Gewoon effe koffie pakken en over het voetbal lullenquote:Op dinsdag 22 november 2011 14:18 schreef karr-1 het volgende:
Ik begin officieel om 8 uur, maar vanwege trein en bus etc ben ik vaak al om 07.50 binnen. Moet ik dan 10 minuten met mijn handen over elkaar gaan zitten wachten tot het 8 uur is? Lijkt me niet gewenst en ook niet handig.
Maar hier kom je wel dicht bij het middelpunt vind ik. Zorgen dat je op tijd start met je werk ook is goed werknemerschap. Als iemand dan telkens nog met zijn overhemd uit zijn broek en zijn das niet gegestrikt om vijf over aan komt hobbelen heeft de werkgever een punt.quote:Op dinsdag 22 november 2011 23:17 schreef Kandijfijn het volgende:
Bij ons is het heel simpel om aanvang werktijd sta je volledig gekleed klaar in de zaal om te werken.
Dus 17.00 beginnen is 17.00 in de zaal stropdas netjes gestrikt niet 17.00 omkleden in de kleedruimte.
Of gewoon meteen aan het werk gaan en zo wat meer tijd hebben in de dag om dingen af te maken of even bij te praten met mensen.quote:Op woensdag 23 november 2011 01:23 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Gewoon effe koffie pakken en over het voetbal lullenof ff nu.nl checken.
Dat doe elke fatsoenlijke medewerker tochquote:Op woensdag 23 november 2011 08:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Of gewoon meteen aan het werk gaan en zo wat meer tijd hebben in de dag om dingen af te maken of even bij te praten met mensen.
Opstarten hoort toch ook bij je werk?quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:13 schreef Luxuria het volgende:
Je werktijd begint om 8 uur, dan moet je zorgen dat je klaar zit/staat om te beginnen met werken. Als je stipt om bijv. 8 uur inklokt en stipt om half 5 uitklokt, heb je zeker geen 8 uur gewerkt waar je voor betaald krijgt. Je wordt niet betaald voor je opstarttijd, maat voor je werktijd.
kan ook, ieder z'n ding. ik moet altijd ff op gang komenquote:Op woensdag 23 november 2011 08:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Of gewoon meteen aan het werk gaan en zo wat meer tijd hebben in de dag om dingen af te maken of even bij te praten met mensen.
Dan moet er nog wel een mogelijkheid zijn tot een lager uurloon, en als het uurloon gelijk is aan het wettelijk minimum dan is die mogelijkheid er niet.quote:Op woensdag 23 november 2011 10:41 schreef Stokkie_ het volgende:
Of je dat kwartiertje nou op papier uitbetaald krijgt of niet maakt toch niet zoveel uit? Je gaat er mee akkoord als je er komt werken dus dan moet je niet achteraf gaan klagen. Je krijgt gewoon een vergoeding voor het werk dat je doet, het kwartiertje zou er ook bij kunnen maar dan t.o.v. een lager uurloon bijvoorbeeld, verschil is er dan niet.
In dat soort baantjes zou ik het inderdaad niet normaal vinden, maar helaas word er veel misbruik gemaakt van de onwetendheid van jongeren. En als je er dan eens wat van zegt kun je vertrekken en staat er morgen een andere persoon met een minder grote bek.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:22 schreef roberthoman het volgende:
Het meiske was allang blij met die paar euro extra in de week en heeft nooit een krimp gegeven. Maar zeg nou zelf: Het is toch niet normaal dat ze ruim vijf uur van huis was om voor exact vier uur betaald te worden?
We wonen nu eenmaal met heel veel mensen op een heel klein stukje land, dus een beetje overlast zal je altijd wel hebben. Maar om de overlast bewust op te zoeken heb je zelf nog enigszins in de hand.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:37 schreef roberthoman het volgende:
"Mijn buren maken de hele dag lawaai!". > "Zeur niet zo, dat heb je nu eenmaal in een rijtjeshuis"
"Ik woon naast een café, 's nachts staan ze in mijn tuin te pissen" > "Dat had je kunnen weten toen je daar ging wonen..."
Dat is dan weer de economie. Zeker in laagbetaalde baantjes is het makkelijker om iemand te vervangen.quote:"Ik moet iedere dag 15 minuten eerder op mijn werk zijn" > Als je dat niet wil, moet je weggaan. Voor jou tien anderen"
Geen idee maar op een bepaald moment is het makkelijker om mee te doen dan er constant zinloos tegen in te gaan.quote:Ik snap best dat de wereld verbeteren een utopie is, maar wat is dat in vredesnaam voor slapjanusmentaliteit???
Vraag even na, want volgens mij hoort ze gewoon extra uitbetaald te krijgen. Toen ik vroeger bij de AH heb gewerkt, was dat ook het geval. Winkel was tot 8 uur open, maar we moesten inderdaad nog schoonmaken, kassa's in de kluis doen, enzo. We kregen daarom ook tot 21.00 uitbetaald.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:22 schreef roberthoman het volgende:
Blijkbaar werd de vraag in mijn openingspost niet door iedereen juist begrepen, vandaar even een klein ruisfilter: Ik heb het natuurlijk over het werk dat doorgaans door jongeren en niet-/laag-opgeleiden wordt opgepikt (met alle respect). Juist in die sector lijkt het eerder regel dan uitzondering dat iedereen maar eerder aanwezig is en langer blijft. Bovendien wil ik helemaal niet weten of je er zélf problemen mee hebt, dat is voor iedereen anders. Waar ik problemen mee heb is de vanzelfsprekendheid. In je vrije tijd doe je dingen voor jezelf en in werktijd doe je dingen voor je werk. Werkschoenen aantrekken of een sjaaltje van de lokale supermarkt om je nek knopen is geen rocketscience maar wel degelijk werk, punt...
Ik zag ook het issue "kluis" voorbijkomen. Mijn dochter heeft een paar jaar bij een supermarkt gewerkt die tot 22:00 uur open was. Allereerst mocht zij pas achter de kassa vandaan als alle aso-klanten (een minuut voor sluitingstijd binnen komen rennen) geholpen waren. Daarna moest de boel nog gesopt worden en als klap op de vuurpijl moest iedereen tot 22:30 uur wachten tot de achterdeur open mocht, dit i.v.m. de kluis. We woonden op amper 3 minuten afstand van die winkel maar zij was regelmatig pas om 22:45 uur thuis.
Het meiske was allang blij met die paar euro extra in de week en heeft nooit een krimp gegeven. Maar zeg nou zelf: Het is toch niet normaal dat ze ruim vijf uur van huis was om voor exact vier uur betaald te worden?
Volgens diverse fatsoensrakkers in dit topic moet ik daar helemaal niet over zeuren en is dit de normaalste zaak van de wereld. Bovendien is dit alweer een tijdje geleden, ze werkt inmiddels ergens anders.quote:Op woensdag 23 november 2011 12:03 schreef Axia het volgende:
[..]
Vraag even na, want volgens mij hoort ze gewoon extra uitbetaald te krijgen.
Hearhear!quote:Op woensdag 23 november 2011 11:37 schreef roberthoman het volgende:
Enigszins offtopic, maar dankzij dit forum begin ik langzaam de Nederlandse samenleving een beetje te begrijpen. Toegegeven, ik ben nogal snel geïrriteerd en kan erg slecht tegen onrecht en mensen die denken dat ze het niet volgens de regeltjes, waarden en normen hoeven te doen. Maar wat ik hier soms tegenkom... Je zou bijna denken dat de overheid enkele geslaagde experimenten heeft uitgevoerd op het gebied van mindcontrol of massabeheersing.
"Mijn buren maken de hele dag lawaai!". > "Zeur niet zo, dat heb je nu eenmaal in een rijtjeshuis"
"Ik woon naast een café, 's nachts staan ze in mijn tuin te pissen" > "Dat had je kunnen weten toen je daar ging wonen..."
"Ik moet iedere dag 15 minuten eerder op mijn werk zijn" > Als je dat niet wil, moet je weggaan. Voor jou tien anderen"
Ik snap best dat de wereld verbeteren een utopie is, maar wat is dat in vredesnaam voor slapjanusmentaliteit???
Omgekeerde wereld, man! Of je overlast veroorzaakt (door in andere mensen hun tuin te pissen, of in een flat lawaai te maken), dat is wat ieder in zijn eigen hand heeft.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:50 schreef karr-1 het volgende:
[..]
We wonen nu eenmaal met heel veel mensen op een heel klein stukje land, dus een beetje overlast zal je altijd wel hebben. Maar om de overlast bewust op te zoeken heb je zelf nog enigszins in de hand.
[..]
..
Klopt, maar als ik naast een cafe ga wonen dan weet ik dat daar overlast van komen en dat niet iedereen zichzelf in de hand kan houden.quote:Op woensdag 23 november 2011 13:15 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Omgekeerde wereld, man! Of je overlast veroorzaakt (door in andere mensen hun tuin te pissen, of in een flat lawaai te maken), dat is wat ieder in zijn eigen hand heeft.
Euh, hoezo??? Overlast mág niet...quote:Op woensdag 23 november 2011 13:27 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt, maar als ik naast een cafe ga wonen dan weet ik dat daar overlast van komen
Inderdaad, dit is net zoiets als nu in Hoofddorp (of omgeving) gaan wonen en dan klagen over het feit dat er vliegtuigen overkomen.quote:Op woensdag 23 november 2011 13:27 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt, maar als ik naast een cafe ga wonen dan weet ik dat daar overlast van komen en dat niet iedereen zichzelf in de hand kan houden.
Er mag zoveel niet in dit land, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Of moet ik dan van het cafe naast me gaan eisen dat ze na 22.00 absolute stilte hebben en de klanten maar in de gaten moeten houden?quote:Op woensdag 23 november 2011 13:48 schreef roberthoman het volgende:
[..]
Euh, hoezo??? Overlast mág niet...
Precies, ook te idioot voor woorden. Ik ga vlak naast een snelweg wonen, maar wel klagen dat ik er last van heb en dat er iets aan gedaan moet worden.quote:Op woensdag 23 november 2011 13:49 schreef Ender_W het volgende:
[..]
Inderdaad, dit is net zoiets als nu in Hoofddorp (of omgeving) gaan wonen en dan klagen over het feit dat er vliegtuigen overkomen.
Nee, dat is niet zoiets. Die vliegtuigen overtreden geen wet/regels. Iemand die tegen mijn huis aan staat te pissen doet dat wel.quote:Op woensdag 23 november 2011 13:49 schreef Ender_W het volgende:
[..]
Inderdaad, dit is net zoiets als nu in Hoofddorp (of omgeving) gaan wonen en dan klagen over het feit dat er vliegtuigen overkomen.
Waarom zou je gaan klagen? Alle regels omtrent geluidshinder van een snelweg zijn bij wet geregeld. Dat had je uitvoerig vooraf kunnen controlerenquote:Op woensdag 23 november 2011 13:57 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Precies, ook te idioot voor woorden. Ik ga vlak naast een snelweg wonen, maar wel klagen dat ik er last van heb en dat er iets aan gedaan moet worden.
Nee, dat café heeft waarschijnlijk een ontheffing om ook na 22:00 uur nog geluid te mogen maken als ze dan nog open zijn. En ja, in de veel uitgaansgebieden/gemeenten is de horeca-uitbater ook mede-verantwoordelijk op het toezicht van zijn klanten wanneer die zich buiten rond het café begeven. Wanneer de horeca-ondernemer zich niet aan zijn vergunning houdt, zoals hardere muziek dan toegestaan, of langer open blijven dan toegestaan, dan heb je als nieuwe buurman wel degelijk een punt om actie op te ondernemen.quote:Op woensdag 23 november 2011 13:56 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Er mag zoveel niet in dit land, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Of moet ik dan van het cafe naast me gaan eisen dat ze na 22.00 absolute stilte hebben en de klanten maar in de gaten moeten houden?
Ik denk dat wanneer de werknemer zich soepel zal opstellen, de werkgever dat ook zal doen als de werknemer een keer wat tijd nodig heeft. Zo doen wij dat. De tijd die een werknemer nodig heeft, die schrijf ik niet op. Maar denk ook eens aan de andere kant. Hoe veel tijd besteed een werknemer nou niet aan werk terwijl ze wel betaald worden?quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:36 schreef roberthoman het volgende:
Ben benieuwd of iemand deze algemene vraag zou kunnen beantwoorden. In mijn persoonlijke werkverleden is dit meerdere malen aan de orde geweest en sinds enige jaren heeft mijn dochter heeft er ook steeds mee te maken bij haar bijbaantjes.
Hoe is het mogelijk dat een werkgever je kan verplichten om eerder (onbetaald) aanwezig te zijn om voorbereidende werkzaamheden uit te voeren? Callcenters en detailhandel zijn hier een goed voorbeeld van. Die eisen dat je voor de officiële aanvangstijd alle voorbereidingen treft om te kunnen werken. Denk aan omkleden, computer opstarten, etc. Ik heb dit altijd behoorlijk dubieus gevonden, alsof je dat soort zaken voor je lol doet. Zodra je achter een computer gaat zitten om allerlei bedrijfssoftware te starten, ben je toch aan het werk?
Tienduizenden meisjes zitten dagelijks om stipt 07:55 uur in hun uniformpje achter de kassa te wachten op hun eerste klant. Toch krijgen ze pas vanaf 08:00 uur uitbetaald. Noem het gebruikelijk, traditie of fatsoen, ik vind het eigenlijk uitbuiting in het klein...
Moraalridders zouden zeggen: "Kerel, waar zeur je over?" en die hebben ook wel een beetje gelijk. Toch hakken al die gratis kwartiertjes voor de baas er behoorlijk in. Op een volle werkweek praat je over vijf kwartier, dat is een dikke 60 uur op jaarbasis. Oftewel anderhalve week die je niet betaald krijgt! Is dit nu daadwerkelijk een recht dat werkgevers hebben of hoort dit een beetje bij de cultuur. Dat je blij moet zijn dat je überhaupt voor iemand mag werken en dat je hierover niet moet zeuren?
Nu wil ik hier niet stoer gaan lopen doen dat ik dit niet pik en alle Albert Heijns voor de rechter wil slepen. Ik ben vooral benieuwd naar een goeie WNG-waardige uitleg van dit verhaal.
preciesquote:Op woensdag 23 november 2011 15:15 schreef karr-1 het volgende:
Als we inderdaad die tijd voor en na het werk mee gaan tellen, dan stel ik voor dat we rook-, plas- en eetpauzes ook mee gaan tellen. Het praatje bij de koffiemachine, even achterover leunen op kantoor etc, allemaal meetellen.
Een steiger opbouwen kost wel iets meer tijd dan je jas uitdoen, computer aanzetten en koffie halen lijkt mij.quote:Op woensdag 23 november 2011 15:26 schreef Zorro het volgende:
Simpele vraag:
Stel ik ben schilder. Ik moet de bovenverdieping schilderen. Daarvoor moet ik eerst als voorbereiding een steiger bouwen. Dit moet dus in mijn eigen tijd, want voorbereiding? Ik zie tenminste geen verschil met andere voorbereidende werkzaamheden. Doe normaal zeg.
Als iemand daar anders over denkt: waar ligt dan de grens?
Ook wat anders dan de kassa schoonmaken en de kas tellen?quote:Op woensdag 23 november 2011 15:29 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Een steiger opbouwen kost wel iets meer tijd dan je jas uitdoen, computer aanzetten en koffie halen lijkt mij.
Ja want dat zal ook geen uren kostenquote:Op woensdag 23 november 2011 15:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook wat anders dan de kassa schoonmaken en de kas tellen?
Kennelijk kost het op de werkdag van de dochter van TS al met al 3 kwartier, bij 5 dagen in de week heb je het dan al over 3 uur en 3 kwartier, bijna 10% meer dan de standaard werkweek, en dat waarschijnlijk tegen minimumloon...quote:Op woensdag 23 november 2011 15:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja want dat zal ook geen uren kosten
Maar toch werk dat je voor je baas verricht.quote:Op woensdag 23 november 2011 15:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Bij koffie halen, omkleden/jas ophangen, pc aanzetten wellicht ook nog hoewel ik dat eigenlijk al echt werkrelated vind tenzij je eerst nog je privemail gaat tjekken.quote:Op woensdag 23 november 2011 15:38 schreef Zorro het volgende:
Klopt, maar dat bedoel ik dus: waar ligt de grens dan?
Noem het realisme.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:37 schreef roberthoman het volgende:
Enigszins offtopic, maar dankzij dit forum begin ik langzaam de Nederlandse samenleving een beetje te begrijpen. Toegegeven, ik ben nogal snel geïrriteerd en kan erg slecht tegen onrecht en mensen die denken dat ze het niet volgens de regeltjes, waarden en normen hoeven te doen. Maar wat ik hier soms tegenkom... Je zou bijna denken dat de overheid enkele geslaagde experimenten heeft uitgevoerd op het gebied van mindcontrol of massabeheersing.
"Ik moet iedere dag 15 minuten eerder op mijn werk zijn" > Als je dat niet wil, moet je weggaan. Voor jou tien anderen"
Ik snap best dat de wereld verbeteren een utopie is, maar wat is dat in vredesnaam voor slapjanusmentaliteit???
Dus krijg je daar dan ook twee uur voor betaald i.p.v. 10 minuten...quote:Op woensdag 23 november 2011 15:29 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Een steiger opbouwen kost wel iets meer tijd dan je jas uitdoen, computer aanzetten en koffie halen lijkt mij.
Wat is dat nou voor rare definitie? Je werkt met een uurloon, dus al is het 0,03 nanoseconde, het maakt niet uit. Tegenover elke tijdsduur staat een prijs.quote:Op woensdag 23 november 2011 15:39 schreef karr-1 het volgende:
[..]
dat zijn de voorrijdkosten.quote:Op woensdag 23 november 2011 15:26 schreef Zorro het volgende:
Simpele vraag:
Stel ik ben schilder. Ik moet de bovenverdieping schilderen. Daarvoor moet ik eerst als voorbereiding een steiger bouwen. Dit moet dus in mijn eigen tijd, want voorbereiding? Ik zie tenminste geen verschil met andere voorbereidende werkzaamheden. Doe normaal zeg.
Als iemand daar anders over denkt: waar ligt dan de grens?
Toen ik als broekkie nog bij de appie werkte ging het ook zo, alle tijd werd gewoon geschreven en aan het eind van de week op het hele uur afgerond. verder was er gewoon een beetje geven en nemen: soms wat afmaken als jet nodig was, soms wat eerder weg als het meost. Bij ons werden alleen gewerkte uren echt geschreven, maar we hadden ook vrije dagen enzo, dus dat viel neit eens tegen.quote:Op woensdag 23 november 2011 15:05 schreef .ZilveR. het volgende:
Al caissière bij AH valt het allemaal heel erg mee vind ik. Ik vind het redelijk normaal om 5 minuutjes van tevoren aanwezig te zijn en ik heb er ook niet echt problemen mee dat ik pas 5 minuutjes na het einde van de werktijd echt klaar ben.
Daar tegenover staat dat het ruilen van een tijd/vrijkrijgen etc nooit een probleem is in dit filiaal en dat de sfeer erg leuk is.
mee eens..je baas doet ook niets voor nietsquote:Op woensdag 23 november 2011 16:36 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar toch werk dat je voor je baas verricht.
Jas uitdoen en koffie pakken doe je voor jezelf. Je baas mag dan ook best verwachten dat je dat in je eigen tijd doet.
Maar dingen als computer aanzetten (en programma's starten) doe je gewoon voor de baas. Net als kassa tellen of schoonmaken.
Dat het buiten de tijd dat je 'open' bent voor de klant gebeurt maakt het nog niet minder werk.
Dan zou de schoonmaker het ook in zijn eigen tijd moeten doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |