abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 november 2011 @ 20:20:01 #226
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104732673
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 20:00 schreef fedsingularity het volgende:
25-30% wil ik zo kunnen aftikken.
Wat mij betreft wordt dat de nieuwe standaard :)
censuur :O
pi_104732714
Zojuist 40% afgetikt vorige maand.

Maar het was ook niet zo duur. Buitenkansje. :)
pi_104732860
Eensch met de laatste drie reacties :)
  woensdag 23 november 2011 @ 21:39:12 #229
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_104738037
Ja, ook eens.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_104738465
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 13:22 schreef sorcees het volgende:
Dat gaat inderdaad niet in 2012 gebeuren, maar wonen moet je elke dag.
Dus toch een keuze maken, maar ik zou nu geen huis kopen, of zitten blijven waar je zit of ander maar huren (zelf te duur huren voor een relatief korte tijd, zeg maar max 5 jaar).
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat is dan weer een erg pessimistisch scenario ;)
(nagenoeg iedereen die ik ken heeft een extreem lange rentevaste periode afgesloten de laatste vijf jaar)
Maar bestaat . .. het huis dan nog wel na die lange rentevaste periode ? en ...

in die rentevaste periode kunnen de lasten en belastingen heel hard stijgen.
pi_104738650
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:45 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

[..]

Maar bestaat . .. het huis dan nog wel na die lange rentevaste periode ? en ...

in die rentevaste periode kunnen de lasten en belastingen heel hard stijgen.
verwar je koop en huur niet?

/ofwel/ ja ik denk dat een eigen huis na max. 30 jaar nog wel bestaat (het is China niet hier), en als lasten en belastingen hard stijgen, dan stijgt dat voor iedereen en alles. Jammer dan, that's life.
pi_104743346
en als je het nu direct voor 30 jaar (de hele looptijd) vastzet?
of kost dat erg veel extra onnodig? (het is wel erg 'op zeker' lijk me)

het is nu +/- een procent meer dan voor 10 jaar en 1,5 procent meer dan 5jaar vast
dat is over de hele looptijd +/- 30k tot 45k meer op een huis van 2ton?
of anders uitgedrukt +/- 66 tot 100 euro per maand meer?
dat is nog te behappen toch? en dan ben je iig 'absurde rentes bestendig'

quote:
12s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Fundateller 20% onder de top...
bedoel je daarmee dat het beste moment volgens je onderbuik is als de funda teller weer gaat dalen en deze 20% onder het maximum aantal huizen gezakt is?
is dan niet al een tijdje (tijd nodig om zeg 300k/5 = 60.000 huizen te verkopen) een 'run' op de huizen gaande en de prijs daardoor al weer flink gestegen dan?

[ Bericht 49% gewijzigd door Artimunor op 23-11-2011 23:07:16 ]
pi_104751021
Gemiddelde langjarige hypotheekrente over de laatste 30 jaar is ongeveer 7%.
Als je nu moet afsluiten en je kan voor 30 jaar vast op 6% afsluiten is dat zeker te overwegen, kan je 6% niet betalen (en zet de HRA maar alvast op de helft), dan is je hypotheek te hoog, back to earth!
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_104751303
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 20:20 schreef Terrorizer het volgende:
Zojuist 40% afgetikt vorige maand.

Maar het was ook niet zo duur. Buitenkansje. :)
Ik vorige maand ook wederom 10%. 8-)
pi_104751344
Zal ik dan maar de 100,000 euro vraag stellen: Hoe doen jullie dat, sparen voor inbreng eigen geld cq. aflosing hypotheek. Want als ik het meerendeel van de reacties hier en op andere fora moet begrijpen is de heersende mening dat (substantieel) sparen.welhaast onmogelijk is?
pi_104751598
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 09:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Zal ik dan maar de 100,000 euro vraag stellen: Hoe doen jullie dat, sparen voor inbreng eigen geld cq. aflosing hypotheek. Want als ik het meerendeel van de reacties hier en op andere fora moet begrijpen is de heersende mening dat (substantieel) sparen.welhaast onmogelijk is?
In mijn geval voornamelijk door het geluk te hebben veel te verdienen, en door vervolgens niet iets enorm groots te kopen. Het is tenslotte een stuk makkelijker om 20% af te lossen als je huis geen 5 ton, maar slecht 2.5ton gekost heeft... Dat vergeten mensen ook vaak als ze goed verdienen. Iedereen koopt dan meteen een huis van maximale omvang met een maximale hypotheek. Keerzijde is dat je dan nauwelijk af lost. Terwijl je met een "modaal" huisje erg snel af kan lossen in vergelijking.

En sparen zijn mensen verder gewoon verleerd. Mensen "kunnen niks sparen", maar kopen wel nieuwe auto's en tv's. Een nieuwe auto gewoon 5 jaar uitstellen levert je snel een 10% aflossing op.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_104751837
quote:
Een hypotheek afsluiten die maar 2.5* mijn jaarsalaris was, dan houdt je meer dan zat geld over om ook nog af te lossen. :P

3 van de 4 hypotheek adviseurs verklaarden mij toendertijd ook voor gek dat ik een subtianteel gedeelte eigen geld inbracht en zodoende zo'n lage hypotheek wou aflsuiten. :')

Mijn bruto hypotheeklasten zijn nu gezakt naar 300 euro per maand. :+ Mijn doel is om nu binnen 10 jaar geen hypotheek meer uit te hebben staan en dan parttime te gaan werken vanaf mijn 50e, aangezien ik toch niet verwacht dat ik voor mijn 70e met pensioen mag gaan.
pi_104751879
quote:
Doordeweeks kantoorbaan als IT manager, en weekends werken in de Horeca. Werkt 7 dagen per week en dat 4 jaar lang. Vriendin en inmiddels vrouw doet hetzelfde, in het weekend zien we elkaar omdat wij dan indezelfde zaak werken. :)

En natuurlijk, de horror voor iedereen hier, lang thuis wonen.
pi_104759342
quote:
Beetje hetzelde als Basp. Ik heb een hypotheek genomen die qua lasten niet meer mocht zijn dan ik met zo'n 70% van mijn salaris kon opbrengen.
Maximaal 10% aflossingsvrij, rest bankspaar hypotheek, NHG, gebaseerd op een salaris van (mijnsalaris*0.7) -> hoeveel kan ik dan lenen? En op basis van dat budget een huis gaan zoeken.
Dat is even versimpeld, mijn echte rekensommetje hield ook rekening met mijn andere vaste lasten en een zeker levensstandaard. Komt er gewoon op neer dat ik een stuk minder geleend heb dan de bank "normaal" zou geven op mijn salaris.
Mijn partner werkt ook, en haar salaris is dus compleet "vrij". Dan snap je wel dat het vrij makkelijk is om te sparen.

Dat betekent natuurlijk wel dat ik niet in een vrijstaand huis in de stad ben gaan wonen, alhoewel dat best had gekund, maar in een flinke hoekwoning buiten de stad. Weten dat je je over je financieën geen zorgen hoeft te maken is voor mij meer "leefcomfort" dan een vrijstaand huis en een maximale hypotheek. :)

quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 09:56 schreef Terrorizer het volgende:
En natuurlijk, de horror voor iedereen hier, lang thuis wonen.
Dat gaat zelfs mij dan weer te ver... :') ;)
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_104780275
quote:
'Nationaal woonakkoord niet nodig'

Het kabinet vindt een nationaal woonakkoord, bepleit door de PvdA, niet nodig. Dat schrijft minister Jan Kees de Jager van Financiën donderdag aan de Tweede Kamer.

De PvdA wil in zo'n akkoord maatregelen nemen voor verbetering van de huur- en woonmarkt met alle betrokken partijen in de sector.

Het kabinet heeft al een woonvisie opgesteld en daarom is een akkoord niet meer nodig, aldus De Jager. Hij herhaalt dat het kabinet de hypotheekrenteaftrek in stand wil houden en tegelijkertijd probeert de financiële risico's van hoge hypotheekschulden te beperken.
Op Nu

Kabinet én visie in 1 zin... :r :r :r
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_104787256
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 21:44 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Op Nu

Kabinet én visie in 1 zin... :r :r :r
Jan Keynes gelooft in het stimuleren van de economie door nog meer schulden aan te gaan of anders garant te staan... misschien kan hij beter gaan meedoen aan de miljoenenjacht :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 24 november 2011 @ 23:32:39 #242
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_104787421
quote:
Niet kunnen sparen is n.m.m. meer een mentaliteitskwestie dan wat anders.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jane op 25-11-2011 01:07:20 ]
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  vrijdag 25 november 2011 @ 10:08:34 #243
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104794980
quote:
CPB: bedrijfsleven heeft personeel 'gehamsterd'

Hoewel Nederland twee jaar geleden te maken had met een diepe recessie, de economie kromp 3,5 procent, liep de werkloosheid slechts met 1,6 procentpunt op - veel minder dan verwacht. De voornaamste oorzaak daarvan is dat veel bedrijven hun personeel hebben 'gehamsterd', zo blijkt uit een analyse die het Centraal Planbureau (CPB) heeft gepubliceerd.

Toen de kredietcrisis toesloeg, had Nederland te maken met een krappe arbeidsmarkt, en waren de meeste bedrijven financieel gezond. Dat leidde ertoe dat bedrijven meer personeel in dienst hielden dan strikt noodzakelijk was. Want die mensen waren vaak met moeite gevonden en aangetrokken. De gezonde financiële situatie van de bedrijven maakte dat mogelijk, zo schrijft het CPB.

Goede bedrijfswinsten in voorgaande jaren, het beperken van de stijging van de loonkosten en het versneld afschrijven van investeringen zorgden ervoor dat de financiën dusdanig op orde waren dat er in het personeel extra geïnvesteerd kon worden.

De deeltijd-ww, de regeling waarbij werknemers voor een deel van hun werktijd een werkloosheidsuitkering kregen, heeft volgens het CPB bij deze ontwikkeling nauwelijks een rol gespeeld. De toename van het aantal werklozen werd hierdoor slechts met 0,1 à 0,2 procentpunt beperkt. Op het hoogtepunt maakten bijna 40.000 personen er gebruik van, voor gemiddeld 40 procent van hun arbeidstijd en voor een deel van het jaar.

De krapte op de arbeidsmarkt en de financiële positie van bedrijven kunnen de werkgelegenheid sterk beïnvloeden, concludeert het CPB. Het planbureau wil die wetenschap dan ook meenemen in toekomstige ramingen.

bron: InFinance.nl
Mogen we hieruit concluderen dat tijdens de huidige recessie de werkeloosheid kan gaan exploderen? Ik ga er dan even vanuit dat de buffers bij de meeste bedrijven fors hebben ingeteerd in de afgelopen jaren. Het zou dan wel eens kunnen eindigen in een waar bloedbad voor de woningmarkt, word 2012 'het eind der tijden' :?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  vrijdag 25 november 2011 @ 10:13:21 #244
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104795082
quote:
2s.gif Op donderdag 24 november 2011 23:32 schreef Jane het volgende:

[..]

Niet kunnen sparen is n.m.m. meer een mentaliteitskwestie dan wat anders.

Vroeger spaarde men omdat je geen geld kon lenen, sinds de banksters op elke hoek van de straat hun 'stuff' staan te pushen is iedereen verslaafd. Krediet kun je vergelijken met een drugsverslaving, de euforie (de beloning) van het kopen duurt maar heel even en daarna wil je weer meer, vooral omdat je wilt ontsnappen aan de realiteit (escapisme) omdat je de banksters weer moet terugbetalen. Geleend geld zou op de opiumlijst horen te staan :7
pi_104795552
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 10:13 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Vroeger spaarde men omdat je geen geld kon lenen, sinds de banksters op elke hoek van de straat hun 'stuff' staan te pushen is iedereen verslaafd. Krediet kun je vergelijken met een drugsverslaving, de euforie (de beloning) van het kopen duurt maar heel even en daarna wil je weer meer, vooral omdat je wilt ontsnappen aan de realiteit (escapisme) omdat je de banksters weer moet terugbetalen. Geleend geld zou op de opiumlijst horen te staan :7
:P

Zo dan gaat de politie het heel druk krijgen, en hoeven ze geen inval meer bij de cannabiscup de doen. _O-
pi_104795753
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:56 schreef Artimunor het volgende:
en als je het nu direct voor 30 jaar (de hele looptijd) vastzet?
of kost dat erg veel extra onnodig? (het is wel erg 'op zeker' lijk me)
Dat ligt maar net aan de hypotheekvorm. Als je een annuiteitenhypotheek voor 30 jaar vastzet ben je echt NIET goed in je hoofd. 2/3 van de TOTALE rente die je gedurende de looptijd van de hypotheek betaalt betaal je al in de eerste 15 jaar. 20 jaar vastzetten is echt de limiet zou ik zeggen (en is al aan de hoge kant).
  vrijdag 25 november 2011 @ 10:51:51 #247
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_104796137
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 10:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

:P

Zo dan gaat de politie het heel druk krijgen, en hoeven ze geen inval meer bij de cannabiscup de doen. _O-
Maar kun je ook een fout ontdekken in mijn logica? Ik weet wel waarom drugs verboden zijn, de banksters willen geen concurrentie.
pi_104796193
quote:
5s.gif Op vrijdag 25 november 2011 10:51 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Maar kun je ook een fout ontdekken in mijn logica? Ik weet wel waarom drugs verboden zijn, de banksters willen geen concurrentie.
Hetzelfde geldt voor gespaard geld :)
Ergo het is geen bijzondere eigenschap voor geleend geld.

Sorry :)
pi_104796482
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 10:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hetzelfde geldt voor gespaard geld :)
Ergo het is geen bijzondere eigenschap voor geleend geld.

Sorry :)
Maar bankiers die staan te pushen om maar leningen af te sluiten en de kosten voor de baten uit te laten lopen dat klopt natuurlijk ook niet. Als je een investering moet plegen om een machine oid te moeten kopen dan lopen idd de kosten voor de baten uit. Maar consumptief crediet is gewoon niets anders als de consument met meer kosten opzadelen alleen maar om hun eigen verdienmodel te verbeteren.
pi_104796856
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 11:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar bankiers die staan te pushen om maar leningen af te sluiten en de kosten voor de baten uit te laten lopen dat klopt natuurlijk ook niet. Als je een investering moet plegen om een machine oid te moeten kopen dan lopen idd de kosten voor de baten uit. Maar consumptief crediet is gewoon niets anders als de consument met meer kosten opzadelen alleen maar om hun eigen verdienmodel te verbeteren.
*zucht*, wordt dit weer een bankiers zijn evil discussie?

De tv meneer probeert mij tv's te verkopen, de bakker probeert me brood te verkopen, de fietsmeneer probeert mij een fiets te verkopen, en de AH heeft schappen volstaan met zaken die ik al dan niet nodig hebt, maar ze proberen het aan me te verkopen.

Ik ga echter over mijn portemonnaie (en niemand anders), en ik bepaal of ik wil, nodig heb, en of ik ervoor verplichtingen aanga.

Shit, zelfs ComplexConjugate probeert zijn boodschap te pushen.

Zijn we nou echt allemaal evil?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')