Ik heb meer dan tien jaar in een winkel gewerkt, en gelukkig heeft mijn baas er nooit moeilijk over gedaan dat werkzaamheden voor zijn zaak (zijn geld tellen, zijn zaak aanvegen, zijn pand afsluiten) ook gewoon door hem betaald werden.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:53 schreef Kumerian het volgende:
..
Mijn eerste baan was als verkoper op de computerafdeling van een electronica zaak. Wij vonden het allemaal de normaalste zaak van de wereld om 15 minuten eerder aanwezig te zijn om de zaak te vegen, computers aan te zetten, kassa te vullen. En om 30 minuten na sluitingstijd te blijven om geld te tellen, voorraad te bezien, af te sluiten. Daar werd *nooit* moeilijk over gedaan
...
Ja, dat soort geneuzel ook. Ik heb wel eens gehad dat ik om 13:02 terug kwam van lunchpauze in plaats van 13:00 omdat ik toevallig net gebeld werd over iets belangrijks toen ik de lift uit kwam. Kreeg ik daar commentaar op maar dat stopte toen ik zei dat ik wel tot 17:32 door zou werken. Ook al eens zoiets meegemaakt en gezegd dat als ze daar zo moeilijk over gingen doen ik voortaan ook stipt op tijd naar huis zou gaan in plaats van regelmatig een kwartiertje te blijven.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:03 schreef fruityloop het volgende:
Het is een kwestie van geven en nemen in mijn ogen, mensen die te laat komen, zich niet volgens afspraken ziekmelden of verlof aanvragen, etc, zijn ook zwaar klote voor de werkgevers in kwestie. Ik probeerde altijd mijn eigen straatje éérst schoon te vegen, dus op tijd komen, verlof netjes op tijd aanvragen etc etc, en dan wordt ook niet je kop er af gehakt als er iets van zegt als een wannabee SM-er vers van het VMBO bedenkt dat hij met een stopwatch je pauze's moet gaat timen, en je 30 minuten wil gaan laten spiegelen.
60 uur per jaar gratis aan het werk zijnquote:Op dinsdag 22 november 2011 12:43 schreef error_404 het volgende:
Dat krijg je ook zonder ervoor te werken, dus als je kijkt wat die 60 uur per jaar je zou kosten en kijkt naar wat je krijgt naast de uren die je werkt, denk ik dat je op een bedrag komt waar je niet over moet zeiken, maar lekker in ontvangst moet nemen.
Dat heeft het ermee te maken
En wie is "De Werkgever" dan? Verwacht jij dat de bedrijfsleider van een winkel zorgt dat alle voorbereiding én afsluiting van die winkel verzorgd wordt?quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:05 schreef peasant het volgende:
Nee, maar jij hebt er wel voor gezorgd dat om 8 uur degene die binnenloopt gelijk kan beginnen. Niet dat deze persoon eerst alle papieren voor een meting uit moest printen, een laptop moest zoeken om een presentatie te geven ed. Dus een werkgever zou moeten zorgen dat je daadwerkelijk zou moeten kunnen beginnen met werken op het tijdstip van betaling. Dat je van te voren koffie wil is prima, dan kom je eerder. Maar om eerder te komen om ervoor te zorgen dat je zelf aan het werk kan klopt in mijn ogen ook niet.
(in dit geval plaats ik jou als projectmanager gelijk aan een werkgever, ik weet dat dat niet geheel correct is, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel).
Het is heel eenvoudig: Je baas kan maar zoveel salaris betalen voordat het niet meer rendabel is. Het enige verschil tussen 9 uur betaald werk of 9 uur werken waarvan 8 betaald is het uurloon.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:08 schreef drijfhout het volgende:
Ik heb meer dan tien jaar in een winkel gewerkt, en gelukkig heeft mijn baas er nooit moeilijk over gedaan dat werkzaamheden voor zijn zaak (zijn geld tellen, zijn zaak aanvegen, zijn pand afsluiten) ook gewoon door hem betaald werden.
Jas uit, koffie nemen, en vanaf dat moment aan de slag voor de baas. En betaald worden voor wat je voor die baas doet, en niet voor jezelf, dat is toch volkomen normaal? Jij werkte dus 9 uur voor je baas en kreeg er 8 betaald, ik kan onmogelijk zien wat daar logisch of rechtvaardig aan is.
Wij hadden ook zo'n type... Ik ben in mijn 8 jaar durende vakkenvulcarrière welgeteld 1x te laat gekomen, omdat die vmbo chef van KW me niet wat later wilde laten beginnen op zaterdag, en ik dus 06.30 er moest staan, in plaats van 9 uur zoals ik als compromis had voorgesteld. (ik stond altijd op de emballage op zaterdag, dus 9 uur beginnen kon best). Hij belde om 06.33, mijn vader nam op, en die gooide de hoorn er weer op.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:11 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja, dat soort geneuzel ook. Ik heb wel eens gehad dat ik om 13:02 terug kwam van lunchpauze in plaats van 13:00 omdat ik toevallig net gebeld werd over iets belangrijks toen ik de lift uit kwam. Kreeg ik daar commentaar op maar dat stopte toen ik zei dat ik wel tot 17:32 door zou werken. Ook al eens zoiets meegemaakt en gezegd dat als ze daar zo moeilijk over gingen doen ik voortaan ook stipt op tijd naar huis zou gaan in plaats van regelmatig een kwartiertje te blijven.
Dat kan de werkgever heel simpel afvangen door er een 8 en een half uur werkdag van te maken. Waarom zou je in godsnaam onbetaald werkzaamheden gaan uitvoeren? Omdat de "baas" anders falliet gaat?quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:18 schreef Kumerian het volgende:
Het is heel eenvoudig: Je baas kan maar zoveel salaris betalen voordat het niet meer rendabel is. Het enige verschil tussen 9 uur betaald werk of 9 uur werken waarvan 8 betaald is het uurloon.
Het grote verschil is dat ik die winkel niet zie als "Zijn winkel, zijn pand, zijn zaak". Ik zie het als MIJN taak om te zorgen dat IK MIJN werk kan doen zodat ik aan het eind van de maand kan zeggen dat IK mijn best heb gedaan om te zorgen dat IK morgen nogsteeds een baan heb.
Mischien moeten er wat vaker mensen op straat komen te staan vanwege faillissement voordat duidelijk is dat het geen "us vs. them".
Eigenlijk verwacht ik wel dat een werkgever ervoor zorgt dat ik aan het werk zou kunnen. Hoe dat is nu dus de vraag. Of hij zorgt dat iemand het voor mij zou klaar zetten. Of hij betaald mij het te doen. Dus het hoeft helemaal geen bedrijfsleider te zijn die het doet, maar om te verwachten dat iemand dat in zijn eigen tijd doet vind ik krom.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:18 schreef Kumerian het volgende:
[..]
En wie is "De Werkgever" dan? Verwacht jij dat de bedrijfsleider van een winkel zorgt dat alle voorbereiding én afsluiting van die winkel verzorgd wordt?
Ik ben zeker niet gelijk aan een werkgever. Ik héb zelf een werkgever. En daarom zorg ik dat om 8 uur die vergadering kan beginnen. En ja, dan heb ík om 8 uur die laptop met beamer geregeld, heb ík gezorgd dat alle papieren uitgeprint zijn.
"De Werkgever" bestaat niet. Er is geen abstracte entiteit die kan zorgen dat alles voorbereid is. Het zijn altijd mensen die dat moeten doen.
[..]
Het is heel eenvoudig: Je baas kan maar zoveel salaris betalen voordat het niet meer rendabel is. Het enige verschil tussen 9 uur betaald werk of 9 uur werken waarvan 8 betaald is het uurloon.
Het grote verschil is dat ik die winkel niet zie als "Zijn winkel, zijn pand, zijn zaak". Ik zie het als MIJN taak om te zorgen dat IK MIJN werk kan doen zodat ik aan het eind van de maand kan zeggen dat IK mijn best heb gedaan om te zorgen dat IK morgen nogsteeds een baan heb.
Mischien moeten er wat vaker mensen op straat komen te staan vanwege faillissement voordat duidelijk is dat het geen "us vs. them".
Bij een aantal serviceafdeling bij ons was hier ook sprake van, na een aantal klachten hierover hebben we het namens de ondernemingsraad uit laten zoeken. Hier kwam indertijd (2 jaar geleden ongeveer) uit dat een specifieke tijd vantevoren aanwezig moeten zijn (zoals 'minimaal 10 minuten vantevoren') niet verplicht kan worden. Zaken als computer opstarten e.d. maken echter officieel geen onderdeel uit van de werkzaamheden dus het kan wel gevraagd worden die voor aanvang (of na afloop) van de aanvangstijd te verrichten. Als dat echter lukt binnen 5 minuten (ook al doen anderen er 10 minuten over) mag je niet verplicht worden er eerder te zijn dan de tijd die het je kost, tenzij die 10 minuten wel betaald worden. Dit wel op voorwaarde dat de voorbereidende handelingen redelijk zijn (die 20 minuten langer blijven ivm een verkeerd alarm zoals eerder in het topic genoemd zouden dan niet redelijk zijn).quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:36 schreef roberthoman het volgende:
Hoe is het mogelijk dat een werkgever je kan verplichten om eerder (onbetaald) aanwezig te zijn om voorbereidende werkzaamheden uit te voeren? Callcenters en detailhandel zijn hier een goed voorbeeld van. Die eisen dat je voor de officiële aanvangstijd alle voorbereidingen treft om te kunnen werken. Denk aan omkleden, computer opstarten, etc. Ik heb dit altijd behoorlijk dubieus gevonden, alsof je dat soort zaken voor je lol doet. Zodra je achter een computer gaat zitten om allerlei bedrijfssoftware te starten, ben je toch aan het werk?
En waar zit precies de grens van wel/niet zeiken? Dan zegt de baas volgende week: Hmm ik heb liever dat je 20 minuten van tevoren komt want in een kwartier kan je niet omkleden EN inchecken en de computer volledig opgestart hebben. Wat doe je dan?quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:43 schreef error_404 het volgende:
Dat krijg je ook zonder ervoor te werken, dus als je kijkt wat die 60 uur per jaar je zou kosten en kijkt naar wat je krijgt naast de uren die je werkt, denk ik dat je op een bedrag komt waar je niet over moet zeiken, maar lekker in ontvangst moet nemen.
Dat heeft het ermee te maken
Lees de CAO en arbeidswet hierop na en zie dat je wel een beetje zeurt en dat alles al gedekt is en dit alles een reden heeft.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:36 schreef roberthoman het volgende:
Ben benieuwd of iemand deze algemene vraag zou kunnen beantwoorden. In mijn persoonlijke werkverleden is dit meerdere malen aan de orde geweest en sinds enige jaren heeft mijn dochter heeft er ook steeds mee te maken bij haar bijbaantjes.
Hoe is het mogelijk dat een werkgever je kan verplichten om eerder (onbetaald) aanwezig te zijn om voorbereidende werkzaamheden uit te voeren? Callcenters en detailhandel zijn hier een goed voorbeeld van. Die eisen dat je voor de officiële aanvangstijd alle voorbereidingen treft om te kunnen werken. Denk aan omkleden, computer opstarten, etc. Ik heb dit altijd behoorlijk dubieus gevonden, alsof je dat soort zaken voor je lol doet. Zodra je achter een computer gaat zitten om allerlei bedrijfssoftware te starten, ben je toch aan het werk?
Tienduizenden meisjes zitten dagelijks om stipt 07:55 uur in hun uniformpje achter de kassa te wachten op hun eerste klant. Toch krijgen ze pas vanaf 08:00 uur uitbetaald. Noem het gebruikelijk, traditie of fatsoen, ik vind het eigenlijk uitbuiting in het klein...
Moraalridders zouden zeggen: "Kerel, waar zeur je over?" en die hebben ook wel een beetje gelijk. Toch hakken al die gratis kwartiertjes voor de baas er behoorlijk in. Op een volle werkweek praat je over vijf kwartier, dat is een dikke 60 uur op jaarbasis. Oftewel anderhalve week die je niet betaald krijgt! Is dit nu daadwerkelijk een recht dat werkgevers hebben of hoort dit een beetje bij de cultuur. Dat je blij moet zijn dat je überhaupt voor iemand mag werken en dat je hierover niet moet zeuren?
Nu wil ik hier niet stoer gaan lopen doen dat ik dit niet pik en alle Albert Heijns voor de rechter wil slepen. Ik ben vooral benieuwd naar een goeie WNG-waardige uitleg van dit verhaal.
Wat een gelul. Als je baas vind dat je om 7:45 aanwezig moet zijn voor X,dan gaat ie je ook betalen vanaf dat moment.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:18 schreef Kumerian het volgende:
[..]
En wie is "De Werkgever" dan? Verwacht jij dat de bedrijfsleider van een winkel zorgt dat alle voorbereiding én afsluiting van die winkel verzorgd wordt?
Ik ben zeker niet gelijk aan een werkgever. Ik héb zelf een werkgever. En daarom zorg ik dat om 8 uur die vergadering kan beginnen. En ja, dan heb ík om 8 uur die laptop met beamer geregeld, heb ík gezorgd dat alle papieren uitgeprint zijn.
"De Werkgever" bestaat niet. Er is geen abstracte entiteit die kan zorgen dat alles voorbereid is. Het zijn altijd mensen die dat moeten doen.
[..]
Wat is legitiem.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:30 schreef rubje het volgende:
[..]
Lees de CAO en arbeidswet hierop na en zie dat je wel een beetje zeurt en dat alles al gedekt is en dit alles een reden heeft.Fyi: het is legitiem wat de werkgevers vragen.
Nee, in je contract staat idd een verwijzing naar de CAO, waarin oa dit soort dingen zijn geregeld. In mijn vak worden overuren niet eens uitbetaald, die horen er van een bepaalde schaal gewoon bij.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:33 schreef Fe2O3 het volgende:
In je contract staat toch ook niet per dag 8 uur betaald en 30 min voor niks.
Dan moet de baas ook oprotten met z'n "clean desk policy"quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:45 schreef kwiwi het volgende:
Sommige mensen nemen dan ook alle tijd om zich eens even lekker te installeren in de tijd van de werkgever. En datzelfde geldt voor het opruimen aan het einde van de werkdag.
Vindt het niet raar dat sommige werkgevers verlangen dat je om x uur begint met je werk, en hoe lang jij dan bezig wilt zijn met alles voorbereiden (wat in principe natuurlijk maar 5 minuten hoeft te duren normaal gezien) mag je dan lekker zelf weten.
Werkt andersom ook. Begin op 1 december bij een nieuwe werkgever, dan krijg je zo'n arbeidsvoorwaarden boekje onder je neus en daar staan dan ook de bedrijfsregels in.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:39 schreef error_404 het volgende:
[..]
Nee, in je contract staat idd een verwijzing naar de CAO, waarin oa dit soort dingen zijn geregeld. In mijn vak worden overuren niet eens uitbetaald, die horen er van een bepaalde schaal gewoon bij.
Het is wel de luie 'jeugd van tegenwoordig' die zeikt over een paar minuten extra werken, maar niet op de vingers getikt wol worden over telefoneren onder het werk, of rook'pauzes'.
Legitiem is dat het volgens de wet mag.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:33 schreef peasant het volgende:
[..]
Wat is legitiem.
Dat je op op een gegeven tijdstip klaar moet zijn om te kunnen werken, of dat ze mogen eisen dat je 15 minuten vroeger komt.
Ik ben gewoon echt geintresseerd wat er volgens de weg mag.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:52 schreef Keltie het volgende:
[..]
Legitiem is dat het volgens de wet mag.
Dat je naast de wet ook nog zaken als normen, waarden en dergelijke hebt waaruit je kan putten vergeten mensen. Want de wet
Of ze die 2 minuten wel of niet teruggeven is lang niet altijd te herleiden uit het al dan niet 2 minuten langer blijven. Voor sommige werkzaamheden is het werkaanbod afhankelijk van de tijd, maar dat is lang niet altijd zo. Iemand achter de kassa die gemotiveerder is doordat er niet moeilijk wordt gedaan over die 2 minuten extra pauze kan daardoor prima sneller/beter werken, waardoor er rond einde werktijd geen of in ieder geval minder rij staat.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:49 schreef actuarisje het volgende:
Het heeft wel een beetje met de mentaliteit te maken.
Ik merk dat veel mensen echt alleen maar doen waarvoor ze betaald worden. Oftewel, 8 uur en 2 minuten per dag werken is er niet bij, want ik word maar voor 8 uur betaald. Beetje kinderachtig. Alsof die mensen de twee minuten dat ze, per ongeluk, te lang koffiepauze hebben genomen netjes 'teruggeven' aan de baas...
Dat komt waarschijnlijk omdat een halfuurspauze verplicht is.quote:Op dinsdag 22 november 2011 13:52 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik kwam onlangs op een locatie waar je een half uur onbetaalde pauze hebt, maar je kunt niet weg (24uurszorg). Ja daag, dan betaal je me maar gewoon door als ik gewoon beschikbaar moet zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |