en zie dat je wel een beetje zeurt en dat alles al gedekt is en dit alles een reden heeft.Fyi: het is legitiem wat de werkgevers vragen.
Nee, in je contract staat idd een verwijzing naar de CAO, waarin oa dit soort dingen zijn geregeld. In mijn vak worden overuren niet eens uitbetaald, die horen er van een bepaalde schaal gewoon bij.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:33 schreef Fe2O3 het volgende:
In je contract staat toch ook niet per dag 8 uur betaald en 30 min voor niks.
Dan moet de baas ook oprotten met z'n "clean desk policy"quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:45 schreef kwiwi het volgende:
Sommige mensen nemen dan ook alle tijd om zich eens even lekker te installeren in de tijd van de werkgever. En datzelfde geldt voor het opruimen aan het einde van de werkdag.
Vindt het niet raar dat sommige werkgevers verlangen dat je om x uur begint met je werk, en hoe lang jij dan bezig wilt zijn met alles voorbereiden (wat in principe natuurlijk maar 5 minuten hoeft te duren normaal gezien) mag je dan lekker zelf weten.
Werkt andersom ook. Begin op 1 december bij een nieuwe werkgever, dan krijg je zo'n arbeidsvoorwaarden boekje onder je neus en daar staan dan ook de bedrijfsregels in.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:39 schreef error_404 het volgende:
[..]
Nee, in je contract staat idd een verwijzing naar de CAO, waarin oa dit soort dingen zijn geregeld. In mijn vak worden overuren niet eens uitbetaald, die horen er van een bepaalde schaal gewoon bij.
Het is wel de luie 'jeugd van tegenwoordig' die zeikt over een paar minuten extra werken, maar niet op de vingers getikt wol worden over telefoneren onder het werk, of rook'pauzes'.
Legitiem is dat het volgens de wet mag.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:33 schreef peasant het volgende:
[..]
Wat is legitiem.
Dat je op op een gegeven tijdstip klaar moet zijn om te kunnen werken, of dat ze mogen eisen dat je 15 minuten vroeger komt.
Ik ben gewoon echt geintresseerd wat er volgens de weg mag.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:52 schreef Keltie het volgende:
[..]
Legitiem is dat het volgens de wet mag.
Dat je naast de wet ook nog zaken als normen, waarden en dergelijke hebt waaruit je kan putten vergeten mensen. Want de wet
Of ze die 2 minuten wel of niet teruggeven is lang niet altijd te herleiden uit het al dan niet 2 minuten langer blijven. Voor sommige werkzaamheden is het werkaanbod afhankelijk van de tijd, maar dat is lang niet altijd zo. Iemand achter de kassa die gemotiveerder is doordat er niet moeilijk wordt gedaan over die 2 minuten extra pauze kan daardoor prima sneller/beter werken, waardoor er rond einde werktijd geen of in ieder geval minder rij staat.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:49 schreef actuarisje het volgende:
Het heeft wel een beetje met de mentaliteit te maken.
Ik merk dat veel mensen echt alleen maar doen waarvoor ze betaald worden. Oftewel, 8 uur en 2 minuten per dag werken is er niet bij, want ik word maar voor 8 uur betaald. Beetje kinderachtig. Alsof die mensen de twee minuten dat ze, per ongeluk, te lang koffiepauze hebben genomen netjes 'teruggeven' aan de baas...
Dat komt waarschijnlijk omdat een halfuurspauze verplicht is.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:52 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik kwam onlangs op een locatie waar je een half uur onbetaalde pauze hebt, maar je kunt niet weg (24uurszorg). Ja daag, dan betaal je me maar gewoon door als ik gewoon beschikbaar moet zijn.
Pauze terwijl je beschikbaar moet zijn is geen pauze.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:59 schreef cricket het volgende:
[..]
Dat komt waarschijnlijk omdat een halfuurspauze verplicht is.
Als je putjesschepper bent misschien, maar een helpdesk medewerker krijgt ook betaald als er niemand beltquote:Op dinsdag 22 november 2011 14:00 schreef klusfoobje het volgende:
Het hangt naar mijn mening van de functie af. Ik word betaald om een klus te klaren niet voor mijn aanwezigheid.
het gaat hier om kutbaantjes zoals vakkenvuller etc. niet om een serieuze baan waar je betaald wordt om een taak goed uit te voeren en er iets andere ongeschreven regels zijn. Zo is er bij ons bijna niemand die echt exact zijn 8 uur maakt maar gewoon doet wat nodig is. Wij worden er dan ook naar betaald. Mijn contract bevat een clausule met hierin het 'afkopen' van 5% overuren indien nodig per week.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:49 schreef actuarisje het volgende:
Ik merk dat veel mensen echt alleen maar doen waarvoor ze betaald worden. Oftewel, 8 uur en 2 minuten per dag werken is er niet bij, want ik word maar voor 8 uur betaald. Beetje kinderachtig. Alsof die mensen de twee minuten dat ze, per ongeluk, te lang koffiepauze hebben genomen netjes 'teruggeven' aan de baas...
Als ik nog ergens mee bezig ben wat ik even af wil maken en ik werk daardoor 15 minuutjes langer, dan ga ik dat kwartiertje echt niet schrijven/compenseren. Ik vind mijn werk leuk genoeg om er ook nog, af en toe, wat eigen tijd in te steken.
Heb altijd een beetje medelijden met mensen die elke dag om exact dezelfde tijd naar huis gaan 'omdat het tijd is'. Als je je baan zo leuk vindt, moet je misschien maar eens iets anders zoeken...
Dat verzoek heb ik wel eens gekregen.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:18 schreef karr-1 het volgende:
Ik begin officieel om 8 uur, maar vanwege trein en bus etc ben ik vaak al om 07.50 binnen. Moet ik dan 10 minuten met mijn handen over elkaar gaan zitten wachten tot het 8 uur is? Lijkt me niet gewenst en ook niet handig.
Dit!quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:49 schreef actuarisje het volgende:
Als ik nog ergens mee bezig ben wat ik even af wil maken en ik werk daardoor 15 minuutjes langer, dan ga ik dat kwartiertje echt niet schrijven/compenseren. Ik vind mijn werk leuk genoeg om er ook nog, af en toe, wat eigen tijd in te steken.
Heb altijd een beetje medelijden met mensen die elke dag om exact dezelfde tijd naar huis gaan 'omdat het tijd is'. Als je je baan zo leuk vindt, moet je misschien maar eens iets anders zoeken...
Dat vind ik een juist een goede. Ik ben daar net te jong voor maar dus niet meer mee gemaakt maar het is wel een eerlijk systeem. Bij mijn huidige baan moet ik eerst de computer op starten voor je kunt inchecken op het systeem dat registreert hoe lang je werkt.quote:Op dinsdag 22 november 2011 17:24 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
Weet niet of het al genoemd is, maar vroeger moest je klokken en kreeg je elke minuut uitbetaald.
Ik heb enkele jaren geleden op een bureau gewerkt waar idd met een prikklok gewerkt werd. De mentaliteit bij die mensen was echt serieus te triest voor woorden. Kwamen ze de lift uit, meteen inklokken en dan lekker relaxed je jas uit doen, koffie halen, beetje kletsen. Om 16.45 ging de computer uit en om éxact 17.00 uur klokten ze uit. Aan het eind van de maand / 4 weken hadden die mensen dus ook op de minuut nauwkeurig 160 uur gewerkt.quote:Op dinsdag 22 november 2011 17:24 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
Weet niet of het al genoemd is, maar vroeger moest je klokken en kreeg je elke minuut uitbetaald.
Maar dat vind ik in principe ook een goede benadering hoor! Ik zeg wel in principe want voor sommige functies is het nou eenmaal vereist dat men om een bepaalde tijd bereikbaar is of dat het voor bepaalde functies gewoon niet altijd kan,quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:08 schreef Spanky78 het volgende:
Wij hebben flexibele werktijden en er is niemand die te vroeg naar huis gaat zonder het in te halen. Grappig om te zien dat bij meer vrijheid mensen minder spastisch doen dan met klokken. Ook fijn voor de managers trouwens, wanrt al dat gezeik met politieagent spelen is niets. het kan beter gaan over andere zaken.
Ja natuurlijk, wij hebben ook verplichte aanwezigheidsuren, blokuren om te vergaderen enzo. Anders is er niets meer te organiseren. Maar moet je de kinderen brengen, halen of komt er een monteur: geen punt, alleen wel later even inhalen. In ons type werk gaat dat wel: ieder is baas over eigen agenda.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:14 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Maar dat vind ik in principe ook een goede benadering hoor! Ik zeg wel in principe want voor sommige functies is het nou eenmaal vereist dat men om een bepaalde tijd bereikbaar is of dat het voor bepaalde functies gewoon niet altijd kan,
Klopt, maar ik werk (dgodzijdank) niet in de zorg, dat verdient pas slechtquote:Op dinsdag 22 november 2011 21:20 schreef Spiegelei het volgende:
Ja, ik doel ook meer op werk in de zorg of in ploegen, of als je gebonden bent aan bepaalde openingstijden.
En de flexibiliteit moet in balans zijn (dus niet iedereen woensdagmiddag weg want iedereen heeft kinderen).
Nogal logisch dat je geen hart voor de zaak hebt als je op die manier wordt gecontroleerd.quote:Op dinsdag 22 november 2011 20:56 schreef error_404 het volgende:
[..]
Ik heb enkele jaren geleden op een bureau gewerkt waar idd met een prikklok gewerkt werd. De mentaliteit bij die mensen was echt serieus te triest voor woorden. Kwamen ze de lift uit, meteen inklokken en dan lekker relaxed je jas uit doen, koffie halen, beetje kletsen. Om 16.45 ging de computer uit en om éxact 17.00 uur klokten ze uit. Aan het eind van de maand / 4 weken hadden die mensen dus ook op de minuut nauwkeurig 160 uur gewerkt.
Die mensen liepen geen meter harder voor de baas en hun productie was bijzonder gemiddeld, in een vak waar je juist uit moet blinken om aan het werk te blijven...
Geen fijne ervaring dus....
Ik gebruik die "controle" voor het bepalen van de overuren die ik moet uitbetalen. Hoezo controle? Het kan ook in je voordeel werken.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:27 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nogal logisch dat je geen hart voor de zaak hebt als je op die manier wordt gecontroleerd.
Nee dus. En terecht niet. Zo'n opmerking kan ook alleen maar komen van een autocraat. Sturen op output en dus wat flexibiliteit levert uiteindelijk veel meer op.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:37 schreef _VoiD_ het volgende:
Maare, dat kwartiertje boetseren op het toilet in de baas zijn tijd doe je dus ook prive?
Het gaat in dit topic natuurlijk niet over talent maar over vulvee. Alleszins vervangbaar, voor jou tien anderen die niet zeiken. Degenen die principieel op hun strepen gaan staan, terecht of niet, liggen eruit zo gauw hun contract afloopt. Met bijbaantjes werkt het nu eenmaal zo.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:44 schreef Dieter_Dengler het volgende:
[..]
Nee dus. En terecht niet. Zo'n opmerking kan ook alleen maar komen van een autocraat. Sturen op output en dus wat flexibiliteit levert uiteindelijk veel meer op.
Bepaalde beroepsgroepen zijn nu eenmaal onderhevig aan vaste werktijden. Het kwartiertje wel of niet komen en betalen heeft te maken met benadering van de arbeidsmarkt. Ben je als werkgever blij dat talent bij jouw bedrijf wil werken of vind je dat het talent blij mag zijn dat het bij jouw bedrijf mag werken.
De tijd dat het personeel veel te vertellen heeft is in heel veel beroepsgroepen wel een beetje voorbij hoor.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:44 schreef Dieter_Dengler het volgende:
[..]
Bepaalde beroepsgroepen zijn nu eenmaal onderhevig aan vaste werktijden. Het kwartiertje wel of niet komen en betalen heeft te maken met benadering van de arbeidsmarkt. Ben je als werkgever blij dat talent bij jouw bedrijf wil werken of vind je dat het talent blij mag zijn dat het bij jouw bedrijf mag werken.
Ik heb even geen zin om te zoeken, maar volgens mij staat het bij ons zelfs in de cao dat je in je eigen tijd een kwartier voor aanvang aanwezig moet zijn. Lijkt mij dat het dan wel verplicht is?quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:54 schreef TC03 het volgende:
Het is NIET normaal. Buiten werktijd is vrije tijd, wie gaat er in zijn vrije tijd de werkvloer aanvegen of een computer opstarten?
Waar de schoen hem echter wringt, is in hoeverre dit verplicht is. Ik vind niet dat mijn werkgever me erop aan kan spreken als ik om twee minuten voor werktijd binnen kom lopen. Wel zouden ze me er op aan kunnen spreken dat het niet fatsoenlijk is met als argument dat zij wel fatsoenlijk zijn. Maar dat is iets wat verder niet in het contract staat en dus gewoon iets wat je zelf moet weten.
Hoe dan ook, het is niet normaal om dit verplicht te stellen. Daarmee akkoord gaan staat gelijk aan uitbuiting.
Tja, als het CAO is wel, maar wel raar als dat opgenomen staat in een CAO.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:59 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
Ik heb even geen zin om te zoeken, maar volgens mij staat het bij ons zelfs in de cao dat je in je eigen tijd een kwartier voor aanvang aanwezig moet zijn. Lijkt mij dat het dan wel verplicht is?
Nee, dat is niet raar, elke CAO zegt daar iets over, juist omdat het vaak zo'n issue is.quote:Op dinsdag 22 november 2011 22:00 schreef TC03 het volgende:
[..]
Tja, als het CAO is wel, maar wel raar als dat opgenomen staat in een CAO.
Dat is wat anders dan de mensen die precies op tijd binnen komen en dan pas beginnen met hun koffie rondje en even ouwehoeren met iedereen vervolgens nog even het bakje met fruit gaan opeten en daarna pas de software opstarten om vervolgens weer een kwartier te wachten.quote:Op dinsdag 22 november 2011 22:19 schreef vigier het volgende:
Ik moet 's ochtends zo'n 15 minuten wachten voordat alle software is opgestart en ik daadwerkelijk kan beginnen. Wie betaalt dat kwartier? Mijn baas. No way dat ik in mijn eigen tijd ga zitten wachten omdat het allemaal lang duurt.
Vakantiegeld wordt van je loon ingehouden en opgespaard. Dat "krijg" je niet van je werkgever, dat is gewoon uitgesteld salaris.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:39 schreef error_404 het volgende:
Probleem is dat in die sectoren (detailhandel, callcenters) veel jongeren werken. Die zijn meestal niet zo mondig, weten niet zoveel van arbeidsrecht en het verloop is vaak groot omdat ze weer gaan studeren of snel doorstromen naar ander werk.quote:Op dinsdag 22 november 2011 22:18 schreef quo_ het volgende:
Omdat we zeker bij de huidige economie te maken hebben met het "voor jou 10 anderen" principe is er maar één oplossing. Deze is weliswaar zeer ouderwets maar heeft zijn nut al gedurende meer dan 100 jaar bewezen en heet vakbond. Probleem is alleen dat te veel mensen verwachten dat de bond waar die enkele collega lid van is het wel gaat oplossen en zo werkt dat dus niet.
Wat wel zou werken is een organisatiegraad van een procent of 80.
Met zo'n achterban voor de vakbonden kun je er geheid van op aan dat binnen 2 a 3 CAO rondes het gratis overwerken tot het verleden behoort.
Gewoon effe koffie pakken en over het voetbal lullenquote:Op dinsdag 22 november 2011 14:18 schreef karr-1 het volgende:
Ik begin officieel om 8 uur, maar vanwege trein en bus etc ben ik vaak al om 07.50 binnen. Moet ik dan 10 minuten met mijn handen over elkaar gaan zitten wachten tot het 8 uur is? Lijkt me niet gewenst en ook niet handig.
Maar hier kom je wel dicht bij het middelpunt vind ik. Zorgen dat je op tijd start met je werk ook is goed werknemerschap. Als iemand dan telkens nog met zijn overhemd uit zijn broek en zijn das niet gegestrikt om vijf over aan komt hobbelen heeft de werkgever een punt.quote:Op dinsdag 22 november 2011 23:17 schreef Kandijfijn het volgende:
Bij ons is het heel simpel om aanvang werktijd sta je volledig gekleed klaar in de zaal om te werken.
Dus 17.00 beginnen is 17.00 in de zaal stropdas netjes gestrikt niet 17.00 omkleden in de kleedruimte.
Of gewoon meteen aan het werk gaan en zo wat meer tijd hebben in de dag om dingen af te maken of even bij te praten met mensen.quote:Op woensdag 23 november 2011 01:23 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Gewoon effe koffie pakken en over het voetbal lullenof ff nu.nl checken.
Dat doe elke fatsoenlijke medewerker tochquote:Op woensdag 23 november 2011 08:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Of gewoon meteen aan het werk gaan en zo wat meer tijd hebben in de dag om dingen af te maken of even bij te praten met mensen.
Opstarten hoort toch ook bij je werk?quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:13 schreef Luxuria het volgende:
Je werktijd begint om 8 uur, dan moet je zorgen dat je klaar zit/staat om te beginnen met werken. Als je stipt om bijv. 8 uur inklokt en stipt om half 5 uitklokt, heb je zeker geen 8 uur gewerkt waar je voor betaald krijgt. Je wordt niet betaald voor je opstarttijd, maat voor je werktijd.
kan ook, ieder z'n ding. ik moet altijd ff op gang komenquote:Op woensdag 23 november 2011 08:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Of gewoon meteen aan het werk gaan en zo wat meer tijd hebben in de dag om dingen af te maken of even bij te praten met mensen.
Dan moet er nog wel een mogelijkheid zijn tot een lager uurloon, en als het uurloon gelijk is aan het wettelijk minimum dan is die mogelijkheid er niet.quote:Op woensdag 23 november 2011 10:41 schreef Stokkie_ het volgende:
Of je dat kwartiertje nou op papier uitbetaald krijgt of niet maakt toch niet zoveel uit? Je gaat er mee akkoord als je er komt werken dus dan moet je niet achteraf gaan klagen. Je krijgt gewoon een vergoeding voor het werk dat je doet, het kwartiertje zou er ook bij kunnen maar dan t.o.v. een lager uurloon bijvoorbeeld, verschil is er dan niet.
In dat soort baantjes zou ik het inderdaad niet normaal vinden, maar helaas word er veel misbruik gemaakt van de onwetendheid van jongeren. En als je er dan eens wat van zegt kun je vertrekken en staat er morgen een andere persoon met een minder grote bek.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:22 schreef roberthoman het volgende:
Het meiske was allang blij met die paar euro extra in de week en heeft nooit een krimp gegeven. Maar zeg nou zelf: Het is toch niet normaal dat ze ruim vijf uur van huis was om voor exact vier uur betaald te worden?
We wonen nu eenmaal met heel veel mensen op een heel klein stukje land, dus een beetje overlast zal je altijd wel hebben. Maar om de overlast bewust op te zoeken heb je zelf nog enigszins in de hand.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:37 schreef roberthoman het volgende:
"Mijn buren maken de hele dag lawaai!". > "Zeur niet zo, dat heb je nu eenmaal in een rijtjeshuis"
"Ik woon naast een café, 's nachts staan ze in mijn tuin te pissen" > "Dat had je kunnen weten toen je daar ging wonen..."
Dat is dan weer de economie. Zeker in laagbetaalde baantjes is het makkelijker om iemand te vervangen.quote:"Ik moet iedere dag 15 minuten eerder op mijn werk zijn" > Als je dat niet wil, moet je weggaan. Voor jou tien anderen"
Geen idee maar op een bepaald moment is het makkelijker om mee te doen dan er constant zinloos tegen in te gaan.quote:Ik snap best dat de wereld verbeteren een utopie is, maar wat is dat in vredesnaam voor slapjanusmentaliteit???
Vraag even na, want volgens mij hoort ze gewoon extra uitbetaald te krijgen. Toen ik vroeger bij de AH heb gewerkt, was dat ook het geval. Winkel was tot 8 uur open, maar we moesten inderdaad nog schoonmaken, kassa's in de kluis doen, enzo. We kregen daarom ook tot 21.00 uitbetaald.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:22 schreef roberthoman het volgende:
Blijkbaar werd de vraag in mijn openingspost niet door iedereen juist begrepen, vandaar even een klein ruisfilter: Ik heb het natuurlijk over het werk dat doorgaans door jongeren en niet-/laag-opgeleiden wordt opgepikt (met alle respect). Juist in die sector lijkt het eerder regel dan uitzondering dat iedereen maar eerder aanwezig is en langer blijft. Bovendien wil ik helemaal niet weten of je er zélf problemen mee hebt, dat is voor iedereen anders. Waar ik problemen mee heb is de vanzelfsprekendheid. In je vrije tijd doe je dingen voor jezelf en in werktijd doe je dingen voor je werk. Werkschoenen aantrekken of een sjaaltje van de lokale supermarkt om je nek knopen is geen rocketscience maar wel degelijk werk, punt...
Ik zag ook het issue "kluis" voorbijkomen. Mijn dochter heeft een paar jaar bij een supermarkt gewerkt die tot 22:00 uur open was. Allereerst mocht zij pas achter de kassa vandaan als alle aso-klanten (een minuut voor sluitingstijd binnen komen rennen) geholpen waren. Daarna moest de boel nog gesopt worden en als klap op de vuurpijl moest iedereen tot 22:30 uur wachten tot de achterdeur open mocht, dit i.v.m. de kluis. We woonden op amper 3 minuten afstand van die winkel maar zij was regelmatig pas om 22:45 uur thuis.
Het meiske was allang blij met die paar euro extra in de week en heeft nooit een krimp gegeven. Maar zeg nou zelf: Het is toch niet normaal dat ze ruim vijf uur van huis was om voor exact vier uur betaald te worden?
Volgens diverse fatsoensrakkers in dit topic moet ik daar helemaal niet over zeuren en is dit de normaalste zaak van de wereld. Bovendien is dit alweer een tijdje geleden, ze werkt inmiddels ergens anders.quote:Op woensdag 23 november 2011 12:03 schreef Axia het volgende:
[..]
Vraag even na, want volgens mij hoort ze gewoon extra uitbetaald te krijgen.
Hearhear!quote:Op woensdag 23 november 2011 11:37 schreef roberthoman het volgende:
Enigszins offtopic, maar dankzij dit forum begin ik langzaam de Nederlandse samenleving een beetje te begrijpen. Toegegeven, ik ben nogal snel geïrriteerd en kan erg slecht tegen onrecht en mensen die denken dat ze het niet volgens de regeltjes, waarden en normen hoeven te doen. Maar wat ik hier soms tegenkom... Je zou bijna denken dat de overheid enkele geslaagde experimenten heeft uitgevoerd op het gebied van mindcontrol of massabeheersing.
"Mijn buren maken de hele dag lawaai!". > "Zeur niet zo, dat heb je nu eenmaal in een rijtjeshuis"
"Ik woon naast een café, 's nachts staan ze in mijn tuin te pissen" > "Dat had je kunnen weten toen je daar ging wonen..."
"Ik moet iedere dag 15 minuten eerder op mijn werk zijn" > Als je dat niet wil, moet je weggaan. Voor jou tien anderen"
Ik snap best dat de wereld verbeteren een utopie is, maar wat is dat in vredesnaam voor slapjanusmentaliteit???
Omgekeerde wereld, man! Of je overlast veroorzaakt (door in andere mensen hun tuin te pissen, of in een flat lawaai te maken), dat is wat ieder in zijn eigen hand heeft.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:50 schreef karr-1 het volgende:
[..]
We wonen nu eenmaal met heel veel mensen op een heel klein stukje land, dus een beetje overlast zal je altijd wel hebben. Maar om de overlast bewust op te zoeken heb je zelf nog enigszins in de hand.
[..]
..
Klopt, maar als ik naast een cafe ga wonen dan weet ik dat daar overlast van komen en dat niet iedereen zichzelf in de hand kan houden.quote:Op woensdag 23 november 2011 13:15 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Omgekeerde wereld, man! Of je overlast veroorzaakt (door in andere mensen hun tuin te pissen, of in een flat lawaai te maken), dat is wat ieder in zijn eigen hand heeft.
Euh, hoezo??? Overlast mág niet...quote:Op woensdag 23 november 2011 13:27 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt, maar als ik naast een cafe ga wonen dan weet ik dat daar overlast van komen
Inderdaad, dit is net zoiets als nu in Hoofddorp (of omgeving) gaan wonen en dan klagen over het feit dat er vliegtuigen overkomen.quote:Op woensdag 23 november 2011 13:27 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt, maar als ik naast een cafe ga wonen dan weet ik dat daar overlast van komen en dat niet iedereen zichzelf in de hand kan houden.
Er mag zoveel niet in dit land, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Of moet ik dan van het cafe naast me gaan eisen dat ze na 22.00 absolute stilte hebben en de klanten maar in de gaten moeten houden?quote:Op woensdag 23 november 2011 13:48 schreef roberthoman het volgende:
[..]
Euh, hoezo??? Overlast mág niet...
Precies, ook te idioot voor woorden. Ik ga vlak naast een snelweg wonen, maar wel klagen dat ik er last van heb en dat er iets aan gedaan moet worden.quote:Op woensdag 23 november 2011 13:49 schreef Ender_W het volgende:
[..]
Inderdaad, dit is net zoiets als nu in Hoofddorp (of omgeving) gaan wonen en dan klagen over het feit dat er vliegtuigen overkomen.
Nee, dat is niet zoiets. Die vliegtuigen overtreden geen wet/regels. Iemand die tegen mijn huis aan staat te pissen doet dat wel.quote:Op woensdag 23 november 2011 13:49 schreef Ender_W het volgende:
[..]
Inderdaad, dit is net zoiets als nu in Hoofddorp (of omgeving) gaan wonen en dan klagen over het feit dat er vliegtuigen overkomen.
Waarom zou je gaan klagen? Alle regels omtrent geluidshinder van een snelweg zijn bij wet geregeld. Dat had je uitvoerig vooraf kunnen controlerenquote:Op woensdag 23 november 2011 13:57 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Precies, ook te idioot voor woorden. Ik ga vlak naast een snelweg wonen, maar wel klagen dat ik er last van heb en dat er iets aan gedaan moet worden.
Nee, dat café heeft waarschijnlijk een ontheffing om ook na 22:00 uur nog geluid te mogen maken als ze dan nog open zijn. En ja, in de veel uitgaansgebieden/gemeenten is de horeca-uitbater ook mede-verantwoordelijk op het toezicht van zijn klanten wanneer die zich buiten rond het café begeven. Wanneer de horeca-ondernemer zich niet aan zijn vergunning houdt, zoals hardere muziek dan toegestaan, of langer open blijven dan toegestaan, dan heb je als nieuwe buurman wel degelijk een punt om actie op te ondernemen.quote:Op woensdag 23 november 2011 13:56 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Er mag zoveel niet in dit land, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Of moet ik dan van het cafe naast me gaan eisen dat ze na 22.00 absolute stilte hebben en de klanten maar in de gaten moeten houden?
Ik denk dat wanneer de werknemer zich soepel zal opstellen, de werkgever dat ook zal doen als de werknemer een keer wat tijd nodig heeft. Zo doen wij dat. De tijd die een werknemer nodig heeft, die schrijf ik niet op. Maar denk ook eens aan de andere kant. Hoe veel tijd besteed een werknemer nou niet aan werk terwijl ze wel betaald worden?quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:36 schreef roberthoman het volgende:
Ben benieuwd of iemand deze algemene vraag zou kunnen beantwoorden. In mijn persoonlijke werkverleden is dit meerdere malen aan de orde geweest en sinds enige jaren heeft mijn dochter heeft er ook steeds mee te maken bij haar bijbaantjes.
Tienduizenden meisjes zitten dagelijks om stipt 07:55 uur in hun uniformpje achter de kassa te wachten op hun eerste klant. Toch krijgen ze pas vanaf 08:00 uur uitbetaald. Noem het gebruikelijk, traditie of fatsoen, ik vind het eigenlijk uitbuiting in het klein...
Moraalridders zouden zeggen: "Kerel, waar zeur je over?" en die hebben ook wel een beetje gelijk. Toch hakken al die gratis kwartiertjes voor de baas er behoorlijk in. Op een volle werkweek praat je over vijf kwartier, dat is een dikke 60 uur op jaarbasis. Oftewel anderhalve week die je niet betaald krijgt! Is dit nu daadwerkelijk een recht dat werkgevers hebben of hoort dit een beetje bij de cultuur. Dat je blij moet zijn dat je überhaupt voor iemand mag werken en dat je hierover niet moet zeuren?
Nu wil ik hier niet stoer gaan lopen doen dat ik dit niet pik en alle Albert Heijns voor de rechter wil slepen. Ik ben vooral benieuwd naar een goeie WNG-waardige uitleg van dit verhaal.
preciesquote:Op woensdag 23 november 2011 15:15 schreef karr-1 het volgende:
Als we inderdaad die tijd voor en na het werk mee gaan tellen, dan stel ik voor dat we rook-, plas- en eetpauzes ook mee gaan tellen. Het praatje bij de koffiemachine, even achterover leunen op kantoor etc, allemaal meetellen.
Een steiger opbouwen kost wel iets meer tijd dan je jas uitdoen, computer aanzetten en koffie halen lijkt mij.quote:Op woensdag 23 november 2011 15:26 schreef Zorro het volgende:
Simpele vraag:
Stel ik ben schilder. Ik moet de bovenverdieping schilderen. Daarvoor moet ik eerst als voorbereiding een steiger bouwen. Dit moet dus in mijn eigen tijd, want voorbereiding? Ik zie tenminste geen verschil met andere voorbereidende werkzaamheden. Doe normaal zeg.
Als iemand daar anders over denkt: waar ligt dan de grens?
Ook wat anders dan de kassa schoonmaken en de kas tellen?quote:Op woensdag 23 november 2011 15:29 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Een steiger opbouwen kost wel iets meer tijd dan je jas uitdoen, computer aanzetten en koffie halen lijkt mij.
Ja want dat zal ook geen uren kostenquote:Op woensdag 23 november 2011 15:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook wat anders dan de kassa schoonmaken en de kas tellen?
Kennelijk kost het op de werkdag van de dochter van TS al met al 3 kwartier, bij 5 dagen in de week heb je het dan al over 3 uur en 3 kwartier, bijna 10% meer dan de standaard werkweek, en dat waarschijnlijk tegen minimumloon...quote:Op woensdag 23 november 2011 15:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja want dat zal ook geen uren kosten
Maar toch werk dat je voor je baas verricht.quote:Op woensdag 23 november 2011 15:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Bij koffie halen, omkleden/jas ophangen, pc aanzetten wellicht ook nog hoewel ik dat eigenlijk al echt werkrelated vind tenzij je eerst nog je privemail gaat tjekken.quote:Op woensdag 23 november 2011 15:38 schreef Zorro het volgende:
Klopt, maar dat bedoel ik dus: waar ligt de grens dan?
Noem het realisme.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:37 schreef roberthoman het volgende:
Enigszins offtopic, maar dankzij dit forum begin ik langzaam de Nederlandse samenleving een beetje te begrijpen. Toegegeven, ik ben nogal snel geïrriteerd en kan erg slecht tegen onrecht en mensen die denken dat ze het niet volgens de regeltjes, waarden en normen hoeven te doen. Maar wat ik hier soms tegenkom... Je zou bijna denken dat de overheid enkele geslaagde experimenten heeft uitgevoerd op het gebied van mindcontrol of massabeheersing.
"Ik moet iedere dag 15 minuten eerder op mijn werk zijn" > Als je dat niet wil, moet je weggaan. Voor jou tien anderen"
Ik snap best dat de wereld verbeteren een utopie is, maar wat is dat in vredesnaam voor slapjanusmentaliteit???
Dus krijg je daar dan ook twee uur voor betaald i.p.v. 10 minuten...quote:Op woensdag 23 november 2011 15:29 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Een steiger opbouwen kost wel iets meer tijd dan je jas uitdoen, computer aanzetten en koffie halen lijkt mij.
Wat is dat nou voor rare definitie? Je werkt met een uurloon, dus al is het 0,03 nanoseconde, het maakt niet uit. Tegenover elke tijdsduur staat een prijs.quote:Op woensdag 23 november 2011 15:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
dat zijn de voorrijdkosten.quote:Op woensdag 23 november 2011 15:26 schreef Zorro het volgende:
Simpele vraag:
Stel ik ben schilder. Ik moet de bovenverdieping schilderen. Daarvoor moet ik eerst als voorbereiding een steiger bouwen. Dit moet dus in mijn eigen tijd, want voorbereiding? Ik zie tenminste geen verschil met andere voorbereidende werkzaamheden. Doe normaal zeg.
Als iemand daar anders over denkt: waar ligt dan de grens?
Toen ik als broekkie nog bij de appie werkte ging het ook zo, alle tijd werd gewoon geschreven en aan het eind van de week op het hele uur afgerond. verder was er gewoon een beetje geven en nemen: soms wat afmaken als jet nodig was, soms wat eerder weg als het meost. Bij ons werden alleen gewerkte uren echt geschreven, maar we hadden ook vrije dagen enzo, dus dat viel neit eens tegen.quote:Op woensdag 23 november 2011 15:05 schreef .ZilveR. het volgende:
Al caissière bij AH valt het allemaal heel erg mee vind ik. Ik vind het redelijk normaal om 5 minuutjes van tevoren aanwezig te zijn en ik heb er ook niet echt problemen mee dat ik pas 5 minuutjes na het einde van de werktijd echt klaar ben.
Daar tegenover staat dat het ruilen van een tijd/vrijkrijgen etc nooit een probleem is in dit filiaal en dat de sfeer erg leuk is.
mee eens..je baas doet ook niets voor nietsquote:Op woensdag 23 november 2011 16:36 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar toch werk dat je voor je baas verricht.
Jas uitdoen en koffie pakken doe je voor jezelf. Je baas mag dan ook best verwachten dat je dat in je eigen tijd doet.
Maar dingen als computer aanzetten (en programma's starten) doe je gewoon voor de baas. Net als kassa tellen of schoonmaken.
Dat het buiten de tijd dat je 'open' bent voor de klant gebeurt maakt het nog niet minder werk.
Dan zou de schoonmaker het ook in zijn eigen tijd moeten doen.
Zo is het. Je haalt de mensen die kans hebben om een succesvolle carreire te krijgne er zo uit. Het is geven en nemen, het belang van sommige dingen inzien en niet alleen de bureacratie.quote:Op woensdag 23 november 2011 22:53 schreef Daboman het volgende:
Waar ik heb gewerkt als scholier was het gewoon 7 uur 's morgens inklokken en beginnen. Hoe laat je er was deed er niet toe. Zelf zorgde ik altijd dat ik er al 6:45u was, want ik vind het wel fijn om even wakker te worden, te socializen of hoe je het noemen wil, voordat ik begin. Tijdens de pauzes was het uitklokken. En over langer doorwerken deed ik nooit moeilijk, ondanks dat het er standaard 35 graden was.
In ruil daarvoor was het ook nooit een probleem als ik een keer niet kon, zelfs niet als ik dat een avond van tevoren pas kon melden en ook niet als ik een sport toernooi had of iets dergelijks.
Het werkt dus wel een beetje 2 kanten op, als je je flexibel opstelt over dit soort dingen kan het haast niet anders dan dat je flexibiliteit terug krijgt. Of de baas moet wel een enorme zak zijn.
Daarom snap ik niet dat ik het maar liefst 1,5 jaar bij de Gamma heb uitgehouden aangezien dit 3,5 jaar geleden nog steeds aan de orde was.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:49 schreef Biancavia het volgende:
Eigenlijk is het raar, maar ja, ik deed het 15 jaar geleden ook bij de Gamma. Voor werktijd de kassa tellen en na werktijd ook weer. Soms op een drukke zaterdag waren we pas om 17.45 uur klaar, maar betaald werd er maar tot 17 uur.
Overlast is niet meetbaar.quote:Op woensdag 23 november 2011 13:48 schreef roberthoman het volgende:
[..]
Euh, hoezo??? Overlast mág niet...
ik zeg altijd : Mensen die overwerken en daarmee pochen, die werken niet efficiënt genoeg in de reguliere tijdquote:Op vrijdag 2 december 2011 23:41 schreef junkiexp het volgende:
Ligt een beetje aan de baan ook denk ik.
Ik werk per week meestal 55 uur maar krijg er maar 40 betaald.
Ik poch absoluut niet.quote:Op vrijdag 2 december 2011 23:43 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik zeg altijd : Mensen die overwerken en daarmee pochen, die werken niet efficiënt genoeg in de reguliere tijd.
dus ben je eigenlijk verplicht iedere week 15uur voor jan lul te werken.quote:Op vrijdag 2 december 2011 23:47 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ik poch absoluut niet.
Maar ik werk zeer efficiënt en wil gewoon een nog beter resultaat bereiken dus ik doe mijn werk uitvoerig en succesvol.
En daarbij is het niet verplicht, maar het wordt wel van je verwacht en het is ook zeer slecht voor je carrière als je hier niet aan meewerkt.
quote:Op vrijdag 2 december 2011 23:47 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ik poch absoluut niet.
Maar ik werk zeer efficiënt en wil gewoon een nog beter resultaat bereiken dus ik doe mijn werk uitvoerig en succesvol.
En daarbij is het niet verplicht, maar het wordt wel van je verwacht en het is ook zeer slecht voor je carrière als je hier niet aan meewerkt.
Okay, jij wel maar ik heb collega's gehad die zeikten dat ik nooit overwerkte. Waarop ik antwoordde "Waarom, mijn werk is toch af?"quote:Op vrijdag 2 december 2011 23:47 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ik poch absoluut niet.
Daar kies je voor in deze functie, en dit staat ook in mijn contract aangegeven.quote:Op zaterdag 3 december 2011 09:47 schreef Keltie het volgende:
[..]
dus ben je eigenlijk verplicht iedere week 15uur voor jan lul te werken.
Ik ben leidinggevend in een commerciële functie, in de commercie is het heel normaal om overdag je werkdagen te draaien en 's avonds offertes te maken, bezoekverslagen te maken e.d.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:11 schreef Daeron het volgende:
[..]
Dat soort bedrijven blijf ik het liefst zo ver mogelijk vandaan. Het is gewoon niet gezond als je standaard meer werk dan werknemers hebt.
Nogmaals, het ligt een beetje aan je functie.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:14 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Okay, jij wel maar ik heb collega's gehad die zeikten dat ik nooit overwerkte. Waarop ik antwoordde "Waarom, mijn werk is toch af?"
heeft je baas goed voor elkaar danquote:Op zaterdag 3 december 2011 13:26 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Daar kies je voor in deze functie, en dit staat ook in mijn contract aangegeven.
Hier hangt dan wel weer een prestatiebonus tegenover.
En ik ook, want ik heb het onwijs naar mijn zin en heb hele goede toekomst perspectieven.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:47 schreef Keltie het volgende:
[..]
heeft je baas goed voor elkaar dan
Mee eens, voor minimum loon ga ik echt niet ook nog eens in mijn eigen tijd werkenquote:Op zaterdag 3 december 2011 16:04 schreef Dwoezel het volgende:
Het is inderdaad iets waar moeilijker over gedaan zal worden in de lagerbetaalde banen, maar dat is m.i. dan ook terecht. Ik heb als scholier zijnde ook in een winkel gestaan waar je een kwartier voor en na sluitingstijd aanwezig moest zijn, maar dat niet betaald kreeg. Als je een koopavond en een zaterdag werkt per week, scheelt dat dus een uur. Op die leeftijd krijg je een euro of 3 per uur, dus dat is al niet ruim. Als ze dan ook nog zulke trucjes met je uit gaan halen is dat gewoon niet leuk. Zeker na sluitingstijd was het niet alleen omkleden, maar de kas opmaken en tellen. Hoort m.i. gewoon bij werk, dus dat mag ook betaald worden.
De ergernis wordt al een stuk minder wanneer je een baan hebt die je leuk vindt en waar je normaal voor betaald krijgt. Bij mijn huidige werk vind ik het dan ook niet erg om wat langer te blijven hangen als dat nodig is.
Dat. Bij mijn huidige baan is veel meer respect voor de medewerkers en het is goed betaald. Als ik een klant heb die 15 minuten uitloopt aan de telefoon, vind ik dat minder erg.quote:Op zaterdag 3 december 2011 16:04 schreef Dwoezel het volgende:
De ergernis wordt al een stuk minder wanneer je een baan hebt die je leuk vindt en waar je normaal voor betaald krijgt. Bij mijn huidige werk vind ik het dan ook niet erg om wat langer te blijven hangen als dat nodig is.
reken je ook alle tijden mee die die kassameisjes bv te lang pauze houden, treuzel enzovoort.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:36 schreef roberthoman het volgende:
ik weet niet bij wat voor winkel zij werkte, maar normaal gesproken wordt het gewoon tot 22:30 uitbetaaldquote:Op woensdag 23 november 2011 11:22 schreef roberthoman het volgende:
Blijkbaar werd de vraag in mijn openingspost niet door iedereen juist begrepen, vandaar even een klein ruisfilter: Ik heb het natuurlijk over het werk dat doorgaans door jongeren en niet-/laag-opgeleiden wordt opgepikt (met alle respect). Juist in die sector lijkt het eerder regel dan uitzondering dat iedereen maar eerder aanwezig is en langer blijft. Bovendien wil ik helemaal niet weten of je er zélf problemen mee hebt, dat is voor iedereen anders. Waar ik problemen mee heb is de vanzelfsprekendheid. In je vrije tijd doe je dingen voor jezelf en in werktijd doe je dingen voor je werk. Werkschoenen aantrekken of een sjaaltje van de lokale supermarkt om je nek knopen is geen rocketscience maar wel degelijk werk, punt...
Ik zag ook het issue "kluis" voorbijkomen. Mijn dochter heeft een paar jaar bij een supermarkt gewerkt die tot 22:00 uur open was. Allereerst mocht zij pas achter de kassa vandaan als alle aso-klanten (een minuut voor sluitingstijd binnen komen rennen) geholpen waren. Daarna moest de boel nog gesopt worden en als klap op de vuurpijl moest iedereen tot 22:30 uur wachten tot de achterdeur open mocht, dit i.v.m. de kluis. We woonden op amper 3 minuten afstand van die winkel maar zij was regelmatig pas om 22:45 uur thuis.
Nee, daar hoef jij niet voor te zorgen, daar moet jouw werkgever voor zorgen. Hij moet faciliteren, jij moet uitvoeren.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:53 schreef Kumerian het volgende:
Als je baas je inhuurt om van 8:00 tot 17:00 achter de kassa te zitten dan moet je ook zorgen dat je om 8:00 die kassa aan kunt zetten. Als jij van 8:00 tot 17:00 telefonisch klanten te woord staat moet je ook gewoon zorgen dat als er om 8:00 iemand belt, je klaar zit om zijn vragen te beantwoorden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |