abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104671137
Ben benieuwd of iemand deze algemene vraag zou kunnen beantwoorden. In mijn persoonlijke werkverleden is dit meerdere malen aan de orde geweest en sinds enige jaren heeft mijn dochter heeft er ook steeds mee te maken bij haar bijbaantjes.

Hoe is het mogelijk dat een werkgever je kan verplichten om eerder (onbetaald) aanwezig te zijn om voorbereidende werkzaamheden uit te voeren? Callcenters en detailhandel zijn hier een goed voorbeeld van. Die eisen dat je voor de officiële aanvangstijd alle voorbereidingen treft om te kunnen werken. Denk aan omkleden, computer opstarten, etc. Ik heb dit altijd behoorlijk dubieus gevonden, alsof je dat soort zaken voor je lol doet. Zodra je achter een computer gaat zitten om allerlei bedrijfssoftware te starten, ben je toch aan het werk?

Tienduizenden meisjes zitten dagelijks om stipt 07:55 uur in hun uniformpje achter de kassa te wachten op hun eerste klant. Toch krijgen ze pas vanaf 08:00 uur uitbetaald. Noem het gebruikelijk, traditie of fatsoen, ik vind het eigenlijk uitbuiting in het klein...

Moraalridders zouden zeggen: "Kerel, waar zeur je over?" en die hebben ook wel een beetje gelijk. Toch hakken al die gratis kwartiertjes voor de baas er behoorlijk in. Op een volle werkweek praat je over vijf kwartier, dat is een dikke 60 uur op jaarbasis. Oftewel anderhalve week die je niet betaald krijgt! Is dit nu daadwerkelijk een recht dat werkgevers hebben of hoort dit een beetje bij de cultuur. Dat je blij moet zijn dat je überhaupt voor iemand mag werken en dat je hierover niet moet zeuren?

Nu wil ik hier niet stoer gaan lopen doen dat ik dit niet pik en alle Albert Heijns voor de rechter wil slepen. Ik ben vooral benieuwd naar een goeie WNG-waardige uitleg van dit verhaal.
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:39:16 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_104671198
Ach, ze krijgen vaak ook vakantiegeld, 13e maand, reiskostenvergoeding, of whatever. Ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen als je alles tegen elkaar wegstreept.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_104671271
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:39 schreef error_404 het volgende:
Ach, ze krijgen vaak ook vakantiegeld, 13e maand, reiskostenvergoeding, of whatever. Ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen als je alles tegen elkaar wegstreept.
Wat heeft vakantiegeld, 13e maand, reiskosten of whatever hier mee te maken? Niks dus.

Zo 404, jij krijgt reiskostenvergoeding dus kom jij maar even lekker elke dag 15 minuten eerder onbetaald alvast koffie zetten. :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_104671297
Ik had hier pas ook met mijn broertje een discussie over. Hij vond het normaal, ik totaal niet. Het is precies wat je zegt, al die kleine beetjes maken toch een groot geheel.
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:42:56 #5
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_104671308
Ik vind dat TS gelijk heeft. Je werkdag begint dus eerder dan 8 uur namelijk kwart voor 8.
pi_104671324
quote:
Maar dit is Nederland, we hoeven dus niets tegen elkaar weg te strepen. Al die andere zaken zijn wettelijk of CAO-technisch geregeld.
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:43:39 #7
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_104671334
quote:
Ja, en dat krijgen mensen die gewoon de werkelijke werkijden betaald krijgen niet zeker? Wat is dat nou voor een onzinredenering? Sterker nog, kwartier onbetaald, is ook geen vakantiegeld over dat kwartier. Zo wordt je dus juis extra genaaid, jouw redenering volgend.

ontopic:
Ik heb vaak gelezen over dit soort rare praktijken in supermarkten en callcenters enzo. Ik heb het gelukkig zelf nog nooit meegemaakt, maar ik vind het een interessante vraag in de OP. Het gebeurt alleen bij "zwakke" beroepsgroepen, werknemers met een zwakke onderhandelingspositie (want makkelijker vervangbaar).
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:43:45 #8
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_104671335
Dat krijg je ook zonder ervoor te werken, dus als je kijkt wat die 60 uur per jaar je zou kosten en kijkt naar wat je krijgt naast de uren die je werkt, denk ik dat je op een bedrag komt waar je niet over moet zeiken, maar lekker in ontvangst moet nemen.
Dat heeft het ermee te maken :)
pi_104671336
Omdat veel collega's van je dochter net 1 minuut voor aanvang binnen komen rennen, etc etc. Ik heb die ommeslag in werk-ethiek meegemaakt grofweg ~15 jaar geleden als vakkenvuller bij de AH. Toen moest men op een gegeven moment dit soort dingen af gaan dwingen met officiële waarschuwingen etc etc, omdat mensen gewoon consequent (net) te laat binnen kwamen druppelen.

Als je 1 minuut van te voren het pand betreedt, en "op je werk bent", kan je als caissière/vakkenvuller niet op tijd daadwerkelijk aan het werk zijn, en met de huidige prijzenoorlog telt elke minuut voor AH.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:45:23 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_104671377
Sommige mensen nemen dan ook alle tijd om zich eens even lekker te installeren in de tijd van de werkgever. En datzelfde geldt voor het opruimen aan het einde van de werkdag.
Vindt het niet raar dat sommige werkgevers verlangen dat je om x uur begint met je werk, en hoe lang jij dan bezig wilt zijn met alles voorbereiden (wat in principe natuurlijk maar 5 minuten hoeft te duren normaal gezien) mag je dan lekker zelf weten.
pi_104671400
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:
Omdat veel collega's van je dochter net 1 minuut voor aanvang binnen komen rennen, etc etc. Ik heb die ommeslag in werk-ethiek meegemaakt grofweg ~15 jaar geleden als vakkenvuller bij de AH. Toen moest men op een gegeven moment dit soort dingen af gaan dwingen met officiële waarschuwingen etc etc, omdat mensen gewoon consequent (net) te laat binnen kwamen druppelen.
Dan snap je niet wat ik bedoel...

Als jij om stipt 08:00 uur tien meisjes startklaar in uniform achter diverse afdelingen wil hebben staan, moet je hun dienst laten beginnen om 07:45 uur. Als er dan eentje 1 minuut voor aanvang (07:45 uur) komt binnen rennen, is er niks aan de hand.
  dinsdag 22 november 2011 @ 12:47:38 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_104671441
En dit soort dingen komen al in branches voor waar je bijna niets krijgt als vergoeding.
pi_104671450
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:43 schreef fruityloop het volgende:

Als je 1 minuut van te voren het pand betreedt, en "op je werk bent", kan je als caissière/vakkenvuller niet op tijd daadwerkelijk aan het werk zijn, en met de huidige prijzenoorlog telt elke minuut voor AH.
Prima, maar dan betaal je 5 minuten extra. Kassa opstarten etc is namelijk gewoon onderdeel van het werk.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_104671473
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:45 schreef kwiwi het volgende:
installeren in de tijd van de werkgever. En datzelfde geldt voor het opruimen aan het einde van de werkdag.
Is allemaal werk. Als mijn werkgever van mening is dat ik te vaak "even lekker de tijd neem" voor installeren of opruimen dan zijn daar andere oplossingen voor (gesprek/officiële waarschuwing/ontslag)

Ik begon dit topic met '15 minuten eerder beginnen' in gedachten. Was even vergeten dat het opruimen na de werkzaamheden net zo'n issue is. Wat mij betreft geldt hiervoor exact hetzelfde.
pi_104671493
Eigenlijk is het raar, maar ja, ik deed het 15 jaar geleden ook bij de Gamma. Voor werktijd de kassa tellen en na werktijd ook weer. Soms op een drukke zaterdag waren we pas om 17.45 uur klaar, maar betaald werd er maar tot 17 uur.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_104671559
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:48 schreef roberthoman het volgende:

[..]

Is allemaal werk. Als mijn werkgever van mening is dat ik te vaak "even lekker de tijd neem" voor installeren of opruimen dan zijn daar andere oplossingen voor (gesprek/officiële waarschuwing/ontslag)

Ik begon dit topic met '15 minuten eerder beginnen' in gedachten. Was even vergeten dat het opruimen na de werkzaamheden net zo'n issue is. Wat mij betreft geldt hiervoor exact hetzelfde.
Daar wordt ook wel misbruik van gemaakt ja, voor je het weet zijn die 15 minuten 20+ geworden. Dat gebeurde in mijn vakkenvultijd ook op een gegeven moment. }:| Toen zijn we met de hele vulploeg naar de SM gegaan en zijn er afspraken gemaakt, óók over het op tijd aanwezig zijn, en was het weer even goed, totdat er een stel van die josti's weer begonnen met consequent te laat komen.. :N
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_104671607
Aan de ene kant zou ik zeggen: Als de baas wil dat je om 7:45 aanwezig bent moet hij maar vanaf 7:45 betalen.

Aan de andere kant;
Mijn eerste baan was als verkoper op de computerafdeling van een electronica zaak. Wij vonden het allemaal de normaalste zaak van de wereld om 15 minuten eerder aanwezig te zijn om de zaak te vegen, computers aan te zetten, kassa te vullen. En om 30 minuten na sluitingstijd te blijven om geld te tellen, voorraad te bezien, af te sluiten. Daar werd *nooit* moeilijk over gedaan en *iedereen* deed dat (tenzij belangrijke afspraak en dan dekte de rest van de mensen het wel).
Het feit dat dat soort dingen; het soort dingen wat er voor zorgt dat je überhaupt je werk kunt doen; nu afgedwongen moet worden is ergens wel raar. Als je baas je inhuurt om van 8:00 tot 17:00 achter de kassa te zitten dan moet je ook zorgen dat je om 8:00 die kassa aan kunt zetten. Als jij van 8:00 tot 17:00 telefonisch klanten te woord staat moet je ook gewoon zorgen dat als er om 8:00 iemand belt, je klaar zit om zijn vragen te beantwoorden.

Wellicht een clash van moraal en de wet maar in dit geval zou je baas helemaal geen nood moeten hebben iets af te dwingen. Als je 15 minuten nodig hebt om je koffie te pakken, om te kleden, computer aan te zetten dan zorg je maar dat je 15 minuten van te voren aanwezig bent.
pi_104671613
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:49 schreef Biancavia het volgende:
Eigenlijk is het raar, maar ja, ik deed het 15 jaar geleden ook bij de Gamma. Voor werktijd de kassa tellen en na werktijd ook weer. Soms op een drukke zaterdag waren we pas om 17.45 uur klaar, maar betaald werd er maar tot 17 uur.
Je werkte een uur gratis elke dag?!? Waarom?

Ik heb ooit een bijbaan bij de pomp gehad, moest ik in mijn eentje openen in 6u. Mooi niet dat ik dan om 10 voor 6 al de emmers buiten stond te zetten.. dan moeten ze gewoon een kwartier voor opening mijn dienst laten beginnen en betalen.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_104671643
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:53 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Je werkte een uur gratis elke dag?!? Waarom?

Ik heb ooit een bijbaan bij de pomp gehad, moest ik in mijn eentje openen in 6u. Mooi niet dat ik dan om 10 voor 6 al de emmers buiten stond te zetten.. dan moeten ze gewoon een kwartier voor opening mijn dienst laten beginnen en betalen.
Ja, waarom? We klaagden er ook wel over, maar er werd gewoon niets mee gedaan.
En tja, het was gezellig, dus het was ook geen reden om dan maar ergens anders voor een bijbaantje te gaan kijken.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_104671702
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:53 schreef Kumerian het volgende:

(...) Als je baas je inhuurt om van 8:00 tot 17:00 achter de kassa te zitten dan moet je ook zorgen dat je om 8:00 die kassa aan kunt zetten. Als jij van 8:00 tot 17:00 telefonisch klanten te woord staat moet je ook gewoon zorgen dat als er om 8:00 iemand belt, je klaar zit om zijn vragen te beantwoorden.(...)
Laat me raden, jij bent tegenwoordig franchiser?
pi_104671716
Eens met TS, heb ik ook meegemaakt toen ik achter de kassa zat tot sluitingstijd, een kwartier van te voren aanwezig zijn en achteraf moest ik nog 20 minuten wachten omdat de klok van het alarm (van de zijdeur) verkeerd stond en het dus af zou gaan als je voor 20 minuten na sluitingstijd er uit zou gaan.
Ik moest dus 35 minuten onbetaald aanwezig zijn
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_104671793
10 jaar geleden bij de AH ook zo een discussie gehad. Als ik tot 19.00 moest werken (kassa-meisje), mocht ik eigenlijk pas om 19.00 achter mijn kassa vandaan komen om daarna nog een kwartier lang mijn kassa schoon te gaan maken, dat was verplicht en moest ook echt met water en zeep. Ik had geen problemen met het schoonmaken ervan, maar dan stopte ik gewoon een kwartier eerder. Daar waren ze niet altijd even blij mee, maar dat interesseerde mij niets. We hebben vaak genoeg onze pauzes opgegeven omdat het te druk was om met pauze te gaan, dus ik vond: het is geven en nemen, dus niet zeuren.
pi_104671847
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:56 schreef roberthoman het volgende:
Laat me raden, jij bent tegenwoordig franchiser?
Nope, ik ben projectmanager. En als ik 's ochtends om 8 uur een projectmeeting heb dan hoeft er ook niemand om 8 uur binnen te lopen met het bericht dat ie nog even koffie moet halen of z'n papieren uitprinten.
pi_104671910
Het is een kwestie van geven en nemen in mijn ogen, mensen die te laat komen, zich niet volgens afspraken ziekmelden of verlof aanvragen, etc, zijn ook zwaar klote voor de werkgevers in kwestie. Ik probeerde altijd mijn eigen straatje éérst schoon te vegen, dus op tijd komen, verlof netjes op tijd aanvragen etc etc, en dan wordt ook niet je kop er af gehakt als er iets van zegt als een wannabee SM-er vers van het VMBO bedenkt dat hij met een stopwatch je pauze's moet gaat timen, en je 30 minuten wil gaan laten spiegelen.
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:05:11 #25
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_104671968
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:01 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Nope, ik ben projectmanager. En als ik 's ochtends om 8 uur een projectmeeting heb dan hoeft er ook niemand om 8 uur binnen te lopen met het bericht dat ie nog even koffie moet halen of z'n papieren uitprinten.
Nee, maar jij hebt er wel voor gezorgd dat om 8 uur degene die binnenloopt gelijk kan beginnen. Niet dat deze persoon eerst alle papieren voor een meting uit moest printen, een laptop moest zoeken om een presentatie te geven ed. Dus een werkgever zou moeten zorgen dat je daadwerkelijk zou moeten kunnen beginnen met werken op het tijdstip van betaling. Dat je van te voren koffie wil is prima, dan kom je eerder. Maar om eerder te komen om ervoor te zorgen dat je zelf aan het werk kan klopt in mijn ogen ook niet.
(in dit geval plaats ik jou als projectmanager gelijk aan een werkgever, ik weet dat dat niet geheel correct is, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel).
Alles is toxisch, het hangt af van de dosis.
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:08:19 #26
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_104672066
quote:
..
Mijn eerste baan was als verkoper op de computerafdeling van een electronica zaak. Wij vonden het allemaal de normaalste zaak van de wereld om 15 minuten eerder aanwezig te zijn om de zaak te vegen, computers aan te zetten, kassa te vullen. En om 30 minuten na sluitingstijd te blijven om geld te tellen, voorraad te bezien, af te sluiten. Daar werd *nooit* moeilijk over gedaan
...
Ik heb meer dan tien jaar in een winkel gewerkt, en gelukkig heeft mijn baas er nooit moeilijk over gedaan dat werkzaamheden voor zijn zaak (zijn geld tellen, zijn zaak aanvegen, zijn pand afsluiten) ook gewoon door hem betaald werden.

Jas uit, koffie nemen, en vanaf dat moment aan de slag voor de baas. En betaald worden voor wat je voor die baas doet, en niet voor jezelf, dat is toch volkomen normaal? Jij werkte dus 9 uur voor je baas en kreeg er 8 betaald, ik kan onmogelijk zien wat daar logisch of rechtvaardig aan is.
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:10:22 #27
139330 TNA
For the stars that shine
pi_104672155
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:03 schreef fruityloop het volgende:
Het is een kwestie van geven en nemen in mijn ogen, mensen die te laat komen, zich niet volgens afspraken ziekmelden of verlof aanvragen, etc, zijn ook zwaar klote voor de werkgevers in kwestie. Ik probeerde altijd mijn eigen straatje éérst schoon te vegen, dus op tijd komen, verlof netjes op tijd aanvragen etc etc, en dan wordt ook niet je kop er af gehakt als er iets van zegt als een wannabee SM-er vers van het VMBO bedenkt dat hij met een stopwatch je pauze's moet gaat timen, en je 30 minuten wil gaan laten spiegelen.
Ja, dat soort geneuzel ook. Ik heb wel eens gehad dat ik om 13:02 terug kwam van lunchpauze in plaats van 13:00 omdat ik toevallig net gebeld werd over iets belangrijks toen ik de lift uit kwam. Kreeg ik daar commentaar op maar dat stopte toen ik zei dat ik wel tot 17:32 door zou werken. Ook al eens zoiets meegemaakt en gezegd dat als ze daar zo moeilijk over gingen doen ik voortaan ook stipt op tijd naar huis zou gaan in plaats van regelmatig een kwartiertje te blijven.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_104672316
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:43 schreef error_404 het volgende:
Dat krijg je ook zonder ervoor te werken, dus als je kijkt wat die 60 uur per jaar je zou kosten en kijkt naar wat je krijgt naast de uren die je werkt, denk ik dat je op een bedrag komt waar je niet over moet zeiken, maar lekker in ontvangst moet nemen.
60 uur per jaar gratis aan het werk zijn :')
Dat is voor de meeste onder ons gewoon een half maand salaris.
pi_104672370
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:05 schreef peasant het volgende:
Nee, maar jij hebt er wel voor gezorgd dat om 8 uur degene die binnenloopt gelijk kan beginnen. Niet dat deze persoon eerst alle papieren voor een meting uit moest printen, een laptop moest zoeken om een presentatie te geven ed. Dus een werkgever zou moeten zorgen dat je daadwerkelijk zou moeten kunnen beginnen met werken op het tijdstip van betaling. Dat je van te voren koffie wil is prima, dan kom je eerder. Maar om eerder te komen om ervoor te zorgen dat je zelf aan het werk kan klopt in mijn ogen ook niet.
(in dit geval plaats ik jou als projectmanager gelijk aan een werkgever, ik weet dat dat niet geheel correct is, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel).
En wie is "De Werkgever" dan? Verwacht jij dat de bedrijfsleider van een winkel zorgt dat alle voorbereiding én afsluiting van die winkel verzorgd wordt?
Ik ben zeker niet gelijk aan een werkgever. Ik héb zelf een werkgever. En daarom zorg ik dat om 8 uur die vergadering kan beginnen. En ja, dan heb ík om 8 uur die laptop met beamer geregeld, heb ík gezorgd dat alle papieren uitgeprint zijn.

"De Werkgever" bestaat niet. Er is geen abstracte entiteit die kan zorgen dat alles voorbereid is. Het zijn altijd mensen die dat moeten doen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:08 schreef drijfhout het volgende:
Ik heb meer dan tien jaar in een winkel gewerkt, en gelukkig heeft mijn baas er nooit moeilijk over gedaan dat werkzaamheden voor zijn zaak (zijn geld tellen, zijn zaak aanvegen, zijn pand afsluiten) ook gewoon door hem betaald werden.

Jas uit, koffie nemen, en vanaf dat moment aan de slag voor de baas. En betaald worden voor wat je voor die baas doet, en niet voor jezelf, dat is toch volkomen normaal? Jij werkte dus 9 uur voor je baas en kreeg er 8 betaald, ik kan onmogelijk zien wat daar logisch of rechtvaardig aan is.
Het is heel eenvoudig: Je baas kan maar zoveel salaris betalen voordat het niet meer rendabel is. Het enige verschil tussen 9 uur betaald werk of 9 uur werken waarvan 8 betaald is het uurloon.

Het grote verschil is dat ik die winkel niet zie als "Zijn winkel, zijn pand, zijn zaak". Ik zie het als MIJN taak om te zorgen dat IK MIJN werk kan doen zodat ik aan het eind van de maand kan zeggen dat IK mijn best heb gedaan om te zorgen dat IK morgen nogsteeds een baan heb.

Mischien moeten er wat vaker mensen op straat komen te staan vanwege faillissement voordat duidelijk is dat het geen "us vs. them".
pi_104672474
Tja, waar leg je de grens?
Ik vond 5 minuutjes eerder aanwezig zijn, nooit een probleem. Maar structureel een kwartier wel.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_104672549
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:11 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ja, dat soort geneuzel ook. Ik heb wel eens gehad dat ik om 13:02 terug kwam van lunchpauze in plaats van 13:00 omdat ik toevallig net gebeld werd over iets belangrijks toen ik de lift uit kwam. Kreeg ik daar commentaar op maar dat stopte toen ik zei dat ik wel tot 17:32 door zou werken. Ook al eens zoiets meegemaakt en gezegd dat als ze daar zo moeilijk over gingen doen ik voortaan ook stipt op tijd naar huis zou gaan in plaats van regelmatig een kwartiertje te blijven.
Wij hadden ook zo'n type... Ik ben in mijn 8 jaar durende vakkenvulcarrière welgeteld 1x te laat gekomen, omdat die vmbo chef van KW me niet wat later wilde laten beginnen op zaterdag, en ik dus 06.30 er moest staan, in plaats van 9 uur zoals ik als compromis had voorgesteld. (ik stond altijd op de emballage op zaterdag, dus 9 uur beginnen kon best). Hij belde om 06.33, mijn vader nam op, en die gooide de hoorn er weer op. :D

Ik er heen, hij me een preek geven, en wat al niet meer. Ik ging gewoon aan het werk, en later komen mijn ouders boodschappen doen. Mijn vader liet hem door de infobalie omroepen om even uit te komen leggen waarom ik niet wat later had kunnen beginnen volgens hem, en waarom hij ons om half 7 's morgens wakker belde na een trouwerij de avond ervoor. }:| Dit werd vervolgens nog eens beaamd door de SM (zoon van zakenpartner van mijn vader), en even later ook nog door de eigenaar, een kennis van mijn vader, die ook vond dat die vmbo chef zich niet zo aan moest stellen.. _O-
pi_104672598
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:18 schreef Kumerian het volgende:

Het is heel eenvoudig: Je baas kan maar zoveel salaris betalen voordat het niet meer rendabel is. Het enige verschil tussen 9 uur betaald werk of 9 uur werken waarvan 8 betaald is het uurloon.

Het grote verschil is dat ik die winkel niet zie als "Zijn winkel, zijn pand, zijn zaak". Ik zie het als MIJN taak om te zorgen dat IK MIJN werk kan doen zodat ik aan het eind van de maand kan zeggen dat IK mijn best heb gedaan om te zorgen dat IK morgen nogsteeds een baan heb.

Mischien moeten er wat vaker mensen op straat komen te staan vanwege faillissement voordat duidelijk is dat het geen "us vs. them".
Dat kan de werkgever heel simpel afvangen door er een 8 en een half uur werkdag van te maken. Waarom zou je in godsnaam onbetaald werkzaamheden gaan uitvoeren? Omdat de "baas" anders falliet gaat? _O-
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:26:07 #34
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_104672614
quote:

[..]

En wie is "De Werkgever" dan? Verwacht jij dat de bedrijfsleider van een winkel zorgt dat alle voorbereiding én afsluiting van die winkel verzorgd wordt?
Ik ben zeker niet gelijk aan een werkgever. Ik héb zelf een werkgever. En daarom zorg ik dat om 8 uur die vergadering kan beginnen. En ja, dan heb ík om 8 uur die laptop met beamer geregeld, heb ík gezorgd dat alle papieren uitgeprint zijn.

"De Werkgever" bestaat niet. Er is geen abstracte entiteit die kan zorgen dat alles voorbereid is. Het zijn altijd mensen die dat moeten doen.

[..]

Eigenlijk verwacht ik wel dat een werkgever ervoor zorgt dat ik aan het werk zou kunnen. Hoe dat is nu dus de vraag. Of hij zorgt dat iemand het voor mij zou klaar zetten. Of hij betaald mij het te doen. Dus het hoeft helemaal geen bedrijfsleider te zijn die het doet, maar om te verwachten dat iemand dat in zijn eigen tijd doet vind ik krom.
Ik heb vroeger bij een pompstation gewerkt en daar moest ik ook na sluitingstijd de kas tellen. Ik had daar opzich geen probleem mee, ik verdiende met het werk daar prima. Maar eigenlijk vind ik, als ik er nu overna denk, het wel een raar systeem.
Daarnaast is het natuurlijk raar om te zeggen dat als je baas maar 8 uur kan betalen jij maar 9 uur moet werken omdat anders het bedrijf failliet gaat. Dan heeft hij teveel mensen aan het werk, of verkeerde afspraken gemaakt in de loonsonderhandelingen.
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:26:19 #35
335452 cricket
cricket from space
pi_104672626
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:36 schreef roberthoman het volgende:
Hoe is het mogelijk dat een werkgever je kan verplichten om eerder (onbetaald) aanwezig te zijn om voorbereidende werkzaamheden uit te voeren? Callcenters en detailhandel zijn hier een goed voorbeeld van. Die eisen dat je voor de officiële aanvangstijd alle voorbereidingen treft om te kunnen werken. Denk aan omkleden, computer opstarten, etc. Ik heb dit altijd behoorlijk dubieus gevonden, alsof je dat soort zaken voor je lol doet. Zodra je achter een computer gaat zitten om allerlei bedrijfssoftware te starten, ben je toch aan het werk?
Bij een aantal serviceafdeling bij ons was hier ook sprake van, na een aantal klachten hierover hebben we het namens de ondernemingsraad uit laten zoeken. Hier kwam indertijd (2 jaar geleden ongeveer) uit dat een specifieke tijd vantevoren aanwezig moeten zijn (zoals 'minimaal 10 minuten vantevoren') niet verplicht kan worden. Zaken als computer opstarten e.d. maken echter officieel geen onderdeel uit van de werkzaamheden dus het kan wel gevraagd worden die voor aanvang (of na afloop) van de aanvangstijd te verrichten. Als dat echter lukt binnen 5 minuten (ook al doen anderen er 10 minuten over) mag je niet verplicht worden er eerder te zijn dan de tijd die het je kost, tenzij die 10 minuten wel betaald worden. Dit wel op voorwaarde dat de voorbereidende handelingen redelijk zijn (die 20 minuten langer blijven ivm een verkeerd alarm zoals eerder in het topic genoemd zouden dan niet redelijk zijn).
pi_104672740
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:43 schreef error_404 het volgende:
En waar zit precies de grens van wel/niet zeiken? Dan zegt de baas volgende week: Hmm ik heb liever dat je 20 minuten van tevoren komt want in een kwartier kan je niet omkleden EN inchecken en de computer volledig opgestart hebben. Wat doe je dan?

Ik ben van mening dat als je voorbereidende werkzaamheden moet doen om daadwerkelijk aan het werk te kunnen dit gewoon bij je werk hoort.
Oh, and that's a bad miss!
pi_104672784
quote:
Ben benieuwd of iemand deze algemene vraag zou kunnen beantwoorden. In mijn persoonlijke werkverleden is dit meerdere malen aan de orde geweest en sinds enige jaren heeft mijn dochter heeft er ook steeds mee te maken bij haar bijbaantjes.

Tienduizenden meisjes zitten dagelijks om stipt 07:55 uur in hun uniformpje achter de kassa te wachten op hun eerste klant. Toch krijgen ze pas vanaf 08:00 uur uitbetaald. Noem het gebruikelijk, traditie of fatsoen, ik vind het eigenlijk uitbuiting in het klein...

Moraalridders zouden zeggen: "Kerel, waar zeur je over?" en die hebben ook wel een beetje gelijk. Toch hakken al die gratis kwartiertjes voor de baas er behoorlijk in. Op een volle werkweek praat je over vijf kwartier, dat is een dikke 60 uur op jaarbasis. Oftewel anderhalve week die je niet betaald krijgt! Is dit nu daadwerkelijk een recht dat werkgevers hebben of hoort dit een beetje bij de cultuur. Dat je blij moet zijn dat je überhaupt voor iemand mag werken en dat je hierover niet moet zeuren?

Nu wil ik hier niet stoer gaan lopen doen dat ik dit niet pik en alle Albert Heijns voor de rechter wil slepen. Ik ben vooral benieuwd naar een goeie WNG-waardige uitleg van dit verhaal.
Lees de CAO en arbeidswet hierop na en zie dat je wel een beetje zeurt en dat alles al gedekt is en dit alles een reden heeft. :Y Fyi: het is legitiem wat de werkgevers vragen. :Y
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_104672821
Ik heb ooit ook bij AH vakken gevuld. Maar daar werd niet zo lastig gedaan hoor. Alle uren geschreven. Wat wel zo was dat je op tijd en omgekleed in de winkel moest staan, dat wel in eigen tijd, maar nog even wat afmaken als dat moest werd gewoon geboekt.

Overigens is het geven en nemen, men was daar toch iets minder moeilijk met de gewone mensen. Alleen de echte laatkomers en slapjanussen werden achter de broek gezeten. Zo is er ook eens een keer een diefstalcontrole geweest waarbij dan de helft van de medewerkers eruit werd geflikkerd omdat ze iets hadden gejat. Tsja, aan de ene kant snap ik de werkegvers wel, maar weet je: 'If you pay peanuts, you get monkeys'
Whatever...
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:33:34 #39
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_104672879
quote:

[..]

[..]

Wat een gelul. Als je baas vind dat je om 7:45 aanwezig moet zijn voor X,dan gaat ie je ook betalen vanaf dat moment.

In je contract staat toch ook niet per dag 8 uur betaald en 30 min voor niks.
Dum de dum
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:33:42 #40
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_104672883
quote:
15s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:30 schreef rubje het volgende:

[..]

Lees de CAO en arbeidswet hierop na en zie dat je wel een beetje zeurt en dat alles al gedekt is en dit alles een reden heeft. :Y Fyi: het is legitiem wat de werkgevers vragen. :Y
Wat is legitiem.
Dat je op op een gegeven tijdstip klaar moet zijn om te kunnen werken, of dat ze mogen eisen dat je 15 minuten vroeger komt.
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:39:15 #41
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_104673056
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:33 schreef Fe2O3 het volgende:

In je contract staat toch ook niet per dag 8 uur betaald en 30 min voor niks.
Nee, in je contract staat idd een verwijzing naar de CAO, waarin oa dit soort dingen zijn geregeld. In mijn vak worden overuren niet eens uitbetaald, die horen er van een bepaalde schaal gewoon bij.

Het is wel de luie 'jeugd van tegenwoordig' die zeikt over een paar minuten extra werken, maar niet op de vingers getikt wol worden over telefoneren onder het werk, of rook'pauzes'.
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:40:55 #42
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_104673123
Dan zoek je toch lekker een andere baan
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:48:52 #43
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_104673404
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:45 schreef kwiwi het volgende:
Sommige mensen nemen dan ook alle tijd om zich eens even lekker te installeren in de tijd van de werkgever. En datzelfde geldt voor het opruimen aan het einde van de werkdag.
Vindt het niet raar dat sommige werkgevers verlangen dat je om x uur begint met je werk, en hoe lang jij dan bezig wilt zijn met alles voorbereiden (wat in principe natuurlijk maar 5 minuten hoeft te duren normaal gezien) mag je dan lekker zelf weten.
Dan moet de baas ook oprotten met z'n "clean desk policy" :')
pi_104673420
Het heeft wel een beetje met de mentaliteit te maken.
Ik merk dat veel mensen echt alleen maar doen waarvoor ze betaald worden. Oftewel, 8 uur en 2 minuten per dag werken is er niet bij, want ik word maar voor 8 uur betaald. Beetje kinderachtig. Alsof die mensen de twee minuten dat ze, per ongeluk, te lang koffiepauze hebben genomen netjes 'teruggeven' aan de baas...

Als ik nog ergens mee bezig ben wat ik even af wil maken en ik werk daardoor 15 minuutjes langer, dan ga ik dat kwartiertje echt niet schrijven/compenseren. Ik vind mijn werk leuk genoeg om er ook nog, af en toe, wat eigen tijd in te steken.

Heb altijd een beetje medelijden met mensen die elke dag om exact dezelfde tijd naar huis gaan 'omdat het tijd is'. Als je je baan zo leuk vindt, moet je misschien maar eens iets anders zoeken...
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:50:34 #45
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_104673460
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:39 schreef error_404 het volgende:

[..]

Nee, in je contract staat idd een verwijzing naar de CAO, waarin oa dit soort dingen zijn geregeld. In mijn vak worden overuren niet eens uitbetaald, die horen er van een bepaalde schaal gewoon bij.

Het is wel de luie 'jeugd van tegenwoordig' die zeikt over een paar minuten extra werken, maar niet op de vingers getikt wol worden over telefoneren onder het werk, of rook'pauzes'.
Werkt andersom ook. Begin op 1 december bij een nieuwe werkgever, dan krijg je zo'n arbeidsvoorwaarden boekje onder je neus en daar staan dan ook de bedrijfsregels in.
Geen privégebruik internet/ mail, niet teveel met privé mobiel spelen, niet roken op de werkplek en ga zo maar door.. Maar wel eisen dat je personeel flexibel is met overwerken :')
pi_104673515
Ik kwam onlangs op een locatie waar je een half uur onbetaalde pauze hebt, maar je kunt niet weg (24uurszorg). Ja daag, dan betaal je me maar gewoon door als ik gewoon beschikbaar moet zijn.
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:52:11 #47
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_104673519
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:33 schreef peasant het volgende:

[..]

Wat is legitiem.
Dat je op op een gegeven tijdstip klaar moet zijn om te kunnen werken, of dat ze mogen eisen dat je 15 minuten vroeger komt.
Legitiem is dat het volgens de wet mag.
Dat je naast de wet ook nog zaken als normen, waarden en dergelijke hebt waaruit je kan putten vergeten mensen. Want de wet :')
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:56:30 #48
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_104673675
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:52 schreef Keltie het volgende:

[..]

Legitiem is dat het volgens de wet mag.
Dat je naast de wet ook nog zaken als normen, waarden en dergelijke hebt waaruit je kan putten vergeten mensen. Want de wet :')
Ik ben gewoon echt geintresseerd wat er volgens de weg mag.

Persoonlijk ben ik meer voor flexibiliteit. Ik maak maar uren dan in mijn contract staat. Wordt alleen niets mee gedaan. Maar als ik eens een dag blijf thuiswerken is er ook geen haan die er naar kraait.
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:58:00 #49
335452 cricket
cricket from space
pi_104673736
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:49 schreef actuarisje het volgende:
Ik merk dat veel mensen echt alleen maar doen waarvoor ze betaald worden. Oftewel, 8 uur en 2 minuten per dag werken is er niet bij, want ik word maar voor 8 uur betaald. Beetje kinderachtig. Alsof die mensen de twee minuten dat ze, per ongeluk, te lang koffiepauze hebben genomen netjes 'teruggeven' aan de baas...
Of ze die 2 minuten wel of niet teruggeven is lang niet altijd te herleiden uit het al dan niet 2 minuten langer blijven. Voor sommige werkzaamheden is het werkaanbod afhankelijk van de tijd, maar dat is lang niet altijd zo. Iemand achter de kassa die gemotiveerder is doordat er niet moeilijk wordt gedaan over die 2 minuten extra pauze kan daardoor prima sneller/beter werken, waardoor er rond einde werktijd geen of in ieder geval minder rij staat.
  dinsdag 22 november 2011 @ 13:59:22 #50
335452 cricket
cricket from space
pi_104673781
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:52 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik kwam onlangs op een locatie waar je een half uur onbetaalde pauze hebt, maar je kunt niet weg (24uurszorg). Ja daag, dan betaal je me maar gewoon door als ik gewoon beschikbaar moet zijn.
Dat komt waarschijnlijk omdat een halfuurspauze verplicht is.
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:00:10 #51
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_104673804
Het hangt naar mijn mening van de functie af. Ik word betaald om een klus te klaren niet voor mijn aanwezigheid.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:00:18 #52
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_104673811
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 13:59 schreef cricket het volgende:

[..]

Dat komt waarschijnlijk omdat een halfuurspauze verplicht is.
Pauze terwijl je beschikbaar moet zijn is geen pauze.
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:02:23 #53
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_104673878
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:00 schreef klusfoobje het volgende:
Het hangt naar mijn mening van de functie af. Ik word betaald om een klus te klaren niet voor mijn aanwezigheid.
Als je putjesschepper bent misschien, maar een helpdesk medewerker krijgt ook betaald als er niemand belt ;)
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:15:30 #54
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_104674381
Als je het van tevoren weet en je wilt graag op die plek werken dan kies je daar toch bewust voor en neem je dit op de koop toe.
Wil je je er niet aan houden dan kies je toch gewoon een andere werkgever :?
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:18:22 #55
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_104674506
Ik begin officieel om 8 uur, maar vanwege trein en bus etc ben ik vaak al om 07.50 binnen. Moet ik dan 10 minuten met mijn handen over elkaar gaan zitten wachten tot het 8 uur is? Lijkt me niet gewenst en ook niet handig.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_104674521
Moet elke dag (als ik werk) te minste 5 a 10 van te voren aanwezig zijn. Even de babbeltje wat er afgelopen 4 uur is gebeurd. Bakkie koffie of thee en een babbeltje. Het verkeer om me heen waarnemen en even kijken wat er nog gaat gebeuren tijdens mijn wacht. Wat is hier van het probleem het hoort toch bij je vak. En na mijn wacht het zelfde kompleet normaal... (En geen operatie stofwolk naar de bier tap...)

(Werk in de scheepvaart als stuurman)
pi_104674552
quote:

Als ik nog ergens mee bezig ben wat ik even af wil maken en ik werk daardoor 15 minuutjes langer, dan ga ik dat kwartiertje echt niet schrijven/compenseren. Ik vind mijn werk leuk genoeg om er ook nog, af en toe, wat eigen tijd in te steken.

Heb altijd een beetje medelijden met mensen die elke dag om exact dezelfde tijd naar huis gaan 'omdat het tijd is'. Als je je baan zo leuk vindt, moet je misschien maar eens iets anders zoeken...
het gaat hier om kutbaantjes zoals vakkenvuller etc. niet om een serieuze baan waar je betaald wordt om een taak goed uit te voeren en er iets andere ongeschreven regels zijn. Zo is er bij ons bijna niemand die echt exact zijn 8 uur maakt maar gewoon doet wat nodig is. Wij worden er dan ook naar betaald. Mijn contract bevat een clausule met hierin het 'afkopen' van 5% overuren indien nodig per week.

Maarja, als je 3 euro per uur verdient, dan ga je natuurlijk ook daarnaar werken.
Whatever...
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:22:44 #58
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_104674670
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:18 schreef karr-1 het volgende:
Ik begin officieel om 8 uur, maar vanwege trein en bus etc ben ik vaak al om 07.50 binnen. Moet ik dan 10 minuten met mijn handen over elkaar gaan zitten wachten tot het 8 uur is? Lijkt me niet gewenst en ook niet handig.
Dat verzoek heb ik wel eens gekregen.
Moest later beginnen, niet dat daar echt goede argumenten voor zijn (ik wil het).. Gevolg is dat ik mij iedere ochtend in de file rij en dus te laat binnen ben :')
pi_104675055
Het is nogal een verschil of het moet of gewenst is. Ik heb meegemaakt dat een dienstoverdracht een kwartier voor aanvang dienst start. Ze willen dus eigenlijk dat je al goed en recht zit een kwartier voor aanvang. Nog daarvoor moet je je omkleden etc. Betalen pas vanaf het hele uur.

Ik ben vaak bewust rond tien voor pas aan komen waaien en heb me rustig omgekleed. Vaak een dreiging tot waarschuwing ontvangen. Daarbij nadrukkelijk om de waarschuwing gevraagd, maar nooit gekregen! Ze passen wel op hoor. Wat denk je dat meneer de rechter zegt als puntje bij paaltje komt en je wordt erdoor ontslagen?
pi_104676946
Ik (torenkraanmachinist) ga om kwart voor 7 omhoog om mezelf draaiklaar te maken. En ze verwachten ook dat ik gewoon de pauze doorwerk
pi_104677609
Ik was altijd een uur van te voren aanwezig, dan kon ik lekker in eigen tijd op kosten van de baas warm eten. Dat ik me daarna in eigen tijd om stond te kleden en vervolgens op het uur klaar stond om te beginnen heb ik nooit als erg ervaren, die maaltijd vergoedde altijd die tijd :)
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_104678380
Ik heb vroeger een bijbaantje bij Kruidvat gehad, kreeg tot 18:00 betaald. Ik moest haast een smeekbede geven als ik eens een keer om 18:00 uur weg moest want je was verplicht na 18:00 uur je kassa te tellen, de vloer te poetsen etc etc. Pas om 18:30 stond je buiten EN een kwartier idd eerder beginnen zonder betaald te worden. Werkte elke keer 45 minuten verplicht extra zonder betaald te krijgen daar.
pi_104679459
Heb ik ook altijd raar gevonden. Ik heb hetzelfde gehad bij mijn bijbaantje toen ik nog op school zat, elke dag minimaal een kwartier van tevoren aanwezig zijn en na sluiting nog de winkel opruimen, kassa tellen, etc. Als de winkel om 17:30 sloot was je op z'n vroegst om 17:45 buiten, tel daar dat kwartiertje aan het begin van de dag bij op en je hebt een half uur gratis gewerkt. Voor de werkgever was dat lucratief, voor een stuk of 10 medewerkers is dat vijf uur per dag, keer zes dagen in de week, 30 uur. Dat is dus bijna een volle werkweek die hij niet hoeft te betalen.
  dinsdag 22 november 2011 @ 17:24:17 #64
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_104681678
Weet niet of het al genoemd is, maar vroeger moest je klokken en kreeg je elke minuut uitbetaald 8)7 .
wannabe Yi-Long zijn grootste fan!
  dinsdag 22 november 2011 @ 20:04:06 #65
247775 Gemaskerde
JerseyShore GUIDO.
pi_104688537
Ik vind het zelf opzich wel oke, tenzij het mijzelf niet goed uitkomt.
Hey hallo wat een enorm kuttopic.
  dinsdag 22 november 2011 @ 20:19:58 #66
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_104689535
Het staat je vrij om een andere baan te zoeken. Ik heb ook zo'n werkgever gehad en die buitte zijn mensen ook op andere manieren uit. Ik ben uiteindelijk vertrokken, ik zie daar nog heel veel mensen zitten die dat soort dingen dag in, dag uit pikken.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  dinsdag 22 november 2011 @ 20:34:36 #67
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_104690493
quote:

Dit!

Ik erger me kapot aan mensen die al tien minuten voor tijd alles gaan opruimen, computer afsluiten, jasje, dasje aan zodat je precies optijd het parkeerterrein van je werk afrijd. Kijk, natuurlijk gebeurd me mij ook wel eens dat ik echt op tijd weg moet. Maar normaal gesproken ben ik er wel zodanig op tijd dat ik start klaar ben (alles opgestart, thee bij de hand) om te gaan werken.
klerkje
pi_104691121
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2011 17:24 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
Weet niet of het al genoemd is, maar vroeger moest je klokken en kreeg je elke minuut uitbetaald 8)7 .
Dat vind ik een juist een goede. Ik ben daar net te jong voor maar dus niet meer mee gemaakt maar het is wel een eerlijk systeem. Bij mijn huidige baan moet ik eerst de computer op starten voor je kunt inchecken op het systeem dat registreert hoe lang je werkt.

Ik heb ook wel eens bij een werkgever gezeten waar je zelf mocht weten hoe laat je tussen 7 en 9 uur begon en tot hoe laat je werkte als je je uren maar maakte, maar dat werd eigenlijk nergens geregistreerd of gecontroleerd behalve dat je collega's natuurlijk kunnen zien hoe laat je binnen komt of weg gaat. Als je een keer een half uurtje eerder weg wilde kon dat prima als je dat later die week maar in haalde. Iedereen werkte uiteindelijk toch elke dat wel iets langer omdat het veel relaxter werkt en je je werkgever op die manier ook veel meer gunt. Dat vond ik echt ideaal maar ik snap dat dat niet bij elk type werk zo werkt.
  dinsdag 22 november 2011 @ 20:54:01 #69
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_104691675
Klokken vind ik echt zo idioot! Ik heb wel eens gehoord dat dat nog ergens de praktijk was, het resultaat was dat iedereen om 16:45 uur mij de klok stond met z'n jas en tas gereed om precies om 17 uur uit te kunnen klokken. Ja sorry hoor, dat vind ik gewoon onbeschoft. Ik vind het van de kant van de werkgever overigens ook niet van veel vertrouwen getuigen.

Als ik eens wat langer sta te kletsen met een collega om wat voor reden dan ook, dan ga ik niet als je baas net langskomt lopen direct in de houding schieten en doen alsof ik zeer hard aan het werk ben, ik zal dan wel mijn pauze inkorten of iets langer door werken zonder dat apart te schrijven zodat het werk er niet onder hoeft te lijden.

Ik moet wel zeggen dat als je werk doet wat je verder weinig kan schelen en niet je 'droombaan' is ik me wel eerder kan voorstellen dat je geen zin hebt iets eerder te komen of iets later weg te gaan.
klerkje
  dinsdag 22 november 2011 @ 20:56:26 #70
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_104691843
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2011 17:24 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
Ik heb enkele jaren geleden op een bureau gewerkt waar idd met een prikklok gewerkt werd. De mentaliteit bij die mensen was echt serieus te triest voor woorden. Kwamen ze de lift uit, meteen inklokken en dan lekker relaxed je jas uit doen, koffie halen, beetje kletsen. Om 16.45 ging de computer uit en om éxact 17.00 uur klokten ze uit. Aan het eind van de maand / 4 weken hadden die mensen dus ook op de minuut nauwkeurig 160 uur gewerkt.

Die mensen liepen geen meter harder voor de baas en hun productie was bijzonder gemiddeld, in een vak waar je juist uit moet blinken om aan het werk te blijven...
Geen fijne ervaring dus....
pi_104692712
Wij hebben flexibele werktijden en er is niemand die te vroeg naar huis gaat zonder het in te halen. Grappig om te zien dat bij meer vrijheid mensen minder spastisch doen dan met klokken. Ook fijn voor de managers trouwens, wanrt al dat gezeik met politieagent spelen is niets. het kan beter gaan over andere zaken.
Whatever...
  dinsdag 22 november 2011 @ 21:13:38 #72
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_104693166
Je werktijd begint om 8 uur, dan moet je zorgen dat je klaar zit/staat om te beginnen met werken. Als je stipt om bijv. 8 uur inklokt en stipt om half 5 uitklokt, heb je zeker geen 8 uur gewerkt waar je voor betaald krijgt. Je wordt niet betaald voor je opstarttijd, maat voor je werktijd.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_104693229
Geven en nemen idd... je zult hier en daar ook wel weer wat tijd terug snoepen... zolang je baas geen misbruik maakt, zie ik het probleem niet.
  dinsdag 22 november 2011 @ 21:14:53 #74
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_104693258
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 21:08 schreef Spanky78 het volgende:
Wij hebben flexibele werktijden en er is niemand die te vroeg naar huis gaat zonder het in te halen. Grappig om te zien dat bij meer vrijheid mensen minder spastisch doen dan met klokken. Ook fijn voor de managers trouwens, wanrt al dat gezeik met politieagent spelen is niets. het kan beter gaan over andere zaken.
Maar dat vind ik in principe ook een goede benadering hoor! Ik zeg wel in principe want voor sommige functies is het nou eenmaal vereist dat men om een bepaalde tijd bereikbaar is of dat het voor bepaalde functies gewoon niet altijd kan,
klerkje
pi_104693391
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 21:14 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Maar dat vind ik in principe ook een goede benadering hoor! Ik zeg wel in principe want voor sommige functies is het nou eenmaal vereist dat men om een bepaalde tijd bereikbaar is of dat het voor bepaalde functies gewoon niet altijd kan,
Ja natuurlijk, wij hebben ook verplichte aanwezigheidsuren, blokuren om te vergaderen enzo. Anders is er niets meer te organiseren. Maar moet je de kinderen brengen, halen of komt er een monteur: geen punt, alleen wel later even inhalen. In ons type werk gaat dat wel: ieder is baas over eigen agenda.
Whatever...
  dinsdag 22 november 2011 @ 21:20:35 #76
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_104693697
Ja, ik doel ook meer op werk in de zorg of in ploegen, of als je gebonden bent aan bepaalde openingstijden.
En de flexibiliteit moet in balans zijn (dus niet iedereen woensdagmiddag weg want iedereen heeft kinderen).
klerkje
pi_104693723
Ik heb het ook gehad met mijn bijbaan. De eerste keer dat ik kwam kreeg ik een hele preek omdat ik een kwartier voor tijd aanwezig moest zijn, en dat had ik uiteraard niet gedaan. Ik heb toen duidelijk gemaakt dat ik daar niet voor betaald werd, ik dus gewoon om 4 uur aanwezig was en ik ook niet langer bleef dan ik betaald kreeg. Want daar waren ze ook heel goed in; blijf nog maar even langer..

Ze hebben dit geaccepteerd en ik heb er nog een hele tijd gewerkt, dus als je het gewoon aangeeft kan er best over gepraat worden.
pi_104694013
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 21:20 schreef Spiegelei het volgende:
Ja, ik doel ook meer op werk in de zorg of in ploegen, of als je gebonden bent aan bepaalde openingstijden.
En de flexibiliteit moet in balans zijn (dus niet iedereen woensdagmiddag weg want iedereen heeft kinderen).
Klopt, maar ik werk (dgodzijdank) niet in de zorg, dat verdient pas slecht ;) kun je beter de ander het geld laten verdienen :P
Whatever...
pi_104694157
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 november 2011 20:56 schreef error_404 het volgende:

[..]

Ik heb enkele jaren geleden op een bureau gewerkt waar idd met een prikklok gewerkt werd. De mentaliteit bij die mensen was echt serieus te triest voor woorden. Kwamen ze de lift uit, meteen inklokken en dan lekker relaxed je jas uit doen, koffie halen, beetje kletsen. Om 16.45 ging de computer uit en om éxact 17.00 uur klokten ze uit. Aan het eind van de maand / 4 weken hadden die mensen dus ook op de minuut nauwkeurig 160 uur gewerkt.

Die mensen liepen geen meter harder voor de baas en hun productie was bijzonder gemiddeld, in een vak waar je juist uit moet blinken om aan het werk te blijven...
Geen fijne ervaring dus....
Nogal logisch dat je geen hart voor de zaak hebt als je op die manier wordt gecontroleerd.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_104694916
Maare, dat kwartiertje boetseren op het toilet in de baas zijn tijd doe je dus ook prive?
pi_104695369
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 21:27 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Nogal logisch dat je geen hart voor de zaak hebt als je op die manier wordt gecontroleerd.
Ik gebruik die "controle" voor het bepalen van de overuren die ik moet uitbetalen. Hoezo controle? Het kan ook in je voordeel werken.
Opvallend is overigens wel dat de mensen die 's ochtends en 's avonds heel goed kunnen klokkijken het tijdens de lunchpauzes het een stuk slechter blijken te beheersen. :P
Misschien slecht van mijn kant, maar de mensen die precies 8 uur werken zullen van mij nooit er ook maar een cent extra salaris bij krijgen. Het heeft naar mijn idee toch met instelling te maken en als ik die niet kan herkennen ook prima, even goede vrienden maar kom niet zeuren voor extra geld :{w
pi_104695419
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 21:37 schreef _VoiD_ het volgende:
Maare, dat kwartiertje boetseren op het toilet in de baas zijn tijd doe je dus ook prive?
Nee dus. En terecht niet. Zo'n opmerking kan ook alleen maar komen van een autocraat. Sturen op output en dus wat flexibiliteit levert uiteindelijk veel meer op.

Bepaalde beroepsgroepen zijn nu eenmaal onderhevig aan vaste werktijden. Het kwartiertje wel of niet komen en betalen heeft te maken met benadering van de arbeidsmarkt. Ben je als werkgever blij dat talent bij jouw bedrijf wil werken of vind je dat het talent blij mag zijn dat het bij jouw bedrijf mag werken.
  dinsdag 22 november 2011 @ 21:48:14 #83
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_104695693
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2011 21:44 schreef Dieter_Dengler het volgende:

[..]

Nee dus. En terecht niet. Zo'n opmerking kan ook alleen maar komen van een autocraat. Sturen op output en dus wat flexibiliteit levert uiteindelijk veel meer op.

Bepaalde beroepsgroepen zijn nu eenmaal onderhevig aan vaste werktijden. Het kwartiertje wel of niet komen en betalen heeft te maken met benadering van de arbeidsmarkt. Ben je als werkgever blij dat talent bij jouw bedrijf wil werken of vind je dat het talent blij mag zijn dat het bij jouw bedrijf mag werken.
Het gaat in dit topic natuurlijk niet over talent maar over vulvee. Alleszins vervangbaar, voor jou tien anderen die niet zeiken. Degenen die principieel op hun strepen gaan staan, terecht of niet, liggen eruit zo gauw hun contract afloopt. Met bijbaantjes werkt het nu eenmaal zo.
Met vaste betrekkingen ligt dat gewoon heel anders, en is het (lees het topic maar) nog behoorlijk afhankelijk van de branche.

Ik vind een kwartier ook nogal overdreven, maar ik weet dat het niet ongebruikelijk is. Als je het er niet mee eens bent staat het je vrij om iets anders te zoeken, veranderen kun je het namelijk toch niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_104696012
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2011 21:44 schreef Dieter_Dengler het volgende:

[..]

De tijd dat het personeel veel te vertellen heeft is in heel veel beroepsgroepen wel een beetje voorbij hoor.
In heel veel sectoren is er genoeg aanbod van personeel. En daarbij zit heel vaak ook nog talent tussen! In mijn sector mag je iig blij zijn dat je werk kan vinden
  dinsdag 22 november 2011 @ 21:54:30 #85
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_104696185
Het is NIET normaal. Buiten werktijd is vrije tijd, wie gaat er in zijn vrije tijd de werkvloer aanvegen of een computer opstarten?

Kijk, ik ben ook altijd 10 minuutjes eerder aanwezig, maar dat zie ik als een gunst naar mijn werkgever toe van mijn kant. Zij doen namelijk ook niet moeilijk als ik er een keer 10 minuten langer pauze neem, dus ik doe ook niet moeilijk om een gunst aan hen te verlenen.

Waar de schoen hem echter wringt, is in hoeverre dit verplicht is. Ik vind niet dat mijn werkgever me erop aan kan spreken als ik om twee minuten voor werktijd binnen kom lopen. Wel zouden ze me er op aan kunnen spreken dat het niet fatsoenlijk is met als argument dat zij wel fatsoenlijk zijn. Maar dat is iets wat verder niet in het contract staat en dus gewoon iets wat je zelf moet weten.

Hoe dan ook, het is niet normaal om dit verplicht te stellen. Daarmee akkoord gaan staat gelijk aan uitbuiting.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_104696604
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 21:54 schreef TC03 het volgende:
Het is NIET normaal. Buiten werktijd is vrije tijd, wie gaat er in zijn vrije tijd de werkvloer aanvegen of een computer opstarten?

Waar de schoen hem echter wringt, is in hoeverre dit verplicht is. Ik vind niet dat mijn werkgever me erop aan kan spreken als ik om twee minuten voor werktijd binnen kom lopen. Wel zouden ze me er op aan kunnen spreken dat het niet fatsoenlijk is met als argument dat zij wel fatsoenlijk zijn. Maar dat is iets wat verder niet in het contract staat en dus gewoon iets wat je zelf moet weten.

Hoe dan ook, het is niet normaal om dit verplicht te stellen. Daarmee akkoord gaan staat gelijk aan uitbuiting.
Ik heb even geen zin om te zoeken, maar volgens mij staat het bij ons zelfs in de cao dat je in je eigen tijd een kwartier voor aanvang aanwezig moet zijn. Lijkt mij dat het dan wel verplicht is?
  dinsdag 22 november 2011 @ 22:00:35 #87
53267 TC03
pi_104696678
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2011 21:59 schreef nicknicknickname het volgende:

[..]

Ik heb even geen zin om te zoeken, maar volgens mij staat het bij ons zelfs in de cao dat je in je eigen tijd een kwartier voor aanvang aanwezig moet zijn. Lijkt mij dat het dan wel verplicht is?
Tja, als het CAO is wel, maar wel raar als dat opgenomen staat in een CAO.
  dinsdag 22 november 2011 @ 22:10:47 #88
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_104697385
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 22:00 schreef TC03 het volgende:

[..]

Tja, als het CAO is wel, maar wel raar als dat opgenomen staat in een CAO.
Nee, dat is niet raar, elke CAO zegt daar iets over, juist omdat het vaak zo'n issue is.
pi_104697916
Betrokkenheid en de bereidheid om een stapje extra te zetten is een goede zaak. Zowel werkgever als werknemer varen er wel bij.
Maar er zijn grenzen. En dat juist in een matig betaalde sector als detailhandel de mensen massaal gratis werken en dat nog normaal vinden ook heeft mij altijd verbaasd.

Laten we eens even rekenen.
Als je bij 220 werkdagen per jaar elke dag 3 kwartier voor nop voor de baas bezig bent hebben we het over 220x0,75 = 165 uur per jaar.
In vrije tijd uitgedrukt is dat 4 weken vakantie.
In geld, bij een minimumloon van 8,50 euro/uur, gaat het om 1400 euro bruto.
Alsof het niets is !

Omdat we zeker bij de huidige economie te maken hebben met het "voor jou 10 anderen" principe is er maar één oplossing. Deze is weliswaar zeer ouderwets maar heeft zijn nut al gedurende meer dan 100 jaar bewezen en heet vakbond. Probleem is alleen dat te veel mensen verwachten dat de bond waar die enkele collega lid van is het wel gaat oplossen en zo werkt dat dus niet.
Wat wel zou werken is een organisatiegraad van een procent of 80.
Met zo'n achterban voor de vakbonden kun je er geheid van op aan dat binnen 2 a 3 CAO rondes het gratis overwerken tot het verleden behoort.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_104698047
Ik moet 's ochtends zo'n 15 minuten wachten voordat alle software is opgestart en ik daadwerkelijk kan beginnen. Wie betaalt dat kwartier? Mijn baas. No way dat ik in mijn eigen tijd ga zitten wachten omdat het allemaal lang duurt.
Da gao nie nou!
pi_104698589
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 22:19 schreef vigier het volgende:
Ik moet 's ochtends zo'n 15 minuten wachten voordat alle software is opgestart en ik daadwerkelijk kan beginnen. Wie betaalt dat kwartier? Mijn baas. No way dat ik in mijn eigen tijd ga zitten wachten omdat het allemaal lang duurt.
Dat is wat anders dan de mensen die precies op tijd binnen komen en dan pas beginnen met hun koffie rondje en even ouwehoeren met iedereen vervolgens nog even het bakje met fruit gaan opeten en daarna pas de software opstarten om vervolgens weer een kwartier te wachten.
pi_104699239
Uh ja, inderdaad... ik zet dan in ieder geval wel eerst de laptop aan voordat ik mijn jas uit doe en koffie ga halen... tijd wel een beeeetje efficient gebruiken.
Da gao nie nou!
  dinsdag 22 november 2011 @ 23:07:22 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104701498
quote:
Vakantiegeld wordt van je loon ingehouden en opgespaard. Dat "krijg" je niet van je werkgever, dat is gewoon uitgesteld salaris.
En het zou me niets verbazen als de 13de maand en reiskostenvergoeding geen onderdeel is van een standaard AH winkelpersoneelcontract.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_104701933
Bij ons is het heel simpel om aanvang werktijd sta je volledig gekleed klaar in de zaal om te werken.

Dus 17.00 beginnen is 17.00 in de zaal stropdas netjes gestrikt niet 17.00 omkleden in de kleedruimte.
  dinsdag 22 november 2011 @ 23:26:36 #95
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_104702328
Hmm, als ik om stipt 9.00 uur een vergadering heb dan kom ik ook eerder om even m'n jas uit te doen, de stukken nog even door te kijken etc.
Dat vind ik niet meer dan normaal.

Maar als het elke dag is en je weinig betaald krijgt en het zo dwingend wordt opgelegd weet ik ook niet of ik er zo blij mee zou zijn.
Je ziet dit soort dingen toch vaker in de lager opgeleide banen, beetje misbruik maken van de vervangbaarheid van mensen vind ik het. je moet als werkgever wel eerlijk blijven.
  dinsdag 22 november 2011 @ 23:34:53 #96
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_104702703
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 22:18 schreef quo_ het volgende:

Omdat we zeker bij de huidige economie te maken hebben met het "voor jou 10 anderen" principe is er maar één oplossing. Deze is weliswaar zeer ouderwets maar heeft zijn nut al gedurende meer dan 100 jaar bewezen en heet vakbond. Probleem is alleen dat te veel mensen verwachten dat de bond waar die enkele collega lid van is het wel gaat oplossen en zo werkt dat dus niet.
Wat wel zou werken is een organisatiegraad van een procent of 80.
Met zo'n achterban voor de vakbonden kun je er geheid van op aan dat binnen 2 a 3 CAO rondes het gratis overwerken tot het verleden behoort.
Probleem is dat in die sectoren (detailhandel, callcenters) veel jongeren werken. Die zijn meestal niet zo mondig, weten niet zoveel van arbeidsrecht en het verloop is vaak groot omdat ze weer gaan studeren of snel doorstromen naar ander werk.
Dan is er logischerwijs niet zoveel actiebereidheid, het is makkelijker om even te slikken tot je weg gaat.

In sectoren waar het wel een langdurige baan is voor mensen zie je wel veel lidmaatschap van vakbonden. Zoals de bouw etc.
pi_104703273
M'n werkdagen zijn officiëel van 9 tot half 6 met een pauze van een uur om 12 uur en als het rustig is op de zaak dan werk ik zo'n 7,5 uren per dag.

In de praktijk zitten er ook dagen bij dat je half 8 begint of tot 7 uur bij een klant zit.
3 weken terug zelfs tot 20 voor 2 's nachts (30 medewerkers die de dag erop weer willen kunnen mailen).
Ook begint m'n pauze dan wel eens een paar uurtjes later of moet ik hem wat inkorten.
De overuren kan ik gewoon opschrijven en dat doe ik dan ook (meestal, vergeet ook wel eens wat).

Zolang m'n werkgever zich flexibel opstelt, ben ik dat ook.
pi_104703748
Ik heb vernomen dat het in de ICT soms zelfs gebruikelijk is dat overuren helemaal niet worden uitbetaald. Dat vind ik nog veel erger. En dit wordt dan ook vaak geaccepteerd omdat 'al mijn collega's het ook gewoon doen'.

Ik ken serieus iemand die regelmatig om 8 uur klaar is op zijn 9 tot 5 baan en daar gewoon niet extra voor wordt betaald. Ondanks het tekort aan goede ICT'ers komen de werkgevers hier blijkbaar toch mee weg (zeker een hoog aantal autisten ofzo?). Dan krijgen ze ook nog eens een hongerloontje terwijl de baas al snel 100 euro/uur voor zon man kan rekenen.
pi_104704059
Ik ken het ook van eerder werkgevers. Vind het belachelijk om een kwartier gratis te werken, je krijgr ook niet een kwartier langer uitbetaald als je nisk doet. Als ze willen dat je om acht uur klaarzit achter de kassa dan betaale maar vanaf 07:45. Zodra je dat pand binnen stapt ben je aan het werk.

Had ook zon baas waar ik elke dag mn tijden moest opschrijven. Wel een kwartier eerder beginnen en gelijk aan het werk worden gezet maar als ik om 18:43 klaar was en 18:45 opschreef werd er gelijk gebeld dat de correcte tijden moesten worden opgeschrven. Binnen dat bedrijf was echt alles een grote slavernij. Uieindelijk met knallende ruzie weggegaan daar. :')
pi_104704282
Bij mijn vorige werkgever was ik ook 15 minuten eerder aanwezig (computer aanzetten,jas uit,koffie halen voor de collega's daarna inloggen)

Dat was niet omdat het verplicht was maar omdat ik gewoon "relaxt" aan mijn werkdag wilde beginnen,stoppen was meestal wel gewoon op tijd maar in noodgevallen ben ik ook wel eens langer gebleven om iets af te maken daar deed ik niet moeilijk over.

Ook heb ik wel eens een excel sheet geprogrammeerd dat vrij uitgebreid was,dat deed ik dan wel thuis in mijn vrije tijd omdat het mij tijdens het werk veel scheelde en ik wel van de uitdaging hield!

Ik heb daar nooit een punt van gemaakt,aan de andere kant als ik eens wat in de baas zijn tijd moest doen of wat eerder weg moest dan was dat nooit echt een probleem,kwestie van geven en nemen vind ik!

Wegens een reorganistie is daar na 34 jaar een einde aan gekomen,ik werk nu parttime een paar uurtjes per dag,ik zou best wel langer kunnen werken maar behoudens noodgevallen doe ik dat niet,de tijd tussen mijn werk breng ik als mantelzorger bij mijn moeder door en geniet van het samenzijn,we gaan samen boodschappen doen,ik ga indien nodig een was draaien en in de avond zorg ik dat ze een warme maaltijd krijgt en kijken we samen t.v. met een bakje koffie.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
  woensdag 23 november 2011 @ 01:23:19 #101
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_104705897
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:18 schreef karr-1 het volgende:
Gewoon effe koffie pakken en over het voetbal lullen :) of ff nu.nl checken.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_104707450
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 23:17 schreef Kandijfijn het volgende:
Bij ons is het heel simpel om aanvang werktijd sta je volledig gekleed klaar in de zaal om te werken.

Dus 17.00 beginnen is 17.00 in de zaal stropdas netjes gestrikt niet 17.00 omkleden in de kleedruimte.
Maar hier kom je wel dicht bij het middelpunt vind ik. Zorgen dat je op tijd start met je werk ook is goed werknemerschap. Als iemand dan telkens nog met zijn overhemd uit zijn broek en zijn das niet gegestrikt om vijf over aan komt hobbelen heeft de werkgever een punt.

Dat is toch wat anders dan om kwart voor moeten beginnen, omdat de kassa nog opgestart moet worden of wat dan ook. Dat kan ook efficienter geregeld worden.
  woensdag 23 november 2011 @ 08:49:07 #103
152789 karr-1
pi_104708518
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 01:23 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Gewoon effe koffie pakken en over het voetbal lullen :) of ff nu.nl checken.
Of gewoon meteen aan het werk gaan en zo wat meer tijd hebben in de dag om dingen af te maken of even bij te praten met mensen.
pi_104708566
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 08:49 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Of gewoon meteen aan het werk gaan en zo wat meer tijd hebben in de dag om dingen af te maken of even bij te praten met mensen.
Dat doe elke fatsoenlijke medewerker toch :D
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_104710631
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 21:13 schreef Luxuria het volgende:
Je werktijd begint om 8 uur, dan moet je zorgen dat je klaar zit/staat om te beginnen met werken. Als je stipt om bijv. 8 uur inklokt en stipt om half 5 uitklokt, heb je zeker geen 8 uur gewerkt waar je voor betaald krijgt. Je wordt niet betaald voor je opstarttijd, maat voor je werktijd.
Opstarten hoort toch ook bij je werk?
Of moet een chirurg ook maar in zijn eigen tijd zijn handen wassen?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 23 november 2011 @ 10:36:24 #106
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_104710680
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 08:49 schreef karr-1 het volgende:

[..]

kan ook, ieder z'n ding. ik moet altijd ff op gang komen :).
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_104710783
Of je dat kwartiertje nou op papier uitbetaald krijgt of niet maakt toch niet zoveel uit? Je gaat er mee akkoord als je er komt werken dus dan moet je niet achteraf gaan klagen. Je krijgt gewoon een vergoeding voor het werk dat je doet, het kwartiertje zou er ook bij kunnen maar dan t.o.v. een lager uurloon bijvoorbeeld, verschil is er dan niet.
  woensdag 23 november 2011 @ 10:44:28 #108
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104710856
quote:
13s.gif Op woensdag 23 november 2011 10:41 schreef Stokkie_ het volgende:
Of je dat kwartiertje nou op papier uitbetaald krijgt of niet maakt toch niet zoveel uit? Je gaat er mee akkoord als je er komt werken dus dan moet je niet achteraf gaan klagen. Je krijgt gewoon een vergoeding voor het werk dat je doet, het kwartiertje zou er ook bij kunnen maar dan t.o.v. een lager uurloon bijvoorbeeld, verschil is er dan niet.
Dan moet er nog wel een mogelijkheid zijn tot een lager uurloon, en als het uurloon gelijk is aan het wettelijk minimum dan is die mogelijkheid er niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_104712009
Blijkbaar werd de vraag in mijn openingspost niet door iedereen juist begrepen, vandaar even een klein ruisfilter: Ik heb het natuurlijk over het werk dat doorgaans door jongeren en niet-/laag-opgeleiden wordt opgepikt (met alle respect). Juist in die sector lijkt het eerder regel dan uitzondering dat iedereen maar eerder aanwezig is en langer blijft. Bovendien wil ik helemaal niet weten of je er zélf problemen mee hebt, dat is voor iedereen anders. Waar ik problemen mee heb is de vanzelfsprekendheid. In je vrije tijd doe je dingen voor jezelf en in werktijd doe je dingen voor je werk. Werkschoenen aantrekken of een sjaaltje van de lokale supermarkt om je nek knopen is geen rocketscience maar wel degelijk werk, punt...

Ik zag ook het issue "kluis" voorbijkomen. Mijn dochter heeft een paar jaar bij een supermarkt gewerkt die tot 22:00 uur open was. Allereerst mocht zij pas achter de kassa vandaan als alle aso-klanten (een minuut voor sluitingstijd binnen komen rennen) geholpen waren. Daarna moest de boel nog gesopt worden en als klap op de vuurpijl moest iedereen tot 22:30 uur wachten tot de achterdeur open mocht, dit i.v.m. de kluis. We woonden op amper 3 minuten afstand van die winkel maar zij was regelmatig pas om 22:45 uur thuis.

Het meiske was allang blij met die paar euro extra in de week en heeft nooit een krimp gegeven. Maar zeg nou zelf: Het is toch niet normaal dat ze ruim vijf uur van huis was om voor exact vier uur betaald te worden?
  woensdag 23 november 2011 @ 11:24:58 #110
152789 karr-1
pi_104712093
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 11:22 schreef roberthoman het volgende:

Het meiske was allang blij met die paar euro extra in de week en heeft nooit een krimp gegeven. Maar zeg nou zelf: Het is toch niet normaal dat ze ruim vijf uur van huis was om voor exact vier uur betaald te worden?
In dat soort baantjes zou ik het inderdaad niet normaal vinden, maar helaas word er veel misbruik gemaakt van de onwetendheid van jongeren. En als je er dan eens wat van zegt kun je vertrekken en staat er morgen een andere persoon met een minder grote bek.
pi_104712450
Enigszins offtopic, maar dankzij dit forum begin ik langzaam de Nederlandse samenleving een beetje te begrijpen. Toegegeven, ik ben nogal snel geïrriteerd en kan erg slecht tegen onrecht en mensen die denken dat ze het niet volgens de regeltjes, waarden en normen hoeven te doen. Maar wat ik hier soms tegenkom... Je zou bijna denken dat de overheid enkele geslaagde experimenten heeft uitgevoerd op het gebied van mindcontrol of massabeheersing.

"Mijn buren maken de hele dag lawaai!". > "Zeur niet zo, dat heb je nu eenmaal in een rijtjeshuis"

"Ik woon naast een café, 's nachts staan ze in mijn tuin te pissen" > "Dat had je kunnen weten toen je daar ging wonen..."

"Ik moet iedere dag 15 minuten eerder op mijn werk zijn" > Als je dat niet wil, moet je weggaan. Voor jou tien anderen"

Ik snap best dat de wereld verbeteren een utopie is, maar wat is dat in vredesnaam voor slapjanusmentaliteit???
  woensdag 23 november 2011 @ 11:50:20 #112
152789 karr-1
pi_104712866
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 11:37 schreef roberthoman het volgende:
"Mijn buren maken de hele dag lawaai!". > "Zeur niet zo, dat heb je nu eenmaal in een rijtjeshuis"

"Ik woon naast een café, 's nachts staan ze in mijn tuin te pissen" > "Dat had je kunnen weten toen je daar ging wonen..."
We wonen nu eenmaal met heel veel mensen op een heel klein stukje land, dus een beetje overlast zal je altijd wel hebben. Maar om de overlast bewust op te zoeken heb je zelf nog enigszins in de hand.

quote:
"Ik moet iedere dag 15 minuten eerder op mijn werk zijn" > Als je dat niet wil, moet je weggaan. Voor jou tien anderen"
Dat is dan weer de economie. Zeker in laagbetaalde baantjes is het makkelijker om iemand te vervangen.

quote:
Ik snap best dat de wereld verbeteren een utopie is, maar wat is dat in vredesnaam voor slapjanusmentaliteit???
Geen idee maar op een bepaald moment is het makkelijker om mee te doen dan er constant zinloos tegen in te gaan.
pi_104713349
quote:
Blijkbaar werd de vraag in mijn openingspost niet door iedereen juist begrepen, vandaar even een klein ruisfilter: Ik heb het natuurlijk over het werk dat doorgaans door jongeren en niet-/laag-opgeleiden wordt opgepikt (met alle respect). Juist in die sector lijkt het eerder regel dan uitzondering dat iedereen maar eerder aanwezig is en langer blijft. Bovendien wil ik helemaal niet weten of je er zélf problemen mee hebt, dat is voor iedereen anders. Waar ik problemen mee heb is de vanzelfsprekendheid. In je vrije tijd doe je dingen voor jezelf en in werktijd doe je dingen voor je werk. Werkschoenen aantrekken of een sjaaltje van de lokale supermarkt om je nek knopen is geen rocketscience maar wel degelijk werk, punt...

Ik zag ook het issue "kluis" voorbijkomen. Mijn dochter heeft een paar jaar bij een supermarkt gewerkt die tot 22:00 uur open was. Allereerst mocht zij pas achter de kassa vandaan als alle aso-klanten (een minuut voor sluitingstijd binnen komen rennen) geholpen waren. Daarna moest de boel nog gesopt worden en als klap op de vuurpijl moest iedereen tot 22:30 uur wachten tot de achterdeur open mocht, dit i.v.m. de kluis. We woonden op amper 3 minuten afstand van die winkel maar zij was regelmatig pas om 22:45 uur thuis.

Vraag even na, want volgens mij hoort ze gewoon extra uitbetaald te krijgen. Toen ik vroeger bij de AH heb gewerkt, was dat ook het geval. Winkel was tot 8 uur open, maar we moesten inderdaad nog schoonmaken, kassa's in de kluis doen, enzo. We kregen daarom ook tot 21.00 uitbetaald.
pi_104714652
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 12:03 schreef Axia het volgende:

[..]

Vraag even na, want volgens mij hoort ze gewoon extra uitbetaald te krijgen.
Volgens diverse fatsoensrakkers in dit topic moet ik daar helemaal niet over zeuren en is dit de normaalste zaak van de wereld. Bovendien is dit alweer een tijdje geleden, ze werkt inmiddels ergens anders.

Overigens speelde daar een soortgelijk akkefietje: Ze werkt op zaterdag in een winkel die nog geen 500 meter van ons huis staat.Tussen de middag heeft ze een uur pauze, dus het is logisch dat ze gewoon thuis even een broodje komt eten. Daar had de manager echter een ander idee over: "Als het in jouw pauze plotseling druk wordt, moet je meteen bij kunnen springen". Gelukkig is ze inmiddels ouder en wijzer en antwoordde ze meteen: "Dan is het geen pauze". (ik heb haar blijkbaar goed opgevoed, hahaha). Ze komt vanaf dag1 keurig thuis eten en heeft hier nooit meer iets over gehoord.

Het mag dus duidelijk zijn dat veel van die winkeliers ook gewoon zo ver mogelijk proberen te gaan met die zogenaamde 'huisregels'. Als het puntje bij 't paaltje komt, weten ze dondersgoed dat ze op hun tellen moeten passen.
  woensdag 23 november 2011 @ 12:51:45 #115
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_104714910
Sommige werkgevers zoeken inderdaad de grenzen van het toelaatbare op.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 23 november 2011 @ 13:12:32 #116
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_104715629
quote:
Enigszins offtopic, maar dankzij dit forum begin ik langzaam de Nederlandse samenleving een beetje te begrijpen. Toegegeven, ik ben nogal snel geïrriteerd en kan erg slecht tegen onrecht en mensen die denken dat ze het niet volgens de regeltjes, waarden en normen hoeven te doen. Maar wat ik hier soms tegenkom... Je zou bijna denken dat de overheid enkele geslaagde experimenten heeft uitgevoerd op het gebied van mindcontrol of massabeheersing.

Hearhear!
  woensdag 23 november 2011 @ 13:15:23 #117
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_104715733
Werkgevers trekken tijd dat jij even in je neus zit te boren ook niet mee. Of als je op de WC zit. Of als je staat te roken.
pi_104715738
Hoe lager de salarissen, hoe meer er over het algemeen wordt uitgebuit.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
  woensdag 23 november 2011 @ 13:15:28 #119
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_104715740
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 11:50 schreef karr-1 het volgende:

[..]

We wonen nu eenmaal met heel veel mensen op een heel klein stukje land, dus een beetje overlast zal je altijd wel hebben. Maar om de overlast bewust op te zoeken heb je zelf nog enigszins in de hand.

[..]
..
Omgekeerde wereld, man! Of je overlast veroorzaakt (door in andere mensen hun tuin te pissen, of in een flat lawaai te maken), dat is wat ieder in zijn eigen hand heeft.
  woensdag 23 november 2011 @ 13:27:24 #120
152789 karr-1
pi_104716175
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:15 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Omgekeerde wereld, man! Of je overlast veroorzaakt (door in andere mensen hun tuin te pissen, of in een flat lawaai te maken), dat is wat ieder in zijn eigen hand heeft.
Klopt, maar als ik naast een cafe ga wonen dan weet ik dat daar overlast van komen en dat niet iedereen zichzelf in de hand kan houden.
pi_104716951
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:27 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Klopt, maar als ik naast een cafe ga wonen dan weet ik dat daar overlast van komen
Euh, hoezo??? Overlast mág niet...
  woensdag 23 november 2011 @ 13:49:20 #122
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_104716970
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:27 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Klopt, maar als ik naast een cafe ga wonen dan weet ik dat daar overlast van komen en dat niet iedereen zichzelf in de hand kan houden.
Inderdaad, dit is net zoiets als nu in Hoofddorp (of omgeving) gaan wonen en dan klagen over het feit dat er vliegtuigen overkomen.

On topic, naar mijn idee bereik je het meest met een beetje geven en nemen. Hoe onredelijk is het om een paar minuten voor tijd aanwezig te zijn? En wat is een paar minuten? 5 minuten of 15? Dat zal ook per persoon verschillen.
Live life to the Ender :D
pi_104717072
Ik vind het niet meer dan normaal dat je iets eerder naar je werk tóe gaat zodat je ook werkelijk aan het werk kan gaan zodra de tijd ingaat..
Jas uit doen, fiets op slot zetten, kopje koffie, omkleden etc. onzin dat dat allemaal in de baas z´n tijd moet!
  woensdag 23 november 2011 @ 13:56:37 #124
152789 karr-1
pi_104717269
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:48 schreef roberthoman het volgende:

[..]

Er mag zoveel niet in dit land, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Of moet ik dan van het cafe naast me gaan eisen dat ze na 22.00 absolute stilte hebben en de klanten maar in de gaten moeten houden?
  woensdag 23 november 2011 @ 13:57:26 #125
152789 karr-1
pi_104717304
quote:
2s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:49 schreef Ender_W het volgende:

[..]

Inderdaad, dit is net zoiets als nu in Hoofddorp (of omgeving) gaan wonen en dan klagen over het feit dat er vliegtuigen overkomen.
Precies, ook te idioot voor woorden. Ik ga vlak naast een snelweg wonen, maar wel klagen dat ik er last van heb en dat er iets aan gedaan moet worden.
pi_104717399
quote:
2s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:49 schreef Ender_W het volgende:

[..]

Nee, dat is niet zoiets. Die vliegtuigen overtreden geen wet/regels. Iemand die tegen mijn huis aan staat te pissen doet dat wel.

Edit: nog een quote:

quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:57 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Precies, ook te idioot voor woorden. Ik ga vlak naast een snelweg wonen, maar wel klagen dat ik er last van heb en dat er iets aan gedaan moet worden.
Waarom zou je gaan klagen? Alle regels omtrent geluidshinder van een snelweg zijn bij wet geregeld. Dat had je uitvoerig vooraf kunnen controleren

Ik hoef niet vooraf te controleren welke NIET-TOEGESTANE activiteiten er allemaal plaatsvinden voor mijn toekomstige voordeur. Die mogen niet en gaan dus ook niet plaatsvinden. Ik werk hard om zo'n huis te kunnen betalen, dat woongenot zal mij niet ontnomen worden omdat ik overlast moet gaan gedogen. Kom nou!

[ Bericht 44% gewijzigd door roberthoman op 23-11-2011 14:10:10 ]
pi_104717672
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:56 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Er mag zoveel niet in dit land, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Of moet ik dan van het cafe naast me gaan eisen dat ze na 22.00 absolute stilte hebben en de klanten maar in de gaten moeten houden?
Nee, dat café heeft waarschijnlijk een ontheffing om ook na 22:00 uur nog geluid te mogen maken als ze dan nog open zijn. En ja, in de veel uitgaansgebieden/gemeenten is de horeca-uitbater ook mede-verantwoordelijk op het toezicht van zijn klanten wanneer die zich buiten rond het café begeven. Wanneer de horeca-ondernemer zich niet aan zijn vergunning houdt, zoals hardere muziek dan toegestaan, of langer open blijven dan toegestaan, dan heb je als nieuwe buurman wel degelijk een punt om actie op te ondernemen.

Het is absurd dat werkgevers verwachten dat je opstartende en afsluitende werkzaamheden in je eigen tijd doet. Ook die werkzaamheden horen er gewoon bij. En anders moet de supermarktmanager zelf maar alle kassa's opstarten voordat de winkel open gaat, zodat de kassieres om 1 minuut voor openingstijd naar hun plek kunnen wandelen en meteen aan de slag kunnen met hun hoofdtaak. En tegen sluitingstijd zorgen dat alle klanten ook daadwerkelijk vóór sluitingstijd hebben afgerekend of anders de klanten wegsturen.

Heel simpel. Werk = werk. En daarvoor moet betaald worden. Heb je daar als ondernemer geen zin in, dan moet je zelf het werk doen en het niet aan anderen over laten.
pi_104720037
Al caissière bij AH valt het allemaal heel erg mee vind ik. Ik vind het redelijk normaal om 5 minuutjes van tevoren aanwezig te zijn en ik heb er ook niet echt problemen mee dat ik pas 5 minuutjes na het einde van de werktijd echt klaar ben.
Daar tegenover staat dat het ruilen van een tijd/vrijkrijgen etc nooit een probleem is in dit filiaal en dat de sfeer erg leuk is.
Ja en dus?
pi_104720222
quote:

Ik denk dat wanneer de werknemer zich soepel zal opstellen, de werkgever dat ook zal doen als de werknemer een keer wat tijd nodig heeft. Zo doen wij dat. De tijd die een werknemer nodig heeft, die schrijf ik niet op. Maar denk ook eens aan de andere kant. Hoe veel tijd besteed een werknemer nou niet aan werk terwijl ze wel betaald worden?
  woensdag 23 november 2011 @ 15:15:26 #130
152789 karr-1
pi_104720410
Als we inderdaad die tijd voor en na het werk mee gaan tellen, dan stel ik voor dat we rook-, plas- en eetpauzes ook mee gaan tellen. Het praatje bij de koffiemachine, even achterover leunen op kantoor etc, allemaal meetellen.
pi_104720527
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 15:15 schreef karr-1 het volgende:
Als we inderdaad die tijd voor en na het werk mee gaan tellen, dan stel ik voor dat we rook-, plas- en eetpauzes ook mee gaan tellen. Het praatje bij de koffiemachine, even achterover leunen op kantoor etc, allemaal meetellen.
precies
  FOK!fotograaf woensdag 23 november 2011 @ 15:26:57 #132
842 Zorro
Z
pi_104720812
Simpele vraag:
Stel ik ben schilder. Ik moet de bovenverdieping schilderen. Daarvoor moet ik eerst als voorbereiding een steiger bouwen. Dit moet dus in mijn eigen tijd, want voorbereiding? Ik zie tenminste geen verschil met andere voorbereidende werkzaamheden. Doe normaal zeg.
Als iemand daar anders over denkt: waar ligt dan de grens?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_104720872
Vakantiewerk.
Je doet al niet veel en voor jou 30 anderen
  woensdag 23 november 2011 @ 15:29:43 #134
152789 karr-1
pi_104720904
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 15:26 schreef Zorro het volgende:
Simpele vraag:
Stel ik ben schilder. Ik moet de bovenverdieping schilderen. Daarvoor moet ik eerst als voorbereiding een steiger bouwen. Dit moet dus in mijn eigen tijd, want voorbereiding? Ik zie tenminste geen verschil met andere voorbereidende werkzaamheden. Doe normaal zeg.
Een steiger opbouwen kost wel iets meer tijd dan je jas uitdoen, computer aanzetten en koffie halen lijkt mij.
  woensdag 23 november 2011 @ 15:35:13 #135
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104721101
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 15:29 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Een steiger opbouwen kost wel iets meer tijd dan je jas uitdoen, computer aanzetten en koffie halen lijkt mij.
Ook wat anders dan de kassa schoonmaken en de kas tellen?
Wullie bin KOEL © Soneal
  FOK!fotograaf woensdag 23 november 2011 @ 15:38:31 #136
842 Zorro
Z
pi_104721235
Klopt, maar dat bedoel ik dus: waar ligt de grens dan?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  woensdag 23 november 2011 @ 15:39:34 #137
152789 karr-1
pi_104721275
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2011 15:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ook wat anders dan de kassa schoonmaken en de kas tellen?
Ja want dat zal ook geen uren kosten
  woensdag 23 november 2011 @ 15:42:35 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_104721395
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 15:39 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Kennelijk kost het op de werkdag van de dochter van TS al met al 3 kwartier, bij 5 dagen in de week heb je het dan al over 3 uur en 3 kwartier, bijna 10% meer dan de standaard werkweek, en dat waarschijnlijk tegen minimumloon...
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 23 november 2011 @ 15:58:34 #139
152789 karr-1
pi_104722086
Een minuut of 10 extra zal niemand moeilijk over doen maar 3 kwartier per dag elke dag weer zou voor mij ook teveel zijn.

Probleem is volgens mij dat er geen duidelijke grenzen vastgelegd zijn.
pi_104723604
quote:

[..]

Maar toch werk dat je voor je baas verricht.

Jas uitdoen en koffie pakken doe je voor jezelf. Je baas mag dan ook best verwachten dat je dat in je eigen tijd doet.
Maar dingen als computer aanzetten (en programma's starten) doe je gewoon voor de baas. Net als kassa tellen of schoonmaken.

Dat het buiten de tijd dat je 'open' bent voor de klant gebeurt maakt het nog niet minder werk.
Dan zou de schoonmaker het ook in zijn eigen tijd moeten doen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_104724856
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 15:38 schreef Zorro het volgende:
Klopt, maar dat bedoel ik dus: waar ligt de grens dan?
Bij koffie halen, omkleden/jas ophangen, pc aanzetten wellicht ook nog hoewel ik dat eigenlijk al echt werkrelated vind tenzij je eerst nog je privemail gaat tjekken.
  woensdag 23 november 2011 @ 18:18:25 #142
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_104727121
quote:

Noem het realisme.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 23 november 2011 @ 18:28:35 #143
53267 TC03
pi_104727456
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 15:29 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dus krijg je daar dan ook twee uur voor betaald i.p.v. 10 minuten...
  woensdag 23 november 2011 @ 18:29:37 #144
53267 TC03
pi_104727491
quote:

[..]

Wat is dat nou voor rare definitie? Je werkt met een uurloon, dus al is het 0,03 nanoseconde, het maakt niet uit. Tegenover elke tijdsduur staat een prijs.
  woensdag 23 november 2011 @ 18:32:35 #145
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_104727601
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 15:26 schreef Zorro het volgende:
Simpele vraag:
dat zijn de voorrijdkosten.
die ga ik ook doorberekenen!
Een gedicht over Maanvis
pi_104730364
Vroeger konden we op mijn werk de pc aan laten staan, en kon je de volgende dag meteen beginnen. Tegenwoordig worden de computers iedere avond automatisch afgesloten, waardoor je al 3-4 minuten kwijt bent met opstarten inloggen. Op een heel jaar gerekend is dat toch minstens 12 uur tijdverlies.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_104733731
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 15:05 schreef .ZilveR. het volgende:
Al caissière bij AH valt het allemaal heel erg mee vind ik. Ik vind het redelijk normaal om 5 minuutjes van tevoren aanwezig te zijn en ik heb er ook niet echt problemen mee dat ik pas 5 minuutjes na het einde van de werktijd echt klaar ben.
Daar tegenover staat dat het ruilen van een tijd/vrijkrijgen etc nooit een probleem is in dit filiaal en dat de sfeer erg leuk is.
Toen ik als broekkie nog bij de appie werkte ging het ook zo, alle tijd werd gewoon geschreven en aan het eind van de week op het hele uur afgerond. verder was er gewoon een beetje geven en nemen: soms wat afmaken als jet nodig was, soms wat eerder weg als het meost. Bij ons werden alleen gewerkte uren echt geschreven, maar we hadden ook vrije dagen enzo, dus dat viel neit eens tegen.
Whatever...
pi_104743192
Waar ik heb gewerkt als scholier was het gewoon 7 uur 's morgens inklokken en beginnen. Hoe laat je er was deed er niet toe. Zelf zorgde ik altijd dat ik er al 6:45u was, want ik vind het wel fijn om even wakker te worden, te socializen of hoe je het noemen wil, voordat ik begin. Tijdens de pauzes was het uitklokken. En over langer doorwerken deed ik nooit moeilijk, ondanks dat het er standaard 35 graden was.

In ruil daarvoor was het ook nooit een probleem als ik een keer niet kon, zelfs niet als ik dat een avond van tevoren pas kon melden en ook niet als ik een sport toernooi had of iets dergelijks.

Het werkt dus wel een beetje 2 kanten op, als je je flexibel opstelt over dit soort dingen kan het haast niet anders dan dat je flexibiliteit terug krijgt. Of de baas moet wel een enorme zak zijn.
pi_104749127
het moet idd geen eenrichtingverkeer zijn

heb hier de discussie lunchpauze gehad

luchpauze is onbetaalde tijd, mag je doen wat je wilt, buiten lopen/zitten, eten etc etc

war ik nu werk mag je het pand niet uit omdat je altijd op alarmen moet kunnen reageren
dus de lunch is geen vast tijdstip

dus lunchpauze is doorbetaald, verplichte overdracht van 15 minuten ook

wij zijn verplicht 15 minuten van te voren aanwezig te zijn

dus wij werken 8 1/4 uur per shift..en dat wordt ook gewoon zo betaald..geen onbetalde lunchpauze dus

als ik onbetaald vrijwilligerswerk wil doen, zijn er ander organisaties voor waar ik dat doe
pi_104749133
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 16:36 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Maar toch werk dat je voor je baas verricht.

Jas uitdoen en koffie pakken doe je voor jezelf. Je baas mag dan ook best verwachten dat je dat in je eigen tijd doet.
Maar dingen als computer aanzetten (en programma's starten) doe je gewoon voor de baas. Net als kassa tellen of schoonmaken.

Dat het buiten de tijd dat je 'open' bent voor de klant gebeurt maakt het nog niet minder werk.
Dan zou de schoonmaker het ook in zijn eigen tijd moeten doen.
mee eens..je baas doet ook niets voor niets
pi_104750431
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:53 schreef Daboman het volgende:
Waar ik heb gewerkt als scholier was het gewoon 7 uur 's morgens inklokken en beginnen. Hoe laat je er was deed er niet toe. Zelf zorgde ik altijd dat ik er al 6:45u was, want ik vind het wel fijn om even wakker te worden, te socializen of hoe je het noemen wil, voordat ik begin. Tijdens de pauzes was het uitklokken. En over langer doorwerken deed ik nooit moeilijk, ondanks dat het er standaard 35 graden was.

In ruil daarvoor was het ook nooit een probleem als ik een keer niet kon, zelfs niet als ik dat een avond van tevoren pas kon melden en ook niet als ik een sport toernooi had of iets dergelijks.

Het werkt dus wel een beetje 2 kanten op, als je je flexibel opstelt over dit soort dingen kan het haast niet anders dan dat je flexibiliteit terug krijgt. Of de baas moet wel een enorme zak zijn.
Zo is het. Je haalt de mensen die kans hebben om een succesvolle carreire te krijgne er zo uit. Het is geven en nemen, het belang van sommige dingen inzien en niet alleen de bureacratie.

Ik haat inklokken trouwens; triest systeem. hebben wij gelukkig niet. Die 5 minuten maken geen fuck uit als je je taken maar goed uitvoert.
Whatever...
  † In Memoriam † donderdag 24 november 2011 @ 08:42:10 #152
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_104750490
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 november 2011 12:49 schreef Biancavia het volgende:
Daarom snap ik niet dat ik het maar liefst 1,5 jaar bij de Gamma heb uitgehouden aangezien dit 3,5 jaar geleden nog steeds aan de orde was.
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
  donderdag 24 november 2011 @ 10:54:20 #153
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_104753226
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:48 schreef roberthoman het volgende:

[..]

Overlast is niet meetbaar.

EDIT:
Mjah.. Staat kut zo. Bedoel meer iets van "wat voor de 1 overlast is, is voor de ander geen overlast".
  donderdag 24 november 2011 @ 11:36:51 #154
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_104754394
quote:
14s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:12 schreef drijfhout het volgende:

[..]

Hearhear!
Net zoals je vind dat er in Nederland iets niet klopt (politiek oid). "dan emigreer je toch?" :')
pi_105120840
Ligt een beetje aan de baan ook denk ik.
Ik werk per week meestal 55 uur maar krijg er maar 40 betaald.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 2 december 2011 @ 23:43:57 #156
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105120961
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 december 2011 23:41 schreef junkiexp het volgende:
Ligt een beetje aan de baan ook denk ik.
Ik werk per week meestal 55 uur maar krijg er maar 40 betaald.
ik zeg altijd : Mensen die overwerken en daarmee pochen, die werken niet efficiënt genoeg in de reguliere tijd :).
Een gedicht over Maanvis
pi_105121137
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 23:43 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ik zeg altijd : Mensen die overwerken en daarmee pochen, die werken niet efficiënt genoeg in de reguliere tijd :).
Ik poch absoluut niet.
Maar ik werk zeer efficiënt en wil gewoon een nog beter resultaat bereiken dus ik doe mijn werk uitvoerig en succesvol.

En daarbij is het niet verplicht, maar het wordt wel van je verwacht en het is ook zeer slecht voor je carrière als je hier niet aan meewerkt.
pi_105121702
Interessant topic.
pi_105122165
Ik heb leuke collega's en een dienstoverdracht. Dus ik vind het niet erg om een kwartier voor tijd binnen te komen.. Meestal blijf ik uit mezelf na me dienst ook nog ff ouwehoeren.. Dat scheelt enorm als je collega's relaxed zijn. Aan de andere kant, doet niemand moeilijk als ik bel dat het 10 min. later word, of als ik een half uur of een uur eerder weg moet. Voor wat hoort wat..
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
  zaterdag 3 december 2011 @ 09:47:57 #160
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_105126891
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 december 2011 23:47 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ik poch absoluut niet.
Maar ik werk zeer efficiënt en wil gewoon een nog beter resultaat bereiken dus ik doe mijn werk uitvoerig en succesvol.

En daarbij is het niet verplicht, maar het wordt wel van je verwacht en het is ook zeer slecht voor je carrière als je hier niet aan meewerkt.
dus ben je eigenlijk verplicht iedere week 15uur voor jan lul te werken.
pi_105128132
quote:

[..]

Ik poch absoluut niet.

_O-

Dat soort bedrijven blijf ik het liefst zo ver mogelijk vandaan. Het is gewoon niet gezond als je standaard meer werk dan werknemers hebt.
  zaterdag 3 december 2011 @ 11:14:25 #162
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105128174
quote:

[..]

Ik poch absoluut niet.

Okay, jij wel maar ik heb collega's gehad die zeikten dat ik nooit overwerkte. Waarop ik antwoordde "Waarom, mijn werk is toch af?"
Een gedicht over Maanvis
pi_105131040
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2011 09:47 schreef Keltie het volgende:

[..]

dus ben je eigenlijk verplicht iedere week 15uur voor jan lul te werken.
Daar kies je voor in deze functie, en dit staat ook in mijn contract aangegeven.
Hier hangt dan wel weer een prestatiebonus tegenover.
pi_105131177
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 11:11 schreef Daeron het volgende:

[..]

_O-

Dat soort bedrijven blijf ik het liefst zo ver mogelijk vandaan. Het is gewoon niet gezond als je standaard meer werk dan werknemers hebt.
Ik ben leidinggevend in een commerciële functie, in de commercie is het heel normaal om overdag je werkdagen te draaien en 's avonds offertes te maken, bezoekverslagen te maken e.d.
Je krijgt er wel enorm veel vrijheid voor terug.
Mijn manager woont 180 km verderop en zie ik 1 x in de 2-3 maanden en wel bellen regelmatig, kan dus echt mijn eigen dagen invullen en niemand geeft me opdrachten.
Alles is gebaseerd op eigen initiatief.

Als ik alles voor elkaar heb en het is wat rustiger ga ik ook wel eens om 15:00 uur naar huis, dan neem ik geen vrije uren op uiteraard.
pi_105131211
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 11:14 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Okay, jij wel maar ik heb collega's gehad die zeikten dat ik nooit overwerkte. Waarop ik antwoordde "Waarom, mijn werk is toch af?"
Nogmaals, het ligt een beetje aan je functie.
Als je accountant bent en alles is af dan zou het onzin zijn om over te werken om het dossier hok nog eens op te ruimen idd :P
  zaterdag 3 december 2011 @ 13:38:14 #166
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_105131432
ik werk 8 uur op een dag, van 7:30 tot 16:30, met dus een uur pauze. Ik ben ook vaak al om 7:10 op de zaak, als het al niet 7:00 is... Voordat ik op de zaak weer wegben is het vaak ook 17:00..... Doe je niks aan, en naar de klant reizen is ook nog de eerste 45 minuten in je eigen tijd (CAO)

Is voor mij normaal. Ok, als ik weet dat ik voor 7:30 er niet hoef te zijn, dan ben ik er ook niet zo vroeg (bv als ik rechtstreeks naar het project ga)
  zaterdag 3 december 2011 @ 14:47:29 #167
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_105133412
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 december 2011 13:26 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Daar kies je voor in deze functie, en dit staat ook in mijn contract aangegeven.
Hier hangt dan wel weer een prestatiebonus tegenover.
heeft je baas goed voor elkaar dan :Y
  zaterdag 3 december 2011 @ 14:54:44 #168
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_105133647
aan de andere kant ben ik ook wel weer het uiterste. Ik werk opzich best graag hoor en probeer ook altijd hard te werken maar overwerken wil ik eigenlijk alleen als het tijd voor tijd terugkomt. Mn vrije tijd begint zoveel belangrijker te worden, meer zaken die ik wil doen (boeken lezen, gitaar leren spelen enz.), nog zoveel onderwerpen uit de geschiedenis om in te duiken en ga zo maar door.
Maar goed, daarom twijfel ik al heel lang of ik vroeger niet de verkeerde keuzes heb gemaakt. Niet dat je daar iets aan hebt. Buiten salaris om haal ik ook niet echt voldoening uit mn werk dus dan is het ook lastig om die stap extra nog eens te zetten.
pi_105133702
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2011 14:47 schreef Keltie het volgende:

[..]

heeft je baas goed voor elkaar dan :Y
En ik ook, want ik heb het onwijs naar mijn zin en heb hele goede toekomst perspectieven.
pi_105133797
Vallen over een kwartiertje voor aanvangstijd aanwezig zijn is volgens mij ook meer iets voor laagopgeleid werk en bijbaantjes.
pi_105135428
Het is inderdaad iets waar moeilijker over gedaan zal worden in de lagerbetaalde banen, maar dat is m.i. dan ook terecht. Ik heb als scholier zijnde ook in een winkel gestaan waar je een kwartier voor en na sluitingstijd aanwezig moest zijn, maar dat niet betaald kreeg. Als je een koopavond en een zaterdag werkt per week, scheelt dat dus een uur. Op die leeftijd krijg je een euro of 3 per uur, dus dat is al niet ruim. Als ze dan ook nog zulke trucjes met je uit gaan halen is dat gewoon niet leuk. Zeker na sluitingstijd was het niet alleen omkleden, maar de kas opmaken en tellen. Hoort m.i. gewoon bij werk, dus dat mag ook betaald worden.

De ergernis wordt al een stuk minder wanneer je een baan hebt die je leuk vindt en waar je normaal voor betaald krijgt. Bij mijn huidige werk vind ik het dan ook niet erg om wat langer te blijven hangen als dat nodig is.
pi_105141660
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 16:04 schreef Dwoezel het volgende:
Het is inderdaad iets waar moeilijker over gedaan zal worden in de lagerbetaalde banen, maar dat is m.i. dan ook terecht. Ik heb als scholier zijnde ook in een winkel gestaan waar je een kwartier voor en na sluitingstijd aanwezig moest zijn, maar dat niet betaald kreeg. Als je een koopavond en een zaterdag werkt per week, scheelt dat dus een uur. Op die leeftijd krijg je een euro of 3 per uur, dus dat is al niet ruim. Als ze dan ook nog zulke trucjes met je uit gaan halen is dat gewoon niet leuk. Zeker na sluitingstijd was het niet alleen omkleden, maar de kas opmaken en tellen. Hoort m.i. gewoon bij werk, dus dat mag ook betaald worden.

De ergernis wordt al een stuk minder wanneer je een baan hebt die je leuk vindt en waar je normaal voor betaald krijgt. Bij mijn huidige werk vind ik het dan ook niet erg om wat langer te blijven hangen als dat nodig is.
Mee eens, voor minimum loon ga ik echt niet ook nog eens in mijn eigen tijd werken :N
  zaterdag 3 december 2011 @ 19:36:27 #173
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_105141694
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 16:04 schreef Dwoezel het volgende:
Dat. Bij mijn huidige baan is veel meer respect voor de medewerkers en het is goed betaald. Als ik een klant heb die 15 minuten uitloopt aan de telefoon, vind ik dat minder erg.
pi_105143787
Je meot wel een beetje vershcil maken tussen een serieuze baan waar je zelf voor kiest en naar betaald krijgt en het vakkenvullen waar je sowieso voor bijna niks staat te klootzakken.

In mijn werk is het ook normaal dat ik als het nodig is blijf tot iets af is, daarentegen is er niemand die op mij let zolang de prestaties maar goed zijn. Als je slecht betaald wordt, dom werk doet en dan ook nog eens per werkdag een half uur onbetaald moet werken is dat toch wel uitbuiting. Niet te vergelijken met een manager zoals ik die gewoon dik betaald wordt om af en toe eens iets langer te blijven.

Overigens ben ik ook gewoon als 15 jarige begonnen als vakkenvuller en er wel een en ander geleerd over werken. Niets mis met een bijbaantje.
Whatever...
pi_105149743
Ik heb er even geen bron voor, maar ik meen me te herinneren dat dit vanuit de jurisprudentie gewoon is toegestaan.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  zaterdag 3 december 2011 @ 23:28:40 #176
331563 Graslul
Spuit het uit:
pi_105150985
Ik ben geen fan van overwerk want ik krijg daar denk ik ook niet voor betaald. Bij mij word er ook niet moeilijk gedaan als ik s'ochtends 10 minuten later aankom maar het hangt natuurlijk van je functie af. Als ik in de ochtend meteen een afspraak met klanten heb dan ben ik uiteraard wel altijd stipt optijd.
pi_105153889
Als ik binnenkom loopt de klok.
Dus computer opstarten = werktijd.

Niet mee eens => doei! (@pauperloon 50k)
  zondag 4 december 2011 @ 10:59:34 #178
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_105159525
quote:

reken je ook alle tijden mee die die kassameisjes bv te lang pauze houden, treuzel enzovoort.
En die callcenters, om 8 uur moet je draaien en vragen beantwoorden/bellen, dan moet je gewoon zorgen dat alles startklaar staat. Of het bedrijf moet regelen dat 1 iemand eerder komt om alles klaar te zetten ofzo
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 4 december 2011 @ 11:03:27 #179
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_105159588
quote:

ik weet niet bij wat voor winkel zij werkte, maar normaal gesproken wordt het gewoon tot 22:30 uitbetaald
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  Redactie Frontpage zondag 4 december 2011 @ 11:56:54 #180
38148 crew  Innisdemon
pi_105160648
quote:
Als je baas je inhuurt om van 8:00 tot 17:00 achter de kassa te zitten dan moet je ook zorgen dat je om 8:00 die kassa aan kunt zetten. Als jij van 8:00 tot 17:00 telefonisch klanten te woord staat moet je ook gewoon zorgen dat als er om 8:00 iemand belt, je klaar zit om zijn vragen te beantwoorden.

Nee, daar hoef jij niet voor te zorgen, daar moet jouw werkgever voor zorgen. Hij moet faciliteren, jij moet uitvoeren.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_105160824
Ik vind het oneerlijk. Vaak mee te maken gehad, gelukkig niet meer.
  zondag 4 december 2011 @ 12:24:07 #182
304381 Loll
recommender bij BIC=goedkoop
pi_105161248
tvp
BAM dit is 3KB
  † In Memoriam † zondag 4 december 2011 @ 13:02:46 #183
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_105162414
Tja, moeilijk.
Het is geven en nemen, ben ik van mening. Als je je verslapen hebt, een dik uur, kijkt je baas/chef je een keer boos aan en je kunt verder. Dat uur wordt ook uitbetaald.
Wil je wat eerder weg voor met een fatsoenlijke reden, zullen veel werkgevers ook niet moeilijk doen.

Uitschieters buiten beschouwingen gelaten.
Je kunt natuurlijk muggenziften door alles op de weegschaal te leggen tot de minuut, maar dan maak je ook geen vrienden.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')