"Aan de linkerkant, de groep die vind dat het individu beschermt moet worden, en behoed moet worden voor fouten, en aan de rechterkant de groep die vind dat het individu de vrijheid moet hebben om fouten te maken, en (mogelijk) daarvan te leren."quote:Op vrijdag 25 november 2011 11:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
*zucht*, wordt dit weer een bankiers zijn evil discussie?
De tv meneer probeert mij tv's te verkopen, de bakker probeert me brood te verkopen, de fietsmeneer probeert mij een fiets te verkopen, en de AH heeft schappen volstaan met zaken die ik al dan niet nodig hebt, maar ze proberen het aan me te verkopen.
Ik ga echter over mijn portemonnaie (en niemand anders), en ik bepaal of ik wil, nodig heb, en of ik ervoor verplichtingen aanga.
Shit, zelfs ComplexConjugate probeert zijn boodschap te pushen.
Zijn we nou echt allemaal evil?
Het probleem met de groep aan de rechterkant is dat zij van mening zijn dat als het 'foutje' uit de hand dreigt te lopen er dan gemarchandeerd kan worden m.b.t. de vooraf bepaalde regels. Want... het einde van de wereld komt anders in zicht, ik kan me in de stelling van beide kampen vinden maar we moeten kosten wat het kost wel bij onze principes blijven, wie zijn billen brand zal op de blaren zitten.quote:Op vrijdag 25 november 2011 11:43 schreef zuchtje het volgende:
[..]
"Aan de linkerkant, de groep die vind dat het individu beschermt moet worden, en behoed moet worden voor fouten, en aan de rechterkant de groep die vind dat het individu de vrijheid moet hebben om fouten te maken, en (mogelijk) daarvan te leren."
Round 1, FIGHT!
Nee we zijn niet allemaal evil. Maar wanneer er een duidelijk verschil tussen marktkennis en de te verkopen producten is zijn bankiers zeker wel evil te noemen. (kennis assymetrie)quote:
Dit vind ik wel weer prachtig. Self owned.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Sterker nog niet alleen aan niets vermoedende burgers zelfs bankmedewerkers hebben zelf ook belachelijk slechte producten afgenomen omdat ze niet beter wisten. Als voorbeeld neem ik dan de rabobank en de belleggingshypotheken die medewerkers ook hebben afgesloten.
Ik vind het daarentegen wel heel hypocriet van mensen die zich niet uiterst goed zelf inlezen in de materie als ze een hypotheek van 4.5 keer hun jaarsalaris gaan afsluiten. Je bent echt stom als je zomaar blind vaart op wat voor adviseur dan ook. Ik ben momenteel ook bezig met hypotheken, en de adviseurs stonden verbaasd toen ik er veel over wist te vertellen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 12:34 schreef Basp1 het volgende:
Ik pleit voor alleen maar simpele financiele proudcten die aan klanten verkocht mogen worden, die complexe producten gaan ze maar aan elkaar verkopen als ze denken dat ze het wel begrijpen, maar in ieder geval niet meer aan niets vermoedende burgers die toch niet alle ins en out van die producten kunnen overzien.
Punt is dat het product gewoon zo helder en transparant zou moeten zijn dat je je niet eerst weken in hoeft te lezen.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:31 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Ik vind het daarentegen wel heel hypocriet van mensen die zich niet uiterst goed zelf inlezen in de materie als ze een hypotheek van 4.5 keer hun jaarsalaris gaan afsluiten. Je bent echt stom als je zomaar blind vaart op wat voor adviseur dan ook. Ik ben momenteel ook bezig met hypotheken, en de adviseurs stonden verbaasd toen ik er veel over wist te vertellen.
De aanbieders van financiele producten willen geen transparantie, de kostenstructuur probeert men zo min mogelijk onder de aandacht te brengen. Men wil vooral niet dat de klant begrijpt hoe veel geld hij kwijt raakt aan de 'dienstverlener'. Goed bekeken heb je vrijwel geen enkel financieel product nodig want de meeste producten kosten je alleen maar bakken vol geld.quote:Op vrijdag 25 november 2011 13:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Punt is dat het product gewoon zo helder en transparant zou moeten zijn dat je je niet eerst weken in hoeft te lezen.
Vrij logisch toch? De meeste mensen zijn geen financieel expert, daar betaal je die adviseur toch voor? Voor een goed en betrouwbaar advies?quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:17 schreef simmu het volgende:
het zou je verbazen hoe weinig mensen echt zelf begrijpen van zulke materie en blind op hun "onafhankelijke" adviseur afgaan.
Ook doctoren hebben nog wel eens de neiging om toch bepaalde medicamenten voor te schrijven terwijl het niet bewezen is dat ze werken, maar ze wel fijn in de watten gelegd zijn door de fabrikant.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Vrij logisch toch? De meeste mensen zijn geen financieel expert, daar betaal je die adviseur toch voor? Voor een goed en betrouwbaar advies?
Van een dokter verwachten we wel dat hij eerlijk en oprecht is, waarom dan niet van een financieel adviseur? Stel dat doktoren dezelfde praktijken er op na gingen houden als financieel adviseurs?
Dan komen dadelijk de bankiers weer aan dat regels de innovatie in de financiele sector tegen houden. Nou hebben we wel gezien hoe weinig goeds eigenlijk de innovatie gedaan heeft de afgelopen 10 jaar. Verder moeten voor veel innovaties in andere sectoren vaak uitgebriede testen overlegd worden voordat die innovaties op de markt gebracht mogen/kunnen worden, ook daar wilt de financiele sector natuurlijk niets van weten.quote:De wetgever stelt aan de meeste producten allerlei wettelijke eisen m.b.t. de veiligheid van de 'onwetende gebruiker', waarom stellen we niet dezelfde wettelijke eisen aan financiele producten?
doktoren zijn niet eerlijk en oprecht.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Vrij logisch toch? De meeste mensen zijn geen financieel expert, daar betaal je die adviseur toch voor? Voor een goed en betrouwbaar advies?
Van een dokter verwachten we wel dat hij eerlijk en oprecht is, waarom dan niet van een financieel adviseur? Stel dat doktoren dezelfde praktijken er op na gingen houden als financieel adviseurs?
De wetgever stelt aan de meeste producten allerlei wettelijke eisen m.b.t. de veiligheid van de 'onwetende gebruiker', waarom stellen we niet dezelfde wettelijke eisen aan financiele producten?
Ik weet het, maar dan heeft justitie in ieder geval een middel om op te treden tegen crimineel gedrag.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook doctoren hebben nog wel eens de neiging om toch bepaalde medicamenten voor te schrijven terwijl het niet bewezen is dat ze werken, maar ze wel fijn in de watten gelegd zijn door de fabrikant.Alhoewel het eigenlijk tegenwoordig niet meer mag, maar niet meer mogen en niet meer gebeuren zijn natuurlijk 2 verschillende zaken in deze wereld.
Dat ze dan niet kunnen innoveren is natuurlijk grote onzin, alle andere sectoren kunnen ook prima innoveren ondanks beperkingen. Dat bepaalde praktijken dan niet meer mogen is evident want dat ligt aan de basis van de beperkingen.quote:Dan komen dadelijk de bankiers weer aan dat regels de innovatie in de financiele sector tegen houden. Nou hebben we wel gezien hoe weinig goeds eigenlijk de innovatie gedaan heeft de afgelopen 10 jaar. Verder moeten voor veel innovaties in andere sectoren vaak uitgebriede testen overlegd worden voordat die innovaties op de markt gebracht mogen/kunnen worden, ook daar wilt de financiele sector natuurlijk niets van weten.
Ik sta niet alleen in mijn mening dat de HRA een koopsubsidie/leensubsidie isquote:Huizenmarkt crasht
AMSTERDAM - Het is vaak makkelijk om andere landen te wijzen op hun fouten en onvolkomenheden, maar vaak is het een geval van de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. Zo ook als we kijken naar de huizenmarkt in de VS van 2007 en de onze anno nu. De verschillen zijn er, maar in essentie zijn er overeenkomsten die huizeneigenaren (moi incluis) aan het denken (zweten) zou moeten zetten.
De Nederlandse huizenmarkt heeft mooie prijssprongen laten zien. Zo is de gemiddelde huizenprijs met meer dan 50% gestegen in de periode 1999-2008. Sinds de piek van 2008 zijn de prijzen een kleine 10% omlaag gekomen. De vraag is of er nog een verdere daling in het verschiet ligt. Helaas is mijn antwoord daarop niet alleen ja; ik denk zelfs dat een VS-achtige huizencrash op de loer ligt voor ons Nederlanders.
Onderpandwaarde versus lening
De eerste parallel met de VS is dat banken in Nederland veel te makkelijk krediet aan Jan en alleman hebben gegeven. Zo was in 2005 de LTV (loan to value; lening ten opzichte van waarde van het huis) bij 60% van de nieuwe hypotheken boven de 100%. Bij starters hebben de banken de teugels helemaal laten vieren want de gemiddelde LTV was 114% voor deze groep.
Koopsubsidie
De staat heeft ook bijgedragen aan de huizenbubbel door de hypotheekrenteaftrek. Deze koopsubsidie heeft er voornamelijk toe geleid dat huizenprijzen exorbitant gestegen zijn. Nu is dit nog één ding, maar het feit dat in de politiek steeds meer stemmen opgaan om de hypotheekrenteaftrek af te schaffen doen de huizenprijzen nu al geen goed. Bij een echt afschaffen dan zullen veel van de huidige hypotheken niet meer te dragen zijn. U begrijpt wat dat met de prijs zal doen. Net als in de VS, waar de banken subsidie gaven (in de vorm van rente korting in de eerste jaren) heeft Nederland een soortgelijk systeem.
Economische vooruitzichten en werkloosheid
De werkloosheid in Nederland is laag en nog steeds dicht bij laagte records van de afgelopen decennia. Met de economie die nu tot stilstand dreigt te komen en Nederland (en de rest van Europa) in een recessie zal duwen zal de werkloosheid maar ééen richting kennen: omhoog. U weet dat dit niet goed is want: 1) er zijn dan minder potentiële huizenkopers; en 2) er zijn dan meer hypotheekhouders die uit huis gezet worden door wanbetaling, waarna de huizen per opbod verkocht worden. Wat deze cyclus teweeg kan brengen kunt u heden ten dage zien in de VS.
Banken trappen op kredietrem
Net als in de VS worden banken nu geforceerd hun balansen in te krimpen. Dit betekent dat banken minder leningen gaan verstrekken en meer leningen gaan intrekken. Als mensen niet meer makkelijk een hypotheek kunnen krijgen dan werkt dat uitermate prijsdrukkend. Daar hoeft u niet eens voor naar de VS te kijken want het gebeurt al in uw buurt.
Voordeeleest voorbij
Met de rente die banken nu hanteren gaan veel hypotheekoversluitingen erg duur uitpakken voor veel mensen. Dit gebeurde in de VS ook waar kopers een ultra lage hypotheekrente kregen voor de eerste jaren (zogenaamde teaser rates) die na de periode flink omhoog gingen. Hierdoor kwamen er vele faillissementen die de huizenprijs geen goed hebben gedaan. Dit effect zit er nog aan te komen aangezien de hypotheekrente in Nederland pas sinds kort aan het stijgen is. Met de onrust in de eurozone kan deze rente snel en flink oplopen waardoor vele hypotheekhouders gemangeld zullen worden.
Donkere wolken
Al met als zijn er veel parallellen met de VS van 2007. Verder heeft Nederland nog een sterke vergrijzing voor de boeg terwijl de totale bevolkingsgroei minimaal zal zijn. Doordat oudere mensen andere leefbehoeften hebben (tehuis, begeleid wonen, etc.) komen er veel huizen van deze vergrijzers op de markt terwijl de vraag (zie boven) erg laag zal zijn. In zijn totaliteit kan ik alleen maar donkere wolken ontdekken boven mijn eigen huis en die van u.
Alexander Sassen van Elsloo is oprichter van Sassen Research & Consultancy Company. Voorheen was hij head of research bij Hobart Capital Markets in Londen en deed hij aandelen- en hedgefundsales bij onder andere Kepler, MF Global en Rabo Securities.
bron: Telegraaf
Correctie, niet alle doktoren zijn eerlijk en oprecht. Je gaat mij niet wijs maken dat alle doktoren corrupt zijn, zo zullen er zelfs financieel adviseurs zijn die eerlijk en oprecht zijn (ja... ik weet het dat klinkt vergezochtquote:Op vrijdag 25 november 2011 14:42 schreef simmu het volgende:
[..]
doktoren zijn niet eerlijk en oprecht.
begrijp me goed: dat zouden zij (en financieel adviseurs) wel moeten zijn hoor. maar helaas is de realiteit anders.
Doktoren hebben tenminste nog een eed van hypocrates moeten afleggen, dat het door sommige dan de eed van hypocrisie genoemd wordt zegt genoeg over de huidige moraal die heerst bij doctoren die oprecht voor levens zouden moeten vechten. Maar het geld gaat tegenwoordig voor alles.quote:
HRA op zich is geen koopsubsidie, maar verworden tot een koopsusbsidie door de bizarre hypotheekconstructies die de financiele innovators hebben bedacht.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik sta niet alleen in mijn mening dat de HRA een koopsubsidie/leensubsidie is
dat zal best. je weet alleen vooraf niet tot welk stukje jouw arts/adviseur behoort. een gezonde dosis scepsis kan nooit kwaad, bij wat je ook onderneemt.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Correctie, niet alle doktoren zijn eerlijk en oprecht. Je gaat mij niet wijs maken dat alle doktoren corrupt zijn, zo zullen er zelfs financieel adviseurs zijn die eerlijk en oprecht zijn (ja... ik weet het dat klinkt vergezocht).
Toch bizar dat we wel nog zomaar over bruggen kunnen rijden. Ik wil echt graag bruggen gaan ontwerpen die als valkuilen voor van die omhoog gevallen mensen werken, die hun moraal verkocht hebben voor een paar knaken.quote:Op vrijdag 25 november 2011 14:55 schreef simmu het volgende:
[..]
dat zal best. je weet alleen vooraf niet tot welk stukje jouw arts/adviseur behoort. een gezonde dosis scepsis kan nooit kwaad, bij wat je ook onderneemt.
quote:vr 25 nov 2011, 12:42
Huizenmarkt crasht
AMSTERDAM - Het is vaak makkelijk om andere landen te wijzen op hun fouten en onvolkomenheden, maar vaak is het een geval van de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.
Zo ook als we kijken naar de huizenmarkt in de VS van 2007 en de onze anno nu. De verschillen zijn er, maar in essentie zijn er overeenkomsten die huizeneigenaren (moi incluis) aan het denken (zweten) zou moeten zetten.
De Nederlandse huizenmarkt heeft mooie prijssprongen laten zien. Zo is de gemiddelde huizenprijs met meer dan 50% gestegen in de periode 1999-2008. Sinds de piek van 2008 zijn de prijzen een kleine 10% omlaag gekomen. De vraag is of er nog een verdere daling in het verschiet ligt. Helaas is mijn antwoord daarop niet alleen ja; ik denk zelfs dat een VS-achtige huizencrash op de loer ligt voor ons Nederlanders.
Onderpandwaarde versus lening
De eerste parallel met de VS is dat banken in Nederland veel te makkelijk krediet aan Jan en alleman hebben gegeven. Zo was in 2005 de LTV (loan to value; lening ten opzichte van waarde van het huis) bij 60% van de nieuwe hypotheken boven de 100%. Bij starters hebben de banken de teugels helemaal laten vieren want de gemiddelde LTV was 114% voor deze groep.
Koopsubsidie
De staat heeft ook bijgedragen aan de huizenbubbel door de hypotheekrenteaftrek. Deze koopsubsidie heeft er voornamelijk toe geleid dat huizenprijzen exorbitant gestegen zijn. Nu is dit nog één ding, maar het feit dat in de politiek steeds meer stemmen opgaan om de hypotheekrenteaftrek af te schaffen doen de huizenprijzen nu al geen goed. Bij een echt afschaffen dan zullen veel van de huidige hypotheken niet meer te dragen zijn. U begrijpt wat dat met de prijs zal doen. Net als in de VS, waar de banken subsidie gaven (in de vorm van rente korting in de eerste jaren) heeft Nederland een soortgelijk systeem.
Economische vooruitzichten en werkloosheid
De werkloosheid in Nederland is laag en nog steeds dicht bij laagte records van de afgelopen decennia. Met de economie die nu tot stilstand dreigt te komen en Nederland (en de rest van Europa) in een recessie zal duwen zal de werkloosheid maar ééen richting kennen: omhoog. U weet dat dit niet goed is want: 1) er zijn dan minder potentiële huizenkopers; en 2) er zijn dan meer hypotheekhouders die uit huis gezet worden door wanbetaling, waarna de huizen per opbod verkocht worden. Wat deze cyclus teweeg kan brengen kunt u heden ten dage zien in de VS.
Banken trappen op kredietrem
Net als in de VS worden banken nu geforceerd hun balansen in te krimpen. Dit betekent dat banken minder leningen gaan verstrekken en meer leningen gaan intrekken. Als mensen niet meer makkelijk een hypotheek kunnen krijgen dan werkt dat uitermate prijsdrukkend. Daar hoeft u niet eens voor naar de VS te kijken want het gebeurt al in uw buurt.
Voordeelfeest voorbij
Met de rente die banken nu hanteren gaan veel hypotheekoversluitingen erg duur uitpakken voor veel mensen.
Dit gebeurde in de VS ook waar kopers een ultra lage hypotheekrente kregen voor de eerste jaren (zogenaamde teaser rates) die na de periode flink omhoog gingen.
Hierdoor kwamen er vele faillissementen die de huizenprijs geen goed hebben gedaan.
Dit effect zit er nog aan te komen aangezien de hypotheekrente in Nederland pas sinds kort aan het stijgen is.
Met de onrust in de eurozone kan deze rente snel en flink oplopen waardoor vele hypotheekhouders gemangeld zullen worden.
Donkere wolken
Al met als zijn er veel parallellen met de VS van 2007. Verder heeft Nederland nog een sterke vergrijzing voor de boeg terwijl de totale bevolkingsgroei minimaal zal zijn. Doordat oudere mensen andere leefbehoeften hebben (tehuis, begeleid wonen, etc.) komen er veel huizen van deze vergrijzers op de markt terwijl de vraag (zie boven) erg laag zal zijn. In zijn totaliteit kan ik alleen maar donkere wolken ontdekken boven mijn eigen huis en die van u.
De gemiddelde Fokker weet dat in de analogie met de USA ook één item prominent vergeten wordt: de mogelijkheid om de sleutels van je woning + akte van hypotheek bij je bank in te leveren en vrolijk schuldenvrij weg te lopenquote:Op vrijdag 25 november 2011 15:15 schreef Goofjansen het volgende:
Ach, dat wist de gemiddelde Fokker al jaren
http://www.telegraaf.nl/d(...)nmarkt_crasht__.html
[..]
soms is het niet eens kwade wil hoor, da's eigenlijk nog het meest trieste. ik heb artsen meegemaakt die oprecht denken het goed te doen om door bv cruciale informatie achter te houden zodat mensen nog hoop houden.quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Toch bizar dat we wel nog zomaar over bruggen kunnen rijden. Ik wil echt graag bruggen gaan ontwerpen die als valkuilen voor van die omhoog gevallen mensen werken, die hun moraal verkocht hebben voor een paar knaken.
Nou ik ken mensen die werkloos en gescheiden zijn en inderdaad weglopen, met sleutel en alquote:Op vrijdag 25 november 2011 15:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De gemiddelde Fokker weet dat in de analogie met de USA ook één item prominent vergeten wordt: de mogelijkheid om de sleutels van je woning + akte van hypotheek bij je bank in te leveren en vrolijk schuldenvrij weg te lopen
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)iele-problemen.dhtmlquote:Vriend minister De Jager in financiële problemen
17/11/11 11u37
De partner van Jan Kees de Jager moet op last van de bank zijn huis veilen. Michael Angelo Schoop kocht in 2008 met zijn toenmalige vriend een benedenwoning aan een Amsterdamse gracht en Schoop kan de maandlasten niet meer opbrengen.
De minister van Financiën heeft de crisis voor zijn liefde niet kunnen verhelpen. Michael Angelo probeerde het huis te verkopen maar interessante biedingen bleven uit. Volgens weekblad Weekend zal Schoop ondanks de veiling met een behoorlijke schuld achterblijven. (Redactie)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |