abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104713025
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 11:22 schreef Bajskorv het volgende:
Dan moet je gewoon, net als in bijna elk ontwikkeld land, een nieuwe woning zoeken. De Nederlandse bescherming van de huurder is doorgeschoten.
Het gaat er mij meer om van in hoeverre zo'n huurwoning dan nog aantrekkelijk is voor huurders als er zoveel onzekerheid is.
pi_104714685
vraagje:

ik zag gisteren in Pauw en Witteman een econoom beweren dat als de ECB in gaat grijpen de inflatie toe gaat slaan.

betekent dat, dat dit een juist moment zou kunnen zijn toch een huis te kopen?
afhankelijk natuurlijk wat dat 'inflatie toeslaan' betekend, en heeft iemand daar een voorstelling van? wat dat zou kunnen betekenen?
pi_104714893
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 12:45 schreef Artimunor het volgende:
vraagje:

ik zag gisteren in Pauw en Witteman een econoom beweren dat als de ECB in gaat grijpen de inflatie toe gaat slaan.

betekent dat, dat dit een juist moment zou kunnen zijn toch een huis te kopen?
afhankelijk natuurlijk wat dat 'inflatie toeslaan' betekend, en heeft iemand daar een voorstelling van? wat dat zou kunnen betekenen?
Een hoge inflatie gaat gepaard met hoge rente, leuk voor de mensen die hun hypotheek moeten verlengen, die komen dan allemaal op straat te staan. Kun je dan mooi een huis kopen voor een appel en een ei want niemand heeft meer geld te besteden. Dus om je vraag te beantwoorden... sla nu voor 5 jaar voedsel in en wacht ;)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  woensdag 23 november 2011 @ 12:53:45 #204
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_104714974
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 12:51 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Een hoge inflatie gaat gepaard met hoge rente, leuk voor de mensen die hun hypotheek moeten verlengen, die komen dan allemaal op straat te staan. Kun je dan mooi een huis kopen voor een appel en een ei want niemand heeft meer geld te besteden. Dus om je vraag te beantwoorden... sla nu voor 5 jaar voedsel in en wacht ;)
Er zijn ook veel mensen met een verwaarloosbare hypotheek. Voor de 100% aflossingsvrij leners met een korte rente looptijd word het fataal maar die veroorzaken (denk ik) slechts een tijdelijk daling. Op termijn zal inflatie een prijs opdrijvend effect hebben. Cruciaal is of je inkomen de inflatie bij kan houden.

Er gaat een einde komen aan de daling van de huizenprijzen. En dat word een mooi koopmoment voor de mensen met cash.
pi_104715142
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 12:53 schreef malleable het volgende:

Er gaat een einde komen aan de daling van de huizenprijzen. En dat word een mooi koopmoment voor de mensen met cash.
Altijd. Maar probeer dat maar eens te timen.....
pi_104715956
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 12:53 schreef malleable het volgende:
en mensen zonder cash?

komt er ook een moment dat het nu nog wel kan en straks gewoon niet meer?
bijvoorbeeld doordat je 25% mee moet brengen, of dat de rente veel te hoog is straks naast een inflatie die ervoor zorgt dat de prijzen toch omhoog gaan (al gaan ze inflatie gecompenseert omlaag)

quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 12:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar probeer dat maar eens te timen.....
Ja uitdagingen zijn leuk, maar ik wel wel of safe spelen, al snap ik totaal niet meer wat dat precies is.
pi_104715994
Dat gaat inderdaad niet in 2012 gebeuren, maar wonen moet je elke dag.
Dus toch een keuze maken, maar ik zou nu geen huis kopen, of zitten blijven waar je zit of ander maar huren (zelf te duur huren voor een relatief korte tijd, zeg maar max 5 jaar).
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_104716102
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 11:54 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het gaat er mij meer om van in hoeverre zo'n huurwoning dan nog aantrekkelijk is voor huurders als er zoveel onzekerheid is.
Mijn punt is ook dat als de rest van de wereld ermee kan leven, dat in Nederland ook wel zal lukken.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_104727583
quote:
'Financiële tijdbom door leegstand'

Er dreigt een financiële tijdbom van 22 miljard euro te ontploffen in de vorm van enorme leegstand van kantoren, winkels en andere bedrijfspanden. Hiervoor waarschuwt SP-Kamerlid en bouwkundige Paulus Jansen.

De panden staan volgens hem nu veel te hoog gewaardeerd in de boeken. Als het tot afschrijvingen komt, zorgt dat voor grote problemen voor de belangrijkste eigenaren, namelijk de pensioenfondsen en verzekeraars.

Jansen schat dat de panden momenteel 7 miljard euro te hoog zijn geprijsd in de boekhouding. Als daar te hoge waarderingen voor vastgoed dat wel is verhuurd bij wordt opgeteld, gaat het om een bedrag van minstens 22 miljard euro.

De SP'er analyseert dat sinds het ministerie van VROM is opgegaan in Infrastructuur en Milieu, er geen oog meer is voor ruimtelijke ordening. In zijn ogen laat het ministerie de problematiek van de leegstand over aan provincies en gemeenten.

Jansen roept op om het dossier van de leegstand over te dragen van minister Melanie Schultz van Haegen naar premier Mark Rutte en minister van Financiën Jan Kees de Jager.
pi_104727916
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 12:51 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Een hoge inflatie gaat gepaard met hoge rente, leuk voor de mensen die hun hypotheek moeten verlengen, die komen dan allemaal op straat te staan.
Bij complexe dingen als economieen is het vaak handig om meer dan 1 ding tegelijk in een beredenering mee te nemen. Stel hij sluit nu een hypotheek af, met 10 jaar rentevast. Vanaf de dag erna hebben loopt de inflatie hard op en na 10 jaar moet hij een heleboel meer rente gaan betalen, omdat de inflatie hoog is.
Wat is er dan in die 10 jaar met zijn inkomen gebeurd? Precies, dat is waarschijnlijk met die inflatie mee omhoog gegaan en daarmee kan hij dus prima die hogere rente op die hypotheek van 10 jaar geleden opbrengen.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  woensdag 23 november 2011 @ 19:14:48 #211
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_104729324
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 18:40 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Bij complexe dingen als economieen is het vaak handig om meer dan 1 ding tegelijk in een beredenering mee te nemen. Stel hij sluit nu een hypotheek af, met 10 jaar rentevast. Vanaf de dag erna hebben loopt de inflatie hard op en na 10 jaar moet hij een heleboel meer rente gaan betalen, omdat de inflatie hoog is.
Wat is er dan in die 10 jaar met zijn inkomen gebeurd? Precies, dat is waarschijnlijk met die inflatie mee omhoog gegaan en daarmee kan hij dus prima die hogere rente op die hypotheek van 10 jaar geleden opbrengen.
Dat is een erg optimistisch scenario... Het kan ook zijn dat de inflatie sterk toeneemt net voordat de rentevrije periode afloopt (en voor heel veel Nederlanders is dat binnenkort!), en dan heb je toch echt een probleem.
censuur :O
pi_104729576
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:14 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat is een erg optimistisch scenario... Het kan ook zijn dat de inflatie sterk toeneemt net voordat de rentevrije periode afloopt (en voor heel veel Nederlanders is dat binnenkort!), en dan heb je toch echt een probleem.
Dat is dan weer een erg pessimistisch scenario ;)
(nagenoeg iedereen die ik ken heeft een extreem lange rentevaste periode afgesloten de laatste vijf jaar)
pi_104729592
Whuzz gaat er ook wel erg makkelijk vanuit dat zijn salaris de inflatie wel bijbeent.
Misschien dat het in sommige sectoren geen probleem is maar de trend van de laatste jaren laat zien dat mensen er juist in koopkracht op achteruit gaan. Net iets minder loonstijging als de inflatie.
Het is maar de vraag in hoeverre werkgevers die inflatie snel kunnen doorberekenen aan hun klanten en doorgeven aan hun personeel.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_104729671
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:20 schreef fedsingularity het volgende:
Whuzz gaat er ook wel erg makkelijk vanuit dat zijn salaris de inflatie wel bijbeent.
Misschien dat het in sommige sectoren geen probleem is maar de trend van de laatste jaren laat zien dat mensen er juist in koopkracht op achteruit gaan. Net iets minder loonstijging als de inflatie.
Het is maar de vraag in hoeverre werkgevers die inflatie snel kunnen doorberekenen aan hun klanten en doorgeven aan hun personeel.
Meeste mensen maken ook nog wel eens carriere of gaan er periodieken op vooruit.
pi_104729743
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat is dan weer een erg pessimistisch scenario ;)
(nagenoeg iedereen die ik ken heeft een extreem lange rentevaste periode afgesloten de laatste vijf jaar)
Ik ken ook wel weer voorbeelden van mensen die nog 3 jaar te gaan hebben of nu voor 7 jaar hebben afgesloten.
Zelf lijkt het me ook zeer verstandig om te gaan voor een langere periode maar toch maakt niet iedereen zich daar druk over.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_104729833
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Meeste mensen maken ook nog wel eens carriere of gaan er periodieken op vooruit.
Zuur als ze dat ingeprijsd hebben en er komt een recessie waardoor ze niet stijgen in loon of zelfs een inkomen moeten missen.
pi_104730034
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:25 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Zuur als ze dat ingeprijsd hebben en er komt een recessie waardoor ze niet stijgen in loon of zelfs een inkomen moeten missen.
Volgens mij staan de huidige rigide leennormen je niet toe om wat dan ook in te prijzen, want of je nou 55 bent (en einde carriere) of 25 (en begin carriere), het is max. y aantal keer het inkomen.... - wat de onzin van die norm al aantoont imho.
pi_104730283
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Volgens mij staan de huidige rigide leennormen je niet toe om wat dan ook in te prijzen, want of je nou 55 bent (en einde carriere) of 25 (en begin carriere), het is max. y aantal keer het inkomen.... - wat de onzin van die norm al aantoont imho.
Ja beetje onzinnig als daar geen rekening mee gehouden wordt. Ik geloof trouwens nooit dat een bank net zo makkelijk een rekening verstrekt aan een 55-er als een 25-er met hetzelfde inkomen. Op papier kan je gelijk hebben maar er is wrs geen bank die het je verstrekt op je 55e.

Voor wat wat betreft de looptijden zou ik nu toch wel aan vastzetten gaan denken als je het al niet gedaan hebt. Veel lager zullen de rentes niet worden en waarom zou je het risico lopen?
pi_104730588
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:34 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Ja beetje onzinnig als daar geen rekening mee gehouden wordt. Ik geloof trouwens nooit dat een bank net zo makkelijk een rekening verstrekt aan een 55-er als een 25-er met hetzelfde inkomen. Op papier kan je gelijk hebben maar er is wrs geen bank die het je verstrekt op je 55e.
Ow, dat proces is tegenwoordig compleet mechanisch en Kafka-aans onpersoonlijk.

Als ik zonder arbeidsinkomen een hypotheekaanvraag en aantoonbaar 8x het gevraagde bedrag aan equity heb, wordt het afgewezen omdat het niet aan de normen voldoet. Zelfs als ik aanbied het bedrag aan hypotheek op een geblokkeerde rekening bij dezelfde bankvestiging te storten :)

Mensen tegen zichzelf beschermen is prima, maar die normen schieten imho hun doel aardig voorbij.
  woensdag 23 november 2011 @ 19:42:35 #220
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104730672
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 12:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Altijd. Maar probeer dat maar eens te timen.....
Fundateller 20% onder de top...
The End Times are wild
pi_104730833
quote:
12s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Fundateller 20% onder de top...
Heb je dat gebacktest?

ik ken je opvatting, en denk dat het principe aardig hout snijdt, maar je kan ook zomaar ongelijk hebben ;)

(en maar hopen dat ze niet een keer een database error hebben waardoor ze een deel van de panden een paar dagen kwijtraken :P )
  woensdag 23 november 2011 @ 19:47:13 #222
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104730915
quote:
12s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Heb je dat gebacktest?

ik ken je opvatting, en denk dat het principe aardig hout snijdt, maar je kan ook zomaar ongelijk hebben ;)
Natuurlijk. Het is enkel op onderbuik gebaseerd.
The End Times are wild
pi_104731186
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Natuurlijk. Het is enkel op onderbuik gebaseerd.
We gaan het vanzelf meemaken.
Zouden banken in zo'n huizenmarkt klimaat nog variabele rentes verstrekken?
Dat lijkt me echt ideaal als de rente flink hoog staat.
Ten eerste heb je rentekorting en als de paniek uit de markt loopt zakken je maandlasten.
Daarnaast maak je maximaal gebruik van de HRA en loont aflossen direct.
pi_104731285
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:52 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

We gaan het vanzelf meemaken.
Zouden banken in zo'n huizenmarkt klimaat nog variabele rentes verstrekken?
Dat lijkt me echt ideaal als de rente flink hoog staat.
Ten eerste heb je rentekorting en als de paniek uit de markt loopt zakken je maandlasten.
Daarnaast maak je maximaal gebruik van de HRA en loont aflossen direct.
Ja; als je maar genoeg eigen geld meebrengt.... - en een loonstrookje natuurlijk :)
pi_104731602
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 19:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja; als je maar genoeg eigen geld meebrengt.... - en een loonstrookje natuurlijk :)
Uiteraard, dat was wel het plan ;)
25-30% wil ik zo kunnen aftikken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')