Klopt, maar ik werk (dgodzijdank) niet in de zorg, dat verdient pas slechtquote:Op dinsdag 22 november 2011 21:20 schreef Spiegelei het volgende:
Ja, ik doel ook meer op werk in de zorg of in ploegen, of als je gebonden bent aan bepaalde openingstijden.
En de flexibiliteit moet in balans zijn (dus niet iedereen woensdagmiddag weg want iedereen heeft kinderen).
Nogal logisch dat je geen hart voor de zaak hebt als je op die manier wordt gecontroleerd.quote:Op dinsdag 22 november 2011 20:56 schreef error_404 het volgende:
[..]
Ik heb enkele jaren geleden op een bureau gewerkt waar idd met een prikklok gewerkt werd. De mentaliteit bij die mensen was echt serieus te triest voor woorden. Kwamen ze de lift uit, meteen inklokken en dan lekker relaxed je jas uit doen, koffie halen, beetje kletsen. Om 16.45 ging de computer uit en om éxact 17.00 uur klokten ze uit. Aan het eind van de maand / 4 weken hadden die mensen dus ook op de minuut nauwkeurig 160 uur gewerkt.
Die mensen liepen geen meter harder voor de baas en hun productie was bijzonder gemiddeld, in een vak waar je juist uit moet blinken om aan het werk te blijven...
Geen fijne ervaring dus....
Ik gebruik die "controle" voor het bepalen van de overuren die ik moet uitbetalen. Hoezo controle? Het kan ook in je voordeel werken.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:27 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nogal logisch dat je geen hart voor de zaak hebt als je op die manier wordt gecontroleerd.
Nee dus. En terecht niet. Zo'n opmerking kan ook alleen maar komen van een autocraat. Sturen op output en dus wat flexibiliteit levert uiteindelijk veel meer op.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:37 schreef _VoiD_ het volgende:
Maare, dat kwartiertje boetseren op het toilet in de baas zijn tijd doe je dus ook prive?
Het gaat in dit topic natuurlijk niet over talent maar over vulvee. Alleszins vervangbaar, voor jou tien anderen die niet zeiken. Degenen die principieel op hun strepen gaan staan, terecht of niet, liggen eruit zo gauw hun contract afloopt. Met bijbaantjes werkt het nu eenmaal zo.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:44 schreef Dieter_Dengler het volgende:
[..]
Nee dus. En terecht niet. Zo'n opmerking kan ook alleen maar komen van een autocraat. Sturen op output en dus wat flexibiliteit levert uiteindelijk veel meer op.
Bepaalde beroepsgroepen zijn nu eenmaal onderhevig aan vaste werktijden. Het kwartiertje wel of niet komen en betalen heeft te maken met benadering van de arbeidsmarkt. Ben je als werkgever blij dat talent bij jouw bedrijf wil werken of vind je dat het talent blij mag zijn dat het bij jouw bedrijf mag werken.
De tijd dat het personeel veel te vertellen heeft is in heel veel beroepsgroepen wel een beetje voorbij hoor.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:44 schreef Dieter_Dengler het volgende:
[..]
Bepaalde beroepsgroepen zijn nu eenmaal onderhevig aan vaste werktijden. Het kwartiertje wel of niet komen en betalen heeft te maken met benadering van de arbeidsmarkt. Ben je als werkgever blij dat talent bij jouw bedrijf wil werken of vind je dat het talent blij mag zijn dat het bij jouw bedrijf mag werken.
Ik heb even geen zin om te zoeken, maar volgens mij staat het bij ons zelfs in de cao dat je in je eigen tijd een kwartier voor aanvang aanwezig moet zijn. Lijkt mij dat het dan wel verplicht is?quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:54 schreef TC03 het volgende:
Het is NIET normaal. Buiten werktijd is vrije tijd, wie gaat er in zijn vrije tijd de werkvloer aanvegen of een computer opstarten?
Waar de schoen hem echter wringt, is in hoeverre dit verplicht is. Ik vind niet dat mijn werkgever me erop aan kan spreken als ik om twee minuten voor werktijd binnen kom lopen. Wel zouden ze me er op aan kunnen spreken dat het niet fatsoenlijk is met als argument dat zij wel fatsoenlijk zijn. Maar dat is iets wat verder niet in het contract staat en dus gewoon iets wat je zelf moet weten.
Hoe dan ook, het is niet normaal om dit verplicht te stellen. Daarmee akkoord gaan staat gelijk aan uitbuiting.
Tja, als het CAO is wel, maar wel raar als dat opgenomen staat in een CAO.quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:59 schreef nicknicknickname het volgende:
[..]
Ik heb even geen zin om te zoeken, maar volgens mij staat het bij ons zelfs in de cao dat je in je eigen tijd een kwartier voor aanvang aanwezig moet zijn. Lijkt mij dat het dan wel verplicht is?
Nee, dat is niet raar, elke CAO zegt daar iets over, juist omdat het vaak zo'n issue is.quote:Op dinsdag 22 november 2011 22:00 schreef TC03 het volgende:
[..]
Tja, als het CAO is wel, maar wel raar als dat opgenomen staat in een CAO.
Dat is wat anders dan de mensen die precies op tijd binnen komen en dan pas beginnen met hun koffie rondje en even ouwehoeren met iedereen vervolgens nog even het bakje met fruit gaan opeten en daarna pas de software opstarten om vervolgens weer een kwartier te wachten.quote:Op dinsdag 22 november 2011 22:19 schreef vigier het volgende:
Ik moet 's ochtends zo'n 15 minuten wachten voordat alle software is opgestart en ik daadwerkelijk kan beginnen. Wie betaalt dat kwartier? Mijn baas. No way dat ik in mijn eigen tijd ga zitten wachten omdat het allemaal lang duurt.
Vakantiegeld wordt van je loon ingehouden en opgespaard. Dat "krijg" je niet van je werkgever, dat is gewoon uitgesteld salaris.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:39 schreef error_404 het volgende:
Ach, ze krijgen vaak ook vakantiegeld, 13e maand, reiskostenvergoeding, of whatever. Ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen als je alles tegen elkaar wegstreept.
Probleem is dat in die sectoren (detailhandel, callcenters) veel jongeren werken. Die zijn meestal niet zo mondig, weten niet zoveel van arbeidsrecht en het verloop is vaak groot omdat ze weer gaan studeren of snel doorstromen naar ander werk.quote:Op dinsdag 22 november 2011 22:18 schreef quo_ het volgende:
Omdat we zeker bij de huidige economie te maken hebben met het "voor jou 10 anderen" principe is er maar één oplossing. Deze is weliswaar zeer ouderwets maar heeft zijn nut al gedurende meer dan 100 jaar bewezen en heet vakbond. Probleem is alleen dat te veel mensen verwachten dat de bond waar die enkele collega lid van is het wel gaat oplossen en zo werkt dat dus niet.
Wat wel zou werken is een organisatiegraad van een procent of 80.
Met zo'n achterban voor de vakbonden kun je er geheid van op aan dat binnen 2 a 3 CAO rondes het gratis overwerken tot het verleden behoort.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |