Het gaat er mij meer om van in hoeverre zo'n huurwoning dan nog aantrekkelijk is voor huurders als er zoveel onzekerheid is.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:22 schreef Bajskorv het volgende:
Dan moet je gewoon, net als in bijna elk ontwikkeld land, een nieuwe woning zoeken. De Nederlandse bescherming van de huurder is doorgeschoten.
Een hoge inflatie gaat gepaard met hoge rente, leuk voor de mensen die hun hypotheek moeten verlengen, die komen dan allemaal op straat te staan. Kun je dan mooi een huis kopen voor een appel en een ei want niemand heeft meer geld te besteden. Dus om je vraag te beantwoorden... sla nu voor 5 jaar voedsel in en wachtquote:Op woensdag 23 november 2011 12:45 schreef Artimunor het volgende:
vraagje:
ik zag gisteren in Pauw en Witteman een econoom beweren dat als de ECB in gaat grijpen de inflatie toe gaat slaan.
betekent dat, dat dit een juist moment zou kunnen zijn toch een huis te kopen?
afhankelijk natuurlijk wat dat 'inflatie toeslaan' betekend, en heeft iemand daar een voorstelling van? wat dat zou kunnen betekenen?
Er zijn ook veel mensen met een verwaarloosbare hypotheek. Voor de 100% aflossingsvrij leners met een korte rente looptijd word het fataal maar die veroorzaken (denk ik) slechts een tijdelijk daling. Op termijn zal inflatie een prijs opdrijvend effect hebben. Cruciaal is of je inkomen de inflatie bij kan houden.quote:Op woensdag 23 november 2011 12:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een hoge inflatie gaat gepaard met hoge rente, leuk voor de mensen die hun hypotheek moeten verlengen, die komen dan allemaal op straat te staan. Kun je dan mooi een huis kopen voor een appel en een ei want niemand heeft meer geld te besteden. Dus om je vraag te beantwoorden... sla nu voor 5 jaar voedsel in en wacht
Altijd. Maar probeer dat maar eens te timen.....quote:Op woensdag 23 november 2011 12:53 schreef malleable het volgende:
Er gaat een einde komen aan de daling van de huizenprijzen. En dat word een mooi koopmoment voor de mensen met cash.
en mensen zonder cash?quote:Op woensdag 23 november 2011 12:53 schreef malleable het volgende:
Er gaat een einde komen aan de daling van de huizenprijzen. En dat word een mooi koopmoment voor de mensen met cash.
Ja uitdagingen zijn leuk, maar ik wel wel of safe spelen, al snap ik totaal niet meer wat dat precies is.quote:Op woensdag 23 november 2011 12:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar probeer dat maar eens te timen.....
Mijn punt is ook dat als de rest van de wereld ermee kan leven, dat in Nederland ook wel zal lukken.quote:Op woensdag 23 november 2011 11:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het gaat er mij meer om van in hoeverre zo'n huurwoning dan nog aantrekkelijk is voor huurders als er zoveel onzekerheid is.
quote:'Financiële tijdbom door leegstand'
Er dreigt een financiële tijdbom van 22 miljard euro te ontploffen in de vorm van enorme leegstand van kantoren, winkels en andere bedrijfspanden. Hiervoor waarschuwt SP-Kamerlid en bouwkundige Paulus Jansen.
De panden staan volgens hem nu veel te hoog gewaardeerd in de boeken. Als het tot afschrijvingen komt, zorgt dat voor grote problemen voor de belangrijkste eigenaren, namelijk de pensioenfondsen en verzekeraars.
Jansen schat dat de panden momenteel 7 miljard euro te hoog zijn geprijsd in de boekhouding. Als daar te hoge waarderingen voor vastgoed dat wel is verhuurd bij wordt opgeteld, gaat het om een bedrag van minstens 22 miljard euro.
De SP'er analyseert dat sinds het ministerie van VROM is opgegaan in Infrastructuur en Milieu, er geen oog meer is voor ruimtelijke ordening. In zijn ogen laat het ministerie de problematiek van de leegstand over aan provincies en gemeenten.
Jansen roept op om het dossier van de leegstand over te dragen van minister Melanie Schultz van Haegen naar premier Mark Rutte en minister van Financiën Jan Kees de Jager.
Bij complexe dingen als economieen is het vaak handig om meer dan 1 ding tegelijk in een beredenering mee te nemen. Stel hij sluit nu een hypotheek af, met 10 jaar rentevast. Vanaf de dag erna hebben loopt de inflatie hard op en na 10 jaar moet hij een heleboel meer rente gaan betalen, omdat de inflatie hoog is.quote:Op woensdag 23 november 2011 12:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een hoge inflatie gaat gepaard met hoge rente, leuk voor de mensen die hun hypotheek moeten verlengen, die komen dan allemaal op straat te staan.
Dat is een erg optimistisch scenario... Het kan ook zijn dat de inflatie sterk toeneemt net voordat de rentevrije periode afloopt (en voor heel veel Nederlanders is dat binnenkort!), en dan heb je toch echt een probleem.quote:Op woensdag 23 november 2011 18:40 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Bij complexe dingen als economieen is het vaak handig om meer dan 1 ding tegelijk in een beredenering mee te nemen. Stel hij sluit nu een hypotheek af, met 10 jaar rentevast. Vanaf de dag erna hebben loopt de inflatie hard op en na 10 jaar moet hij een heleboel meer rente gaan betalen, omdat de inflatie hoog is.
Wat is er dan in die 10 jaar met zijn inkomen gebeurd? Precies, dat is waarschijnlijk met die inflatie mee omhoog gegaan en daarmee kan hij dus prima die hogere rente op die hypotheek van 10 jaar geleden opbrengen.
Dat is dan weer een erg pessimistisch scenarioquote:Op woensdag 23 november 2011 19:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is een erg optimistisch scenario... Het kan ook zijn dat de inflatie sterk toeneemt net voordat de rentevrije periode afloopt (en voor heel veel Nederlanders is dat binnenkort!), en dan heb je toch echt een probleem.
Meeste mensen maken ook nog wel eens carriere of gaan er periodieken op vooruit.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:20 schreef fedsingularity het volgende:
Whuzz gaat er ook wel erg makkelijk vanuit dat zijn salaris de inflatie wel bijbeent.
Misschien dat het in sommige sectoren geen probleem is maar de trend van de laatste jaren laat zien dat mensen er juist in koopkracht op achteruit gaan. Net iets minder loonstijging als de inflatie.
Het is maar de vraag in hoeverre werkgevers die inflatie snel kunnen doorberekenen aan hun klanten en doorgeven aan hun personeel.
Ik ken ook wel weer voorbeelden van mensen die nog 3 jaar te gaan hebben of nu voor 7 jaar hebben afgesloten.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat is dan weer een erg pessimistisch scenario
(nagenoeg iedereen die ik ken heeft een extreem lange rentevaste periode afgesloten de laatste vijf jaar)
Zuur als ze dat ingeprijsd hebben en er komt een recessie waardoor ze niet stijgen in loon of zelfs een inkomen moeten missen.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Meeste mensen maken ook nog wel eens carriere of gaan er periodieken op vooruit.
Volgens mij staan de huidige rigide leennormen je niet toe om wat dan ook in te prijzen, want of je nou 55 bent (en einde carriere) of 25 (en begin carriere), het is max. y aantal keer het inkomen.... - wat de onzin van die norm al aantoont imho.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:25 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Zuur als ze dat ingeprijsd hebben en er komt een recessie waardoor ze niet stijgen in loon of zelfs een inkomen moeten missen.
Ja beetje onzinnig als daar geen rekening mee gehouden wordt. Ik geloof trouwens nooit dat een bank net zo makkelijk een rekening verstrekt aan een 55-er als een 25-er met hetzelfde inkomen. Op papier kan je gelijk hebben maar er is wrs geen bank die het je verstrekt op je 55e.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Volgens mij staan de huidige rigide leennormen je niet toe om wat dan ook in te prijzen, want of je nou 55 bent (en einde carriere) of 25 (en begin carriere), het is max. y aantal keer het inkomen.... - wat de onzin van die norm al aantoont imho.
Ow, dat proces is tegenwoordig compleet mechanisch en Kafka-aans onpersoonlijk.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:34 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Ja beetje onzinnig als daar geen rekening mee gehouden wordt. Ik geloof trouwens nooit dat een bank net zo makkelijk een rekening verstrekt aan een 55-er als een 25-er met hetzelfde inkomen. Op papier kan je gelijk hebben maar er is wrs geen bank die het je verstrekt op je 55e.
Fundateller 20% onder de top...quote:Op woensdag 23 november 2011 12:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Altijd. Maar probeer dat maar eens te timen.....
Heb je dat gebacktest?quote:
Natuurlijk. Het is enkel op onderbuik gebaseerd.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Heb je dat gebacktest?
ik ken je opvatting, en denk dat het principe aardig hout snijdt, maar je kan ook zomaar ongelijk hebben![]()
We gaan het vanzelf meemaken.quote:Op woensdag 23 november 2011 19:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk. Het is enkel op onderbuik gebaseerd.
Ja; als je maar genoeg eigen geld meebrengt.... - en een loonstrookje natuurlijkquote:Op woensdag 23 november 2011 19:52 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
We gaan het vanzelf meemaken.
Zouden banken in zo'n huizenmarkt klimaat nog variabele rentes verstrekken?
Dat lijkt me echt ideaal als de rente flink hoog staat.
Ten eerste heb je rentekorting en als de paniek uit de markt loopt zakken je maandlasten.
Daarnaast maak je maximaal gebruik van de HRA en loont aflossen direct.
Uiteraard, dat was wel het planquote:Op woensdag 23 november 2011 19:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ja; als je maar genoeg eigen geld meebrengt.... - en een loonstrookje natuurlijk
Wat mij betreft wordt dat de nieuwe standaardquote:Op woensdag 23 november 2011 20:00 schreef fedsingularity het volgende:
25-30% wil ik zo kunnen aftikken.
quote:Op woensdag 23 november 2011 13:22 schreef sorcees het volgende:
Dat gaat inderdaad niet in 2012 gebeuren, maar wonen moet je elke dag.
Dus toch een keuze maken, maar ik zou nu geen huis kopen, of zitten blijven waar je zit of ander maar huren (zelf te duur huren voor een relatief korte tijd, zeg maar max 5 jaar).
Maar bestaat . .. het huis dan nog wel na die lange rentevaste periode ? en ...quote:Op woensdag 23 november 2011 19:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat is dan weer een erg pessimistisch scenario
(nagenoeg iedereen die ik ken heeft een extreem lange rentevaste periode afgesloten de laatste vijf jaar)
verwar je koop en huur niet?quote:Op woensdag 23 november 2011 21:45 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
[..]
Maar bestaat . .. het huis dan nog wel na die lange rentevaste periode ? en ...
in die rentevaste periode kunnen de lasten en belastingen heel hard stijgen.
bedoel je daarmee dat het beste moment volgens je onderbuik is als de funda teller weer gaat dalen en deze 20% onder het maximum aantal huizen gezakt is?quote:
Ik vorige maand ook wederom 10%.quote:Op woensdag 23 november 2011 20:20 schreef Terrorizer het volgende:
Zojuist 40% afgetikt vorige maand.
Maar het was ook niet zo duur. Buitenkansje.
In mijn geval voornamelijk door het geluk te hebben veel te verdienen, en door vervolgens niet iets enorm groots te kopen. Het is tenslotte een stuk makkelijker om 20% af te lossen als je huis geen 5 ton, maar slecht 2.5ton gekost heeft... Dat vergeten mensen ook vaak als ze goed verdienen. Iedereen koopt dan meteen een huis van maximale omvang met een maximale hypotheek. Keerzijde is dat je dan nauwelijk af lost. Terwijl je met een "modaal" huisje erg snel af kan lossen in vergelijking.quote:Op donderdag 24 november 2011 09:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Zal ik dan maar de 100,000 euro vraag stellen: Hoe doen jullie dat, sparen voor inbreng eigen geld cq. aflosing hypotheek. Want als ik het meerendeel van de reacties hier en op andere fora moet begrijpen is de heersende mening dat (substantieel) sparen.welhaast onmogelijk is?
Een hypotheek afsluiten die maar 2.5* mijn jaarsalaris was, dan houdt je meer dan zat geld over om ook nog af te lossen.quote:Op donderdag 24 november 2011 09:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Zal ik dan maar de 100,000 euro vraag stellen: Hoe doen jullie dat, sparen voor inbreng eigen geld cq. aflosing hypotheek. Want als ik het meerendeel van de reacties hier en op andere fora moet begrijpen is de heersende mening dat (substantieel) sparen.welhaast onmogelijk is?
Doordeweeks kantoorbaan als IT manager, en weekends werken in de Horeca. Werkt 7 dagen per week en dat 4 jaar lang. Vriendin en inmiddels vrouw doet hetzelfde, in het weekend zien we elkaar omdat wij dan indezelfde zaak werken.quote:Op donderdag 24 november 2011 09:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Beetje hetzelde als Basp. Ik heb een hypotheek genomen die qua lasten niet meer mocht zijn dan ik met zo'n 70% van mijn salaris kon opbrengen.quote:Op donderdag 24 november 2011 09:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat gaat zelfs mij dan weer te ver...quote:Op donderdag 24 november 2011 09:56 schreef Terrorizer het volgende:
En natuurlijk, de horror voor iedereen hier, lang thuis wonen.
Op Nuquote:'Nationaal woonakkoord niet nodig'
Het kabinet vindt een nationaal woonakkoord, bepleit door de PvdA, niet nodig. Dat schrijft minister Jan Kees de Jager van Financiën donderdag aan de Tweede Kamer.
De PvdA wil in zo'n akkoord maatregelen nemen voor verbetering van de huur- en woonmarkt met alle betrokken partijen in de sector.
Het kabinet heeft al een woonvisie opgesteld en daarom is een akkoord niet meer nodig, aldus De Jager. Hij herhaalt dat het kabinet de hypotheekrenteaftrek in stand wil houden en tegelijkertijd probeert de financiële risico's van hoge hypotheekschulden te beperken.
Jan Keynes gelooft in het stimuleren van de economie door nog meer schulden aan te gaan of anders garant te staan... misschien kan hij beter gaan meedoen aan de miljoenenjachtquote:Op donderdag 24 november 2011 21:44 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Op Nu
Kabinet én visie in 1 zin...![]()
![]()
Niet kunnen sparen is n.m.m. meer een mentaliteitskwestie dan wat anders.quote:Op donderdag 24 november 2011 09:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Mogen we hieruit concluderen dat tijdens de huidige recessie de werkeloosheid kan gaan exploderen? Ik ga er dan even vanuit dat de buffers bij de meeste bedrijven fors hebben ingeteerd in de afgelopen jaren. Het zou dan wel eens kunnen eindigen in een waar bloedbad voor de woningmarkt, word 2012 'het eind der tijden'quote:CPB: bedrijfsleven heeft personeel 'gehamsterd'
Hoewel Nederland twee jaar geleden te maken had met een diepe recessie, de economie kromp 3,5 procent, liep de werkloosheid slechts met 1,6 procentpunt op - veel minder dan verwacht. De voornaamste oorzaak daarvan is dat veel bedrijven hun personeel hebben 'gehamsterd', zo blijkt uit een analyse die het Centraal Planbureau (CPB) heeft gepubliceerd.
Toen de kredietcrisis toesloeg, had Nederland te maken met een krappe arbeidsmarkt, en waren de meeste bedrijven financieel gezond. Dat leidde ertoe dat bedrijven meer personeel in dienst hielden dan strikt noodzakelijk was. Want die mensen waren vaak met moeite gevonden en aangetrokken. De gezonde financiële situatie van de bedrijven maakte dat mogelijk, zo schrijft het CPB.
Goede bedrijfswinsten in voorgaande jaren, het beperken van de stijging van de loonkosten en het versneld afschrijven van investeringen zorgden ervoor dat de financiën dusdanig op orde waren dat er in het personeel extra geïnvesteerd kon worden.
De deeltijd-ww, de regeling waarbij werknemers voor een deel van hun werktijd een werkloosheidsuitkering kregen, heeft volgens het CPB bij deze ontwikkeling nauwelijks een rol gespeeld. De toename van het aantal werklozen werd hierdoor slechts met 0,1 à 0,2 procentpunt beperkt. Op het hoogtepunt maakten bijna 40.000 personen er gebruik van, voor gemiddeld 40 procent van hun arbeidstijd en voor een deel van het jaar.
De krapte op de arbeidsmarkt en de financiële positie van bedrijven kunnen de werkgelegenheid sterk beïnvloeden, concludeert het CPB. Het planbureau wil die wetenschap dan ook meenemen in toekomstige ramingen.
bron: InFinance.nl
Vroeger spaarde men omdat je geen geld kon lenen, sinds de banksters op elke hoek van de straat hun 'stuff' staan te pushen is iedereen verslaafd. Krediet kun je vergelijken met een drugsverslaving, de euforie (de beloning) van het kopen duurt maar heel even en daarna wil je weer meer, vooral omdat je wilt ontsnappen aan de realiteit (escapisme) omdat je de banksters weer moet terugbetalen. Geleend geld zou op de opiumlijst horen te staanquote:Op donderdag 24 november 2011 23:32 schreef Jane het volgende:
[..]
Niet kunnen sparen is n.m.m. meer een mentaliteitskwestie dan wat anders.
quote:Op vrijdag 25 november 2011 10:13 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Vroeger spaarde men omdat je geen geld kon lenen, sinds de banksters op elke hoek van de straat hun 'stuff' staan te pushen is iedereen verslaafd. Krediet kun je vergelijken met een drugsverslaving, de euforie (de beloning) van het kopen duurt maar heel even en daarna wil je weer meer, vooral omdat je wilt ontsnappen aan de realiteit (escapisme) omdat je de banksters weer moet terugbetalen. Geleend geld zou op de opiumlijst horen te staan
Dat ligt maar net aan de hypotheekvorm. Als je een annuiteitenhypotheek voor 30 jaar vastzet ben je echt NIET goed in je hoofd. 2/3 van de TOTALE rente die je gedurende de looptijd van de hypotheek betaalt betaal je al in de eerste 15 jaar. 20 jaar vastzetten is echt de limiet zou ik zeggen (en is al aan de hoge kant).quote:Op woensdag 23 november 2011 22:56 schreef Artimunor het volgende:
en als je het nu direct voor 30 jaar (de hele looptijd) vastzet?
of kost dat erg veel extra onnodig? (het is wel erg 'op zeker' lijk me)
Maar kun je ook een fout ontdekken in mijn logica? Ik weet wel waarom drugs verboden zijn, de banksters willen geen concurrentie.quote:Op vrijdag 25 november 2011 10:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]![]()
Zo dan gaat de politie het heel druk krijgen, en hoeven ze geen inval meer bij de cannabiscup de doen.
Hetzelfde geldt voor gespaard geldquote:Op vrijdag 25 november 2011 10:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Maar kun je ook een fout ontdekken in mijn logica? Ik weet wel waarom drugs verboden zijn, de banksters willen geen concurrentie.
Maar bankiers die staan te pushen om maar leningen af te sluiten en de kosten voor de baten uit te laten lopen dat klopt natuurlijk ook niet. Als je een investering moet plegen om een machine oid te moeten kopen dan lopen idd de kosten voor de baten uit. Maar consumptief crediet is gewoon niets anders als de consument met meer kosten opzadelen alleen maar om hun eigen verdienmodel te verbeteren.quote:Op vrijdag 25 november 2011 10:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt voor gespaard geld
Ergo het is geen bijzondere eigenschap voor geleend geld.
Sorry
*zucht*, wordt dit weer een bankiers zijn evil discussie?quote:Op vrijdag 25 november 2011 11:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar bankiers die staan te pushen om maar leningen af te sluiten en de kosten voor de baten uit te laten lopen dat klopt natuurlijk ook niet. Als je een investering moet plegen om een machine oid te moeten kopen dan lopen idd de kosten voor de baten uit. Maar consumptief crediet is gewoon niets anders als de consument met meer kosten opzadelen alleen maar om hun eigen verdienmodel te verbeteren.
"Aan de linkerkant, de groep die vind dat het individu beschermt moet worden, en behoed moet worden voor fouten, en aan de rechterkant de groep die vind dat het individu de vrijheid moet hebben om fouten te maken, en (mogelijk) daarvan te leren."quote:Op vrijdag 25 november 2011 11:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
*zucht*, wordt dit weer een bankiers zijn evil discussie?
De tv meneer probeert mij tv's te verkopen, de bakker probeert me brood te verkopen, de fietsmeneer probeert mij een fiets te verkopen, en de AH heeft schappen volstaan met zaken die ik al dan niet nodig hebt, maar ze proberen het aan me te verkopen.
Ik ga echter over mijn portemonnaie (en niemand anders), en ik bepaal of ik wil, nodig heb, en of ik ervoor verplichtingen aanga.
Shit, zelfs ComplexConjugate probeert zijn boodschap te pushen.
Zijn we nou echt allemaal evil?
Het probleem met de groep aan de rechterkant is dat zij van mening zijn dat als het 'foutje' uit de hand dreigt te lopen er dan gemarchandeerd kan worden m.b.t. de vooraf bepaalde regels. Want... het einde van de wereld komt anders in zicht, ik kan me in de stelling van beide kampen vinden maar we moeten kosten wat het kost wel bij onze principes blijven, wie zijn billen brand zal op de blaren zitten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 11:43 schreef zuchtje het volgende:
[..]
"Aan de linkerkant, de groep die vind dat het individu beschermt moet worden, en behoed moet worden voor fouten, en aan de rechterkant de groep die vind dat het individu de vrijheid moet hebben om fouten te maken, en (mogelijk) daarvan te leren."
Round 1, FIGHT!
Nee we zijn niet allemaal evil. Maar wanneer er een duidelijk verschil tussen marktkennis en de te verkopen producten is zijn bankiers zeker wel evil te noemen. (kennis assymetrie)quote:
Dit vind ik wel weer prachtig. Self owned.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Sterker nog niet alleen aan niets vermoedende burgers zelfs bankmedewerkers hebben zelf ook belachelijk slechte producten afgenomen omdat ze niet beter wisten. Als voorbeeld neem ik dan de rabobank en de belleggingshypotheken die medewerkers ook hebben afgesloten.
Ik vind het daarentegen wel heel hypocriet van mensen die zich niet uiterst goed zelf inlezen in de materie als ze een hypotheek van 4.5 keer hun jaarsalaris gaan afsluiten. Je bent echt stom als je zomaar blind vaart op wat voor adviseur dan ook. Ik ben momenteel ook bezig met hypotheken, en de adviseurs stonden verbaasd toen ik er veel over wist te vertellen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:34 schreef Basp1 het volgende:
Ik pleit voor alleen maar simpele financiele proudcten die aan klanten verkocht mogen worden, die complexe producten gaan ze maar aan elkaar verkopen als ze denken dat ze het wel begrijpen, maar in ieder geval niet meer aan niets vermoedende burgers die toch niet alle ins en out van die producten kunnen overzien.
Punt is dat het product gewoon zo helder en transparant zou moeten zijn dat je je niet eerst weken in hoeft te lezen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:31 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Ik vind het daarentegen wel heel hypocriet van mensen die zich niet uiterst goed zelf inlezen in de materie als ze een hypotheek van 4.5 keer hun jaarsalaris gaan afsluiten. Je bent echt stom als je zomaar blind vaart op wat voor adviseur dan ook. Ik ben momenteel ook bezig met hypotheken, en de adviseurs stonden verbaasd toen ik er veel over wist te vertellen.
De aanbieders van financiele producten willen geen transparantie, de kostenstructuur probeert men zo min mogelijk onder de aandacht te brengen. Men wil vooral niet dat de klant begrijpt hoe veel geld hij kwijt raakt aan de 'dienstverlener'. Goed bekeken heb je vrijwel geen enkel financieel product nodig want de meeste producten kosten je alleen maar bakken vol geld.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Punt is dat het product gewoon zo helder en transparant zou moeten zijn dat je je niet eerst weken in hoeft te lezen.
Vrij logisch toch? De meeste mensen zijn geen financieel expert, daar betaal je die adviseur toch voor? Voor een goed en betrouwbaar advies?quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:17 schreef simmu het volgende:
het zou je verbazen hoe weinig mensen echt zelf begrijpen van zulke materie en blind op hun "onafhankelijke" adviseur afgaan.
Ook doctoren hebben nog wel eens de neiging om toch bepaalde medicamenten voor te schrijven terwijl het niet bewezen is dat ze werken, maar ze wel fijn in de watten gelegd zijn door de fabrikant.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Vrij logisch toch? De meeste mensen zijn geen financieel expert, daar betaal je die adviseur toch voor? Voor een goed en betrouwbaar advies?
Van een dokter verwachten we wel dat hij eerlijk en oprecht is, waarom dan niet van een financieel adviseur? Stel dat doktoren dezelfde praktijken er op na gingen houden als financieel adviseurs?
Dan komen dadelijk de bankiers weer aan dat regels de innovatie in de financiele sector tegen houden. Nou hebben we wel gezien hoe weinig goeds eigenlijk de innovatie gedaan heeft de afgelopen 10 jaar. Verder moeten voor veel innovaties in andere sectoren vaak uitgebriede testen overlegd worden voordat die innovaties op de markt gebracht mogen/kunnen worden, ook daar wilt de financiele sector natuurlijk niets van weten.quote:De wetgever stelt aan de meeste producten allerlei wettelijke eisen m.b.t. de veiligheid van de 'onwetende gebruiker', waarom stellen we niet dezelfde wettelijke eisen aan financiele producten?
doktoren zijn niet eerlijk en oprecht.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Vrij logisch toch? De meeste mensen zijn geen financieel expert, daar betaal je die adviseur toch voor? Voor een goed en betrouwbaar advies?
Van een dokter verwachten we wel dat hij eerlijk en oprecht is, waarom dan niet van een financieel adviseur? Stel dat doktoren dezelfde praktijken er op na gingen houden als financieel adviseurs?
De wetgever stelt aan de meeste producten allerlei wettelijke eisen m.b.t. de veiligheid van de 'onwetende gebruiker', waarom stellen we niet dezelfde wettelijke eisen aan financiele producten?
Ik weet het, maar dan heeft justitie in ieder geval een middel om op te treden tegen crimineel gedrag.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook doctoren hebben nog wel eens de neiging om toch bepaalde medicamenten voor te schrijven terwijl het niet bewezen is dat ze werken, maar ze wel fijn in de watten gelegd zijn door de fabrikant.Alhoewel het eigenlijk tegenwoordig niet meer mag, maar niet meer mogen en niet meer gebeuren zijn natuurlijk 2 verschillende zaken in deze wereld.
Dat ze dan niet kunnen innoveren is natuurlijk grote onzin, alle andere sectoren kunnen ook prima innoveren ondanks beperkingen. Dat bepaalde praktijken dan niet meer mogen is evident want dat ligt aan de basis van de beperkingen.quote:Dan komen dadelijk de bankiers weer aan dat regels de innovatie in de financiele sector tegen houden. Nou hebben we wel gezien hoe weinig goeds eigenlijk de innovatie gedaan heeft de afgelopen 10 jaar. Verder moeten voor veel innovaties in andere sectoren vaak uitgebriede testen overlegd worden voordat die innovaties op de markt gebracht mogen/kunnen worden, ook daar wilt de financiele sector natuurlijk niets van weten.
Ik sta niet alleen in mijn mening dat de HRA een koopsubsidie/leensubsidie isquote:Huizenmarkt crasht
AMSTERDAM - Het is vaak makkelijk om andere landen te wijzen op hun fouten en onvolkomenheden, maar vaak is het een geval van de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. Zo ook als we kijken naar de huizenmarkt in de VS van 2007 en de onze anno nu. De verschillen zijn er, maar in essentie zijn er overeenkomsten die huizeneigenaren (moi incluis) aan het denken (zweten) zou moeten zetten.
De Nederlandse huizenmarkt heeft mooie prijssprongen laten zien. Zo is de gemiddelde huizenprijs met meer dan 50% gestegen in de periode 1999-2008. Sinds de piek van 2008 zijn de prijzen een kleine 10% omlaag gekomen. De vraag is of er nog een verdere daling in het verschiet ligt. Helaas is mijn antwoord daarop niet alleen ja; ik denk zelfs dat een VS-achtige huizencrash op de loer ligt voor ons Nederlanders.
Onderpandwaarde versus lening
De eerste parallel met de VS is dat banken in Nederland veel te makkelijk krediet aan Jan en alleman hebben gegeven. Zo was in 2005 de LTV (loan to value; lening ten opzichte van waarde van het huis) bij 60% van de nieuwe hypotheken boven de 100%. Bij starters hebben de banken de teugels helemaal laten vieren want de gemiddelde LTV was 114% voor deze groep.
Koopsubsidie
De staat heeft ook bijgedragen aan de huizenbubbel door de hypotheekrenteaftrek. Deze koopsubsidie heeft er voornamelijk toe geleid dat huizenprijzen exorbitant gestegen zijn. Nu is dit nog één ding, maar het feit dat in de politiek steeds meer stemmen opgaan om de hypotheekrenteaftrek af te schaffen doen de huizenprijzen nu al geen goed. Bij een echt afschaffen dan zullen veel van de huidige hypotheken niet meer te dragen zijn. U begrijpt wat dat met de prijs zal doen. Net als in de VS, waar de banken subsidie gaven (in de vorm van rente korting in de eerste jaren) heeft Nederland een soortgelijk systeem.
Economische vooruitzichten en werkloosheid
De werkloosheid in Nederland is laag en nog steeds dicht bij laagte records van de afgelopen decennia. Met de economie die nu tot stilstand dreigt te komen en Nederland (en de rest van Europa) in een recessie zal duwen zal de werkloosheid maar ééen richting kennen: omhoog. U weet dat dit niet goed is want: 1) er zijn dan minder potentiële huizenkopers; en 2) er zijn dan meer hypotheekhouders die uit huis gezet worden door wanbetaling, waarna de huizen per opbod verkocht worden. Wat deze cyclus teweeg kan brengen kunt u heden ten dage zien in de VS.
Banken trappen op kredietrem
Net als in de VS worden banken nu geforceerd hun balansen in te krimpen. Dit betekent dat banken minder leningen gaan verstrekken en meer leningen gaan intrekken. Als mensen niet meer makkelijk een hypotheek kunnen krijgen dan werkt dat uitermate prijsdrukkend. Daar hoeft u niet eens voor naar de VS te kijken want het gebeurt al in uw buurt.
Voordeeleest voorbij
Met de rente die banken nu hanteren gaan veel hypotheekoversluitingen erg duur uitpakken voor veel mensen. Dit gebeurde in de VS ook waar kopers een ultra lage hypotheekrente kregen voor de eerste jaren (zogenaamde teaser rates) die na de periode flink omhoog gingen. Hierdoor kwamen er vele faillissementen die de huizenprijs geen goed hebben gedaan. Dit effect zit er nog aan te komen aangezien de hypotheekrente in Nederland pas sinds kort aan het stijgen is. Met de onrust in de eurozone kan deze rente snel en flink oplopen waardoor vele hypotheekhouders gemangeld zullen worden.
Donkere wolken
Al met als zijn er veel parallellen met de VS van 2007. Verder heeft Nederland nog een sterke vergrijzing voor de boeg terwijl de totale bevolkingsgroei minimaal zal zijn. Doordat oudere mensen andere leefbehoeften hebben (tehuis, begeleid wonen, etc.) komen er veel huizen van deze vergrijzers op de markt terwijl de vraag (zie boven) erg laag zal zijn. In zijn totaliteit kan ik alleen maar donkere wolken ontdekken boven mijn eigen huis en die van u.
Alexander Sassen van Elsloo is oprichter van Sassen Research & Consultancy Company. Voorheen was hij head of research bij Hobart Capital Markets in Londen en deed hij aandelen- en hedgefundsales bij onder andere Kepler, MF Global en Rabo Securities.
bron: Telegraaf
Correctie, niet alle doktoren zijn eerlijk en oprecht. Je gaat mij niet wijs maken dat alle doktoren corrupt zijn, zo zullen er zelfs financieel adviseurs zijn die eerlijk en oprecht zijn (ja... ik weet het dat klinkt vergezochtquote:Op vrijdag 25 november 2011 14:42 schreef simmu het volgende:
[..]
doktoren zijn niet eerlijk en oprecht.
begrijp me goed: dat zouden zij (en financieel adviseurs) wel moeten zijn hoor. maar helaas is de realiteit anders.
Doktoren hebben tenminste nog een eed van hypocrates moeten afleggen, dat het door sommige dan de eed van hypocrisie genoemd wordt zegt genoeg over de huidige moraal die heerst bij doctoren die oprecht voor levens zouden moeten vechten. Maar het geld gaat tegenwoordig voor alles.quote:
HRA op zich is geen koopsubsidie, maar verworden tot een koopsusbsidie door de bizarre hypotheekconstructies die de financiele innovators hebben bedacht.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik sta niet alleen in mijn mening dat de HRA een koopsubsidie/leensubsidie is
dat zal best. je weet alleen vooraf niet tot welk stukje jouw arts/adviseur behoort. een gezonde dosis scepsis kan nooit kwaad, bij wat je ook onderneemt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Correctie, niet alle doktoren zijn eerlijk en oprecht. Je gaat mij niet wijs maken dat alle doktoren corrupt zijn, zo zullen er zelfs financieel adviseurs zijn die eerlijk en oprecht zijn (ja... ik weet het dat klinkt vergezocht).
Toch bizar dat we wel nog zomaar over bruggen kunnen rijden. Ik wil echt graag bruggen gaan ontwerpen die als valkuilen voor van die omhoog gevallen mensen werken, die hun moraal verkocht hebben voor een paar knaken.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:55 schreef simmu het volgende:
[..]
dat zal best. je weet alleen vooraf niet tot welk stukje jouw arts/adviseur behoort. een gezonde dosis scepsis kan nooit kwaad, bij wat je ook onderneemt.
quote:vr 25 nov 2011, 12:42
Huizenmarkt crasht
AMSTERDAM - Het is vaak makkelijk om andere landen te wijzen op hun fouten en onvolkomenheden, maar vaak is het een geval van de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.
Zo ook als we kijken naar de huizenmarkt in de VS van 2007 en de onze anno nu. De verschillen zijn er, maar in essentie zijn er overeenkomsten die huizeneigenaren (moi incluis) aan het denken (zweten) zou moeten zetten.
De Nederlandse huizenmarkt heeft mooie prijssprongen laten zien. Zo is de gemiddelde huizenprijs met meer dan 50% gestegen in de periode 1999-2008. Sinds de piek van 2008 zijn de prijzen een kleine 10% omlaag gekomen. De vraag is of er nog een verdere daling in het verschiet ligt. Helaas is mijn antwoord daarop niet alleen ja; ik denk zelfs dat een VS-achtige huizencrash op de loer ligt voor ons Nederlanders.
De eerste parallel met de VS is dat banken in Nederland veel te makkelijk krediet aan Jan en alleman hebben gegeven. Zo was in 2005 de LTV (loan to value; lening ten opzichte van waarde van het huis) bij 60% van de nieuwe hypotheken boven de 100%. Bij starters hebben de banken de teugels helemaal laten vieren want de gemiddelde LTV was 114% voor deze groep.
Koopsubsidie
De staat heeft ook bijgedragen aan de huizenbubbel door de hypotheekrenteaftrek. Deze koopsubsidie heeft er voornamelijk toe geleid dat huizenprijzen exorbitant gestegen zijn. Nu is dit nog één ding, maar het feit dat in de politiek steeds meer stemmen opgaan om de hypotheekrenteaftrek af te schaffen doen de huizenprijzen nu al geen goed. Bij een echt afschaffen dan zullen veel van de huidige hypotheken niet meer te dragen zijn. U begrijpt wat dat met de prijs zal doen. Net als in de VS, waar de banken subsidie gaven (in de vorm van rente korting in de eerste jaren) heeft Nederland een soortgelijk systeem.
De werkloosheid in Nederland is laag en nog steeds dicht bij laagte records van de afgelopen decennia. Met de economie die nu tot stilstand dreigt te komen en Nederland (en de rest van Europa) in een recessie zal duwen zal de werkloosheid maar ééen richting kennen: omhoog. U weet dat dit niet goed is want: 1) er zijn dan minder potentiële huizenkopers; en 2) er zijn dan meer hypotheekhouders die uit huis gezet worden door wanbetaling, waarna de huizen per opbod verkocht worden. Wat deze cyclus teweeg kan brengen kunt u heden ten dage zien in de VS.
Net als in de VS worden banken nu geforceerd hun balansen in te krimpen. Dit betekent dat banken minder leningen gaan verstrekken en meer leningen gaan intrekken. Als mensen niet meer makkelijk een hypotheek kunnen krijgen dan werkt dat uitermate prijsdrukkend. Daar hoeft u niet eens voor naar de VS te kijken want het gebeurt al in uw buurt.
Voordeelfeest voorbij
Met de rente die banken nu hanteren gaan veel hypotheekoversluitingen erg duur uitpakken voor veel mensen.
Dit gebeurde in de VS ook waar kopers een ultra lage hypotheekrente kregen voor de eerste jaren (zogenaamde teaser rates) die na de periode flink omhoog gingen.
Hierdoor kwamen er vele faillissementen die de huizenprijs geen goed hebben gedaan.
Dit effect zit er nog aan te komen aangezien de hypotheekrente in Nederland pas sinds kort aan het stijgen is.
Met de onrust in de eurozone kan deze rente snel en flink oplopen waardoor vele hypotheekhouders gemangeld zullen worden.
Donkere wolken
Al met als zijn er veel parallellen met de VS van 2007. Verder heeft Nederland nog een sterke vergrijzing voor de boeg terwijl de totale bevolkingsgroei minimaal zal zijn. Doordat oudere mensen andere leefbehoeften hebben (tehuis, begeleid wonen, etc.) komen er veel huizen van deze vergrijzers op de markt terwijl de vraag (zie boven) erg laag zal zijn. In zijn totaliteit kan ik alleen maar donkere wolken ontdekken boven mijn eigen huis en die van u.
De gemiddelde Fokker weet dat in de analogie met de USA ook één item prominent vergeten wordt: de mogelijkheid om de sleutels van je woning + akte van hypotheek bij je bank in te leveren en vrolijk schuldenvrij weg te lopenquote:Op vrijdag 25 november 2011 15:15 schreef Goofjansen het volgende:
Ach, dat wist de gemiddelde Fokker al jaren
http://www.telegraaf.nl/d(...)nmarkt_crasht__.html
[..]
soms is het niet eens kwade wil hoor, da's eigenlijk nog het meest trieste. ik heb artsen meegemaakt die oprecht denken het goed te doen om door bv cruciale informatie achter te houden zodat mensen nog hoop houden.quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Toch bizar dat we wel nog zomaar over bruggen kunnen rijden. Ik wil echt graag bruggen gaan ontwerpen die als valkuilen voor van die omhoog gevallen mensen werken, die hun moraal verkocht hebben voor een paar knaken.
Nou ik ken mensen die werkloos en gescheiden zijn en inderdaad weglopen, met sleutel en alquote:Op vrijdag 25 november 2011 15:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De gemiddelde Fokker weet dat in de analogie met de USA ook één item prominent vergeten wordt: de mogelijkheid om de sleutels van je woning + akte van hypotheek bij je bank in te leveren en vrolijk schuldenvrij weg te lopen
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)iele-problemen.dhtmlquote:Vriend minister De Jager in financiële problemen
17/11/11 11u37
De partner van Jan Kees de Jager moet op last van de bank zijn huis veilen. Michael Angelo Schoop kocht in 2008 met zijn toenmalige vriend een benedenwoning aan een Amsterdamse gracht en Schoop kan de maandlasten niet meer opbrengen.
De minister van Financiën heeft de crisis voor zijn liefde niet kunnen verhelpen. Michael Angelo probeerde het huis te verkopen maar interessante biedingen bleven uit. Volgens weekblad Weekend zal Schoop ondanks de veiling met een behoorlijke schuld achterblijven. (Redactie)
Waarom nationaliseert hij die woning dan niet gewoon?quote:Op vrijdag 25 november 2011 17:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
Jan 'Keynes' wil natuurlijk wel zijn vriend helpen, het zou mooi zijn als zijn vriend nog even de hoofdprijs kan incasseren voor zijn casa. Toch?
Uiteraard kan Jan bijspringen als het moet, voor de liefde van je leven moet je wat over hebben.
2 A4tjes lijkt me een mooi maximum voor voorwaarden aan financiele producten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Punt is dat het product gewoon zo helder en transparant zou moeten zijn dat je je niet eerst weken in hoeft te lezen.
Is dit werkelijk nodig? Waarom kan dit niet leesbaar zijn voor de klant, op een dusdanige wijze dat er gewoon alleen instaat wat er serieus toe doet?quote:Indien de bank dit vraagt, dient de cliënt (of diens vertegenwoordiger) zich bij
Communicatie met de bank als cliënt (of diens vertegenwoordiger) ten genoegen
van de bank herkenbaar te maken en de bank in staat te stellen zijn identiteit te
verifiëren. De cliënt zal daartoe gebruik maken van door de bank aan te wijzen
Klantherkenningsmiddelen, zoals wettelijke identificatiebewijzen en door de bank
verstrekte Klantherkenningsmiddelen. Verstrekking door de bank van een
Klantherkenningsmiddel kan mede inhouden dat de bank een bepaalde wijze van
herkenning van de cliënt faciliteert of het mogelijk maakt dat de cliënt zelf het
Klantherkenningsmiddel (mede) aanmaakt (bijvoorbeeld door keuze van een
wachtwoord). Tenzij anders wordt overeengekomen, is het gebruik van een door
de bank verstrekt Klantherkenningsmiddel, met inbegrip van (vaste of tijdelijke)
wachtwoorden of codes, strikt persoonlijk en alleen toegestaan aan degene die
tussen de cliënt en de bank als gebruiker is overeengekomen (de cliënt zelf of
diens vertegenwoordiger).
In totaal 923 huishoudens hebben gebruik gemaakt van de regeling. De provincie beloofde hun oude huis voor 90 procent van de taxatiewaarde te kopen als dat 2 jaar te koop stond.quote:Op vrijdag 25 november 2011 18:21 schreef fedsingularity het volgende:
Waarom nationaliseert hij die woning dan niet gewoon?
In Brabant is dat heel normaal.
Vorig jaar hadden we het al eens over dit 'zieke' beleid in Brabant, de verantwoordelijke bestuurders zouden in het gevang thuis horen. Men wist dat dit ging gebeuren en nu mag de belastingbetaler een bailout van ruim honderd miljoen gaan geven aan scheefleners. Brabant heet wat mij betreft vanaf nu 'wonderland'quote:Op vrijdag 25 november 2011 18:21 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Waarom nationaliseert hij die woning dan niet gewoon?
In Brabant is dat heel normaal.
Lol @ de woonvisie van ons kabinet.
Nog steeds met droge ogen durven beweren dat dit allemaal in de visie past en er niets veranderd hoeft te worden.
100 miljoen op 932 huizen dat zou betekenen dat elk huis ruim 100.000 onder water staat.quote:Op zaterdag 26 november 2011 08:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Vorig jaar hadden we het al eens over dit 'zieke' beleid in Brabant, de verantwoordelijke bestuurders zouden in het gevang thuis horen. Men wist dat dit ging gebeuren en nu mag de belastingbetaler een bailout van ruim honderd miljoen gaan geven aan scheefleners. Brabant heet wat mij betreft vanaf nu 'wonderland'
Die huizen zijn per definitie voor meer dan de marktwaarde overgenomen. Kan niet anders.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:14 schreef RemcoDelft het volgende:
In totaal 923 huishoudens hebben gebruik gemaakt van de regeling. De provincie beloofde hun oude huis voor 90 procent van de taxatiewaarde te kopen als dat 2 jaar te koop stond.
Worden er eigenlijk eisen gesteld aan taxaties? Want als 923 huizen niet voor 90% van de taxatiewaarde verkocht kunnen worden klopt er toch iets niet? Of hebben al deze mensen hun huis voor veel meer dan die 90% aangeboden?
http://www.telegraaf.nl/d(...)nmarkt_crasht__.htmlquote:vr 25 nov 2011, 12:42
Huizenmarkt crasht
AMSTERDAM - Het is vaak makkelijk om andere landen te wijzen op hun fouten en onvolkomenheden, maar vaak is het een geval van de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. Zo ook als we kijken naar de huizenmarkt in de VS van 2007 en de onze anno nu. De verschillen zijn er, maar in essentie zijn er overeenkomsten die huizeneigenaren (moi incluis) aan het denken (zweten) zou moeten zetten.
Koopsubsidie
Voordeeleest voorbij
Met de rente die banken nu hanteren gaan veel hypotheekoversluitingen erg duur uitpakken voor veel mensen. Dit gebeurde in de VS ook waar kopers een ultra lage hypotheekrente kregen voor de eerste jaren (zogenaamde teaser rates) die na de periode flink omhoog gingen. Hierdoor kwamen er vele faillissementen die de huizenprijs geen goed hebben gedaan. Dit effect zit er nog aan te komen aangezien de hypotheekrente in Nederland pas sinds kort aan het stijgen is. Met de onrust in de eurozone kan deze rente snel en flink oplopen waardoor vele hypotheekhouders gemangeld zullen worden.
Donkere wolken
Interessant is natuurlijk hoe de prijs is bepaald. Afhankelijk van de manier van meten kan een dalende prijs vanalles betekenen:quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:01 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Laatste update. Plaatje 2 en/of 3 zijn wellicht ook interessant voor de openingspost.
Btw: hier duurt het altijd een tijdje voor ik de nieuwe plaatjes zie in plaats van de oude. Refreshen cache werkt niet. Maar goed, het komt vanzelf goed na een tijdje...
De ellende met deze plaatjes is dat ze volgens mij gebaseerd zijn op de gerealiseerde verkopen. Maar de ellende is nu juist dat er bij deze prijzen nauwelijks nog iets verkocht wordt. De plaatjes geven dus een sterk vertekend beeld van de markt, alsof het allemaal wel mee zou vallen. Maar het valt niet mee, het is momenteel een drama.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:01 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Laatste update. Plaatje 2 en/of 3 zijn wellicht ook interessant voor de openingspost.
Btw: hier duurt het altijd een tijdje voor ik de nieuwe plaatjes zie in plaats van de oude. Refreshen cache werkt niet. Maar goed, het komt vanzelf goed na een tijdje...
Zie hierquote:Op zaterdag 26 november 2011 11:12 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Interessant is natuurlijk hoe de prijs is bepaald. Afhankelijk van de manier van meten kan een dalende prijs vanalles betekenen:
- Woningen zijn daadwerkelijk en structureel in prijs gedaald (maar lastig om direct te meten, want geen twee woningen zijn exact hetzelfde).
- Er worden relatief (tov. duurdere woningen) meer goedkope woningen worden verkocht dan eerder.
- De gemiddelde prijs wordt omlaag gehaald door verkopers die per sé moeten verkopen en dus sterk in prijs zakken, meeste woningen zakken niet/minder (verdeling van prijzen wordt anders)
- ...
Dat klopt. Zie mijn plaatje over ingestorte huizenverkopen. Het is een Mexican Standoffquote:Op zaterdag 26 november 2011 11:25 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
De ellende met deze plaatjes is dat ze volgens mij gebaseerd zijn op de gerealiseerde verkopen. Maar de ellende is nu juist dat er bij deze prijzen nauwelijks nog iets verkocht wordt. De plaatjes geven dus een sterk vertekend beeld van de markt, alsof het allemaal wel mee zou vallen. Maar het valt niet mee, het is momenteel een drama.
Zelfs al 2 maal.quote:Op zaterdag 26 november 2011 10:27 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/d(...)nmarkt_crasht__.html
lijkt een goede analyse van de huidige situatie,
excuus ik zie dat deze al gepost was.
Kwestie van tijd.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:28 schreef SeLang het volgende:
Dat klopt. Zie mijn plaatje over ingestorte huizenverkopen. Het is een Mexican Standoff
Hoezo, executiepanden worden toch ook bij het kadaster getransporteerd?quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:31 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Mensen met een onverkoopbaar huis in de verkoop zitten nu gewoon hun reserves op te vreten. Die zijn vroeg of laat natuurlijk een keer uitgeput, en dát is het moment waarop het huis voor een prikkie weggaat, veelal per executie. Maar die transacties op de veiling zitten volgens mij niet in deze cijfers verwerkt, terwijl die eigenlijk meegenomen zouden moeten worden.
90000 transacties per jaar vind je 'nauwelijks nog iets'? Dat is een stuk minder dan het was, maar toch niet 'nauwelijks nog iets'?quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:25 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
De ellende met deze plaatjes is dat ze volgens mij gebaseerd zijn op de gerealiseerde verkopen. Maar de ellende is nu juist dat er bij deze prijzen nauwelijks nog iets verkocht wordt. De plaatjes geven dus een sterk vertekend beeld van de markt, alsof het allemaal wel mee zou vallen. Maar het valt niet mee, het is momenteel een drama.
Dit zijn cijfers van het CBS. Dat staat onder de plaatjes. Die baseren zich misschien wel op het Kadaster, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kieskeurig zijn.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hoezo, executiepanden worden toch ook bij het kadaster getransporteerd?
Waar haal je die 90.000 vandaan? En hoeveel was het voorheen?quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
90000 transacties per jaar vind je 'nauwelijks nog iets'? Dat is een stuk minder dan het was, maar toch niet 'nauwelijks nog iets'?
Dit was de eerste hit op google. http://nieuws.nvm.nl/wone(...)7marktcijfersq2.aspxquote:Op zaterdag 26 november 2011 11:38 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Waar haal je die 90.000 vandaan? En hoeveel was het voorheen?
Van nov 2010 t/m oct 2011 zijn er 122255 huizen verkocht.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:38 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Waar haal je die 90.000 vandaan? En hoeveel was het voorheen?
Veel minder dus dan normaal. Bovendien zie je dat de lijn naar beneden gaat. Ik omschrijf dat alsof er nauwelijks nog iets verkocht wordt, relatief gezien.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dit was de eerste hit op google. http://nieuws.nvm.nl/wone(...)7marktcijfersq2.aspx
M'n eigen waarneming. Die ik stukken meer vertrouw dan al die cijfertjes van instituten die er belang bij hebben lucht in de markt te houden.quote:Waar haalde jij vandaan dat er 'nauwelijiks nog iets verkocht wordt'.
Waar zeg ik dat het CBS de cijfers "manipileert"? Dat zeg ik helemaal niet. Godverdomme, wat heb jij toch een irritante discussietechniek.quote:En dat CBS cijfers manipuleert?
Ah, de relativiteit miste ik.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:47 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Veel minder dus dan normaal. Bovendien zie je dat de lijn naar beneden gaat. Ik omschrijf dat alsof er nauwelijks nog iets verkocht wordt, relatief gezien.
quote:M'n eigen waarneming. Die ik stukken meer vertrouw dan al die cijfertjes van instituten die er belang bij hebben lucht in de markt te houden.
Dat zeg je hierquote:Waar zeg ik dat het CBS de cijfers "manipileert"? Dat zeg ik helemaal niet. Godverdomme, wat heb jij toch een irritante discussietechniek.
En dat zeg je nog een keer in de quote hierboven (vet gemaakte deel).quote:[quote]Op zaterdag 26 november 2011 11:37 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Dit zijn cijfers van het CBS. Dat staat onder de plaatjes. Die baseren zich misschien wel op het Kadaster, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kieskeurig zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |